Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 13. november 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-6.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Flertallet
indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de af sundhedsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller lovforslag A til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet indstiller lovforslag B til vedtagelse med de af sundhedsministeren
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 1
bliver forkastet, vil mindretallet indstille lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de af sundhedsministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
indstiller forslaget til vedtagelse. Når det gælder
unges sundhed - og unges mulighed for ulovligt at købe tobak
og alkohol, selv om de er under 16 og 18 år - ville S gerne
være gået meget længere, end hvad lovforslaget
lægger op til. S understreger derfor, at dette lovforslag
langt fra er nok. Det er en forbedring i forhold til i dag, og
derfor stemmer S for forslaget, men S mener ikke, det er
tilstrækkeligt at flytte kontrolopgaven til
Sikkerhedsstyrelsen, hvortil der samtidig kun tilføres meget
få nye ressourcer.
Socialdemokratiet ønsker, at der
oprettes en særskilt kontrolinstans under Sundhedsstyrelsen,
som både har kapaciteten til og forståelsen for at
løse den vigtige opgave, det er, at sikre de unges sundhed
og sørge for, detailhandlen overholder loven på dette
område.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om lægemidler (Flytning af
inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til
Sikkerhedsstyrelsen)« omfattende § 1 og § 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år (Tilførsel af
kontrolopgave til Sikkerhedsstyrelsen)« omfattende § 2
og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til titlen
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år og lov om elektroniske cigaretter
m.v.
(Tilførsel af kontrolopgave til
Sikkerhedsstyrelsen)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag om tilføjelse af paragraf]
Til § 2
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 2 b indsættes i stk. 1 og 2 efter
»§§ 1-2 a«: »og regler udstedt i
medfør af § 2 a, stk. 5«.
[Præcisering af
anvendelsesområdet for kontrolopgaven]
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 5, stk. 1, 1. pkt., ændres:
»§§ 1 og 2 a,« til »§§ 1-2 a
og regler udstedt i medfør af § 2 a, stk.
5,«.
[Præcisering af
anvendelsesområdet for kontrolopgaven]
5) I
den under nr. 2 foreslåede § 5 indsættes i stk. 1, 2. pkt., efter »§§
1-2 a«: og regler udstedt i medfør af § 2 a, stk.
5«.
[Præcisering af
anvendelsesområdet for kontrolopgaven]
Ny paragraf
6)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 426 af 18. maj 2016 om elektroniske
cigaretter m.v. foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 15 indsættes i kapitel
6 som ny paragraf:
§ 15 a. Sundhedsministeren kan
bemyndige Sikkerhedsstyrelsen til at føre kontrol med, at
kravet i § 15, stk. 1, overholdes.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne påklages.
Stk. 3.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om udøvelsen
af de beføjelser, som Sikkerhedsstyrelsen bliver bemyndiget
til at udøve efter stk. 1.«
[Bemyndigelse til kontrol af
elektroniske cigaretter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag (A og B), så den del af lovforslaget om
flytning af inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til
Sikkerhedsstyrelsen udskilles til lovforslaget under A og den anden
del af lovforslaget om tilførsel af kontrolopgave til
Sikkerhedsstyrelsen udskilles til lovforslaget nævnt under
B.
Til nr. 2
Det foreslås, at titlen ændres
til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler,
lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18
år og lov om elektroniske cigaretter m.v. (Flytning af
inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til
Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af kontrolopgave til
Sikkerhedsstyrelsen).
Ændringsforslaget stilles, idet
lovforslaget også vil omfatte en ændring af lov om
elektroniske cigaretter m.v., jf. også ændringsforslag
nr. 6.
Til nr. 3
Det foreslås, at der foretages en
lovteknisk ændring, hvorefter der i det under nr. 1
foreslåede § 2 b, stk. 1 og 2, indsættes efter
»§§ 1-2 a« »og regler udstedt i
medfør af § 2 a, stk. 5«.
Ændringen tydeliggør, at
Sikkerhedsstyrelsens kontrol også omfatter regler, som
udstedes i medfør af § 2 a, stk. 5, i lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år. Det
fremgår af § 2 a, stk. 5, at sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler om udformning,
opsætning m.v. af skilte, jf. § 2 a, stk. 4.
I lovbemærkningerne til lovforslaget
er det forudsat, at sådanne regler om udformning,
opsætning m.v. af skilte, der fastsættes i
medfør af § 2 a, stk. 5, allerede er omfattet af
kontrollen.
Der er således kun tale om en
lovteknisk præcisering, som ikke er udtryk for en
indholdsmæssig ændring af lovforslaget.
Til nr. 4
Det foreslås, at der laves en
lovteknisk ændring, hvorefter der i det under nr. 2
foreslåede § 5, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§§ 1 og 2 a,« til »§§ 1-2
a,«.
Ændringen medfører, at der kan
straffes for overtrædelse af §§ 1-2 a, og ikke blot
§§ 1 og 2 a, som det fremgår af lovforslaget. Der
er tale om en ændring, således at den under nr. 2
foreslåede § 5, stk. 1, 1. pkt., harmonerer med resten
af lovforslaget, hvor der henvises til §§ 1-2 a.
Ændringen indebærer, at
butiksindehaveren, restauratøren, hotelværten,
kantineindehaveren m.v. kunne straffes med bøde, hvis §
2 i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under
18 år overtrædes.
Til nr. 5
Det foreslås, at der laves en
lovteknisk ændring, hvorefter der i den under nr. 2
foreslåede § 5, stk. 1, 1. og 2. pkt. indsættes
»og regler udstedt i medfør af § 2 a, stk.
5« efter »§§ 1-2 a«.
Ændringen tydeliggør, jf.
også ændringsforslagets nr. 2, at Sikkerhedsstyrelsens
kontrol omfatter regler, som udstedes i medfør af
§§ 1-2 a i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år.
Der tilsigtes med denne lovtekniske
præcisering ingen indholdsmæssige ændringer af
lovforslaget.
Til nr. 6
I lov om elektroniske cigaretter m.v.
indsættes en ny paragraf efter § 15.
Det fremgår af kravet i § 15,
stk. 1, i lov om elektroniske cigaretter m.v., at det ikke er
tilladt at markedsføre elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin over for personer under
18 år.
I den nye paragraf foreslås det i
stk. 1, at sundhedsministeren kan bemyndige Sikkerhedsstyrelsen til
at føre kontrol med, at kravet i § 15, stk. 1,
overholdes.
Sundhedsministeren får herved
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
Sikkerhedsstyrelsen skal føre kontrol med
aldersgrænsen for salg af elektroniske cigaretter. En
sådan kontrol vil indebære, at Sikkerhedsstyrelsen skal
kontrollere, at salgsforbuddet bliver overholdt i
detailhandlen.
Det vil være en forudsætning
for sundhedsministerens udnyttelse af bemyndigelsen i § 3,
stk. 1, at der tilføres finansiering til kontrolopgaven.
Sundhedsministeren vil således først kunne
fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsens kontrol med
elektroniske cigaretter, når der tilføres midler til
kontrollen. En sådan tilførsel vil bero på en
konkret ressourcebetragtning.
I stk. 2 foreslås det, at
sundhedsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke
skal kunne påklages.
Sundhedsministeren får herved
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at de
afgørelser, som Sikkerhedsstyrelsen træffer i
forbindelse med deres kontrol af kravet i § 15, stk. 1, i lov
om elektroniske cigaretter m.v., ikke kan påklages til andre
administrative myndigheder.
I stk. 3 foreslås det, at
sundhedsministeren kan fastsætte regler om udøvelsen
af de beføjelser, som Sikkerhedsstyrelsen bliver bemyndiget
til at udøve efter stk. 1.
Det forventes,
at tilrettelæggelsen af kontrolopgaven skal ske i
sammenhæng med de kontrolopgaver, som Sikkerhedsstyrelsen
allerede udfører i forbindelse med produktkontrol af
elektroniske cigaretter, som det, jf. lovbemærkningerne til
lovforslaget, også vil være tilfældet i forhold
til alderskontrollen på tobaksområdet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2018 og var til 1. behandling den 9. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 9. juli 2018 dette udkast til
udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudvalget alm. del - bilag
406, folketingsåret 2017-18. Den 4. oktober 2018 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Erik
Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten
Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |