Fremsat den 9. oktober 2018 af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk turisme og
lov om Visitdenmark
(Ændringer af sammensætningen af
Det Nationale Turismeforum, overflytning af
turismeudviklingsselskaber til staten samt styrket koordination af
international markedsføring)
§ 1
I lov om dansk turisme, jf. lov nr. 1359 af 16.
december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer:
»2)
Bidrage til strategien for den decentrale
erhvervsfremmeindsats.«
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5.
2. I
§ 3 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Det Nationale Turismeforum skal aktivt arbejde for, at der er
sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats og at der
ikke etableres overlappende turismefremmeindsatser.«
Stk. 3-4 bliver herefter til stk.
4-5.
3. I
§ 4, stk. 1, 1. pkt., ændres
»7« til: »9«.
4. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»på 4 år« til: »op til 4
år«.
5. § 4,
stk. 2, nr. 2, affattes således:
»2)
Bestyrelsesformanden i Wonderful Copenhagen.«
6. I
§ 4, stk. 2, indsættes efter
nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Bestyrelsesformanden i Dansk Kyst- og Naturturisme.«
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.
7. § 4,
stk. 2, nr. 3, der bliver nr. 4, affattes således:
»4) 2
medlemmer, som udpeges efter indstilling fra KL.«
8. I
§ 4, stk. 2, nr. 4, der bliver nr.
5, ændres »2« til: »3«.
9. I
§ 6, stk. 1, 1 pkt., ændres
»2 observatører« til: »1
observatør«, og i § 6, stk.
1, 2. pkt., ændres »observatørerne«
til: »observatøren«.
10. § 6,
stk. 2, nr. 13, ophæves.
Nr. 14-17 bliver herefter nr. 13-16.
11. § 6,
stk. 2, nr. 16, der bliver nr. 15, affattes
således:
»16) 1
medlem, som udpeges efter indstilling af Danske
Regioner.«
12. I
§ 6, stk. 3, 1. pkt., ændres
»på 4 år« til: »op til 4
år«
13. Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Kapitel 3
Turismeudviklingsselskaber«
14. §
7 ophæves.
15. § 8,
stk. 1, affattes således:
»Turismeudviklingsselskaberne, Dansk Kyst- og
Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk
Storbyturisme, har til opgave at udvikle dansk turisme inden for
henholdsvis kyst- og naturturismen, erhvervs- og
mødeturismen samt storbyturismen med udgangspunkt i den
nationale strategi for dansk turisme, jf. § 3, stk. 1, nr.
1.«
16. § 8,
stk. 3, affattes således:
»Turismeudviklingsselskaberne skal
årligt aflægge rapport om selskabernes status for
udmøntningen af deres udviklingsstrategier til Det Nationale
Turismeforum.«
17. §
9 affattes således:
Ȥ 9. Kommuner og
kommunale selskaber, der iværksætter
erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til lov om erhvervsfremme,
destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber skal, hvor der
er offentlig medfinansiering, forudgående koordinere alle
væsentlige aktiviteter vedrørende international
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
branding af Danmark som turistmål med Visitdenmark, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
samarbejde, koordinering og adgang til oplysninger, herunder
fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.«
18. §
10 affattes således:
Ȥ 10.
Turismeudviklingsselskaberne skal indgå aftaler med
Visitdenmark om samarbejdet mellem udvikling af
forretningsområdet og den internationale markedsføring
af Danmark.«
19. I
§ 11 ændres »de
regionale udviklingsselskaber for turisme« til:
»turismeudviklingsselskaberne«.
§ 2
I lov om Visitdenmark, jf. lov nr. 648 af 15.
juni 2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, nr. 3, udgår
»og regionale«.
2. I
§ 2, stk. 8, ændres
»kommunale og regionale turismeudviklingsselskaber«
til: »destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber
m.v.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1 | Styrket repræsentation i Det
Nationale Turismeforum | | | 2.1.1 | Gældende ret | | | 2.1.2 | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.1.3 | Den foreslåede ordning | | 2.2 | Videreførelse af
turismeudviklingsselskaberne | | | 2.2.1 | Gældende ret | | | 2.2.2 | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.2.3 | Den foreslåede ordning | | 2.3 | Fastsættelse af nærmere regler
for koordination af international markedsføring | | | 2.3.1 | Gældende ret | | | 2.3.2 | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 2.3.3 | Den foreslåede ordning | 3. | Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikterne | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og
baggrund
Den 24. maj 2018 indgik regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) samt Dansk
Folkeparti en politisk aftale om forenkling af
erhvervsfremmesystemet i Danmark.
Erhvervsfremmeindsatsen havde forud for den
politiske aftale været genstand for et grundigt eftersyn, som
resulterede i afgivelse af en rapport i november 2016. På den
baggrund nedsatte regeringen i juni 2017 Forenklingsudvalget for
Erhvervsfremme. Udvalgets opgave var at udvikle en model for et nyt
og bedre erhvervsfremmesystem til gavn for virksomhederne,
vækst og beskæftigelse. Forenklingsudvalgets rapport
blev offentliggjort i april 2018.
Ligeledes havde Det Nationale Turismeforum i
april 2018 forud for den politiske aftale af 24. maj 2018 afleveret
seks anbefalinger til en fokusering af den offentlige
turismefremmeindsats. Det Nationale Turismeforum peger i deres
anbefalinger bl.a. på, at indfrielse af ambitionen om at
udvikle stærke og attraktive destinationer med et bredt udbud
af overnatnings- og servicefaciliteter samt gode oplevelses- og
aktivitetsmuligheder, kræver, at den decentrale
turismefremmeindsats, der i dag er spredt på ca. 80
forskellige aktører, konsolideres i færre
destinationsselskaber, og at der skabes en bedre sammenhæng i
indsatserne.
Med den politiske aftale er det aftalt at
gennemføre en grundlæggende forenkling af
erhvervsfremmesystemet med udgangspunkt i anbefalingerne fra
Forenklingsudvalget for Erhvervsfremme. Antallet af politisk
ansvarlige niveauer reduceres til to: ét decentralt niveau
med en stærk kommunal forankring og staten. Derved skabes en
struktur, der medvirker til at minimere overlappende indsatser.
Regionernes opgaver på turismeområdet bortfalder som
følge af forenklingen, der således tillige
nødvendiggør en forenkling af den offentlige
turismefremmeindsats.
Med den politiske aftale gennemføres en
forenkling af den offentlige turismefremmeindsats med henblik
på at opnå stærke destinationer og bedre
sammenhæng i turismefremmeindsatsen samt en mere effektiv
anvendelse af de offentlige turismefremmemidler.
Da regionerne ikke længere
selvstændigt i medfør af den foreslåede lov om
erhvervsfremme kan iværksætte turismefremmeaktiviteter,
skal der gennemføres ændringer i lov om dansk turisme,
herunder i forhold til sammensætningen af Det Nationale
Turismeforum og organiseringen af turismeudviklingsselskaberne.
Derudover skabes hjemmel til fastsættelse af nærmere
regler for koordination af international markedsføring med
henblik på at kunne følge op på det arbejde om
styrkelse af koordinationen af den internationale
markedsføring, der sættes i gang i den politiske
aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Styrket repræsentation i Det Nationale
Turismeforum
2.1.1 Gældende ret
Det Nationale Turismeforum har til
formål at styre og koordinere den offentlige
turismefremmeindsats i Danmark. Det følger af § 4 i lov
om dansk turisme, at Det Nationale Turismeforum består af 1
formand og 7 andre medlemmer. Det Nationale Turismeforum
består ud over formanden af bestyrelsesformanden i
Visitdenmark, 2 medlemmer, hvoraf et er næstformand, som
udpeges efter indstilling fra Danske Regioner, 1 medlem, som
udpeges efter indstilling fra KL, 2 medlemmer fra erhvervslivet og
1 medlem, som er turismeforsker.
Dansk Turismes Advisoryboard består af 1
formand, 17 andre medlemmer og 2 observatører, hvor den ene
observatør udpeges efter indstilling fra Danske
Regioner.
2.1.2 Erhvervsministeriets overvejelser
I forlængelse af forenklingen af
erhvervsfremmesystemet og på baggrund af anbefalingerne fra
Det Nationale Turismeforum om en fokusering af den offentlige
turismefremmeindsats skal Det Nationale Turismeforums opgaver og
ansvar tydeliggøres således, at det står klart i
loven, at Det Nationale Turismeforum aktivt skal arbejde for, at
der er sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats, og
at der ikke etableres overlappende turismefremmeindsatser. Samtidig
skal der også skabes en sammenhæng til den decentrale
erhvervsfremmeindsats for så vidt angår turisme. Dette
følger af, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der
nedsættes i henhold til lov om erhvervsfremme, får til
opgave at igangsætte og finansiere decentrale
erhvervsfremmeindsatser, herunder også midler
øremærket lokale og tværgående
turismeprojekter inden for rammerne af den nationale strategi for
dansk turisme, som Det Nationale Turismeforum har til opgave at
udarbejde. Denne sammenhæng bør ligeledes indgå
i den foreslåede lov om erhvervsfremme, som forventes fremsat
samtidig med indeværende lovforslag.
Med forenklingen af erhvervsfremmesystemet
bortfalder regionernes opgave med fremadrettet at skulle lave egen
erhvervsfremmeindsats, herunder også inden for turisme.
Derfor finder Erhvervsministeriet, at sammensætningen af Det
Nationale Turismeforum skal ændres således, at Danske
Regioner ikke længere kan indstille et medlem til Det
Nationale Turismeforum. Da regionerne stadig har opgaver og
indsatser, der er relevante for turismeområdet, bør
Danske Regioner i stedet kunne indstille et medlem til Dansk
Turismes Advisoryboard, hvor Danske Regioner i dag kun har en
observatør.
Efter Erhvervsministeriets opfattelse
bør koordinationen mellem de tre største offentlige
turismeaktører, Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk
Kyst- og Naturturisme, samtidig styrkes, hvorfor formændene
for Wonderful Copenhagen og Dansk Kyst og Naturturisme gives plads
i Det Nationale Turismeforum, hvor Visitdenmarks formand allerede
har plads.
2.1.3 Den foreslåede ordning
På baggrund af ovenstående
overvejelser foreslås, at der i loven tilføjes, at Det
Nationale Turismeforum aktivt skal arbejde for, at der er
sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats, og at der
ikke etableres overlappende turismefremmeindsatser. Ligeledes
foreslås det, at det tilføjes, at Det Nationale
Turismeforum skal bidrage til strategien for den decentrale
erhvervsfremmeindsats.
Derudover foreslås, at
sammensætningen af Det Nationale Turismeforum ændres,
så Danske Regioner ikke længere skal indstille to
medlemmer. For at styrke den strategiske kobling mellem det
nationale og kommunale niveau samt erhvervslivet øges
repræsentationen fra erhvervslivet og det kommunale niveau i
stedet.
Endvidere foreslås det, at Det Nationale
Turismeforum udvides med bestyrelsesformanden i Dansk Kyst- og
Naturturisme og bestyrelsesformanden i Wonderful Copenhagen. Det
Nationale Turismeforum udvides i den forbindelse fra 7 til 9
medlemmer (foruden formanden).
Der lægges med lovændringen ikke
op til, at der fremadrettet stilles lovkrav om, at der udpeges en
næstformand i Det Nationale Turismeforum.
Det foreslås ligeledes, at
sammensætningen af Dansk Turismes Advisoryboard, der har til
formål at rådgive Det Nationale Turismeforum,
ændres, så Danske Regioner kan indstille et medlem i
stedet for alene at kunne indstille en observatør, som det
er tilfældet i dag. Samtidig foreslås det, at medlem
fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters bortfalder som
følge af, at ministeriet er nedlagt.
2.2. Videreførelse af
turismeudviklingsselskaberne
2.2.1 Gældende ret
Regionerne har oprettet udviklingsselskaberne
Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Erhvervs- og
Mødeturisme. Udviklingsselskabet Dansk Storbyturisme er
forankret i Wonderful Copenhagen. De regionale udviklingsselskaber
for turisme har til opgave at udvikle dansk turisme inden for kyst-
og naturturismen, erhvervs- og mødeturisme samt
storbyturismen med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk
turisme, jf. §§ 7 og 8 i lov om dansk turisme.
2.2.2 Erhvervsministeriets overvejelser
Med forslaget til lov om erhvervsfremme, som
forventes fremsat samtidig med indeværende lovforslag,
bortfalder regionernes opgave med fremadrettet at skulle lave egen
erhvervsfremmeindsats, herunder også inden for turisme.
Dermed kan regionerne ikke fremover medfinansiere de regionale
udviklingsselskaber for turisme. Med den politiske aftale om
forenkling af erhvervsfremmesystemet i Danmark er det aftalt, at
regionernes hidtidige finansiering af Wonderful Copenhagen og
turismeudviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk
Erhvervs- og Mødeturisme overføres til
Erhvervsministeriet med henblik på at videreføre
indsatserne. Turismeudviklingsselskabet Dansk Storbyturisme
forankres fortsat i Wonderful Copenhagen. I forlængelse heraf
vurderes den nuværende benævnelse af selskaberne, som
regionale udviklingsselskaber, ikke at være retvisende.
2.2.3 Den foreslåede ordning
På baggrund af ovenstående
overvejelser forslår Erhvervsministeriet, at
benævnelsen af de regionale udviklingsselskaber ændres
til turismeudviklingsselskaber. Derudover fortsætter
selskaberne grundlæggende som i dag.
2.3. Fastsættelse af nærmere regler for
koordination af international markedsføring
2.3.1 Gældende ret
Regioner, kommuner, regionale
udviklingsselskaber for turisme og kommunale udviklingsselskaber,
der iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold
til lov om erhvervsfremme og regional udvikling, skal, hvor der er
offentlig medfinansiering, forudgående koordinere alle
væsentlige aktiviteter vedrørende international
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
branding af Danmark som turistmål med Visitdenmark.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om undtagelser, jf.
§ 9 i lov om dansk turisme. Erhvervsministeren har fastsat
regler om undtagelser i bekendtgørelse om Visitdenmarks
koordination af den nationale turismefremmeindsats, om
Visitdenmarks bestyrelse og om den rådgivende
nomineringskomité. Heraf fremgår det bl.a., at
aktiviteter med et samlet budget på under 250.000 kr. og
enkeltstående begivenheder af kulturel karakter, som er
afgrænset til f.eks. den enkelte kommune eller region, og som
samtidig ikke vurderes at have en særlig
markedsførings- eller brandingmæssig betydning for
hele Danmark som turistmål, er undtaget. Tillige
fremgår, at kommuner og regioner fortsat kan informere i
udlandet om forhold, som har tilknytning til den regionale eller
kommunale myndighed.
2.3.2 Erhvervsministeriets overvejelser
Erhvervsministeriet finder, at Visitdenmark
fortsat skal koordinere alle væsentlige aktiviteter til
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
branding af Danmark som turistmål, der medfinansieres af
offentlige midler. Koordinationsforpligtelsen angående
international markedsføring bør derfor
videreføres.
Det Nationale Turismeforum og turismeerhvervet
har påpeget, at koordinationen af den internationale
markedsføring af Danmark som turistmål bør
styrkes, bl.a. fordi der i dag er varierende opfattelser af,
hvornår, hvordan og i hvilket omfang koordinationen skal ske,
hvilket potentielt giver en mindre effektiv international
markedsføring. Samtidig forstærker mulighederne for
digital markedsføring behovet for koordination, da
offentlige aktørers individuelle indkøb på
digitale platforme samlet set kan medføre højere
priser for det offentlige. På den baggrund fremgår det
af den politiske aftale om forenkling af erhvervsfremmesystemet, at
der igangsættes et arbejde om, hvordan koordinationen af den
internationale markedsføring af Danmark som turistmål
mellem Visitdenmark og destinationsselskaberne kan styrkes,
så der opnås størst muligt effekt af de
offentlige midler.
2.3.3 Den foreslåede ordning
På baggrund af ovenstående
overvejelser foreslår Erhvervsministeriet, at
erhvervsministerens mulighed for at fastsætte nærmere
regler for koordination af den internationale markedsføring
udvides, så der ikke kun er mulighed for at fastsætte
regler om undtagelser, men også f.eks. regler for indholdet
af samarbejde og koordination.
3. Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikterne
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke har
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at der ikke følger
implementeringskonsekvenser for det offentlige af lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil
medføre økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Det bemærkes, at ovenstående
vurdering skal ses i sammenhæng med den samlede lovpakke, der
har til hensigt at gennemføre det nye erhvervsfremmesystem.
Det nye erhvervsfremmesystem reguleres primært i forslag til
lov om erhvervsfremme. Nærværende lovforslag
fremsættes som en del af den samlede lovpakke.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering vurderes ikke at være relevante for denne
ændringslov.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget gennemfører ikke
EU-lovgivning, og det vurderes, at de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering ikke er
relevante.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 2. juli 2018 til den 13. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund,
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV),
Akademikerne (AC), A-kassen for selvstændige (ASE),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne,
Arbejdsmarkedets Feriefond, Bornholms Regionskommune, Center for
Regional Turismeforskning, CO-industri, Danhostel, DANIAmet,
Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og
Caféer, Danmarks Statistik, Danmarks Vækstråd,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk Industri (DI), Dansk
Iværksætter Forening, Dansk Kyst og Naturturisme, Dansk
Metal, Dansk Turismefremme, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd, Danske
Destinationer, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer (FSR), Danske
Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK),
Domstolsstyrelsen, Eksportrådet, Erhvervsankenævnet,
Europa-Kommissionen - DG Beskæftigelse, Europa-Kommissionen -
DG Regionalpolitik, Fagligt Internationalt Center (FIC),
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark, Finanstilsynet,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Forlystelsesparker i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører - F. R.
I., Forsikring og Pension, Friluftsrådet,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), God Adgang, Godkendt teknologisk
Service (GTS), Greater Copenhagen and Skåne Committee,
Grøn Nøgle, HK - Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund, HK HORESTA, IDA, Interreg
North Sea Region, IT-Branchen, Karrierepartner og A-kasse for
højtuddannede i erhvervslivet (CA), Kommunernes
Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Københavns Lufthavne, Landbrug og Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Lederne, Meet Denmark, Opfinderforeningen,
Organisationen Danske Museer, Overvågningsudvalget for
strukturfondene, Patent- og Varemærkestyrelsen, PTU
(Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen
af Danske Småøer, SAS, Sikkerhedsstyrelsen,
SMVdanmark, SportEventDenmark, State of Green, Statens
Byggeforskningsinstitut, Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, Sund & Bælt, Søfartsstyrelsen, Team
Effektiv Regulering, Tekniq, Turismeforskerne i Danmark (TiD),
Turisterhvervets Samarbejdsforum, Turistførerforeningen,
VisitDenmark, Vækstfonden, Vækstforum Bornholm,
Vækstforum Hovedstaden, Vækstforum Midtjylland,
Vækstforum Nordjylland, Vækstforum Sjælland,
Vækstforum Syddanmark, Væksthus Hovedstadsregionen,
Væksthus Hovedstadsregionen og Bornholm, Væksthus
Midtjylland, Væksthus Nordjylland, Væksthus
Sjælland, Væksthus Syddanmark, Wonderful
Copenhagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de dem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | Nej | Nej |
|
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser i lovforslaget
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 1-4, i lov om dansk turisme, at
Det Nationale Turismeforum varetager opgaver for at fremme det
formål, der er nævnt i lovens § 2, herunder
udarbejdelse af en national strategi for dansk turisme, som skal
fastlægge de centrale prioriteter og mål for dansk
turisme, indsamling af viden om turisme og igangsættelse og
udarbejdelse af analyser, herunder en større årlig
analyse af udviklingen i dansk turisme, udarbejde en årlig
rapport til erhvervsministeren samt koordinering af den offentlige
turismefremmeindsats med udgangspunkt i den nationale strategi for
dansk turisme.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der
nedsættes i henhold til lov om erhvervsfremme, der forventes
fremsat parallelt med denne ændringslov, får til opgave
at igangsætte og finansiere decentrale
erhvervsfremmeindsatser, herunder bl.a. at formulere en strategi,
der danner grundlaget for udmøntningen af den decentrale
erhvervsfremmeindsats. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får
med lov om erhvervsfremme det overordnede ansvar for
udmøntningen af midler til lokale og tværgående
turismeprojekter, der skal ske inden for rammerne af den nationale
strategi for dansk turisme, der udarbejdes af Det Nationale
Turismeforum.
Med bestemmelsen i §
3, stk. 1, nr. 2, foreslås, at Det Nationale
Turismeforum får en ny opgave med at bidrage til strategien
for den decentrale erhvervsfremmeindsats for så vidt
angår turisme med henblik på at sikre sammenhæng
i den strategiske indsats. Det fremgår af forslaget til lov
om erhvervsfremme, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal sikre
Det Nationale Turismeforums bidrag til strategien med henblik
på, at der sikres en sammenhængende offentlig
turismefremmeindsats, hvor udmøntningen af midler til lokale
og tværgående turismeprojekter sker inden for rammerne
af den nationale strategi for dansk turisme.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i §
3, stk. 2, i lov om dansk turisme, skal Det Nationale Turismeforum
følge udmøntningen af den nationale strategi for
dansk turisme, som Det Nationale Turismeforum udarbejder i
medfør af lovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Det Nationale Turismeforum har i dag til
formål at styre og koordinere den offentlige
turismefremmeindsats i Danmark, bl.a. gennem udarbejdelse af en
national strategi for dansk turisme. Som følge af
forenklingen af erhvervsfremmeindsatsen i lov om erhvervsfremme,
der fremsættes parallelt med dette lovforslag, og på
baggrund af anbefalingerne fra Det Nationale Turismeforum om en
fokusering af den offentlige turismefremmeindsats, lægges der
op til at gøre det tydeligere i loven, at Det Nationale
Turismeforum aktivt skal arbejde for, at den offentlige
turismefremmeindsats er sammenhængende, og at der ikke er
overlap mellem indsatserne.
Med bestemmelsen i §
3, stk. 3, foreslås, at Det Nationale Turismeforum
aktivt skal arbejde for, at der er sammenhæng i den
offentlige turismefremmeindsats, og at der ikke etableres
overlappende turismefremmeindsatser.
Til nr. 3
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 4 stk. 1, 1. pkt., i lov om dansk turisme, at
Det Nationale Turismeforum består af 1 formand og 7 andre
medlemmer.
I forslaget til lov om erhvervsfremme, som
fremsættes samtidig med indeværende
ændringsforslag, afskæres regionerne fra fremadrettet
at skulle lave egen erhvervsfremmeindsats, herunder også
inden for turisme, hvorfor det foreslås, at Det Nationale
Turismeforum får en ændret sammensætning, der
afspejler den ændrede arbejdsdeling i turismefremmeindsatsen.
Samtidig foreslås en udvidelse af Det Nationale Turismeforum
med henblik på, at de aktuelt tre største offentlige
turismeaktører, Visitdenmark, Wonderful Copenhagen og Dansk
Kyst- og Naturturisme, får repræsentation i
forummet.
Med bestemmelsen i §
4, stk. 1, 1. pkt., foreslås antallet af medlemmer i
Det Nationale Turismeforum således udvidet fra 7 til 9
medlemmer (foruden formanden).
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse § 4,
stk. 1, 2. pkt., i lov om dansk turisme, udpeges medlemmerne af Det
Nationale Turismeforum af erhvervsministeren for en periode
på 4 år. De pågældende medlemmer kan
genudpeges én gang.
Med henblik på at give mulighed for at
udpege et nyt medlem for den resterende periode, hvis et medlem
udtræder før udløbet af perioden,
foreslås det, at loven ændres, så medlemmet
udpeges for en periode på op til 4 år.
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 1, 2. pkt., indebærer,
at medlemmerne udpeges for en periode på op til 4
år.
Til nr. 5
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 4, stk. 2, i lov om dansk turisme, at Det
Nationale Turismeforum udover formanden består af
bestyrelsesformanden i Visitdenmark, 2 medlemmer, hvoraf et er
næstformand, som udpeges efter indstilling fra Danske
Regioner, 1 medlem, som udpeges efter indstilling fra KL, 2
medlemmer fra erhvervslivet samt 1 medlem, som er
turismeforsker.
For at sikre en mere fælles retning for
den tværgående indsats og bedre synergi mellem den
internationale markedsføring af Danmark, storbyturismen og
udviklingen af kyst- og naturturismen foreslås det at udvide
Det Nationale Turismeforum. Det foreslås derfor, at § 4,
stk. 2, nr. 2, ændres således, at bestyrelsesformanden
i Wonderful Copenhagen bliver medlem af Det Nationale
Turismeforum.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 1, nr. 5, som
ændrer § 4, stk. 2, nr. 2, bliver bestyrelsesformanden i
Wonderful Copenhagen medlem af Det Nationale Turismeforum.
Den foreslåede bestemmelse i nr. 3,indebærer, at
bestyrelsesformanden i Dansk Kyst- og Naturturisme ligeledes bliver
medlem af Det Nationale Turismeforum for at sikre en mere
fælles retning for den tværgående indsats og
bedre synergi i turismefremmeindsatsen.
Til nr. 7
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 4, stk. 2, nr. 3, at ét medlem af Det
Nationale Turismeforum skal udpeges efter indstilling fra KL.
I forlængelse af den politiske aftale om
forenkling af erhvervsfremmesystemet og aftale mellem regeringen og
KL om kommunernes økonomi for 2019 søges den
kommunale turismefremmeindsats konsolideret i 15-25
destinationsselskaber. Denne konsolideringsproces medfører,
at turismefremmeindsatsen i højere grad sker i samarbejde
mellem flere kommuner, så kommunerne sammen kan løfte
deres centrale rolle i forhold til udvikling af stærke og
attraktive destinationer i Danmark. I forlængelse heraf
styrkes det kommunale niveaus rolle i Det Nationale
Turismeforum.
På baggrund heraf foreslås i § 4, stk. 2, nr. 3, der bliver nr. 4, at
bestemmelsen affattes således: »4) 2 medlemmer, som
udpeges efter indstilling fra KL«. Dermed skal KL indstille 2
medlemmer til Det Nationale Turismeforum.
Det er intentionen, at mindst 1 medlem skal
være repræsentant for et destinationsselskab.
Til nr. 8
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 4, stk. 2, i lov om dansk turisme, at Det
Nationale Turismeforum udover formanden består af
bestyrelsesformanden i Visitdenmark, 2 medlemmer, hvoraf et er
næstformand, som udpeges efter indstilling fra Danske
Regioner, 1 medlem, som udpeges efter indstilling fra KL, 2
medlemmer fra erhvervslivet samt 1 medlem, som er
turismeforsker.
Det foreslås i § 4, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5, at
antallet af medlemmer fra erhvervslivet ændres fra
»2« til: »3«.
Dermed får erhvervslivet en øget
repræsentation i Det Nationale Turismeforum, så den
strategiske kobling mellem det nationale og kommunale niveau samt
turismeerhvervet og det kommunale niveau styrkes, jf. nr. 7.
Til nr. 9
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 6, stk. 1, i lov om dansk turisme, at Dansk
Turismes Advisoryboard består af 1 formand, 17 andre
medlemmer og 2 observatører. Formanden, medlemmerne og
observatørerne udpeges af erhvervsministeren.
Med de justerede ændringer i
lovforslagets nr. 10 og 11 ændres antallet af
observatører i stk. 2, nr. 16, da Danske Regioner går
fra at være observatør i Dansk Turismes Advisoryboard
til at kunne indstille et medlem. Antallet af observatører
falder dermed til 1. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger punkt 2.1.3 om den foreslåede
ordning vedrørende styrket repræsentation i Det
Nationale Turismeforum.
Det foreslås dermed i § 6, stk. 1, 1. pkt. og 2. pkt., at
»observatørerne« ændres til:
»observatøren«.
Til nr. 10
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 6, stk. 2, nr. 13, i lov om dansk turisme, at
1 medlem i Dansk Turismes Advisoryboard udpeges efter indstilling
fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter.
Som følge af ministeriets
nedlæggelse bortfalder medlemmet med den foreslåede
bestemmelse, og således er der fremover 16 medlemmer af Dansk
Turismes Advisoryboard.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 6, stk. 2, nr. 13, ophæves,
hvorefter Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter ikke
længere udpeger et medlem.
Til nr. 11
Ifølge den gældende bestemmelse i
§ 6, stk. 2, nr. 16, i lov om dansk turisme, kan Danske
Regioner indstille én observatør til Dansk Turismes
Advisoryboard, der sammen med observatøren fra KL, jf.
§ 6, stk. 2, nr. 17, kan deltage i møderne i Dansk
Turismes Advisoryboard. Danske Regioner har haft
observatørstatus pga. det samtidige medlemskab i Det
Nationale Turismeforum.
Da Danske Regioner, med regionernes
opgavebortfald på turismeområdet, ikke længere
skal indstille to medlemmer til Det Nationale Turismeforum jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås, at der fremadrettet
indstilles ét medlem fra Danske Regioner til Dansk Turismes
Advisoryboard. Dette sker i forlængelse af, at regionerne
fortsat med hjemmel i anden lovgivning arbejder med projekter og
indsatser på blandt andet kulturområdet og på
området for kollektiv trafik, der kan have relevans for
turismeområdet.
Det foreslås i § 6, stk. 2, nr. 16, at bestemmelsen
affattes således: »16) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling af Danske Regioner.«. Dermed indstilles 1 medlem
af Danske Regioner til erhvervsministerens udpegelse.
Til nr. 12
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 6, stk. 3, i lov om dansk turisme, at
medlemmerne i Dansk Turismes Advisoryboard udpeges for en periode
på 4 år. De pågældende kan genudpeges en
gang.
Med henblik på at give mulighed for at
udpege et nyt medlem for den resterende periode, hvis et medlem
udtræder før udløbet af perioden,
foreslås det, at loven ændres, så medlemmerne
udpeges for en periode på op til 4 år.
Det foreslås i § 6, stk. 3, 1. pkt., at bestemmelsen
ændres fra »på 4 år.« til: »op
til 4 år«. Dermed ændres bestemmelsen, så
medlemmerne af Dansk Turismes Advisoryboard udpeges på en
periode på op til 4 år.
Til nr. 13
I kapitel 3 i lov om dansk turisme lyder
overskriften »Regionale
udviklingsselskaber for turisme«. Overskriften
foreslås ændret, idet regionernes opgave med
fremadrettet at skulle lave egen erhvervsfremmeindsats, herunder
også inden for turisme, bortfalder.
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 3 ændres fra »Regionale
udviklingsselskaber for turisme« til »Turismeudviklingsselskaber«. Den
foreslåede ændring vil dermed bringe overskriften i
overensstemmelse med resten af loven. Der henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger punkt 2.2.2 om
Erhvervsministeriets overvejelser vedrørende
videreførelse af turismeudviklingsselskaberne.
Til nr. 14
Det følger af den gældende §
7, i lov om dansk turisme, at regionerne opretter Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme
(MeetDenmark). De regionale udviklingsselskaber for turisme er
etableret som selvstændige juridiske enheder. Det
følger endvidere af bestemmelsens stk. 2, at
Udviklingsselskabet Dansk Storbyturisme forankres i fonden
Wonderful Copenhagen.
Dansk Kyst- og Naturturisme er oprettet af
regionerne som en erhvervsdrivende fond og MeetDenmark som en
forening. Udviklingsselskabet for Dansk Storbyturisme er oprettet
og forankret i regi af Wonderful Copenhagen.
Med bestemmelsen foreslås den
gældende bestemmelse i lovens § 7 ophævet, da
bestemmelsen ikke længere har selvstændigt indhold. De
nævnte turismeudviklingsselskaber fortsætter
uændret i regi af selvstændige enheder.
Til nr. 15
Det følger af den gældende
bestemmelse § 8 stk. 1, i lov om dansk turisme, at de
regionale udviklingsselskaber har til opgave at udvikle dansk
turisme inden for kyst- og naturturismen, erhvervs- og
mødeturismen samt storbyturismen med udgangspunkt i den
nationale strategi for dansk turisme.
Regionerne medfinansierer i dag
organisationer, der er væsentlige for udviklingen af turismen
i hele Danmark. Da regionerne ikke længere selvstændigt
i medfør af lov om erhvervsfremme kan iværksætte
turismefremmeaktiviteter, overføres finansieringen af de
regionale udviklingsselskaber for turisme, Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme, til staten.
Dansk Storbyturisme, der i dag ikke modtager basisfinansiering,
videreføres desuden som hidtil med forankring i den
erhvervsdrivende fond Wonderful Copenhagen. Wonderful Copenhagen
vil fremover modtage basisfinansiering fra staten i stedet for fra
Region Hovedstaden.
Det foreslås derfor at nyaffatte § 8, stk. 1, således at navnet
på udviklingsselskaberne ændres, da benævnelsen i
forlængelse af regionernes opgavebortfald på
turismeområdet ikke er retvisende. Bestemmelserne
videreføres uden ændring i formål og indhold.
Med bestemmelsen foreslås, at de regionale
udviklingsselskaber for turisme benævnes turismeudviklingsselskaber.
Det foreslås i § 8, stk. 1, at
turismeudviklingsselskaberne, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk
Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk Storbyturisme, får
til opgave at udvikle dansk turisme inden for henholdsvis kyst- og
naturturismen, erhvervs- og mødeturismen samt storbyturismen
med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger punkt 2.2.2 om Erhvervsministeriets
overvejelser vedrørende videreførelse af
turismeudviklingsselskaberne.
Til nr. 16
Der følger af gældende
bestemmelse i § 8, stk. 3, i lov om dansk turisme, at de
regionale udviklingsselskaber for turisme, der er nævnt i den
gældende lovs § 7, skal aflægge en rapport om
selskabernes status for udmøntningen af deres
udviklingsstrategier til Det Nationale Turismeforum.
Det foreslås med § 8, stk. 3, at benævnelsen af
regionale udviklingsselskaber ændres til
turismeudviklingsselskaber, jf. bemærkningerne til § 1,
nr. 15. Ordlyden foreslås dermed ændret til, at
turismeudviklingsselskaberne årligt skal aflægge
rapport om selskabernes status for udmøntningen af deres
udviklingsstrategier til Det Nationale Turismeforum. Det
foreslås endvidere, at formål og indhold
videreføres uden ændring.
Til nr. 17
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 9, stk. 1, i lov om dansk turisme, at
regioner, kommuner og regionale udviklingsselskaber for turisme og
kommunale udviklingsselskaber, der iværksætter
erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til den gældende
§ 9, stk. 1, nr. 5, og § 13, stk. 1, nr. 5, i lov om
erhvervsfremme og regional udvikling, skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter vedrørende international markedsføring af
danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark. Det følger af
bestemmelsens stk. 2, at erhvervsministeren kan fastsætte
regler om undtagelser fra stk. 1.
Med bestemmelsen i §
9, stk. 1, foreslås, at kommuner og kommunale
selskaber, der iværksætter
erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til lov om erhvervsfremme,
destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber skal, hvor der
er offentlig medfinansiering, forudgående koordinere alle
væsentlige aktiviteter vedrørende international
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
branding af Danmark som turistmål med Visitdenmark, jf. dog
stk. 2.
Bestemmelsen videreføres
indholdsmæssigt, således, at kommuner,
destinationsselskaber m.v. kan tage kontakt til
Erhvervsministeriet, såfremt de finder, at koordinationen af
aktiviteterne til international markedsføring og branding af
dansk turisme ikke varetages tilfredsstillende. Ligeledes kan
VisitDenmark tage kontakt til Erhvervsministeriet, såfremt
kommuner, destinationsselskaber m.v. ikke bidrager til
koordinationen. Der oprettes ikke en egentlig tilsyns- eller
klageinstans for henvendelser vedrørende
koordinationsindsatsen. Dermed videreføres
koordinationsforpligtelsen med Visitdenmark inden for international
markedsføring.
Da regionerne ikke længere
selvstændigt i medfør af lov om erhvervsfremme, der
fremsættes samtidig med indeværende lovforslag, kan
iværksætte turismefremmeaktiviteter, omfattes de ikke
af bestemmelsen. Kommuner og kommunale selskaber, der
iværksætter turismefremme efter lov om erhvervsfremme,
destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaberne, der med
offentlig medfinansiering foretager international
markedsføring af danske turismeprodukter og -oplevelser samt
branding af Danmark som turistmål m.v., er til gengæld
omfattet af bestemmelsen. Bestemmelsen gælder alle
internationale markedsføringsaktiviteter, som kommunerne
finansierer og iværksætter efter lov om erhvervsfremme,
uanset om aktiviteten sker i regi af kommunen eller f.eks. i regi
af et kommunalt selskab, udviklingsselskab, destinationsselskab
eller lignende. Det gælder også f.eks. samarbejder
mellem destinationsselskaber eller lignende. Bestemmelsen omfatter
også destinationsselskaber, herunder hovedstadens
destinationsselskab, Wonderful Copenhagen.
Med den foreslåede bestemmelses stk. 2, udvides erhvervsministerens
bemyndigelse til, udover at fastsætte en klar
afgrænsning af, hvad der forstås som væsentlige
aktiviteter, og som derfor er omfattet af forudgående
koordination med Visitdenmark, jf. bestemmelsens stk. 1, at
fastlægge nærmere regler om krav til samarbejde,
koordinering og adgang til oplysninger.
For at sikre så effektive og
effektskabende markedsføringsaktiviteter af Danmark som
muligt, gives erhvervsministeren adgang til f.eks. at
fastsætte nærmere regler om bindende samarbejdsaftaler
mellem Visitdenmark og destinationsselskaber, etablering af et
koordinationsforum om international markedsføring mellem
relevante aktører samt regler om deling af planer om
markedsføringsaktiviteter målrettet internationale
markeder m.v. De nærmere regler vil tage udgangspunkt i et
arbejde, der igangsættes som følge af aftalen om
forenkling af erhvervsfremmesystemet om, hvordan koordinationen af
den internationale markedsføring af Danmark som
turistmål mellem Visitdenmark og destinationsselskaberne kan
styrkes.
Til nr. 18
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 10, i lov om dansk turisme, at de regionale
udviklingsselskaber for turisme skal indgå aftaler med
Visitdenmark om samarbejdet mellem den regionale
turismeudviklingsindsats og den internationale markedsføring
af Danmark.
Som følge af den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 15, ændres
benævnelsen fra regionale udviklingsselskaber til
turismeudviklingsselskaber.
Turismeudviklingsselskaberne forpligtes
fortsat til at indgå aftaler med Visitdenmark om udviklingen
af forretningsområderne og den internationale
markedsføring af Danmark, herunder analyser, presse og
markedsføring. Der sigtes herved på, at en
samarbejdsaftale mellem parterne skal bidrage til at skabe
øget sammenhæng mellem internationale
markedsføringsindsatser og udviklingen af dansk turisme.
Det skal også fremadrettet være
muligt for Det Nationale Turismeforum at anvende den
tilgængelige offentlige ekspertise, der eksisterer på
turismeområdet. Det gælder dermed, at
turismeudviklingsselskaberne skal stå til rådighed med
at levere eksisterende oplysninger om dansk turisme til brug for
Det Nationale Turismeforums arbejde.
Bestemmelsen i §
10 foreslås ændret således, at
turismeudviklingsselskaberne skal indgå aftaler med
Visitdenmark om samarbejdet mellem udvikling af
forretningsområdet og den internationale markedsføring
af Danmark.
Til nr. 19
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 11, i lov om dansk turisme, at Det Nationale
Turismeforum kan anvende offentlig ekspertise inden for
turismeområdet, herunder rekvirere eksisterende oplysninger
om dansk turisme fra Visitdenmark, de regionale udviklingsselskaber
for turisme og de kommunale destinationsselskaber m.v.
Det foreslås at ændre formuleringen i bestemmelsen i
§ 11, for at understrege
regionernes opgavebortfald på turismeområdet. Det
foreslås således, at benævnelsen af de regionale
udviklingsselskaber for turisme ændres til
turismeudviklingsselskaberne. Bestemmelserne videreføres
uden ændring i formål og indhold.
Til §
2
Til nr. 1
Af den gældende bestemmelse i § 2,
i lov om Visitdenmark, følger, at Visitdenmark er Danmarks
nationale turismeorganisation og har til formål at fremme
Danmark som turistmål og derigennem bidrage til at skabe
økonomisk vækst inden for det danske turismeerhverv.
Af bestemmelsens stk. 2, fremgår de aktiviteter, som
Visitdenmark skal varetage for at fremme dette, herunder 1)
igangsættelse af internationale markedsførings- og
brandingaktiviteter i samarbejde med turismens aktører med
henblik på at udvikle nye markeder og vedligeholde etablerede
markeder, 2) koordination af alle væsentlige internationale
aktiviteter til markedsføring af danske turismeprodukter og
-oplevelser samt branding af Danmark som turistmål, som
medfinansieres af offentlige midler, dog ikke i kommuner i
grænseområder, og 3) indsamling af viden og
udarbejdelse af analyser om Danmark som turistmål med henblik
på at formidle denne viden til offentligheden, herunder til
turismeerhvervet, offentlige myndigheder og regionale og kommunale
turismeaktører.
I lov om Visitdenmark foretages en
konsekvensrettelse som følge af ændringerne af denne
lov og som følge af, at regionerne ikke længere
selvstændigt i medfør af lov om erhvervsfremme, der
fremsættes samtidig med nærværende lovforslag,
kan iværksætte turismefremmeaktiviteter.
Med bestemmelsen i §
2, stk. 2, nr. 3, foreslås, at »og
regionale« udgår. Dermed varetager Visitdenmark
indsamling af viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som
turistmål med henblik på at formidle denne viden til
offentligheden, herunder til turismeerhvervet, offentlige
myndigheder og kommunale turismeaktører.
Til nr. 2
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 8, stk. 8, i lov om Visitdenmark, at
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
hvilke oplysninger Visitdenmark kan kræve fra kommuner og
regioner og fra kommunale og regionale
turismeudviklingsselskaber.
Med de foreslåede ændringer i lov
om dansk turisme, foretages en konsekvensændring
vedrørende de regionale udviklingsselskaber, der
fremadrettet benævnes turismeudviklingsselskaber.
Benævnelsen af kommunale og regionale
turismeudviklingsselskaber ændres til destinationsselskaber
og turismeudviklingsselskaber m.v.
Med bestemmelsen i §
2, stk. 8, foreslås, at »kommunale og regionale
turismeudviklingsselskaber« ændres til:
»destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber
m.v.«
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Hovedloven, som foreslås ændret
med dette lovforslag, gælder alene i Danmark, og derfor kan
ændringsloven ikke sættes i kraft for Grønland
og Færøerne.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om lov om dansk turisme, jf. lov nr.
1359 af 16. december 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3. Til
fremme af det formål, der er nævnt i § 2,
varetager Det Nationale Turismeforum følgende opgaver: - - - | | 1. I § 3, stk. 1, indsættes efter nr. 1
som nyt nummer: »2) Bidrage til strategien for den
decentrale erhvervsfremmeindsats.« Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5. | | | | | | Stk. 2. Det
Nationale Turismeforum skal følge udmøntningen af den
nationale strategi for dansk turisme. | | 2. I § 3 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: »Stk. 3.
Det Nationale Turismeforum skal aktivt arbejde for, at der er
sammenhæng i den offentlige turismefremmeindsats og at der
ikke etableres overlappende turismefremmeindsatser.« | Stk. 3. Det
Nationale Turismeforum sekretariatsbetjenes af Erhvervs- og
Vækstministeriet. | | Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan henlægge varetagelsen
af andre opgaver til Det Nationale Turismeforum. | | Stk. 3-4 bliver herefter til stk. 4-5. | | | | § 4. Det
Nationale Turismeforum består af 1 formand og 7 andre
medlemmer. Formanden og medlemmerne udpeges af erhvervs- og
vækstministeren for en periode på 4 år. De
pågældende kan genudpeges en gang. | | 3. I § 4, stk. 1, 1. pkt., ændres
»7« til »9«. 4. I § 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»på 4 år« til: »op til 4
år«. | | | | Stk. 2. Det
Nationale Turismeforum består ud over formanden af: | | 5. § 4, stk. 2, nr. 2, affattes
således: | 1) Bestyrelsesformanden i
Visitdenmark. | | »2) Bestyrelsesformanden i Wonderful
Copenhagen.« | 2) 2 medlemmer, hvoraf et er
næstformand, som udpeges efter indstilling fra Danske
Regioner. | | 6. I § 4, stk. 2, indsættes efter nr. 2
som nyt nummer: »3) Bestyrelsesformanden i Dansk Kyst-
og Naturturisme.« | 3) 1 medlem, som udpeges efter indstilling
fra KL. | | Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6. | 4) 2 medlemmer fra erhvervslivet. | | 7. § 4, stk. 2, nr. 3, der bliver nr. 4,
affattes således: »4) 2 medlemmer, som udpeges efter
indstilling fra KL.«. | 5) 1 medlem, som er turismeforsker. | | 8. I § 4, stk. 2, nr. 4, der bliver nr. 5,
ændres »2« til: »3«. | | | | § 6. Dansk
Turismes Advisoryboard består af 1 formand, 17 andre
medlemmer og 2 observatører. Formanden, medlemmerne og
observatørerne udpeges af erhvervs- og
vækstministeren. | | 9. I § 6, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2 observatører« til: »1
observatør«, og i § 6, stk.
1, 2. pkt., ændres »observatørerne«
til: »observatøren«. | | | | Stk. 2. Dansk
Turismes Advisoryboard består ud over formanden af: | | 10. § 6, stk. 2, nr. 13,
ophæves. | 1-12) - - - | | Nr. 14-17 bliver herefter nr. 13-16. | 13) 1 medlem, som udpeges efter indstilling
fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter. | | | 14) - - - | | | 15) - - - | | | 16) 1 observatør, som udpeges efter
indstilling fra Danske Regioner. | | 11. § 6, stk. 2, nr. 16, der bliver nr. 15,
affattes således: »16) 1 medlem, som udpeges efter
indstilling af Danske Regioner«. | 17) - - - | | | Stk. 3.
Medlemmerne i Dansk Turismes Advisoryboard udpeges for en periode
på 4 år. De pågældende kan genudpeges en
gang. | | 12. I § 6, stk. 3, 1. pkt., ændres
»på 4 år« til »op til 4
år« | Stk. 4. - -
- | | | | | | Kapitel 3 | | 13. Overskriften til kapitel 3 affattes
således: | Regionale
udviklingsselskaber for turisme | | »Kapitel 3 | | | Turismeudviklingsselskaber«. | | | | § 7.
Regionerne opretter udviklingsselskaberne Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme. | | 14. § 7 ophæves. | Stk. 2.
Udviklingsselskabet Dansk Storbyturisme forankres i fonden
Wonderful Copenhagen. | | | | | | § 8. De
regionale udviklingsselskaber for turisme har til opgave at udvikle
dansk turisme inden for kyst- og naturturismen, erhvervs- og
mødeturismen samt storbyturismen med udgangspunkt i den
nationale strategi for dansk turisme. | | 15. § 8, stk. 1, affattes
således: »Turismeudviklingsselskaberne, Dansk
Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og
Dansk Storbyturisme, har til opgave at udvikle dansk turisme inden
for henholdsvis kyst- og naturturismen, erhvervs- og
mødeturismen samt storbyturismen med udgangspunkt i den
nationale strategi for dansk turisme, jf. § 3, stk. 1, nr.
1.« | Stk.
2. - - - | | | | | Stk. 3. De
regionale udviklingsselskaber for turisme, der er nævnt i
§ 7, skal årligt aflægge rapport om selskabernes
status for udmøntningen af deres udviklingsstrategier til
Det Nationale Turismeforum. Stk.
4. - - - Stk.
5. - - - | | 16. § 8, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Turismeudviklingsselskaberne skal årligt aflægge
rapport om selskabernes status for udmøntningen af deres
udviklingsstrategier til Det Nationale Turismeforum.« | | | | | | | | § 9.
Regioner, kommuner og regionale udviklingsselskaber for turisme og
kommunale udviklingsselskaber, der iværksætter
erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til § 9, stk. 1, nr.
5, og § 13, stk. 1, nr. 5, i lov om erhvervsfremme og regional
udvikling, skal, hvor der er offentlig medfinansiering,
forudgående koordinere alle væsentlige aktiviteter
vedrørende international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2. | | 17. § 9, affattes således: »§ 9.
Kommuner og kommunale selskaber, der iværksætter
erhvervsudviklingsaktiviteter, destinationsselskaber og
turismeudviklingsselskaberne skal, hvor der er offentlig
medfinansiering, forudgående koordinere alle væsentlige
aktiviteter vedrørende international markedsføring af
danske turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som
turistmål med Visitdenmark, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
samarbejde, koordinering og adgang til oplysninger, herunder
fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.« | Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
undtagelser fra stk. 1. | | | | | | | § 10. De
regionale udviklingsselskaber for turisme skal indgå aftaler
med Visitdenmark om samarbejdet mellem den regionale
turismeudviklingsindsats og den internationale markedsføring
af Danmark. | | 18. § 10 affattes således: | | »§ 10.
Turismeudviklingsselskaberne skal indgå aftaler med
Visitdenmark om samarbejdet mellem udvikling af
forretningsområdet og den internationale markedsføring
af Danmark.« | | | | § 11. Det
Nationale Turismeforum kan anvende offentlig ekspertise inden for
turismeområdet, herunder rekvirere eksisterende oplysninger
om dansk turisme fra Visitdenmark, de regionale udviklingsselskaber
for turisme og de kommunale destinationsselskaber m.v. | | 19. I § 11 udgår »de regionale
udviklingsselskaber for turisme« og i stedet indsættes
»turismeudviklingsselskaberne«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om Visitdenmark, jf. lov nr. 648 af
15. juni 2010, foretages følgende ændring: | | | | § 2. - -
- | | 1. I § 2, stk. 2, nr. 3, udgår
»og regionale«. | Stk. 2. Til
fremme af det i stk. 1 angivne formål varetager Visitdenmark
navnlig følgende aktiviteter: | | | 1) - - - | | | 2) - - - | | | 3) Indsamling af viden og udarbejdelse af
analyser om Danmark som turistmål med henblik på at
formidle denne viden til offentligheden, herunder til
turismeerhvervet, offentlige myndigheder og regionale og kommunale
turismeaktører. | | | Stk. 3. - -
- | | | Stk. 4. - -
- | | | Stk. 5. - -
- | | | Stk. 6. - -
- | | | Stk. 7. - -
- | | | Stk. 8.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger Visitdenmark kan
kræve fra kommuner og regioner og fra kommunale og regionale
turismeudviklingsselskaber. | | 2. I § 2, stk. 8, ændres
»kommunale og regionale turismeudviklingsselskaber«
til: »destinationsselskaber og turismeudviklingsselskaber
m.v.«. |
|