Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 41
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
var imod det oprindelige forslag, fordi det ville fjerne
firmapensionskundernes sikkerhed for, at deres pensionsmidler
bliver administreret i overensstemmelse med pensionskundernes
interesser.
Det fremsatte lovforslag ville reducere
bestemmelsen om rimelig behandling af firmapensionskassemedlemmer,
fjerne kravet om betryggende grundlag og fjerne kravet om, at en
firmapensionskasse skal have en ansvarshavende aktuar.
Socialdemokratiet er positiv over for, at
et flertal af partier er blevet enige om, at firmapensionskasser
fortsat skal være underlagt regler om rimelighed og
betryggende forhold, og at der stadig stilles krav om en
ansvarshavende aktuar, jf. erhvervsministerens
ændringsforslag.
Opretholdelsen af reglerne om rimelig
behandling og kravet om en ansvarshavende aktuar til at kontrollere
sikrer medlemmerne høj sikkerhed for, at medlemmernes
interesser tilgodeses.
Kravet om betryggende forhold er vigtigt,
når der i fremtiden opstår nye firmapensionskasser,
så også nye pensionsordninger indgås på
betryggende grundlag med pensioner, der forventes at kunne
udbetales.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af EL og ALT):
1) I
stk. 2 ændres
»firmapensionskasser« til:
»pensionskasser«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
2) I
nr. 14 indsættes efter
»kæden af underleverandører samt«:
»disses«.
[Sproglig korrektion]
Til § 13
3) I
stk. 1, nr. 8, ændres
»Regler om ændring« til:
»Ændring«, og i stk. 1, nr.
13, ændres »Regler om
firmapensionskassens« til:
»Firmapensionkassens«.
[Sproglig korrektion]
4) I
stk. 1, nr. 12, ændres
»pensionstegnende firmaer« til: »pensionstegnende
firma«.
[Sproglig korrektion]
Til § 17
5) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»for disse,« til: »for disse og for«.
[Sproglig korrektion]
Til § 23
6) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»hvert« til: »ethvert«.
[Sproglig korrektion]
7) I
stk. 4 indsættes efter
»direktionen«: », den ansvarshavende
aktuar«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 24
8) I
stk. 2, nr. 3, indsættes efter
»revisors,«: »den ansvarshavende
aktuars,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 25
9) I
2. pkt. indsættes efter
»pensionsmodtagere,«: »af den ansvarshavende
aktuar,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 31
10) I
stk. 2, 2. pkt., ændres »i
medfør af stk. 1« til: »i medfør af 1.
pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Ny paragraf
11)
Efter § 34 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. Bestyrelsen skal
antage en ansvarshavende aktuar, der skal varetage de
nødvendige forsikringstekniske funktioner, herunder
beregninger og undersøgelser. Stillingen som ansvarshavende
aktuar kan ikke forenes med stillingen som medlem af direktionen
eller bestyrelsen i firmapensionskassen.
Stk. 2. Den
ansvarshavende aktuar skal påse, at firmapensionskassen
overholder sit tekniske grundlag m.v. Den ansvarshavende aktuar
skal i denne forbindelse gennemgå det aktuarmæssige
indhold i firmapensionskassens aktiviteter og materiale i
øvrigt og påse, at det tekniske grundlag m.v., jf.
§ 46, til enhver tid er i overensstemmelse med de krav, der er
nævnt i § 47, stk. 1-3.
Stk. 3. Den
ansvarshavende aktuar skal omgående indberette enhver
tilsidesættelse af de forhold, der er nævnt i stk. 2,
til Finanstilsynet. Den ansvarshavende aktuar har ret til at
forlange alle oplysninger, som er nødvendige for
udøvelsen af hvervet, herunder af bestyrelsen, direktionen
og nøglepersoner. Finanstilsynet kan kræve de
oplysninger af den ansvarshavende aktuar, som er nødvendige
til bedømmelse af firmapensionskassens økonomiske
stilling.
Stk. 4. Den
ansvarshavende aktuar skal årligt indsende en beretning til
Finanstilsynet.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1-4, herunder om de krav, en
person skal opfylde for at kunne blive antaget som ansvarshavende
aktuar.«
[Indførelse af
ansvarshavende aktuar]
Til § 35
12) I
stk. 4 indsættes som 2. pkt.:
»Bestyrelsen kan udpege den ansvarshavende
aktuar som nøgleperson for aktuarfunktionen.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 38
13) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»eller en revisor« til: », en revisor eller den
ansvarshavende aktuar«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
14) I
stk. 1, 3. pkt., ændres
»eller en revisor« til: », en revisor eller den
ansvarshavende aktuar«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
15) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»Et bestyrelsesmedlem,«: »den ansvarshavende
aktuar,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 41
16) I
stk. 1 og 2
udgår »identificeret som«.
[Sproglig korrektion]
Til § 43
17) I
stk. 3, 1. pkt., indsættes efter
»Stk. 1«: »og 2«.
[Sproglig korrektion]
Til § 44
18) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»ligebehandlingsloven« til: »lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.«
[Sproglig korrektion]
Til § 47
19)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 47. Oplysninger, der
anmeldes efter § 46, stk. 1, nr. 1-5, skal være
betryggende og rimelige over for det enkelte medlem, den enkelte
pensionsmodtager og andre pensionsberettigede efter
pensionsaftalen. Herunder skal firmapensionskassen som generelt
princip, hvor det er relevant, tage hensyn til at have en rimelig
fordeling af risici og ydelser mellem generationerne i sine
aktiviteter.
Stk. 2. De
anmeldte regler for beregning og fordeling af overskud, jf. §
46, stk. 1, nr. 3, skal være præcise og klare og skal
føre til en rimelig fordeling.
Stk. 3. De
beregningselementer, herunder rentesatser, omkostningssatser og
statistiske beregningselementer, der lægges til grund ved
beregning af bidrag, udtrædelsesgodtgørelser og
hvilende pension, skal vælges med forsigtighed og være
i overensstemmelse med de regler, der er udstedt i medfør af
§ 46, stk. 2. De beregningselementer, der lægges til
grund ved beregning af de pensionsmæssige hensættelser,
være i overensstemmelse med de regler, der er udstedt i
medfør af § 50, stk. 5.
Stk. 4. Er
kravene i stk. 1-3 eller i regler udstedt i medfør af stk.
5, § 46, stk. 2, og § 50, stk. 5, ikke opfyldt,
påbyder Finanstilsynet firmapensionskassen at foretage de
fornødne ændringer. Finanstilsynet kan fastsætte
en frist for firmapensionskassens efterlevelse af sådanne
påbud.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere bestemmelser om de
krav, der er nævnt i stk. 1-3.«
[Tilføjelse af reglerne om
rimelige og betryggende forhold]
Til § 48
20) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»stk. 1« til: »1. pkt.«
[Sproglig korrektion]
Til § 54
21) I
stk. 4, 1. pkt., ændres
»Beregning for grundlaget« til: »Beregning af
grundlaget«.
[Sproglig korrektion]
Til § 81
22) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»revision«: »og den ansvarshavende
aktuar«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 86
23) I
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»bestyrelse«: »eller ansvarshavende
aktuar«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 90
24) I
stk. 1 ændres
»pensionskassens« til:
»pensionskasses«.
[Sproglig korrektion]
25) I
stk. 3 ændres
»afviser« til: »afslår«.
[Sproglig korrektion]
Til § 97
26) I
stk. 4, 1. pkt., ændres
»§ 41, stk. 2« til: »§ 35, stk.
2«.
[Lovteknisk ændring]
27) I
stk. 7, 1. pkt., ændres
»stk. 3, 3. pkt.« til: »stk. 4, 3.
pkt.«
[Lovteknisk ændring]
28) I
stk. 8, 1. pkt., ændres
»§ 41, stk. 2« til: »§ 35, stk.
2«.
[Lovteknisk ændring]
29) I
stk. 8, 2. pkt., ændres
»stk. 2 og 3« til: »stk. 2 og 4«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 98
30) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»direktøren«: », den ansvarshavende
aktuar«, og i stk. 3
indsættes efter »revisor«: »og den
ansvarshavende aktuar«.
[Materiel korrektion]
Til § 103
31) I
stk. 2, nr. 3, indsættes efter
»revisorer«: »eller den ansvarshavende
aktuar«, og efter »Finanstilsynet, jf. § 72, stk.
1«: », og § 01, stk. 3, 1. pkt«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
32) I
stk. 3 indsættes efter
»direktør«: », den ansvarshavende
aktuar«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 107
33) I
stk. 1 indsættes efter
»stk. 2«: »og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 110
34) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»nogle« til: »nogen«.
[Sproglig korrektion]
Til § 116
35) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»§ 34, stk. 1-5,«: »§ 01,«.
[Materiel korrektion]
36) I
stk. 3 ændres »efter«
til: »om overholdelse af«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 117
37)
Ordene »eller revisor« ændres til: »,
revisor eller ansvarshavende aktuar«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
38)
Ordet »påbyde« ændres til:
»pålægge«.
[Sproglig korrektion]
Til § 118
39) I
stk. 4 udgår nr. 1.
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 1-3.
[Opretholdelse af
bekendtgørelse om ansvarshavende aktuar i
firmapensionskasser]
Til § 119
40) I
2. pkt. ændres »køre
videre« til: »fortsætte deres
virksomhed«.
[Sproglig korrektion]
Til § 126
41)
Ordene »Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger« ændres til: »Grønland
med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger«.
[Loven skal ikke kunne sættes
i kraft for Færøerne]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget til § 2,
stk. 2, foreslås en sproglig korrektion, idet
»firmapensionskasser« ændres til
»pensionskasser«. Korrektionen foretages for at
tydeliggøre, at der er tale om pensionskasser omfattet af
lov om finansiel virksomhed, som ikke er omfattet af denne lov.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget til § 3,
nr. 14, foreslås som sproglig korrektion, at
»disses« indsættes. Korrektionen foretages med
henblik på at tydeliggøre meningen om, at det er
»kæden af underleverandører samt disses
eventuelle videre outsourcing til andre led«.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget til § 13,
stk. 1, nr. 8 og 13, foreslås en sproglig korrektion, idet
»Regler om« udgår. Korrektionen foretages, da
»Regler om« er overflødigt.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget til § 13,
stk. 1, nr. 12, foreslås en sproglig korrektion
således, at »pensionstegnende firmaer«
ændres til »pensionstegnende firma«. Korrektionen
foretages for at gøre bestemmelsen til entalsform.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget til § 17,
stk. 2, 1. pkt., foreslås en sproglig korrektion, idet
»for disse,« ændres til »for disse og
for«. Korrektionen foretages for at tydeliggøre, hvem
anmeldelsen af firmapensionskassen skal indeholde oplysninger.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget til § 23,
stk. 2, 2. pkt., foreslås en sproglig korrektion, hvorefter
»hvert« ændres til »ethvert«.
Korrektionen foretages med henblik på at skabe sproglig
sammenhæng i bestemmelsen.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget til § 23,
stk. 4, foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at den
ansvarshavende aktuar i lighed med revisorer og medlemmer af
bestyrelsen og direktionen skal have adgang til at deltage på
firmapensionskassens generalforsamling og til at tage ordet
dér. Ændringen af § 24, stk. 4, medfører,
at bestemmelsen bliver identisk med den gældende § 31,
stk. 4, i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringerne
foretages med henblik på at videreføre de
gældende regler om den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget til § 24,
stk. 2, nr. 3, foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at der
på den ordinære generalforsamling også skal tages
stilling til spørgsmål fremsat af den ansvarshavende
aktuar. Ændringen medfører, at bestemmelsen bliver
identisk med den gældende § 32, stk. 2, nr. 3, i lov om
tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen foretages med
henblik på at videreføre de gældende regler om
den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget til § 25,
2. pkt., foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at den
ansvarshavende aktuar i lighed med en tiendedel af samtlige
medlemmer og pensionsmodtagere, revisor eller Finanstilsynet
skriftlig kan forlange, at der med 14 dages varsel afholdes
ekstraordinær generalforsamling med henblik på
behandling af et bestemt angivet emne. Ændringen af §
25, 2. pkt., medfører, at bestemmelsen bliver materielt
identisk med den gældende § 33, 2. pkt., i lov om tilsyn
med firmapensionskasser. Ændringen foretages med henblik
på at videreføre de gældende regler om
ansvarshavende aktuar.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget til § 31,
stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at henvisningen ændres,
så der i stedet henvises til bestemmelsens 1. pkt.
Ændringen foretages for at sikre, at der henvises til den
korrekte bestemmelse.
Til nr. 11
Det følger af den gældende
§ 26, stk. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser, at
bestyrelsen i en firmapensionskasse skal antage en ansvarshavende
aktuar, der skal varetage de nødvendige forsikringstekniske
funktioner, herunder beregninger og undersøgelser.
§ 01 viderefører delvis den
gældende § 26 i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Den gældende § 26, stk. 2, i lov om tilsyn med
firmapensionskasser, der foreskriver, at bestyrelsen og den
tidligere ansvarshavende aktuar senest 1 måned efter skiftet
af ansvarshavende aktuar skal sende hver sin redegørelse til
Finanstilsynet om baggrunden for skiftet, videreføres ikke.
Da hjemmelen i stk. 5 vil blive benyttet til at udstede en
bekendtgørelse om den ansvarshavende aktuar i
firmapensionskasser, der som i dag vil indeholde krav om en
sådan redegørelse i forbindelse med fratrædelse,
vurderes der ikke at være behov for at have et eksplicit krav
herom i bestemmelsen.
Det foreslås i stk. 1, at bestyrelsen
i en firmapensionskasse skal antage en ansvarshavende aktuar, der
skal varetage de nødvendige forsikringstekniske funktioner,
herunder beregninger og undersøgelser. Stillingen som
ansvarshavende aktuar kan ikke forenes med stillingen som medlem af
direktionen eller bestyrelsen i firmapensionskassen. At bestyrelsen
skal antage den ansvarshavende aktuar, indebærer, at den
ansvarshavende aktuar refererer til bestyrelsen, og at kun
bestyrelsen har kompetence til at antage og afskedige den
ansvarshavende aktuar.
Det foreslås i stk. 2, at den
ansvarshavende aktuar skal påse, at firmapensionskassen
overholder sit tekniske grundlag m.v. Aktuaren skal i denne
forbindelse gennemgå det aktuarmæssige indhold i
firmapensionskassens aktiviteter og materiale i øvrigt,
herunder markedsføringsmateriale og bonusprognoser, og
påse, at det tekniske grundlag m.v., jf. § 46, til
enhver tid er i overensstemmelse med de krav, der er nævnt i
§ 47, stk. 1-3. Det »aktuarmæssige indhold«
omfatter i princippet alle vilkår, som har relation til
firmapensionskassens beregningsgrundlag, og forhold, som efter
§ 46 er omfattet af selskabets anmeldelsespligt.
Det foreslås i stk. 3, at den
ansvarshavende aktuar omgående skal indberette enhver
tilsidesættelse af de forhold, der er nævnt i stk. 2,
til Finanstilsynet. Den ansvarshavende aktuar har ret til af
bestyrelsen og direktionen at forlange alle oplysninger, som er
nødvendige for udøvelsen af hvervet. Den
ansvarshavende aktuar har således mulighed for at få
information i samme omfang som firmapensionskassens bestyrelse. Den
ansvarshavende aktuar har således også ret til at
få forelagt materiale til brug for bestyrelsesmøder.
Direktionen i en firmapensionskasse kan ikke nægte at besvare
spørgsmål fra den ansvarshavende aktuar, hvis
spørgsmålet efter den ansvarshavende aktuars
skøn er af betydning for en vurdering af
firmapensionskassens økonomiske stilling.
Finanstilsynet kan kræve alle de
oplysninger af den ansvarshavende aktuar, som er nødvendige
til bedømmelsen af firmapensionskassens økonomiske
stilling. Bestemmelsen indebærer, at den ansvarshavende
aktuar kan henvende sig til Finanstilsynet uden at underrette
firmapensionskassens direktion herom, men bestemmelsen
indebærer ikke, at den ansvarshavende aktuar kan
tilsidesætte sin loyale oplysningsforpligtelse over for
firmapensionskassens ledelse.
Det foreslås i stk. 4, at den
ansvarshavende aktuar årligt skal indsende en beretning til
Finanstilsynet. Finanstilsynet har udarbejdet vejledning nr. 10091
af 15. december 2006 om indholdet i den ansvarshavende aktuars
beretning for firmapensionskasser.
Det foreslås i stk. 5, at
Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om de
forhold, der er nævnt i stk. 1-4, herunder om de krav, en
person skal opfylde for at kunne blive antaget som ansvarshavende
aktuar. Bemyndigelsen vil blive benyttet til at udstede en
bekendtgørelse om den ansvarshavende aktuar i
firmapensionskasser, hvor der som i den gældende
bekendtgørelse vil blive fastsat krav til den ansvarshavende
aktuars uddannelse og erfaring, krav om redegørelse til
Finanstilsynet ved antagelse, afskedigelse og fratrædelse af
den ansvarshavende aktuar, kravene til indholdet af den
årlige beretning og krav til den ansvarshavende aktuars
rapportering til bestyrelsen i firmapensionskassen.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget til § 35,
stk. 4, 2. pkt., foreslås det, at bestyrelsen skal kunne
udpege den ansvarshavende aktuar som nøgleperson for
aktuarfunktionen. Ændringen foretages med henblik på at
gøre det muligt for den ansvarshavende aktuar at
påtage sig ansvaret for de opgaver, som er tilknyttet
aktuarfunktionen, da der i høj grad er sammenfald mellem de
opgaver, som skal udføres af aktuarfunktionen, og de
opgaver, som skal udføres af den ansvarshavende aktuar. Det
vil bero på en konkret vurdering af firmapensionskassens
forhold, om det er hensigtsmæssigt, at nøglepersonen
for aktuarfunktionen er den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget til § 38,
stk. 1, 2. pkt., foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at den
ansvarshavende aktuar i lighed med et medlem af bestyrelsen, en
direktør eller en revisor skal kunne forlange, at
bestyrelsen indkaldes til bestyrelsesmøde. Ændringen
af § 38, stk. 1, 2. pkt., medfører, at bestemmelsen
bliver identisk med den gældende § 31, stk. 4, i lov om
tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen foretages med
henblik på at videreføre de gældende regler om
den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget til § 38,
stk. 1, 3. pkt., foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at den
ansvarshavende aktuar i lighed med et medlem af bestyrelsen, en
direktør eller en revisor skal have ret til at deltage i og
udtale sig på bestyrelsesmøder, medmindre bestyrelsen
i den enkelte sag beslutter andet. Ændringen af § 38,
stk. 1, 3. pkt., medfører, at bestemmelsen bliver identisk
med den gældende § 27, stk. 1, 3. pkt., i lov om tilsyn
med firmapensionskasser. Ændringen foretages med henblik
på at videreføre de gældende regler om den
ansvarshavende aktuar.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget til § 38,
stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at den
ansvarshavende aktuar i lighed med et bestyrelsesmedlem, en revisor
eller en direktør skal have ret til at få sin mening
indført i bestyrelsesprotokollen, hvis den ansvarshavende
aktuar ikke er enig i bestyrelsens beslutning. Ændringen af
§ 38, stk. 2, 2. pkt., medfører, at bestemmelsen bliver
identisk med den gældende § 27, stk. 2, 2. pkt., i lov
om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen foretages med
henblik på at videreføre de gældende regler om
den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget til § 41,
stk. 1 og 2, foreslås en sproglig korrektion, idet
»identificeret som« udgår. Korrektionen foretages
med henblik på tydeliggøre indholdet af
bestemmelsen.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget til § 43,
stk. 3, 1. pkt., foreslås en sproglig korrektion,
således at der henvises til både stk. 1 og 2.
Ændringen har ikke materiel betydning.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget til § 44,
stk. 2, 1. pkt., foreslås en sproglig korrektion, i det
»ligebehandlingsloven« ændres til »lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v.« Korrektionen foretages med henblik
på at sikre, at der ikke er tvivl om, hvilken lov der
henvises til.
Til nr. 19
Af den gældende § 17, stk. 1, i
lov om tilsyn med firmapensionskasser fremgår, at
oplysninger, der anmeldes efter § 13, stk. 1, nr. 1-5, skal
være betryggende og rimelige over for det enkelte medlem og
andre pensionsberettigede efter pensionsaftalen. Af bestemmelsens
stk. 2 fremgår, at de anmeldte regler for beregning og
fordeling af overskud, jf. § 13, stk. 1, nr. 3, skal
være præcise og klare og skal føre til en
rimelig fordeling. Bestemmelsens stk. 3 fastslår, at de
beregningselementer (rentesatser, omkostningssatser og statistiske
beregningselementer), der lægges til grund ved beregning af
bidrag, udtrædelsesgodtgørelser og hvilende pension,
skal vælges med forsigtighed. De beregningselementer, der
lægges til grund ved beregning af pensionshensættelser,
skal være i overensstemmelse med de regler, der er udstedt i
medfør af § 44 f. Bestemmelsens stk. 4 fastslår,
at Finanstilsynet kan fastsætte nærmere bestemmelser om
de i stk. 1-3 nævnte krav. Endelig fastslår
bestemmelsen i stk. 5, at hvis kravene i stk. 1-3 eller i regler
udstedt i medfør af stk. 4 og § 44 f ikke er opfyldt,
påbyder Finanstilsynet pensionskassen at foretage de
fornødne ændringer. Finanstilsynet kan fastsætte
en frist for pensionskassens efterkommelse af sådanne
påbud.
Den foreslåede § 47 er med visse
ændringer og tilføjelser en videreførelse af
den gældende § 17. I bestemmelsens stk. 1 er »den
enkelte pensionsmodtager« indsat med henblik på at
tilpasse lovgivningen til IORP II-direktivets medlemsbegreb.
Desuden er der indsat et nyt punktum, som fastslår, at
firmapensionskassen bl.a. som generelt princip, hvor det er
relevant, skal tage hensyn til at have en rimelig fordeling af
risici og ydelser mellem generationerne i dens aktiviteter.
Bestemmelsen er indsat med henblik på at gennemføre
artikel 7, stk. 3, i IORP II-direktivet. Herudover er henvisningen
i stk. 3 ændret, således at beregningselementerne, der
lægges til grund ved beregning af bidrag,
udtrædelsesgodtgørelser og hvilende pension, skal
være i overensstemmelse med de regler, der udstedes i
medfør af § 46, stk. 2, og således at
beregningselementerne, som indgår ved beregning af de
pensionsmæssige hensættelser, nu skal være i
overensstemmelse med de regler, der udstedes om opgørelse af
pensionsmæssige hensættelser. I den gældende
bestemmelse henvises der til de regler, der udstedes om
årsrapporter. Ændringen foretages med henblik på
at udskille opgørelsen af de pensionsmæssige
hensættelser fra regnskabsreglerne.
Den foreslåede § 47
præciserer de principper, som firmapensionskassens tekniske
grundlag m.v. skal udformes efter, og giver Finanstilsynet hjemmel
til at udstede påbud, såfremt anmeldte forhold ikke
opfylder lovens krav. Herudover vedrører bestemmelsen
rimelighed i mere generel forstand.
Det foreslåede stk. 1, 1, pkt.,
fastsætter, at oplysninger, der anmeldes efter § 46,
stk. 1, nr. 1-5, skal være betryggende og rimelige over for
det enkelte medlem, den enkelte pensionsmodtager og andre
pensionsberettigede efter pensionsaftalen.
Med bestemmelsen lægges der
særlig vægt på, at det anmeldte tekniske grundlag
m.v. er betryggende, og at firmapensionskassens eventuelle overskud
fordeles rimeligt mellem de enkelte medlemmer og
pensionsmodtagere.
I det foreslåede stk. 1, 2. pkt.,
tilføjes, at firmapensionskassen herunder som generelt
princip, hvor det er relevant, skal tage hensyn til at have en
rimelig fordeling af risici og ydelser mellem generationerne i sine
aktiviteter.
Bestemmelsen er udtryk for et nyt
rimelighedsprincip, som firmapensionskassen skal tage i betragtning
i en række forskellige sammenhænge. Firmapensionskassen
skal i medfør af princippet sikre generationsmæssig
balance ved at stræbe efter at have en rimelig fordeling af
risici og ydelser mellem generationerne i pensionsordningerne.
Bl.a. vil firmapensionskassen skulle tage rimelighedsprincippet i
betragtning i forbindelse med administrationen af ordningerne,
herunder sikre, at der i forbindelse med udbetaling af
pensionsydelser og i forbindelse med de valg der træffes,
f.eks. i relation til fordeling af overskud, tages højde for
medlemsbestandens generationsmæssige sammensætning.
Bestemmelsen gennemfører artikel 7,
sidste punktum, i IORP II-direktivet.
Det foreslåede stk. 2
fastsætter, at de anmeldte regler for beregning og fordeling
af overskud, jf. § 46, stk. 1, nr. 3, skal være
præcise og klare og skal føre til en rimelig
fordeling.
Bestemmelsen medfører, at reglerne
for fordeling af firmapensionskassens overskud skal være
formuleret, så det klart og præcist fremgår,
hvordan overskuddet anvendes. Fordelingen af overskuddet skal
endvidere være rimelig i forhold til de berettigede parter.
Fordelingen af overskuddet blandt de berettigede parter skal
afspejle det forhold, hvorefter der er bidraget til
overskudsdannelsen. Den del af firmapensionskassens overskud, der
herefter tilfalder medlemmerne og pensionsmodtagerne (bonus), skal
frigives på rimelig vis under pensionsordningens
løbetid. Den beregnede og fordelte bonus må ikke
varigt afvige fra det forhold, hvorefter der er bidraget til
overskudsdannelsen, medmindre andet følger af
pensionsaftalernes indhold. Det kan således f.eks.
fremgå af aftalerne, at der ikke er ret til bonus.
Bonusregler skal være betryggende, i den forstand at der ikke
uddeles et større beløb i bonus, end der er til
rådighed.
Det foreslåede stk. 3
fastsætter, at de beregningselementer, herunder rentesatser,
omkostningssatser og statistiske beregningselementer, der
lægges til grund ved beregning af bidrag,
udtrædelsesgodtgørelser og hvilende pension, skal
vælges med forsigtighed og skal være i overensstemmelse
med de regler, der udstedes i medfør af § 46, stk. 2.
De beregningselementer, der lægges til grund ved beregning af
de pensionsmæssige hensættelser, skal være i
overensstemmelse med de regler, der udstedes i medfør af
§ 50, stk. 5.
Bestemmelsen indebærer, at
grundlagsrente, de statistiske beregningselementer og
omkostningselementer skal vælges forsigtigt. Ved
bedømmelsen af, om et tegningsgrundlag er betryggende, er
det ikke tilstrækkeligt, at forholdet imellem de enkelte
beregningselementer er realistiske, eller at beregningsgrundlaget
ud fra en helhedsvurdering er betryggende. Grundlagsrenten og
risiko- og omkostningselementerne skal hver for sig vælges
med forsigtighed.
Firmapensionskasser skal som udgangspunkt
finansieres på basis af forsigtigt fastsatte løbende
ordinære bidragsbetalinger, og ekstraordinære tilskud
bør alene indgå ved konstateret afvigelse fra de
forsigtigt fastsatte forudsætninger og i ekstraordinære
situationer. Bidragene for et nytegnet medlem skal være
tilstrækkelige til, at firmapensionskassen kan opfylde alle
sine forpligtelser, således at der ikke vil være behov
for systematisk og permanent tilførsel af midler. Enhver
pensionsordning vurderet på tegningstidspunktet skal kunne
hvile i sig selv, dog således at kontraktmæssige
fastsatte omfordelinger kan finde sted, f.eks. som følge af
anvendelse af fællesskønsgrundlag og andre kollektive
elementer.
En firmapensionskasse kan oprette to typer
pensionsordninger, enten bidragsdefinerede eller ydelsesdefinerede
pensionsordninger. I dag findes der dog alene firmapensionskasser
med ydelsesdefinerede pensionsordninger. I ydelsesdefinerede
pensionskasser, hvor der er fastsat et pensionsniveau, der
indebærer en garanteret regulering efter et løn- eller
prisniveau el.lign., må de rentesatser, der lægges til
grund ved beregningen af de pensionsmæssige
hensættelser, højst være forskellen mellem det
forventede renteniveau og det bedst mulige skøn over
reguleringstakten. Ved fastsættelse af rentesatserne kan der
tages hensyn til effekten af eventuelle skattefritagelser.
Formålet med tegningsgrundlaget er at
fastsætte sammenhængen mellem bidrag og
pensionstilsagn. Sammenhængen mellem bidrag og
pensionstilsagn fastsættes på tidspunktet for tegning
af pensionsordningen og ved senere forhøjelse(r) af bidrag
eller pensionstilsagn. Det følger af stk. 1, 1. pkt., om, at
tegningsgrundlaget skal være rimeligt og betryggende.
Udviklingen kan dog medføre, at tegningsgrundlaget på
sigt ikke længere er rimeligt og betryggende. I så fald
skal firmapensionskassen anmelde et nyt tegningsgrundlag, som er
rimeligt og betryggende, og som skal anvendes ved fremtidige
fastsættelser af sammenhængen mellem bidrag og
pensionstilsagn, herunder senere forhøjelse(r).
Formålet med
hensættelsesgrundlaget er at fastsætte
størrelsen af de midler, som en firmapensionskasse til
enhver tid skal være i besiddelse af for med stor sikkerhed
at kunne opfylde sine pensionsforpligtelser
(pensionshensættelserne). I medfør af § 59, stk.
5, udstedes regler, der fastsætter, at
pensionshensættelserne skal beregnes for hvert enkelt medlem
som forskellen mellem nutidsværdien af pensionstilsagn og
aktuelle pensioner og nutidsværdien af fremtidige
nettobidrag. Dog skal pensionshensættelserne opgøres
som nutidsværdien af optjente pensionstilsagn i
firmapensionskasser med ydelsesdefinerede pensionsordninger, der er
oprettet den 1. november 2007 eller senere, og for
firmapensionskasser med ydelsesdefinerede pensionsordninger, der er
oprettet før den 1. november 2007, og som har besluttet at
anvende dette grundlag. Nutidsværdien beregnes på det
hensættelsesgrundlag, som firmapensionskassen har anmeldt til
dette formål, og under hensyn til de fremtidige stigninger i
pensionstilsagn og nettobidrag, der er kendt på
beregningstidspunktet. Pensionshensættelsen for et medlem,
der ikke er afskåret fra at udtræde af
firmapensionskassen, skal dog mindst være lig med medlemmets
udtrædelsesgodtgørelse. Pensionshensættelserne
skal opgøres efter regler, der udstedes i medfør af
§ 50, stk. 5, og som understøtter en forsigtig
beregning af pensionshensættelserne, som skal sikre, at
firmapensionskassens forpligtelser relateret til medlemsbestandens
pensionsydelser kan opfyldes både på kort og lang
sigt.
I henhold til lovforslagets § 46, stk.
1, nr. 2 og 6, skal alle firmapensionskasser anvende et
beregningsgrundlag til fastsættelse af sammenhængen
mellem ydelser og bidrag (tegningsgrundlaget) og et
beregningsgrundlag til opgørelse af
pensionshensættelserne (hensættelsesgrundlaget).
Bestemmelsen udelukker ikke, at de to beregningsgrundlag kan
være ens.
Tegningsgrundlaget er beskrevet i
bemærkningerne til § 46, stk. 1, nr. 2, og skal
fastsættes forsigtigt efter regler, der udstedes i
medfør af § 46, stk. 2. Formålet med reglerne er
at fastsætte sammenhængen mellem bidrag og
pensionstilsagn, så der er stor sikkerhed for, at
firmapensionskassen ved pensionsydelsens forfaldstidspunkt(er) har
tilstrækkelige midler til at opfylde pensionsløftet.
Herudover skal sammenhængen mellem bidraget og
pensionstilsagnet følge ækvivalensprincippet.
Ækvivalensprincippet indebærer, at nutidsværdien
af pensionstilsagnet balancerer med nutidsværdien af de
løbende bidrag, med det formål at sikre en
lødig, jævnt opbygget afdækning af
pensionstilsagnet.
Hensættelsesgrundlaget er beskrevet i
bemærkningerne til § 46, stk. 1, nr. 2, og § 50,
stk. 1-4, og skal fastsættes forsigtigt efter regler, der
udstedes i medfør af § 50, stk. 5.
Det foreslåede stk. 4 fastslår,
at hvis kravene i stk. 1-3 eller i regler udstedt i medfør
af stk. 5, § 46, stk. 2, og § 50, stk. 5, ikke er
opfyldt, påbyder Finanstilsynet firmapensionskassen at
foretage de fornødne ændringer. Finanstilsynet kan
fastsætte en frist for firmapensionskassens efterlevelse af
sådanne påbud.
Bestemmelsen giver Finanstilsynet mulighed
for at påbyde firmapensionskassen at opfylde principperne,
som er gældende for det tekniske grundlag m.v.
Det foreslåede stk. 5
fastsætter, at Finanstilsynet kan fastsætte
nærmere bestemmelser om de krav, der er nævnt i stk.
1-3.
Bestemmelsen giver Finanstilsynet hjemmel
til at fastsætte nærmere regler om kravene i stk. 1-3.
Bestemmelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere
krav i bekendtgørelse om pensionskassevirksomhed og teknisk
grundlag m.v. for firmapensionskasser.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget til § 48,
stk. 1, 2. pkt., foreslås en sproglig korrektion, idet
henvisningen ændres fra »stk. 1« til »1.
pkt.«. Ændringen har ikke materiel betydning.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget til § 54,
stk. 4, 1. pkt., foreslås en sproglig korrektion, idet
formuleringen »Beregning for grundlag« ændres til
»Beregning af grundlaget«. Korrektionen foretages med
henblik på tydeliggøre indholdet af bestemmelsen.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget til § 81,
stk. 1, 2. pkt., foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at hvis en
firmapensionskasse af Finanstilsynet bliver påbudt at lade
udarbejde en redegørelse om firmapensionskassens
økonomiske stilling og fremtidsudsigter, skal den
ansvarshavende aktuar i lighed med firmapensionskassens bestyrelse,
direktion og revision ved underskrift på påbuddet over
for Finanstilsynet bekræfte at være gjort bekendt med
indholdet af henvendelsen. Ændringen af § 81, stk. 1, 2.
pkt., medfører, at bestemmelsen bliver identisk med den
gældende § 59, stk. 1, 2. pkt., i lov om tilsyn med
firmapensionskasser. Ændringen foretages med henblik på
at videreføre de gældende regler om den ansvarshavende
aktuar.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget til § 86,
stk. 1, nr. 1, foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen, så det fremgår, at en
firmapensionskasse skal opløses, hvis den ikke har nogen
bestyrelse eller ansvarshavende aktuar og dette ikke
afhjælpes inden for en frist fastsat af Finanstilsynet.
Ændringen af § 86, stk. 1, nr. 1, medfører, at
bestemmelsen bliver identisk med den gældende § 63, stk.
1, nr. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Ændringen
foretages med henblik på at videreføre de
gældende regler om den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget til § 90,
stk. 1, foreslås en sproglig korrektion, idet
»pensionskassens« ændres til
»pensionskasses«. Ændringen har ikke materiel
betydning.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget til § 90,
stk. 3, foreslås en sproglig korrektion, idet
»afviser« ændres til »afslår«.
Korrektionen foretages, da det er mere sprogligt korrekt at
»afslå« en tilladelse.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget til § 97,
stk. 4, 1. pkt., foreslås det, at henvisningen ændres
fra »§ 41, stk. 2« til »§ 35, stk.
2«. Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser
til den forkerte bestemmelse.
Til nr. 27
Med ændringsforslaget til § 97,
stk. 7, 1. pkt., foreslås det, at henvisningen ændres
fra »stk. 3, 3. pkt.« til »stk. 4, 3. pkt.«
Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser til den
forkerte bestemmelse.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget til § 97,
stk. 8, 1. pkt., foreslås det, at henvisningen ændres
fra »§ 41, stk. 2« til »§ 35, stk.
2«. Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser
til den forkerte bestemmelse.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget til § 97,
stk. 8, 2. pkt., foreslås det, at henvisningen ændres
fra »stk. 2 og 3« til »stk. 2 og 4«.
Ændringen foretages, da lovforslaget p.t. henviser til den
forkerte bestemmelse.
Til nr. 30
Med ændringsforslaget til § 98,
stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, foreslås det, at den
ansvarshavende aktuar indsættes i bestemmelsen, således
at den ansvarshavende aktuar i lighed med firmapensionskassens
bestyrelse, direktør og revisor skal deltage på det
møde, der afholdes med Finanstilsynet efter en inspektion i
firmapensionskassen. Ændringen af § 98, stk. 2, 1. pkt.,
medfører, at bestemmelsen bliver identisk med den
gældende § 65 c, stk. 2, 1. pkt., i lov om tilsyn med
firmapensionskasser. Ændringen foretages med henblik på
at videreføre de gældende regler om den ansvarshavende
aktuar.
Til nr. 31
Med ændringsforslaget til § 103,
stk. 2, nr. 3, foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at den
ansvarshavende aktuar skal anses som part i forhold til
Finanstilsynets afgørelser, for så vidt angår de
sager, hvor den ansvarshavende aktuar ikke har opfyldt sin
oplysningspligt over for Finanstilsynet, jf. § 01, stk. 4, 1.
pkt. Ændringen af § 103, stk. 2, nr. 3, medfører,
at bestemmelsen bliver identisk med den gældende § 66 b,
stk. 2, nr. 3, i lov om tilsyn med firmapensionskasser.
Ændringen foretages med henblik på at videreføre
de gældende regler om den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 32
Med ændringsforslaget til § 103,
stk. 3, foreslås det, at den ansvarshavende aktuar
indsættes i bestemmelsen. Ændringen betyder, at den
ansvarshavende aktuar også skal anses som part, hvis
Finanstilsynets påtale eller påbud i medfør af
loven eller dennes forskrifter er rettet direkte mod den
pågældende. Ændringen af § 103, stk. 3,
medfører, at bestemmelsen bliver identisk med den
gældende § 66 b, stk. 3., i lov om tilsyn med
firmapensionskasser. Ændringen foretages med henblik på
at videreføre de gældende regler om den ansvarshavende
aktuar.
Til nr. 33
Med ændringsforslaget til § 107,
stk. 1, foreslås det, at henvisningen udvides, så der
henvises til både stk. 2 og 3. Korrektionen foretages, da
både bestemmelsens stk. 2 og 3 er undtagelser fra stk. 1,
hvorfor der i stk. 1 bør henvises til begge
bestemmelser.
Til nr. 34
Med ændringsforslaget til § 110,
stk. 1, 2. pkt., foreslås en sproglig korrektion, idet
»nogle« ændres til »nogen«. Der er
med korrektionen ikke tiltænkt nogen materiel
ændring.
Til nr. 35
Med ændringsforslaget til § 116,
stk. 2, foreslås det, at § 01 indsættes i
straffebestemmelsen. Ændringen betyder, at
overtrædelser af ændringsforslagets § 01 om den
ansvarshavende aktuar kan straffes med bøde. Ændringen
foretages med henblik på at videreføre de
gældende regler om den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 36
Med ændringsforslaget til § 116,
stk. 3, foreslås det, at »efter« ændres til
»om overholdelse af«. Ændringen, som er af
lovteknisk karakter, foretages for at sikre, at bestemmelsens
indhold ikke er misvisende.
Til nr. 37
Med ændringsforslaget til § 117
foreslås det, at den ansvarshavende aktuar indsættes i
bestemmelsen. Ændringen betyder, at hvis den ansvarshavende
aktuar i lighed med bestyrelsen, direktionen, firmapensionskassen
som sådan, likvidatoren og revisoren undlader i rette tid at
efterkomme de pligter, der efter loven eller bestemmelser fastsat i
henhold til loven påhviler denne over for Finanstilsynet
eller Erhvervsstyrelsen, kan Finanstilsynet eller Erhvervsstyrelsen
som tvangsmiddel påbyde den ansvarshavende aktuar daglige
eller ugentlige bøder.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget til § 117
foreslås en sproglig korrektion, idet
»påbyde« ændres til
»pålægge«. Korrektionen foretages, da det
er mere sprogligt korrekt at »pålægge en
bøde« end at »påbyde en
bøde«.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget til § 118,
stk. 4, foreslås det, at nr. 1 udgår, hvorefter nr. 2-4
bliver nr. 1-3. Ændringen betyder, at bekendtgørelse
om ansvarshavende aktuar i firmapensionskasser ikke ophæves.
Ændringen foretages med henblik på at videreføre
de gældende regler om den ansvarshavende aktuar.
Til nr. 40
Med ændringsforslaget til § 119,
2. pkt., foreslås en sproglig korrektion, idet
»køre videre« ændres til
»fortsætte deres virksomhed«. Korrektionen
foretages alene for at gøre formuleringen mere sprogligt
korrekt.
Til nr. 41
Med ændringsforslaget til § 126
foreslås en ændring af bestemmelsen, så loven
ikke gælder for bl.a. Færøerne og heller ikke
ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne. Det foreslåede svarer til, hvad der
gælder efter § 73, stk. 5, i den gældende lov om
tilsyn med firmapensionskasser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2018 og var til 1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 9. juli 2018 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 277 (folketingsåret
2017-18). Den 24. oktober 2018 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |