Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 11. december 2018
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 29
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget bemærker, for så vidt
angår udbuddet og godkendelsen af de særskilte moduler
inden for det tekniske område, at dimittender fra
maskinmesterskolerne i lige så høj grad finder
beskæftigelse på land som på vand.
Maskinmesterskolerne har dermed både udstyr og kompetencer
inden for det tekniske område, der vil kunne finde anvendelse
inden for »landbaseret« efteruddannelse. Flertallet
understreger, at maskinmesterskolerne bør have mulighed for
at udvikle efteruddannelse til det område, som de reelt
uddanner til. Flertallet konstaterer samtidig, at
erhvervsakademiernes fortrinsret på udbud af teknisk
uddannelse ikke må få den konsekvens, at
maskinmesterskolerne ikke kan udvikle relevant efteruddannelse til
deres dimittender, at maskinmesterskolernes muligheder for at
udvikle relevant uddannelse stækkes, eller at
maskinmesterskolernes lærerkompetencer og udstyr ikke kommer
til fuld udnyttelse. Fortrinsretten bør således ikke
have indflydelse på maskinmesterskolernes mulighed for at
udbyde særskilte moduler inden for det tekniske område,
herunder »landbaseret« efteruddannelse.
Udvalget noterer sig, at ministeren, under
udvalgsarbejdet, i svar på spm. 7 om anmodning om teknisk
bistand til et ændringsforslag skriver følgende:
»Hvis det arbejdsmarked, som aftager dimittender fra
maskinmesterskolerne, efterspørger særskilte moduler,
som bygger oven på de uddannelser, som maskinmesterskolerne
udbyder, så vil det være både naturligt og
fornuftigt, at maskinmesterskolerne får mulighed for at bruge
deres ressourcer til det, som de er bedst til - uanset om det er
på land eller på vand. Jeg mener derfor ikke, at
lovforslaget sætter en stopper for maskinmesterskolernes
mulighed for at udvikle efteruddannelse til det arbejdsmarked, som
de uddanner til. Og jeg mener på den baggrund ikke, at der er
behov for at fremsætte et ændringsforslag med det
formål at tilføje bemærkninger til
lovforslaget.«
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) I
den under nr. 15 foreslåede
ændring af § 11, stk. 4,
ændres »om, at personer, der ikke har deltaget i
undervisningen, kan aflægge« til: »om
aflæggelse af«.
[Præcisering af
bemyndigelse]
2)
Efter nr. 17 indsættes som nye numre:
»01. I §
13 a, stk. 1, ændres to steder »og
enkeltfag« til: », disses eventuelle delmål og
enkeltfag«.
02. I
§ 13 a, stk. 3, ændres
»§§ 21-24, 31 og 32« til: »§
21«.
03. I
§ 13 a, stk. 3, ændres
»stk. 6 og 8« til: »stk. 7 og 9«.
04. I
§ 13 a, stk. 3, og § 21, stk. 2, ændres »lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse« til: »lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse«.«
[Lovtekniske ændringer]
3) I
nr. 26 indsættes efter »§ 20, stk. 2, 2. pkt.,«:
»og § 35, stk.
6,«.
[Lovtekniske ændringer]
4)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
33 udgår »bortset fra klage efter §
31«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
5) Nr. 9
affattes således:
»9. § 4, stk. 4, 1. og 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Ved afslutning af hvert trin i
undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, tilbydes deltagelse i en
centralt stillet prøve. Ved afslutningen af trin 3 i
undervisningen efter stk. 1, nr. 4, og af trin 4 i undervisningen
efter stk. 1, nr. 5, tilbydes deltagelse i en lokalt stillet
prøve. Undervisning efter stk. 1, nr. 3, på trin 1 og
2 efter stk. 1, nr. 4, og på trin 1-3 efter stk. 1, nr. 5,
afsluttes med tilbud om en
standpunktsbedømmelse.««
[Standpunktsbedømmelse i
forhold til fvu-start]
6) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 4, stk. 4,
ændres i 1. pkt.
»skriftlig« til: »centralt stillet«, og i
2. pkt. ændres »deltagelse
i en mundtlig prøve« til: »en
standpunktsbedømmelse«.
[Fastholdelse af nyetableret
terminologi]
7) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
4, stk. 5, nr. 3, ændres »mundtlige og
skriftlige prøver« til: »prøve og
standpunktsbedømmelse«.«
[Lovteknisk ændring]
8) Nr.
12 udgår.
[Konsekvensændring]
Til § 4
9) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 2, stk. 2, 2.
pkt., ændres »eller en uddannelses
afslutning,« til: »og efter en uddannelses
afslutning«.
[Lovteknisk og indholdsmæssig
præcisering]
10) I
den under nr. 26 foreslåede § 9 a indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Offentlige myndigheder og private skal
på begæring give uddannelsesinstitutionen enhver
oplysning til brug herfor.«
[Hjemmel til en
uddannelsesinstitutions adgang til oplysninger]
11) I
den under nr. 30 foreslåede § 10 a udgår i 1. pkt. »samt kost og logi«.
[Lovteknisk ændring]
12) I
den under nr. 38 foreslåede
affattelse af kapitel 5 indsættes
i § 16, stk. 2, efter
»berettiget til godtgørelse«: »eller
tilskud«.
[Lovteknisk ændring]
13) I
den under nr. 38 foreslåede
affattelse af kapitel 5 ændres i
§ 18 e, stk. 4,
»revisorerne« til: »revisor«, og
»de« til: »revisor«, og i stk. 5 og 6
ændres »Revisorerne« til:
»Revisor«.
[Lovteknisk ændring]
14) I
den under nr. 39 foreslåede
affattelse af kapitel 6 ændres i
§ 19, stk. 1, »§§
5-10 a og 16« til: »§§ 5-9, 10, 10 a og 16 og
klage over uddannelsesinstitutionens afgørelse efter
§§ 9 a og 9 b«.
[Lovteknisk konsekvens af
ændringsforslag nr. 16]
15) I
den under nr. 39 foreslåede
affattelse af kapitel 6 indsættes
i § 19, stk. 2, 1. pkt., efter
»indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag«:
», jf. dog stk. 3«.
[Lovteknisk konsekvens af
ændringsforslag nr. 16]
16) I
den under nr. 39 foreslåede
affattelse af kapitel 6 indsættes
i § 19 som stk. 3:
»Stk. 3.
Klage i henhold til stk. 1 over afgørelser truffet af
uddannelsesinstitutionen indgives til uddannelsesinstitutionen, som
vurderer, om der er grundlag for at give klageren helt eller delvis
medhold. Giver uddannelsesinstitutionen ikke klageren fuldt ud
medhold, sender uddannelsesinstitutionen klagen, begrundelsen for
afgørelsen og genvurderingen videre til det ankenævn,
der er nedsat i henhold til § 28 i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.«
[Hjemmel til en
uddannelsesinstitutions revurdering af klage]
Til § 5
17) I
det under nr. 7 foreslåede § 2, stk. 9, 2. pkt., der bliver stk.
10, 2. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk.
11«.
[Lovteknisk ændring]
18) I
nr. 10 ændres i den indledende
tekst »efter stk. 4 som nyt stykke:« til: »som
stk. 11:«, det foreslåede
nye stykke betegnes stk. 11, og den angivne konsekvens
udgår.
[Lovteknisk ændring]
19) Nr.
11 udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 7
20) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
40, stk. 2, 4. pkt., indsættes efter
»Medlemmerne skal«: »så vidt
muligt«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 8
21)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01. I §
12, stk. 2, indsættes efter »9, stk. 1«:
», jf. dog § 13, stk. 9«.
02. § 12,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
SVU kan gives til uddannelse i sammenlagt mindst 1 uge omregnet til
heltid og sammenlagt højst i de perioder, der er nævnt
i § 5, stk. 1, og § 9, stk. 1.«
03. I
§ 13, stk. 6, indsættes
efter »1-3«: », jf. dog § 13, stk.
9«.
04. § 13,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
SVU gives ikke til uddannelse, der i alt berettiger til mindre end
ugesatsen for heltidsuddannelse, jf. stk. 1-3.«
05. I
§ 13 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan
gives SVU til ét trin af forberedende voksenundervisning i
digital opgaveløsning eller engelsk, selv om
uddannelsesforløbet ikke opfylder kravene i stk. 6 og §
12, stk. 2.««
[Bemyndigelsen til at
fastsætte regler om, at ét enkelt trin i fvu-digital
eller fvu-engelsk kan udløse SVU]
Til § 9
22) I
nr. 3 ændres i den indledende
tekst »efter nr. 3 som nyt nummer:« til: »som
nr. 7:«, det foreslåede nye
nummer betegnes nr. 7, og den angivne konsekvens udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
23) I
nr. 1 indsættes i den indledende
tekst efter »indsættes«: »i kapitel 9«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 12
24)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
59 b, stk. 4, udgår »og 6«.«
[Lovteknisk ændring]
Ny paragraf
25)
Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1569 af 15. december 2015
og senest ved § 15 i lov nr. 706 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændring:
1. § 2 a,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Lønmodtagere i beskæftigelse omfattes af ordningen
under deltagelse i uddannelse, der berettiger til
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, hvis de
modtager løn fra en arbejdsgiver eller får udbetalt
godtgørelse.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 13
26) I
stk. 2 udgår »12,«,
og »§ 8, nr. 3 og 5« ændres til:
»§ 8, nr. 3, 5, 02 og 04«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8 og 21]
27) I
stk. 3 indsættes efter
»15,«: »02, 04,«, »og 31«
ændres til: », 31 og 05«, og »og §
12« ændres til: », § 12 og §
01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2, 4 og 25]
28) I
stk. 4 indsættes efter
»§ 8, nr. 6«: »og 05«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21]
Til § 14
29) I
stk. 1 udgår
»12,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslåede er udtryk for en
delvis sproglig, delvis indholdsmæssig præcisering af
den bemyndigelse, som foreslås i det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 15, hvorefter undervisningsministeren bl.a. kan
fastsætte nærmere regler om, at personer, der ikke har
deltaget i undervisningen, kan aflægge prøve som
selvstuderende.
Den indholdsmæssige baggrund for
ændringsforslaget er, at den formulering, som er anvendt i
det fremsatte lovforslag, ikke fuldt ud skønnes
hensigtsmæssig i forhold til det, som tilsigtes, dvs. at
kunne fastsætte nærmere krav i forhold til at
aflægge prøve som selvstuderende, herunder også
begrænse adgangen til at aflægge prøve som
selvstuderende.
Den foreslåede justerede bemyndigelse
forventes således sammen med det, som allerede følger
af bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 1, nr.
15, udmøntet ved at fastsætte regler om, hvad der
nærmere forstås ved selvstuderendes adgang til at
aflægge prøve, f.eks. gennem en definition af begrebet
selvstuderende, og om, at uddannelsesinstitutionerne vil kunne
bestemme, at reglerne om selvstuderende finder anvendelse i forhold
til personer, som ikke har deltaget i centrale dele af
undervisningen, med den virkning, at den pågældende kun
vil kunne gå op til prøven, hvis det er tilladt at
gå op som selvstuderende på den pågældende
uddannelse.
Til nr. 2
Det foreslåede nr. 01 indeholder en
lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede
etablering af delmål i relation til
arbejdsmarkedsuddannelser, jf. det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 8.
Det foreslåede nr. 02 indeholder en
lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede
ophævelse af §§ 22-24 og §§ 31 og 32 i
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 28 og 31. Med det foreslåede vil
henvisningerne til de nævnte bestemmelser udgå af
§ 13 a, stk. 3, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Det foreslåede nr. 03 indeholder en
lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede
ændring af § 3 i lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. det fremsatte
lovforslags § 5, nr. 10, hvorved bestemmelsens stk. 5-10
rykker og i stedet bliver stk. 6-11. Ændringsforslaget sikrer
således, at den henvisning til § 3, stk. 6 og 8, i lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.,
som findes i § 13 a, stk. 3, ændres til det korrekte
§ 3, stk. 7 og 9.
Det foreslåede nr. 04 er en
konsekvens af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, hvorefter
titlen på lov om godtgørelse og tilskud til befordring
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
ændres til lov om godtgørelse og tilskud ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Der er således tale om en lovteknisk
korrektion, som sikrer, at alle de henvisninger til lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, som findes i lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., ændres i overensstemmelse hermed.
Det foreslåede har endvidere
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, hvor det
foreslås, at § 1, nr. 26, i det fremsatte lovforslag
udgår som konsekvens af det her foreslåede nr. 04.
Til nr. 3
Det foreslåede er en konsekvens af
det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, hvorefter ordene lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efter
uddannelse ændres til lov om godtgørelse og tilskud
ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Til nr. 4
Det foreslåede indeholder en
lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede
ophævelse af § 31 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 31. Med det
foreslåede vil henvisningen til den nævnte bestemmelse
udgå af § 33 i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Til nr. 5
Det følger af det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 9, at bedømmelse i tilknytning til
de foreslåede to nye fvu-fag digital opgaveløsning og
engelsk vil få en ny form i forhold til den
bedømmelse, som gælder for de eksisterende fvu-fag
læsning, stavning og skriftlig fremstilling
(fvu-læsning), talforståelse, regning og basale
matematiske begreber (fvu-matematik) og mundtlig fremstilling og
formidling for tosprogede (fvu-start). Det fremgår
således, at bedømmelse for de foreslåede nye
fvu-fag vil komme til at bestå af enten en
standpunktsbedømmelse eller en lokalt stillet
prøve.
Ændringsforslaget indebærer
ingen ændring heri.
For fvu-digital vil ændringsforslaget
fortsat indebære, at trin 1 og 2 afsluttes med
standpunktsbedømmelsen bestået/ikke bestået,
hvor læreren bedømmer deltagerens standpunkt i forhold
til de faglige mål for undervisningen på de enkelte
trin. Trin 3 vil fortsat skulle afsluttes med en lokalt stillet
prøve, som vil blive tilpasset indholdet i det nye fag og
bedømt bestået/ikke bestået efter gældende
regler i bekendtgørelse om prøver og eksamen i de
almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser.
Tilsvarende gælder for fvu-engelsk.
Ændringsforslaget vil i denne henseende også fortsat
indebære, at trin 1, 2 og 3 vil skulle afsluttes med en
standpunktsbedømmelse, mens trin 4 afsluttes med en lokalt
stillet prøve.
Ændringsforslaget indebærer
således reelt to ændringer.
Før det første
indebærer den foreslåede ændring af § 4,
stk. 4, 2. pkt., i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne i det fremsatte lovforslag (dvs.
fjernelsen af henvisningen til stk. 1, nr. 3) i sammenhæng
med det foreslåede nye 3. pkt., at undervisningen på
fvu-start vil blive afsluttet med en standpunktsbedømmelse
med bedømmelsen bestået/ikke bestået. For
fvu-start anvendes i dag begreberne mundtlig prøve eller
intern prøve. Den foreslåede ændring vil svare
bedre til de faktiske forhold på uddannelsesinstitutionerne
og foreslås gennemført af ordenshensyn og med henblik
på sproglig stringens.
Før det andet markerer den
foreslåede indsættelse af det nye 3. pkt. lovteknisk
set den forbedring, at begrebet standpunktsbedømmelse,
på linje med de øvrige bedømmelsesformer (dvs.
centralt og lokalt stillede prøver), herefter udtrykkeligt
vil fremtræde i den bestemmelse i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, som
indeholder de indholdsmæssige krav vedrørende
bedømmelse af fvu-undervisning.
Til nr. 6
Ændringsforslaget vil indebære,
at begreberne centralt stillet prøve ved fvu-læsning
og fvu-matematik og standpunktsbedømmelse ved fvu-start vil
blive fastholdt efter trepartsaftalens udløb, i stedet for
at terminologien rulles tilbage til den nugældende
terminologi, nemlig skriftlig eller mundtlig prøve.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at disse udtryk under alle omstændigheder vurderes at
være mere oplysende og præcise.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er udtryk for en
lovteknisk korrektion.
Ændringsforslaget har
sammenhæng med det fremsatte lovforslags § 2, nr. 9, og
ændringsforslag nr. 5, som i kombination vil have den
virkning, dels at begreberne skriftlig prøve og mundtlig
prøve forsvinder fra lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne, dels at begreberne centralt
stillet prøve, lokalt stillet prøve og
standpunktsbedømmelse i stedet introduceres i loven.
Ændringsforslaget indebærer
på den baggrund, at undervisningsministerens bemyndigelse
efter § 4, stk. 5, nr. 3, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne herefter
slet og ret vil give mulighed for at fastsætte nærmere
regler om prøve og standpunktsbedømmelse.
Til nr. 8
Sigtet med det fremsatte lovforslags §
2, nr. 12, er at rulle ændringerne § 4, stk. 5, nr. 2 og
3, i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, jf. det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 11, som skal gælde i trepartaftaleperioden,
tilbage, således at det af bestemmelsen på ny skulle
fremgå, at undervisningsministeren fastsætter regler om
mundtlige og skriftlige prøver, herunder om deltagelse som
selvstuderende, og om udstedelse af bevis for deltagelse.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6 og 7, som i kombination gør det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, overflødigt som
følge af den foreslåede fastholdelse af begreberne
centralt stillet prøve og standpunktsbedømmelse efter
trepartsaftalens udløb.
Til nr. 9
Det foreslåede er udtryk for en
delvis lovteknisk, delvis indholdsmæssig præcisering af
den udvidelse af den eksisterende bemyndigelse i § 4, stk. 2,
2. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, som
foreslås i det fremsatte lovforslags § 4, nr. 7,
hvorefter karenskravet justeres.
Den indholdsmæssige baggrund for
ændringsforslaget er, at den formulering, som er anvendt i
det fremsatte lovforslag, ikke fuldt ud tager højde for, at
det med forslaget har været intentionen, at karensperioden
skulle kunne ligge på begge sider af kursusperioden, dvs.
før og efter eller delt mellem før og efter, men ikke
under kursusperioden.
Til nr. 10
Af det under det fremsatte lovforslags
§ 4, nr. 26, foreslåede § 9 a, stk. 1,
fremgår det, at udbetaling af tilskud til deltageren til kost
og logi samt krav om tilbagebetaling varetages af
uddannelsesinstitutionen.
Undervisningsministeriet er blevet
opmærksomt på behovet for etablering af hjemmel til at
forpligte offentlige myndigheder og private arbejdsgivere til at
give uddannelsesinstitutionerne oplysninger til brug for
varetagelse af opgaven.
Bestemmelsen foreslås på den
baggrund suppleret med et punktum om, at offentlige myndigheder og
private arbejdsgivere på begæring skal give
uddannelsesinstitutionen enhver oplysning til brug for varetagelse
af opgaven.
Det foreslåede indebærer
således, at der etableres hjemmel til, at offentlige
myndigheder og private arbejdsgivere på begæring skal
give uddannelsesinstitutionen enhver oplysning til brug for dens
varetagelse af opgaven med udbetaling af tilskud til deltageren til
kost og logi samt krav om tilbagebetaling.
Til nr. 11
Det følger af den i det fremsatte
lovforslags § 4, nr. 30, foreslåede affattelse af §
10 a, 1. pkt., at ansøgning om godtgørelse og tilskud
til befordring samt kost og logi indgives i digital form i
forbindelse med tilmelding.
Undervisningsministeriet er blevet
opmærksomt på behovet for justering af bestemmelsen,
idet ansøgning om kost og logi ikke i denne omgang vil
skulle være omfattet af krav om digital ansøgning.
Opgaven med udbetaling af tilskud til deltageren til kost og logi
varetages af uddannelsesinstitutionerne, der håndterer
opgaven på forskellig vis.
Bestemmelsen foreslås således
justeret, således at kost og logi udgår.
Det foreslåede indebærer, at
uddannelsesinstitutionerne kan håndtere denne opgave som
hidtil.
Til nr. 12
Der er med det foreslåede tale om en
lovteknisk konsekvens, som følger af, at tilskud til
befordring og kost og logi er omfattet af § 16, stk. 1, jf.
lovforslagets § 4, nr. 38, og også fremgår af
første led af det foreslåede stk. 2.
Til nr. 13
Der er med det foreslåede tale om en
lovteknisk konsekvens, der indebærer, at der sker en
ensretning af formen revisor og revisorerne i bestemmelsen til
formen revisor.
Til nr. 14
Der er med det foreslåede tale om en
lovteknisk konsekvens som følge af ændringsforslag nr.
16.
Til nr. 15
Der er med det foreslåede tale om en
lovteknisk konsekvens som følge af ændringsforslag nr.
16.
Til nr. 16
Det
følger af den i det fremsatte lovforslags § 4, nr. 39,
foreslåede affattelse af § 19, stk. 1, at klage over
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags afgørelser efter
§§ 5-10 a og 16 inden for en frist på 4 uger fra
den dag, hvor afgørelsen er meddelt, kan indbringes for det
ankenævn, der er nedsat i henhold til § 28 i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Af det foreslåede stk.
2 fremgår det, at klage i henhold til stk. 1 indgives til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, med henblik på at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vurderer, om der er grundlag for
at give en klager helt eller delvis medhold. Giver Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke klageren fuldt ud medhold, sender
myndigheden klagen, begrundelsen for afgørelsen og
genvurderingen videre til det ankenævn, der er nedsat i
henhold til § 28 i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Undervisningsministeriet er blevet opmærksomt på
behovet for justering af bestemmelsen, for så vidt
angår afgørelser, som uddannelsesinstitutionen
træffer i forhold til tilskud til kost og logi.
Bestemmelsen
foreslås derfor justeret, således at klage over
afgørelser truffet af uddannelsesinstitutionen indgives til
uddannelsesinstitutionen, som vurderer, om der er grundlag for at
give klager helt eller delvis medhold. Giver
uddannelsesinstitutionen ikke klageren fuldt ud medhold, sender
uddannelsesinstitutionen klagen, begrundelsen for afgørelsen
og genvurderingen videre til det ankenævn, der er nedsat i
henhold til § 28 i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Det foreslåede indebærer
således etablering af hjemmel til, at
uddannelsesinstitutionen revurderer en klage, inden denne, hvis
ikke klager gives fuldt ud medhold, overdrages til genvurdering i
det ankenævn, der er nedsat i henhold til § 18 i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Til nr. 17
Der er med det
foreslåede tale om en lovteknisk konsekvensændring, som
følge af at det i nr. 10 foreslåede nye stykke
betegnes stk. 11.
Til nr. 18
Der er med det foreslåede tale om en
lovteknisk konsekvensændring for at undgå tekniske
vanskeligheder i forbindelse med tilbagerulningen af bestemmelsen,
som følge af at initiativet er afgrænset til
aftaleperioden 2018-2021.
Til nr. 19
Der er med det
foreslåede tale om en lovteknisk konsekvensændring, som
følge af at det i nr. 10 foreslåede nye stykke
betegnes stk. 11.
Til nr. 20
Ændringsforslaget er udtryk for en
lovteknisk korrektion, som alene indebærer, at henvisningen i
det fremsatte lovforslags § 7, nr. 2, til § 40, stk. 2,
3. pkt., i lov om erhvervsuddannelser ændres til det korrekte
§ 40, stk. 2, 4. pkt.
Til nr. 21
Af § 12, stk. 3, i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte fremgår det, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der til
de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, kan gives
SVU til deltidsuddannelse.
Med ændringen forslås, at der i
såvel § 12, stk. 2, som § 13, stk. 6,
indsættes en henvisning til de undtagelser, som vil
fremgå af det foreslåede nye § 13, stk. 9.
Den foreslåede bemyndigelse i §
13, stk. 9, giver mulighed for at undtage enkelte trin af
fvu-digital og fvu-engelsk fra de grundlæggende krav om, at
såvel den samlede uddannelsestid som den samlede nedsatte
arbejdstid skal give ret til mindst 37 timers støtte
(ugesatsen for heltidsuddannelse). Bemyndigelsen vil blive anvendt
til at fastsætte nærmere regler i
bekendtgørelsen om statens voksenuddannelsesstøtte
om, at ét enkelt trin i fvu-digital eller fvu-engelsk kan
udløse SVU.
Der vil med bemyndigelsen ikke blive
fastsat undtagelser til betingelserne i § 22, stk. 3, og
§ 24, stk. 3, i bekendtgørelsen om statens
voksenuddannelse, hvorefter den ugentlige uddannelsestid ved
deltidsuddannelse skal være på mindst 3 timer og
nedsættelse af arbejdstiden ved deltagelse i uddannelse
på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse skal være
på mindst 3 timer. Disse betingelser vil også
gælde de enkelte trin i fvu-digital og fvu-engelsk.
Det bemærkes, at undtagelserne kun
har virkning, for så vidt angår et enkeltstående
trin på fvu-digital eller fvu-engelsk, idet et af disse trin
i kombination enten med et andet trin på fvu-digital eller
fvu-engelsk eller med andre udbud efter bl.a. lov om forberedende
voksenuddannelse vil have en samlet uddannelsestid, der giver
mulighed for SVU efter de nugældende regler.
Det foreslåede indebærer behov
for økonomisk kompensation af Uddannelses- og
Forskningsministeriet til administration af denne nye mulighed. Som
følge heraf forhøjes bevillingen til Styrelsen for
Institutioner og Uddannelsesstøtte med 0,2 mio. kr.
årligt i 2019-2021 mod en tilsvarende reduktion af bevilling
til analyser m.v. på § 20.72.06. Mere og bedre voksen-
og efteruddannelse. Forslaget er dermed udgiftsneutralt.
Bevillingsjusteringerne indarbejdes på ændringsforslag
til forslag til finanslov for 2019.
Til nr. 22
Der er med det foreslåede tale om en
lovteknisk konsekvensændring for at undgå tekniske
vanskeligheder i forbindelse med tilbagerulningen af bestemmelsen,
som følge af at initiativet er afgrænset til
aftaleperioden 2018-2021.
Til nr. 23
Der er med det foreslåede tale om en
lovteknisk konsekvensændring, således at det
fremgår, at den foreslåede nye § 22 a, jf.
lovforslagets § 10, nr. 1, skal indsættes i kapitel
9.
Til nr. 24
Der er med det
foreslåede tale om en lovteknisk konsekvensændring, som
følge af at § 59 b, stk. 5, foreslås
ophævet, og som følge af at § 59 b, stk. 6,
hermed bliver § 59 b, stk. 5, jf. lovforslagets § 12, nr.
1.
Til nr. 25
Efter den gældende § 2 a, stk.
3, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension er det
arbejdsløshedskasserne, Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte eller uddannelsesstedet, som udbetaler
godtgørelse til en lønmodtager, hvis vedkommende ikke
modtager løn fra en arbejdsgiver under deltagelse i
uddannelse.
Som følge af »Trepartsaftale
om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
(2018-2021)« fra den 29. oktober 2017 overtager
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrationen og udbetalingen
af godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse forventeligt pr. 1. januar 2019. I den forbindelse
er der behov for en konsekvensændring og ajourføring
af formuleringen af § 2 a, stk. 3.
Det foreslås, at bestemmelsen
affattes neutralt, således at det blot fremgår, at der
skal indbetales ATP-bidrag, hvis en uddannelsesdeltager får
løn fra en arbejdsgiver eller får udbetalt
godtgørelse i henhold til lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse.
Til nr. 26
Ændringsforslaget indeholder
tilpasninger af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse i
konsekvens af ændringsforslag nr. 21 (de foreslåede nye
nr. 02 og 04).
Ændringen vil indebære, at de
foreslåede nye nr. 02 og 04 træder i kraft den 1.
januar 2022. Herved rulles konsekvensændringerne, som
foreslås i de nye nr. 01 og 03, tilbage.
Baggrunden er, at
konsekvensændringerne, som foreslås i de nye nr. 01 og
03, er afgrænset til aftaleperioden 2018-2021.
Til nr. 27
Ændringsforslaget indeholder
tilpasninger af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse i
konsekvens af ændringsforslag nr. 2, 4 og 25.
Ændringsforslaget vil indebære,
at undervisningsministeren fastsætter
ikrafttrædelsestidspunktet for ændringsforslag nr. 2, 4
og 25.
Baggrunden herfor er, at
ændringsforslag nr. 2, 4 og 25 vedrører den flytning
af administrationen af VEU-godtgørelse og befordring og
tilskud fra a-kasserne og Undervisningsministeriet til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som indgår i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 26 (som ligeledes justeres med
ændringsforslag nr. 3), 27, 28, 29 og 31, § 3, nr. 1-9,
§ 4 (bortset fra nr. 14, jf. stk. 2), § 12 og § 01,
og som efter det fremsatte lovforslags § 13, stk. 3, ligeledes
vil være undergivet undervisningsministerens kompetence til
at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet.
Bemærkningerne til det fremsatte
lovforslags § 13, stk. 3, om muligheden for at fastsætte
overgangsbestemmelser vil finde tilsvarende anvendelse i relation
hertil.
Til nr. 28
Ændringsforslaget indeholder
tilpasninger af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse i
konsekvens af ændringsforslag nr. 21 (det foreslåede
nye nr. 05).
Ændringen vil indebære, at det
foreslåede nye nr. 05 ophæves den 1. januar 2022.
Baggrunden er, at initiativet er
afgrænset til aftaleperioden 2018-2021.
Til nr. 29
Ændringsforslaget indeholder
tilpasning af lovforslagets overgangsbestemmelse i konsekvens af
ændringsforslag nr. 8.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. oktober
2018 og var til 1. behandling den 23. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 11. juni 2018 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 129, folketingsåret
2017-18. Den 11. oktober 2018 sendte undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Rosa
Lund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |