Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2018)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og lov om
euforiserende stoffer (Eksport af cannabisbulk, brug af pesticider,
kontraktudlægning, tilskudsordning, gebyrer m.v.)
(Lovforslag nr. L 62)
Dette lovforslag indeholder fem
hovedpunkter, der skal være med til i endnu højere
grad at optimere forsøgsordningen med medicinsk cannabis til
gavn for patienterne og sikre rammerne omkring den.
For det første foreslås det at
udvide muligheden for at kunne eksportere dansk dyrket cannabis,
således at det også bliver muligt at eksportere
cannabisbulk. Hermed imødekommes et ønske fra de
danske producenter af medicinsk cannabis.
For det andet foreslås det at lempe
på kravet om, at importerede cannabisudgangsprodukter skal
være dyrket uden brug af pesticider. Forslaget vil kun
gælde i en periode, indtil der er et tilstrækkeligt
produktsortiment tilgængeligt for de danske patienter i
forsøgsordningen. Ud fra de oplysninger, som Sundheds- og
Ældreministeriet har på nuværende tidspunkt fra
importører og producenter om udviklingen i
cannabisproduktsortimentet, herunder udviklingen i den danske
dyrkning, er det umiddelbart forventningen, at produktudvalget kan
være tilstrækkeligt stort efter 15 måneder.
Produktsortimentet vil blive vurderet første gang efter 12
måneder. Der vil fortsat blive stillet høje
kvalitetskrav til de importerede produkter i perioden og skrappe
betingelser for, hvordan de produceres. Ved udmøntningen af
reglerne vil der være fokus på patientsikkerheden. Der
vil blive fastsat regler om, hvilke begrænsede pesticider der
kan anvendes og i hvilket omfang.
For det tredje foreslås det, at det
skal være muligt at udlægge produktion af
cannabisprodukter i kontrakt. Dette vil smidiggøre
mulighederne for producenternes tilrettelæggelse af
produktion og forarbejdning af produkterne og dermed skabe bedre
rammer for et bredt udvalg af cannabis?produkter tilgængelige
for patienterne i forsøgsordningen og til eksport.
For det fjerde udmøntes regeringens
aftale med Dansk Folkeparti om en særlig tilskudsordning til
cannabisprodukterne. Der ydes tilskud på 50 pct. af udgiften
til cannabisslutprodukter op til 20.000 kr. årligt. Herudover
betaler patienten selv fuldt ud. Der ydes 100 pct. tilskud til
patienter med terminalbevilling. Den særlige tilskudsordning
indføres med tilbagevirkende kraft, således at der
også gives tilskud til cannabisprodukter købt i 2018.
Patienter med terminalbevilling har dog kunnet få udbetalt
tilskud for cannasbisprodukter købt i 2018 siden september
2018.
For det femte foreslås det, at der
indføres en hjemmel til at opkræve gebyrer for
Lægemiddelstyrelsens virksomhed på området,
både i forhold til forsøgsordningen og den parallelle
udviklings- og dyrkningsordning. Muligheden for at kunne
pålægge gebyrer vil blive udmøntet pr. 1. januar
2020.
Udover ovenstående hovedpunkter
indeholder lovforslaget punkter, der tilføjer og justerer
nogle af lovens definitioner. Desuden indeholder lovforslaget et
nyt krav om, at importerede cannabisudgangsprodukter af hensyn til
patie?ntsikkerheden ikke må være tiltænkt
parenteral indgivelse. Herudover foreslås det, at apoteker
skal mærke alle cannabisslutprodukter med en advarselstrekant
af hensyn til trafiksikkerheden.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.