Fremsat den 25. oktober 2018 af Miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Obligatorisk digital kommunikation om
rottebekæmpelse og autorisation hertil)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1121 af 3. september 2018, foretages
følgende ændringer:
1 1. I
§ 79 b, stk. 1, indsættes
efter nr. 5 som nyt nummer:
"6) ansøgning og afgørelse om
autorisation og om tilbagekaldelse af en sådan autorisation i
henhold til regler udstedt i medfør af § 17, stk.
3,".
Nr. 6-13 bliver herefter nr. 7-14.
2 1. I
§ 79 b, stk. 1, nr. 7, der bliver
nr. 8, ændres "§ 7 og § 7 a" til: " §§ 7,
7 a og § 17, stk. 3".
3 1. I
§ 79 b, stk. 1, nr. 13, der bliver nr. 14, ændres: "nr.
1-12" til: "nr. 1-13".
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at muliggøre en
effektivisering af sagsbehandlingen i forbindelse med indberetning
til kommunalbestyrelsen om bekæmpelse af rotter og af
Miljøstyrelsens meddelelse af autorisationer hertil.
Med henblik herpå tilvejebringer forslaget hjemmel i lov
om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121
af 3. september 2018, (herefter miljøbeskyttelsesloven) til,
at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om pligt til at anvende digital kommunikation i forbindelse
med indberetninger til kommunalbestyrelsen om rottebekæmpelse
og Miljøstyrelsens afgørelser om autorisationer til
bekæmpelse af rotter samt ansøgning herom.
Forslaget følger ligeledes op på regeringens
målsætning om, at al kommunikation mellem borgere,
virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt.
2. Baggrund
I november 2017 udsendte Miljøstyrelsen en ny
handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter, der
indeholder en række initiativer til en styrket forebyggende
indsats og en mere effektiv rottebekæmpelse, herunder en
øget indsats i forhold til at få indrapporteringen af
data om bekæmpelsen af rotter til at fungere bedre.
Baggrunden var, at man havde måttet konstatere, at den
hidtidige indsats mod rotter ikke havde kunnet knække den
stigende tendens i antallet af anmeldte rotteangreb.
En række af handlingsplanens initiativer er blevet
gennemført i bekendtgørelse nr. 1723 af 17. december
2017 om forebyggelse og bekæmpelse af rotter (herefter
rottebekendtgørelsen). Kommunalbestyrelsens mulighed for at
lade rottebekæmpelsen udføre af andre end af kommunens
eget autoriserede personale eller af personer, som er autoriseret
til erhvervsmæssig forebyggelse og bekæmpelse af rotter
(R1-autorisationer), er f.eks. udvidet til også at omfatte
personer, som er autoriseret til at bekæmpe rotter ved brug
af visse kemiske bekæmpelsesmidler på egen
erhvervsejendom (R2- autorisationer). Samtidig giver
R1-autorisationen udvidet adgang til at bekæmpe rotter.
I forlængelse heraf er det forventningen, at en relativt
større del af den kommunale rottebekæmpelse fremover
vil blive foretaget af personer med R1- og R2-autorisationer og for
at sikre, at kommunalbestyrelsen fortsat kan føre et
effektivt tilsyn med rottebekæmpelsen, fastsætter
bekendtgørelsen derfor også en skærpet
indberetningspligt for de autoriserede rottebekæmpere.
Kommunalbestyrelsen indberetter i dag alle oplysninger modtaget
fra de autoriserede rottebekæmpere til den
fællesoffentlige rottedatabase. Databasen er en del af
Miljøportalen, som er et fællesoffentligt partnerskab
mellem Miljøstyrelsen, KL og regionerne.
Som konsekvens af det nye autorisationssystem og den
skærpede indberetningspligt er det derfor også
forventningen, at kommunernes arbejde med at håndtere
indberetninger om rottebekæmpelse vil stige betydeligt.
Miljøstyrelsen skønner, at der vil være tale om
ca. 50.000 indberetninger, der vil skulle indtastes i den
fællesoffentlige rottedatabase af kommunerne.
Med henblik på at kunne håndtere den øgede
administrative byrde for kommunerne, er der således behov for
at effektivisere sagsbehandlingen i forbindelse med indberetninger
om den autoriserede rottebekæmpelse til kommunalbestyrelsen,
hvilket lovforslaget tilsigter at muliggøre.
R1- og R2-autorisationer udstedes efter regler i
rottebekendtgørelsen. Det følger i dag af
bekendtgørelsen, at autorisationen meddeles ved brug af
digital selvbetjening i Miljøstyrelsens Autorisationssystem
for brug af Bekæmpelsesmidler (MAB). Systemet tilgås
via Nem-ID. Ved indsættelsen af bestemmelsen om digital
selvbetjening i december 2017 i rottebekendtgørelsen var det
opfattelsen, at hjemlen hertil var indeholdt i lov om kemikalier,
jf. lovbekendtgørelse nr. 115 af 26. januar 2017
(kemikalieloven) bestemmelser om digital kommunikation. Det er
imidlertid nu Miljø- og Fødevareministeriets
vurdering, at hjemlen hertil rettelig bør være i
miljøbeskyttelsesloven, hvilket sikres med lovforslaget. Det
bemærkes, at bestemmelsen om pligtmæssig anvendelse og
udstedelse af autorisation til rottebekæmpelse i MAB ikke har
været anvendt.
3. Lovforslagets indhold
3. 1. Gældende ret
Lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
1121 af 3. september 2018 ( herefter
miljøbeskyttelsesloven), indeholder i dag en regel i lovens
§ 17 a om borgernes anmeldelse af rotter. Bestemmelsen
forpligter enhver, der konstaterer forekomst af rotter til - ved
anvendelse af den digitale løsning kommunen stiller til
rådighed - straks at anmelde forekomsten til kommunen.
Anmeldepligten gælder såvel grundejer som lejer, men
også tredjemand, for eksempel en nabo til en ejendom med
rotter eller en person, der opdager rotter på veje eller i
parker.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder endvidere en generel
bestemmelse i § 79 b, der giver hjemmel til at indføre
krav om anvendelse af digital kommunikation i forbindelse med en
lang række bestemmelser om anmeldelser, indberetninger,
ansøgninger og afgørelser mv. på
miljøbeskyttelseslovens område. Således kan der
f.eks. i medfør af § 79 b, nr. 5 og 7 i
miljøbeskyttelsesloven fastsættes regler om, at der
skal ske anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte
it-systemer, særlige digitale formater, digital signatur el.
lign., ved afgørelser og indberetninger i medfør af
§ 19, § 79 b, kapitel 4, 5, 6, 9 og 9 a samt regler
udstedt i medfør heraf og afgørelser truffet i
medfør af disse regler samt regler udstedt i medfør
af § 7 og § 7 a. Ligeledes kan der i medfør af
samme bestemmelses nr. 6 kan fastsættes regler om anvendelse
af digital kommunikation ved ansøgning og afgørelse
om godkendelse som indsamlingsvirksomhed og tilbagekaldelse af
denne godkendelse i henhold til regler udstedt i medfør af
§ 44, stk. 4, nr. 1 og stk. 5
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag ikke hjemmel til
at fastsætte regler om digital kommunikation mellem borgere,
virksomheder og myndigheder i forbindelse med indberetning om
rottebekæmpelse eller ansøgning og afgørelse om
R1 og R2-autorisationer efter regler udstedt i medfør af
lovens § 17, stk. 3.
Bekæmpelse af rotter i Danmark er en offentlig opgave,
idet kommunalbestyrelsen efter § 17, stk. 1, i
miljøbeskyttelsesloven har til opgave at foretage en
effektiv rottebekæmpelse. Efter lovens § 17, stk. 3,
fastsætter miljø- og fødevareministeren regler
om rottebekæmpelse, ligesom ministeren kan fastsætte
regler om, at personer, der udfører rottebekæmpelse,
skal være autoriserede samt om tilbagekaldelse af
autorisationer.
Hjemlen i § 17, stk. 3, er bl.a. udnyttet i
bekendtgørelse nr. 1723 af 17. december 2017 om forebyggelse
og bekæmpelse af rotter (herefter
rottebekendtgørelsen) til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens mulighed for at overlade
rottebekæmpelsen til personer, som er autoriserede hertil,
R1- og R2-autorisationer, og disses pligt til løbende at
registrere oplysninger om rottebekæmpelsen som angivet i
bekendtgørelsens bilag 6, dvs. blandt andet oplysninger om
navn og adresse, ejendomstype, observationssted, kloakering,
årsag til rottetilhold, og bekæmpelsesmetode, jf.
bekendtgørelsens § 31, stk. 2.
Det følger endvidere af samme bestemmelse, at senest 1
måned efter sagens afslutning skal de registrerede
oplysninger indberettes til kommunalbestyrelsen.
Rottebekendtgørelsen indeholder ikke bestemmelser, der
angiver, i hvilken form indberetningen skal ske .
Udover de oplysninger som skal indberettes til kommunen i
medfør af ovennævnte bestemmelser, indeholder
rottebekendtgørelsen i § 22 et krav om, at
R1-autoriserede personer skal videregive oplysninger til
kommunalbestyrelsen om de kontrakter om sikringsordninger de
indgår, ændrer eller ophæver. Sikringsordninger
er kontrakter indgået mellem en R1-autoriseret person og en
ejer eller lejer af fast ejendom, der omfatter forebyggelse af
rotter. Formålet med anmeldelse er at give kommunen indblik
i, hvor i kommunen der er rotteproblemer, så kommunen har
mulighed for at løfte sin opgave som ansvarlig for
gennemførelsen af en effektiv rottebekæmpelse.
Oplysningerne skal indgives til kommunen skriftligt, men
bekendtgørelsen indeholder ikke yderligere formkrav.
Efter bekendtgørelsens § 31, stk. 3, påhviler
det kommunalbestyrelsen løbende at indberette de
oplysninger, som er modtaget fra personer med R1- eller
R2-autorisationer, til den fællesoffentlige
rottedatabase.
Hjemlen i lovens § 17, stk. 3, er endvidere udnyttet i
rottebekendtgørelsens kapitel 5 og 6 til at fastsætte
regler om autorisation til rottebekæmpelse.
Miljøstyrelsen meddeler autorisationerne, jf.
bekendtgørelsens § 17, stk. 2, og § 25, stk. 2.
For at opnå autorisation kræves bevis for
gennemført og bestået kursus til enten R1- eller
R2-autorisation jf. bekendtgørelsens § 17, stk. 2, og
§ 25, stk. 2 . For at få adgang til et kursus
kræves endvidere dokumentation for opfyldelse af visse
adgangskriterier, jf. bekendtgørelsens § 17, stk. 1, og
§ 25, stk. 1. Adgangskriterier og indholdet af kursus
afhænger af, hvilken autorisation, R1 eller R2, der
ansøges om. Ansøgning om autorisation sker rent
praktisk ved ansøgning til enten Miljøstyrelsen eller
en af Miljøstyrelsen anerkendt kursusudbyder, jf.
bekendtgørelsens § 19, stk. 2, og § 26, stk.4.
Bekendtgørelsen indeholder endvidere i kapitel 11 regler om
tilbagekaldelse af autorisation.
Bekendtgørelsen indeholder i dag ikke bestemmelser, der
angiver, i hvilken form ansøgningen skal ske, ligesom
bekendtgørelsen ikke indeholder regler, der angiver, i
hvilken form en eventuel tilbagekaldelse skal ske.
Efter den gældende rottebekendtgørelsens
§§ 17 og 25, udstedes autorisationer til bekæmpelse
af rotter (R1- og R2-autorisationer) via selvbetjening i
Miljøstyrelsens Autorisationssystem til anvendelse af
bekæmpelsesmidler (MAB). MAB er et it-system, der udsteder
autorisationer via digital selvbetjening. Adgang til systemet sker
ved anvendelse af Nem-ID. Autoriserede personer kan logge på
og få adgang til deres egne autorisationer.
Reglerne om pligt til at anvende digital selvbetjening ved
meddelelse af autorisation efter miljøbeskyttelsesloven har
i den gældende rottebekendtgørelse hjemmel i
kemikalielovens § 55, stk. 2. Denne bestemmelse indeholder
hjemmel for miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte nærmere regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater, skemaer og digital signatur.
3.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er behov for at effektivisere den kommunale sagsbehandling
som følge af den forventede øgede mængde
indberetninger om rottebekæmpelse, der følger af de
nye regler i rottebekendtgørelsen. En effektivisering kan
opnås ved, at de autoriserede rottebekæmpere anvender
digitale selvbetjeningsløsninger ved indberetninger om
rottebekæmpelse til kommunalbestyrelsen.
Med henblik herpå foreslås det at indsætte en
henvisning til § 17, stk. 3, i lovens § 79 b, stk. 1, nr.
7, således at ministeren får hjemmel til at
fastsætte regler om anvendelse af digital kommunikation,
herunder bestemte it-systemer, særlige digitale formater,
digital signatur eller lign. ved indberetning mv. og
afgørelser til myndigheder i medfør af regler, der er
udstedt i medfør af § 17, stk. 3.
Det er intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal
udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen,
hvorefter de autoriserede rottebekæmperes indberetning om
rottebekæmpelse til kommunalbestyrelsen skal ske direkte til
den fællesoffentlige database vedrørende rotter.
Det er endvidere intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal
udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen,
hvorefter oplysninger om sikringsordninger, der i medfør af
bekendtgørelsens § 22 skal indgives til kommunen
skriftligt, fremover skal indgives elektronisk til den
fællesoffentlige database.
Databasen er en del af Danmarks Miljøportal, som er en
platform til opsamling og opbevaring af natur- og miljødata.
Miljøportalen er et fællesoffentligt partnerskab
mellem Miljøstyrelsen, KL og regionerne.
Indberetningsmodulet er stadig i udviklingsfasen, men forventes
klar til ibrugtagning primo 2019. Indberetninger fra de
autoriserede rottebekæmpere til databasen vil enten skulle
ske ved anvendelse af medarbejdersignatur til indtastning i
databasen eller ved tilkobling af firmaets eget fagsystem til
databasen.
I den forbindelse bemærkes, at det er vurderingen, at
indførelse af digital selvbetjening ved indberetninger ikke
vil være byrdefuldt for de autoriserede, da der ikke er tale
om nye oplysninger, der skal indberettes, men alene om formen for
indberetning.
Der er endvidere behov for at tilvejebringe hjemmel i
miljøbeskyttelsesloven for, at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om anvendelse
af digitale selvbetjeningsløsninger i forbindelse med
ansøgning og afgørelse om autorisation og
tilbagekaldelse heraf til bekæmpelse af rotter efter regler
udstedt i medfør af lovens § 17, stk. 3.
Reglerne om bekæmpelse af rotter findes i
miljøbeskyttelseslovens §§ 17 og 17 a og i
rottebekendtgørelsen, der er udstedt i medfør af
§ 17, stk. 3, og som fastsætter de nærmere regler
herfor, herunder bl.a. om autorisation af personer til at
udføre rottebekæmpelse og om tilbagekaldelse af en
sådan autorisation.
På denne baggrund bør hjemlen til digitalisering af
ansøgning og afgørelser om autorisation og det
medfølgende krav om anvendelse af Nem-ID ved modtagelse af
autorisation rettelig være at finde i
miljøbeskyttelsesloven og ikke i kemikalieloven.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt nr. 6 i
miljøbeskyttelseslovens § 79 b, stk. 1, således
at ministeren kan fastsætte regler om, at der skal ske
anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte it-systemer,
særlige digitale formater, digital signatur el. lign., ved
ansøgning og afgørelser om autorisation og om
tilbagekaldelse af en sådan autorisation i henhold til regler
udstedt i medfør af § 17, stk. 3.
En sådan hjemmel vil sikre, at der kan stilles krav om, at
autorisationer til bekæmpelse af rotter kun kan opnås
ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som
stilles til rådighed herfor, ligesom der kan stilles krav om,
at ansøgning og afgørelse om autorisation skal ske
ved anvendelse af digital selvbetjeningsløsning.
Det er hensigten, at hjemlen aktuelt skal udnyttes til at stille
krav om, at R1- og R2-autorisationer kun meddeles digitalt i
Miljøstyrelsens Autorisationssystem til anvendelse af
Bekæmpelsesmidler (MAB), herunder ved brug af NEM-ID. Adgang
til systemet vil ske via hjemmesiden www.mst.dk
De foreslåede bestemmelser kommer til at indgå i den
retlige ramme, der i øvrigt omkranser
digitaliseringshjemlerne i miljøbeskyttelseslovens § 79
b, stk. 1. I den sammenhæng kan fremhæves, at
retsvirkningen ved ikke at anvende særlige digitale
løsninger til indberetning, når der stilles krav
herom, vil være, at oplysningerne ikke anses som modtaget, og
at myndighederne vil foretage den fornødne
håndhævelse og sanktionering. Hvis oplysninger
indsendes i strid med kravet om digital kommunikation følger
det dog af den almindelige vejledningspligt, at myndigheden
må vejlede som reglerne på området, herunder om
pligten til at kommunikere på den foreskrevne digitale
måde. Der henvises til bemærkningerne til lov nr. 446
af 23. maj 2012, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 88 som
fremsat, side 48, hvor § 79 b blev indsat.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den kommunale byrde til administration vil falde, da kommunerne
ikke længere manuelt skal håndtere anmeldelser af
rotter eller manuelt håndtere indberetning af
registreringspligtige data fra de privates rottebekæmpelse.
Besparelsesoverslaget er skønnet til i alt ca. 3,5 mio. kr.
årligt og baseres på indberetning af 50.000
årlige private bekæmpelser. Den kommunale besparelse
må forventes at medføre et lavere gebyr for
erhvervslivet og borgere, da rottebekæmpelse i kommunerne er
gebyrfinansieret.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Rottebekæmpelsen i kommunerne er gebyrfinansieret. En
administrativ lettelse hos kommunerne forventes derfor at kunne
resultere i en besparelse på gebyret for
rottebekæmpelse.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. august 2018
til den 19. september 2018 til været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Brancheforeningen for Skadedyrsfirmaer, Byggeriets
Kvalitetskontrol, Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet,
Danmarks Jægerforbund , Danmarks
Miljøundersøgelser, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Private Skoler, Danmarks Restauranter og Cafeer, Dansk
Arbejdsgiverforening, Boligselskabernes Landsforening, Dansk
Byggeri, Dansk Industri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Danske kloakmestre,
Danske Maskinstationer & Entreprenører, Danske Regioner,
DANVA, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Dyrenes Beskyttelse,
Erhvervsstyrelsen, Forbrugerrådet, Friluftsrådet,
Greenpeace Danmark, Horesta, Håndværksrådet,
Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer,
Parcelhusejernes Landsforening, Sammenslutningen af private
udlejere, Sikkerhedsstyrelsen, Spildevandsteknisk Forening,
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering, Styrelsen for
Forskning og Uddannelse, Sundhedsstyrelsen, Teknologisk Institut,
Rørcentret Aarhus Universitet (Institut for Bioscience) og
Sikkerhedsstyrelsen.
10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: Ingen Regioner: Ingen Kommuner: 3,5 mio. kr. årligt | Stat: Ingen Regioner: Ingen Kommuner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Gebyret for rottebekæmpelse må
forventes at falde | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de 5 principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går
lovforslaget videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt
X) | Nej | Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr.
1
Lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
1121 af 3. september 2018 (herefter miljøbeskyttelsesloven),
indeholder i § 17, stk. 3, hjemmel til at fastsætte
regler om rottebekæmpelse, herunder blandt andet om, at
personer eller virksomheder, der udfører
rottebekæmpelse, skal være autoriserede, herunder at
autorisation kan nægtes og tilbagekaldes, såfremt den
pågældende gør sig skyldig i grov eller oftere
gentagen forsømmelighed.
Hjemlen er udnyttet i bestemmelser i kapitel 5 og 6 om
autorisation og i kapitel 11 om tilbagekaldelse af autorisation i
bekendtgørelse nr. 1723 af 17. december 2017 om forebyggelse
og bekæmpelse af rotter (herefter
rottebekendtgørelsen).
Miljøbeskyttelsesloven indeholder imidlertid ikke nogen
hjemmel til at fastsætte regler om anvendelse af digital
kommunikation i forbindelse med ansøgning og
afgørelse om autorisation og om tilbagekaldelse af
autorisation.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 6 i § 79,
stk. 1, hvorefter der kan fastsættes regler om, at der skal
ske anvendelse af digital kommunikation, herunder bestemte
it-systemer, særlige digitale formater, digital signatur el.
lign. ved ansøgning og afgørelse om autorisation og
tilbagekaldelse af en sådan autorisation i henhold til regler
udstedt i medfør af § 17, stk. 3.
Det er hensigten, at hjemlen aktuelt skal udnyttes til at stille
krav om, at R1- og R2-autorisationer, dvs. autorisationer til
henholdsvis erhvervsmæssig forebyggelse og bekæmpelse
af rotter og bekæmpelse af rotter på egen
erhvervsejendom, kun meddeles digitalt i Miljøstyrelsens
Autorisationssystem til anvendelse af Bekæmpelsesmidler
(MAB), herunder ved brug af NEM-ID.
Det bemærkes, at der ved udmøntningen af hjemlen
til at fastsætte regler om anvendelse af digital
selvbetjening skal tages højde for, at EU- og
EØS-borgere skal kunne tilgå systemerne og/eller
tilbydes alternative kommunikationsmuligheder, således at der
ikke sker forskelsbehandling i strid med EU-retten.
Hjemlen vil ligeledes kunne anvendes, såfremt der
opstår behov for yderligere digitalisering af processer i
forbindelse med ansøgning og afgørelser om
autorisation.
Til nr.
2
Miljøbeskyttelseslovens § 79 b, stk. 1, nr. 7,
indeholder i dag hjemmel til at fastsætte regler om digital
indberetning mv. til myndigheder i medfør af lovens §
19, kapitel 4, 5, 9 og 9 a samt regler udstedt i medfør
heraf og afgørelser truffet i medfør af disse regler
samt regler udstedt i medfør af § 7 og§ 7 a.
Bestemmelsen indeholder derimod ikke hjemmel til at
fastsætte regler om digital indberetning mv. til myndigheder
i medfør af regler om rottebekæmpelse udstedt i
medfør af § 17, stk. 3, der giver hjemmel til
fastsættelse af regler om rottebekæmpelse og
autorisation af rottebekæmpere.
Det foreslås at ændre § 79 b, stk. 1, nr. 7,
der bliver nr. 8, så det vil være muligt at
fastsætte krav om digital indberetning vedrørende
oplysninger, som indberettes til myndigheder i medfør af
bestemmelser udstedt i medfør af § 17, stk. 3. På
den måde kan der i rottebekendtgørelsen stilles krav
om digital indberetning vedrørende rottebekæmpelse til
den fællesoffentlige database. Det er i den forbindelse
vurderingen, at udtrykket "indberetning til myndigheder", der
anvendes i § 79 b, stk. 1, nr. 7, dækker indberetning
til den fællesoffentlige database. Databasen er en del af
Miljøportalen, som er et fællesoffentligt partnerskab
mellem Miljøstyrelsen, KL og regionerne.
Den foreslåede bestemmelse kommer til at indgå i den
retlige ramme, der i øvrigt omkranser
digitaliseringshjemlerne i miljøbeskyttelseslovens § 79
b, stk. 1. I den sammenhæng kan fremhæves, at
retsvirkningen ved ikke at anvende særlige digitale
løsninger til indberetning, når der stilles krav
herom, vil være, at oplysningerne ikke anses som modtaget, og
at myndighederne vil foretage den fornødne
håndhævelse og sanktionering. Hvis oplysninger
indsendes i strid med kravet om digital kommunikation følger
det dog af den almindelige vejledningspligt, at myndigheden
må vejlede som reglerne på området, herunder om
pligten til at kommunikere på den foreskrevne digitale
måde. Der henvises til bemærkningerne til lov nr. 446
af 23. maj 2012, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 88 som
fremsat, side 48, hvor § 79 b blev indsat.
Det er intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal
udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen,
hvorefter de autoriserede rottebekæmperes indberetning om
rottebekæmpelse i medfør af bekendtgørelsens
gældende § 31 til kommunalbestyrelsen skal ske direkte
til den fællesoffentlige database vedrørende
rotter.
Det er endvidere intentionen, at bemyndigelsen aktuelt skal
udmøntes i en ændring af rottebekendtgørelsen,
hvorefter oplysninger om sikringsordninger, der i medfør af
bekendtgørelsens gældende § 22 skal indgives til
kommunen skriftligt, fremover skal indgives elektronisk til den
fællesoffentlige database. Hjemlen vil ligeledes kunne
anvendes, såfremt der opstår behov for yderligere
digitalisering af indberetninger til myndigheder i forbindelse med
rottebekæmpelse,
Til nr.
3
Miljøbeskyttelseslovens § 79 b, stk. 1, nr. 13,
giver miljø- og fødevareministerens hjemmel til at
fastsætte regler om digital kommunikation med myndigheder i
forbindelse med de forhold, som er nævnt i lovens § 79
b, stk. 1, nr. 1-12.
Ved nærværende lovforslag indsættes en ny
bestemmelse i § 79 b, stk. 1, nr. 6. Som konsekvens heraf
bliver § 79 b, stk. 1, nr. 1-12, til § 79 b, stk. 1, nr.
1-13.
Det foreslås at udvide bemyndigelsen i § 79 b, stk.
1, nr. 13, til også at omfatte digital kommunikation med
myndigheder om forhold som nævnt i nye § 79, stk. 1, nr.
6. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1.
Som følge heraf forslås, at henvisningen til "nr.
1-12" i § 79 b, stk. 1, nr. 13, der bliver nr. 14,
ændres til "nr. 1-13".
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da lov om miljøbeskyttelse ikke
gælder for disse områder, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1121 af 3. september 2018 § 118.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1121 af 3. september 2018, foretages
følgende ændringer: | § 79 b.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at der skal ske anvendelse af digital kommunikation,
herunder bestemte it-systemer, særlige digitale formater,
digital signatur el.lign., ved 1)-6) --- 7) indberetning m.v. til myndigheder i
medfør af § 19, kapitel 4, 5, 6, 9 og 9 a og § 79
d, samt regler udstedt i medfør heraf og afgørelser
truffet i medfør af disse regler samt regler udstedt i
medfør af § 7 og § 7 a, 8)-12) --- 13) kommunikation med myndigheder i
forbindelse med de forhold, som er nævnt i nr. 1-12. Stk.
2-5. --- | | 1. I § 79 b,
stk. 1, indsættes efter nr. 5 som nyt nr.: "6) ansøgning og afgørelse
om autorisation og om tilbagekaldelse af en sådan
autorisation i henhold til regler udstedt i medfør af §
17, stk. 3,". Nr. 6-13 bliver herefter nr. 7-14. 2. I § 79 b,
stk. 1, nr. 7, der bliver nr. 8, ændres "§ 7 og
§ 7 a" til: "§ § 7, 7 a og § 17, stk. 3" 3. I § 79 b,
stk. 1, nr. 13, der bliver nr. 14, ændres: "nr. 1-12"
til: "nr. 1-13". | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2019. |
|