Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 19. februar 2019
1 Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 10
ændringsforslag til lovforslaget, herunder
ændringsforslag nr. 1, 2 og 9 om deling af lovforslaget.
2. Udtalelse fra
undervisningsministeren og et flertal i udvalget
Undervisningsministeren og et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV, SF og KF) bemærker
følgende:
Efter fremsættelsen af L 60 har der
været rejst spørgsmål om, hvorvidt regeringen
med lovforslaget har brudt folkeskoleforliget.
For at undgå den usikkerhed, som
herved er skabt, fremsættes der ændringsforslag i
betænkningen, som vil indebære, at den
lovgivningsmæssige udmøntning af delaftalen på
undervisningsområdet om at bekæmpe parallelsamfund kan
sidestilles med forløbet omkring lektiecafeerne i
forbindelse med folkeskolereformen i 2013.
Den daværende regering (S, RV og SF)
og V og DF indgik her aftale om et fagligt løft af
folkeskolen. KF var modstander af aftalens indhold
vedrørende faglig fordybelse og obligatorisk
lektiehjælp i skoletiden og kunne derfor ikke tilslutte sig
hele aftalen. Efterfølgende blev der mellem aftalekredsen og
KF indgået aftale om, at elementet i aftalen
vedrørende faglig fordybelse og obligatorisk
lektiehjælp i skoletiden blev udskudt til efter
næstkommende folketingsvalg. Aftalen indebar således,
at folkeskolereformen blev gennemført ved to lovforslag -
ét om de elementer i reformen, som hele
folkeskoleforligskredsen var enige om, og ét om de
resterende elementer af reformen med ikrafttræden efter
næstkommende folketingsvalg. Forligskredsen bestod herefter
uændret.
Ændringsforslaget vil derfor i
overensstemmelse med denne praksis indebære en opdeling af
lovforslaget i to separate lovforslag, således at den del af
lovforslaget, som ikke har støtte fra hele
folkeskoleforligskredsen - indførelse af obligatoriske
sprogprøver samt styrket forældreansvar gennem
mulighed for standsning af børnecheck m.v. - udskilles til
et selvstændigt lovforslag.
Folkeskoleforligskredsen kan herefter
samlet stemme for de elementer af aftalen, som hele
folkeskoleforligskredsen er enige om. Samtidig vil partier i
folkeskoleforligskredsen, som ikke kan støtte forslaget om
obligatoriske sprogprøver samt styrket forældreansvar
gennem mulighed for standsning af børnecheck m.v., kunne
stemme imod eller blankt i forhold til disse elementer.
Den lovgivningsmæssige
udmøntning af delaftalen på undervisningsområdet
om at bekæmpe parallelsamfund vil således være i
overensstemmelse med forligspraksis i folkeskoleforligskredsen, da
fremgangsmåden svarer til den i 2013 benyttede i forbindelse
med aftalen om folkeskolereformen. Der er således ikke sket
nogen ny udvikling i folkeskolekredsens forligspraksis.
I ændringsforslaget er endvidere af
hensyn til mindretallet i forligskredsen indsat en
revisionsbestemmelse, hvorefter undervisningsministeren skal
fremsætte forslag om revision af loven om obligatoriske
sprogprøver og styrket forældreansvar gennem mulighed
for standsning af børnecheck i folketingsåret
2021-22.
Forud for revisionen vil der blive
gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det vil blive
evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter
hensigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til
at styrke de dansksproglige færdigheder blandt eleverne
på de omfattede skoler.
Revisionsbestemmelsen bevirker, at den til
enhver tid siddende minister er forpligtet til som minimum at
fremsætte lovforslag om at ændre revisionsbestemmelsen
i folketingsåret 2021-22. Revisionsbestemmelsen vil kunne
ændres med 90 mandater.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) vil stemme for de stillede
ændringsforslag. Flertallet indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme for ændringsforslag nr. 1, 2 og
6-10. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
ændringsforslag nr. 3-5. Mindretallet indstiller de under A
og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 2 og 9 om deling af lovforslaget.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de øvrige
ændringsforslag. Mindretallet indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1, 2 og 6-10. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 3-5. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) vil stemme for de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten indstiller såvel
lovforslag A som lovforslag B til forkastelse.
Enhedslisten ser det i lovforslag A
omfattede forslag om at give undervisningsministeren
beføjelser til at lukke folkeskoler hen over hovedet
på både skolebestyrelser og kommunalbestyrelser som en
uhørt og urimelig centralisering.
For så vidt angår lovforslag B,
er Enhedslisten modstander af at gennemføre
lovændringer, der fastlægger særlige regler for
bestemte grupper af elever om obligatoriske sprogprøver,
fordi de går på skoler med mere end 30 pct. elever med
bopæl i udsatte boligområder. Dermed indføres en
urimelig forskelsbehandling af eleverne. Enhedslisten finder
endvidere forslaget om, at elevers skolefravær skal
føre til standsning af børne- og ungeydelsen, for
uacceptabelt.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse (Konsekvent indgriben over for dårligt
præsterende folkeskoler og
ungdomsuddannelsesinstitutioner)« omfattende § 1, nr. 5
og 6, og §§ 5-7.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en
børne- og ungeydelse (Obligatoriske sprogprøver i
udsatte boligområder og styrket forældreansvar gennem
mulighed for standsning af børnecheck m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1-4, og §§ 2-4 og 7.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 7
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7
Loven træder i kraft den 1. august
2019.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 5, stk. 6, 3. pkt., indsættes
efter »skoler«: »og afdelinger af
skoler«.
[Udvidelse af
anvendelsesområdet for de obligatoriske sprogprøver
til også at omfatte afdelinger af skoler]
4) I
det under nr. 3 foreslåede § 11 a, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »skoler«: »og afdelinger af
skoler«.
[Udvidelse af
anvendelsesområdet for de obligatoriske sprogprøver
til også at omfatte afdelinger af skoler]
5)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»01. § 39, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
02. I
§ 39 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
elevernes deltagelse i undervisningen, herunder om
opfølgning på fravær.««
[Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelse]
Til § 4
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
ALT):
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
2, stk. 1, nr. 8, ændres »standsning af
børneydelsen, og« til: »standsning af
børneydelsen,«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
7) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
2, stk. 1, nr. 9, ændres »standsning af
børneydelsen.« til: »standsning af
børneydelsen, og«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8]
8) I
nr. 3 ændres i den indledende
tekst »nr. 9« til: »nr. 10«, og det
foreslåede nye nummer betegnes nr. 10.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 7]
Til § 7
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7
Stk. 1.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af § 153, stk. 2, i lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1114 af 30. august 2018,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
nye regler.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Ny paragraf
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
ALT):
10)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Undervisningsministeren fremsætter
forslag om revision af loven i folketingsåret
2021-22.«
[Indsættelse af
revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære,
at lovforslaget deles i to separate lovforslag, således at de
dele af lovforslaget, som vedrører indførelse af
obligatoriske sprogprøver for elever på skoler, hvor
mere end 30 pct. af eleverne bor i et boligområde, der har
været på listen over udsatte boligområder, jf.
§ 61 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., mindst en gang
inden for de seneste 3 år, og de dele af lovforslaget, som
vedrører styrket forældreansvar gennem mulighed for
standsning af børnecheck m.v., udskilles i et særskilt
lovforslag. Baggrunden herfor er, at der ikke kan opnås
enighed i forligskredsen, for så vidt angår disse dele
af lovforslaget.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 1, hvorefter bestemmelserne om obligatoriske sprogprøver
og om styrket forældreansvar gennem mulighed for standsning
af børnecheck m.v. foreslås udskilt i et
særskilt lovforslag.
Til nr. 3
Efter den ved lovforslagets § 1, nr.
1, foreslåede bestemmelse i § 5, stk. 6, kan
undervisningsministeren fastsætte regler om, at elever i
1.-9. klasse, som modtager undervisning i dansk som andetsprog,
på skoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne bor i et
boligområde, der har været på listen over udsatte
boligområder, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene
boliger m.v., mindst en gang inden for de seneste 3 år, skal
bestå en obligatorisk sprogprøve som
forudsætning for, at eleven kan ophøre med at modtage
undervisning i dansk som andetsprog. Består eleven ikke
prøven, skal eleven undervises på det
pågældende klassetrin i 2 år.
En del kommuner har over årene
foretaget ændringer i deres skolestruktur, der har
medført flere skoler med undervisning på forskellige
afdelinger af skolen, en såkaldt afdelingsstruktur.
Folkeskoleloven indeholder ikke krav om, at
en folkeskole skal udgøre en geografisk sammenhængende
enhed. Der er således ikke noget til hinder for, at en
nedlagt tidligere skoles bygning fortsat anvendes som lokalt
undervisningssted inden for rammerne af en ny - større -
skole (afdelingsstruktur). Ved et »lokalt
undervisningssted« - og dermed ved en afdeling under en skole
- forstås en enhed under skolen, hvori der foregår
undervisning i mere end blot et enkelt eller et par fag, og som er
beliggende således, at der er en klar geografisk afstand til
andre undervisningssteder ved skolen. En svømme- eller
idrætshal, der ligger afsondret fra øvrige
undervisningssteder, anses således ikke som et særskilt
undervisningssted. En geografisk samlet skole kan ikke opdeles i
afdelinger.
Folkeskoleloven angiver ikke, hvilke elever
der kan undervises i en sådan afdeling af en større
skole. Der kan være tale om den nedlagte skoles elever eller
de mindste eller ældste klasser fra den store skole. Der kan
også være tale om elever, der skal modtage
specialundervisning eller 10. klasse fra den store skole.
Beslutning herom træffes af kommunalbestyrelsen.
Der er kun ganske få forhold, som
reguleres eksplicit for afdelinger af skoler i folkeskoleloven. Der
er ikke fastsat nærmere regler om, hvad der konstituerer en
afdeling af en skole, ligesom der ikke er fastsat procedurekrav i
forhold til oprettelse eller nedlæggelse af en afdeling af en
skole modsat nedlæggelse af en skole. Ud over skolens leder
har skoler med afdelingsstruktur typisk indrettet sig på en
sådan måde, at hver afdeling har en daglig leder.
For at sikre, at også elever på
skoler med en afdelingsstruktur får den sikkerhed, som en
sprogprøve giver for det faglige niveau m.v., foreslås
det, at en afdeling af en skole tillige skal omfattes af forslaget
om obligatoriske sprogprøver. Det vil indebære, at
elever i 1.-9. klasse, som modtager undervisning i dansk som
andetsprog, på en afdeling af en skole, hvor mere end 30 pct.
af eleverne bor i et boligområde, der har været
på listen over udsatte boligområder, jf. § 61 a,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v., mindst en gang inden for de
seneste 3 år, skal bestå en obligatorisk
sprogprøve, når skolelederen vurderer, at eleven ikke
længere har behov for undervisning i dansk som
andetsprog.
Med ændringsforslaget udvides
anvendelsesområdet for bestemmelsen således til
også at omfatte afdelinger af skoler. Det betyder, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at elever i
1.-9. klasse, som modtager undervisning i dansk som andetsprog,
på afdelinger af skoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne
bor i et boligområde, der har været på listen
over udsatte boligområder, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om
almene boliger m.v., mindst en gang inden for de seneste 3
år, ligeledes skal bestå en obligatorisk
sprogprøve, som forudsætning for at eleven kan
ophøre med at modtage undervisning i dansk som andetsprog.
Består eleven ikke prøven, skal eleven undervises
på det pågældende klassetrin i 2 år.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 4
Efter den ved lovforslagets § 1, nr.
3, foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 1, skal elever
i børnehaveklasser på skoler, hvor mere end 30 pct. af
eleverne bor i et boligområde, der har været på
listen over udsatte boligområder, jf. § 61 a, stk. 1, i
lov om almene boliger m.v., mindst en gang inden for de seneste 3
år, bestå en obligatorisk sprogprøve, før
de kan påbegynde undervisningen i 1. klasse.
En del kommuner har over årene
foretaget ændringer i deres skolestruktur, der har
medført flere skoler med undervisning på forskellige
afdelinger af skolen, en såkaldt afdelingsstruktur.
Folkeskoleloven indeholder ikke krav om, at
en folkeskole skal udgøre en geografisk sammenhængende
enhed. Der er således ikke noget til hinder for, at en
nedlagt tidligere skoles bygning fortsat anvendes som lokalt
undervisningssted inden for rammerne af en ny - større -
skole (afdelingsstruktur). Ved et »lokalt
undervisningssted« - og dermed ved en afdeling under en skole
- forstås en enhed under skolen, hvori der foregår
undervisning i mere end blot et enkelt eller et par fag, og som er
beliggende således, at der er en klar geografisk afstand til
andre undervisningssteder ved skolen. En svømme- eller
idrætshal, der ligger afsondret fra øvrige
undervisningssteder, anses således ikke som et særskilt
undervisningssted. En geografisk samlet skole kan ikke opdeles i
afdelinger.
Folkeskoleloven angiver ikke, hvilke elever
der kan undervises i en sådan afdeling af en større
skole. Der kan være tale om den nedlagte skoles elever eller
de mindste eller ældste klasser fra den store skole. Der kan
også være tale om elever, der skal modtage
specialundervisning eller 10. klasse fra den store skole.
Beslutning herom træffes af kommunalbestyrelsen.
Der er kun ganske få forhold, som
reguleres eksplicit for afdelinger af skoler i folkeskoleloven. Der
er ikke fastsat nærmere regler om, hvad der konstituerer en
afdeling af en skole, ligesom der ikke er fastsat procedurekrav i
forhold til oprettelse eller nedlæggelse af en afdeling af en
skole modsat nedlæggelse af en skole. Ud over skolens leder
har skoler med afdelingsstruktur typisk indrettet sig på en
sådan måde, at hver afdeling har en daglig leder.
For at sikre, at også elever på
skoler med en afdelingsstruktur får den sikkerhed, som en
sprogprøve giver for det faglige niveau m.v., foreslås
det, at en afdeling af en skole tillige skal omfattes af forslaget
om obligatoriske sprogprøver. Det vil indebære, at
elever i børnehaveklassen på en afdeling af en skole,
hvor mere end 30 pct. af eleverne bor i et boligområde, der
har været på listen over udsatte boligområder,
jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., mindst en
gang inden for de seneste 3 år, skal bestå en
obligatorisk sprogprøve, jf. stk. 2, før de kan
påbegynde undervisningen i 1. klasse.
Med ændringsforslaget udvides
anvendelsesområdet for bestemmelsen således til
også at omfatte afdelinger af skoler. Det betyder, at elever
i børnehaveklasser på afdelinger af skoler, hvor mere
end 30 pct. af eleverne bor i et boligområde, der har
været på listen over udsatte boligområder, jf.
§ 61 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., mindst en gang
inden for de seneste 3 år, ligeledes skal bestå en
obligatorisk sprogprøve, jf. stk. 2, før de kan
påbegynde undervisningen i 1. klasse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 5
Ændringsforslaget vil indebære,
at bemyndigelsesbestemmelsen i folkeskolelovens § 39, stk. 1,
ophæves, og at der i stedet indsættes en ny
bemyndigelsesbestemmelse i § 39, stk. 3, hvorefter
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
elevernes deltagelse i undervisningen, herunder om
opfølgning på fravær.
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 39, stk. 1, at skolens leder
påser, at alle elever, der er optaget i skolen, deltager i
undervisningen. Undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler herom.
Reglerne for skolernes
fraværsregistrering er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 96 af 23. juni 2014 om elevers
fravær fra undervisningen i folkeskolen. Det følger af
bekendtgørelsen, at skolelederen og det undervisende
personale er forpligtet til dagligt at registrere fravær i
det elektroniske elevadministrative system. Det er overladt til
lokal beslutning, hvordan registreringen skal foretages, så
det kan ske i den første lektion, senere på dagen
eller eventuelt for hver enkelt lektion.
Fraværsoplysningerne skal være elektronisk
tilgængelige for kommunalbestyrelsen, og de indberettes
også til Undervisningsministeriet.
I forbindelse med
registreringen af fravær skal det angives, om grunden til
fravær er:
1) Fravær
på grund af elevens sygdom el.lign.
2) Fravær
med skolelederens tilladelse (ekstraordinær frihed).
3) Ulovligt
fravær.
Fravær på grund af sygdom
registreres efter almindelig praksis, når forældrene
har givet besked til skolen herom. I tilfælde af tvivl om
sygdommen kan skolelederen forlange en lægeerklæring
forelagt.
Fravær på grund af sygdom
registreres, således at skolelederen og kommunen kan forholde
sig til sygefraværet på en skole i trivselsmæssig
henseende. Registreringen har også betydning for skolens
forpligtelse til at tage stilling til, om der skal
iværksættes sygeundervisning for eleverne, hvilket
indtræffer senest efter 15 fraværsdage.
Ekstraordinær frihed gives typisk,
når eleverne ønsker at tage på ferie uden for
almindelige ferieperioder. Den kan ligeledes anvendes i forbindelse
med f.eks. et ophold på et julemærkehjem eller en anden
form for intensivt forløb, hvor elevens undervisning i
perioden ikke blot er overladt til forældrene.
Ved en anmodning om ekstraordinær
frihed skal skolelederen træffe sin beslutning på
grundlag af en konkret vurdering af den pågældende
elevs behov for at holde fri sammenholdt med det afbræk i
undervisningen, som en imødekommelse vil indebære. Der
er altså forskel på, om eleven bare skal på
ferie, eller om eleven skal noget andet, som er væsentligt
for dennes udvikling i øvrigt. Der er endvidere forskel
på, om eleven er godt med i skolen eller har faglige
udfordringer. Da eleverne har forskellige behov, vil konsekvenserne
af et afbræk i undervisningen også være
forskellige, og det skal skolelederen tage højde for.
Ved ulovligt fravær er skolelederen
forpligtet til straks at tage kontakt til elevens forældre
med henblik på at afdække årsagen til
fraværet. Ved ulovligt fravær af længere varighed
eller hyppige, kortvarige forsømmelser i omfang svarende
hertil skal skolens leder tage stilling til, i hvilket omfang
eleven har behov for supplerende undervisning eller anden faglig
støtte. Omfattende ulovligt fravær udløser
altså ligesom omfattende sygefravær en forpligtelse for
skolelederen til at tage stilling til elevens faglige behov som
følge af fraværsperioden.
Hvis fraværet skyldes, at eleven har
svært ved følge med i undervisningen eller har
problemer med andre elever eller skolens personale, skal skolens
leder så hurtigt som muligt i samarbejde med eleven og
forældrene kortlægge problemerne og udarbejde
løsningsforslag med henblik på om fornødent at
iværksætte specialpædagogisk bistand.
Hvis eleven har ulovligt fravær, der
ikke handler om andre på skolen, skal skolens leder
søge at løse problemerne i samarbejde med eleven og
forældrene, eventuelt ved inddragelse af
pædagogisk-psykologisk rådgivning, Ungdommens
Uddannelsesvejledning, den kommunale sundhedstjeneste eller andre
institutioner m.v., som eleven har tilknytning til. Hvis det ikke
er muligt at skabe den nødvendige dialog med eleven og
forældrene med henblik på at sikre, at eleven deltager
i undervisningen, skal skolens leder tillige inddrage kommunen.
Det foreslås at præcisere
bemyndigelsesbestemmelsen, således at det tydeligt
fremgår, at undervisningsministeren både kan
fastsætte regler om elevernes deltagelse i undervisningen og
om opfølgning på fravær.
Forslaget skal ses i forlængelse af
initiativerne i lovforslaget om styrket forældreansvar. Der
henvises til lovforslaget §§ 3 og 4, hvorefter
børne- og ungeydelsen bortfalder, hvis et barn har mere end
15 pct. ulovligt fravær. Skolelederen eller kommunen kan ikke
dispensere fra de økonomiske sanktioner.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelsen
til en præcisering af fraværsbekendtgørelsen,
så der kommer mere entydige rammer for, hvornår
skolelederen kan give tilladelse til fravær, og hvornår
der er tale om ulovligt fravær, og en præcisering af,
hvornår og hvor ofte skolerne skal registrere
fravær.
Præciseringen skal bidrage til mere
ensartet fraværsregistrering på tværs af skoler
og kommuner. Hvis skolerne ikke registrerer fravær ens, kan
det have den utilsigtede konsekvens, at elever med identiske
fraværsmønstre kan have forskellig
fraværsprocent, afhængigt af hvilken skole de er
indskrevet på. Når der fremover i henhold til
lovforslagets §§ 3 og 4 vil kunne gives økonomiske
sanktioner på baggrund af fraværsdata, er det
særlig afgørende i et retssikkerhedsperspektiv, at
skolerne så vidt muligt har en ensartet
registreringspraksis.
Der vil endvidere blive fastsat regler i
bekendtgørelsen om, at skolelederen skal advisere
forældre om konsekvenserne af et fortsat ulovligt
fravær, herunder muligheden for økonomiske sanktioner,
forud for at deres barn har 15 pct. ulovligt fravær i et
kvartal. Hermed gives forældrene mulighed for at samarbejde
med skolen om at sikre, at eleven møder til
undervisningen.
Til nr. 6-8
Det foreslås i lovforslagets §
4, nr. 3, at der i § 2, stk. 1, i lov om en børne- og
ungeydelse indsættes et nyt nr. 9, hvorefter retten til
børne- og ungeydelse er betinget af, at kommunalbestyrelsen
ikke for det pågældende kvartal har meddelt Udbetaling
Danmark, at kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse efter
§ 155 c i lov om social service om standsning af børne-
og ungeydelsen.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre lovforslagets § 4, nr. 3, så der i
stedet for indsættelse som nr. 9 foreslås
indsættelse som nr. 10.
Det skyldes, at der siden lovforslagets
fremsættelse er indsat et nyt § 2, stk. 1, nr. 9, i lov
om en børne- og ungeydelse ved det af Folketinget den 13.
december 2018 vedtagne forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven og lov om en børne- og ungeydelse
(Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i
udsatte boligområder) (lovforslag nr. L 7). Det er derfor
nødvendigt at indsætte det foreslåede nummer som
nr. 10. Lovændringerne i lovforslag nr. L 7 og lovforslag nr.
L 60 træder, for så vidt angår ændringerne
af lov om en børne- og ungeydelse, begge i kraft den 1. juli
2019.
Til nr. 9
Ændringsforslaget, der er en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 1, vil indebære, at undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af
bestemmelserne om de obligatoriske sprogprøver og om styrket
forældreansvar gennem mulighed for standsning af
børnecheck m.v.
Det fremgår af § 7, stk. 3, i
det fremsatte lovforslag, at undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1 og
§ 2 om obligatoriske sprogprøver på folkeskoler
og frie grundskoler med høj andel af børn fra udsatte
boligområder.
Af lovforslagets bemærkninger til
bestemmelsen fremgår det, at baggrunden for, at det er
undervisningsministeren, der vil skulle fastsætte tidspunktet
for ikrafttræden af lovforslags § 1 og § 2, er, at
det er hensigten, at de to bestemmelser først vil blive sat
i kraft efter næste folketingsvalg af respekt for de dele af
folkeskoleforligskredsen, som ikke har ønsket at
tiltræde aftalen bag lovforslaget.
Det er fortsat ikke hensigten, at
bestemmelserne skal sættes i kraft før efter et valg.
Forventet ikrafttræden vil således være den 1.
august 2019 med virkning fra og med skoleåret 2019-20.
Bestemmelsen i det fremsatte lovforslags
§ 7, stk. 4, foreslås videreført uændret,
nu som § 7, stk. 2. Der henvises til bemærkningerne til
bestemmelsen i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 10
Det foreslås, at der indsættes
en revisionsbestemmelse, med henblik på at loven tages op til
revision i folketingsåret 2021-22.
Forud for revisionen vil der blive
gennemført en evaluering af lovens virkninger. Det vil blive
evalueret, i hvilket omfang sprogprøverne virker efter
hensigten, herunder om de i tilstrækkelig grad bidrager til
at styrke de dansksproglige færdigheder blandt eleverne
på de omfattede skoler.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2018 og var til 1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 2. juli 2018 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 143 (folketingsåret
2017-18). Den 4. oktober 2018 sendte undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
samrådsspørgsmål til undervisningsministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd i udvalget den 20. november 2018.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Rosa
Lund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |