Fremsat den 25. oktober 2018 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk
indfødsret og lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
(Henlæggelse til kommunalbestyrelserne
af grundlovsceremonier, forhøjelse af gebyr for
ansøgning om dansk indfødsret ved naturalisation samt
fastsættelse af nærmere regler om udlændinges
fravær i undervisning i dansk m.v.)
§ 1
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1029 af 10. juli 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 10.
Kommunalbestyrelserne skal mindst to gange årligt ved
offentligt opslag anvise muligheden for ansøgere om dansk
indfødsret omfattet af en lov om indfødsrets
meddelelse til at medvirke i en ceremoni med henblik på, at
ansøgerne kan skrive under på at ville overholde
grundloven m.v. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en
tilmeldingsfrist for medvirken i ceremonien.
Stk. 2. Den
underskrevne erklæring om at ville overholde grundloven m.v.
skal efter afholdelsen af ceremonien uden ophold sendes til
Udlændinge- og Integrationsministeriet af den
pågældende kommunalbestyrelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan afholde en ceremoni i fællesskab med
kommunalbestyrelser i nabokommuner eller efter aftale med en
nabokommune henvise ansøgere til at deltage i en ceremoni i
nabokommunen.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om afholdelse af ceremonierne, herunder om
afviklingen heraf.«
2. I
§ 12, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »18 år,«: »betales et
gebyr på 3.800 kr.,«.
§ 2
I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 1128 af
13. oktober 2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 705 af 8.
juni 2017, § 2 i lov nr. 1690 af 26. december 2017 og § 1
i lov nr. 744 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1. § 5,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»Udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
udlændinges fravær fra undervisningen, herunder om
registrering af deltagelse i undervisningen og om udelukkelse fra
uddannelsen på grund af manglende aktiv deltagelse eller af
andre grunde.«
§ 3.
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsernes forpligtelse til at anvise ceremonier i 2019
vil alene være anvisning af en ceremoni i anden halvdel af
2019.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. § 1 kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Indførelse af ceremoniel underskrivning
af at ville overholde grundloven
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
2.2.1. Henlæggelse af grundlovsceremonier til
kommunalbestyrelserne
2.2.2. Bemyndigelse af udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om afholdelsen af grundlovsceremonierne
3. Forhøjelse af gebyr ved ansøgning
om dansk indfødsret ved naturalisation
3.1. Gældende ret
3.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
4. Udvidelse af sprogcentrenes forpligtelse til
registrering af kursister til også at omfatte
selvforsørgende udlændinge
4.1. Gældende ret
4.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
4.2.1. Registrering, opbevaring og udlevering af
personoplysninger
5. Forholdet til grundloven og internationale
forpligtelser
5.1. Grundloven
5.2. Europarådets konvention af 6. november
1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen)
5.3. FN's flygtningekonvention
5.4. FN's konvention af 28. september 1954 om
statsløse personers retsstilling
5.5. FN's konvention af 1961 om begrænsning
af statsløshed (statsløsekonventionen) og FN's
konvention af 1989 om barnets rettigheder
(børnekonventionen)
5.6. Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK)
5.7. FN's konvention om rettigheder for personer
med handicap (handicapkonventionen)
6. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
7. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
12. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti indgik den 29.
juni 2018 en ny indfødsretsaftale. Indfødsretsaftalen
fremgår af cirkulæreskrivelse af 14. september 2018 om
naturalisation, og de nye retningslinjer for optagelse på
lovforslag om indfødsrets meddelelse trådte i kraft
den 5. juli 2018.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale bl.a., at
tildeling af dansk statsborgerskab fremover skal betinges af
deltagelse i en ceremoniel underskrivning af at ville overholde
grundloven m.v. i som udgangspunkt ansøgerens
bopælskommune. Det fremgår endvidere af
indfødsretsaftalen, at ansøgeren ved ceremonien skal
udvise respekt for danske værdier og optræde
respektfuldt over for repræsentanter fra myndighederne. Ved
ceremonien skal ansøgeren skrive under på at ville
overholde dansk lovgivning, herunder Danmarks Riges Grundlov, og
respektere grundlæggende danske værdier og
retsprincipper, herunder det danske demokrati.
Lovforslaget har til formål at henlægge den
ceremonielle underskrivning af at ville overholde grundloven m.v.
til kommunalbestyrelserne. I den forbindelse indeholder
lovforslaget et forslag om at bemyndige udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om afholdelsen af disse ceremonier.
Det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren lover troskab og
loyalitet over for Danmark og det danske samfund og erklærer
at ville overholde dansk lovgivning, herunder Danmarks Riges
Grundlov, og respektere grundlæggende danske værdier og
retsprincipper, herunder det danske demokrati. Dette sker i praksis
i forbindelse med ansøgningens indgivelse.
Regeringen mener, at det er afgørende for et samfund som
det danske, at man møder hinanden på en ordentlig
måde med tillid og respekt. Det er således udtryk for
en grundlæggende dansk værdi og kulturnorm, at man
udviser respekt, når man møder hinanden, herunder
myndighedsrepræsentanter ved offentlige ceremonier, ved at
udveksle håndtryk med hinanden.
Det er således efter regeringens opfattelse ikke
foreneligt med grundlæggende danske værdier eller
respekten for vores fælleskab og kulturnormer, hvis en
ansøger om dansk indfødsret ved naturalisation under
en grundlovsceremoni afviser at give hånd til
repræsentanter fra kommunen.
På denne baggrund foreslår regeringen med
lovforslaget at bemyndige udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om bl.a., at repræsentanterne fra kommunerne skal give
hånd til deltagerne i ceremonien. Det vil desuden
fremgå af disse regler, at kommunalbestyrelsen først
forpligtes til at anvise muligheden for ansøgere om dansk
indfødsret omfattet af en lov om indfødsrets
meddelelse til at medvirke i en ceremoni med henblik på, at
ansøgerne kan skrive under på at ville overholde
grundloven m.v. efter, at lovforslag om indfødsrets
meddelelse, der forventes fremsat i april 2019, er vedtaget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil derfor i den
mellemliggende periode tilbyde en grundlovsceremoni til afholdelse
i København i foråret 2019 for personer optaget
på lovforslag om indfødsrets meddelelse i
efteråret 2018.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.2.
Det fremgår endvidere af den nye indfødsretsaftale
bl.a., at aftaleparterne ønsker at styrke de
lægefaglige diagnoser i forbindelse med behandlingen af en
indfødsretssag, hvorfor der oprettes en enhed i Styrelsen
for Patientklager, som kan anmodes om en vurdering af de
lægelige oplysninger, hvis der måtte være behov
herfor.
Endvidere indebærer den nye indfødsretsaftale
øget fokus på muligheden for at indlede sager om
frakendelse af dansk indfødsret på grund af svig, jf.
indfødsretslovens § 8 A, og skærpede
dokumentationskrav i sager, hvor ansøgere med henvisning til
sygdom ønsker dispensation fra kravet om dokumentation for
sprogkundskaber og kendskab til danske samfundsforhold, dansk
kultur og historie ved bevis for at have bestået
Indfødsretsprøven af 2015.
Lovforslaget har til formål i lyset heraf at hæve
gebyret for ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation for at finansiere udgifterne forbundet med den
øgede administration, der følger af en række af
elementerne i den nye indfødsretsaftale.
Der henvises til lovforslagets pkt. 3.2.
Den nye indfødsretsaftale indebærer endvidere
bl.a., at ansøgere, som med henvisning til sygdom
ønsker dispensation fra kravet om dokumentation for
sprogkundskaber, skal indsende bl.a. dokumentation for deltagelse i
danskundervisning.
Lovforslaget har på den baggrund til formål at
ændre bemyndigelsesbestemmelsen i danskuddannelseslovens
§ 5, stk. 3, 2. pkt., således, at udlændinge- og
integrationsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om registrering af udlændinge, der deltager i et
danskuddannelsesforløb, udvides fra alene at omfatte
udlændinge, der modtager ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik eller lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
til at omfatte alle kursister.
Der henvises til lovforslagets pkt. 4.2.
2. Indførelse af ceremoniel underskrivning af at
ville overholde grundloven m.v.
2.1. Gældende ret
Efter grundlovens § 44, stk. 1, kan ingen udlænding
få dansk indfødsret uden ved lov. Bestemmelsen
indebærer et delegationsforbud, og det kan således ikke
overlades til administrative myndigheder eller domstolene at
træffe afgørelse om tildeling af dansk
indfødsret til udenlandske statsborgere og statsløse
personer.
Grundlovens § 44, stk. 1, er ikke til hinder for, at der
ved lov fastsættes bestemmelse om, at dansk indfødsret
automatisk opnås, når visse faste kendsgerninger er til
stede. Således er der f.eks. i den gældende
indfødsretslov fastsat regler om, i hvilke tilfælde
dansk indfødsret erhverves ved fødslen, jf. § 1,
ved forældrenes efterfølgende indgåelse af
ægteskab, jf. § 2, og ved adoption, jf. § 2 A.
Grundlovens § 44, stk. 1, er endvidere ikke til hinder for
fastsættelse af bestemmelser om, at udlændinge kan
erhverve dansk indfødsret ved at erklære, at nogle
bestemte i loven fastsatte betingelser er opfyldt. Det er i den
forbindelse afgørende, at betingelserne er objektivt
konstaterbare og ikke overlader et skøn til den myndighed,
som skal tage stilling til, om betingelserne er opfyldt.
Sådanne bestemmelser om erhvervelse af dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring fremgår af
henholdsvis indfødsretslovens §§ 3 og 4.
Såfremt betingelserne for at afgive erklæring ikke
er til stede, kan dansk indfødsret kun tildeles ved, at den
pågældende optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Det følger af indfødsretslovens § 6, stk. 1,
at indfødsret kan erhverves ved naturalisation i henhold til
grundloven.
Lovforslag om indfødsrets meddelelse fremsættes i
praksis to gange årligt af udlændinge- og
integrationsministeren. Udformningen af lovforslagene sker på
baggrund af retningslinjer fastlagt i en politisk aftale. Ved
aftalen tilkendegiver et flertal i Folketinget, hvilke betingelser
personer, der optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, skal opfylde.
I den forbindelse fastlægger partierne endvidere i vidt
omfang, under hvilke betingelser sager skal forelægges for
Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på
udvalgets stillingtagen til, om der i den enkelte sag bør
meddeles dispensation fra de almindelige
naturalisationsbestemmelser, som ansøgeren ikke måtte
opfylde. Hvis Indfødsretsudvalget meddeler dispensation, vil
den pågældende blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Personer, der er optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, vil således enten opfylde
betingelserne i den gældende politiske aftale eller
være meddelt dispensation af Folketingets
Indfødsretsudvalg.
De gældende retningslinjer for erhvervelse af dansk
indfødsret ved naturalisation er fastlagt i aftale af 29.
juni 2018 om indfødsret, jf. cirkulæreskrivelse af 14.
september 2018 om naturalisation.
Det følger af de gældende retningslinjer bl.a., at
det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren lover troskab og
loyalitet over for Danmark og det danske samfund og erklærer
at ville overholde dansk lovgivning, herunder Danmarks Riges
Grundlov, og respektere grundlæggende danske værdier og
retsprincipper, herunder det danske demokrati. Denne betingelse er
en videreførelse fra de hidtidige retningslinjer for
erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation.
Troskabs- og loyalitetserklæringen er en del af
ansøgningsblanketten og underskrives i forbindelse med
ansøgningen om dansk indfødsret ved
naturalisation.
Med indfødsretsaftalen af 29. juni 2018 er det som noget
nyt anført i retningslinjerne, at meddelelse af dansk
indfødsret skal betinges af, at en ansøger efter
vedtagelse af lovforslag om indfødsrets meddelelse medvirker
i en ceremoni ved den pågældendes bopælskommune
og dér skriver under på at ville overholde grundloven
m.v. Ved ceremonien skal ansøgere udvise respekt for danske
værdier og optræde respektfuldt over for
repræsentanter fra myndighederne.
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
2.2.1. Henlæggelse af grundlovsceremonier til
kommunalbestyrelserne
Med lovforslaget henlægges den ceremonielle underskrivning
af at ville overholde grundloven m.v. til
kommunalbestyrelserne.
Kommunalbestyrelserne forpligtes således til mindst to
gange årligt ved offentligt opslag at anvise ansøgere
om dansk indfødsret ved naturalisation muligheden for at
deltage i en grundlovsceremoni i de tilfælde, hvor en person
bosiddende i kommunen har erhvervet dansk indfødsret ved
naturalisation betinget af medvirken i en grundlovsceremoni inden
for to år efter, at den lov om indfødsrets meddelelse,
som personen har været omfattet af, er trådt i
kraft.
Det forudsættes, at kommunalbestyrelserne anviser denne
mulighed i umiddelbar forlængelse af ikrafttrædelsen af
den pågældende lov om indfødsrets
meddelelse.
Ansøgeren skal ved ceremonien skrive under på at
ville overholde dansk lovgivning, herunder Danmarks Riges Grundlov,
og respektere grundlæggende danske værdier og
retsprincipper, herunder det danske demokrati. Det følger
endvidere af indfødsretsaftalen, at ansøgeren under
ceremonien skal udvise respekt for danske værdier og
optræde respektfuldt over for repræsentanter fra
myndighederne. Der er på baggrund af grundlovens ordning
behov for at omsætte denne betingelse til nogle objektivt
konstaterbare betingelser, jf. ovenfor under pkt. 2.1.
Kommunalbestyrelsen skal anvise muligheden for at medvirke i
grundlovsceremonier ved offentlige opslag. Dette kan f.eks. ske ved
offentligt opslag på kommunes hjemmeside eller i lokalaviser,
hvor der kan fastsættes en tilmeldingsfrist for deltagelse i
en ceremoni. Kommunalbestyrelsen vil på baggrund af
tilmeldinger fra ansøgerne skulle afholde en
grundlovsceremoni.
Hvis der ikke er nogen ansøgere, der tilmelder sig
grundlovsceremonien, er der ikke pligt til at afholde ceremonien.
Det er således ikke et krav, at kommunalbestyrelsen forud for
det offentlige opslag aktivt sikrer sig, at der er ansøgere
i kommunen, herunder tilflyttere, som endnu ikke har deltaget i en
grundlovsceremoni inden for den fastsatte frist på to
år fra ikrafttrædelsen af vedkommende lov om
indfødsrets meddelelse. Forpligtelsen for
kommunalbestyrelsen vil bestå i at anvise en ceremoni, som
vedkommende kan deltage i, hvis dette er tilfældet. Med den
foreslåede ordning vil det således i praksis være
op til den enkelte ansøger at tilmelde sig en
grundlovsceremoni. Det forudsættes, at ansøgerne i
praksis mindst to gange årligt har mulighed for at tilmelde
sig en grundlovsceremoni. Se dog nærmere nedenfor under
afsnit 2.2.2 om den overgangsordning, som forventes fastsat.
Kommunalbestyrelserne vil indbyrdes kunne aftale, at
kommunalbestyrelser kan anvise borgere til at deltage i en ceremoni
ved en nabokommune, eller at flere nabokommuner i fællesskab
kan afholde ceremonien.
Ordningen indebærer, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet efter vedtagelse af lovforslag om
indfødsrets meddelelse fremsender en erklæring til
samtlige personer, der er optaget på det
pågældende lovforslag med betingelse om deltagelse i en
grundlovsceremoni og håndtryk. Denne erklæring om at
ville overholde grundloven m.v. skal ansøgeren medbringe til
ceremonien og underskrive under ceremonien. Ved ceremonien
påtegner kommunen erklæringen, når
ansøgeren har underskrevet erklæringen.
I forbindelse med afviklingen af grundlovsceremonierne skal
kommunerne sikre identiteten på de fremmødte
ansøgere og påtegne de underskrevne erklæringer.
Den kommune, som afholder ceremonien, skal efterfølgende
uden ophold sende de underskrevne og påtegnede
erklæringer til Udlændinge- og Integrationsministeriet,
som herefter registrerer, at den enkelte ansøger har
deltaget i en ceremoni og i den forbindelse udvist respekt for
danske værdier og optrådt respektfuldt over for
repræsentanter fra myndighederne ved at give hånd til
repræsentanter fra kommunen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil på den
baggrund udstede et statsborgerretsbevis, som sendes til
ansøgeren med angivelse af, at ansøgeren har
erhvervet dansk indfødsret på tidspunktet for
ansøgerens opfyldelse af betingelserne om underskrivning af
at ville overholde grundloven m.v. og håndtryk i forbindelse
med deltagelse i en grundlovsceremoni.
Statsborgerskabet vil således først få
retsvirkning fra det øjeblik, hvor ansøgeren har
medvirket i ceremonien, herunder skrevet under på at ville
overholde dansk lovgivning, herunder Danmarks Riges Grundlov, og
respektere grundlæggende danske værdier og
retsprincipper, herunder det danske demokrati, og under ceremonien
har udvist respekt for danske værdier og optrådt
respektfuldt over for repræsentanter fra myndighederne.
En ansøger, som ikke inden for to år efter
ikrafttrædelsen af den lov om indfødsrets meddelelse,
som vedkommende har været omfattet af, medvirker ved en
grundlovsceremoni og skriver under på at ville overholde
grundloven m.v., eller som under ceremonien ikke optræder
respektfuldt over for repræsentanter fra myndighederne, vil
miste retten til at deltage i en sådan ceremoni. Derved vil
vedkommende ikke kunne opnå dansk indfødsret på
baggrund af den lov om indfødsrets meddelelse, som
vedkommende har været omfattet af. Hvis vedkommende
efterfølgende fortsat ønsker at opnå dansk
indfødsret, er den pågældende henvist til
på ny at indgive en ansøgning om indfødsret ved
naturalisation til Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Der vil ikke blive stillet krav om at deltage i en ceremoniel
underskrivning af at ville overholde grundloven m.v. over for
ansøgere om dansk indfødsret med bopæl i
Grønland og på Færøerne, ansøgere
under 18 år, ansøgere bosat i udlandet, og
ansøgere, som er statsløse født i Danmark
omfattet af børne- eller statsløsekonventionen.
Ansøgere, som på grund af sygdom eller lignende
ikke mener at kunne deltage i en ceremoniel underskrivning af at
ville overholde grundloven m.v. forudsættes at søge om
dispensation fra betingelsen om deltagelse i ceremonien m.v. i
forbindelse med ansøgningen om dansk indfødsret ved
naturalisation. Det vil herefter være op til Folketingets
Indfødsretsudvalg at tage stilling til, om der er grundlag
for at meddele hel eller delvis dispensation fra betingelsen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
samt bemærkningerne hertil.
2.2.2. Bemyndigelse af udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler
om afholdelsen af grundlovsceremonierne
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i
indfødsretslovens § 10, stk. 4, der bemyndiger
udlændinge- og integrationsministeren til at fastsætte
nærmere regler om afholdelsen af grundlovsceremonierne.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til bl.a. at
fastsætte nærmere regler om afviklingen af
ceremonierne, således at der sikres en ensartethed og
tilstrækkelig højtidelighed ved ceremonierne. Det vil
inden for disse regler være op til de enkelte
kommunalbestyrelser at tilrettelægge, hvornår og
hvordan de ceremonielle begivenheder skal finde sted.
Det er herunder hensigten, at udlændinge- og
integrationsministeren vil anvende bestemmelsen til at
fastsætte krav om, at en eller flere repræsentanter fra
kommunen i forbindelse med ceremonien mødes ansigt til
ansigt med deltagerne og udveksler et håndtryk med deltagerne
uden handske håndflade mod håndflade for at
højtideligholde og helt konkret markere det øjeblik i
deltagernes liv, hvor de bliver danske statsborgere. Med
afsæt i en grundlæggende dansk kulturnorm, som
håndtrykket efter regeringens opfattelse er udtryk for, vil
ansøgeren samtidig ved denne symbolske handling udtrykke den
særlige respekt for det danske samfund, som efter regeringens
opfattelse bør være forbundet med det at blive tildelt
dansk statsborgerskab. Samtidig vil vedkommende symbolsk signalere,
at vedkommende har taget det danske samfund og danske værdier
til sig. Repræsentanterne fra kommunen skal ikke tiltvinge
sig et håndtryk, såfremt ansøgeren ikke
ønsker at give et håndtryk.
Betingelsen for den enkelte ansøgers deltagelse i en
ceremoni vil fremgå af den lov om indfødsrets
meddelelse, hvor ansøgeren er angivet, mens kravene til
kommunalbestyrelserne vil blive fastsat ved bekendtgørelse
udstedt med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse i
indfødsretslovens § 10, stk. 4.
Udlændinge- og Integrationsministeren har desuden til
hensigt at anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler om,
at kommunalbestyrelsen først forpligtes til at anvise
muligheden for ansøgere om dansk indfødsret omfattet
af en lov om indfødsrets meddelelse til at medvirke i en
ceremoni med henblik på, at ansøgerne kan skrive under
på at ville overholde grundloven m.v. efter, at lovforslag om
indfødsrets meddelelse, der forventes fremsat i april 2019,
er vedtaget. Udlændinge- og Integrationsministeriet vil
tilbyde en grundlovsceremoni til afholdelse i København i
foråret 2019 for personer optaget på lovforslag om
indfødsrets meddelelse, som forventes fremsat i oktober
2018.
Herudover vil den foreslåede bemyndigelse blive anvendt
til at udfærdige en standarderklæring, som skal
anvendes ved grundlovsceremonien. Erklæringen vil blive
fremsendt til de relevante ansøgere efter vedtagelsen af et
lovforslag om indfødsrets meddelelse og vil skulle anvendes
under ceremonien. Kommunalbestyrelsen vil skulle påtegne
erklæringen og ved afkrydsning angive, hvorvidt betingelserne
om at underskrive at ville overholde grundloven m.v. og om at
trykke repræsentanter fra myndighederne i hånden er
opfyldt. Efterfølgende skal erklæringen uden ophold
sendes til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
samt bemærkningerne hertil.
3. Forhøjelse af gebyr ved ansøgning om
dansk indfødsret ved naturalisation
3.1. Gældende ret
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1,
1. pkt., bl.a., at der ved indgivelse af ansøgning om dansk
indfødsret ved naturalisation for ansøgere, der er
fyldt 18 år, betales et gebyr på 1.200 kr.
Der betales ikke gebyr for børn, der er omfattet af
forældres ansøgning om dansk indfødsret, og der
betales kun gebyr en gang for ansøgning om naturalisation,
jf. indfødsretslovens § 12, stk. 1, 3. og 4. pkt.
3.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale bl.a., at
tildeling af dansk statsborgerskab fremover skal betinges af
deltagelse i en ceremoni i som udgangspunkt ansøgerens
bopælskommune. Det fremgår endvidere af aftalen, at
aftaleparterne ønsker at styrke de lægefaglige
diagnoser, hvorfor der oprettes en enhed i Styrelsen for
Patientklager, som i forbindelse med behandlingen af en
indfødsretssag kan anmodes om en vurdering af de
lægelige oplysninger, hvis der måtte være behov
herfor. Endvidere indebærer den nye indfødsretsaftale
øget fokus på muligheden for at indlede sager om
frakendelse af dansk indfødsret på grund af svig, jf.
indfødsretslovens § 8 A, og skærpede
dokumentationskrav i sager, hvor ansøgere med henvisning til
sygdom ønsker dispensation fra kravet om dokumentation for
sprogkundskaber og kendskab til danske samfundsforhold, dansk
kultur og historie ved bevis for at have bestået
Indfødsretsprøven af 2015.
Disse nye elementer vil medføre øget
administration i forbindelse med behandlingen af ansøgninger
om indfødsret ved naturalisation.
Aftaleparterne er enige om, at finansieringen af udgifterne
forbundet med disse nye elementer bør ske ved en generel
forhøjelse af det lovhjemlede gebyr for indgivelse af
ansøgning om indfødsret ved naturalisation.
Ordningen med en yderligere lægefaglig vurdering vil
medføre øget administration i Udlændinge- og
Integrationsministeriet samt Sundheds- og Ældreministeriet
(Styrelsen for Patientklager) i forbindelse med gennemgang af de
konkrete sager. Rammerne for udvekslingen af de lægefaglige
oplysninger mellem Udlændinge- og Integrationsministeriet og
Styrelsen for Patientklager forventes afklaret og beskrevet i
forbindelse med oprettelsen af kontrolenheden i løbet af 1.
halvår 2019.
Ordningen med deltagelse i ceremoniel underskrivning af at ville
overholde grundloven m.v. vil medføre øget
administration i forbindelse med afholdelse af
underskrivelsesceremonierne og sagsbehandlingen forbundet hermed i
kommunerne og Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Det øgede fokus på muligheden for at indlede sager
om frakendelse af dansk indfødsret på grund af svig
indebærer, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
fremadrettet to år efter vedtagelsen af et lovforslag om
indfødsrets meddelelse foretager opslag i Kriminalregisteret
med henblik på at afdække, om ansøgeren efter
erhvervelsen af det danske statsborgerskab er blevet dømt
for kriminalitet begået forud for ansøgningen herom.
Det vil på den baggrund kunne vurderes, om der er grundlag
for at indlede en frakendelsessag på grund af svig, jf.
indfødsretslovens § 8 A. Initiativet vil medføre
øget administration i Udlændinge- og
Integrationsministeriet i forbindelse med systematiske opslag i
Kriminalregisteret samt gennemgang af sagerne efter, at personerne
har fået tildelt dansk indfødsret.
Endelig vil det skærpede dokumentationskrav i sager, hvor
ansøgere med henvisning til sygdom ønsker
dispensation fra kravet om dokumentation for sprogkundskaber og
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved
bevis for at have bestået Indfødsretsprøven af
2015, medføre øget administration i Udlændinge-
og Integrationsministeriet i forbindelse med gennemgangen af den
fremsendte dokumentation.
En gebyrfinansiering af ovenstående elementer vil
medføre en generel gebyrstigning på i alt 2.600 kr.
pr. ansøgning. På den baggrund foreslås det at
forhøje ansøgningsgebyret for ansøgning om
dansk indfødsret ved naturalisation til 3.800 kr. pr.
ansøgning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2,
samt bemærkningerne hertil.
4. Udvidelse
af sprogcentrenes forpligtelse til registrering af kursister til
også at omfatte selvforsørgende
udlændinge
4.1. Gældende ret
Efter danskuddannelseslovens § 5, stk. 3, kan
udlændinge- og integrationsministeren fastsætte
nærmere regler om fravær, herunder om registrering af
fravær for udlændinge, der modtager ydelser efter
integrationsloven, lov om aktiv socialpolitik eller lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og om udelukkelse fra
uddannelsen på grund af manglende aktiv deltagelse eller af
andre grunde.
Bemyndigelsesbestemmelsen er senest ændret i 2010 som led
i den daværende regering, Dansk Folkeparti og Liberal
Alliances aftale af 6. oktober 2009 om mindre bureaukrati i
kommuner og regioner, "Mere tid til velfærd". Der henvises
til Folketingstidende 2009-10, A, L 189 som fremsat.
Bestemmelsen er senest udmøntet i § 19 i
bekendtgørelse nr. 991 af 29. juni 2018 om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl. Det fremgår således
af bekendtgørelsens § 19, stk. 1, at udbyderen
registrerer tilstedeværelsen i undervisningen for kursister,
der modtager ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. i forhold til de
gennemførte, skemalagte, lærerstøttede
undervisningsaktiviteter, herunder skemalagte,
lærerstøttede undervisningsaktiviteter i
studieværksteder, it-lokaler, sproglaboratorier, på
ekskursioner m.v., jf. den vejledning til indberetning af
aktivitetsdata vedrørende danskundervisning til voksne
udlændinge m.fl., der er udarbejdet af Udlændinge- og
Integrationsministeriet.
Af bekendtgørelsens § 19, stk. 2, fremgår, at
udebliver en kursist, der modtager ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik eller lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
uden gyldig grund fra den planlagte påbegyndelse af
undervisningen, underretter udbyder straks den henvisende myndighed
herom. Udbyder orienterer kursisten om underretningen.
Det følger videre af bekendtgørelsens § 19,
stk. 4, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at udbyderen
registrerer tilstedeværelsen i undervisningen for andre
kursister end de førnævnte.
4.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
Med den nye indfødsretsaftale er aftaleparterne enige om,
at sprogcentrene - eller, hvis den pågældende
sprogskole ikke længere eksisterer, den driftsansvarlige
kommune - frem-over forpligtes til på anmodning fra en
ansøger om dansk indfødsret at udlevere oplysninger
om ansøgerens deltagelse i undervisningen, herunder
fravær, progression og gennemførte moduler. Aftalen
udspringer af et ønske om at stille skærpede krav til
godtgørelsen af, at de pågældende
ansøgere har forsøgt at lære dansk.
Aftalen vedrører ansøgere om dansk
indfødsret ved naturalisation. Der kan således
være tale om udlændinge med forskelligt
opholdsgrundlag, herunder bl.a. flygtninge,
familiesammenførte, udenlandske arbejdstagere og studerende
m.v.
I dag indeholder § 19, stk. 1, i bekendtgørelse om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. alene en
forpligtelse for sprogcentrene til at registrere
tilstedeværelsen af kursister, der modtager ydelser efter lov
om aktiv socialpolitik eller lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. Det er således ikke en forpligtelse til at registrere
selvforsørgende udlændinge, herunder udenlandske
arbejdstagere, studerende m.v.
I praksis foretager de fleste sprogcentre imidlertid en
registrering af alle kursister, hvoraf fravær, progression og
gennemførte moduler fremgår, og indberetter disse data
til Udlændinge- og Integrationsministeriets database med
oplysninger om danskuddannelsernes gennemførelse.
Sprogcentrene er dog ikke retligt forpligtede hertil.
I forlængelse af den nye indfødsretsaftale
foreslås det derfor, at bestemmelsen i danskuddannelseslovens
§ 5, stk. 3, 2. pkt., hvorefter udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte regler om registrering,
udvides fra alene at omfatte udlændinge, der modtager ydelser
efter lov om aktiv socialpolitik eller lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., til at omfatte alle
kursister. Bestemmelsen vil blive udmøntet i
bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Forslaget indebærer, at udbyderen fremadrettet er
forpligtet til at registrere deltagelsen af alle kursister i
danskundervisningen, herunder selvforsørgende
udlændinge, i forhold til de gennemførte, skemalagte,
lærerstøttede undervisningsaktiviteter. Hermed vil det
i forbindelse med fremtidige ansøgninger om dansk
indfødsret være muligt at indhente oplysninger om en
kursists deltagelse i danskuddannelsen.
Herudover finder Udlændinge- og Integrationsministeriet,
at en forpligtelse til at registrere alle kursister i forbindelse
med implementeringen af indfødsretsaftalen vil bidrage til
at sikre det nødvendige datagrundlag til brug for
statistiske og analytiske formål samt til administrative
formål i kommuner og sprogcentre.
Som i dag skal alle kursister aktivt følge det planlagte
uddannelsesforløb, jf. danskuddannelseslovens § 5, stk.
3, 1. pkt., ligesom der, som det er tilfældet i dag, kan ske
udelukkelse fra uddannelsen på grund af manglende aktiv
deltagelse eller af andre grunde, jf. § 5, stk. 3, 2. pkt.
4.2.1. Registrering, opbevaring og udlevering af
personoplysninger
De oplysninger, der i dag registreres om kursister på
danskuddannelserne, omfatter stamoplysninger om kursisterne,
henvisningsoplysninger, moduloplysninger, undervisningsoplysninger
og prøveoplysninger for de enkelte kursister. Sprogcentrene
indberetter oplysninger om kursistaktivitet kvartalsvis bagudrettet
til Danskuddannelsesdatasen (herefter databasen).
Der er i forhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger m.v. (generel
forordning om databeskyttelse) (persondataforordningen) tale om
personoplysninger. De indsamlede data anvendes til statistiske og
analytiske formål samt administrative formål i
kommunerne og sprogcentrene. Denne behandling af de indsamlede
oplysninger vurderes at være i overensstemmelse med
persondataforordningens artikel 6, nr. 1, litra e, hvorefter
behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en
opgave i samfundets interesse eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har
fået pålagt.
Databasen ejes og administreres af Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Sagsbehandlere fra kommuner og sprogcentre
har adgang til udvalgte variabler fra databasen via login og
adgangskode administreret af Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Udvidelse af den registrerede
person-gruppe ændrer ikke ved vurderingen af registreringens
overensstemmelse med persondataforordningens artikel 6, stk. 1,
litra e, idet oplysningerne som hidtil vil blive anvendt til
statistiske og analytiske formål samt administrative
formål i kommunerne og sprogcentrene, samt fremover
også til brug for fremtidige ansøgninger om dansk
indfødsret.
Persondataforordningens artikel 5 indeholder en række
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger.
Af artiklens stk. 1 følger således, at behandling af
personoplysninger skal ske i overensstemmelse med god
databehandlingsskik. Endvidere skal indsamling af personoplysninger
ske til udtrykkeligt angivne og legitime formål, og senere
behandling må ikke være uforenelig med disse
formål, jf. persondataforordningens artikel 5, nr. 1, litra
b. Udbyderen må endvidere ikke behandle flere oplysninger end
formålet tilsiger, jf. samme artikels litra c.
Det er vurderingen, at forslaget er i overensstemmelse med
persondataforordningens krav om, at behandling af
person-oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og legitime
formål, jf. forordningens artikel 5. Dette vurderes at
være tilfældet, også selvom det på
tidspunktet for registreringen endnu ikke er sikkert, om der senere
vil blive indgivet en ansøgning om indfødsret.
Der er således i den nye indfødsretsaftale
indført et krav om at dokumentere deltagelse i
danskundervisningen. Hvis der ikke er en retlig forpligtelse til at
foretage en registrering af alle deltagere på tidspunktet for
deltagelse i danskuddannelse, vurderes formålet med
dokumentationskravet i den nye indfødsretsaftale ikke at
kunne understøttes.
I praksis foretager de aktive udbydere af danskundervisning
(sprogcentrene) allerede en registrering af alle kursister og
danskuddannelsesdatabasen indeholder registreringer om kursisters
deltagelse i danskuddannelse tilbage til 2004.
Det vil således som udgangspunkt bagudrettet være
muligt at indhente oplysninger om deltagelse i danskuddannelse
tilbage til 2004. Data anvendes i dag af kommunerne til at
følge op på aktiviteten hos borgere, som har modtaget
tilbud om danskundervisning. Det kan dog ikke udelukkes, at der er
kursister, der ikke er blevet registreret på
fyldestgørende vis, fx pga. digitale udfordringer, lukning
af sprogcentre samt den manglende retslige forpligtelse til at
registrere alle kursister i perioden fra 2010 og frem til i
dag.
I medfør af nærværende lovforslags
bemyndigelsesbestemmelse er det hensigten, at der vil blive fastsat
regler, så der fremover vil kunne indhentes oplysninger om
alle kursisters deltagelse i danskuddannelse fra lovens
ikrafttræden.
Personoplysningerne må ikke opbevares i længere tid,
end det er nødvendigt for at kunne opfylde formålet,
hvormed personoplysningerne behandles af hensyn til at undgå
unødig dataophobning. Det er vurderingen, at en
opbevaringsperiode af data om deltageraktivitet på
danskområdet på op til 30 år vil dække
behovet for data til de angivne formål, herunder med henblik
på indhentelse af dokumentation for deltagelse i
danskuddannelse til brug for ansøgning om dansk
indfødsret. Udlændinge- og Integrationsministeriet
følger dermed undervisningsministeriets praksis for
opbevaring af prøveresultater.
Den nye indfødsretsaftale af 29. juni 2018 fremgår
af cirkulæreskrivelse af 14. september 2018 om
naturalisation, og det følger af denne, at det er den
enkelte ansøgers ansvar at fremlægge oplysninger om
den pågældendes deltagelse i danskuddannelsen.
For så vidt angår sprogcenterets eller kommunens
forpligtelse til at udlevere oplysningerne følger det af
artikel 15 i persondataforordningen, at den registrerede - i dette
tilfælde den borger, der har deltaget i danskuddannelse - har
ret til at få indsigt i, hvordan oplysningerne om den
pågældende behandles, og har ret til at få kopi
af de personoplysninger, der behandles, evt. mod betaling af et
gebyr til dækning af de administrative omkostninger.
Denne ret har borgeren i overensstemmelse med
persondataforordningens bestemmelser både i forhold til
private sprogcentre og kommunen. Sprogcenteret eller kommunen er
således forpligtede til at udlevere oplysningerne, bl.a. i
medfør af indsigtsretten efter persondataforordningen.
5. Forholdet
til grundloven og internationale forpligtelser
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
grundloven og Danmarks internationale forpligtelser. Nedenfor
følger en kort gennemgang af forholdet til grundloven og de
mest relevante konventioner på
indfødsretsområdet.
5.1. Grundloven
Efter grundlovens § 44, stk. 1,
kan ingen udlænding få dansk indfødsret uden ved
lov. Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud, og det kan
således ikke overlades til administrative myndigheder eller
domstolene at træffe afgørelse om tildeling af dansk
indfødsret til udenlandske statsborgere og statsløse
personer.
Grundlovens § 44, stk. 1, er ikke til hinder for, at der
ved lov fastsættes bestemmelse om, at dansk indfødsret
automatisk opnås, når visse faste kendsgerninger er til
stede. Således er der f.eks. i den gældende
indfødsretslov fastsat regler om, i hvilke tilfælde
dansk indfødsret erhverves ved fødslen, jf. § 1,
ved forældrenes efterfølgende indgåelse af
ægteskab, jf. § 2, og ved adoption, jf. § 2 A.
Med lovforslaget henlægges den ceremonielle underskrivning
af at ville overholde grundloven m.v. til kommunalbestyrelserne,
som herefter forpligtes til at afholde ceremonierne.
Kommunalbestyrelserne skal i den forbindelse alene konstatere, om
en række objektivt konstaterbare forhold er til stede,
herunder om ansøgeren har deltaget i ceremonien, om
ansøgeren har skrevet under på at ville overholde
grundloven m.v., og om ansøgeren under ceremonien har givet
hånd til repræsentanter fra kommunen. Den
foreslåede ordning vurderes derfor ikke at rejse
spørgsmål om forholdet til grundlovens § 44.
Efter grundlovens § 67 har
borgerne ret til at dyrke gud på den måde, der stemmer
med deres overbevisning, dog således, at der intet
læres eller foretages, som strider mod sædeligheden
eller den offentlige orden.
Anvendelsesområdet for § 67 er således
"gudsdyrkelsen", og bestemmelsen omfatter først og fremmest
de egentlige rituelle og kultiske handlinger, såsom
forkyndelse, bøn, gudstjeneste, dåb m.v., jf. f.eks.
Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret, 3. udgave v. Ole Espersen
(1980), side 754.
Det må antages, at andre aktiviteter kan have en så
nær sammenhæng med gudsdyrkelsen, at de er omfattet af
§ 67. Der henvises til Jens Peter Christensen m.fl.,
Grundloven med kommentarer, 1. udg. (2015), side 407.
Lovgivningsmagten er imidlertid ikke afskåret fra at
gennemføre lovgivning, der berører gudsdyrkelse,
når hensigten med lovgivningen ikke er at modvirke den
berørte gudsdyrkelse, men er begrundet i varetagelse af
andre hensyn og interesser, jf. Jens Peter Christensen m.fl., a.
st., side 409.
I det omfang en afvisning af at ville give hånd til
repræsentanter fra myndighederne i sig selv kan anses for at
være omfattet af grundlovens § 67 som en del af
gudsdyrkelse, bemærkes, at i Danmark er håndtrykket en
almindelig og traditionel hilseform, hvorved man viser respekt for
de personer, man hilser på. Det kan anses som en
grundlæggende samfundsværdi, at man udviser respekt
over for hinanden, og dette udtrykkes i Danmark bl.a. ved
håndtrykket. Det vurderes på den baggrund, at
betingelsen forfølger et legitimt formål.
Dertil kommer, at betingelsen med undtagelse af enkelte
særlige grupper, jf. lovforslagets pkt. 2.2.1-2.2.2, omfatter
enhver, der ansøger om dansk statsborgerskab ved
naturalisation.
Det er på denne baggrund Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at den foreslåede
ordning er i overensstemmelse med grundlovens § 67.
Efter grundlovens § 70 kan
ingen på grund af sin trosbekendelse eller afstamning
berøves adgang til den fulde nydelse af borgerlige og
politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen
almindelig borgerpligt.
Bestemmelsen indebærer et forbud mod diskrimination med
bl.a. trosbekendelse som kriterium, for så vidt angår
adgangen til nydelse af borgerlige eller politiske rettigheder.
Udtrykket "rettigheder" skal ikke forstås snævert, men
må betegne enhver fordelagtig retsposition.
Betingelsen, om at man skal give hånd til
repræsentanter fra myndighederne, forfølger som
nævnt oven for et legitimt formål, og da betingelsen
med undtagelse af enkelte særlige grupper omfatter enhver,
der ansøger om dansk statsborgerskab ved naturalisation, er
det Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at
betingelsen er i overensstemmelse med grundlovens § 70.
5.2. Europarådets konvention af 6. november 1997 om
statsborgerret (statsborgerretskonventionen)
Det følger af statsborgerretskonventionens artikel 3,
stk. 1, at enhver stat ifølge sin egen lovgivning
fastsætter, hvem der er dens statsborgere.
Det følger endvidere af konventionens artikel 13, stk. 1,
at enhver kontraherende stat skal sikre, at gebyret for
erhvervelse, bevarelse, fortabelse, generhvervelse eller udstedelse
af dokumentation for erhvervelse af statsborgerret i landet er
rimeligt.
Det følger af den forklarende rapport til
statsborgerretskonventionen bl.a., at hvorvidt et gebyr er
rimeligt, skal afgøres i lyset af alle relevante
omstændigheder, herunder f.eks. de omkostninger,
administrationen indebærer. Det følger endvidere af
rapporten bl.a., at gebyret ikke skal være et middel til at
hindre personer i at erhverve statsborgerret.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser i henhold til
statsborgerretskonventionen, idet den foreslåede
gebyrforhøjelse, jf. pkt. 3.2, er rimelig og ikke vil
udgøre en hindring for personer i at erhverve
statsborgerskab.
Det følger endvidere af statsborgerretskonventionens
artikel 5, stk. 1, at en kontraherende stats regler
vedrørende statsborgerret ikke må indeholde forskelle
eller omfatte praksis, der indebærer, at der finder
forskelsbehandling sted på grund af køn, religion,
race, hudfarve eller national eller etnisk oprindelse.
Den foreslåede ordning, hvorefter ansøgerne om
dansk indfødsret ved naturalisation bl.a. skal give
hånd til repræsentanter fra myndighederne for at blive
danske statsborgere, jf. pkt. 2.2.2, retter sig som udgangspunkt
mod alle, uanset om en afvisning af at give hånd til
repræsentanter fra myndighederne måtte være
udtryk for et bestemt politisk eller religiøst
tilhørsforhold. Formålet med bestemmelsen er at sikre,
at ansøgere om dansk indfødsrets ved naturalisation
respekterer grundlæggende danske værdier og
kulturnormer. Da ordningen samtidig ikke er mere indgribende end
nødvendigt for at varetage dette hensyn må ordningen
efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse
også antages at være foreneligt med
statsborgerretskonventionens artikel 5, stk. 1.
5.3. FN's
flygtningekonvention
Efter flygtningekonventionens artikel 7, stk. 1, skal en
kontraherende stat indrømme flygtninge samme behandling som
den, der indrømmes udlændinge i almindelighed, bortset
fra gunstigere bestemmelser i konventionen.
Herudover forpligter flygtningekonventionens artikel 34 de
kontraherende stater til på enhver måde at
bestræbe sig på at fremskynde behandlingen af
naturalisationssager og nedsætte afgifterne for og
omkostningerne ved denne behandling til det mindst mulige.
Det følger af UNHCR's ikke-bindende kommentar fra 1997
til flygtningekonventionen bl.a., at konventionens artikel 34 ikke
forpligter medlemsstaterne til at tildele statsborgerskab til
flygtninge, men at staterne er forpligtede til så vidt muligt
at lette adgangen til flygtninges optagelse i samfundet og til
naturalisation. I forhold til at lette adgangen til naturalisation
fremgår det af kommentaren bl.a., at dette kan ske på
forskellig vis, og at bestemmelsen alene specifikt nævner to
måder; at fremskynde behandlingen af naturalisationssager og
at nedsætte afgifterne for og omkostningerne ved denne
behandling til det mindst mulige. Endvidere fremgår det af
kommentaren bl.a., at medlemsstaterne efter bestemmelsen er
forpligtede til at sikre en rimelig adgang til naturalisation for
flygtninge, men at adgangen ikke behøver at være
lettere end for andre udlændinge, såfremt adgangen
generelt er rimelig.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
flygtningekonventionen, idet adgangen til dansk indfødsret
generelt vurderes at være rimelig, og idet lovforslaget ikke
vil udgøre en hindring for personer i at erhverve
statsborgerskab. Endvidere er det foreslåede gebyr fastsat ud
fra de beregnede omkostninger ved sagernes behandling. Endelig
bemærkes, at flygtninge og personer, der må sidestilles
hermed, ifølge cirkulæreskrivelse af 14. september
2018 om naturalisation har en lempet adgang til dansk
indfødsret.
5.4. FN's
konvention af 28. september 1954 om statsløse personers
retsstilling
Efter artikel 32 i FN's konvention af 28. september 1954 om
statsløse personers retsstilling skal de kontraherende
stater så vidt muligt lette statsløse personers
optagelse i samfundet og naturalisation. De skal navnlig på
enhver måde bestræbe sig for at fremskynde behandlingen
af naturalisationssager og nedsætte afgifterne for og
omkostningerne ved sagernes behandling til det mindst mulige.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser i henhold til FN's konvention af 28.
september 1954 om statsløse personers retsstilling, idet
gebyrforhøjelsen ikke vil udgøre en hindring for
personer i at erhverve statsborgerskab, og idet gebyret
fastsættes ud fra de beregnede omkostninger ved sagernes
behandling. Herudover bemærkes, at statsløse personer
ifølge cirkulæreskrivelse af 14. september 2018 om
naturalisation har en lempet adgang til dansk
indfødsret.
5.5. FN's
konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed
(statsløsekonventionen) og FN's konvention af 1989 om
barnets rettigheder (børnekonventionen)
Det følger af ovennævnte konventioner, at de
deltagende stater har forpligtet sig til at tildele statsborgerskab
til personer, der er født statsløse på den
kontraherende stats territorium, under visse betingelser.
Det følger af UNHCR's Guidelines on Statelessness No. 4,
at de deltagende stater opfordres til at acceptere
ansøgninger om indfødsret fra personer, der ellers
ville være statsløse, uden at opkræve gebyr, og
at indirekte omkostninger ikke må udgøre en hindring
for personers adgang til at søge.
Det bemærkes hertil, at ansøgere omfattet af
børne- eller statsløsekonventionen vil være
undtaget fra kravet om at deltage i ceremoniel underskrivning af at
ville overholde grundloven m.v. Endvidere følger det af
indfødsretslovens § 12, stk. 1, 1. pkt., at personer,
der ikke er fyldt 18 år, ikke skal betale gebyr i forbindelse
med indgivelsen af en ansøgning om dansk indfødsret
ved naturalisation. Endelig vurderes gebyrforhøjelsen
vedrørende personer omfattet af statsløsekonventionen
ikke at udgøre en hindring for at erhverve
statsborgerskab.
5.6. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
Efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
giver EMRK ikke en ret til at få et bestemt statsborgerskab,
men domstolen har i flere sager peget på, at en
vilkårlig nægtelse af statsborgerskab efter
omstændighederne vil kunne rejse spørgsmål efter
konventionens artikel 8 om retten til respekt for privatliv og
familieliv på grund af den indvirkning, dette kan have
på individets privatliv, jf. eksempelvis Karassev mod Finland, afgørelse af 12.
januar 1999, Slivenko mod Letland,
afgørelse af 23. januar 2002, Riener
mod Bulgarien, dom af 23. maj 2006, og Kuric mod Slovenien, dom af 26. juni
2012.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i Petropavlovskis mod Letland, dom af 13. januar
2015, sammenfattet domstolens praksis således, at
tildeling af statsborgerskab vil kunne rejse spørgsmål
i forhold til EMRK, hvis det er udtryk for vilkårlighed eller
diskrimination.
Det er således som udgangspunkt overladt til staten selv
at fastlægge de kriterier og betingelser, der skal være
opfyldt for at en person anses for at have tilstrækkelig
tilknytning til staten for at kunne opnå statsborgerskab, og
et afslag vil som udgangspunkt kun rejse spørgsmål i
forhold til konventionen, hvis det er udtryk for vilkårlighed
eller diskrimination, jf. Jon Fridrik Kjølbro, Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention for praktikere, 4.
udgave (2016), side 783.
Betingelsen om, at ansøgere skal give hånd til en
repræsentant fra myndighederne er ikke udtryk for en
vilkårlig betingelse, idet betingelsen med undtagelse af
enkelte særlige grupper (bl.a. statsløse omfattet af
statsløsekonventionen og visse handicappede), omfatter
enhver, der ansøger om dansk statsborgerskab ved
naturalisation.
I det følgende vurderes derfor, om betingelsen er
diskriminatorisk.
Der er personer, der vil kunne anse sig for at være
begrænset i deres adgang til at få dansk
statsborgerskab på grund af, at de ikke vil give hånd,
og det kan ikke afvises, at nogle af disse personer vil anse det
for at stride imod deres religiøse overbevisning at give
hånd til en repræsentant for myndighederne, herunder
særligt til en repræsentant af det modsatte
køn.
Det kan således anføres, at betingelsen om, at
ansøgere skal give hånd til en repræsentant fra
myndighederne, vil stille denne gruppe ringere end andre personer,
der ansøger om dansk statsborgerskab, og det kan
således ikke udelukkes, at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vil anse betingelsen om, at man skal give
hånd for at få dansk statsborgerskab for at
udgøre indirekte forskelsbehandling på baggrund af
religion.
Det følger af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis, at en forskelsbehandling er
diskriminerende, hvis den ikke er objektivt og rimeligt begrundet,
dvs. hvis den ikke forfølger et legitimt formål, og
hvis der ikke er et rimeligt forhold mellem de midler, der
anvendes, og det mål, der søges realiseret
(proportionalitet).
Ved vurderingen af, om et indgreb er proportionalt, har staterne
en vid skønsmargin med hensyn til, hvilke forskelle der kan
forskelsbehandles på baggrund af. Størrelsen af denne
skønsmargin afhænger dog af sagens nærmere
omstændigheder, jf. Jon Fridrik Kjølbro, Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention for praktikere, 4.
udgave (2016), side 1157.
Som nævnt ovenfor følger det af Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at det som
udgangspunkt er overladt til staten selv at fastlægge de
kriterier og betingelser, der skal være opfyldt for, at en
person anses for at have tilstrækkelig tilknytning til staten
for at kunne opnå statsborgerskab.
Det må således antages, at en stat som udgangspunkt
er overladt en meget vid skønsmargin i forhold til, hvilke
betingelser staten kan stille for, at personer kan opnå
statsborgerskab.
I Danmark er håndtrykket en almindelig og traditionel
hilseform, hvorved man viser respekt for de personer, man hilser
på. Det kan anses som en grundlæggende
samfundsværdi, at man udviser respekt over for hinanden, og
dette udtrykkes i Danmark bl.a. ved håndtrykket. Det vurderes
på den baggrund, at betingelsen forfølger et legitimt
formål.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets
vurdering, at det kan anses for proportionalt at gøre
statsborgerskab betinget af, at ansøgere giver
hånd.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i den
forbindelse lagt vægt på, at betingelsen om, at
ansøgere skal give hånd til en repræsentant fra
myndighederne, med undtagelse af enkelte særlige grupper,
retter sig mod enhver.
I forhold til proportionalitetsvurderingen har Udlændinge-
og Integrationsministeriet dog navnlig lagt vægt på
indgrebets intensitet. Det kan således anføres, at det
er frivilligt, om man vil søge om dansk statsborgerskab, og
at det i sig selv ikke vil have opholdsretlige konsekvenser, at
vedkommende ikke får dansk statsborgerskab, ligesom et
håndtryk indebærer en meget begrænset
berøring af håndflade mod håndflade, og at
håndfladen i almindelighed ikke kan betragtes som en
særlig intim del på kroppen.
Det er på den baggrund Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at betingelsen om, at
ansøgere skal give hånd til en repræsentant fra
myndighederne, ikke er udtryk for en vilkårlig betingelse
eller er diskriminatorisk.
Det er derfor Udlændinge- og Integrationsministeriets
opfattelse, at betingelsen ikke rejser spørgsmål i
forhold til EMRK.
5.7. FN's
konvention om rettigheder for personer med handicap
(handicapkonventionen)
Det følger af artikel 18 i handicapkonventionen, at
deltagerstaterne bl.a. skal anerkende retten for personer med
handicap til at færdes frit og frit at vælge deres
opholdssted samt til statsborgerskab på lige fod med andre,
herunder ved at sikre, at personer med handicap har ret til at
erhverve og skifte statsborgerskab og ikke vilkårligt eller
på grund af handicap fratages deres statsborgerskab.
Vedrørende forholdet til handicapkonventionen
bemærkes det, at det forudsættes, at kommunerne
tilrettelægger de ceremonielle underskrivninger af at ville
overholde grundloven m.v. således, at alle ansøgere,
herunder ansøgere omfattet af handicapkonventionen, vil have
mulighed for at deltage i ceremonien. Endvidere forudsættes
det, at ansøgere, som på grund af sygdom eller
lignende ikke mener at kunne deltage i en ceremoniel underskrivning
af at ville overholde grundloven m.v. eller udveksle håndtryk
med en myndighedsperson under ceremonien, søger om
dispensation fra betingelsen om deltagelse i ceremonien m.v. i
forbindelse med ansøgningen om dansk indfødsret ved
naturalisation. Det vil herefter være op til Folketingets
Indfødsretsudvalg at tage stilling til, om der er grundlag
for at meddele hel eller delvis dispensation fra betingelsen,
herunder på baggrund af handicapkonventionen.
6. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre marginale initiale
engangsudgifter forbundet med tilretning af Udlændinge- og
integrationsministeriets database med oplysninger om
danskuddannelsernes gennemførelse. Merudgifterne finansieres
inden for Udlændinge- og Integrationsministeriets
eksisterende ramme.
Lovforslaget forventes endvidere ikke at medføre
nettoudgifter for det offentlige, idet elementerne i den nye
indfødsretsaftale, jf. nedenstående, forudsættes
gebyrfinansieret.
Regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti indgik den 29.
juni 2018 en ny indfødsretsaftale. Indfødsretsaftalen
fremgår af cirkulæreskrivelse af 14. september 2018 om
naturalisation. Aftalen medfører øget administration
i staten og kommunerne, der finansieres ved en generel
forhøjelse på 2.600 kr. pr. ansøgning af det
lovhjemlede gebyr, jf. afsnit 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det bemærkes, at konsekvenserne af lovforslagets element
om indførelse af ceremoniel underskrivning af at ville
overholde grundloven m.v., jf. afsnit 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, ligeledes fremgår af afsnit 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger. Det bemærkes,
at der med lovforslaget stilles krav om borgerens personlige
fremmøde, hvilket som udgangspunkt fraviger fra princippet
om digital kommunikation. Fravigelsen fra princippet om digital
kommunikation skyldes hensynet til, at den ceremonielle
underskrivelse giver mulighed for en særlig
højtideligholdelse af det øjeblik i deltagernes liv,
hvor de bliver danske statsborgere, hvor ansøgeren samtidig
udviser fornøden respekt for danske værdier jfr.
afsnit 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Lovforslagets element om udvidelse af sprogcentrenes
forpligtelse til registrering af kursister til også at
omfatte selvforsørgende udlændinge, jf. afsnit 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, medfører
marginale engangsudgifter forbundet med tilretning af
Udlændinge- og Integrationsministeriets database med
oplysninger om danskuddannelsernes gennemførelse.
Merudgifterne finansieres inden for Udlændinge- og
Integrationsministeriets eksisterende ramme. Lovændringen
forventes ikke at medføre øget administration hos
sprogcentrene, som allerede i dag for langt hovedpartens
vedkommende registrerer alle kursisters deltagelse i
undervisningen.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovændringen forventes herunder ikke at medføre
øget administration hos private sprogcentre, som allerede i
dag for langt hovedpartens vedkommende registrerer alle kursisters
deltagelse i undervisningen.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
Det følger dog af cirkulæreskrivelse af 14.
september 2018 om naturalisation, at det er en betingelse for
optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse,
at ansøgeren efter lovforslagets vedtagelse deltager i en
ceremoni og skriver under på at ville overholde grundloven
m.v. som betingelse for erhvervelsen af indfødsret.
Der vil ikke blive stillet krav om at deltage i en ceremoniel
underskrivning af at ville overholde grundloven m.v. over for
ansøgere om dansk indfødsret med bopæl i
Grønland og på Færøerne, ansøgere
under 18 år, ansøgere bosat i udlandet, og
ansøgere, som er statsløse født i Danmark
omfattet af børne- eller statsløsekonventionen.
Ansøgere, som på grund af sygdom eller lignende
ikke mener at kunne deltage i en ceremoniel underskrivning af at
ville overholde grundloven m.v., forudsættes at søge
om dispensation fra betingelsen om deltagelse i ceremonien m.v. i
forbindelse med ansøgningen om dansk indfødsret ved
naturalisation. Det vil herefter være op til Folketingets
Indfødsretsudvalg at tage stilling til, om der er grundlag
for at meddele hel eller delvis dispensation fra betingelsen.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. september
2018 til den 4. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International, Ankestyrelsen,
AOF-Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, A2B, BDO
Kommunernes Revision, Børne- og Kulturchefsforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk
Oplysnings Forbund, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Selskab for
Indvandrersundhed, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Danske Sprogcentre, Den Danske Dommerforening, Den
Katolske Kirke i Danmark, Det Centrale Handicapråd, DIGNITY -
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, FOA-Fag og Arbejde, FOF's Landsorganisation,
Folkehøjskolernes Forening, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Frivillighedsrådet, FTF,
Færøernes Landsstyre, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk
Klinik ved Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kirkernes
Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening, Knud Vilby
(på vegne af Fredsfonden), Landsforeningen Adoption og
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen
i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberalt Oplysningsforbund,
Lægeforeningen, Lærernes Centralorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Politiforbundet i Danmark, Præsidenterne for Østre og
Vestre Landsret, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rotary Denmark,
Røde Kors Asylafdeling, Røde Kors Landskontoret,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, samtlige
byretter, Socialrådgiverforeningen, SOS mod Racisme,
Statsforvaltningen, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigudvalget,
Uddannelsesforbundet, UNHCR, VEU-rådet, Ægteskab uden
Grænser og 3F.
12. Sammenfattende skema
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre
øgede udgifter for kommunerne og staten i forbindelse med
indførelse af ceremoniel underskrivning af at ville
overholde grundloven for ansøgere om dansk
indfødsret. Merudgifterne i kommunerne samt staten
finansieres ved en generel forhøjelse af det lovhjemlede
gebyr for ansøgning om indfødsret ved
naturalisation. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil have administrative
konsekvenser for kommunerne og Udlændinge- og
Integrationsministeriet i forbindelse med indførelse af
ceremoniel underskrivning af at ville overholde grundloven for
ansøgere om dansk indfødsret. Der vil endvidere
skulle ske tilretning af Udlændinge- og
Integrationsministeriets database med oplysninger om
danskuddannelsernes gennemførelse. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af de gældende retningslinjer for
erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation, jf.
cirkulæreskrivelse af 14. september 2018 om naturalisation,
at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren lover troskab og
loyalitet over for Danmark og det danske samfund og erklærer
at ville overholde dansk lovgivning, herunder Danmarks Riges
Grundlov, og respektere grundlæggende danske værdier og
retsprincipper, herunder det danske demokrati.
Det følger endvidere af de gældende retningslinjer,
at meddelelse af dansk indfødsret er betinget af, at en
ansøger efter vedtagelse af lovforslag om indfødsrets
meddelelse medvirker i en ceremoni ved den pågældendes
bopælskommune og dér skriver under på at ville
overholde grundloven m.v. Ved ceremonien skal ansøgere
udvise respekt for danske værdier og optræde
respektfuldt over for repræsentanter fra myndighederne.
Den foreslåede affattelse af indfødsretslovens
§ 10, stk. 1, i lovforslagets
§ 1, nr. 1, indebærer, at afholdelsen af de
pågældende grundlovsceremonier henlægges til
kommunalbestyrelserne. Det betyder, at kommunalbestyrelserne
forpligtes til ved offentligt opslag i de enkelte kommuner mindst
to gange årligt at anvise muligheden for ansøgere om
dansk indfødsret for at medvirke i en grundlovsceremoni i de
tilfælde, hvor en person bosiddende i kommunen har erhvervet
dansk indfødsret ved naturalisation betinget af medvirken i
en grundlovsceremoni inden for to år efter, at den lov om
indfødsrets meddelelse, som personen har været
omfattet af, er trådt i kraft.
Det forudsættes, at kommunalbestyrelserne anviser denne
mulighed i umiddelbar forlængelse af ikrafttrædelsen af
den pågældende lov om indfødsrets
meddelelse.
Kommunalbestyrelsen skal på den måde, som er bedst
egnet til at gøre ansøgere om dansk indfødsret
ved naturalisation med bopæl i kommunen bekendt med opslaget,
orientere om afholdelsen af ceremonien, herunder oplyse om en
eventuel tilmeldingsfrist, hvilke dokumenter ansøgeren skal
medbringe, samt tid og sted for afholdelse af ceremonien. Opslag
kan for eksempel ske ved annoncering på bopælskommunens
hjemmeside eller i lokalaviser.
Det forudsættes, at en eventuel tilmeldingsfrist
fastsættes således, at ansøgere om dansk
indfødsret ikke skal vente unødigt længe
på at kunne deltage i en ceremoniel underskrivning af at
ville overholde grundloven m.v. efter ikrafttrædelsen af den
lov om indfødsrets meddelelse, som vedkommende har
været omfattet af.
Hvis der ikke er nogen ansøgere, der tilmelder sig
grundlovsceremonien, er kommunalbestyrelsen ikke forpligtet til at
afholde ceremonien. Det er således ikke et krav, at
kommunalbestyrelsen forud for det offentlige opslag aktivt sikrer
sig, at der er ansøgere i kommunen, herunder tilflyttere,
som endnu ikke har deltaget i en grundlovsceremoni inden for den
fastsatte frist på to år fra ikrafttrædelsen af
vedkommende lov om indfødsrets meddelelse. Forpligtelsen for
kommunalbestyrelsen vil bestå i at tilbyde at afholde
ceremonien, hvis dette er tilfældet. Med den foreslåede
ordning vil det således i praksis være op til den
enkelte ansøger at tilmelde sig en grundlovsceremoni. Det
forudsættes, at ansøgerne i praksis har mulighed for
at tilmelde sig en grundlovsceremoni mindst to gange
årligt.
Ordningen indebærer, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet efter vedtagelse af lovforslag om
indfødsrets meddelelse fremsender en erklæring til
samtlige personer, der er optaget på det
pågældende lovforslag med betingelse om deltagelse i en
grundlovsceremoni. Denne erklæring om at ville overholde
grundloven m.v. skal ansøgeren medbringe til ceremonien og
underskrive under ceremonien. Ved ceremonien påtegner
kommunen erklæringen, når ansøgeren har
underskrevet erklæringen.
I forbindelse med afviklingen af grundlovsceremonierne skal
kommunerne sikre identiteten på de fremmødte
ansøgere og påtegne de underskrevne
erklæringer.
Det følger af den foreslåede affattelse af
indfødsretslovens § 10, stk.
2, at kommunalbestyrelsen efterfølgende uden ophold
skal sende den underskrevne og påtegnede erklæring til
Udlændinge- og Integrationsministeriet, som herefter
registrerer, at den enkelte ansøger har deltaget i en
ceremoni og i den forbindelse udvist respekt for danske
værdier og optrådt respektfuldt over for
repræsentanter fra myndighederne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil på den
baggrund udstede et statsborgerretsbevis, som sendes til
ansøgeren med angivelse af, at ansøgeren har
erhvervet dansk indfødsret på tidspunktet for
ansøgerens underskrivelse af erklæringen.
Det følger af den foreslåede affattelse af
indfødsretslovens § 10, stk.
3, at kommunalbestyrelsen kan afholde de i § 10, stk.
1, omtalte ceremonier i fællesskab med kommunalbestyrelser i
nabokommuner eller efter aftale med en nabokommune henvise
ansøgere til at deltage i ceremonier i nabokommunen. Det vil
være muligt for kommunalbestyrelser indbyrdes at aftale, at
kommuner med få tilmeldte ansøgere om dansk
indfødsret kan henvise disse til at deltage i en ceremoni
ved en nabokommune. Det kan endvidere aftales, at flere
nabokommuner i fællesskab afholder grundlovsceremonien for
tilmeldte ansøgere om dansk indfødsret med
bopæl i disse kommuner. Det forudsættes imidlertid, at
ceremonierne afholdes lokalt, og at eksempelvis transporten til og
fra ceremonien ikke besværliggøres unødigt for
ansøgerne.
Det er den kommune, som forestår ceremonien over for
ansøgeren, der har pligten til efterfølgende at sende
den underskrevne og påtegnede erklæring til
Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Den foreslåede affattelse af indfødsretslovens
§ 10, stk. 4, i lovforslagets
§ 1, nr. 1, indebærer, at udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
afholdelse af de i stk. 1 omtalte ceremonier.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte nærmere regler om afviklingen af
ceremonierne, således at der sikres en ensartethed og
tilstrækkelig højtidelighed ved ceremonierne. Det vil
inden for disse regler være op til de enkelte
kommunalbestyrelser selv at tilrettelægge, hvornår og
hvordan de ceremonielle begivenheder skal finde sted.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, herunder i forhold til overvejelser
om det nærmere indhold af de regler, som vil blive fastsat
med hjemmel i den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 2
Det følger af indfødsretslovens § 12, stk. 1,
1. pkt., bl.a., at der ved indgivelse
af ansøgning om dansk indfødsret ved naturalisation
for ansøgere, der er fyldt 18 år, betales et gebyr
på 1.200 kr. Der betales ikke gebyr for børn, der er
omfattet af forældres ansøgning om dansk
indfødsret, og der betales kun gebyr en gang for
ansøgning om naturalisation, jf. indfødsretslovens
§ 12, stk. 1, 3. og 4. pkt.
Den foreslåede ændring af indfødsretslovens
§ 12, stk. 1, 1. pkt., indebærer, at
ansøgningsgebyret i disse sager forhøjes til 3.800
kr. pr. ansøgning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Efter den gældende
bestemmelse i danskuddannelseslovens § 5, stk. 3, kan
ministeren fastsætte nærmere regler om fravær,
herunder om registrering af fravær for udlændinge, der
modtager ydelser efter integrationsloven, lov om aktiv
socialpolitik eller lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og
om udelukkelse fra uddannelsen på grund af manglende aktiv
deltagelse eller af andre grunde.
Bestemmelsen er udmøntet i
§ 19 i bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Med den foreslåede
nyaffattelse af danskuddannelseslovens § 5, stk. 3, 2. pkt., foreslås det, at
udlændinge- og integrationsministeren skal kunne
fastsætte nærmere regler om udlændinges
fravær fra undervisningen, herunder om registrering af
deltagelse i undervisningen, og om udelukkelse fra uddannelsen
på grund af manglende aktiv deltagelse eller af andre
grunde.
Forslaget indebærer, at
ministerens adgang til at fastsætte regler om registrering af
udlændinges fravær fra undervisningen udvides fra kun
at omfatte udlændinge, der modtager ydelser efter
integrationsloven, lov om aktiv socialpolitik eller lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., til at omfatte alle
udlændinge, der deltager i et danskuddannelsesforløb,
herunder udenlandske arbejdstagere og studerende.
Det er hensigten bl.a. at anvende
bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at udbyderen
fremadrettet skal registrere tilstedeværelsen af alle
udlændinge i danskundervisningen i forhold til de
gennemførte, skemalagte, lærerstøttede
undervisningsaktiviteter.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Vedrørende de nye
gebyrregler bemærkes, at disse ikke finder anvendelse
på ansøgninger om dansk indfødsret ved
naturalisation, der er indgivet før lovens
ikrafttræden. Det betyder, at der for ansøgninger
indgivet før denne dato opkræves gebyr efter de
nugældende regler, også selv om ansøgningen
først måtte blive færdigbehandlet efter lovens
ikrafttræden.
Det foreslåede stk. 2 indebærer, at
kommunalbestyrelserne i 2019 alene er forpligtede til at anvise
ansøgerne muligheden for at deltage i én ceremoni i
anden halvdel af 2019. Udlændinge- og Integrationsministeriet
vil i første halvdel af 2019 tilbyde en grundlovsceremoni
til afholdelse i København for personer optaget på
lovforslag om indfødsrets meddelelse i efteråret
2018.
Efter 2019 vil
kommunalbestyrelserne være forpligtede til mindst to gange
årligt ved offentligt opslag at anvise muligheden for
ansøgere til at medvirke i en ceremoni.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighedsområde.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 4 indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at § 1 ved
kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1029 af 10. juli 2018, foretages
følgende ændring: | | 1. Efter
§ 9 indsættes: | | "§ 10.
Kommunalbestyrelserne skal mindst to gange årligt ved
offentligt opslag anvise muligheden for ansøgere om dansk
indfødsret omfattet af en lov om indfødsrets
meddelelse til at medvirke i en ceremoni med henblik på, at
ansøgerne kan skrive under på at ville overholde
grundloven m.v. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte en
tilmeldingsfrist for medvirken i ceremonien. | | Stk. 2. Den
underskrevne erklæring om at ville overholde grundloven m.v.
skal efter afholdelsen af ceremonien uden ophold sendes til
Udlændinge- og Integrationsministeriet af den
pågældende kommunalbestyrelse. | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan afholde en ceremoni i fællesskab med
kommunalbestyrelser i nabokommuner eller efter aftale med en
nabokommune henvise ansøgere til at deltage i en ceremoni i
nabokommunen. | | Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om afholdelse af ceremonierne, herunder om
afviklingen heraf. " | § 12. Ved
indgivelse af ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation for ansøgere, der er fyldt 18 år, og
ved indgivelse af ansøgning om bevis for eller bevarelse af
dansk indfødsret betales et gebyr på 1.200 kr. Ved
afgivelse af erklæring om dansk indfødsret betales et
gebyr på 1.100 kr. Der betales ikke gebyr for børn,
der er omfattet af forældres erklæring eller
ansøgning om dansk indfødsret, jf. § 5 og §
6, stk. 2. Der betales kun gebyr en gang for ansøgning om
naturalisation, en gang for ansøgning om bevis for dansk
indfødsret, en gang for ansøgning om bevarelse af
dansk indfødsret og en gang for afgivelse af erklæring
om dansk indfødsret. Det påhviler ansøgeren og
den erklærende at dokumentere, at eventuelle gebyrer
tidligere er betalt. Gebyrerne betales ikke tilbage, hvis
ansøgningen ikke imødekommes, eller hvis
erklæringen afvises. | | 2. I § 12, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter "18 år,": "betales et gebyr på 3.800 kr.,". | | | § 2 I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 1128 af
13. oktober 2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 705 af 8.
juni 2017, § 2 i lov nr. 1690 af 26. december 2017 og § 1
i lov nr. 744 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring: | § 5.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Kursisterne skal aktivt følge det planlagte
uddannelsesforløb. Udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fravær, herunder om registrering af fravær for
udlændinge, der modtager ydelser efter integrationsloven, lov
om aktiv socialpolitik eller lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., og om udelukkelse fra uddannelsen på grund af manglende
aktiv deltagelse eller af andre grunde. | | | 1. § 5, stk. 3, 2.
pkt., affattes således: | | "Udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
udlændinges fravær fra undervisningen, herunder om
registrering af deltagelse i undervisningen, og om udelukkelse fra
uddannelsen på grund af manglende aktiv deltagelse eller af
andre grunde. " |
|