Fremsat den 3. oktober 2018 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Bedre fordeling i daginstitutioner)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 748 af 20. juni 2016, som ændret ved bl.a. § 1 i lov
nr. 427 af 3. maj 2017 og senest ved § 1 i lov nr. 554 af 29.
maj 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 4, udgår
»samt satser for tilskud til privat pasning og tilskud til
pasning af egne børn«.
2. I
§ 20, stk. 3, indsættes
efter »på baggrund af«: », eller
privatinstitutionen har optaget mere end 30 pct. børn fra et
udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder
i lov om almene boliger m.v., i løbet af et
kalenderår, jf. § 26 a, stk. 3«.
3. I
§ 23 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ønsker kommunalbestyrelsen som led i opfyldelsen af
pasningsgarantien efter stk. 2 og 3 at anvise børn, som har
bopæl uden for udsatte boligområder, plads i en
kommunal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller enhed
heri, der er beliggende i boligområder, der optræder
på listen over udsatte boligområder, jf. lov om almene
boliger m.v., skal barnet ligeledes tilbydes en plads i et andet
dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 eller
3, som ikke er beliggende i et udsat boligområde. I det
første år, hvor et boligområde optræder
på listen over udsatte boligområder, jf. lov om almene
boliger m.v., gælder 1. pkt. fra den 1. maj i det
følgende kalenderår.«
4.
Efter § 26 indsættes:
Ȥ 26 a.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder, jf. listen over udsatte
boligområder i lov om almene boliger m.v., i løbet af
et kalenderår i hver daginstitution efter § 19, stk.
2-4, jf. dog stk. 2, 4, 7, 11 og 12. I daginstitutioner efter 1.
pkt., der består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6,
skal kommunalbestyrelsen sikre, at der maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i løbet af et
kalenderår i hver enhed i daginstitutionen.
Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, skal sikre, at der
maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i
lov om almene boliger m.v., i løbet af et kalenderår i
daginstitutionen, jf. dog stk. 4, 7, 11 og 12. I selvejende og
udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, som
består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, skal den
selvejende eller udliciterede daginstitution sikre, at der
maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i løbet af et kalenderår i hver
enhed i daginstitutionen.
Stk. 3.
Privatinstitutioner skal sikre, at der maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder, jf. listen over udsatte
boligområder i lov om almene boliger m.v., i løbet af
et kalenderår i privatinstitutionen, jf. dog stk. 4, 9, 11 og
12. Privatinstitutioner, som består af flere enheder, jf.
§ 19, stk. 6, skal sikre, at der maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i løbet af et
kalenderår i hver enhed i privatinstitutionen.
Stk. 4.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner samt
privatinstitutioner, af hvis vedtægter det fremgår, at
institutionen ved optagelse har til formål at tilgodese en
eller flere virksomheders medarbejdere, jf. § 27, stk. 2, 3.
pkt., og § 27, stk. 4, 2. pkt., er ikke omfattet af stk. 2 og
3.
Stk. 5.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, samt
privatinstitutioner skal en gang årligt oplyse
kommunalbestyrelsen i institutionskommunen om, hvor stor en andel
børn fra udsatte boligområder, der er optaget i
institutionen i løbet af det seneste kalenderår. I
daginstitutioner efter 1. pkt., der består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, skal institutionen oplyse, hvor stor en
andel børn fra udsatte boligområder, der er optaget i
hver enhed i løbet af det seneste kalenderår.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal opsige aftalen med en selvejende eller
udliciteret daginstitution med optagelseskompetence, jf. § 26,
stk. 2, hvis den selvejende eller udliciterede daginstitution i
løbet af et kalenderår har optaget mere end 30 pct.
børn fra et udsat boligområde i daginstitutionen eller
i en enhed heri, hvis institutionen består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, jf. dog stk. 4, 7, 11 og 12.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at
aftalen med en selvejende eller udliciteret daginstitution ikke
skal opsiges, jf. stk. 6, hvis den selvejende eller udliciterede
daginstitution kan påvise, at overskridelsen af den fastsatte
grænse ikke overstiger 5 procentpoint, og at overskridelsen
skyldes uforudsete forhold.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal tilbagekalde godkendelsen af en
privatinstitution, hvis privatinstitutionen i løbet af et
kalenderår har optaget mere end 30 pct. børn fra et
udsat boligområde i daginstitutionen eller i en enhed heri,
hvis institutionen består af flere enheder, jf. § 19,
stk. 6, jf. dog stk. 4, 9, 11 og 12.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at
en godkendelse ikke skal tilbagekaldes efter stk. 8, hvis
privatinstitutionen kan påvise, at overskridelsen af den
fastsatte grænse ikke overstiger 5 procentpoint, og at
overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
Stk. 10. Ved
opgørelse af nyoptag efter stk. 1-9, skal alene indgå
børnenes folkeregisteradresse på optagelsestidspunktet
i det pågældende kalenderår. Kommunalbestyrelsen
kan dog uanset 1. pkt. beslutte, at børn, der udmeldes af
institutionen i samme kalenderår, som de optages, ikke skal
indgå i opgørelsen af årligt nyoptag, jf. stk.
1. Kommunalbestyrelsens eventuelle beslutning efter 2. pkt.
omfatter alle daginstitutioner i kommunen.
Stk. 11.
Børne- og socialministeren fastsætter regler om
maksimal procentsats for årligt nyoptag, når andelen af
børn i alderen mellem 26 uger og indtil skolestart med
bopæl i udsatte boligområder, overstiger 20 pct. af den
samlede gruppe af børn i kommunen i samme aldersgruppe.
Stk. 12.
Børne- og socialministeren fastsætter regler om en
dispensationsadgang. Kommunalbestyrelsen skal efter disse regler
kunne ansøge Børne- og Socialministeriet om, at
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan fravige
§ 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10, hvis der foreligger
helt særlige forhold.«
5. I
§ 27, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt 2. pkt.:
»Selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2,
kan kun afvise at optage børn, hvis der ikke er plads i
institutionen, eller hvis barnet har folkeregisteradresse i et
udsat boligområde og institutionen vurderer, at der er risiko
for, at institutionen ikke kan leve op til kravet i § 26 a,
stk. 2.«
6. I
§ 27, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »institutionen«: », eller
på baggrund af barnets folkeregisteradresse i et udsat
boligområde, hvis privatinstitutionen vurderer, at der er en
risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kravet i §
26 a, stk. 3«.
7. I
§ 29, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »27, stk. 2, 2. pkt« til: »27, stk.
2, 3. pkt«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. Lovens krav i
§ 20, stk. 3, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2,
§ 26 a, stk. 1-10, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
4, § 27, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
§ 27, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6 samt
§ 29, stk. 3, 1. pkt. som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 7, om, at kommunalbestyrelsen samt selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence og privatinstitutioner
skal sikre, at der maksimalt optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i løbet af et kalenderår i
hver dagin?sti?tu??tion eller enhed i en daginstitution m.v.,
får virkning fra den 1. januar 2020.
Stk. 3. Lovens krav i
§ 23, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, om,
at en kommunalbestyrelse, der ønsker at anvise børn,
som har bopæl uden for udsatte boligområder, plads i en
kommunal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller enhed
heri, der er beliggende i et udsat boligområde, ligeledes
skal tilbyde barnet en plads i et andet dagtilbud, som ikke er
beliggende i et udsat boligområde m.v., får virkning
fra den 1. januar 2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Regeringen ønsker et
sammenhængende Danmark. Et Danmark som bygger på
demokratiske værdier som frihed, retssikkerhed,
ligeværd, frisind, tolerance og ligestilling. Et Danmark hvor
alle deltager aktivt. En utilstrækkelig integration har givet
grobund for parallelsamfund. Her er danske værdier og normer
ikke de primære, og en stor del af borgerne deltager ikke
aktivt i det danske samfund og på arbejdsmarkedet.
Regeringen ønsker at
forebygge og nedbryde parallelsamfund. Regeringen fremlagde den 1.
marts 2018 derfor udspillet "Ét Danmark uden parallelsamfund
- Ingen ghettoer i 2030". Udspillet indeholder blandt andet en
række initiativer, der er målrettet de områder i
Danmark, hvor parallelsamfund er mest udbredt, og hvor den
hidtidige indsats har været utilstrækkelig.
Den 28. maj 2018 indgik regeringen,
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
aftale om bedre fordeling i daginstitutioner.
Lovforslaget udmønter denne
aftale og har til formål at sikre, at flere børn fra
udsatte boligområder optages i daginstitutioner, hvor de
møder andre børn og rollemodeller end dem, de til
daglig omgås i familien eller nabolaget i det udsatte
boligområde. Lovforslaget skal således bidrage til at
sikre, at børn bosat i udsatte boligområder i
højere grad udvikler deres sprog og generelle
læringsparathed samt stifter bekendtskab med danske
traditioner, normer og værdier.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Bedre
fordeling i daginstitutioner
2.1.1. Gældende ret
Ifølge § 27, stk. 1, i
dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 748 af 20. juni
2016 med senere ændringer, skal kommunalbestyrelsen
fastsætte og offentliggøre retningslinjer for
optagelse af børn i dagtilbud. Kommunalbestyrelsen skal
offentliggøre de fastsatte retningslinjer for optagelse.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om anvisning
af en plads i et konkret dagtilbud ud fra forældrenes
ønsker, familiens tidsmæssige behov, kapacitetshensyn
m.v.
Retningslinjerne fastsættes
ud fra lokale forhold og kan inden for rammerne af
pasningsgarantien tage hensyn til eksempelvis:
- forældre
tilknyttet arbejdsmarkedet, ledige forældre, der får
arbejde, og forældre, som er under uddannelse,
- at
kontanthjælpsmodtagere, forsikrede ledige, revalidender
m.fl., der ikke umiddelbart kan komme i ordinært job, kan
få tilbud om aktivering m.v. og dermed støtte i en
indslusning på arbejdsmarkedet,
- børn
henvist fra anden myndighed, speciallæge eller fra andre
afdelinger/dagtilbud i kommunen,
- at
søskende kan komme i samme dagtilbud,
- børn, der
på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
astma/allergi har behov for en plads i et specielt indrettet
dagtilbud,
-
sammensætningen af børnegrupperne af hensyn til alder,
køn m.v.,
- dagtilbuddets
geografiske placering i forhold til familiens bopæl,
arbejdsplads m.v.
Rammerne for optagelse i dagtilbud
skal være baseret på, at dagtilbud er for alle
børn. Kommunalbestyrelsen skal derfor ved fastsættelse
af retningslinjer sikre, at disse er i overensstemmelse med
forvaltningsretlige grundsætninger, herunder
lighedsprincippet. Kommunen skal administrere optagelsen efter
lovlige kriterier.
Det følger af
dagtilbudslovens § 23, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal
sikre forældre pasningsgaranti, og af § 27 at
forældrene kan ønske konkrete pladser.
Med lov nr. 554 af 29. maj 2018 om
ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen (Styrket
kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for
forældre m.v.), der udmønter store dele af den
politiske aftale 'Stærke dagtilbud, alle børn skal med
i fællesskabet', som regeringen, DF, S, RV og SF indgik den
9. juni 2017, har forældre fået styrket mulighed for at
ønske plads og stå på venteliste til konkrete
daginstitutioner, enheder i daginstitutioner og dagplejehjem.
Reglerne om forældres ret til at ønske plads og
stå på venteliste træder i kraft den 1. januar
2019.
2.1.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
Forskning peger på, at en god
sprogudvikling i dagtilbudsalderen har væsentlig betydning
for barnets muligheder for at lære at læse i skolen.
Der er endvidere forskning, som peger på, at en tidlig
indsats i forhold til at styrke børns kognitive, sociale og
emotionelle kompetencer er den mest omkostningseffektive indsats
sammenlignet med senere indsatser i skolen eller jobtræning
m.v. Det gælder særligt i de helt tidlige år.
Herudover peger en
undersøgelse fra 2012 på, at ca. halvdelen af de
tosprogede børn ikke har tilstrækkelige
danskkundskaber, når de starter i
børnehaveklassen.
Børn bosiddende i udsatte
boligområder har en større risiko for ikke at udvikle
alderssvarende dansksproglige kompetencer end børn, som er
bosiddende uden for disse områder. Herudover får
børn bosiddende i udsatte boligområder lavere
karakterer i dansk ved 9. og 10. klasses afgangsprøve end
børn fra resten af landet. Det gælder både i
forhold til børn med ikke-vestlig oprindelse og
øvrige børn.
Herudover vurderes det, at
børn i udsatte boligområder har en større
risiko for at vokse op i et parallelsamfund med marginal
tilknytning til det danske samfund og med begrænset adgang
til miljøer, hvor der lægges vægt på de
normer og værdier, der kendetegner det danske samfund. De
objektive kriterier, som listen over udsatte boligområder,
som offentliggøres af Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet én gang årligt, jf. lov om almene
boliger m.v., dannes på baggrund af, viser endvidere, at der
i udsatte boligområder er en relativt høj andel
voksne, som er uden tilknytning til arbejdsmarkedet, ikke er under
uddannelse, har en grunduddannelse som højeste uddannelse,
har lav indkomst, i højere grad begår kriminalitet
m.v.
På denne baggrund vurderes
det, at børn i udsatte boligområder, ud over det
faglige efterslæb, i højere grad end børn uden
for disse områder har brug for rollemodeller uden for deres
familie og øvrige omgangskreds.
Den sociale og sproglige
sammensætning i de fællesskaber, børn
indgår i, er også central. Således viser en
undersøgelse, at der er en sammenhæng mellem
børns gennemsnitlige score i dansk i 2. klasse og den
sociale sammensætning i den daginstitution, hvor
børnene har gået. Herudover viser en række
danske og internationale undersøgelser på
folkeskoleområdet, at elever på skoler med mange
tosprogede elever klarer sig dårligere end elever på
andre skoler - også når der tages højde for
elevernes socioøkonomiske baggrund. Det gælder
både børn af dansk herkomst og børn af anden
etnisk oprindelse.
Det er ministeriets vurdering, at
en bedre fordeling af børn i daginstitutioner kan medvirke
til at styrke børnenes dansksproglige udvikling og generelle
læringsparathed på kort og lang sigt.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ændre
dagtilbudsloven, så der fremover maksimalt må optages
30 pct. børn fra udsatte boligområder i løbet
af et kalenderår i hver daginstitution eller hver enhed i
daginstitutionen, når daginstitutionen består af flere
enheder. Det foreslås, at ændringen vil gælde for
kommunale daginstitutioner, selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence samt
privatinstitutioner.
Det foreslås endvidere, at
kommunalbestyrelsen, hvis den som led i opfyldelsen af
pasningsgarantien ønsker at anvise børn med
bopæl uden for et udsat boligområde plads i en
daginstitution beliggende i et udsat boligområde, samtidig
vil skulle tilbyde barnet plads i et andet dagtilbud beliggende
uden for et udsat boligområde. Forældrene vil i disse
tilfælde frit kunne vælge mellem de to pladser, der
tilbydes.
Hvorvidt en daginstitution er
beliggende i et udsat boligområde vil afhænge af, om
boligområdet fremgår af den liste, som
offentliggøres af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
én gang årligt efter lov om almene boliger m.v.
Regeringen fremsætter
parallelt med nærværende lovforslag et forslag til lov
om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om leje, hvor der bl.a. lægges op til
at indføre kriterier for udsatte boligområder. Med
lovforslaget lægges der op til, at der ved udsatte
boligområder forstås områder, hvor mindst to af
følgende kriterier er opfyldt:
1) Andelen af
beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til
arbejdsmarkedet eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som
gennemsnit over der seneste 2 år.
2) Andelen af
beboere dømt for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer udgør
mindst 3 gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnit over de
seneste 2 år.
3) Andelen af
beboere i alderen 30-59 år, der alene har en
grundskoleuddannelse, overstiger 60 pct.
4) Den
gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64
år i området eksklusive uddannelsessøgende
udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige
bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Udsatte boligområder, som
også opfylder kriteriet om at "andelen af indvandrere og
efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 pct.",
kategoriseres som ghettoområder. Men dette kriterium har
ingen betydning i forhold til opgørelsen af udsatte
boligområder.
Ved boligområder
forstås fysisk sammenhængende matrikelnumre, som i 2010
var ejet af almene boligafdelinger og havde sammenlagt mindst 1.000
beboere.
Det foreslås, at selvejende
og udliciterede daginstitutioner samt privatinstitutioner, hvor det
fremgår af vedtægterne, at institutionen ved optagelse
har til formål at tilgodese en eller flere virksomheders
medarbejdere, ikke vil være omfattet af kravet om maksimalt
optag på 30 pct. børn fra udsatte boligområder i
løbet af et kalenderår.
Det foreslås, at selvejende
og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence samt
privatinstitutioner en gang årligt skal oplyse
kommunalbestyrelsen i institutionskommunen om, hvor stor en andel
børn fra udsatte boligområder der er optaget i
institutionen i løbet af det seneste kalenderår. I
institutioner, som består af flere enheder, foreslås
det, at andelen oplyses for hver enhed i daginstitutionen. Dermed
kan kommunalbestyrelsen få et samlet billede af nyoptaget af
børn fra udsatte boligområder i kommunens
daginstitutioner.
Det foreslås, at
opgørelsen af nyoptag omfatter børnenes
folkeregisteradresser på optagelsestidspunktet i det
pågældende kalenderår. Det foreslås, at
kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at børn
der udmeldes af institutionen i samme kalenderår, som de
optages, ikke skal indgå i opgørelsen. Beslutningen
vil skulle gælde for alle daginstitutioner i kommunen.
Det foreslås, at
kommunalbestyrelsen skal opsige aftalen med en selvejende eller
udliciteret daginstitution med optagelseskompetence, hvis
institutionen eller en enhed heri, når institutionen
består af flere enheder, i løbet af et
kalenderår har optaget mere end 30 pct. børn fra
udsatte boligområder. Det foreslås desuden, at
kommunalbestyrelsen skal tilbagekalde godkendelsen af en
privatinstitution, hvis institutionen eller en enhed heri,
når institutionen består af flere enheder, i
løbet af et kalenderår har optaget mere end 30 pct.
børn fra udsatte boligområder.
Det foreslås, at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan beslutte, at
aftalen med en selvejende eller udliciteret daginstitution ikke
skal opsiges, og at en godkendelse af en privatinstitution ikke
skal tilbagekaldes, hvis institutionen kan påvise, at
overskridelsen af grænsen på 30 pct. børn fra et
udsat boligområde ikke overstiger 5 procentpoint, og at
overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
Det foreslås, at
børne- og socialministeren fastsætter regler om den
maksimale procentsats for årligt nyoptag for kommuner, hvor
andelen af børn i alderen mellem 26 uger og indtil
skolestart med bopæl i udsatte boligområder
udgør mere end 20 pct. af den samlede gruppe af børn
i kommunen i samme aldersgruppe. Disse kommuner får dermed
mulighed for at anvise børn fra udsatte boligområder
efter en højere procentsats.
Det foreslås derudover, at
børne- og socialministeren fastsætter regler om en
dispensationsadgang, hvorefter kommunalbestyrelsen kan
ansøge Børne- og Socialministeriet om, at
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan fravige
reglerne i den foreslåede § 23, stk. 4, og § 26 a,
stk. 1-10, hvis der foreligger helt særlige forhold. Reglerne
vil blive fastsat i en bekendtgørelse, hvor det blandt andet
vil fremgå, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med
ansøgningen skal kunne sandsynliggøre, at der
arbejdes målrettet frem mod, at der maksimalt er optaget 30
pct. børn fra udsatte boligområder i løbet af
et kalenderår efter som udgangspunkt 5 år i den
daginstitution eller enhed i daginstitution, der søges
dispensation for.
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at
medføre kommunale merudgifter på 12,0 mio. kr. i 2020,
og på 7,8 mio. kr. årligt i 2021 og fremefter. Heraf
vedrører 4,1 mio. kr. i 2020 tilretning af eventuelle
it-systemer, kommuner anvender i forbindelse med anvisning af plads
i daginstitutioner m.v., mens de øvrige udgifter
vedrører administrativt merarbejde. Kommunerne kompenseres
ved en regulering af bloktilskuddet.
Der afsættes med lovforslaget
hertil en omstillingspulje på 101 mio. kr. årligt i
2019 og 2020 under Børne- og Socialministeriet. Puljen
består af dels en ansøgningspulje, dels en
lånepulje. Ansøgningspuljen udgør 25 mio. kr.
årligt i 2019 og 2020 og kan søges af kommuner med
daginstitutioner beliggende i udsatte boligområder til
finansiering af afledte driftsudgifter i form af f.eks. dobbelt
husleje eller skærpelse af institutionernes profil ved f.eks.
sociale normeringer m.v.
Lånepuljen udgør 76
mio. kr. årligt i 2019 og 2020 og giver kommuner med
daginstitutioner beliggende i udsatte boligområder mulighed
for at søge om lånedispensation efter de
gældende løbetidsregler i den kommunale og regionale
lånebekendtgørelse til afholdelse af
anlægsudgifter ved etablering af nye daginstitutioner samt
deponering ved leje af ny daginstitution.
Forslaget berører ikke
regionerne og har ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Forlagets økonomiske
konsekvenser forhandles med kommunerne.
Lovforslaget vurderes at have
administrative konsekvenser for kommunerne, da kommunalbestyrelsen
skal sikre, at der maksimalt optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder, jf. lov om almene boliger m.v., i
løbet af et kalenderår i hver daginstitution. Dette
vurderes at medføre omstillingskonsekvenser, idet kommunerne
skal ændre deres anvisningspraksis og eventuelle it-systemer,
samt driftskonsekvenser, da kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse om optagelse i et dagtilbud, jf. dagtilbudslovens
§ 26 og den foreslåede § 26 a, på baggrund af
den til enhver tid gældende liste over udsatte
boligområder, som offentliggøres årligt den 1.
december af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, jf. lov om
almene boliger m.v. Reglerne skal ses i sammenhæng med de
øvrige initiativer, som er aftalt på andre
ministerområder, hvor det overordnede mål er at mindske
antallet af udsatte boligområder og ghettoområder over
en kortere årrække.
Lovforslaget bygger på de
definitioner for udsatte boligområder, som anvendes i lov om
almene boliger m.v. Denne ensartede begrebsanvendelse
understøtter sammenhængen på tværs i den
offentlige sektor.
Det vurderes, at lovforslaget
følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Der
er afsat midler til tilretning af eventuelle it-systemer, kommuner
anvender i forbindelse med anvisning af plads i daginstitutioner
m.v., ligesom der er tid til at tilrette eventuelle it-systemer i
og med, at de relevante bestemmelser i lovforslaget foreslås
at få virkning fra den 1. januar 2020.
Forslaget har ikke
implementeringskonsekvenser for staten og regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget indføres
det, at der maksimalt må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i løbet af et kalenderår i
hver daginstitution eller enhed i daginstitution. Reglerne har
indvirkning på privatinstitutioners optagelse af børn
og kan dermed have afledte økonomiske og administrative
konsekvenser for privatinstitutionen.
Med lovforslaget foreslås
det, at selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence samt privatinstitutioner en gang årligt
skal oplyse kommunalbestyrelsen i institutionskommunen om, hvor
stor andel børn fra udsatte boligområder der er
optaget i institutionen i løbet af det seneste
kalenderår. Reglerne har dermed administrative konsekvenser
for selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence samt privatinstitutioner.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden 29. juni 2018 til 6. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børne- og
Kultur-chefforeningen (BKF), Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Daginstitutionernes
Lands-Organisation (DLO), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Danske
Handicaporganisationer (DH), Det Centrale Handicapråd, FOA -
Fag og Arbejde, fobu, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkeds-chefer i Danmark, FTF, KL, Landsforeningen af
forældre til børn i dagtilbud (FOLA),
Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige
Børnepassere, Selveje Danmark og Socialpædagogernes
Landsforbund.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre merudgifter til regulering af kommunernes
bloktilskud på 12,0 mio. kr. i 2020, og på 7,8 mio.kr.
årligt i 2021 og fremefter. Der afsættes hertil en
omstillingspulje på 101,0 mio. kr. årligt i 2019 og
2020, fordelt på en ansøgningspulje og en
lånepulje. Ansøgningspuljen på 25,0 mio. kr.
årligt i 2019 og 2020 kan søges af de berørte
kommuner til finansiering af afledte driftsudgifter i form af
f.eks. dobbelt husleje eller skærpelse af institutionernes
profil ved f.eks. sociale normeringer mv. Lånepuljen på
76 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 kan anvendes til
lånedispensation vedr. finansiering af anlægsudgifter
eller deponering ved etablering eller leje af nye
daginstitutioner. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
administrative omstillings- og driftskonsekvenser for kommunerne,
idet kommunerne skal ændre deres anvisningspraksis og
eventuelle it-systemer, og da listen over udsatte
boligområder, jf. lov om almene boliger m.v.,
offentliggøres årligt 1. december. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Reglerne har indvirkning på
privatinstitutioners optagelse af børn og dermed afledte
økonomiske konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence samt privatinstitutioner
skal én gang årligt oplyse kommunalbestyrelsen i
institutionskommunen om, hvor stor andel børn fra udsatte
boligområder der er optaget i institutionen over det seneste
kalenderår. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af
dagtilbudslovens § 3, stk. 4, at kommunalbestyrelsen skal
fastsætte og offentliggøre en oversigt over
fritidshjem og klubtilbud i kommunen samt satser for privat pasning
og tilskud til pasning af egne børn.
Som følge af vedtagelse af
lov nr. 554 af 29. maj 2018 om ændring af dagtilbudsloven og
lov om folkeskolen (Styrket kvalitet i dagtilbud, øget
fleksibilitet og frit valg for forældre) er der lavet en
ændring af § 3, hvorefter § 3 alene
fastsætter kommunalbestyrelsens ansvar, herunder ansvar for
at fastsætte og offentliggøre mål og rammer i
relation til fritidshjem og klubtilbud. Kommunalbestyrelsens ansvar
for dagtilbuddene, herunder pligt til at fastsætte rammer
m.v. for dagtilbud er fastsat i ny § 3 a.
Det foreslås, at der laves en
ændring af dagtilbudslovens § 3, stk. 4, hvorefter
ordene 'samt satser for tilskud til privat pasning og pasning af
egne børn' udgår. Forslaget betyder, at § 3, stk.
4, alene vil fastsætte, at kommunalbestyrelsen skal
offentliggøre en oversigt over fritidshjem og klubtilbud i
kommunen.
Forslaget medfører ikke
materielle ændringer, idet kommunalbestyrelsens forpligtelse
til at offentliggøre en oversigt over tilskud til privat
pasning og pasning af egne børn er fastsat i
dagtilbudslovens § 3 a, stk. 7.
Til nr. 2
Det følger af
dagtilbudslovens § 20, stk. 1, at det er kommunalbestyrelsen i
institutionskommunen, der skal godkende en privatinstitution.
Institutionskommunen godkender privatinstitutionen, hvis
privatinstitutionen opfylder lovgivningens krav til
daginstitutioner og de godkendelseskriterier, som
kommunalbestyrelsen har fastsat med udgangspunkt i de generelle
krav til kommunens egne institutioner.
Det fremgår videre af
dagtilbudslovens § 20, stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan
trække en godkendelse tilbage, hvis privatinstitutionen ikke
opfylder de kriterier, som den er blevet godkendt på baggrund
af. Kommunalbestyrelsen har pligt til at føre løbende
tilsyn med, at de krav, som privatinstitutionen blev godkendt
efter, overholdes.
Det foreslås, at det
tilføjes i § 20, stk. 3, at kommunalbestyrelsen vil
kunne tilbagekalde en godkendelse af en privatinstitution, hvis
privatinstitutionen eller en enhed heri, når institutionen
består af flere enheder, har optaget mere end 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i løbet af et
kalenderår. Det betyder, at en kommunalbestyrelse vil kunne
tilbagekalde en godkendelse af en privatinstitution, hvis
privatinstitutionen eller en enhed i institutionen har optaget
f.eks. 40 pct. børn fra udsatte boligområder i
løbet af et kalenderår.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med den foreslåede § 26 a, stk. 5, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås, at bl.a.
privatinstitutioner én gang årligt vil skulle oplyse
kommunalbestyrelsen om, hvor stor en andel børn fra et udsat
boligområde, den har optaget i løbet af et
kalenderår i institutionen eller i hver enhed, hvis
institutionen består af flere enheder.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.3.
Til nr. 3
Det følger af
dagtilbudslovens § 4, at kommunalbestyrelsen skal sørge
for det nødvendige antal pladser i dagtilbud. Efter
dagtilbudslovens § 23, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen
endvidere tilbyde forældre pasningsgaranti i et dagtilbud.
Forpligtelsen kan opfyldes ved en plads i en kommunal, selvejende
eller udliciteret daginstitution eller i en kommunal eller privat
dagpleje efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4, og § 21,
stk. 2 og 3.
Det foreslåede § 23,
stk. 4, er nyt.
Det foreslås med § 23, stk. 4, 1. pkt., at hvis
kommunalbestyrelsen som led i opfyldelsen af pasningsgarantien, jf.
dagtilbudslovens § 23, stk. 2 og 3, vil anvise børn,
som har bopæl uden for udsatte boligområder, plads i en
kommunal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller enhed
heri, der er beliggende i udsatte boligområder, jf. lov om
almene boliger m.v., vil barnet ligeledes skulle tilbydes en plads
i andet dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk.
2 eller 3, som ikke er beliggende i et udsat boligområde.
Ved boligområde forstås
fysisk sammenhængende matrikelnumre, som i 2010 var ejet af
almene boligafdelinger og sammenlagt havde mindst 1.000 beboere.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan godkende, at andre
matrikelnumre, som er fysisk sammenhængende med
boligområdet, indgår i boligområdet, jf. §
lov om almene boliger m.v.
Daginstitutioner beliggende i
tilknytning til et udsat boligområde, som er omfattet af den
foreslåede § 23, stk. 4, defineres som daginstitutioner
eller enheder i daginstitutioner, der er beliggende på
matrikelnumre, som udgør et udsat boligområde, jf.
listen over udsatte boligområder i lov om almene boliger
m.v.
Om et barn har bopæl i et
udsat boligområde vil således afhænge af, om
barnet bor i et boligområde, der optræder på
listen over udsatte boligområder, som offentliggøres i
december hvert år af transport-, bygnings- og
boligministeren, jf. lov om almene boliger m.v., som
foreslået i forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje.
Forslaget vil indebære, at
kommunalbestyrelsen vil skulle anvise børn, som har
bopæl uden for et udsat boligområde to pladser i
dagtilbud efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4, eller §
21, stk. 2 eller 3, hvis den ene plads, der tilbydes, er i en
daginstitution eller enhed i en daginstitution, som er beliggende i
tilknytning til et udsat boligområde.
Forslaget medfører, at de
enkelte forældre selv vil kunne beslutte, hvilken af de to
pladser, de ønsker at tage imod, eller de ønsker at
sige nej tak til begge pladser og f.eks. i stedet stå
på venteliste til en tredje plads
Det foreslås i § 23,
stk. 4, 2. pkt., at det første
år, hvor et udsat boligområde fremgår af listen
over udsatte boligområder, som offentliggøres hvert
år af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, jf. lov om
almene boliger m.v., vil den foreslåede regel om, at
kommunalbestyrelsen, hvis den som led i opfyldelsen af
pasningsgarantien ønsker at anvise børn, som har
bopæl uden for udsatte boligområder, plads i en
kommunal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller enhed
heri, der er beliggende i et udsat boligområde, ligeledes vil
skulle tilbyde barnet en plads i et andet dagtilbud efter
dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4 eller § 21, stk. 2 eller
3, som ikke er beliggende i et udsat boligområde, gælde
fra den 1. maj i det følgende kalenderår.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen og daginstitutionen vil få tid til at
forberede sig på de nye anvisningsregler. Det betyder, at
hvis et boligområde kommer på listen over udsatte
boligområder, når denne offentliggøres af
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet den 1. december, vil
kommunalbestyrelsen fra den 1. maj i det følgende
kalenderår skulle anvise børn, som er bosiddende uden
for et udsat boligområde, to pladser, hvis den ene plads, der
tilbydes, er beliggende i tilknytning til et udsat
boligområde. Hvis et boligområde har fremgået,
men ikke længere fremgår af listen over udsatte
boligområder, når denne offentliggøres den 1.
december, vil området være omfattet af reglerne frem
til den 31. december samme år.
Kommunalbestyrelsen kan ligeledes
vælge at tilbyde forældre to pladser som led i
opfyldelsen af pasningsgarantien i andre situationer. Det kan
f.eks. være tilfældet, hvis en kommunal daginstitution
eller en enhed i en daginstitution er beliggende på en
matrikel, som ligger tæt på et udsat boligområde,
men ikke er omfattet af definitionen, jf. lov om almene boliger
m.v., fordi den specifikke matrikel, som institutionen eller
enheden er placeret på, ligger uden for det udsatte
boligområde.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.3.
Til nr. 4
Efter dagtilbudslovens § 26,
stk. 1, har kommunalbestyrelsen ansvaret for og kompetencen til at
træffe afgørelse om optagelse i dagtilbud. Efter
§ 26, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen beslutte helt eller
delvist at delegere kompetencen til at træffe
afgørelse om optagelse af børn til selvejende og
udliciterede daginstitutioner, jf. § 19, stk. 3 og 4, og
private dagplejere, jf. § 21, stk. 3.
Det følger af
dagtilbudslovens § 26, stk. 3, at en privatinstitution skal
træffe afgørelse om optagelse af børn i
privatinstitutionen, og at kommunalbestyrelsen ikke kan anvise
plads i en privatinstitution, da det er forældrene selv, der
beslutter, om de ønsker en plads til deres barn i en
privatinstitution.
Der er ikke i dag fastsat regler
for, hvor mange børn fra et udsat boligområde, der i
løbet af et kalenderår må optages i en
daginstitution.
Den foreslåede § 26 a er
ny.
Det foreslås i § 26 a, stk. 1, 1.
pkt., at kommunalbestyrelsen vil skulle sikre, at der
maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder, jf. lov om almene boliger m.v., i løbet
af et kalenderår i hver daginstitution efter dagtilbudslovens
§ 19, stk. 2-4, jf. dog de foreslåede § 26 a, stk.
2, 4, 7, 11 og 12. Tidspunktet for optagelse forstås som det
tidspunkt, hvor kommunen træffer afgørelse og meddeler
forældrene, at barnet er blevet optaget i et konkret
dagtilbud.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 1, 2. pkt., at kommunalbestyrelsen
vil skulle sikre, at der i daginstitutioner efter dagtilbudslovens
§ 19, stk. 2-4, som består af flere enheder, maksimalt
optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i hver
enhed i daginstitutionen.
Forslaget har til hensigt at sikre
en bedre fordeling af børn fra udsatte boligområder.
Kommunalbestyrelsen vil som følge af forslaget fra den 1.
januar til den 31. december samme år skulle sikre, at der i
alle daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner, som
kommunalbestyrelsen anviser plads i, højst optages 30 pct.
børn med bopæl i et udsat boligområde. Da
optaget skal opgøres over et kalenderår vil
kommunalbestyrelsen have fleksibilitet til f.eks. at optage en
relativt høj andel af børn fra udsatte
boligområder i den førs?te del af året, hvis den
i den resterende del af året får den samlede andel af
optagne børn fra udsatte boligområder ned under 30
pct.
Som følge af loftet over
nyoptag af børn fra udsatte boligområder, vil der
efter en årrække samlet set højst være
optaget maksimalt 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i en daginstitution eller enhed i en
daginstitution.
Da forslaget foreslås alene
at gælde for nyoptagne børn i løbet af et
kalenderår, vil børn, der allerede er optaget i en
daginstitution eller en enhed i daginstitutionen, ikke indgå
i opgørelse af de 30 pct.
Det følger af forslaget, at
det første år, hvor et alment boligområde
fremgår af listen over udsatte boligområder, jf. lov om
almene boliger m.v., vil de foreslåede regler om loft for
nyoptag gælde fra den 1. januar i det følgende
kalenderår.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 2, 1.
pkt., at selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence efter dagtilbudslovens § 26, stk. 2, vil
skulle sikre, at der maksimalt optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i løbet af et kalenderår i
de pågældende daginstitutioner, jf. dog de
foreslåede stk. 4, 7, 11 og 12, hvor det bl.a.
foreslås, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan beslutte, at en aftale med en selvejende eller
udliciteret daginstitution ikke skal opsiges, selvom der er sket en
overskridelse af den fastsatte grænse, hvis overskridelsen er
maks. 5 procentpoint, og at overskridelsen skyldes uforudsete
forhold, samt mulighed for at nyoptage børn efter en
højere maksimal procentsats i kommuner med en høj
andel børn bosat i et udsat boligområde, samt mulighed
for at ansøge om dispensation fra reglerne efter
lovforslaget.
Det foreslås videre i §
26 a, stk. 2, 2. pkt., at i selvejende
og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, som
består af flere enheder, vil institutionen skulle sikre, at
der maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i den enkelte enhed i løbet af et
kalenderår.
Forslaget indebærer, at den
private leverandør vil skulle sikre, at der fra den 1.
januar til den 31. december samme år, højst optages 30
pct. børn med folkeregisteradresse i et udsat
boligområde i den enkelte selvejende eller udliciterede
daginstitution eller i alle enheder i den pågældende
daginstitution. Da optaget af børn skal opgøres over
et kalenderår vil den selvejende eller udliciterede
daginstitution have fleksibilitet til f.eks. at optage en relativt
høj andel af børn fra udsatte boligområder i
den første del af året, hvis den i den resterende del
af året kan få den samlede andel af nyoptagne
børn fra udsatte boligområder ned under 30 pct. i
institutionen eller enhed i institutionen.
Forslaget skal ses i lyset af, at
de pågældende selvejende og udliciterede
daginstitutioner selv anviser pladser i daginstitutionen.
Kommunalbestyrelsen har således ikke mulighed for at sikre,
at der i institutioner eller enhederne heri ikke optages mere end
30 pct. børn fra udsatte boligområder i løbet
af et kalenderår.
Forslaget indebærer, at den
private leverandør vil være ansvarlig for optage
børn i henhold til den foreslåede § 26 a, stk. 2,
på baggrund af den aktuelle liste over udsatte
boligområder, som offentliggøres årligt i
december måned af transport-, bygnings- og boligministeren,
jf. lov om almene boliger m.v.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 3, 1. pkt., at privatinstitutioner
skal sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt
optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i
privatinstitutionen, jf. dog de foreslåede stk. 4, 9, 11 og
12, hvor det bl.a. foreslås, at kommunalbestyrelsen i
særlige tilfælde kan beslutte, at en godkendelse af en
privatinstitution ikke skal tilbagekaldes, selvom der er sket en
overskridelse af den fastsatte grænse, hvis overskridelsen er
maksimalt 5 procentpoint, og at overskridelsen skyldes uforudsete
forhold, samt derudover mulighed for at nyoptage børn efter
en højere maksimal procentsats i kommuner med en høj
andel børn bosat i et udsat boligområde, samt mulighed
for at ansøge om dispensation fra reglerne i
lovforslaget.
Det foreslås videre i §
26 a, stk. 3, 2. pkt., at i
privatinstitutioner, der består af flere enheder, vil
privatinstitutionen skulle sikre, at der maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i den enkelte enhed i
privatinstitutionen i løbet af et kalenderår.
Forslaget indebærer, at
privatinstitutionen vil skulle sikre, at der fra den 1. januar til
den 31. december samme år, højst optages 30 pct.
børn med bopæl i et udsat boligområde i den
enkelte privatinstitution eller i alle enheder i den
pågældende institution. Da optaget af børn skal
opgøres over et kalenderår, vil privatinstitutionen
have fleksibilitet til f.eks. at optage en relativt høj
andel af børn fra udsatte boligområder i den
første del af året, hvis den i den resterende del af
året kan få den samlede andel af nyoptagne børn
fra udsatte boligområder ned under 30 pct. i institutionen
eller enhed i institutionen.
Forslaget skal ses i lyset af, at
privatinstitutioner selv træffer afgørelse om
optagelse i institutionen. Kommunalbestyrelsen har således
ikke mulighed for at sikre, at der i privatinstitutioner eller
enheder heri ikke optages mere end 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i løbet af et kalenderår.
Forslaget indebærer, at den
private leverandør vil være ansvarlig for at optage
børn i privatinstitutionen i henhold til den
foreslåede § 26 a, stk. 3, på baggrund af den
aktuelle liste over udsatte boligområder, som
offentliggøres årligt i december af transport-,
bygnings- og boligministeren, jf. lov om almene boliger m.v.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 4, at selvejende og udliciterede
daginstitutioner samt privatinstitutioner, af hvis vedtægter
det fremgår, at institutionen ved optagelse har til
formål at tilgodese en eller flere virksomheders
medarbejdere, jf. dagtilbudslovens § 27, stk. 2, 3. pkt., og
§ 27, stk. 4, 2. pkt., ikke vil være omfattet af
forslaget om, at der maksimalt må optages 30 pct. børn
fra udsatte boligområder i daginstitutionen eller enheden i
daginstitutionen i løbet af et kalenderår. De
pågældende institutioner benævnes
virksomhedsins?ti?tu?ti??oner i det efterfølgende.
Forslaget indebærer, at
virksomhedsinstitutioner fortsat kan optage de
pågældende medarbejderes børn, uanset hvor
barnet og familien har bopæl.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 5, 1.
pkt., at selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence samt privatinstitutioner, som er omfattet af
reglerne i de foreslåede stk. 2 og 3, én gang
årligt vil skulle oplyse kommunalbestyrelsen i
institutionskommunen om, hvor stor en andel børn fra udsatte
boligområder, der er optaget i institutionen i løbet
af det seneste kalenderår.
Det foreslås videre i §
26 a, stk. 5, 2. pkt., at i selvejende
og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence samt
privatinstitutioner, som består af flere enheder, vil
institutionen skulle oplyse, hvor stor en andel børn fra
udsatte boligområder, der er optaget i hver enhed i
løbet af det seneste kalenderår.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen vil have mulighed for at følge med i, om
institutionerne i kommunen efterlever de foreslåede regler
om, at der maksimalt må optages 30 pct. børn fra
udsatte boligområder i hver daginstitution eller enhed heri,
i løbet af det seneste kalenderår, jf. de
foreslåede stk. 2 og 3.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med de foreslåede stk. 6 og 8, hvorefter
kommunalbestyrelsen skal opsige driftsaftalen med en selvejende
eller udliciteret daginstitution med optagelseskompetence samt
tilbagekalde godkendelsen af privatinstitutioner, hvis
institutionerne i løbet af et kalenderår optager mere
end 30 pct. børn fra udsatte boligområder i den
enkelte institution eller enhed i institutionen.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 6, at kommunalbestyrelsen vil
skulle opsige aftalen med en selvejende eller udliciteret
daginstitution med optagelseskompetence, hvis den selvejende eller
udliciterede daginstitution i løbet af et kalenderår
har optaget mere end 30 pct. børn fra et udsat
boligområde i institutionen eller en enhed heri, jf. dog
undtagelserne i de foreslåede stk. 4, 7, 11 og 12.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen vil skulle opsige aftalen, som er indgået
mellem den private leverandør og kommunalbestyrelsen, hvis
institutionen ikke har levet op til kravet om, at der fra den 1.
januar til den 31. december samme år højst må
optages 30 pct. børn fra udsatte boligområder i den
enkelte selvejende eller udliciterede daginstitution eller enhed
heri.
Kommunalbestyrelsen vil skulle
opsige aftalen med den selvejende eller udliciterede daginstitution
i henhold til den aftale om opsigelsesvarsel, der er indgået
mellem kommunen og institutionen.
Opsigelse af en driftsoverenskomst
er ikke omfattet af forvaltningslovens afgørelsesbegreb.
Kommunalbestyrelsen er dog også, når den handler
på privatretligt grundlag, underlagt offentligretlige
retsgrundsætninger, herunder princippet om saglighed i
forvaltningen samt proportionalitets- og lighedsprincippet.
I forbindelse med opsigelse af en
driftsaftale og lukning af en institution vil kommunen efter
gældende regler være forpligtet til at tilbyde
børnene en plads i et andet dagtilbud, jf. dagtilbudslovens
§§ 4 og 23. Forældre, hvis børn er optaget i
en selvejende eller udliciteret daginstitution med
optagelseskompetence, vil således være berettiget til
at få en plads til deres barn i et andet dagtilbud inden for
de gældende retningslinjer for optagelse, som kommunen har
fastsat, jf. dagtilbudslovens § 27.
Hvis en selvejende eller
udliciteret daginstitution herefter fortsat ønsker at drive
daginstitution, vil det kræve, at der indgås en ny
driftsaftale med kommunalbestyrelsen, hvis institutionen skal
drives som selvejende eller udliciteret daginstitution, jf.
dagtilbudslovens § 19, stk. 3 og 4, eller en ny godkendelse,
hvis institutionen skal drives som privatinstitution, jf.
dagtilbudslovens § 19, stk. 5.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med det foreslåede stk. 5, hvor det
foreslås, at institutionen en gang årligt skal oplyse
kommunen om, hvor stor en andel børn fra udsatte
boligområder, der er optaget i institutionen i løbet
af det seneste kalenderår. Kommunalbestyrelsen vil bl.a.
skulle basere sin beslutning om opsigelse af driftsaftalen på
baggrund af, hvad den selvejende eller udliciterede daginstitution
har oplyst kommunen.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 7, at kommunalbestyrelsen i
særlige tilfælde vil kunne beslutte, at aftalen med en
selvejende eller udliciteret daginstitution ikke skal opsiges, jf.
det foreslåede stk. 6, hvis institutionen kan påvise,
at overskridelsen ikke overstiger 5 procentpoint, og at
overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde vil kunne
beslutte, at driftsaftalen ikke skal opsiges, selvom der i
løbet af et kalenderår er optaget op til 35 pct.
børn fra udsatte boligområder i institutionen eller en
enhed heri.
Det vil være op til den
enkelte kommunalbestyrelse at vurdere, om institutionen kan
påvise, at der har været tale om uforudsete forhold.
Uforudsete forhold vil eksempelvis kunne være udefrakommende
forhold, der påvirker institutionens kapacitet, der betyder,
at institutionen ikke kan efterleve sin plan om nyoptag af
børn fra udsatte boligområder i løbet af et
kalenderår, herunder en høj andel børn der
f.eks. bliver skoleudsat eller force majeure som f.eks. brand,
skimmelsvamp eller lignende. Derudover vil der f.eks. kunne
være tale om forhold, der begrænser adgangen til
institutionen markant for børn uden for det udsatte
boligområde, f.eks. anlæggelse af ny motorvej, byggeri
m.v. De uforudsete forhold skal bl.a. ses i relation til
institutionen eller enheden i institutionens størrelse, da
f.eks. få ændringer i antallet af ledige pladser
på et kalenderår kan have større betydning i en
mindre institution eller enhed end i en større
institution.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 8, at kommunalbestyrelsen skal
tilbagekalde godkendelsen af en privatinstitution, hvis
privatinstitutionen i løbet af et kalenderår har
optaget mere end 30 pct. børn fra et udsat boligområde
i institutionen eller en enhed heri, jf. dog undtagelserne i de
foreslåede stk. 4, 9, 11 og 12.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen vil skulle tilbagekalde godkendelsen af en
privatinstitution, som institutionen har fået efter
dagtilbudslovens § 20, stk. 1, hvis privatinstitutionen ikke
har efterlevet kravet om, at der fra den 1. januar til den 31.
december samme år højst må optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i den enkelte
institution eller enhed heri.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med det foreslåede stk. 5, hvorefter
institutionen en gang årligt skal oplyse kommunen om, hvor
stor en andel børn fra udsatte boligområder, der er
optaget i institutionen i løbet af det seneste
kalenderår. Kommunalbestyrelsen vil bl.a. skulle basere sin
afgørelse om tilbagekaldelse af godkendelsen på
baggrund af de oplysninger, privatinstitutionen har givet til
kommunen.
I forbindelse med tilbagekaldelse
af en godkendelse og lukning af en privatinstitution vil kommunen
efter gældende regler være forpligtet til at tilbyde
børnene en plads i et andet dagtilbud, jf. dagtilbudslovens
§§ 4 og 23. Forældre, hvis børn er optaget i
en privatinstitution, vil således være berettiget til
at få en plads til deres barn i et andet dagtilbud inden for
de gældende retningslinjer for optagelse, som kommunen har
fastsat, jf. § 27.
Kommunalbestyrelsens
afgørelse om at tilbagekalde en godkendelse af en
privatinstitution som følge af overskridelse af loftet for
optagelse af børn fra udsatte boligområder kan efter
de gældende regler i dagtilbudsloven ikke indbringes for
anden administrativ myndighed, jf. § 20, stk. 4, 2. pkt.
Hvis den private leverandør
ønsker at drive en privatinstitution, jf. dagtilbudslovens
§ 19, stk. 5, på ny, vil det kræve en ny
godkendelse efter dagtilbudslovens § 20.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 9, at kommunalbestyrelsen i
særlige tilfælde kan beslutte, at en godkendelse af en
privatinstitution ikke skal tilbagekaldes efter det
foreslåede stk. 8, hvis privatinstitutionen kan påvise,
at overskridelsen af den fastsatte grænse ikke overstiger 5
procentpoint, og at overskridelsen skyldes uforudsete forhold.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde vil kunne
beslutte, at godkendelsen af en privatinstitution ikke skal
tilbagekaldes, selvom der i løbet af et kalenderår er
optaget op til 35 pct. børn fra udsatte boligområder i
privatinstitutionen eller en enhed heri.
Det vil være op til den
enkelte kommunalbestyrelse at vurdere, om privatinstitutionen kan
påvise, at der har været tale om uforudsete forhold.
Uforudsete forhold vil eksempelvis kunne være udefrakommende
forhold, der påvirker institutionens kapacitet, der
gør, at institutionen ikke kan efterleve sin plan for
nyoptag af børn fra udsatte boligområder i
løbet af et kalenderår, herunder en høj andel
børn der f.eks. bliver skoleudsat eller force majeure som
f.eks. brand, skimmelsvamp eller lignende. Derudover kan der f.eks.
være tale om forhold, der begrænser adgangen til
institutionen markant for børn uden for det udsatte
boligområde, f.eks. anlæggelse af ny motorvej, byggeri
m.v. De uforudsete forhold skal bl.a. ses i relation til
institutionen eller enheden i institutionens størrelse, da
f.eks. få ændringer i antallet af ledige pladser i
løbet af et kalenderår kan have større
betydning i en mindre institution eller enhed end i en
større institution.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 10, 1.
pkt., at der ved opgørelse af nyoptag efter de
foreslåede stk. 1-9, alene vil skulle indgå
børnenes folkeregisteradresse på optagelsestidspunktet
i det pågældende kalenderår.
Det foreslås videre i §
26 a, stk. 10, 2. pkt., at
kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at børn, der
udmeldes af institutionen i samme kalenderår, som de optages,
ikke skal indgå i opgørelsen af årligt
nyoptag.
Forslaget indebærer, at
børn, som udmeldes af en daginstitution samme år, som
de optages, og herefter optages i en anden daginstitution i
kommunen i samme år, ikke vil skulle indgå i
opgørelsen over nyoptag i den pågældende
institution, hvis kommunalbestyrelsen beslutter det. Dermed vil
barnet ikke kunne indgå i opgørelsen over nyoptag i
flere daginstitutioner i samme kalenderår. Forslaget
indebærer samtidig, at kommuner eller institutioner, som
oplever stor udskiftning af børnegruppen inden for det samme
kalenderår, vil få mulighed for at tage højde
for dette i forbindelse med nyoptaget.
Endelig foreslås det med
§ 26 a, stk. 10, 3. pkt., at
kommunalbestyrelsens eventuelle beslutning om at undtage
børn fra opgørelsen, jf. 2. pkt., som udmeldes fra en
institution i samme kalenderår, som de optages, vil omfatte
alle daginstitutioner i kommunen, jf. dog det foreslåede stk.
12.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 11, at børne- og
socialministeren vil kunne fastsætte regler om maksimal
procentsats for årligt optag af børn fra udsatte
boligområder for kommuner, hvor andelen af børn i
alderen mellem 26 uger og indtil skolestart med bopæl i et
udsat boligområde overstiger 20 pct. af den samlede gruppe af
børn i kommunen i samme aldersgruppe. Reglerne vil blive
fastsat på bekendtgørelsesniveau.
Forslaget indebærer, at alle
kommuner, herunder kommuner med en høj andel af børn
fra udsatte boligområder, vil kunne ansøge om at
få et højere loft over andelen af børn fra
udsatte boligområder, der optages i en daginstitution eller
enhed i en daginstitution i løbet af et kalenderår.
Forslaget indebærer videre, at kommuner, hvor andelen af
børn i alderen 26 uger og indtil skolestart bosat i udsatte
boligområder udgør 20 pct. eller mere af den samlede
gruppe børn i aldersgruppen, vil kunne anvise børn
plads i daginstitutioner efter en højere
maksimumsgrænse end øvrige kommuner.
Hvis kommunen vurderer, at der er
behov for andre grænser end dem, der foreslås fastsat
ved bekendtgørelse, jf. den foreslåede § 26 a,
stk. 11, vil kommunen have mulighed for at ansøge om
dispensation fra reglerne efter den foreslåede § 26 a,
stk. 12, såfremt der foreligger helt særlige forhold,
ligesom kommunen efter dagtilbudslovens § 100 har mulighed for
at ansøge børne- og socialministeren om at godkende
ordninger, der fraviger reglerne i dagtilbudsloven.
Et eventuelt højere loft for
andelen af børn fra udsatte boligområder i
daginstitutioner i en kommune med en meget høj andel af
børn fra udsatte boligområder vil i givet fald skulle
gælde for alle daginstitutioner, som er beliggende i
kommunen. Dette vil både omfatte kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner samt privatinstitutioner.
Det foreslås i § 26 a,
stk. 12, 1.
pkt., at der indsættes en bestemmelse, der giver
børne- og socialministeren bemyndigelse til at udstede
nærmere regler om en dispensationsadgang fra reglerne efter
de foreslåede § 23, stk. 4, og § 26 a stk.
1-10.
Det foreslås, at
bemyndigelsen benyttes til at fastsætte regler ved
bekendtgørelse, som vil betyde, at kommunalbestyrelsen kan
ansøge Børne- og Socialministeriet om dispensation
fra de foreslåede regler om maksimalt at optage 30 pct.
børn fra et udsat boligområde i løbet af et
kalenderår for enkelte eller flere daginstitutioner i
kommunen, samt de foreslåede regler om, at
kommunalbestyrelsen vil skulle anvise børn, som har
bopæl uden for et udsat boligområde, plads i to
forskellige dagtilbud efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4,
eller § 21, stk. 2 eller 3, hvis den ene plads er i en
daginstitution eller enhed i en daginstitution, som er beliggende i
tilknytning til et udsat boligområde, hvis der foreligger
helt særlige forhold.
Dispensationen vil kunne omfatte
enkelte institutioner eller enheder i institutioner, som
kommunalbestyrelsen har fokus på. Helt særlige forhold
kan eksempelvis være, at kommunalbestyrelsen allerede har
truffet beslutning om tiltag, som forventes at betyde, at
institutionen vil kunne leve op til, at der efter en
årrække maksimalt optages 30 pct. børn fra et
udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Helt særlige forhold vil
f.eks. også kunne være, at det område,
institutionen er beliggende i, ligger meget isoleret, at
området arealmæssigt er meget stort, eller at
området inden for en kort årrække ikke forventes
at være på listen over udsatte boligområder.
Det foreslås videre, at der
fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen i
ansøgningen vil skulle sandsynliggøre, at den
arbejder målrettet på, at den pågældende
institution eller enhed maksimalt vil optage 30 pct. børn
fra et udsat boligområde i løbet af et
kalenderår, jf. den foreslåede § 23, stk. 4, samt
den foreslåede § 26 a, stk. 1-10, efter som udgangspunkt
5 år.
Det foreslås videre, at der
fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen i alle
tilfælde, hvor der søges om dispensation fra reglerne
om f.eks. maksimalt 30 pct. nyoptag af børn fra udsatte
boligområder, vil skulle redegøre for, hvilke tiltag
kommunen har eller vil igangsætte i dispensationsperioden for
at fremme børnenes dansksproglige kompetencer og
øvrige generelle læring samt for at modvirke, at
børnene vokser op i parallelsamfund.
Det foreslås, at
kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at viderebringe
ansøgninger om dispensation fra selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence samt privatinstitutioner
til Børne- og Socialministeriet, såfremt disse
institutioner ønsker at ansøge om dispensation fra de
foreslåede § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10.
Kommunalbestyrelsen har derudover
efter dagtilbudslovens § 100 mulighed for at ansøge
børne- og socialministeren om at godkende ordninger, der
fraviger reglerne i dagtilbudsloven.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.3.
Til nr. 5
Det følger af
dagtilbudslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., at selvejende og
udliciterede daginstitutioner og privat dagpleje med
optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, skal fastsætte
og offentliggøre retningslinjer for optagelse af børn
i tilbuddet.
Det følger af
dagtilbudslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., at selvejende og
udliciterede daginstitutioner, af hvis vedtægter det
fremgår, at institutionen ved optagelse har til formål
at tilgodese en eller flere virksomheders medarbejdere, efter
aftale med kommunalbestyrelsen kan forbeholde pladserne i
institutionen for medarbejderes børn.
Det foreslås, at der
indsættes et nyt 2. punktum i §
27, stk. 2, hvor det
fastsættes, at selvejende og udliciterede daginstitutioner
med optagelseskompetence kun kan afvise at optage børn, hvis
der ikke er plads i institutionen, eller hvis barnet har
folkeregisteradresse i et udsat boligområde, og institutionen
vurderer, at der er risiko for, at institutionen ikke kan leve op
til kravet i den foreslåede § 26 a, stk. 2.
Forslaget er en præcisering
af, at selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence, med undtagelse af virksomhedsinstitutioner,
efter gældende regler alene kan afvise at optage børn,
hvis der ikke er ledige pladser i institutionen. Dette har hidtil
kun fremgået af forarbejder til dagtilbudsloven, jf.
lovforslag nr. L 170 fremsat den 28. februar 2007, jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 5814.
Med forslaget fastsættes
samtidig en hjemmel til, at selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence vil kunne afvise at
optage børn med henvisning til børnenes
folkeregisteradresse i et udsat boligområde, hvis
institutionen har en klar formodning om, at optagelse af et konkret
barn vil betyde, at de ikke kan leve op til kravet om, at
institutionen i løbet af et kalenderår højst
må optage 30 pct. børn fra udsatte boligområder.
Det vil i disse tilfælde være et krav, at institutionen
skriftligt meddeler forældrene, at barnet ikke kan optages,
ligesom institutionen sagligt skal begrunde, hvorfor barnet ikke
kan optages.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med den foreslåede § 26 a, stk. 2, hvor
det foreslås, at selvejende og udliciterede daginstitutioner
med optagelseskompetence højst må optage 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i institutionen eller en
enhed heri i løbet af et kalenderår.
Som følge af forslaget
bliver dagtilbudslovens § 27, stk. 2, 2. pkt. til 3. pkt.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.3.
Til nr. 6
Det følger af
dagtilbudslovens § 27, stk. 4, 1. pkt., at privatinstitutioner
kun kan afvise at optage børn, hvis der ikke er plads i
institutionen.
Det foreslås, at det
fastsættes i § 27, stk. 4, 1.
pkt., at privatinstitutioner vil kunne afvise at optage
børn på baggrund af barnets folkeregisteradresse i et
udsat boligområde, hvis privatinstitutionen vurderer, at der
er en risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kravet om,
at der maksimalt må optages 30 pct. børn fra et udsat
boligområde i løbet af et kalenderår, jf. den
foreslåede § 26 a, stk. 3.
Forslaget indebærer, at
privatinstitutioner får hjemmel til at kunne afvise at optage
børn, hvis privatinstitutionen har en klar formodning om, at
der vil være en risiko for, at optagelse af et konkret barn,
der har folkeregisteradresse i et udsat boligområde, vil
betyde, at institutionen ikke vil kunne leve op til kravet om, at
institutionen i løbet af et kalenderår højst
må optage 30 pct. børn fra udsatte boligområder.
Det vil i disse tilfælde være et krav, at
privatinstitutionen skriftligt meddeler forældrene, at barnet
ikke kan optages, ligesom institutionen sagligt skal begrunde,
hvorfor barnet ikke kan optages.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med den foreslåede § 26 a, stk. 3,
hvoraf det foreslås, at privatinstitutioner højst
må optage 30 pct. børn fra udsatte boligområder
i løbet af et kalenderår i institutionen eller en
enhed heri.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, jf. afsnit 2.1.3.
Til nr. 7
Det følger af
dagtilbudslovens § 29, stk. 3, at for selvejende og
udliciterede daginstitutioner omfattet af § 27, stk. 2, 2.
pkt., og privatinstitutioner omfattet af § 27, stk. 4, 2.
pkt., gælder, at et barn ikke kan opsiges fra en plads i
institutionen mod forældrenes ønske alene fordi,
forælderens ansættelsesforhold ophører i den
pågældende virksomhed, som institutionen har til
formål at tilgodese medarbejdere i.
Det foreslås at ændre
henvisningen i § 29, stk. 3, så der henvises til §
27, stk. 2, 3. pkt. Forslaget er en konsekvensændring og skal
ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 5, hvor det
foreslås at indsætte et nyt 2. pkt. i § 27, stk.
2, hvorefter det nuværende 2. pkt. bliver til 3. pkt.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Af lovtekniske årsager
foreslås loven at træde i kraft den 1. januar 2019, som
indebærer, at ministeren fra den 1. januar 2019 får
bemyndigelse til at fastsætte regler ved
bekendtgørelse om blandt andet en dispensationsadgang, jf.
den foreslåede § 26 a, stk. 11 og 12.
Forslaget indebærer, at en
kommunalbestyrelse, selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence og privatinstitutioner fra primo 2019 via
regler fastsat ved bekendtgørelse, hvis der foreligger helt
særlige forhold, vil kunne ansøge Børne- og
Socialministeriet om at fravige de foreslåede regler om
maksimalt 30 pct. optag af børn fra udsatte
boligområder i løbet af et kalenderår samt
kravet om anvisning af to forskellige pladser, jf. den
foreslåede § 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10, som
foreslås at få virkning fra den 1. januar 2020.
Kommuner og institutioner, som
ansøger om dispensation, vil således kunne få
behandlet deres ansøgning inden de pågældende
bestemmelser får virkning den 1. januar 2020, så
kommuner og institutioner ved, om de fra den 1. januar 2020 skal
efterleve de foreslåede krav om maksimalt 30 pct. nyoptag af
børn fra udsatte boligområder m.v.
Det foreslås i stk. 2, at det foreslåede krav om, at
der maksimalt må optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i hver daginstitution eller enhed i en
daginstitution i løbet af et kalenderår, jf. den
foreslåede § 20, stk. 3, § 26 a, stk. 1-10, §
27, stk. 2, § 27, stk. 4, og § 29, stk. 3, 1. pkt., vil
få virkning fra 1. januar 2020.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen fra og med den 1. januar 2020 vil være
forpligtet til at efterleve de foreslåede krav i § 20,
stk. 3, § 26 a, stk. 1, og § 26 a, stk. 6-10, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 4.
Forslaget indebærer videre,
at selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence og privatinstitutioner fra den 1. januar 2020
vil være forpligtet til at efterleve de foreslåede krav
i § 26 a, stk. 2-5, og § 26 a, stk. 10, § 27, stk.
2, og § 27, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
4-7.
Det foreslås i stk. 3, at det foreslåede krav om, at
en kommunalbestyrelse, som tilbyder børn bosat uden for et
udsat boligområde plads i en daginstitution beliggende i et
udsat boligområde, samtidig vil skulle tilbyde en plads i et
dagtilbud uden for det udsatte boligområde, og at
forældrene frit vil kunne vælge mellem de to pladser,
jf. den foreslåede § 23, stk. 4, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 3, vil få virkning fra 1. januar 2020.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen først vil være forpligtet til at
tilbyde børn med bopæl uden for et udsat
boligområde to pladser fra den 1. januar 2020. I disse
tilfælde vil det andet dagtilbud, der tilbydes plads i,
skulle være beliggende uden for et udsat
boligområde.
Da dagtilbudsloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil dette
lovforslag ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 748 af 20. juni 2016, som ændret
ved bl.a. § 1 i lov nr. 427 af 3. maj 2017 og senest ved
§ 1 i lov nr. 554 af 29. maj 2018, foretages følgende
ændringer: | § 3.
--- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre en
oversigt over fritidshjem og klubtilbud i kommunen samt satser for
tilskud til privat pasning og tilskud til pasning af egne
børn. | | 1. I § 3, stk. 4, udgår »samt
satser for tilskud til privat pasning og tilskud til pasning af
egne børn«. | | | | §
20. --- | | | Stk. 2 --- | | | Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan tilbagekalde godkendelsen af en
privatinstitution, hvis institutionen ikke opfylder de kriterier,
som institutionen blev godkendt på baggrund af. Stk. 4.
--- | | 2. I § 20, stk. 3, indsættes efter
»på baggrund af«: », eller
privatinstitutionen har optaget mere end 30 pct. børn fra et
udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder
i lov om almene boliger m.v., i løbet af et
kalenderår, jf. § 26 a, stk. 3«. | | | | | | | § 23.
--- | | | Stk. 2-3.
--- | | 3. I § 23 indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4.
Ønsker kommunalbestyrelsen som led i opfyldelsen af
pasningsgarantien efter stk. 2 og 3 at anvise børn, som har
bopæl uden for udsatte boligområder, plads i en
kommunal, selvejende eller udliciteret daginstitution eller enhed
heri, der er beliggende i boligområder, der optræder
på listen over udsatte boligområder, jf. lov om almene
boliger m.v., skal barnet ligeledes tilbydes en plads i et andet
dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 eller
3, som ikke er beliggende i et udsat boligområde. I det
første år, hvor et boligområde optræder
på listen over udsatte boligområder, jf. lov om almene
boliger m.v., gælder 1. pkt. fra den 1. maj i det
følgende kalenderår.« | | | | | | 4. Efter
§ 26 indsættes: | | | »§ 26
a. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der maksimalt
nyoptages 30 pct. børn fra udsatte boligområder, jf.
listen over udsatte boligområder i lov om almene boliger
m.v., i løbet af et kalenderår i hver daginstitution
efter § 19, stk. 2-4, jf. dog stk. 2, 4, 7, 11 og 12. I
daginstitutioner efter 1. pkt., der består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der
maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i løbet af et kalenderår i hver
enhed i daginstitutionen. | | | Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, skal sikre, at der
maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i
lov om almene boliger m.v., i løbet af et kalenderår i
daginstitutionen, jf. dog stk. 4, 7, 11 og 12. I selvejende og
udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, som
består af flere enheder, jf. § 19, stk. 6, skal den
selvejende eller udliciterede daginstitution sikre, at der
maksimalt optages 30 pct. børn fra udsatte
boligområder i løbet af et kalenderår i hver
enhed i daginstitutionen. | | | Stk. 3.
Privatinstitutioner skal sikre, at der maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder, jf. listen over udsatte
boligområder i lov om almene boliger m.v., i løbet af
et kalenderår i privatinstitutionen, jf. dog stk. 4, 9, 11 og
12. Privatinstitutioner, som består af flere enheder, jf.
§ 19, stk. 6, skal sikre, at der maksimalt optages 30 pct.
børn fra udsatte boligområder i løbet af et
kalenderår i hver enhed i privatinstitutionen. | | | Stk. 4.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner samt
privatinstitutioner af hvis vedtægter det fremgår, at
institutionen ved optagelse har til formål at tilgodese en
eller flere virksomheders medarbejdere, jf. § 27, stk. 2, 2.
pkt., og § 27, stk. 4, 2. pkt., er ikke omfattet af stk. 2 og
3. | | | Stk. 5.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner med
optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, samt
privatinstitutioner skal en gang årligt oplyse
kommunalbestyrelsen i institutionskommunen om, hvor stor en andel
børn fra udsatte boligområder, der er optaget i
institutionen i løbet af det seneste kalenderår. I
daginstitutioner efter 1. pkt., der består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, skal institutionen oplyse, hvor stor en
andel børn fra udsatte boligområder, der er optaget i
hver enhed i løbet af det seneste kalenderår. | | | Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal opsige aftalen med en selvejende eller
udliciteret daginstitution med optagelseskompetence, jf. § 26,
stk. 2, hvis den selvejende eller udliciterede daginstitution i
løbet af et kalenderår har optaget mere end 30 pct.
børn fra et udsat boligområde i daginstitutionen eller
i en enhed heri, hvis institutionen består af flere enheder,
jf. § 19, stk. 6, jf. dog stk. 4, 7, 11 og 12. | | | Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at
aftalen med en selvejende eller udliciteret daginstitution ikke
skal opsiges, jf. stk. 6, hvis den selvejende eller udliciterede
daginstitution kan påvise, at overskridelsen af den fastsatte
grænse ikke overstiger 5 procentpoint, og at overskridelsen
skyldes uforudsete forhold. | | | Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal tilbagekalde godkendelsen af en
privatinstitution, hvis privatinstitutionen i løbet af et
kalenderår har optaget mere end 30 pct. børn fra et
udsat boligområde i daginstitutionen eller i en enhed heri,
hvis institutionen består af flere enheder, jf. § 19,
stk. 6, jf. dog stk. 4, 9, 11 og 12. | | | Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at
en godkendelse ikke skal tilbagekaldes efter stk. 8, hvis
privatinstitutionen kan påvise, at overskridelsen af den
fastsatte grænse ikke overstiger 5 procentpoint, og at
overskridelsen skyldes uforudsete forhold. | | | Stk. 10. Ved
opgørelse af nyoptag efter stk. 1-9, skal alene indgå
børnenes folkeregisteradresse på optagelsestidspunktet
i det pågældende kalenderår. Kommunalbestyrelsen
kan dog uanset 1. pkt. beslutte, at børn, der udmeldes af
institutionen i samme kalenderår, som de optages, ikke skal
indgå i opgørelsen af årligt nyoptag, jf. stk.
1. Kommunalbestyrelsens eventuelle beslutning efter 2. pkt.
omfatter alle daginstitutioner i kommunen. | | | Stk. 11.
Børne- og socialministeren fastsætter regler om
maksimal procentsats for årligt nyoptag, når andelen af
børn i alderen mellem 26 uger og indtil skolestart med
bopæl i udsatte boligområder, overstiger 20 pct. af den
samlede gruppe af børn i kommunen i samme
aldersgruppe. | | | Stk. 12.
Børne- og socialministeren fastsætter regler om en
dispensationsadgang. Kommunalbestyrelsen skal efter disse regler
kunne ansøge Børne- og Socialministeriet om, at
daginstitutioner eller enheder i daginstitutioner kan fravige
§ 23, stk. 4, og § 26 a, stk. 1-10, hvis der foreligger
helt særlige forhold.« | | | | § 27.
--- | | 5. I § 27, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: | Stk. 2.
Selvejende og udliciterede daginstitutioner og privat dagpleje med
optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, skal fastsætte
og offentliggøre retningslinjer for optagelse af børn
i tilbuddet. Selvejende og udliciterede daginstitutioner som
nævnt i 1. pkt., af hvis vedtægter det fremgår,
at institutionen ved optagelse har til formål at tilgodese en
eller flere virksomheders medarbejdere, kan efter aftale med
kommunalbestyrelsen forbeholde pladserne i institutionen for
medarbejdernes børn. | | »Selvejende og udliciterede
daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2,
kan kun afvise at optage børn, hvis der ikke er plads i
institutionen, eller hvis barnet har folkeregisteradresse i et
udsat boligområde og in?stitutionen vurderer, at der er
risiko for, at institutionen ikke kan leve op til kravet i §
26 a, stk. 2.« | Stk. 3.
--- | | | Stk. 4.
Privatinstitutioner kan kun afvise at optage børn, hvis der
ikke er plads i institutionen. | | 6. I § 27, stk. 4, 1. pkt., indsættes
efter »institutionen«: », eller på baggrund
af barnets folkeregisteradresse i et udsat boligområde, hvis
privatinstitutionen vurderer, at der er en risiko for, at
institutionen ikke kan leve op til kravet i § 26 a, stk.
3«. | § 29.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. For
selvejende og udliciterede daginstitutioner omfattet af § 27,
stk. 2, 2. pkt., og privatinstitutioner omfattet af § 27, stk.
4, 2. pkt., gælder, at et barn ikke kan opsiges fra en plads
i institutionen mod forældrenes ønske, alene fordi
forælderens ansættelsesforhold ophører i den
virksomhed, som institutionen har til formål at tilgodese
medarbejdere i. | | 7. I § 29, stk. 3, 1. pkt., ændres
»27, stk. 2, 2. pkt.« til: »27, stk. 2, 3.
pkt.«. | | | |
|