Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og
intregrationsministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 1-4
stillede ændringsforslag. Mindretallet stemmer imod det under
nr. 5 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 4 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling
redeføre for sin indstilling til ændringsforslag nr. 2
og 3. Mindretallet stemmer imod det under nr. 5 stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 4 stillede
ændringsforslag. Mindretallet stemmer imod de under nr. 2, 3
og 5 stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer nej til lovforslaget om indfødsrets meddelelse. Op
til forhandlingerne om nye stramninger af kravene til
statsborgerskab bebudede DF, at antallet af nye statsborgerskaber
skulle ned på 1.000 eller derunder om året, for at DF
skulle kunne stemme for lovforslaget om indfødsrets
meddelelse. Det var også en klar præmis, at langt
hovedparten af dem, som får statsborgerskab, skal komme fra
vestlige lande. Det var den forudsætning, som DF gik ind til
forhandlingerne om stramninger med. DF anerkender, at de
opnåede stramninger har været nødvendige. DF
anerkender også, at andelen af nye tildelte statsborgerskaber
til personer fra muslimske lande er gået markant ned til lidt
over 20 pct., mens andelen af statsborgere fra vestlige lande er
gået markant op. I det hele taget anerkender DF, at antallet
af personer, som får statsborgerskab ved dette lovforslag, er
gået ned, hvilket er godt. Alligevel kan DF af de
anførte grunde ikke stemme ja til lovforslaget. Hensynet til
Danmark og danskerne er det afgørende for DF.
Enhedslisten, Alternativet og
Radikale Venstre
Enhedslistens, Alternativets og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at der ved vedtagelsen
af ændringsforslag nr. 5 etableres en retstilstand, hvor
ansøgere, der i tidsrummet mellem vedtagelsen af et
lovforslag om indfødsrets meddelelse og grundlovsceremonien
begår visse typer af lovovertrædelser, herunder brud
på færdselsloven, skal udelukkes fra
grundlovsceremonien med den virkning, at de skal indgive en ny
ansøgning, hvis de ønsker at blive danske
statsborgere. Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre mener,
at vandel?skravet bør stilles frem til vedtagelsen af
nærværende lovforslag, og at eventuelle
lovovertræ??delser begået i tidsrummet mellem
vedtagelsen og grundlovsceremonien bør være uden
betydning for opnåelsen af dansk statsborgerskab.
Ud fra en samlet vurdering stemmer
Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre for det samlede
lovforslag om indfødsrets meddelelse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
300 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT og
SF):
2) Nr.
332 udgår.
[Udtagelse af person]
3) Nr.
634 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 842 indsættes som nyt nummer:
»842
A) Mia Ravn Panyapan,
Hvidovre.«
[Optagelse af person]
Til § 3
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA og KF):
5) Som
stk. 3 og 4
indsættes:
»Stk. 3.
Det er en betingelse for deltagelse i en grundlovsceremoni og
erhvervelse af indfødsret, jf. stk. 1, at en person omfattet
af stk. 1 på tidspunktet for ceremonien opfylder
vandelskravet, for så vidt angår danske straffe,
strafferetlige sanktioner og sigtelser, jf. § 19, stk. 2-8, i
cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation, og at den pågældende inden en
grundlovsceremoni afgiver en ny erklæring med oplysninger
på tro og love om eventuelle kriminelle forhold begået
her i landet eller i udlandet. Vandel?skravet i 1. pkt. omfatter
dog ikke bøder for overtrædelse af færdselsloven
i niveauet 3.000 kr. til under 3.500 kr. og samlede bøder i
niveauet fra 3.500 kr. til og med 5.000 kr. for flere
overtrædelser af færdselsloven til samtidig
bedømmelse, som ikke hver især har udløst en
bøde på 3.500 kr. eller derover. Det er ligeledes en
betingelse for deltagelse i en grundlovsceremoni og erhvervelse af
indfødsret, jf. stk. 1, at en person omfattet af stk. 1 fra
tidspunktet for vedtagelse af denne lov til tidspunktet for
opfyldelse af betingelserne i stk. 1 ikke er sigtet eller straffet
for en lovovertrædelse i udlandet.
Stk. 4. Det er
en betingelse for erhvervelse af dansk indfødsret som
biperson til de nævnte personer i stk. 1, at barnet
selvstændigt opfylder vandelskravet efter stk. 3 på det
tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk
indfødsret.«
[Krav om vandel frem til
tidspunktet for ceremoni]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 300 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13.
oktober 2015 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere ønsker at være optaget på
nuværende lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 332 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 634 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 842 A er behandlet efter
retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13.
oktober 2015 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås optaget under lovforslagets §
1 som nyt nr. 842 A.
Til nr. 5
Lovforslagets
§ 3 indeholder en liste over personer, som skal opfylde et
krav om deltagelse i en grundlovsceremoni for at opnå dansk
indfødsret.
Med
ændringsforslaget foreslås indsat en bestemmelse om, at
det er en betingelse for disse personers deltagelse i en
grundlovsceremoni og erhvervelse af indfødsret, at de
på tidspunktet for ceremonien opfylder vandelskravet, som det
er beskrevet i den gældende cirkulæreskrivelse nr. 9779
af 14. september 2018 om naturalisation, for så vidt
angår danske straffe, strafferetlige sanktioner og sigtelser,
og at de på ny afgiver oplysninger på tro og love om
eventuelle kriminelle forhold begået her i landet eller i
udlandet. Undtaget herfra er dog mindre bøder for
overtrædelse af færdselsloven. Det er ligeledes en
betingelse for deltagelse i en grundlovsceremoni og erhvervelse af
indfødsret for disse personer, at de fra tidspunktet for
vedtagelse af denne lov til tidspunktet for deltagelse i en
grundlovsceremoni ikke er sigtet eller straffet for
lovovertrædelser i udlandet.
Ved
vurderingen af, om en person opfylder vandelskravet, vil
Udlændinge- og Integrationsministeriet foretage et opslag i
Det Centrale Kriminalregister med henblik på at konstatere,
om den pågældende er sigtet, straffet eller
idømt andre foranstaltninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil i forbindelse med
udstedelse af statsborgerretsbeviset påse, at betingelserne i
de foreslåede stk. 3 og 4 er opfyldt.
For
børn, som erhverver dansk indfødsret som biperson til
en person omfattet af bestemmelsen i § 3, stk. 1,
foreslås der at gælde et tilsvarende krav. Hvis en
biperson således ikke opfylder vandelskravet efter det
foreslåede stk. 3, vil bipersonen, jf. stk. 4, blive undtaget
fra naturalisation, selv om det ikke fremgår direkte af
lovteksten i § 3, stk. 1, at naturalisationen er uden virkning
for ansøgerens barn eller børn.
Formålet
med ændringsforslaget er at sikre, at personer, som har
begået strafbare handlinger, som ellers ville medføre
udelukkelse eller karens efter de gældende betingelser for
naturalisation, eller har begået strafbare handlinger i
udlandet, ikke kan deltage i grundlovsceremonierne og dermed ikke
kan erhverve dansk statsborgerskab. Forslaget skal ses i lyset af,
at tidspunktet for, hvornår en person erhverver dansk
indfødsret, med den politiske aftale af 29. juni 2018 og
betingelsen i § 2 A i cirkulæreskrivelsen om deltagelse
i en grundlovsceremoni m.v. er flyttet fra lovens
ikrafttræden til tidspunktet for deltagelse i en
grundlovsceremoni, og at denne ceremoni med lovforslag nr. L 80,
som fremsat den 25. oktober 2018, foreslås at kunne finde
sted i op til 2 år efter lovens vedtagelse.
Det
bemærkes i den forbindelse, at det ved den
bekendtgørelse, som forventes udstedt med hjemmel i det
foreslåede § 10, stk. 4, i indfødsretsloven, jf.
lovforslag nr. L 80, som fremsat den 25. oktober 2018, vil blive
fastsat, at kommunerne skal levere en liste til Udlændinge-
og Integrationsministeriet forud for afholdelsen af en ceremoni i
kommunen, og at ministeriet ved modtagelsen af listen vil
påse, om de personer, som har tilmeldt sig en ceremoni,
opfylder det foreslåede vandelskrav.
Personen vil
endvidere blive bedt om inden en grundlovsceremoni igen over for
Udlændinge- og Integrationsministeriet at afgive oplysninger
på tro og love om eventuelle kriminelle forhold begået
her i landet eller i udlandet. Hvis en person fortier oplysninger
om kriminelle forhold, vil der efter omstændighederne kunne
indledes en sag om frakendelse efter indfødsretslovens
§ 8 A på grund af svig.
Efter
grundlovens § 44, stk. 1, kan ingen udlænding få
dansk indfødsret uden ved lov. Bestemmelsen indebærer
et delegationsforbud. Administrative myndigheder kan således
ikke overlades at træffe afgørelse om tildeling af
dansk indfødsret til udenlandske statsborgere og
statsløse personer. Den foreslåede ordning vurderes
ikke at være i strid med grundlovens § 44, da
Udlændinge- og Integrationsministeriet alene skal konstatere,
om nogle bestemte betingelser, som er fastsat i loven og er
objektivt konstaterbare, er til stede.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober
2018 og var til 1. behandling den 2. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Martin Henriksen
(DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Mads Fuglede (V) Preben Bang
Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Dahl (LA) Naser Khader
(KF) Astrid Krag (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint
(S) nfmd. Christian Rabjerg
Madsen (S) Stine Brix (EL) Julius Graakjær Grantzau (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |