Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. marts 2019
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Sagsomkostninger til statslige myndigheder, indførelse af
adgang til at klage over advarsler meddelt dommere og
dommerfuldmægtige m.v.)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6 og 9]
Til § 1
2) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 15, stk. 2, nr.
1, ændres »§§ 43 c og 43 d« til:
»§ 43 b, stk. 2 og 3,«.
[Ændring af henvisning som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 49]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
35, stk. 2, ændres »,
skønsmænd« til: »eller
skønsmænd«.«
[Sproglig ændring]
4) I
den under nr. 4 foreslåede § 48 a ændres i stk. 3, 1. pkt., »der indhentes«
til: »den indhente«.
[Sproglig ændring]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
94, stk. 1, 3. pkt., og § 225,
stk. 2, nr. 3, ændres »betalingstjenester og
elektroniske penge« til: »betalinger«.«
[Konsekvens af lov om
betalinger]
6) Nr.
10-15 udgår.
[De foreslåede
ændringer vedrørende statslige myndigheders mulighed
for at ansætte personer med det særlige formål at
møde i retten udgår]
7) Nr.
16 affattes således:
»16. I §
316, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»repræsenterer en part«: »eller i
medfør af § 260, stk. 3, nr. 4, repræsenterer en
statslig myndighed«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
8) Nr.
22 affattes således:
»22. I §
408, stk. 2, 1. og 2. pkt.,
indsættes efter »repræsenterer en part«:
»eller i medfør af § 260, stk. 3, nr. 4,
repræsenterer en statslig myndighed«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Til § 2
9)
Paragraffen udgår.
[Ændring af retsafgiftsloven
udgår som følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L
91]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 9
forslås det, at den foreslåede ændring af
retsafgiftsloven vedrørende fritagelse for retsafgift for
sager om medmoderskab udgår.
Med ændringsforslag nr. 6
foreslås det, at de foreslåede ændringer af
retsplejeloven vedrørende statslige myndigheders mulighed
for at ansætte personer med det særlige formål at
møde i retten udgår.
I konsekvens heraf foreslås det med
ændringsforslag nr. 1, at titlen nyaffattes, således at
henvisningerne til lov om retsafgifter og til fritagelse for
retsafgift for sager om medmoderskab udgår af henholdsvis
titlen og undertitlen, og således at henvisningen i
undertitlen til udvidelse af statslige myndigheders adgang til at
møde i retssager ved egne ansatte erstattes af en henvisning
til sagsomkostninger til statslige myndigheder.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den foreslåede henvisning til varemærkelovens
§§ 43 c og 43 d ændres til en henvisning til
varemærkelovens § 43 b, stk. 2 og 3.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at lovforslag nr. L 49, der blev vedtaget ved 3. behandling den
20. november 2018, ophæver de hidtidige bestemmelser i
varemærkelovens §§ 43 c og 43 d og erstatter dem
med nyaffattede bestemmelser i varemærkelovens § 43 b,
stk. 2 og 3.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det at tilføje en redaktionel ændring af
retsplejelovens § 35, stk. 2.
Retsplejelovens § 35, stk. 2, angiver,
at bl.a. indsigelser, som fremsættes af »vidner,
skønsmænd«, skal optages i retsbogen. Før
bestemmelsen blev ændret ved lov nr. 737 af 25. juni 2014,
henviste den til indsigelser, som fremsættes af
»vidner, syns- eller skønsmænd«.
Ændringen i 2014 skete som led i en generel ændring
overalt i retsplejeloven af »syns- eller
skønsmænd« til
»skønsmænd«. I § 35, stk. 2, har
denne generelle ændring af sprogbrugen i retsplejeloven
imidlertid ført til, at der mangler et nødvendigt
bindeord i sætningen.
Med ændringsforslaget foreslås
det at rette denne sproglige fejl ved at indsætte ordet eller
i stedet for kommaet mellem »vidner« og
»skønsmænd«.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
en redaktionel ændring af den foreslåede regel i
retsplejelovens § 48 a, stk. 3, 1. pkt., om, at klageretten
kan indhente en skriftlig udtalelse fra andre, hvis den finder
behov for det.
Til nr. 5
Ifølge retsplejelovens § 94,
stk. 1, 3. pkt., gælder i bl.a. sager vedrørende lov
om betalingstjenester og elektroniske penge, der behandles ved
Sø- og Handelsretten, at halvdelen af de sagkyndige
meddommere skal være beskikket efter indstilling fra
organisationer, der repræsenterer erhvervsdrivende, og
halvdelen efter indstilling fra organisationer, der
repræsenterer forbrugere.
Ifølge retsplejelovens § 225,
stk. 2, nr. 3, har Sø- og Handelsretten kompetence til at
behandle bl.a. sager, hvor Forbrugerombudsmanden er part, og hvor
lov om betalingstjenester og elektroniske penge har væsentlig
betydning.
Lov om betalingstjenester og elektroniske
penge blev den 1. januar 2018 erstattet af lov om betalinger.
I konsekvens
heraf foreslås det med ændringsforslag nr. 5 at
ændre henvisningerne i retsplejelovens § 94, stk. 1, 3.
? pkt.,? og § 225, stk. 2, nr. 3, til lov om
betalingstjenester og elektroniske penge til henvisninger til lov
om betalinger.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det, at de foreslåede ændringer af retsplejelovens
§§ 260 og 267 a udgår af lovforslaget.
Ændringsforslaget indebærer, at
de foreslåede ændringer vedrørende statslige
myndigheders mulighed for at ansætte personer med det
særlige formål at møde i retten udgår af
lovforslaget.
Til nr. 7 og 8
Ændringsforslag nr. 6
indebærer, at retsplejelovens § 260, stk. 3, ikke
ændres, og at der ikke indsættes et nyt stk. 4 i
retsplejelovens § 260.
Det foreslås i konsekvens heraf, at
der i stedet for i § 316, stk. 1, 2. pkt., og § 408, stk.
2, 1. og 2. pkt., at indsætte henvisninger til et nyt §
260, stk. 4, indsættes henvisninger til § 260, stk. 3,
nr. 4, for så vidt angår statslige myndigheder.
Ændringsforslagene indebærer
ingen realitetsændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag, jf. punkt 2.1.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 16 og 22.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 2 foreslås
det at ændre retsafgiftslovens § 12, stk. 1, nr. 4,
således at retssager om medmoderskab fritages for retsafgift
på linje med retssager om faderskab.
Lovforslag nr. L 91, som blev vedtaget den
20. december 2018, indebærer, at retsafgiftslovens § 12,
stk. 1, nr. 3 og 4, fra den 1. april 2019 affattes således,
at bl.a. retssager om familieretlige spørgsmål, der
behandles efter reglerne i retsplejelovens kapitel 42, er fritaget
for retsafgift. Dette vil bl.a. omfatte retssager om
medmoderskab.
Den afgiftsfritagelse for retssager om
medmoderskab, som er formålet med lovforslagets § 2,
gennemføres således med det allerede vedtagne
lovforslag nr. L 91.
På denne baggrund foreslås det
med ændringsforslag nr. 9, at lovforslagets § 2
udgår.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2018 og var til 1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 10
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 14. august 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 381, folketingsåret
2017-18. Den 24. oktober 2018 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Pernille
Skipper (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade
(ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten
Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |