Skriftlig fremsættelse (24. oktober
2018)
Erhvervsministeren (Rasmus Jarlov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om firmapensionskasser
(Lovforslag nr. L 79)
Formålet med lovforslaget er at
implementere Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2016/2341/EU af 14. december 2016 om arbejdsmarkedsrelaterede
pensionskassers (IORP'ers) aktiviteter og tilsyn hermed (IORP
II-direktivet). Med lovforslaget ophæves den gældende
lov om tilsyn med firmapensionskasser, som bl.a. gennemførte
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/41/EF af 3. juni
2003 om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers aktiviteter og
tilsynet hermed (IORP-direktivet).
Revisionen af IORP-direktivet er begrundet
i et behov for at forbedre beskyttelsen af pensionsopsparingerne i
de arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser i resten af EU. I andre
europæiske lande spiller de en væsentlig rolle i
forvaltningen af borgernes pensionsopsparinger.
I Danmark omfatter IORP-reglerne kun en
lille del af de virksomheder, der forvalter danskernes
pensionsopsparinger. Det er således kun de såkaldte
firmapensionskasser, der er omfattet af reglerne i både den
eksisterende lov og i lovforslaget til lov om
firmapensionskasser.
Lovforslaget etablerer en ny hovedlov for
firmapensionskasserne, som viderefører en stor del af
bestemmelserne fra den eksisterende lov. De primære
justeringer implementerer direktivets skærpede krav til
ledelse og styring af pensionskasserne og direktivets krav, som
skal sikre medlemmerne klare og relevante oplysninger om deres
pensionsordninger. Samtidig fjernes visse gældende danske
krav til, hvordan firmapensionskasserne må investere deres
penge, eksempelvis placerings- og spredningsregler, der i stedet
erstattes af såkaldte prudent person-regler.
Udover at gennemføre de nye krav fra
IORP II-direktivet viderefører lovforslaget de bestemmelser
fra den gældende regulering, som er vurderet
nødvendige for at sikre en god beskyttelse. Endvidere
fjernes en række krav, der i dag indebærer
overimplementering i den eksisterende lov. Lovforslaget indeholder
endelig aflønningsregler, samt krav om en
whistleblowerordning i overensstemmelse med de brede politiske
aftaler herom.
Lovforslaget omfatter erhvervsrettet
regulering med ikrafttrædelsesdatoen 13. januar 2019, og
loven bør derfor bekendtgøres senest fire uger
før ikrafttrædelse. Det foreslås derfor, at
behandlingen i Folketinget bliver afsluttet senest fire uger
før den 13. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.