Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 29. november 2018
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, RV, ALT og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) vil ved 2. behandling stemme
hverken for eller imod det stillede ændringsforslag og vil
ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget på nogle områder er en
imødekommelse af Dansk Folkepartis politik og tidligere
fremsatte beslutningsforslag, dog med væsentlige
begrænsninger i forhold til muligheden for at medbringe
peberspray i det offentlige rum. Dansk Folkeparti så gerne en
væsentlig friere tilgang til peberspray vedtaget, men
anerkender samtidig, at der ikke på nuværende tidspunkt
findes flertal for dette i Folketinget.
Dansk Folkeparti ønsker på den
baggrund, at de danske erfaringer med peberspray kommer til at
danne udgangspunkt for debat om emnet på et senere tidspunkt,
hvor man forhåbentlig kan forestille sig flertal for friere
regler på området.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget, eftersom det er betænkeligt
at forsøge at løse problemet med
hjemmerøverier ved at lade private købe peberspray.
Peberspray i private hjem kan skabe en falsk tryghed og gøre
skaden større ved hjemmerøverier. Risikoen for, at en
kraftig, yngre mand, der begår hjemmerøveri, kan
fravriste en svækket pensionist en spraydåse med
peberspray og bruge sprayen mod offeret, er til stede.
Undersøgelser af skadevirkninger -
herunder livsfarlige skadevirkninger - af peberspray anvendt mod
personer, der er påvirket af medicin eller narkotika, har
gennem tiderne givet forskellige resultater. Efter Enhedslistens
opfattelse er her et uafklaret spørgsmål, som det er
klogt at være opmærksom på, hvis man udvider
adgangen til peberspray.
Enhedslisten konstaterer, at det ikke har
været muligt inden lovforslagets vedtagelse at få svar
på, hvilken styrke på Scovilleskalaen der vil blive
tilladt i private hjem i Danmark, jf. svarene på
spørgsmål 2, 4 og 11. Enhedslisten finder det meget
utilfredsstillende, at der ikke foreligger et svar på dette
spørgsmål, inden der lovgives på
området.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA).
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 2 h indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om
de peberspray, der er omfattet af stk. 1.«
[Bemyndigelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes
en hjemmel til, at justitsministeren administrativt kan
fastsætte nærmere bestemmelser om de peberspray, der i
medfør af lovforslaget lovligt kan erhverves og besiddes i
eget hjem og i det offentlige rum med tilladelse fra politiet.
Justitsministeriet agter med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse bl.a. at fastsætte nærmere
bestemmelser om styrken af de peberspray, som lovligt kan besiddes,
med henblik på at sikre, at de ikke har en styrke, der
overstiger styrken af de peberspray, som anvendes af politiet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober
2018 og var til 1. behandling den 1. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 6. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 413 (folketingsårets
2017-18). Den 26. oktober 2018 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |