Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan fuldt ud
støtte den grundlæggende tanke bag det stillede
ændringsforslag.
Når nogen udøver
optøjer og lignende - der med en til vished grænsende
sandsynlighed medfører store udgifter til politi, herunder
mandskab og materiel - er det kun rimeligt, at disse udgifter
erstattes af gerningsmændene.
Det bør ske ud fra almindelige
erstatningsretlige regler, og det er ikke rimeligt på nogen
måde, at samfundet skal bære disse udgifter.
Venstre vil således anmode
justitsministeren om at redegøre for gældende
erstatningsret på området, herunder om ny lovgivning er
nødvendig for at gennemføre de relevante krav mod
skadevolderne.
Af bl.a. de grunde, som anføres af
Justitsministeriet i besvarelsen af spørgsmål 1, kan
Venstre ikke støtte, at et sådan erstatningskrav
gennemføres ved bøderegulering.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6. I
tilfælde, hvor en person i forbindelse med en
idrætsbegivenhed, hvor der foreligger en forhøjet
risiko for uroligheder forårsaget af tilskuere eller andre,
har begået en overtrædelse af straffelovens § 119,
stk. 1, eller §§ 121, 134 a, 134 b, 264, 266, 266 b eller
291, en overtrædelse, der er omfattet af straffelovens 25.
kapitel, eller en overtrædelse af lovgivningen om
euforiserende stoffer, lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer, lovgivningen om fyrværkeri eller § 3 i
bekendtgørelsen om politiets sikring af den offentlige orden
og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed m.v.,
samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger, idømmes en bøde, der svarer til de
omkostninger, som politiet har afholdt i forbindelse med den
pågældende begivenhed. Hvis gerningsmanden
idømmes anden straf end bøde i de i 1. pkt.
nævnte tilfælde, skal der i tillæg til den
udmålte straf fastsættes en tillægsbøde
svarende til de omkostninger, som politiet har afholdt i
forbindelse med den pågældende
begivenhed.««
[Fastsættelse af
bøde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse har til
formål at fastsætte, at bøder, herunder
dagbøder, skal udmåles på baggrund af de
omkostninger, som politiet har afholdt i forbindelse med den
pågældende begivenhed. Det foreslås herudover, at
der i de tilfælde, hvor en gerningsmand idømmes anden
straf end bøde, herunder dagbøde, skal idømmes
en tillægsbøde svarende til de omkostninger, som
politiet har afholdt i forbindelse med en idrætsbegivenhed.
Det vil indebære, at der i tilfælde, hvor en
overtrædelse medfører fængselsstraf, som
tillægsstraf skal fastsættes en bøde, der svarer
til omkostningerne ved en politiindsats.
Der er taget udgangspunkt i den samme type
af lovovertrædelser, som efter lovens § 2, stk. 1, nr.
1, kan medføre en generel karantæne. Bestemmelsen er
derudover begrænset til de idrætsbegivenheder, hvor der
foreligger en forhøjet risiko for uroligheder
forårsaget af tilskuere eller andre, det vil sige, hvor
politiet efter den foreslåede § 8 c kan meddele
påbud om, at der skal udarbejdes en særskilt
beredskabsplan. Bestemmelsen vil således finde anvendelse i
forhold til de idrætsbegivenheder, der i dag af politiet
kategoriseres som højrisikokampe, dvs. fodboldkampe med
høj tilskuerinteresse, deltagelse af hold med mange
risikofans, hvor kampen/resultatet er meget vigtigt, og hvor der er
konkrete efterretninger om uroligheder eller tradition for
uroligheder.
Bøder (herunder dagbøder) og
tillægsbøder for overtrædelse af de nævnte
bestemmelser, der er begået i forbindelse med de
pågældende idrætsbegivenheder, skal således
efter den foreslåede bestemmelse fastsættes, så
det svarer til en forholdsmæssig andel af de ressourcer, som
politiet har anvendt i forbindelse med
idrætsbegivenheden.
Rigspolitiet skal til brug for
udmålingen af bøden udarbejde en opgørelse over
de anvendte politiressourcer til brug for bødens beregning.
Rigspolitiet skal ligeledes lave et skøn over antallet af
uromagere, med henblik på at de anvendte politiressourcer kan
fordeles mellem de involverede personer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2018 og var til 1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 404 (folketingsåret
2017-18). Den 24. oktober 2018 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jesper Petersen
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) René Gade (ALT) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF) Aaja
Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |