Skriftlig fremsættelse (11. oktober
2018)
Undervisningsministeren (Merete Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag)
(Lovforslag nr. L 72)
Regeringen og arbejdsmarkedets parter
indgik den 29. oktober 2017 "Trepartsaftale om styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2021)"
(trepartsaftalen). Det fremgår af trepartsaftalen, at der er
behov for ændringer, der sikrer en målrettet og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelsesindsats af høj
kvalitet for både virksomheder og medarbejdere.
Første del af den
lovgivningsmæssige udmøntning af trepartsaftalen er
sket ved lov nr. 1693 af 26. december 2017, som trådte i
kraft den 1. januar 2018. Nærværende lovforslag
udmønter de resterende dele af trepartsaftalen, som
kræver lovændring.
Det foreslås, at
arbejdsmarkedsuddannelser skal kunne kombineres med andre
arbejdsmarkedsuddannelser, delelementer af andre
arbejdsmarkedsuddannelser, andre tilskudsberettigede kurser eller
indtægtsdækket virksomhed. Der foreslås samlede
udbudsrunder for arbejdsmarkedsuddannelser hvert 4. år. Det
foreslås, at arbejdsmarkedsuddannelser skal udbydes
landsdækkende. Det foreslås at omlægge
arbejdsmarkedsuddannelserne til et mere tidssvarende koncept for
udvikling og styring. Der foreslås obligatoriske
prøver i arbejdsmarkedsuddannelser. Det foreslås at
lægge lokale uddannelsesudvalg for arbejdsmarkedsuddannelser
ind under lokale uddannelsesudvalg for erhvervsuddannelser. Desuden
foreslås VEU-centerfunktionen udfaset.
Det foreslås endvidere at udvide
forberedende voksenundervisning med fagene digital
opgaveløsning (FVU-digital) og engelsk (FVU-engelsk).
Det foreslås at samle
administrationen af VEU-godtgørelsen i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag (AUB).
Det foreslås at etablere en model for
aktørsamarbejde i forbindelse med voksen- og
efteruddannelsesindsatsen i regi af de regionale
arbejdsmarkedsråds (RAR). Endelig foreslås, at de
videregående uddannelsesinstitutioner får mulighed for
at kunne udbyde særskilte moduler, som ligger uden for de
eksisterende videregående deltidsuddannelser.
Lovforslaget medfører samlet set
statslige merudgifter i omegnen af 60 mio. kr. i 2018 og 30 mio.
kr. årligt i perioden 2019-2021.
Det fremgår af trepartsaftalen, at de
aftalte initiativer er afgrænset til aftaleperioden
2018-2021, med mindre andet er konkret angivet. På denne
baggrund foreslås det, at visse af lovforslagets bestemmelser
skal gælde i perioden fra den 1. januar 2019 til og med den
31. december 2021.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019 dog således, at
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden for visse bestemmelser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.