Fremsat den 4. oktober 2018 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Indførelse af forsøgsordning
med risikodeling i medicintilskudssystemet)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 191 af 28. februar 2018, som ændret senest ændret
ved lov nr. 730 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 152, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk.
3«.
2. I
§ 152 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. I
forsøgsperioden 1. januar 2019 - 31. december 2021 kan
Lægemiddelstyrelsen på ansøgning herom fra den
virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark træffe afgørelse om meddelelse af generelt
klausuleret tilskud til et receptpligtigt lægemiddel på
vilkår om risikodeling.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I
§ 154 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
antallet af lægemidler, der kan meddeles generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling, jf. § 152, stk.
2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 3
Sundhedsministeren fremsætter i
folketingsåret 2021-22 forslag om revision af de
ændringer af sundhedslovens § 152, stk. 2, som senest
ændret ved dennes lovs § 1, nr. 2.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning og baggrund | | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den forslåede ordning | | | 2.3.1. | Ansøgningsprocedure | | | 2.3.2. | Fastsættelse af størrelsen af
målpopulationen | | | 2.3.3. | Beregning af eventuel tilbagebetaling | | | 2.3.4. | Afgørelse | | | 2.3.5. | Monitorering | | | 2.3.6. | Fortrolighed | | | 2.3.7. | Klageadgang | | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | | 7. | Forholdet til EU-retten | | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og
baggrund
I Danmark har vi et veletableret og
velfungerende medicintilskudssystem, der medvirker til at sikre, at
tilskud til lægemidler ydes i forhold til den enkelte
patients behov for tilskudsberettiget medicin. Det offentlige
medicintilskud er således behovsafhængigt, hvilket
betyder, at jo større forbrug af medicin og dermed udgifter
den enkelte borger har, des mere yder det offentlige i tilskud.
Regeringen ønsker at styrke
patienternes lette adgang til tilskud til receptpligtige
lægemidler yderligere og samtidig give patienterne mulighed
for hurtigere og nemmere ibrugtagning af nye og innovative
lægemidler.
Regeringen foreslår derfor at
indføre en 3-årig forsøgsordning, hvor
Lægemiddelstyrelsen får hjemmel til på
virksomhedens ansøgning herom at give generelt klausuleret
tilskud til to udvalgte lægemidler på vilkår om
risikodeling.
Forsøgsordningen om risikodeling vil
omfatte to udvalgte lægemidler, hvor det vil blive fastsat
som vilkår for, at lægemidlet får generelt
klausuleret tilskud, at virksomheden dækker den offentlige
økonomiske risiko ved, at lægemidlet ordineres til
flere patienter, end det antal, som Lægemiddelstyrelsen
vurderer, er omfattet af tilskudsklausulen. Det vil sige, at
Lægemiddelstyrelsen for de to udvalgte lægemidler vil
fastsætte det antal patienter (målpopulationen), som,
Lægemiddelstyrelsen vurderer, opfylder tilskudsklausulen.
Hvis antallet af personer, der køber lægemidlet med
tilskud, overstiger målpopulationen, skal virksomheden betale
det offentliges merudgifter til tilskud til de
pågældende lægemidler til regionerne. Det
offentlige sundhedsvæsen kan således friholdes for den
økonomiske risiko forbundet med uhensigtsmæssigt
førstevalg.
Forslaget kan derved medvirke til, at flere
patienter, der efter Lægemiddelstyrelsens vurdering er
berettigede til tilskud til de to lægemidler, fremadrettet
vil få tilskud, hvis ikke alle i dag får enkelttilskud
(f.eks. hvis lægen ikke søger herom).
Forslaget forventes endvidere at gavne
lægemiddelvirksomhederne og den danske Life Science sektor
(medicin, sundhedsteknologi, fødevarer, industriel biotek,
miljø og bioenergi) ved at generere mulighed for fremover at
kunne opnå generelt klausuleret tilskud til lægemidler,
som i dag ikke opfylder kriterierne herfor. Indførelse af en
forsøgsordning med risikodeling er ét af flere nye
initiativer i regeringens vækstplan for Life Science, der
blev lanceret i marts 2018.
Forslaget afspejler også anbefalingerne
fra den arbejdsgruppe, der gennemførte et serviceeftersyn af
medicintilskudssystemet i 2017. Baggrunden for eftersynet var bl.a.
lægemiddelindustriens kritik af Lægemiddelstyrelsens
praksis for vurdering af virksomheders tilskudsansøgninger,
som industrien i nogle sager fandt unødig restriktiv,
hvilket hovedsageligt er i de tilfælde, hvor
Lægemiddelstyrelsen giver afslag på, at et
lægemiddel kan få generelt klausuleret tilskud med
henvisning til, at der er risiko for, at lægemidlet - hvis
det får generelt klausuleret tilskud - bliver ordineret til
andre patienter end de patienter, som er omfattet af
tilskudsklausulen. Forslaget om risikodeling kan derved
imødekomme lægemiddelindustriens kritik af
Lægemiddelstyrelsens praksis og samtidig sikre, at det
offentlige ikke belastes økonomisk.
Forsøgsordningen vil give mulighed for
at opnå erfaringer med risikodeling i det danske
medicintilskudssystem.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
Reglerne om tilskud til lægemidler
findes i sundhedslovens afsnit X. Der ydes offentligt tilskud til
medicin i primærsektoren, som Lægemiddelstyrelsen
vurderer, opfylder kriterierne for tildeling af tilskud.
Kriterierne er fastsat i bekendtgørelse nr. 671 af 3. juni
2016 om medicintilskud (herefter
medicintilskudsbekendtgørelsen).
Primærsektormedicin kan have generelt
tilskud eller generelt klausuleret tilskud. Derudover kan
lægen ansøge om forskellige former for individuelle
tilskud til den enkelte patient. De enkelte tilskudsformer er
nærmere beskrevet nedenfor.
Hvis lægemidlet har generelt tilskud,
ydes der automatisk tilskud til lægemidlet ved patientens
køb af det ordinerede lægemiddel på apoteket.
Hvis lægemidlet har generelt klausuleret tilskud, får
patienten automatisk tilskud, hvis lægen ved ordination af
lægemidlet har tilkendegivet på ordinationen, at
patienten opfylder tilskudsklausulen.
Det følger af sundhedslovens §
144, stk. 1, at der ydes tilskud til køb af receptpligtige
lægemidler, som Lægemiddelstyrelsen har meddelt
generelt tilskud. Lægemiddelstyrelsen kan bevilge generelt
tilskud til et lægemiddel, når
Lægemiddelstyrelsen vurderer, at kriterierne herfor i
medicintilskudsbekendtgørelsen er opfyldt.
Af medicintilskudsbekendtgørelsens
§ 1, stk. 2, følger, at Lægemiddelstyrelsen skal
lægge vægt på, om lægemidlet har en sikker
og værdifuld terapeutisk effekt på en
velafgrænset indikation, og om lægemidlets pris
står i rimeligt forhold til dets behandlingsmæssige
værdi. Af medicinbekendtgørelsens § 1, stk. 3,
følger, i hvilke tilfælde der i udgangspunktet ikke
ydes generelt tilskud. Det er bl.a. i de tilfælde, hvor
Lægemiddelstyrelsen vurderer, at der er risiko for, at
lægemidlet anvendes som førstevalg, uanset dette efter
Lægemiddelstyrelsens vurdering ikke bør være
tilfældet.
Hvis Lægemiddelstyrelsen vurderer, at
kriterierne for generelt tilskud kun er opfyldt for en del af
lægemidlets anvendelsesområde, kan
Lægemiddelstyrelsen i medfør af sundhedslovens §
144, stk. 2, bestemme, at det generelle tilskud skal betinges af,
at lægemidlet ordineres med henblik på behandling af
bestemte sygdomme eller persongrupper (generelt klausuleret
tilskud). Lægemidlet får da generelt klausuleret
tilskud, og der fastsættes en såkaldt tilskudsklausul
for lægemidlet. Hvis lægen ved ordination af
lægemidlet vurderer, at patienten opfylder tilskudsklausulen,
markerer lægen dette på ordinationen, og patienten
får automatisk tilskud til lægemidlet ved køb
på apoteket. Hvis lægen vurderer, at patienten ikke
opfylder tilskudsklausulen, men lægemidlet af andre grunde
bør ordineres til patienten med tilskud, kan lægen
ansøge Lægemiddelstyrelsen om enkelttilskud til
patientens køb af det pågældende
lægemiddel, jf. nedenfor.
Uanset, at et lægemiddel opfylder
kriterierne for at få generelt klausuleret tilskud, når
lægemidlet ordineres til behandling af bestemte sygdomme
eller en nærmere afgrænset patientgruppe, kan
Lægemiddelstyrelsen vurdere, at der er risiko for, at
lægemidlet ordineres med tilskud til patienter, der ikke er
omfattet af tilskudsklausulen. I disse tilfælde meddeler
Lægemiddelstyrelsen afslag på generelt klausuleret
tilskud med henvisning til, at der er risiko for, at
lægemidlet anvendes som førstevalg i tilfælde,
hvor det ikke er hensigtsmæssigt eller rationelt. Det sker
med henvisning til medicintilskudsbekendtgørelsens § 1,
stk. 3, nr. 5.
Risikoen kan bestå af en
økonomisk merudgift for det offentlige sundhedsvæsen,
såfremt lægemidlet ordineres til patienter uden for den
definerede afgrænsede patientgruppe i klausulen eller af en
lægefaglig risiko, hvis lægemidlet af faglige
årsager ikke bør anvendes af patienter uden for
klausulen. Det kan typisk være i situationer, hvor den
tilsigtede målgruppe er forholdsvis lille, mens der samtidig
eksisterer en stor gruppe patienter, der potentielt kan få
lægemidlet ordineret, selvom det ikke er det mest rationelle
lægemiddelvalg til denne gruppe. Det bemærkes, at den
tilsigtede målgruppe i stedet vil have mulighed for at
få enkelttilskud, jf. nedenfor.
Der er ikke i dag hjemmel til, at
Lægemiddelstyrelsen kan bevilge et generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling.
Det følger af sundhedslovens §
145, stk. 1, at Lægemiddelstyrelsen i særlige
tilfælde kan bestemme, at der ydes tilskud til køb af
et lægemiddel, der ordineres på recept til en bestemt
patient (enkelttilskud). Lægen
kan søge om enkelttilskud til den enkelte patient til de
lægemidler, der ikke opfylder betingelserne for generelt
tilskud eller generelt klausuleret tilskud, eller hvis patienten
ikke er omfattet af tilskudsklausulen for et lægemiddel med
generelt klausuleret tilskud. Lægen skal i ansøgningen
begrunde, hvorfor patienten bør behandles med det
pågældende medicin og ikke kan anvende medicin med
generelt tilskud. Enkelttilskudsordningen giver dermed mulighed
for, at Lægemiddelstyrelsen ud fra en konkret vurdering af
bl.a. lægemidlets særlige behandlingsmæssige
betydning for den enkelte patient kan bevilge tilskud til den
pågældende patients køb af nødvendig
medicin, selvom medicinen ikke har generelt tilskud eller generelt
klausuleret tilskud.
Ud over enkelttilskud kan lægen
søge om to andre former for individuelle tilskud. Der kan
søges om forhøjet tilskud, jf. sundhedslovens §
151, hvis en patient er nødt til at bruge et dyrere,
synonymt lægemiddel, selvom der findes et billigere
alternativ (f.eks. hvis patienten er allergisk over for
tilsætningsstoffer i det billigere lægemiddel). I
sådanne tilfælde beregnes tilskud ikke kun af
tilskudsprisen, men af medicinens fulde pris. Der kan endvidere
søges om terminaltilskud, jf. sundhedslovens § 148, til
personer, der er døende, når lægen har
fastslået, at prognosen er kort levetid, og at
hospitalsbehandling med henblik på helbredelse må anses
for udsigtsløs.
Det følger af sundhedslovens §
154, stk. 1, at sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler for meddelelse og tilbagekaldelse af meddelt tilskud samt
regler om, hvilke oplysninger en ansøgning om tilskud til et
lægemiddel efter reglerne i sundhedslovens afsnit X skal
indeholde. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om
formkrav til ansøgningen, herunder at ansøgning og
efterfølgende korrespondance skal ske digitalt. Det
følger af bestemmelsens stk. 2, at sundhedsministeren kan
bestemme, at der skal fastsættes nærmere regler for
revurdering af tilskud meddelt efter § 144.
Bemyndigelsesbestemmelserne er blevet udmøntet i
medicintilskudsbekendtgørelsen og bekendtgørelse nr.
670 af 3. juni 2016 om ansøgning om medicintilskud.
Medicintilskudsnævnet, som er nedsat af
sundhedsministeren, rådgiver Lægemiddelstyrelsen i
sager om tilskud til lægemidler, jf. sundhedsloven §
155.
2.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
I Danmark har vi et veletableret og
velfungerende tilskudssystem, der medvirker til at sikre, at
tilskud til lægemidler ydes i forhold til den enkelte
patients behov for tilskudsberettiget medicin. Det offentlige
medicintilskud er således behovsafhængigt, hvilket
betyder, at jo større forbrug af tilskudsberettiget medicin
den enkelte borger har, des mere yder det offentlige i tilskud.
Regeringen ønsker med forslaget at
styrke patienternes lette adgang til tilskud til receptpligtige
lægemidler yderligere og samtidig give patienterne mulighed
for hurtigere og nemmere ibrugtagning af nye og innovative
lægemidler. Der kan i dag være patienter, der ikke
får enkelttilskud til lægemidler, selvom de er
berettiget til tilskud, fordi lægen ikke får
søgt om enkelttilskud til patienten. Forslaget kan medvirke
til at understøtte, at alle patienter, der er berettiget til
tilskud til de to lægemidler, får tilskud til deres
lægemiddelbehandling
Sundheds- og Ældreministeriet finder, at
lovforslaget vil muliggøre, at lægemidler, hvor der er
risiko for uhensigtsmæssigt førstevalg, og som derfor
i dag ikke vil opnå generelt klausuleret tilskud, alligevel
kan have mulighed herfor ved, at Lægemiddelstyrelsen
træffer afgørelse om risikodeling, hvis virksomheden
accepterer de af Lægemiddelstyrelsens fastsatte vilkår
herfor.
Herved reduceres det offentlige
sundhedsvæsens økonomiske risiko forbundet med
risikoen for uhensigtsmæssigt førstevalg.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at lovforslaget derved kan medvirke til, at flere
patienter, der opfylder tilskudsklausulen for de to
lægemidler, fremadrettet vil få tilskud, hvis ikke alle
i dag får enkelttilskud (f.eks. fordi lægen ikke
søger herom).
Sundheds- og Ældreministeriet forventer,
at lovforslaget endvidere kan gavne lægemiddelvirksomhederne,
idet forslaget vil muliggøre, at lægemidler, som i dag
ikke opfylder kriterierne for generelt klausuleret tilskud på
grund af økonomisk risiko for uhensigtsmæssigt
førstevalg, fremover vil kunne opnå generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling. Det
bemærkes hertil, at industrien har påpeget, at
når et lægemiddel er meddelt tilskud, kan det generere
økonomiske gevinster på andre markeder.
Idet der i det danske tilskudssystem ikke er
erfaringer med risikodeling, er det Sundheds- og
Ældreministeriets opfattelse, at der bør
indføres en 3-årig forsøgsordning, der omfatter
to udvalgte lægemidler, således at der kan opnås
erfaringer hermed.
2.3. Den
foreslåede ændring
Med lovforslaget foreslås det, at der
indføres en 3 årig forsøgsordning, hvor
Lægemiddelstyrelsen får mulighed for at meddele et
receptpligtigt lægemiddel generelt klausuleret tilskud
på vilkår om risikodeling. Lovforslaget har ikke til
hensigt at ændre de grundlæggende rammer for det
nuværende tilskudssystem.
Generelt klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling betyder, at det offentlige
sundhedsvæsen dækker udgifterne til tilskud til et
nærmere bestemt antal patienter, der vurderes at opfylde
tilskudsklausulen, og hvor den behandlingsmæssige værdi
vurderes at stå i rimeligt forhold til prisen, mens
lægemiddelvirksomhederne dækker regionernes udgifter
til tilskud til det antal patienter, der overstiger
målpopulationen. Målpopulationen fastsættes af
Lægemiddelstyrelsen, jf. lovforslagets punkt 2.3.2.
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen alene vil give generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling til lægemidler,
hvor risikoen for uhensigtsmæssigt førstevalg er en
overvejende økonomisk betinget risiko. Det forudsættes
således endvidere med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen ikke vil give generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling til lægemidler
i de tilfælde, hvor der vurderes at være en
lægefaglig risiko for patienten, såfremt
lægemidlet ordineres til patienter uden for den definerede
patientgruppe i tilskudsklausulen. I stedet vil den tilsigtede
patientgruppe - som i dag - have mulighed for at få
enkelttilskud.
Lovforslaget giver derfor mulighed for, at
udvalgte lægemidler med risiko for uhensigtsmæssigt
førstevalg kan opnå generelt klausuleret tilskud, men
uden at der for det offentlige sundhedsvæsen er en
økonomisk risiko forbundet hermed.
Med lovforslaget kan Lægemiddelstyrelsen
efter ansøgning fra en virksomhed, der har bragt et
lægemiddel på markedet i Danmark, bevilge generelt
klausuleret tilskud til det pågældende lægemiddel
på vilkår om, at lægemiddelvirksomheden giver
tilsagn om at betale det offentliges udgifter til tilskud til
patienter, der er i behandling med det pågældende
lægemiddel, ud over det nærmere fastsatte antal
patienter (målpopulationen), som regionen betaler for.
Med lovforslaget stilles der ikke krav om, at
virksomheden først skal have ansøgt om generelt
klausuleret tilskud for efterfølgende at kunne søge
om et generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling.
Det bemærkes, at
lægemiddelvirksomheden har mulighed for at meddele
Lægemiddelstyrelsen, hvis virksomheden ikke længere
ønsker at opfylde vikårerne fastsat i
Lægemiddelstyrelsens afgørelse. Konsekvensen af dette
er, at det generelt klausuleret tilskud til lægemidlet
bortfalder.
Det forudsættes med lovforslaget, at der
i medfør af den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
sundhedslovens § 154, stk. 1 og 2, fastsættes
nærmere regler for generelt klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling, herunder om
ansøgningsproceduren, fastsættelse af
målpopulationen, beregning af eventuel tilbagebetaling og
monitorering, som redegjort nærmere for nedenfor.
Forsøgsordningen skal evalueres forud
for, at sundhedsministeren i folketingsåret 2021-2022
fremsætter lovforslag om revision af de ændringer af
sundhedsloven, som er indeholdt i lovforslaget. I evalueringen skal
det indgå, om den foreslåede model for risikodeling har
virket som tilsigtet, herunder om der har været store
afvigelser mellem den fastsatte målpopulation og det faktiske
forbrug, Lægemiddelstyrelsens sagsbehandlingstid for
vurdering af ansøgning, samt hvilken betydning ordningen har
haft for patienterne, regionerne og lægemiddelvirksomhederne.
Evalueringen skal danne grundlag for at kunne træffe
beslutning om, hvorvidt forsøgsordningen skal
forlænges (evt. permanent) eller bortfalde.
Såfremt forsøgsordningen
forlænges eller gøres permanent, vil de
pågældende lægemidlers tilskudsstatus
videreføres.
Såfremt forsøgsordningen ikke
forlænges eller gøres permanent, skal
Lægemiddelstyrelsen tage stilling til, om de
pågældende lægemidler kan få generelt eller
generelt klausuleret tilskud (på almindelige
vilkår).
2.3.1. Ansøgningsprocedure
Det foreslås med bestemmelsen i
sundhedslovens § 152, stk. 2, at en ansøgning om
generelt klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling
til et lægemiddel indgives til Lægemiddelstyrelsen af
den, der bringer lægemidlet på markedet i Danmark. Der
forventes fastsat en ansøgningsfrist på 2
måneder (fra 1. januar 2019).
Lægemiddelstyrelsen skal efter
lovforslaget foretage en indledende vurdering af, hvilke af de
indkomne ansøgninger der kan være egnede kandidater
til forsøgsordningen, eventuelt med inddragelse af
Medicintilskudsnævnet. Egnede kandidater vil være
lægemidler, hvor Lægemiddelstyrelsen kan identificere
bestemte sygdomme eller persongrupper, der opfylder kriterierne for
generelt tilskud i medicintilskudsbekendtgørelsens § 1,
stk. 2. Det vil være lægemidler, der har fået
eller vil få afslag på generelt klausuleret tilskud
alene fordi, der er en overvejende økonomisk betinget risiko
for, at lægemidlet anvendes som førstevalg, uanset at
dette efter Lægemiddelstyrelens vurdering ikke bør
være tilfældet. Lægemidler, hvor der f.eks. ikke
kan identificeres en klausul, der opfylder kriterierne for generelt
klausuleret tilskud, eller hvor styrelsen vurderer, at det
lægefagligt er uhensigtsmæssigt, at patienter uden for
klausulen behandles med lægemidlet, vil ikke være
egnede kandidater til forsøgsordningen. Det
forudsættes således med lovforslaget, at sådanne
tilskudsansøgninger vil modtage et afslag og en begrundelse
herfor.
Lægemiddelstyrelsen skal efter den
indledende vurdering foretage en nærmere vurdering af
ansøgningerne til de egnede kandidater og på baggrund
af nærmere fastsatte kriterier udvælge, to
lægemidler, som vurderes bedst egnet til at indgå i
forsøgsordningen, jf. nærmere nedenfor. Vurderingen
foretages af Lægemiddelstyrelsen, eventuelt med
rådgivning fra Medicintilskudsnævnet og inddragelse af
bidrag fra andre relevante myndigheder, Sundhedsdatastyrelsen eller
relevante lægevidenskabelige selskaber.
Lægemiddelstyrelsen foretager partshøring af de
virksomheder, hvis ansøgninger ikke er udvalgt.
Sundhedsministeren bemyndiges, jf. den
foreslåede § 154, stk. 3, til at fastsætte
nærmere regler om antallet af lægemidler, der kan
meddeles generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling og indgå i forsøgsordningen, jf. den
foreslåede § 152, stk. 2. Bestemmelsen forventes
udnyttet til at fastsætte, at Lægemiddelstyrelsen kan
meddele generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling til to lægemidler, som derved kan indgå i
forsøgsordningen. Det forudsættes, at det ved
bekendtgørelse fastsættes, at der i vurderingen skal
lægges vægt på, at Lægemiddelstyrelsen skal
tilstræbe at udvælge lægemidler fra to
forskellige virksomheder, men at der kan udvælges to
lægemidler fra samme virksomhed, såfremt de to udvalgte
lægemidler vurderes bedst egnet.
Såfremt det generelle klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling bortfalder kort tid
efter, det er meddelt, og lægemidlet derved udgår af
forsøgsordningen, har Lægemiddelstyrelsen mulighed for
på ansøgning herom at meddele generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling til et andet
lægemiddel, der opfylder kriterierne herfor. Det vil bero
på en konkret vurdering.
Det forudsættes med lovforslaget, at der
i medfør af den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
sundhedslovens § 154, stk. 1, vil blive fastsat nærmere
regler om, hvilke kriterier der skal lægges til grund for
udvælgelsen.
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen skal lægge vægt på, med
hvor stor sikkerhed størrelsen af målpopulationen kan
fastsættes, således at der udvælges de
lægemidler, hvor størrelsen af målpopulationen
efter Lægemiddelstyrelsens vurdering kan fastsættes med
størst mulig sikkerhed. Det kan f.eks. være, hvor
klausulen er simpel og entydig at identificere, og/eller hvor
registerdata eller litteraturdata i stort omfang kan bidrage til
fastsættelsen af målpopulationen. Hvis klausulen
derimod er kompliceret, og/eller fastsættelsen af
målpopulationen primært vil bygge på udtalelser
fra kliniske eksperter, vil størrelsen af
målpopulationen typisk være forbundet med større
usikkerhed. Det vil også blive vurderet, hvor robust
lægemiddelvirksomhedens dokumentation for deres estimat af
målpopulationen er.
Endvidere forudsættes det med
lovforslaget, at der skal lægges vægt på en
vurdering af størrelsen af den behandlingsmæssige
værdi i forhold til prisen for patienter omfattet af
klauslen, således at der udvælges de lægemidler,
hvor Lægemiddelstyrelsen vurderer, at den
behandlingsmæssige værdi er størst i forhold til
prisen. Endelig skal der lægges vægt på, at
virksomheden erklærer at være i stand til
imødekomme den forventede efterspørgsel på
lægemidlet i forsøgsperioden.
Lægemiddelstyrelsen skal således
efter lovforslaget foretage en samlet vurdering ud fra disse
kriterier og udvælge de to lægemidler, som vurderes
bedst egnet til at indgå i forsøgsordningen.
2.3.2. Fastsættelse af størrelsen af
målpopulationen
Det forudsættes med lovforslaget, at
virksomhederne ved en ansøgning om generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling pålægges
at redegøre nærmere for, hvilke antagelser og
forudsætninger om det forventede forbrug, der ligger til
grund for virksomhedens oplysning med henvisning til relevante
referencer. Det bemærkes, at virksomhederne allerede i dag
har pligt til at oplyse det forventede forbrug af lægemidlet
de første 5 år efter markedsføringen fordelt
på køn og alder.
Det forudsættes endvidere med
lovforslaget, at Lægemiddelstyrelsen fastsætter det
antal patienter, som regionen vil give tilskud til
(målpopulationen). Til brug for styrelsens estimat kan
indhentes bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen i forhold til
statistiske opgørelser fra relevante registre (primært
Landspatientregistret og Lægemiddelstatistikregistret) og
foretages litteraturgennemgange. Endvidere kan
Lægemiddelstyrelsen rådføre sig med
Medicintilskudsnævnet og kliniske eksperter.
Forinden Lægemiddelstyrelsen
træffer afgørelse i sagen, parthøres
virksomheden over alle bidrag fra eksterne parter samt over
Lægemiddelstyrelsens udkast til vilkår, herunder
størrelsen af målpopulationen. Efter høringen
træffer Lægemiddelstyrelsen afgørelse i sagen.
Det bemærkes, at virksomheden til enhver tid i
ansøgningsforløbet kan trække sin
ansøgning tilbage, eksempelvis hvis virksomheden ikke er
enig i styrelsens estimat af målpopulationen.
2.3.3. Beregning af
eventuel tilbagebetaling
Det forudsættes med lovforslaget, at
beregningsmetoden for virksomhedens eventuelle tilbagebetaling skal
fremgå af Lægemiddelstyrelsens afgørelse.
Det forudsættes endvidere med
lovforslaget, at det på baggrund af statistiske
opgørelser fra Lægemiddelstatistikregistret efter
hvert år opgøres, hvor mange patienter (afrundet til
nærmeste 5) der har købt lægemidlet med generelt
klausuleret tilskud, fratrukket det antal (målpopulationen),
som regionen efter afgørelsen skal betale for. Tilbage er
antallet af patienter, hvis medicintilskud fra det offentlige
sundhedsvæsen, som virksomheden skal betale for. Det
forudsættes, at det i Lægemiddelstyrelsens
afgørelse fastsættes nærmere, hvordan
opgørelsen foretages, herunder opgørelsestidspunktet
som bør tage højde for eventuelle
returekspeditioner.
I beregningen skal alle personer indgå
lige uanset den købte mængde. Hver person, som har
købt lægemidlet med generelt klausuleret tilskud,
tæller således med som én person i antallet af
tilskudsmodtagere. Baggrunden herfor er, at alle patienter er
ordineret det pågældende lægemiddel med
klausuleret tilskud ud fra en rationel medicinsk begrundelse, og
dermed skal alle tælles med uanset den købte
mængde.
I beregningen skal endvidere indgå alt
salg af lægemidlet - også
parallelimporterede/distribuerede lægemidler i samme
substitutionsgruppe som det lægemiddel, der er bevilliget
generelt klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling.
Parallelimporterede/distribuerede lægemidler får derfor
generelt klausuleret tilskud ved markedsføringen uanset, at
der ikke er truffet afgørelse på vilkår om
risikodeling for disse lægemidler. Det betyder, at når
tilbagebetalingen skal fastsættes, opgøres
beløbet på baggrund af alt salg af lægemidlet,
og den virksomhed, som har ansøgt om generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling, skal efter
lovforslaget tilbagebetale hele beløbet.
Baggrunden herfor er, at det ikke er
hensigtsmæssigt eller muligt at administrere et system, hvor
lægemidler i samme substitutionsgruppe har forskellig
tilskudsstatus. Det bemærkes, at når et
originallægemiddel, der er bevilget generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling, udsættes for
konkurrence fra en parallelimportør/distributør, har
lægemiddelvirksomheden mulighed for at sænke prisen
på lægemidlet og dermed på grund af
substitutionsreglerne at vinde markedet tilbage.
Prisændringer skal indberettes til
Lægemiddelstyrelsen.
Det forudsættes med lovforslaget, at der
skal tilbagebetales ud fra den gennemsnitlige regionale
tilskudsprocent beregnet på baggrund af populationens samlede
tilskudsberettigede køb af lægemidler i den givne
periode. Der fratrækkes et beløb svarende til den
alternative og billigere behandling, som patienterne ellers
må forventes at have modtaget. For at beregne dette
beløb fastlægges først af
Lægemiddelstyrelsen den mest relevante daglige dosering af
henholdsvis det nye lægemiddel og alternativet (eller
alternativerne). Det samlede forbrug i den relevante daglige
dosering af det nye lægemiddel opgøres, og
omkostningerne ved det tilsvarende antal doseringer af alternativet
beregnes. Der anvendes gennemsnitspriser over hele året, og
er der flere alternativer udregnes et gennemsnit heraf (eventuelt
vægtet i forhold til den solgte mængde).
Gennemsnitsprisen beregnes med udgangspunkt i priserne fra den
førstkommende takstperiode efter afgørelsens
ikrafttrædelse og frem til og med den pris, som er
gældende på det aftalte opgørelsestidspunkt.
Det bemærkes, at der efter lovforslaget
kan være andre forhold ud over ovenstående, der skal
medtages i beregningen, men som kan variere fra sag til sag. Det
skal derfor fremgå entydigt i afgørelsen, hvordan
beregningen foretages i den konkrete sag.
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen i afgørelsen stiller som
vilkår, at lægemiddelvirksomheden skal stille en
anfordringsgaranti på et nærmere fastsat beløb
til sikkerhed for tilbagebetaling af tilskud til regionerne.
2.3.4. Afgørelse
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen vil træffe en afgørelse
på vilkår om risikodeling for de to udvalgte
lægemidler.
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen i en påtænkt afgørelse
om generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling angiver en frist, inden for hvilken virksomheden kan
vælge at tilkendegive, om virksomheden er indstillet på
at opfylde vilkårene i den påtænkte
afgørelse. Når virksomheden har tilkendegivet dette,
herunder stillet den i afgørelsen fastsatte
anfordringsgaranti, træffes afgørelsen, og
lægemidlet får generelt klausuleret tilskud ved
markering heraf på Medicinpriser.dk, sådan som det er
tilfældet i andre sager om meddelelse af generelt eller
generelt klausuleret tilskud til lægemidler.
I medfør af de gældende regler
fastsat i medicinbekendtgørelsen vil
Lægemiddelstyrelsen kunne genoptage, herunder tilbagekalde,
afgørelsen om generelt klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling. Henset til, at der er tale om en
forsøgsordning med klausuleret tilskud på vilkår
om risikodeling, er det Sundheds- og Ældreministeriets
vurdering, at der alene bør ske genoptagelse, herunder
tilbagekaldelse, såfremt sagens grundlag ændres
væsentligt, i det det dog samtidig bemærkes, at der kan
ske genoptagelse, såfremt de almindelige forvaltningsretlige
regler herom tilsiger dette.
2.3.5. Monitorering
Det forudsættes med lovforslaget, at der
udarbejdes kvartalsvise statistiske opgørelser over antallet
af patienter, der har fået generelt klausuleret tilskud til
lægemidlet, mængden af lægemidlet, der er
udleveret, de samlede omkostninger og størrelsen af det
samlede tilskud til lægemidlet. Sundhedsdatastyrelsen vil
være ansvarlig for at lave de kvartalsvise statistiske
opgørelser til brug for Lægemiddelstyrelsens
monitorering. Formålet med monitoreringen er at opdage
markante afvigelser i forhold til antal personer
(målpopulationen) fastsat i afgørelsen. Såfremt
der konstateres sådanne markante afvigelser, er
Lægemiddelstyrelsen ansvarlig for at tage kontakt til
regionerne og lægemiddelvirksomheden. De kvartalsvise
statistiske opgørelser sendes til
lægemiddelvirksomheden af Lægemiddelstyrelsen.
2.3.6. Aktindsigt
Det følger af § 2 i
offentlighedsloven, at den finder anvendelse på al
virksomhed, der udøves af myndigheder inden for den
offentlige forvaltning. Det betyder, at området tilskud til
lægemidler er omfattet.
Det følger endvidere af
offentlighedslovens § 7, stk. 1, at enhver kan forlange at
blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller
oprettet af en myndighed m.v. som led i administrativ
sagsbehandling i forbindelse med dets virksomhed med de
undtagelser, som i øvrigt fremgår af loven. Hertil
gælder dog en række undtagelser. Det følger af
offentlighedslovens § 30, nr. 2, at retten til aktindsigt ikke
omfatter oplysninger om tekniske indretninger eller
fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold
el.lign., for så vidt det er af væsentlig
økonomisk betydning for den person eller virksomhed,
oplysningerne angår, at anmodning ikke
imødekommes.
Virksomhedens ansøgning om klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling og
Lægemiddelstyrelsens afgørelse vil som altovervejende
hovedregel indeholder oplysninger, som ønskes behandlet
fortroligt, fordi der eksempelvis kan være tale om drifts-
eller forretningsforhold. Om oplysninger er undtaget fra aktindsigt
efter offentlighedslovens § 30, nr. 2, vil bero på, om
man efter en konkret vurdering vil komme frem til, (1) at der er
tale om en oplysning om drifts- eller forretningsforhold, og (2) om
aktindsigt i oplysningen må antages at indebære en
nærliggende risiko for, at der - typisk af
konkurrencemæssige grunde - påføres den
pågældende virksomhed navnlig økonomisk skade af
nogen betydning.
I det omfang man efter en konkret vurdering
vil komme frem til, at målpopulationen er en oplysning om
drifts- eller forretningsforhold, vil det i følge
bemærkningerne til offentlighedslovens § 30, nr. 2 i
forhold til oplysninger omfattet af bestemmelsen gælde en
»klar formodning« for, at udlevering af sådanne
oplysninger vil indebære en nærliggende risiko for, at
virksomheden eller den person, oplysningerne angår, vil lide
en sådan skade, jf. Folketingstidende 2012-13, tillæg
A. Det skal dog samtidig bemærkes, at formodningsreglen ikke
ændrer ved, at myndigheden fortsat skal foretage en konkret
vurdering af, om udleveringen vil indebærer en
nærliggende risiko for, at der påføres
virksomheden navnlig et økonomisk tab af nogen betydning,
herunder indhente en udtalelse fra virksomheden jf.
Folketingstidende 2012-13, tillæg A.
2.3.7. Klageadgang
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsens afgørelse om generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling vil kunne indbringes
for Sundheds- og Ældreministeriet efter de almindelige regler
om administrativ rekurs. Dette svarer til gældende ret, for
så vidt angår Lægemiddelstyrelsens
afgørelser om generelt tilskud og generelt klausuleret
tilskud, som ligeledes kan påklages til ministeriet.
Prøvelsen vil i princippet være
en fuldstændig prøvelse af hele sagens faktum og
retlige spørgsmål. Men idet ministeriet ikke har de
faglige kompetencer, som Lægemiddelstyrelsen har, vil det dog
i praksis i udgangspunktet begrænse prøvelsen af
sådanne sager/fagkyndige vurderinger. Ministeriets
prøvelse vil derfor i praksis i udgangspunktet være at
påse sagens retlige forhold, herunder om afgørelsen er
i overensstemmelse med reglerne for meddelelse af klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling og om, hvorvidt
gældende forvaltningsretlige regler og grundsætninger
(saglighed, ligebehandlingsprincippet og officialprincippet m.v.)
er opfyldt. Ministeriet kan endvidere prøve de faktiske
omstændigheder, der er lagt til grund for
afgørelsen.
En afgørelse kan endvidere i
overensstemmelse med grundlovens § 63 indbringes for
domstolene.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lægemiddelstyrelsen og
Sundhedsdatastyrelsen vil have behov for tilførsel af
ressourcer for at kunne behandle ansøgninger om generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling. Udgiften
til administrationen er 1,5 mio. kr. årligt fra 2019, som
finansieres gennem en afsat pulje til vækstplan for Life
Science.
Regionernes udgifter til medicintilskud kan
principielt stige i et vist omfang. Det skyldes, at flere patienter
formentlig vil få tilskud til lægemidlet, når det
får status af generelt klausuleret tilskud, idet der ikke
skal søges enkelttilskud til produktet. Der er dog ikke tale
om, at flere patienter bliver berettiget til tilskuddet, da de
samme patienter ville have mulighed for at få enkelttilskud
til det pågældende lægemiddel.
Det vurderes, at der vil være en mindre
administrativ lettelse for lægerne. Lægerne vil ikke
skulle ansøge Lægemiddelstyrelsen om enkeltilskud til
en konkret patient til det pågældende lægemiddel,
hvor der er generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling.
For så vidt angår de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning bemærkes det,
at bestemmelserne i lovforslaget er udarbejdet så enkelt og
klart som muligt. Det bemærkes endvidere, at virksomheden kan
ansøge digitalt om generelt klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vil alene have økonomiske
konsekvenser for den/de virksomheder, som af
Lægemiddelstyrelsen får en begunstigende
afgørelse om klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling, og som accepterer vilkårene for
afgørelsen om at betale regionens andel af tilskuddet til
det pågældende lægemiddel for det antal
patienter, der overstiger den af Lægemiddelstyrelsen
fastsatte målpopulation.
Lægemiddelstyrelsen vil som nævnt
i pkt. 2.3.2 fastsætte et skøn over det antal
patienter (målpopulationen), der er berettiget til offentligt
tilskud. Dette skøn vil blive fastsat med udgangspunkt i
virksomhedens estimat, oplysninger fra relevante registre,
litteraturdata og bidrag fra kliniske eksperter. Estimatet vil dog
være forbundet med en del usikkerhed.
Hvis salget af lægemidlet, herunder
parallelimporterede produkter, overstiger det forudsatte, vil
virksomheden skulle tilbagebetale det offentliges merudgift til
medicintilskud fuldt ud. Det bemærkes, at den
pågældende virksomhed selv vælger at
ansøge Lægemiddelstyrelsen om generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling og selv vælger,
om virksomheden vil opfylde vilkårene i
Lægemiddelstyrelsens afgørelse. Virksomheden
vælger dermed selv at påtage sig den økonomiske
risiko. Det bemærkes endvidere, at virksomheden til enhver
tid i ansøgningsforløbet kan trække sin
ansøgning tilbage. Dette kan eksempelvis være
tilfældet, hvis virksomheden ikke er enig
Lægemiddelstyrelsens fastsatte målpopulation og derfor
ønsker at trække sin ansøgning om generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling
tilbage.
Lægemiddelvirksomheden har endvidere
mulighed for, hvis denne efter afgørelsen ikke længere
ønsker at opfylde vilkårene fastsat i
Lægemiddelstyrelsens afgørelse for generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling at
meddele dette til Lægemiddelstyrelsen med den konsekvens, at
Lægemiddelstyrelsen træffer afgørelse om, at
tilskuddet bortfalder med et fastsat varsel, fra afgørelsen
er truffet. I afgørelsen fastsættes et passende
opsigelsesvarsel, således at patienter og læger har tid
til at skifte lægemiddelbehandling- eller tid til at
lægen kan søge om enkelttilskud til den konkrete
patient. I dag er Lægemiddelstyrelsens praksis, at varslet
for generelt klausuleret tilskud fastsættes til ca. 5
måneder. Indtil det generelt klausulerede tilskud på
vilkår om risikodeling bortfalder, er virksomheden forpligtet
af afgørelsens vilkår. Lægemiddelstyrelsen vil i
afgørelsen fastsætte længden af varslet.
Sundheds- og Ældreministeriet har
vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
er relevante for nærværende lovforslag.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget kan betyde hurtigere og lettere
adgang til nye og innovative lægemidler for borgerne.
Endvidere vil lovforslaget automatisk sikre, at borgerne får
tilskud til de to udvalgte lægemidler, når de opfylder
tilskudsklausulen.
Enkelttilskudsbevillinger til de to udvalgte
lægemidler vil fortsat være gyldige, selvom
lægemidlerne får generelt klausuleret tilskud.
Patienter, som i dag får enkelttilskud,
skal derfor ikke nødvendigvis bede lægen om en ny
recept med angivelse af, om patienten opfylder klausulen.
Lægen vil dog typisk ved ordination af lægemidlet,
efter at lægemidlet har fået generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling, tilkendegive
på ordinationen, at patienten opfylder tilskudsklausulen.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Der er fastsat visse generelle regler for
proceduren for fastsættelsen af regler om medicintilskud i
direktiv 89/105/EØF af 21. december 1988 om gennemsigtighed
i prisbestemmelserne for lægemidler til mennesker og disse
lægemidlers inddragelse under de nationale
sygesikringsordninger (EF-Tidende L 040 af 11. februar 1989),
herunder krav der skal sikre, at alle berørte parter kan
kontrollere, at de nationale foranstaltninger ikke udgør
kvantitative import- og eksportrestriktioner eller foranstaltninger
med tilsvarende virkning. Artikel 6 i direktivet fastlægger
proceduren for behandlingen af ansøgninger om generelt
tilskud eller generelt klausuleret tilskud. Det er Sundheds- og
Ældreministeriets vurdering, at en ansøgning om
generelt klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling
er omfattet af direktivet.
Det fremgår af direktivets artikel 11,
2. pkt., at medlemsstaterne straks skal underrette Kommissionen om
ændringer i reglerne vedrørende lægemidlernes
inddragelse under de nationale sygesikringsordninger m.v. Sundheds-
og Ældreministeriet har i overensstemmelse hermed til hensigt
at notificere Kommissionen om de foreslåede
ændringer.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
vurdering, at en ordning med risikodeling i medicintilskudssystemet
er forenelig med EU-retten.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 29.
maj til 26. juni 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv. og har
været offentliggjort på høringsportalen:
Amgros I/S, Danske Regioner, KL, Regionernes
Lønnings- og Takstnævn, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, 3F, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Optikerforening, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, De Offentlige
Tandlæger, Embedslægeforeningen,
Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger,
Jordemoderforeningen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære
Lægemidler, Lægeforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber,
Pharmadanmark, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Radiograf Rådet,
Socialpædagogernes Landsforbund, Tandlægeforeningen,
Yngre Læger, Den Danske Dyrlægeforening,
Alzheimerforeningen, Bedre Psykiatri, Dansk Handicap Forbund,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske
Ældreråd, Det Centrale Handicapråd,
Diabetesforeningen, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Høreforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Landsforeningen for Evnesvage (LEV), Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Scleroseforeningen, Sjældne
Diagnoser, Udviklingshæmmedes Landsforbund, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen, Advokatrådet,
Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT-og
persondatasikkerhed, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for
Almen Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab
for Klinisk Farmakologi, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Standard, Danske Dental Laboratorier, Danske Seniorer, Den Danske
Dommerforening, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Forsikring
& Pension, Landbrug & Fødevarer, Medicoindustrien,
Retspolitisk Forening, Tandlægeforeningens
Tandskadeerstatning, Ankestyrelsen, Beredskabsstyrelsen,
Datatilsynet, Det Etiske Råd, Finanstilsynet,
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse,
Patienterstatningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Digital Sikkerhed og Rådet for Socialt Udsatte.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lægemiddelstyrelsen og
Sundhedsdatastyrelsen vil have behov for tilførsel af
ressourcer for at kunne behandle ansøgninger om generelt
tilskud på vilkår om risikodeling. Udgiften til
administrationen er 1,5 mio. kr. årligt fra 2019, som
finansieres gennem en afsat pulje til vækstplan for Life
Science. Regionernes udgifter til medicintilskud kan
principielt stige i et vist omfang. Det skyldes, at flere patienter
formentlig vil få tilskud til lægemidlet, når det
får status af generelt klausuleret tilskud, idet der ikke
skal søges enkelttilskud til produktet. Der er dog ikke tale
om, at flere patienter bliver berettiget til tilskuddet, da de
samme patienter ville have mulighed for at få enkelttilskud
til det pågældende lægemiddel. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det vurderes, at der vil være en
mindre administrativ lettelse for lægerne. Lægen vil
ikke skulle ansøge Lægemiddelstyrelsen om enkeltilskud
til en konkret patient til det pågældende
lægemiddel, hvor der er generelt klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling. For så vidt angår de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning bemærkes det,
at bestemmelserne i lovforslaget er udarbejdet så enkelt og
klart som muligt. Det bemærkes endvidere, at virksomheden kan
ansøge digitalt om generelt klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget vil alene have økonomiske
konsekvenser for den/de virksomheder, som af
Lægemiddelstyrelsen får en begunstigende
afgørelse om klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling, og som accepterer vilkårene for
afgørelsen- nemlig at betale regionens andel af tilskuddet
til det pågældende lægemiddel for det antal
patienter, der overstiger den af Lægemiddelstyrelsen
fastsatte målpopulation. Lægemiddelstyrelsen vil som
nævnt i pkt. 2.3.3 fastsætte et skøn over det
antal patienter (målpopulationen), der er berettiget til
offentligt tilskud. Dette skøn vil blive fastsat med
udgangspunkt i virksomhedens estimat, oplysninger fra relevante
registre, litteraturdata og bidrag fra kliniske eksperter.
Estimatet vil dog være forbundet med en del usikkerhed. Hvis salget af lægemidlet, herunder
parallelimporterede produkter, overstiger det forudsatte, vil
virksomheden skulle tilbagebetale det offentliges merudgift til
medicintilskud fuldt ud. Det bemærkes, at den
pågældende virksomhed selv vælger at
ansøge Lægemiddelstyrelsen om generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling og selv vælger,
om virksomheden vil opfylde vilkårene i
Lægemiddelstyrelsens afgørelse. Virksomheden
vælger dermed selv at påtage sig den økonomiske
risiko. Det bemærkes endvidere, at virksomheden til enhver
tid i ansøgningsforløbet kan trække sin
ansøgning tilbage. Dette kan eksempelvis være
tilfældet, hvis virksomheden ikke er enig
Lægemiddelstyrelsens fastsatte målpopulation og derfor
ønsker at trække sin ansøgning om generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling
tilbage. Lægemiddelvirksomheden har endvidere
mulighed for, hvis denne efter afgørelsen ikke længere
ønsker at opfylde vilkårene fastsat i
Lægemiddelstyrelsens afgørelse for generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling at
meddele dette til Lægemiddelstyrelsen med den konsekvens, at
Lægemiddelstyrelsen træffer afgørelse om, at
tilskuddet bortfalder med et fastsat varsel, fra afgørelsen
er truffet. I afgørelsen fastsættes et passende
opsigelsesvarsel, således at patienter og læger har tid
til at skifte lægemiddelbehandling -typisk ca. 5
måneder. I dag er Lægemiddelstyrelsens
praksis, at varslet for generelt klausuleret tilskud
fastsættes til ca. 5 måneder. Lægemiddelstyrelsen
vil i afgørelsen fastsætte længden af
varslet. Sundheds- og Ældreministeriet har
vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
er relevante for nærværende lovforslag. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Det vurderes, at lovforslaget kan betyde
hurtigere og lettere adgang til nye og innovative lægemidler
for borgerne. Endvidere vil lovforslaget automatisk sikre, at
borgerne får tilskud til de to udvalgte lægemidler,
når de opfylder tilskudsklausulen. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Der er fastsat visse generelle regler for
proceduren for fastsættelsen af regler om medicintilskud i
direktiv 89/105/EØF af 21. december 1988 om gennemsigtighed
i prisbestemmelserne for lægemidler til mennesker og disse
lægemidlers inddragelse under de nationale
sygesikringsordninger (EF-Tidende L 040 af 11. februar 1989),
herunder krav der skal sikre, at alle berørte parter kan
kontrollere, at de nationale foranstaltninger ikke udgør
kvantitative import- og eksportrestriktioner eller foranstaltninger
med tilsvarende virkning. Artikel 6 i direktivet fastlægger
proceduren for behandlingen af ansøgninger om generelt
tilskud eller generelt klausuleret tilskud. Det er Sundheds- og
Ældreministeriets vurdering, at en ansøgning om
generelt klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling
er omfattet af direktivet. Det fremgår af direktivets artikel
11, 2. pkt., at medlemsstaterne straks skal underrette Kommissionen
om ændringer i reglerne vedrørende lægemidlernes
inddragelse under de nationale sygesikringsordninger m.v. Sundheds-
og Ældreministeriet har i overensstemmelse hermed til hensigt
at notificere Kommissionen om de foreslåede
ændringer. Det er Sundheds- og Ældreministeriets
vurdering, at en ordning med risikodeling i medicintilskudssystemet
er forenelig med EU-retten. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
I sundhedslovens § 152, stk. 1, henvises
til stk. 2.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 2
ændres til stk. 3.
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr.
2
Den foreslåede bestemmelse omhandler
Lægemiddelstyrelsens mulighed for at tildele et
receptpligtigt lægemiddel klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling.
Efter de nugældende regler, jf.
sundhedslovens § 152, stk.1, kan Lægemiddelstyrelsens
afgørelse om meddelelse af generelt tilskud efter §
144, stk. 1, til et receptpligtigt lægemiddel træffes
efter ansøgning fra den virksomhed, der bringer
lægemidlet på markedet i Danmark, jf. dog stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen kan ved behandlingen af en
ansøgning om generelt tilskud bestemme, at tilskuddet er
betinget af, at lægemidlet ordineres med henblik på
behandling af bestemte sygdomme eller persongrupper.
Der er ikke i dag hjemmel til, at
Lægemiddelstyrelsen kan bevilge et generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling. Med forslaget
indføres en 3 årig forsøgsordning med
risikodeling i medicintilskudssystemet.
Det foreslås, at der i sundhedslovens
§ 152 indsættes et nyt stk.
2, hvorefter Lægemiddelstyrelsen i
forsøgsperioden 1. januar 2019 - 31. december 2021 kan
på ansøgning herom fra den virksomhed, der bringer
lægemidlet på markedet i Danmark træffe
afgørelse om meddelelse af generelt klausuleret tilskud til
et receptpligtigt lægemiddel på vilkår om
risikodeling.
Generelt klausuleret tilskud på
vilkår om risikodeling betyder, at det offentlige
sundhedsvæsen dækker udgifterne til tilskud til et
nærmere bestemt antal patienter, der vurderes at opfylde
tilskudsklausulen, og hvor den behandlingsmæssige værdi
vurderes at stå i rimeligt forhold til prisen, mens
lægemiddelvirksomhederne dækker regionernes udgifter
til tilskud til det antal patienter, der overstiger
målpopulationen.
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen alene vil give generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling til lægemidler,
hvor risikoen for uhensigtsmæssigt førstevalg er en
overvejende økonomisk betinget risiko. Det forudsættes
således endvidere med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen ikke vil give generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling til lægemidler
i de tilfælde, hvor der vurderes at være en
lægefaglig risiko for patienten, såfremt
lægemidlet ordineres til patienter uden for den definerede
patientgruppe i tilskudsklausulen. I stedet vil den tilsigtede
patientgruppe - som i dag - have mulighed for at få
enkelttilskud.
Endvidere skal der lægges vægt
på, med hvor stor sikkerhed størrelsen af
målpopulationen kan fastsættes, således at der
udvælges de lægemidler, hvor størrelsen af
målpopulationen efter Lægemiddelstyrelsens vurdering
kan fastsættes med størst mulig sikkerhed.
Det forudsættes endvidere med
lovforslaget, at der i medfør af den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i sundhedslovens § 154, stk. 1 og 2,
fastsættes nærmere regler for generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling, herunder om
ansøgningsproceduren, fastsættelse af
målpopulationen, beregning af eventuel tilbagebetaling og
monitorering.
Det forudsættes med lovforslaget, at
virksomhederne ved en ansøgning om generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling pålægges
at redegøre nærmere for, hvilke antagelser og
forudsætninger om det forventede forbrug, der ligger til
grund for virksomhedens oplysning med henvisning til relevante
referencer. Det forudsættes endvidere med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen fastsætter det antal patienter, som
regionen vil give tilskud til (målpopulationen), og at
beregningsmetoden for virksomhedens eventuelle tilbagebetaling skal
fremgå af Lægemiddelstyrelsens afgørelse.
Det forudsættes endvidere med
lovforslaget, at det på baggrund af statistiske
opgørelser fra Lægemiddelstatistikregistret efter
hvert år opgøres, hvor mange patienter (afrundet til
nærmeste 5) der har købt lægemidlet med generelt
klausuleret tilskud, fratrukket det antal (målpopulationen),
som regionen efter afgørelsen skal betale for. Tilbage er
antallet af patienter, hvis medicintilskud fra det offentlige
sundhedsvæsen, som virksomheden skal betale for. Det
forudsættes, at det i Lægemiddelstyrelsens
afgørelse fastsættes nærmere, hvordan
opgørelsen foretages, herunder opgørelsestidspunktet
som bør tage højde for eventuelle
returekspeditioner.
I beregningen skal alle personer indgå
lige uanset den købte mængde. Hver person, som har
købt lægemidlet med generelt klausuleret tilskud,
tæller således med som én person i antallet af
tilskudsmodtagere.
I beregningen skal endvidere indgå alt
salg af lægemidlet, også
parallelimporterede/distribuerede lægemidler i samme
substitutionsgruppe som det lægemiddel, der er bevilliget
generelt klausuleret tilskud på vilkår om
risikodeling.
Parallelimporterede/distribuerede
lægemidler får derfor generelt klausuleret tilskud ved
markedsføringen uanset, at der ikke er truffet
afgørelse på vilkår om risikodeling for disse
lægemidler.
Det forudsættes med lovforslaget, at der
skal tilbagebetales ud fra den gennemsnitlige regionale
tilskudsprocent beregnet på baggrund af populationens samlede
tilskudsberettigede køb af lægemidler i den givne
periode. Der fratrækkes et beløb svarende til den
alternative og billigere behandling, som patienterne ellers
må forventes at have modtaget. For at beregne dette
beløb fastlægges først af
Lægemiddelstyrelsen den mest relevante daglige dosering af
henholdsvis det nye lægemiddel og alternativet (eller
alternativerne). Det samlede forbrug i den relevante daglige
dosering af det nye lægemiddel opgøres, og
omkostningerne ved det tilsvarende antal doseringer af alternativet
beregnes. Der anvendes gennemsnitspriser over hele året, og
er der flere alternativer udregnes et gennemsnit heraf (eventuelt
vægtet i forhold til den solgte mængde).
Gennemsnitsprisen beregnes med udgangspunkt i priserne fra den
førstkommende takstperiode efter afgørelsens
ikrafttrædelse og frem til og med den pris, som er
gældende på det aftalte opgørelsestidspunkt.
Det bemærkes, at der efter lovforslaget
kan være andre forhold ud over ovenstående, der skal
medtages i beregningen, men som kan variere fra sag til sag. Det
skal derfor fremgå entydigt i afgørelsen, hvordan
beregningen foretages i den konkrete sag.
Det forudsættes med lovforslaget, at
Lægemiddelstyrelsen i afgørelsen stiller som
vilkår, at lægemiddelvirksomheden skal stille en
anfordringsgaranti på et nærmere fastsat beløb
til sikkerhed for tilbagebetaling af tilskud til regionerne.
Det forudsættes med lovforslaget, at der
udarbejdes kvartalsvise statistiske opgørelser over antallet
af patienter, der har fået generelt klausuleret tilskud til
lægemidlet, mængden af lægemidlet, der er
udleveret, de samlede omkostninger og størrelsen af det
samlede tilskud til lægemidlet. Sundhedsdatastyrelsen vil
være ansvarlig for at lave de kvartalsvise statistiske
opgørelser til brug for Lægemiddelstyrelsens
monitorering.
De kvartalsvise statistiske opgørelser
sendes til lægemiddelvirksomheden af
Lægemiddelstyrelsen.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Med bestemmelsen foreslås, at
sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om antallet af lægemidler, der kan meddeles generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling og
indgå i forsøgsordningen, jf. den foreslåede
§ 152, stk. 2.
Bestemmelsen forventes udnyttet til at
fastsætte, at Lægemiddelstyrelsen kan meddele generelt
klausuleret tilskud på vilkår om risikodeling til to
lægemidler, som derved kan indgå i
forsøgsordningen. Det forudsættes, at det ved
bekendtgørelse fastsættes, at der i vurderingen skal
lægges vægt på, at Lægemiddelstyrelsen skal
tilstræbe at udvælge lægemidler fra to
forskellige virksomheder, men at der kan udvælges to
lægemidler fra samme virksomhed, såfremt de to udvalgte
lægemidler vurderes bedst egnet.
Såfremt det generelle klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling bortfalder kort tid
efter, det er meddelt, og lægemidlet derved udgår af
forsøgsordningen, har Lægemiddelstyrelsen mulighed for
på ansøgning herom at meddele generelt klausuleret
tilskud på vilkår om risikodeling til et andet
lægemiddel, der opfylder kriterierne herfor. Det vil bero
på en konkret vurdering.
Til §
2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttrædelse.
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. januar 2019 således, at
forsøgsordningen kan træde i kraft samme dag.
Til §
3
Bestemmelsen er en revisionsbestemmelse.
Det foreslås, at sundhedsministeren i
folketingsåret 2021-2022 fremsætter forslag om revision
af de ændringer af sundhedsloven, som er indeholdt i denne
lov.
Det betyder, at forsøgsordningen skal
evalueres forud for, at sundhedsministeren i folketingsåret
2021-2022 fremsætter lovforslag om revision af de
ændringer af sundhedsloven, som er indeholdt i lovforslaget.
I evalueringen skal det indgå, om den foreslåede model
for risikodeling har virket som tilsigtet, herunder om der har
været store afvigelser mellem den fastsatte
målpopulation og det faktiske forbrug,
Lægemiddelstyrelsens sagsbehandlingstid for vurdering af
ansøgning, samt hvilken betydning ordningen har haft for
patienterne, regionerne og lægemiddelvirksomhederne.
Evalueringen skal danne grundlag for at kunne træffe
beslutning om, hvorvidt forsøgsordningen skal
forlænges (evt. permanent) eller bortfalde.
Såfremt forsøgsordningen
forlænges eller gøres permanent, vil de
pågældende lægemidlers tilskudsstatus
videreføres.
Såfremt forsøgsordningen ikke
forlænges eller gøres permanent, skal
Lægemiddelstyrelsen tage stilling til, om de
pågældende lægemidler kan få generelt eller
generelt klausuleret tilskud (på almindelige
vilkår).
Til §
4
Bestemmelsen angår lovens territoriale
gyldighed.
Det følger af sundhedslovens §
278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2 og 3. Det
følger af § 278, stk. 2 og 3, hvilke kapitler og
bestemmelser i sundhedsloven, der kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Sundhedslovens kapitel 42
om tilskud til lægemidler er ikke omfattet af bestemmelsens
stk. 2.
Det foreslås derfor, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 191 af 28. februar 2018, som senest
ændret lov nr. 730 af 8.juni 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 152.
Lægemiddelstyrelsens afgørelse om meddelelse af
generelt tilskud efter § 144, stk. 1, til et receptpligtigt
lægemiddel træffes efter ansøgning fra den
virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark, jf. dog stk. 2. Lægemiddelstyrelsen kan ved
behandlingen af en ansøgning om generelt tilskud bestemme,
at tilskuddet er betinget af, at lægemidlet ordineres med
henblik på behandling af bestemte sygdomme eller
persongrupper. | | 1. I § 152, stk. 1, ændres »jf.
dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 3«. | Stk. 2-4.
--- | | 2. I § 152 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2. I
forsøgsperioden 1. januar 2019 - 31. december 2021 kan
Lægemiddelstyrelsen på ansøgning herom fra den
virksomhed, der bringer lægemidlet på markedet i
Danmark træffe afgørelse om meddelelse af generelt
klausuleret tilskud til et receptpligtigt lægemiddel på
vilkår om risikodeling.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5 | | | | § 154.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for
meddelelse og tilbagekaldelse af meddelt tilskud samt regler om,
hvilke oplysninger en ansøgning om tilskud til et
lægemiddel efter reglerne i afsnit X skal indeholde.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om formkrav til
ansøgningen, herunder at ansøgning og
efterfølgende korrespondance skal ske digitalt. Stk. 2.
Sundhedsministeren kan bestemme, at der skal fastsættes
nærmere regler for revurdering af tilskud meddelt efter
§ 144. | | | Stk. 3.
--- | | 3. I § 154 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Sundhedsministeren fastætter nærmere regler for
antallet af lægemidler, der kan meddeles klausuleret tilskud
på vilkår om risikodeling, jf. § 152, stk.
2.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
|