Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 13. december 2018
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (S) stemmer hverken for eller imod lovforslaget.
Et andet
mindretal (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bakker op om lovforslaget, der har til formål at
udmønte dele af den politiske aftale om indfødsret
fra den 29. juni 2018 - en aftale, hvor vandelskravene i forhold
til bandekriminalitet, seksualforbrydelser m.v. blev skærpet,
hvor opmærksomheden på frakendelse af statsborgerskab
blev skærpet, hvor dokumentationskravene i sygdomssagerne
blev styrket, hvor der blev oprettet en enhed i Styrelsen for
Patientsikkerhed, der kan bistå med lægefaglig indsigt,
og hvor kravene til selvforsørgelse blev skærpet.
Ligeledes blev kravene til ansøgers indsats for at have
tilegnet sig det danske sprog skærpet. Det var alt sammen
gode initiativer. Med indfødsretsaftalen blev det også
aftalt, at tildeling af statsborgerskab fremover skal markeres ved
en lokal ceremoni, hvor ansøgeren skriver under på at
ville overholde grundloven m.v. og ved ceremonien udviser respekt
for danske værdier og optræder respektfuldt over for
myndighedernes repræsentanter. Med lovforslaget får
udlændinge- og integrationsministeren endvidere bemyndigelse
til at fastsætte de nærmere regler om afholdelse af
ceremonierne. Selve ministerbemyndigelsen kan Socialdemokratiet
godt støtte. Det fremgår imidlertid af
bemærkningerne til lovforslaget, at ministeren
påtænker at bruge bemyndigelsen til at fastsætte
regler om, at man skal give hånd for at blive dansk
statsborger. Den del ønsker Socialdemokratiet ikke at
støtte. Socialdemokratiet bakker fuldt op om de lokale
grundlovsceremonier, hvor nye danske statsborgere får
mulighed for at hilse på deres lokale myndighed. Det mener
Socialdemokratiet er med til at sikre en god og en gavnlig lokal
forankring, men at gøre håndtrykket til lovkrav i den
forbindelse er Socialdemokratiet imod. Naturligvis skal man give
hånd - det er sådan, vi hilser på hinanden i
Danmark. Det gør vi som udtryk for respekt for den person,
vi står over for, uanset om det er høj eller lav, tyk
eller tynd, mand eller kvinde. Så selvfølgelig skal
man give hånd. Socialdemokratiet er helt på linje med
de mange borgmestre, der har udtalt, at man ikke behøver at
lovgive om den del. Skulle det siden hen vise sig, at der er
problemer med folk, der afviser at give hånd, er
Socialdemokratiet klar til at diskutere lovgivningen på det
tidspunkt. Socialdemokratiet bakker op om en stram
udlændingelovgivning. Socialdemokratiet bakker op, når
det handler om kontrol med tilstrømning, flere
tilbagesendelser og tiltag, der imødegår dårlig
integration. Socialdemokratiet bakker op om de store ting, der
betyder noget for samfundet. Socialdemokratiet mener ikke, at
lovkravet om håndtryk løser et problem, der findes.
Derfor stemmer Socialdemokratiet hverken for eller imod
lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
tilslutter sig lovforslaget. Der er tre elementer i lovforslaget,
hvoraf de vigtigste er DF's egne forslag. Det første og det
vigtigste er, at ansøgere til dansk statsborgerskab skal
give hånd til en myndighedsperson ved en ceremoni for at
få statsborgerskabet. Det er DF's holdning, at man
selvfølgelig skal give hånd og dermed takke, når
man får et statsborgerskab. Vil man ikke det, skal man ikke
have noget statsborgerskab. Det gælder heller ikke, hvis man
ud fra eksempelvis islamiske religiøse renhedsforestillinger
ikke vil give hånd, fordi den, som man giver hånd til,
er kvinde eller vantro og uren. Det næste element, som DF har
sit aftryk på, er, at gebyret for at få statsborgerskab
nu bliver hævet til 3.800 kr. DF finder det kun rimeligt, at
personer, der får dansk statsborgerskab og i øvrigt
skal være selvforsørgende, selv er med til at betale
udgifterne forbundet hermed. Det tredje element er, at der er
kontrol med, hvor mange der kommer, og hvor mange der udebliver fra
sprogkurserne i dansk.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget konstaterer, at formålet med dette lovforslag er at
opbygge nye forhindringer for at opnå dansk statsborgerskab,
herunder målrettet at forhindre personer af en bestemt
religiøst begrundet opfattelse i at blive danske
statsborgere.
Enhedslisten og Alternativet konstaterer,
at håndtrykket er en almindelig hilseform i vores
kulturkreds, og ønsker at fremme en omgangsform, hvor alle
hilser respektfuldt på andre uanset køn og kulturel og
religiøs baggrund. Enhedslisten og Alternativet mener
imidlertid ikke, at personer, der søger dansk
statsborgerskab, skal bedømmes ud fra deres politiske eller
religiøse holdninger. Derfor skal det lille mindretal af
ansøgere, der ud fra en religiøs opfattelse
måtte vægre sig ved at give hånd til personer af
andet køn, ikke af den grund afskæres fra at blive
danske statsborgere. Enhedslisten og Alternativet konstaterer
endvidere, at den foreslåede regel om håndtryk ved en
grundlovsceremoni lægger op til kønsdiskrimination,
eftersom det meget store flertal af borgmestre i Danmark er af
hankøn. En mandlig ansøger, der ikke vil give
hånd til en kvinde, har altså meget større
chancer for at støde på en kønsfælle - og
dermed blive statsborger - ved en ceremoni, hvor der skal gives
hånd til borgmesteren, end en kvindelig ansøger, der
ikke vil give hånd til en mand, jf. svar på
spørgsmål S 987, folketingsåret 2017-18.
I øvrigt ser Enhedslisten og
Alternativet intet behov for yderligere ceremonier eller
underskrivelse af erklæringer end det, der allerede
eksisterer efter de gældende regler.
Forhøjelsen af gebyret ved
indgivelse af en ansøgning repræsenterer mere end en
tredobling. Det er åbenbart, at denne meget voldsomme
gebyrforhøjelse skal finansiere en række yderligere
bureaukratiske tiltag, som partierne bag indfødsretsaftalen,
der blev indgået i juni 2018, ønsker at
gennemføre for at begrænse antallet af nye
statsborgere og fratage allerede naturaliserede danske statsborgere
deres danske statsborgerskab. Enhedslisten og Alternativet kan ikke
støtte disse nye bureaukratiske tiltag og kan alene af den
grund ikke støtte gebyrforhøjelsen.
Samtidig repræsenterer
gebyrforhøjelsen et problem for nye ansøgere, der i
forvejen skal afsætte betydelige beløb til gebyrer for
indfødsretsprøve, danskprøve og eventuelle
lægeerklæringer. Enhedslisten og Alternativet
konstaterer, at det kraftigt forhøjede gebyr i øvrigt
vil begrænse virkningen af aftalepartiernes lempelse af
adgang til dansk statsborgerskab for dansksindede tyske
statsborgere i Sydslesvig, eftersom disse fremover vil skulle
afsætte et stort beløb, hvis de af symbolske
årsager ønsker at supplere deres tyske pas med et
dansk.
Enhedslisten og Alternativet finder, at
forslaget om at pålægge sprogskolerne at opbevare
fraværsregistrering m.v. i en meget lang årrække
er helt overflødigt og unødigt bureaukratisk, idet
Udlændinge- og Integrationsministeriets
Indfødsretskontor og Folketingets Indfødsretsudvalg
allerede i dag i form af lægeerklæringer,
prøvebeviser og udtalelser fra lærere m.v. har de
nødvendige redskaber til at vurdere ansøgernes
danskkundskaber og deres muligheder for at tilegne sig flere.
Det fremgår af ændringsforslag
til forslag til lov om indfødsrets meddelelse, jf. L 81,
bilag 9, at ansøgere, der i tidsrummet mellem vedtagelsen af
et lovforslag om indfødsrets meddelelse og
grundlovsceremonien begår visse typer af
lovovertrædelser, herunder brud på færdselsloven,
skal udelukkes fra grundlovsceremonien med den virkning, at de skal
indgive en ny ansøgning, hvis de ønsker at blive
danske statsborgere. Enhedslisten og Alternativet mener, at
vandel?skravet bør stilles frem til vedtagelsen af
lovforslaget om indfødsrets meddelelse, og at eventuelle
lovovertrædelser begået i tidsrummet mellem vedtagelsen
og grundlovsceremonien bør være uden betydning for
opnåelsen af dansk statsborgerskab.
Enhedslisten og Alternativet kan ikke
støtte lovforslaget, der på alle punkter bevæger
sig i en helt forkert retning i forhold til at skabe rimelige
regler om opnåelse af dansk statsborgerskab.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener,
at det er mærkeligt, at regeringen bruger sin tid på at
lave regler om, hvordan man præcis giver hånd, i stedet
for at løse virkelige problemer med f.eks. ligestilling.
Radikale Venstre mener, at reglen kunne være taget med i
regeringens egen »Meld en regel«-kampagne om at
afskaffe overflødige regler.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. oktober
2018 og var til 1. behandling den 2. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 6. september
2018 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 153
(folketingsåret 2017-18). Den 26. oktober 2018 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Martin Henriksen
(DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Mads Fuglede (V) Preben Bang
Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik Dahl (LA) Naser Khader
(KF) Astrid Krag (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint
(S) nfmd. Christian Rabjerg
Madsen (S) Stine Brix (EL) Julius Graakjær Grantzau (ALT)
Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |