Fremsat den 4. oktober 2018 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om regionernes
finansiering
(Ændring af det statslige bidrag til
finansiering af regionerne)
§ 1
I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, som ændret
ved lov nr. 584 af 18. juni 2012, § 4 i lov nr. 1258 af 18.
december 2012 og lov nr. 1735 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, nr. 2, indsættes efter
»kommunerne og«: »resultatafhængige bidrag
fra«.
2. Overskriften før § 13 affattes
således:
»Aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
resultatafhængige bidrag fra staten«.«
3. §
15 affattes således:
Ȥ 15. Staten yder et
resultatafhængigt tilskud til regionernes
sundhedsvæsen. Tilskuddets størrelse fastsættes
årligt af finansministeren med tilslutning fra Folketingets
Finansudvalg.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
vilkår for samt fordeling og udbetaling m.v. af det statslige
resultatafhængige tilskud.«
4. I
§ 15 a ændres
»aktivitetsafhængigt« til:
»resultatafhængigt«, og
»sygehusvæsen« ændres til:
»sundhedsvæsen«.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker en ændret
retning for styringen i sundhedsvæsenet, så der
fremadrettet lægges en øget vægt på
sammenhæng på tværs af sektorer, værdi for
patienten samt nærhed i behandlingen og mindre fokus på
at øge aktiviteten på sygehusene.
Med »Aftale om regionernes
økonomi for 2019« tages der skridt i den retning.
Produktivitetskravet og den statslige aktivitetspulje afskaffes, og
der introduceres nærhedsfinansiering, hvormed en del af
regionernes finansiering skal afhænge af et bredt sæt
af kriterier. Det sætter en ny retning for styringen i
sundhedsvæsenet, hvor der åbnes op for nye
løsninger til gavn for både personale og patienter, og
som samlet skal give mere sundhed for pengene.
Dette lovforslag er et centralt element i en
ændret styring i sundhedsvæsenet.
Med lovforslaget foreslås det, at en del
af det statslige tilskud til regionerne til sundhedsvæsenet
kan afhænge af regionernes resultater på et bredt
sæt af kriterier. Hidtil har regionerne modtaget en del af
deres indtægter som et statsligt, aktivitetsafhængigt
tilskud.
For fremover at imødekomme
udfordringerne i sundhedsvæsenet, bl.a. med flere kroniske
patienter, er det regeringens opfattelse, at der med det statslige
tilskud til regionernes sundhedsvæsen skal kunne sendes
styringssignaler om andet end aktivitet på sygehusene.
En ændring af det statslige bidrag til
finansiering af regionerne indgår som et aftaleelement i
»Aftale om regionernes økonomi for 2019« mellem
regeringen og Danske Regioner, idet parterne her med introduktion
af nærhedsfinansiering blev enige om, at en del af det
statslige tilskud til regionernes sundhedsopgave skal afhænge
af regionernes resultater på et bredt sæt af
kriterier.
De aftalte kriterier for 2019 skal
understøtte, at målene om sammenhæng,
øget nærhed og omstilling løftes op i
styringskæden og samtidig give plads til lokale
løsninger. Det skal understøtte en styrket
sammenhæng i sundhedsvæsenet, så borgerne
modtager den rette behandling det rette sted. For den enkelte
borger kan det betyde, at man oftere behandles via digitale
løsninger og i det nære sundhedsvæsen, herunder
af en udgående sygehusfunktion, i almen praksis eller i
kommunerne, fremfor på en sygehusafdeling. Den
resul?tat?afhængige finansiering kaldes derfor i aftalen for
2019 for nærhedsfinansiering.
De specifikke kriterier er dynamiske og kan
dermed udskiftes efter behov.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
Efter lov om regionernes finansiering §
2, stk. 1, nr. 2, modtager regionerne som en del af den samlede
finansiering aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
staten til finansiering af sundhedsområdet.
Efter lov om regionernes finansiering §
15, stk. 1, yder staten et aktivitetsafhængigt tilskud til
regionernes sygehusvæsen. Det betyder, at en del af
regionernes finansiering er et aktivitetsafhængigt tilskud
fra staten. Tilskuddet fastlægges årligt, men
udgør som udgangspunkt højst fem procent af
regionernes sundhedsudgifter. Det aktivitetsafhængige tilskud
fra staten har varieret i størrelse over tid og udgjorde i
tilskudsåret 2018 1.385,2 mio. kr. (18-pl). Det
aktivitetsafhængige tilskud er ofte kaldet den statslige
aktivitetspulje. Det aktivitetsafhængige tilskud udbetales
til regionerne, såfremt regionerne leverer et forudsat omfang
af aktivitet, der er blevet fastlagt i forbindelse med de
årlige forhandlinger om regionernes økonomi. Aktivitet
opgøres gennem antallet af kontakter (indlæggelser,
operationer, ambulante besøg mv.), hvor hver kontakt bliver
værdisat på baggrund af DRG-takster
(diagnose-relaterede grupper).
Efter lov om regionernes finansiering §
15, stk. 2, fastsætter sundhedsministeren nærmere
regler om vilkår for samt fordeling og udbetaling m.v. af det
statslige tilskud. Det betyder, at sundhedsministeren kan
fastsætte regler for, hvordan tilskuddet skal udbetales til
regionerne. I medfør af bemyndigelsen har sundhedsministeren
udstedt cirkulære nr. 9144 af 14. februar 2018 om statsligt,
aktivitetsafhængigt tilskud i 2018 til regionernes
sygehusvæsen m.v. Det fremgår af cirkulæret, at
det aktivitetsafhængige tilskud ydes i det omfang,
værdien af det samlede forbrug af ydelser i en region
overstiger et beregnet forbrugsniveau. Værdien af regionernes
forbrug opgøres på baggrund af DRG-takster
(diagnoserelaterede grupper).
Efter lov om regionernes finansiering §
15 a fastsætter sundhedsministeren regler om revision af
statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen m.v. samt kommunal medfinansiering på
sundhedsområdet. I medfør af bemyndigelsen har
sundhedsministeren udstedt bekendtgørelse nr. 227 af 14.
februar 2018 om revisionsinstruks for revision af statsligt,
aktivitetsafhængigt tilskud i 2017 til regionernes
sygehusvæsen mv. samt af aktivitetsbestemt, kommunal
medfinansiering på sundhedsområdet.
2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Den nuværende ordning indebærer,
at det statslige tilskud til regionernes sygehusvæsen efter
lov om regionernes finansiering § 15, stk. 1, er
aktivitetsafhængigt. Det betyder, at tilskuddet som
udgangspunkt udbetales baseret på opnået aktivitet.
Tilskuddet kan således ikke udbetales afhængig af andre
mål end aktivitet, f.eks. mål for kvalitet, omstilling
af patienter eller konkrete krav til implementering.
I forlængelse af aftale om regionernes
økonomi for 2018 er der igangsat et styringseftersyn med
deltagelse af Finansministeriet, Økonomi- og
indenrigsministeriet, Danske Regioner og Sundheds- og
Ældreministeriet. Der er som led i styringseftersynet
gennemført to eksterne analyser af dels centrale redskaber i
den statslige styring (analyse udført af Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE) og dels den
regionale styring af sygehusvæsenet (analyse udført af
PricewaterhouseCoopers i samarbejde med McKinsey &
Company).
I forbindelse med styringseftersynet er den
statslige aktivitetspulje (tidligere kaldet den statslige
mer-aktivitetspulje) blevet analyseret. Vurderingen af den
statslige aktivitetspulje var i den forbindelse, at
styringsredskabet skaber fokus på aktivitet og løbende
fokus på omkostningsbevidsthed og realisering af gevinster,
men at det i sin nuværende udformning med en kobling til
produktivitetskravet kan modvirke flytning af opgaver ud af
sygehusene og modvirke omkostningseffektive omlægninger
på sygehusene.
Det er på den baggrund Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at der er behov for at staten
fremover skal kunne udbetale et resultatafhængigt tilskud til
regionerne, hvor tilskuddet kan afhænge af andre mål
end alene aktivitet. Det er endvidere Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at aktivitet opgjort som
DRG-produktionsværdi fortsat fremover anses som en central og
valid del af monitoreringen på sundhedsområdet.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget, at staten
fremover i stedet for et aktivitetsafhængigt tilskud yder et
resultatafhængigt tilskud til regionernes
sundhedsvæsen.
Det foreslås således med den
foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 1, 1. pkt., i lov om
regionernes finansiering, at staten yder et resultatafhængigt
tilskud til regionernes sundhedsvæsen.
Ændringen indebærer, at
sundhedsministeren fremover kan udbetale en del af den statslige
finansiering af regionernes sundhedsvæsen som et
resultatafhængigt statsligt tilskud.
Ved resultatafhængigt statsligt tilskud
forstås, at udbetaling af tilskuddet afhænger af
regionernes præstationer i forhold til et sæt af
opsatte resultatkriterier. Et resultatkriterie kan f.eks.
være, at antallet af genindlæggelser skal reduceres.
Det forudsættes, at et resultatkriterie skal indeholde et
defineret mål, hvis opfyldelse sikrer et opfyldt
resultatkriterie.
Det forudsættes, at resultatkriterierne
kan fastsættes som kvantitative, baseret på en
kvantitativ indikator og et konkret måltal, såvel som
kvalitative, hvor opfyldelse af resultatkriteriets mål er
baseret på en administrativ, kvalitativ evaluering. Det
forudsættes, at resultatkriterierne fastsættes for at
sætte retning for et bedre og mere effektivt
sundhedsvæsen.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 15, stk. 1, 2. pkt., fastsættes tilskuddets
størrelse årligt af finansministeren med tilslutning
fra Folketingets Finansudvalg. Tilskuddet udgør efter
lovforslaget som udgangspunkt højst fem procent af
regionernes sundhedsudgifter. Dette er en fortsættelse af
gældende ret. For 2019 udgør tilskuddet 1,5 mia. kr.,
hvilket svarer til godt 1 % af regionernes sundhedsudgifter.
Det foreslås endvidere med bestemmelsen
i § 15, stk. 2, i lov om regionernes finansiering, at
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
vilkår for samt fordeling og udbetaling m.v. af det statslige
resultatafhængige tilskud.
Det indebærer, at sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om resultatkriterierne og
herunder fastlægge mål for hvert resultatkriterie.
Det forudsættes, at sundhedsministeren
fastlægger en model for, hvordan tilskuddet nedskrives,
såfremt et eller flere kriterier ikke opfyldes i de enkelte
regioner. Det kan f.eks. være en model, hvor tilskuddet
nedskrives med en fast procentsats, såfremt ikke alle
resultatkriterier er opfyldt. Det forudsættes herudover, at
sundhedsministeren har mulighed for at ændre
resultatkriterierne over tid, hvis sundhedsministeren vurderer, at
der er et behov herfor.
Lovforslaget indebærer således, at
i de tilfælde, hvor drøftelser om det statslige
resultatafhængige tilskud som en del af forhandlingerne om
regionernes økonomi for det kommende år skaber behov
for, at sundhedsministeren ændrer resultatkriterierne, giver
den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2,
sundhedsministeren hjemmel hertil.
Det forudsættes, at det statslige
resultatafhængige tilskud som udgangspunkt udbetales á
conto til regionerne i tolv lige store dele. Lovforslaget er dog
ikke til hinder for, at sundhedsministeren i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2, kan ændre
dette.
Tilskuddet fordeles som udgangspunkt mellem
regionerne efter samme fordeling som det generelle tilskud, jf. lov
om regionernes finansiering § 2, stk. 1, nr. 1, for samme
år. Bl.a. i de tilfælde, hvor drøftelser som en
del af forhandlingerne om regionernes økonomi for det
kommende år skaber behov for at ændre denne fordeling,
giver den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2,
sundhedsministeren hjemmel til at tilvejebringe ændringer i
fordelingen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at forslaget ikke vil have
økonomiske konsekvenser for regionerne, kommunerne og
staten.
Det skyldes, at lovforslaget alene
ændrer tilskuddet fra at være aktivitetsafhængigt
til at være resultatafhængigt.
Tilskuddet fordeles som udgangspunkt mellem
regionerne efter samme fordeling som det generelle tilskud til
sundhedsområdet, jf. lov om regionernes finansiering §
2, stk. 1, nr. 1, for samme år. Derfor vil ændringen
ikke indebære byrdemæssige omfordelinger mellem
regionerne.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har andre
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Det bemærkes, at Sundhedsdatastyrelsen
som en del af deres generelle ansvar for monitoreringen på
sundhedsområdet skal monitorere de resultatkriterier, som det
resultatafhængige tilskud baseres på.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 29. juni 2018 til den 30. juli 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Danske Regioner, KL, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Ansatte Tandlægers
Organisation, Apotekerforeningen, Brancheforeningen for
privathospitaler og klinikker, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for
Folkesundhed, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren, Dansk
Selskab for Tand-, Mund- og Kæbekirurgi, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandplejerforening, Danske Dental
Laboratorier, Danske Fysioterapeuter, Danske Universiteter,
Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Det Etiske Råd,
Ergoterapeutforeningen, Finanstilsynet, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af kliniske diætister,
Foreningen af Praktiserende Speciallæger, Foreningen af
Radiografer, Foreningen af Speciallæger, Foreningen af
Specialtandlæger i Ortodonti, Forsikring og Pension,
Jordemoderforeningen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
Statsautoriserede Fodterapeuter, LO, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Psykolognævnet, Sundhedskartellet,
Tandlægeforeningen, Tandlægeskolen, Københavns
Universitet, Tandlægeskolen, Aarhus Universitet, Yngre
Læger, Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk
Handicapforbund, Dansk Selskab for Patientsikkerhed , Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Gigtforeningen,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Landsforeningen SIND, Patienterstatningen,
Patientforeningen, Patientforeningen Danmark, Patientforeningernes
Samvirke, Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Sundhed Danmark,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og
Ældresagen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter lov om regionernes finansiering §
2, nr. 2, modtager regionerne som en del af den samlede
finansiering aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
staten til finansiering af sundhedsområdet.
Det foreslås med lovforslaget, at lov om
regionernes finansiering § 2, nr.
2, ændres således, at regionerne fremover
modtager aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
resultatafhængige bidrag fra staten til finansiering af
sundhedsområdet.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2
Overskriften før § 13 i lov om
regionernes finansiering er i dag »Aktivitetsafhængige
bidrag fra kommunerne og staten«.
Det foreslås med lovforslaget, at overskriften før § 13 i lov om
regionernes finansiering ændres til
»Aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
resultatafhængige bidrag fra staten«.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Efter lov om regionernes finansiering §
15, stk. 1, yder staten et aktivitetsafhængigt tilskud til
regionernes sygehusvæsen. Efter lov om regionernes
finansiering § 15, stk. 2, fastsætter sundhedsministeren
nærmere regler om vilkår for samt fordeling og
udbetaling m.v. af det statslige tilskud.
Det foreslås med lovforslaget, at § 15 i lov om regionernes finansiering
nyaffattes, hvorefter staten efter stk. 1, 1.
pkt., yder et resultatafhængigt tilskud til
regionernes sundhedsvæsen.
Ændringen indebærer, at
sundhedsministeren fremover kan udbetale en del af den statslige
finansiering af regionernes sundhedsvæsen som et
resultatafhængigt statsligt tilskud.
Ved resultatafhængigt statsligt tilskud
forstås, at udbetaling af tilskuddet afhænger af
regionernes præstationer i forhold til et sæt af
opsatte resultatkriterier. Et resultatkriterie kan f.eks.
være, at antallet af genindlæggelser skal reduceres.
Det forudsættes, at et resultatkriterie skal indeholde et
defineret mål, hvis opfyldelse sikrer et opfyldt
resultatkriterie.
Det forudsættes, at resultatkriterierne
kan fastsættes som kvantitative, baseret på en
kvantitativ indikator og et konkret måltal, såvel som
kvalitative, hvor opfyldelse af resultatkriteriets mål er
baseret på en administrativ, kvalitativ evaluering. Det
forudsættes, at resultatkriterierne fastsættes for at
sætte retning for et bedre og mere effektivt
sundhedsvæsen.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 15, stk. 1, 2. pkt.,
fastsættes tilskuddets størrelse årligt af
finansministeren med tilslutning fra Folketingets finansudvalg.
Tilskuddet udgør efter lovforslaget som udgangspunkt
højst fem procent af regionernes sundhedsudgifter. Dette er
en fortsættelse af gældende ret. For 2019 udgør
tilskuddet 1,5 mia. kr., hvilket svarer til godt 1 % af regionernes
sundhedsudgifter.
Det foreslås endvidere med bestemmelsen
i § 15, stk. 2, i lov om
regionernes finansiering, at sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler om vilkår for samt fordeling og
udbetaling m.v. af det statslige resultatafhængige
tilskud.
Det indebærer, at sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om resultatkriterierne, og
herunder fastlægge mål for hvert resultatkriterie.
Det forudsættes, at sundhedsministeren
fastlægger en model for, hvordan tilskuddet nedskrives,
såfremt et eller flere kriterier ikke opfyldes i de enkelte
regioner. Det kan f.eks. være en model, hvor tilskuddet
nedskrives med en fast procentsats, såfremt ikke alle
resultatkriterier er opfyldt. Det forudsættes herudover, at
sundhedsministeren har mulighed for at ændre
resultatkriterierne over tid, hvis sundhedsministeren vurderer, at
der er et behov herfor.
Lovforslaget indebærer således, at
i de tilfælde, hvor drøftelser om det statslige
resultatafhængige tilskud som en del af forhandlingerne om
regionernes økonomi for det kommende år skaber behov
for, at sundhedsministeren ændrer resultatkriterierne, giver
den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2,
sundhedsministeren hjemmel hertil.
Det forudsættes, at det statslige
resultatafhængige tilskud som udgangspunkt udbetales á
conto til regionerne i tolv lige store dele. Lovforslaget er dog
ikke til hinder for, at sundhedsministeren i medfør af den
foreslåede bestemmelse i §15, stk. 2, kan ændre
dette.
Tilskuddet fordeles som udgangspunkt mellem
regionerne efter samme fordeling som det generelle tilskud, jf. lov
om regionernes finansiering § 2, stk. 1, nr. 1, for samme
år. Bl.a. i de tilfælde, hvor drøftelser som en
del af forhandlingerne om regionernes økonomi for det
kommende år skaber behov for at ændre denne fordeling,
giver den foreslåede bestemmelse i §15, stk. 2,
sundhedsministeren hjemmel til at tilvejebringe ændringer i
fordelingen.
Til nr. 4
Efter lov om regionernes finansiering §
15 a fastsætter sundhedsministeren regler om revision af
statsligt aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen, jf. § 15, stk 1, og kommunal
medfinansiering, jf. §§ 13 og 14.
Det foreslås med lovforslaget, at § 15 a ændres således, at
sundhedsministeren fremadrettet fastsætter regler om revision
af statsligt resultatafhængigt tilskud til regionernes
sundhedsvæsen, jf. § 15, stk. 1, og kommunal
medfinansiering, jf. §§ 13 og 14.
Den foreslåede ændring betyder, at
sundhedsministeren fremadrettet fastsætter regler om revision
af statsligt resultatafhængigt tilskud til regionernes
sundhedsvæsen, jf. § 15, stk. 1, og kommunal
medfinansiering, jf. §§ 13 og 14.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 3.
Til §
2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Det betyder, at loven får virkning fra
og med tilskudsåret 2019.
Da lov om regionernes finansiering ikke
gælder for Færøerne og Grønland,
gælder denne lov heller ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om regionernes finansiering, jf.
lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, som ændret
ved lov nr. 584 af 18. juni 2012, § 4 i lov nr. 1258 af 18.
december 2012 og lov nr. 1735 af 27. december 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
Regionerne modtager i henhold til denne lov følgende
indtægter til finansiering af sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1, nr. 1 og
2: | | | 1) - - - | | | 2) aktivitetsafhængige bidrag fra
kommunerne og staten til finansiering af sundhedsområdet, jf.
§ 1, stk. 2, nr. 1, og | | 1. I § 2, nr. 2, indsættes efter
»kommunerne og«: »resultatafhængige bidrag
fra«. | 3) - - - | | | | | | Aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
staten | | 2. Overskriften før § 13 affattes
således: »Aktivitetsafhængige bidrag fra kommunerne og
resultatafhængige bidrag fra staten«. | | | | | | 3. § 15 affattes således: | § 15. Staten
yder et aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen. | | »§ 15.
Staten yder et resultatafhængigt tilskud til regionernes
sundhedsvæsen. Tilskuddets størrelse fastsættes
af finansministeren med tilslutning fra Folketingets
Finansudvalg. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om vilkår for samt fordeling og udbetaling m.v. af det
statslige tilskud til sygehusformål. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan herunder fastsætte, at
regionsrådene skal sikre, at budgetrammen for de enheder, der
har bidraget til øget aktivitet, øges med de
nævnte tilskud eller andele heraf. | | Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
vilkår for samt fordeling og udbetaling m.v. af det statslige
resultatafhængige tilskud.« | | | | § 15 a.
Sundhedsministeren fastsætter regler om revision af statsligt
aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen, jf. § 15, stk. 1, og kommunal
medfinansiering, jf. §§ 13 og 14. | | 4. I § 15 a ændres
»aktivitetsafhængigt« til:
»resultatafhængigt«, og
»sygehusvæsen« ændres til:
»sundhedsvæsen«. |
|