Skriftlig fremsættelse (25. oktober
2018)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning (Pristillæg
til elektricitet produceret fra afbrænding af biomasse,
digitalisering m.v.)
(Lovforslag nr. L 78)
Lovforslaget udmønter de dele af
Energiaftalen fra 29. juni 2018, som vedrører tilskud til
elproduktion fra afbrænding af biomasse på eksisterende
kraftvarmeværker. Statsstøttegodkendelsen af de
gældende støtteordninger til elektricitet produceret
ved afbrænding af biomasse udløber 1. april 2019.
De gældende støtteordninger
til elproduktion fra afbrænding af biomasse på 15
øre pr. kWh i VE-lovens §§ 45 og 46 foreslås
ophævet med virkning fra 1. april 2019.
Der indføres i lovforslaget en
tidsbegrænset støtteordning for eksisterende
ikke-afskrevne anlæg, som giver disse anlæg mulighed
for i en overgangsperiode fortsat at modtage pristillæg
på 15 øre pr. kWh. Perioden, hvor anlæggene
modtager pristillæg på 15 øre pr. kWh, bliver
som udgangspunkt begrænset svarende til en
afskrivningsperiode på 20 år for anlæg etableret
som biomasseanlæg eller multibrændselsanlæg og 15
år for anlæg, som er ombygget til biomasseanvendelse.
For anlæg, der har foretaget reinvesteringer i
anlægget, foreslås mulighed for forlængelse af
støtteperioden.
For de eksisterende biomasseanlæg,
som ikke længere er berettigede til at modtage
pristillægget på 15 øre pr. kWh, foreslås
indført en ny driftsstøtteordning. Denne nye ordning
sikrer, at de omfattede anlæg kan få dækket
meromkostningen ved at anvende biomasse til elproduktion i forhold
til en sammenlignelig fossil reference.
For biogas foreslås, som
opfølgning på Energiaftalen fra 29. juni 2018, at nye
tilsagn om støtte til procesformål, transport og
varme, som tildeles efter 1. januar 2019, skal være udnyttet
indenfor 2 år.
Herudover indeholder lovforslaget en
række mindre ændringer af VE-loven og
elforsyningsloven, bl.a. en præcisering af
straffebestemmelserne.
Endeligt foreslås der indsat
bestemmelser om digital kommunikation.
Lovforslaget
foreslås at træde i kraft 1. januar 2019. Dog
sættes den nye driftsstøtteordning for afskrevne
biomasseværker m.v. først i kraft, når der
foreligger en godkendelse fra Europa-Kommissionen.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.