Fremsat den 24. oktober 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder
(Gennemførelse af initiativer mod
fodbolduroligheder)
§ 1
I lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1216 af
27. oktober 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, indsættes efter
»§ 119, stk. 1,«: »§ 134 b, stk.
1,«.
2. I
§ 2, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»I alvorligere tilfælde kan en generel
karantæne meddeles for et bestemt tidsrum på indtil 4
år.«
3. Overskriften til kapitel 5 affattes
således:
»Kapitel 5
Sikkerhedsmæssig indretning og afvikling af
bestemte idrætsbegivenheder«.
4. Overskriften til kapitel 5 a
ophæves.
5.
Efter § 8 b indsættes i kapitel 5 a, der bliver til
kapitel 5:
Ȥ 8 c. Politiet kan for
idrætsbegivenheder, hvor der foreligger en forhøjet
risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre,
meddele påbud om, at der skal udarbejdes en særskilt
beredskabsplan for den sikkerhedsmæssige indretning af
stedet, hvor idrætsbegivenheden afholdes, og for den
sikkerhedsmæssige afvikling af idrætsbegivenheden.
Beredskabsplanen skal godkendes af politiet, der tillige kan
fastsætte en frist for efterkommelse af påbuddet.
Stk. 2.
Efterkommes et påbud efter stk. 1 ikke inden for den
fastsatte frist, kan politiet meddele forbud mod, at der afholdes
bestemte idrætsbegivenheder på stedet, indtil den
påbudte særskilte beredskabsplan er godkendt af
politiet.«
6. I
§ 9, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »en«: »generel«.
7. I
§ 9, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »§ 7«: »eller § 8
c«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
2 og 6, finder anvendelse for generelle karantæner meddelt
efter lovens ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
henholdsvis grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Generel
karantæne ved overtrædelse af
maskeringsforbuddet
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Forhøjelse af karantæneperioden i
alvorligere tilfælde
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Højere straf for overtrædelse af
generelle karantæner
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Krav om
konkrete beredskabsplaner
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet
til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at foretage de ændringer
af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, der er
nødvendige for at gennemføre de initiativer, som
Divisionsforeningen, Dansk Boldspil-Union (DBU), Danske Fodbold
Fanklubber, Rigspolitiet og Justitsministeriet er blevet enige om i
udspillet "Tryghed på danske fodboldstadions".
Lovændringerne har til formål at sikre en tryg,
sikker og fornøjelig fodboldoplevelse. De seneste års
udvikling tegner et overvejende positivt billede, som skal
fastholdes, så fodboldfans kan være trygge ved at
gå til fodboldkamp på stadion. Der skal værnes om
den positive fankultur, der er med til at skabe sammenhold i vores
samfund.
Justitsministeriet indledte på baggrund af de voldsomme
uroligheder under fodboldkampen mellem Brøndby IF og FC
København den 6. august 2017 på Brøndby Stadion
en møderække med Divisionsforeningen, Dansk
Boldspil-Union, Danske Fodbold Fanklubber og Rigspolitiet om,
hvordan den slags uroligheder kan undgås i fremtiden.
Aktørerne står bag handlingsplanen "Gode
fodboldoplevelser for alle" fra 2012, der satte målrettet ind
mod den lille hårde kerne af ballademagere, som
opsøger fodboldkampe med det ene formål at lave
ballade og ødelægge oplevelsen for de mange.
Aktørerne er i udspillet "Tryghed på danske
fodboldstadions" blevet enige om en række initiativer, som
skal fremtidssikre indsatsen mod fodbolduroligheder.
Lovforslaget indeholder følgende elementer fra udspillet,
som kræver lovændring:
- Det
foreslås at lette adgangen til at meddele generel
karantæne i tilfælde, hvor maskeringsforbuddet er
overtrådt.
- Det
foreslås at skærpe karantæneperioden i
alvorligere tilfælde.
- Det
foreslås at skærpe straffen for overtrædelse af
generelle karantæner.
- Det
foreslås, at politiet ved visse fodboldkampe kan stille krav
om, at fodboldklubberne udarbejder særskilte
beredskabsplaner.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lettere
adgang til karantæne ved overtrædelse af
maskeringsforbuddet
2.1.1. Gældende ret
Politiet kan i medfør af § 2, stk. 1, i lov om
sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder meddele en person
generel karantæne, når det er nødvendigt af
hensyn til opretholdelse af ro og orden.
For at kunne meddele en generel karantæne skal der efter
lovens § 2, stk. 1, nr. 1, foreligge begrundet mistanke om, at
den pågældende i forbindelse med en bestemt
idrætsbegivenhed har begået
- en
overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 (vold og
trusler mod personer i offentlig tjeneste mv.),
- en
overtrædelse af straffelovens § 121 (fornærmelig
tiltale mv. af personer i offentlig tjeneste mv.),
- en
overtrædelse af straffelovens § 134 a (deltagelse i
slagsmål eller i anden grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted),
- en
overtrædelse af straffelovens § 134 b
(maskeringsforbuddet),
- en
overtrædelse af straffelovens § 264
(husfredskrænkelse),
- en
overtrædelse af straffelovens § 266 (trusler),
- en
overtrædelse af straffelovens § 266 b (racisme),
- en
overtrædelse af straffelovens § 291
(hærværk),
- en
overtrædelse omfattet af straffelovens 25. kapitel
(forbrydelser mod liv og legeme, herunder vold),
- en
overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer,
- en
overtrædelse af lovgivningen om våben- og
eksplosivstoffer,
- en
overtrædelse af lovgivningen om fyrværkeri, eller
- en
overtrædelse af bekendtgørelse om politiets sikring af
den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den
offentlige sikkerhed mv., samt politiets adgang til at
iværksætte midlertidige foranstaltninger § 3
(slagsmål mv.).
Det er endvidere en betingelse for meddelelse af en generel
karantæne, at der foreligger bestemte grunde til at antage,
at den pågældende ellers på ny vil foretage
strafbare handlinger inden for det område, som
karantænen vil omfatte, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Det er således en betingelse, at der for så vidt
angår de i § 2, stk. 1, nr. 1, opregnede
lovovertrædelser består en gentagelsesrisiko.
Kravet efter lovens § 2, stk. 1, nr. 2, indebærer, at
politiet skal kunne pege på konkrete omstændigheder,
der sandsynliggør, at den pågældende ellers
på ny vil foretage strafbare handlinger i forbindelse med
bestemte idrætsbegivenheder.
Foruden betingelserne i lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, er
det en betingelse for, at der kan meddeles en generel
karantæne, at det skal være nødvendigt af hensyn
til opretholdelse af ro og orden ved de idrætsbegivenheder,
der er omfattet af loven. Dette indebærer, at politiet - ved
siden af betingelserne i § 2, stk. 1, nr. 1 og 2 - skal
foretage en individuel, konkret vurdering af, om hensynet til
opretholdelse af ro og orden gør det nødvendigt at
meddele en generel karantæne.
Der stilles ikke krav om, at det strafbare forhold er
fastslået ved dom, førend karantæne meddeles.
Generel karantæne kan således meddeles, når den
pågældende er sigtet for en strafbar handling i
forbindelse med en bestemt idrætsbegivenhed, hvis der
foreligger begrundet mistanke om, at den pågældende har
begået forholdet.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 2, at der kan
meddeles en generel karantæne, uden at betingelsen i stk. 1,
nr. 2, er opfyldt, hvis forholdets grovhed tilsiger det. Dette
gælder i tilfælde, hvor den begrundede mistanke efter
lovens § 2, stk. 1, nr. 1, vedrører
- en
overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 (vold og
trusler mod personer i offentlig tjeneste mv.),
- en
overtrædelse af straffelovens § 291, stk. 2
(hærværk),
- en
overtrædelse omfattet af straffelovens 25. kapitel
(forbrydelser mod liv og legeme, herunder vold),
- en
overtrædelse af lovgivningen om euforiserende stoffer,
eller
- en
overtrædelse af lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer.
Bestemmelsen fraviger således udgangspunktet i lovens
§ 2, stk. 1, om, at det er en betingelse for meddelelse af
generel karantæne, at der foreligger en gentagelsesrisiko i
det konkrete tilfælde.
Denne afvigelse indebærer, at der i visse tilfælde
ikke stilles krav om, at politiet skal kunne pege på konkrete
omstændigheder, der sandsynliggør, at den
pågældende ellers på ny vil foretage strafbare
handlinger i forbindelse med bestemte idrætsbegivenheder,
hvis der foreligger begrundet mistanke om grovere
lovovertrædelser.
Det er en forudsætning for meddelelse af generel
karantæne efter lovens § 2, stk. 2, at forholdets
grovhed tilsiger, at gentagelseskravet ikke skal gælde.
Endelig er det en forudsætning for meddelelse af generel
karantæne efter lovens § 2, stk. 2, at hensynet til
opretholdelse af ro og orden gør det nødvendigt, jf.
herved lovens § 2, stk. 1. Således vil politiet fortsat
skulle foretage en individuel, konkret vurdering af, om hensynet
til opretholdelse af ro og orden gør det nødvendigt
at meddele en generel karantæne.
En generel karantæne er et forbud mod at opholde sig ved
bestemte idrætsbegivenheder og inden for et område
på indtil 500 meter fra det sted, hvor
idrætsbegivenheden afholdes, jf. lovens § 2, stk. 4, 1.
pkt. Forbuddet gælder fra 6 timer før og indtil 6
timer efter idrætsbegivenheden, jf. lovens § 2, stk. 4,
2. pkt.
Når den klub, som en person, der er meddelt en generel
karantæne, er tilhænger af, deltager i bestemte
idrætsbegivenheder, som afvikles på udebane, må
den pågældende dog ikke opholde sig inden for et
område på indtil 3.000 meter fra det sted, hvor
idrætsbegivenheden afholdes i det angivne tidsrum, jf. lovens
§ 2, stk. 4, in fine.
At karantænen er generel, indebærer, at der er tale
om et landsdækkende forbud mod at opholde sig på og ved
fodboldstadions, hvor der afvikles kampe omfattet af
karantænen.
Karantænen omfatter således stadion og de
tilgrænsende områder inden for en afstand af 500
meter/3000 meter derfra. Dette regnes fra stadionområdet (det
vil sige fra stadions perimeter).
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Aktørerne bag udspillet "Tryghed på danske
fodboldstadions" er enige om, at maskering i forbindelse med
afviklingen af fodboldkampe ofte har været en indikation
på, at der er optræk til uroligheder, og at de
pågældende ønsker at undgå at blive
identificeret. Der ses således at være behov for en
klar markering af, at maskering i forbindelse med fodboldkampe er
uacceptabelt - allerede første gang dette sker.
Det foreslås på den baggrund at udvide lovens §
2, stk. 2, således at mistanke om overtrædelser af
straffelovens § 134 b, stk. 1, (maskeringsforbuddet)
tilføjes de situationer, hvor kravet om gentagelsesrisiko
ikke gælder.
Efter den foreslåede ændring stilles der
således ikke krav om, at politiet skal kunne pege på
konkrete omstændigheder, der sandsynliggør, at den
pågældende ellers på ny vil foretage strafbare
handlinger i forbindelse med bestemte idrætsbegivenheder,
hvis der foreligger begrundet mistanke om en overtrædelse af
straffelovens § 134 b, stk. 1, (maskeringsforbuddet).
2.2. Forlængelse af karantæneperioden i
alvorligere tilfælde
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 2, stk. 5, i lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder, at generel karantæne
meddeles for et bestemt tidsrum på indtil 2 år.
Karantæneperioden løber fra den dag, hvor
karantænen meddeles den pågældende.
Politiet skal i den enkelte sag foretage en konkret vurdering
af, om det er nødvendigt at udstrække forbuddet til at
gælde i 2 år.
Efter lovens § 2 a, stk. 1, kan en karantænes
varighed forlænges med op til 6 måneder, når der
er begrundet mistanke om overtrædelse af karantænen.
Politiet kan træffe afgørelse om forlængelse af
en generel karantæne, når der foreligger begrundet
mistanke om, at den pågældende har overtrådt sin
karantæne.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Der er enighed blandt aktørerne bag "Tryghed på
danske fodboldstadions" om, at mange formentlig vil afholde sig fra
at lave ballade, hvis de ved, at der er risiko for en lang
karantæne. Længere karantæner kan således
have en præventiv effekt.
På den baggrund foreslås det, at
karantæneperioden forlænges til indtil 4 år i
alvorligere tilfælde. Udgangspunktet på 2 år
fastholdes i øvrige tilfælde.
Efter den foreslåede ordning vil politiet således
få mulighed for at give generelle karantæner for et
bestemt tidsrum på indtil 4 år i alvorligere
tilfælde. Det kan f.eks. være situationer, hvor
politiet vurderer, at der er behov for en længere
karantæneperiode, eksempelvis på grund af grovheden ved
overtrædelsen eller anvendelsen af våben, eller hvor
der er tale om gentagelsestilfælde.
Hvis politiet meddeler en generel karantæne efter den
foreslåede bestemmelse, således at
karantæneperioden meddeles for et bestemt tidsrum på
indtil 4 år, vil det fortsat være muligt at
forlænge karantænens varighed med op til 6
måneder efter lovens § 2 a, stk. 1.
2.3. Højere straf for overtrædelse af
generelle karantæner
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 9, stk. 1, nr. 1, i lov om sikkerhed
ved bestemte idrætsbegivenheder, at den, der overtræder
en karantæne meddelt efter § 2, straffes med
bøde.
Straffen for overtrædelse af en generel karantæne
kan efter lovens § 9, stk. 2, under særligt
skærpende omstændigheder eller i
gentagelsestilfælde stige til fængsel indtil 4
måneder.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen af 12. juni 2018 om
overtrædelse af generel karantæne, at
anklagemyndigheden i sager om overtrædelse af generel
karantæne i førstegangstilfælde som udgangspunkt
skal nedlægge påstand om en bøde på 5.000
kr. I gentagelsestilfælde skal anklagemyndigheden som
udgangspunkt nedlægge påstand om en skærpet
bøde eller en kortere frihedsstraf.
I en udtalelse fra Rigsadvokaten af 29. januar 2018 til
Justitsministeriet redegøres der for strafniveauet i sager
om overtrædelse af generelle karantæner.
Det fremgår af udtalelsen, at en overtrædelse af en
generel karantæne i førstegangstilfælde i de
fleste gennemgåede tilfælde er blevet straffet med en
bøde på 5.000 kr.
Af udtalelsen fremgår det endvidere, at der alene er et
begrænset antal sager om overtrædelse af generel
karantæne i gentagelsestilfælde. Rigsadvokatens
gennemgang af sager om overtrædelser af generel
karantæne i gentagelsestilfælde viser, at der er blevet
idømt meget varierende straffe herfor. Strafniveauet
varierer således fra en bødestraf på 1.500 kr.
til fængselsstraf.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Der er i dag store variationer i strafniveauet for
overtrædelser af generelle karantæner. Det gælder
navnlig i gentagelsestilfælde. Aktørerne bag "Tryghed
på danske fodboldstadions" er enige om, at der er behov for
en ensretning af strafniveauet, og at strafniveauet samtidig
bør forhøjes.
Det foreslås således, at § 9, stk. 1, nr. 1,
ændres, og det forudsættes herved, at straffen efter
bestemmelsen gennemgående fastlægges således, at
førstegangsovertrædelser medfører en
bøde på 5.000 kr., og at andengangsovertrædelser
som udgangspunkt medfører 10 dages ubetinget fængsel.
Dette vil bidrage til en større ensartethed i strafniveauet,
og det vurderes samtidig at være en skærpelse af det
nuværende strafniveau.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om
straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
2.4. Krav om
konkrete beredskabsplaner
2.4.1. Gældende ret
Politiet har efter de gældende bestemmelser i lov om
sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder visse muligheder
for at forebygge uroligheder i forbindelse med bestemte
idrætsbegivenheder. Dette vedrører såvel den
sikkerhedsmæssige indretning af steder, hvor der afholdes
idrætsbegivenheder, og den sikkerhedsmæssige afvikling
af idrætsbegivenheden.
Fælles for politiets muligheder er, at de
forudsætter, at politiet, forinden der meddeles et
påbud, har søgt at afhjælpe den
pågældende risiko i samarbejde med den ansvarlige
arrangør.
Det fremgår af § 7, stk. 1, i lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder, at politiet kan meddele
påbud om den sikkerhedsmæssige indretning af steder,
hvor der afholdes bestemte idrætsbegivenheder, hvis der
foreligger en særlig risiko for uroligheder forårsaget
af tilskuere eller andre. Politiet kan i den forbindelse
fastsætte en frist for gennemførelse af
påbuddet.
Det er en forudsætning for, at politiet kan udstede et
påbud efter § 7, stk. 1, at der foreligger konkrete
forhold vedrørende stadionets indretning, som ikke kan anses
for tilfredsstillende ud fra sikkerhedshensyn, og som kan
forbedres. Der skal således foreligge konkrete grunde til at
iværksætte sikkerhedsforanstaltninger, der kan
forebygge vold, hærværk og andre uroligheder i at bryde
ud eller eskalere. Den særlige risiko herfor vil f.eks. kunne
have vist sig ved tidligere uroligheder eller optræk
hertil.
I praksis kan der bl.a. tænkes påbud om at sikre, at
forskellige tilskuergrupper kan adskilles - f.eks. ved etablering
af flere indgange eller adgangsveje til tilskuerpladserne eller ved
opdeling af tribuner mv. - eller om at fjerne eller fastgøre
løse genstande, der vil kunne anvendes som kasteskyts.
Efterkommes et påbud efter § 7, stk. 1, ikke inden
for den fastsatte frist, kan politiet efter § 7, stk. 2,
meddele forbud mod, at der afholdes kampe på stedet, indtil
den påbudte sikkerhedsmæssige indretning er
gennemført.
En overtrædelse af et forbud efter lovens § 7
straffes efter lovens § 9, stk. 1, nr. 3, med bøde.
Under særligt skærpende omstændigheder eller i
gentagelsestilfælde kan straffen stige til fængsel
indtil 4 måneder, jf. lovens § 9, stk. 2.
Efter § 8 i lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder er justitsministeren bemyndiget til at
fastsætte regler om, at steder, hvor der afholdes bestemte
idrætsbegivenheder, skal godkendes af politiet. Der kan i den
forbindelse fastsættes regler om politiets godkendelse af
sådanne steder og om indretning og sikkerhedsforanstaltninger
til beskyttelse af tilskuere og andre tilstedeværende.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen
forudsættes bemyndigelsen alene anvendt, hvis dette skulle
vise sig nødvendigt som følge af, at der ikke
etableres og fastholdes en sikkerhedsmæssigt
tilfredsstillende godkendelsesordning, jf. Folketingstidende
2007-2008, L 38 som fremsat, pkt. 6.3.
Efter § 8 a i lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder har politiet adgang til at meddele
påbud om den sikkerhedsmæssige afvikling af
begivenheder omfattet af loven, hvis afviklingen af begivenheden
indebærer en særlig risiko for, at der kan opstå
uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre. Politiet kan
fastsætte en frist for gennemførelse af
påbuddet.
Bestemmelsen blev indsat for at supplere lovens § 7,
således at politiet har mulighed for også at kunne
meddele påbud vedrørende den sikkerhedsmæssige
afvikling af bestemte idrætsbegivenheder. Lovens §§
7 og 8 vedrører derimod indretningen af steder, hvor der
afholdes bestemte idrætsbegivenheder.
Det er en forudsætning for, at politiet kan udstede et
påbud efter lovens § 8 a, at politiet på baggrund
af de foreliggende oplysninger vurderer, at afviklingen af
begivenheden indebærer en særlig risiko for, at der
opstår uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre,
og at der kan peges på konkrete forhold i relation til den
sikkerhedsmæssige afvikling af begivenheden, som kan
forbedres.
Politiet skal endvidere foretage en selvstændig, konkret
vurdering af, om de foranstaltninger, som påbuddet
indebærer, vil bidrage til at mindske risikoen for, at der
opstår uroligheder.
Endelig skal der foretages en proportionalitetsvurdering af
påbuddet, herunder i lyset af de omkostninger, som en
efterkommelse af påbuddet vil kunne påføre den
pågældende arrangør.
I praksis kan det bl.a. være aktuelt at meddele
påbud om antallet af kontrollører, der skal anvendes,
kontrollørernes udførelse af deres opgaver, hvordan
forskellige fangrupperinger skal ankomme til og forlade stadion
samt om brug af tv-overvågningsudstyr.
Den, der ikke efterkommer et påbud meddelt efter lovens
§ 8 a, straffes efter lovens § 9, stk. 1, nr. 4, med
bøde. Under særligt skærpende
omstændigheder eller i gentagelsestilfælde kan straffen
stige til fængsel indtil 4 måneder, jf. lovens §
9, stk. 2.
Efter § 8 b, stk. 1, i lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder har politiet adgang til at meddele
påbud om, at afviklingstidspunktet for bestemte
idrætsbegivenheder skal flyttes, hvis det er
nødvendigt for at beskytte væsentlige
samfundsmæssige interesser, herunder enkeltpersoners
sikkerhed. Politiet kan fastsætte en frist for
gennemførelse af påbuddet.
Adgangen til at meddele påbud efter lovens § 8 b er
forbeholdt helt særlige tilfælde, hvor politiet
på baggrund af alle foreliggende oplysninger - herunder
konkrete efterretninger om den forestående begivenhed og
erfaringerne fra afviklingen af tilsvarende begivenheder -
vurderer, at der er en særlig nærliggende risiko for
mere voldsomme uroligheder.
I praksis kan det bl.a. være aktuelt i situationer, hvor
politiet op til en fodboldkamp modtager konkrete efterretninger om,
at grupperinger forud for kampen har planlagt en større
voldelig konfrontation på en lokalitet, som ligger i et
byområde tæt på stadion, og der samtidig er tale
om et opgør, som erfaringsmæssigt giver anledning til
mere omfattende uroligheder som følge af fjendskabet mellem
de to holds fangrupperinger. I en sådan situation vil der
efter omstændighederne kunne foreligge en sådan fare
for mere omfattende hærværk og for enkeltpersoners
sikkerhed, at påbud om afviklingstidspunktet vil kunne
være en mulighed. Det er dog samtidig en forudsætning,
at det politifagligt vurderes, at
flytning af afviklingstidspunktet konkret vil bidrage til at
afværge faren, og at samme
virkning ikke kan opnås med mindre indgribende midler.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke berører
politiets muligheder for at gribe ind ud fra almindelige
nødretlige betragtninger.
Den, der ikke efterkommer et påbud meddelt efter lovens
§ 8 b, straffes med bøde efter lovens § 9, stk. 1,
nr. 4. Under særligt skærpende omstændigheder
eller i gentagelsestilfælde kan straffen stige til
fængsel indtil 4 måneder, jf. lovens § 9, stk.
2.
2.4.2. Den
foreslåede ordning
Der har i forbindelse med udarbejdelsen af udspillet "Tryghed
på danske fodboldstadions" været enighed om, at der er
et godt samarbejde mellem aktørerne på
fodboldområdet. Politiet og fodboldklubberne formår i
fællesskab at levere en god og professionel indsats, så
alle kan få en positiv oplevelse, når de er på
stadion for at se fodbold.
Gældende ret giver politiet mulighed for at udstede
påbud i forskellige situationer, jf. lovens §§ 7, 8
a og 8 b. Gældende ret indeholder imidlertid ikke mulighed
for, at politiet kan pålægge arrangørerne at
udarbejde en særskilt beredskabsplan for indretningen af
stadionet og afviklingen af idrætsbegivenheden, som skal
godkendes af politiet. Desuden er de gældende bestemmelser
(lovens §§ 7, 8 a og 8 b) beregnet til situationer, hvor
politiet og den ansvarlige arrangør mv. ikke har kunnet
opnå enighed under en forudgående dialog.
Der er dog stadig nogle helt særlige udfordringer i
forbindelse med kampe med et særligt højt
spændingsniveau. Aktørerne bag "Tryghed på
danske fodboldstadions" er enige om at sikre et stærkt
samarbejde omkring disse kampe gennem forventningsafstemning og
struktur i forhold til at opnå den bedste afvikling af
kampene. Det vil samtidig bidrage til, at der tages de
nødvendige forholdsregler i forhold til den konkrete
kamp.
Det foreslås på den baggrund, at politiet vil kunne
meddele påbud om, at der skal udarbejdes en særskilt
beredskabsplan for den sikkerhedsmæssige indretning af
stedet, hvor idrætsbegivenheden afholdes, og for den
sikkerhedsmæssige afvikling af idrætsbegivenheden, hvis
der foreligger en forhøjet risiko for uroligheder
forårsaget af tilskuere eller andre. Det foreslås
endvidere, at beredskabsplanen skal godkendes af politiet, der
tillige kan fastsætte en frist for efterkommelse af
påbuddet.
En meddelelse om påbud skal gives i så god tid, at
klubben har mulighed for at udarbejde beredskabsplanen, og
beslutningen kan påklages til Rigspolitiet. Klage vil som
udgangspunkt ikke have opsættende virkning. Rigspolitiets
afgørelse vil ikke kunne påklages til
Justitsministeriet, jf. retsplejelovens § 109, stk. 2.
Der vil alene kunne stilles krav om udarbejdelse af en
særskilt beredskabsplan, når politiet vurderer, at der
er tale om en idrætsbegivenhed, hvor der er en
forhøjet risiko for uroligheder, eksempelvis på grund
af tidligere erfaringer eller konkrete efterretninger.
Det foreslås således at knytte adgangen til at
stille krav om udarbejdelse af en særskilt beredskabsplan til
de idrætsbegivenheder, der i dag af politiet kategoriseres
som højrisikokampe. Dette begreb anvendes om fodboldkampe,
hvor følgende parametre indgår:
- Høj
tilskuerinteresse
- Deltagelse af
hold med mange risikofans
- Kampen/resultatet
er meget vigtigt
- Konkrete
efterretninger om uroligheder eller tradition for uroligheder
I de seneste år har der været under 10 kampe pr.
sæson, der af politiet har været kategoriseret som
højrisikokampe.
Det foreslås, at det er politikredsene, der foretager den
konkrete vurdering af, hvorvidt der er en forhøjet risiko
for uroligheder forud for en kommende idrætsbegivenhed.
Politikredsene skal til brug for denne vurdering tage udgangspunkt
i Rigspolitiets Fodboldhåndbog, hvoraf kriterierne for,
hvornår der er tale om en højrisikokamp,
fremgår. Ovenstående parametre indgår i denne
vurdering.
Fodboldklubberne har i dag generelle beredskabsplaner for deres
stadions, som både er et myndighedskrav og et licenskrav for
at spille i Superligaen. Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at politiet i visse tilfælde kan kræve
en særskilt beredskabsplan.
Det er således ikke hensigten med den foreslåede
bestemmelse, at de ansvarlige arrangører skal udarbejde
beredskabsplaner for alle idrætsbegivenheder, der er omfattet
af lovens anvendelsesområde.
Det er hensigten, at Rigspolitiet i samarbejde med
Divisionsforeningen og eventuelt andre relevante parter udarbejder
et ensartet koncept til brug for klubbernes særskilte
beredskabsplaner, som skal bruges på tværs af
fodboldklubber og politikredse. Der udarbejdes et koncept, som i
videst muligt omfang bygger videre på eksisterende tiltag
på området. Divisionsforeningens koncepter om
udarbejdelse af kampbaserede risikovurderinger fra
sikkerhedschefuddannelsen samt afvikling af derby-kampe mellem FC
København og Brøndby IF inddrages i arbejdet.
Det foreslås endvidere i forslagets § 8 c, stk. 2, at
politiet - hvis et påbud om at udarbejde særskilte
beredskabsplaner ikke efterkommes eller ikke godkendes af politiet
inden for den fastsatte frist - kan meddele forbud mod, at der
afholdes bestemte idrætsbegivenheder på stedet, indtil
den påbudte særskilte beredskabsplan er godkendt af
politiet.
Politiet har efter de gældende regler mulighed for at
nedlægge forbud mod, at der afholdes bestemte
idrætsbegivenheder på stedet, hvis et påbud om
den sikkerhedsmæssige indretning ikke efterkommes. Det
foreslås således, at det samme vil gælde i
forhold til den særskilte beredskabsplan.
Endelig foreslås det med lovforslaget, at en
arrangør, der overtræder et forbud meddelt efter
§ 8 c, vil kunne straffes i overensstemmelse med lovens
straffebestemmelse (bødestraf).
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
På baggrund af det hidtidige antal
gentagelsestilfælde af overtrædelser af generelle
karantæner er det estimeret, at forslaget om
forhøjelse af strafniveauet vil medføre merudgifter
på ca. 0,1 mio. kr. for kriminalforsorgen, som vil blive
afholdt inden for kriminalforsorgens eksisterende ramme.
Derudover er det vurderingen, at det samlede lovforslag vil
medføre begrænsede merudgifter for politiet, der
afholdes inden for politiets eksisterende ramme.
Det er derfor vurderingen, at lovforslaget alene vil
medføre begrænsede merudgifter for det offentlige, som
afholdes inden for henholdsvis politiets og kriminalforsorgens
eksisterende rammer.
De foreslåede lovændringer vurderes ikke at
medføre offentlige implementeringskonsekvenser af
betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. september
2018 til den 1. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International,
Copenhagen Business School, Juridisk Institut, Dansk
Boldspil-Union, Danske Advokater, Danske Fodbold Fanklubber, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Divisionsforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater,
Fængselsforbundet, Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK
Landsklubben Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KL, Kriminalforsorgsforeningen, Københavns Universitet, Det
Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Syddansk
Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk
Institut, Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Begrænsede merudgifter | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen væsentlige | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen væsentlige | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Politiet kan i medfør af § 2 i lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder meddele en person generel
karantæne, når det er nødvendigt af hensyn til
opretholdelse af ro og orden. For at kunne meddele generel
karantæne i medfør af § 2, stk. 1, skal to
betingelser være opfyldt. Der skal foreligge en begrundet
mistanke om, at den pågældende i forbindelse med en
bestemt idrætsbegivenhed har begået en af de i §
2, stk. 1, nr. 1, opregnede lovovertrædelser. Derudover er
det en betingelse, at der består en gentagelsesrisiko, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 2. Det fremgår af lovens § 2, stk.
2, at der kan meddeles en generel karantæne, uden at
betingelsen i stk. 1, nr. 2, er opfyldt, hvis forholdets grovhed
tilsiger det. Undtagelsen i § 2, stk. 2, omfatter alene de i
§ 2, stk. 2, opregnede lovovertrædelser.
Det foreslås at udvide lovens § 2, stk. 2,
således at mistanke om overtrædelser af straffelovens
§ 134 b, stk. 1, (maskeringsforbuddet) tilføjes de
situationer, hvor kravet om gentagelsesrisiko ikke
gælder.
Udvidelsen skal gælde, når en person er maskeret, og
ikke hvis det f.eks. opdages, at en person har huer eller lignende
i sin taske ved indgangen til fodboldstadion. Undtagelsen omfatter
således ikke forsøg på overtrædelse af
maskeringsforbuddet.
Hvis der opdages huer eller lignende, der må antages at
være medbragt med henblik på maskering, vil der
på baggrund af en konkret vurdering kunne straffes for
overtrædelse af straffelovens § 134 b, stk. 2, ligesom
den pågældende - ligeledes efter en konkret vurdering -
vil kunne nægtes adgang til stadion i medfør af
politiloven.
Det er en forudsætning for meddelelse af generel
karantæne efter lovens § 2, stk. 2, at forholdets
grovhed tilsiger, at gentagelseskravet ikke skal gælde.
Maskering i forbindelse med fodbold (f.eks. i et optog på
vej til stadion eller på selve stadion) vil som udgangspunkt
være en så klar indikation af, at der er optræk
til uroligheder, at en overtrædelse af maskeringsforbuddet i
en sådan sammenhæng kan have en sådan grovhed, at
gentagelseskravet ikke skal gælde.
Endelig er det en forudsætning for meddelelse af generel
karantæne efter lovens § 2, stk. 2, at hensynet til
opretholdelse af ro og orden gør det nødvendigt, jf.
herved lovens § 2, stk. 1. Således vil politiet fortsat
skulle foretage en individuel, konkret vurdering af, om hensynet
til opretholdelse af ro og orden gør det nødvendigt
at meddele en generel karantæne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 5, i lov om sikkerhed ved
bestemte idrætsbegivenheder, at en generel karantæne
meddeles for et bestemt tidsrum indtil 2 år.
Det foreslås, at karantæneperioden forlænges
til indtil 4 år i alvorligere tilfælde. Udgangspunktet
på 2 år fastholdes i øvrige tilfælde.
Der vil f.eks. kunne meddeles generel karantæne for en
periode på indtil 4 år i situationer, hvor politiet
vurderer, at der er behov for en længere
karantæneperiode, eksempelvis pga. grovheden ved
overtrædelsen eller anvendelsen af våben.
Hvis politiet meddeler en generel karantæne efter den
foreslåede bestemmelse, således at
karantæneperioden meddeles for et bestemt tidsrum på
indtil 4 år, vil det fortsat være muligt at
forlænge karantænens varighed med op til 6
måneder efter lovens § 2 a, stk. 1.
Karantæneperioden løber fra den dag, hvor
karantænen meddeles den pågældende.
Politiet skal i den enkelte sag foretage en konkret vurdering
af, om der er grundlag for at udstrække forbuddet til at
gælde i 4 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 4
Der foreslås indsat en ny overskrift til kapitel 5, som
hedder »Kapitel 5 Sikkerhedsmæssig
indretning og afvikling af bestemte
idrætsbegivenheder«, og samtidig foreslås
overskriften til kapitel 5 a ophævet. Med denne ændring
er der ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsernes
(§§ 7-8 b) materielle indhold.
Til nr. 5
Gældende ret giver politiet mulighed for at udstede
påbud i forskellige situationer, jf. lovens §§ 7, 8
a og 8 b. Gældende ret indeholder imidlertid ikke mulighed
for, at politiet kan pålægge arrangørerne at
udarbejde en særskilt beredskabsplan for indretningen af
stadionet og afviklingen af idrætsbegivenheden, som skal
godkendes af politiet. Desuden er de gældende bestemmelser
(lovens §§ 7, 8 a og 8 b) beregnet til situationer, hvor
politiet og den ansvarlige arrangør mv. ikke har kunnet
opnå enighed under en forudgående dialog.
Det foreslås i en ny § 8 c, stk.
1, at politiet kan meddele påbud om, at der skal
udarbejdes en særskilt beredskabsplan for den
sikkerhedsmæssige indretning af stedet, hvor
idrætsbegivenheden afholdes, og for den
sikkerhedsmæssige afvikling af idrætsbegivenheden, hvis
der foreligger en forhøjet risiko for uroligheder
forårsaget af tilskuere eller andre. Det foreslås
endvidere, at beredskabsplanen skal godkendes af politiet, der
tillige kan fastsætte en frist for gennemførelse af
påbuddet.
Der vil alene kunne stilles krav om udarbejdelse af en
særskilt beredsskabsplan, når politiet vurderer, at der
er tale om en idrætsbegivenhed, hvor der er en
forhøjet risiko for uroligheder, f.eks. på grund af
tidligere erfaringer eller konkrete efterretninger.
Det er således ikke hensigten med den foreslåede
bestemmelse, at de ansvarlige arrangører skal udarbejde
beredskabsplaner for alle idrætsbegivenheder, der er omfattet
af lovens anvendelsesområde.
Fodboldklubberne har i dag generelle beredskabsplaner for deres
stadioner, som både er et myndighedskrav og et licenskrav for
at spille i Superligaen. Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at politiet i visse tilfælde kan kræve
en særskilt beredskabsplan.
Det vil være den enkelte politikreds, der vurderer, om der
er tale om en forhøjet risiko ved en bestemt
idrætsbegivenhed, og om der således skal udarbejdes en
særskilt beredskabsplan. En sådan beslutning skal
træffes i så god tid, at arrangøren har mulighed
for at udarbejde den særskilte beredskabsplan og få den
godkendt af politiet.
Rigspolitiet udarbejder i samarbejde med Divisionsforeningen og
eventuelt andre relevante parter et ensartet koncept til brug for
klubbernes særskilte beredskabsplaner, som skal bruges
på tværs af fodboldklubber og politikredse.
Det foreslås endvidere, jf. § 8
c, stk. 2, at politiet - hvis et påbud om at udarbejde
en særskilt beredskabsplan ikke efterkommes eller ikke
godkendes af politiet inden for den fastsatte frist - kan meddele
forbud mod, at der afholdes bestemte idrætsbegivenheder
på stedet, indtil den påbudte særskilte
beredskabsplan er godkendt af politiet.
Politiets meddelelse af påbud efter den foreslåede
§ 8 c, stk. 1, og forbud efter den foreslåede § 8
c, stk. 2, vil kunne påklages til Rigspolitiet, jf.
retsplejelovens § 109, stk. 1. Klage vil som udgangspunkt ikke
have opsættende virkning. Rigspolitiets afgørelser vil
ikke kunne påklages til Justitsministeriet, jf.
retsplejelovens § 109, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter lovens § 9, stk. 1, nr. 1, straffes den, der
overtræder en karantæne meddelt efter § 2, med
bøde. Under særligt skærpende
omstændigheder eller i gentagelsestilfælde kan straffen
stige til fængsel indtil 4 måneder, jf. lovens §
9, stk. 2.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte "generel"
i § 9, stk. 1, nr. 1. Der er alene
tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til
formål at give mulighed for i bemærkningerne at angive
nærmere retningslinjer om strafniveauet efter
bestemmelsen.
Med ændringen er det forudsat, at strafniveauet
fastlægges således, at
førstegangsovertrædelser medfører en
bøde på 5.000 kr., og at andengangsovertrædelser
som udgangspunkt medfører 10 dages ubetinget
fængsel.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige regler om
straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det foreslås, at en overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5, (som bliver §
8 c) tilføjes til de overtrædelser, som efter lovens
§ 9 kan straffes med bøde. Herefter vil den, der
overtræder et forbud meddelt efter §§ 7 eller 8 c,
straffes med bøde.
Til §
2
Bestemmelsens stk. 1
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Det foreslås i stk. 2, at de
foreslåede regler i § 1, nr. 1, 2 og 6, alene vil finde
anvendelse for generelle karantæner meddelt efter lovens
ikrafttræden.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Det
følger af § 12 i lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske henholdsvis grønlandske forhold
tilsiger. Det foreslås derfor i §
3, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske henholdsvis
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1216 af
27. oktober 2015, foretages følgende ændringer: | | | | §
2. --- | | | Stk. 2. I
tilfælde, hvor den begrundede mistanke efter stk. 1, nr. 1,
vedrører overtrædelse af straffelovens § 119,
stk. 1, eller § 291, stk. 2, en overtrædelse, der er
omfattet af straffelovens 25. kapitel, en overtrædelse af
lovgivningen om euforiserende stoffer eller lovgivningen om
våben og eksplosivstoffer, kan der dog meddeles generel
karantæne, uden at betingelsen i stk. 1, nr. 2, er opfyldt,
hvis forholdets grovhed tilsiger det. | | 1. I § 2, stk. 2, indsættes efter
»§ 119, stk. 1,«: »§ 134 b, stk.
1,«. | Stk.
3-4. --- | | | Stk. 5. Generel
karantæne meddeles for et bestemt tidsrum på indtil 2
år. | | 2. I § 2, stk. 5, indsættes som 2. pkt.: »I alvorligere tilfælde
kan en generel karantæne meddelelse for et bestemt tidsrum
på indtil 4 år.« | | | | Kapitel 5 | | 3. Overskriften til kapitel 5 affattes
således: | Indretning og
godkendelse af stadioner m.v. | | | | | »Kapitel 5 | | | Sikkerhedsmæssig indretning og afvikling af
bestemte idrætsbegivenheder«. | | | | | | | Kapitel 5 a | | 4. Overskriften til kapitel 5 a
ophæves. | Sikkerhedsmæssig afvikling af bestemte
idrætsbegivenheder | | | | | | | | 5. Efter
§ 8 b indsættes: | | | »§ 8 c.
Politiet kan for idrætsbegivenheder, hvor der foreligger en
forhøjet risiko for uroligheder forårsaget af
tilskuere eller andre, meddele påbud om, at der skal
udarbejdes en særskilt beredskabsplan for den
sikkerhedsmæssige indretning af stedet, hvor
idrætsbegivenheden afholdes, og for den
sikkerhedsmæssige afvikling af idrætsbegivenheden.
Beredskabsplanen skal godkendes af politiet, der tillige kan
fastsætte en frist for efterkommelse af påbuddet. | | | Stk. 2.
Efterkommes et påbud efter stk. 1 ikke inden for den
fastsatte frist, kan politiet meddele forbud mod, at der afholdes
bestemte idrætsbegivenheder på stedet, indtil den
påbudte særskilte beredskabsplan er godkendt af
politiet.« | | | | § 9. Med
bøde straffes den, der 1) overtræder en karantæne
meddelt efter § 2, 2) beskæftiger kontrollører,
som ikke har autorisation efter § 4, 3) overtræder et forbud meddelt efter
§ 7 eller 4) ikke efterkommer et påbud meddelt
efter §§ 8 a eller 8 b. | | 6. I § 9, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »en«: »generel«. | | 7. I § 9, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »§ 7«: »eller § 8 c«. | Stk.
2-5. --- | | |
|