Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Børne- og
socialministeren (Mai Mercado):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om socialtilsyn, lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge og ligningsloven (Mere kvalitet i
plejefamilier)
(Lovforslag nr. L 8)
Lovforslaget udmønter dele af
aftalen om "Mere kvalitet i plejefamilier - en bedre opvækst
for det anbragte barn" fra satspuljeaftalen for 2018-2021.
Lovforslaget indebærer en række
ændringer af serviceloven og lov om socialtilsyn samt mindre
konsekvensændringer i lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge og ligningsloven.
Flere børn end tidligere anbringes i
dag i plejefamilier frem for på døgninstitutioner. Det
betyder, at der i dag er stor forskel på de børn, der
anbringes i plejefamilier og på deres behov for
støtte. Formålet med lovforslaget er på den
baggrund at sikre mere kvalitet i plejefamilieanbringelser og
understøtte, at den indsats børn i plejefamilier
får er tilstrækkelig og målrettet det enkelte
barns konkrete behov, så risikoen for sammenbrud i
anbringelserne minimeres.
Med lovforslaget indføres der tre
nye plejefamilietyper, der matcher forskellighederne i
børnenes behov bedre end de eksisterende. De nye
plejefamilietyper, der foreslås, er, ud over
netværksplejefamilier, "almene plejefamilier",
"forstærkede plejefamilier" og "specialiserede
plejefamilier". Det foreslås samtidig at præcisere,
hvilke børn de forskellige plejefamilietyper er godkendt til
at kunne varetage omsorgen for, defineret ud fra børnenes
støttebehov (lette, moderate og svære), for på
den måde at understøtte det rette match mellem barn og
plejefamilie.
Med lovforslaget foreslås det
også at afskaffe kommunernes mulighed for selv at godkende en
plejefamilie som konkret egnet til et bestemt barn eller en bestemt
ung. I stedet foreslås det fremadrettet at lade de fem
socialtilsyn godkende alle plejefamilier med undtagelse af
netværksplejefamilier og sikre den løbende kvalitet
gennem det driftsorienterede tilsyn.
Det foreslås endvidere at
indføre et krav om, at den støtte, som kommunerne
skal tilbyde plejefamilier i løbet af anbringelsen skal
være intensiv i begyndelsen, så anbringelsen kommer
godt fra start. Forslaget gælder alle plejefamilietyper,
herunder også netværksplejefamilier.
For at sikre, at plejefamilier får et
brugbart udbytte af den støtte (råd, vejledning og
supervision), som de modtager fra den anbringende kommune under
anbringelsen, foreslås det desuden at indføre et krav
om, at støtten skal gives af en anden person end den, der
aftaler løn og andre vilkår med plejefamilien.
For at styrke godkendelsen af plejefamilier
og sikre en mere ensartet godkendelsesproces på tværs
af de fem socialtilsyn foreslås det ydermere at
indføre et krav i socialtilsynsloven om, at socialtilsynene
skal følge et fast koncept for godkendelsen af
plejefamilier. I den sammenhæng lægges der endvidere op
til at give børne- og socialministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om socialtilsynets godkendelse
af plejefamilier, herunder om de konkrete elementer i
godkendelseskonceptet.
For at ruste plejefamilier bedst muligt
udvikles der også et nyt vidensbaseret nationalt grundkursus,
som det foreslås, at socialtilsynene får pligt til at
tilbyde plejefamilierne som en central og integreret del af
godkendelsesforløbet.
Endelig indebærer lovforslaget en
adgang til skattefri dækning af netværksplejefamiliers
øvrige omkostninger på op til 20.000 kr. om
året, uden dokumentation, så dækning af
netværksplejefamiliers omkostninger ved at have barnet boende
bliver lettere og mindre tidskrævende for både
netværksplejefamilier og kommuner. Det foreslås i den
sammenhæng også at give børne- og
socialministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om dækning af netværksplejefamiliers
omkostninger under anbringelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.