Fremsat den 4. oktober 2018 af Undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Mulighed for at oprette talentklasser i
musik og integrerede biblioteker)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, som
ændret ved § 13, nr. 2 og 7, i lov nr. 1746 af 27.
december 2016, § 2 i lov nr. 397 af 2. maj 2018, § 2 i
lov nr. 554 af 29. maj 2018 og § 9 i lov nr. 75 af 8. juni
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 19 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres et
integreret bibliotek bestående af det pædagogiske
læringscenter og et folkebibliotek.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan som led i beslutningen efter stk. 3
beslutte følgende:
1) At det
integrerede bibliotek skal have hel eller delvis fælles
ledelse.
2) At det
integrerede bibliotek samles på én lokalitet, hvis det
vurderes at forbedre bibliotekstilbuddet til skolens elever og
kommunens borgere.
3) At
skolebestyrelsen uanset § 44, stk. 4, ikke skal godkende
undervisningsmidler, som det integrerede bibliotek skal stille til
rådighed, jf. stk. 1, 1. pkt., medmindre de udelukkende skal
anvendes som undervisningsmidler på skolen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 25 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette særlige
talentklasser i musik fra børnehaveklassen til 10. klasse.
Optagelse af elever i disse klasser kan uanset stk. 2 og § 36,
stk. 3, ske på baggrund af en vurdering af elevernes
musikalske forudsætninger.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver
så dygtige, de kan. Med dette formål for øje
blev der i 2014-2015 iværksat en række såkaldte
rammeforsøg i bl.a. fælles ledelse af
pædagogiske læringscentre og de kommunale
folkebiblioteker (integrerede biblioteker) og talentklasser i musik
og i henhold til folkeskolelovens § 55, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 989 af 23. august 2017, med de
ændringer, der følger af § 2 i lov nr. 397 af 2.
maj 2018, § 2 i lov nr. 554 af 29. maj 2018 og § 9 i lov
nr. 75 af 8. juni 2018
Rammeforsøgene blev evalueret i
slutningen af 2017, og på den kvalitative side viste begge
forsøg at have positiv indflydelse på elevernes
læring og trivsel. Undervisningsministeren besluttede
på den baggrund at forlænge forsøgene med
talentklasser i musik og integrerede biblioteker til og med
skoleåret 2018-19 og har indgået aftale med partierne
bag folkeskoleloven (V, K, LA, DF, S, RV og SF) om at
permanentgøre muligheden for at oprette disse ordninger ved
en ændring af folkeskoleloven.
2. Indholdet af lovforslaget
2.1. Integrerede biblioteker
2.1.1. Gældende regler
Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens §
19, stk. 2, skal der ved hver skole oprettes et pædagogisk
læringscenter. Det pædagogiske læringscenter
samarbejder med folkebiblioteket. Det pædagogiske
læringscenter stiller undervisningsmidler til rådighed
for skolens undervisning, herunder også bøger til
elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen
heraf.
Det fremgår af § 7 i lov om
biblioteksvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 100 af 30.
januar 2013, at kommunens folkebiblioteker samarbejder med
kommunens skolebiblioteker. Der benyttes de samme
katalogiseringsregler m.v. inden for folke- og
skolebiblioteksområdet. Om ledelse af folkebiblioteker
fremgår af bibliotekslovens § 3, stk. 3, at lederen af
et folkebibliotek skal have en relevant faglig baggrund. Det
fremgår af forarbejderne til lov om biblioteksvirksomhed, jf.
lovforslag nr. L 78, fremsat den 3. november 1999, jf.
Folketingstidende 1999-2000 (1. samling), Tillæg A, side
2120, at andre faggrupper end
bibliotekarerne kan besætte lederstillingen ved et
folkebibliotek, idet navnlig de større kommuner har behov
for at foretage en samlet vurdering af en ansøgers faglige
og ledelsesmæssige kvalifikationer.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Siden 2003 har der været godkendt en række
forsøg med fælles ledelse af folke- og
skolebiblioteker. Skiftende ministre har siden 2007 løbende
forlænget forsøgene for et år ad gangen.
Begrundelsen for forlængelserne har været, at de
politiske forhandlinger om fælles ledelse m.v. ikke har
været afsluttet. Endvidere er der godkendt nye forsøg
på de samme betingelser som inden for
forsøgsprogrammet i regi af udfordringsretten.
Med folkeskolereformen bortfaldt bl.a. de
særskilte kvalifikationskrav til skolebibliotekarer.
I forlængelse heraf iværksatte
Undervisningsministeriet i 2014-2015 et rammeforsøg i
henhold til folkeskolelovens § 55, stk. 1, med
"kombinationsbiblioteker". Fire kommuner med i alt seks
"kombinationsbiblioteker" indgik i rammeforsøget, som blev
evalueret i slutningen af 2017. I henhold til
forsøgsgodkendelserne kunne der overgå funktioner fra
skolebestyrelsen og skolelederen til folkebibliotekets ledelsen,
ligesom skolebestyrelsens bestemmelse over materialebestilling og
materialeindkøb m.v. (undervisningsmidler) kunne
overgå til folkebibliotekets ledelse. Desuden kunne
personaleledelse af medarbejderne på de pædagogiske
læringscentre på skolerne overgå fra skolelederen
til folkebibliotekets ledelse. I to af de kommuner, der var med i
forsøget, afprøvede man først en
samarbejdsform, hvor skolelederen stadig havde ledelseskompetencen
i relation til medarbejdere ved det pædagogisk
læringscenter, og dermed havde skolelederen også
formelt set beslutningskompetencen med hensyn til arbejdsindhold
m.v. Det viste sig imidlertid, at den løbende daglige
planlægning, deltagelse i medarbejderfora og en række
andre praktiske koordineringsopgaver fungerede
uhensigtsmæssigt med denne ledelsesform. Herefter overgik man
til et ansættelsesforhold under folkebibliotekets ledelse.
Skolernes undervisere tilknyttet det pædagogisk
læringscenter var herefter i alle de medvirkende kommuner
ansat af folkebiblioteket og dermed under folkebibliotekets ledelse
både med hensyn til organisering af arbejdsindholdets
tilrettelæggelse, efter- og videreuddannelse,
medarbejdersamtaler, samarbejde med øvrigt
bibliotekspersonale etc.
Evalueringen af forsøget viste, at
elever, undervisere og ledere oplevede ordningen som en succes, og
at både skolerne og lokalsamfundet så de integrerede
biblioteker som en gevinst. Ordningen bidrog til, at der blev givet
mere og bedre betjening, og at skolerne blev åbnet for andre
former for kulturelle aktiviteter og fællesskaber end dem,
der ellers ville have fundet sted.
På baggrund af erfaringerne fra
rammeforsøget foreslås det, at indsætte en ny
bestemmelse i folkeskolelovens § 19, stk. 3 og 4, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres et
integreret bibliotek bestående af et pædagogisk
læringscenter og et folkebibliotek. Kommunalbestyrelsen kan
som led i beslutningen bestemme, at det integrerede bibliotek skal
have hel eller delvis fælles ledelse. Kommunalbestyrelsen kan
ligeledes beslutte, at det integrerede bibliotek samles på
én lokalitet, hvis det vurderes at forbedre
bibliotekstilbuddet til skolens elever og kommunes borgere.
Kommunalbestyrelsen kan endelig også beslutte, at
skolebestyrelsen uanset folkeskolelovens § 44, stk. 4, ikke
skal godkende undervisningsmidler, som det integrerede bibliotek
skal stille til rådighed, jf. stk. 1, 1. pkt., medmindre de
udelukkende skal anvendes som undervisningsmidler på skolen.
Reglerne i folkeskolelovgivningen om pædagogisk
læringscenter og reglerne i lov om biblioteksvirksomhed vil
fortsat gælde for de pædagogiske læringscentre og
folkebiblioteker, der får fælles ledelse.
Forslaget vil indebære, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres integrerede
biblioteker bestående af et pædagogiske
læringscenter og et folkebibliotek, og der stilles ikke krav
om, at kommunalbestyrelsen skal indhente
(forsøgs)godkendelse fra undervisningsministeren. Herved
får kommunalbestyrelserne bedre muligheder for i
overensstemmelse med lokale prioriteringer, ønsker og behov
at tilrettelægge en fleksibel opgaveløsning. De
skoler, der på baggrund af medvirken i ministeriets
rammeforsøg allerede har etableret integrerede biblioteker,
kan således fortsætte hermed efter
forsøgsperiodens udløb, såfremt
kommunalbestyrelsen beslutter at etablere sådanne.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
2.2. Talentklasser i musik
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i folkeskoleloven er der ikke
hjemmel til at oprette talentklasser i musik, hvor der sker
optagelse af elever på baggrund af en vurdering af elevernes
musikalske forudsætninger.
Efter folkeskolelovens § 36, stk. 2, har
børn, der bor eller opholder sig i en skoles skoledistrikt,
en ubetinget ret til at blive optaget i denne skole.
Folkeskolelovens regler om frit skolevalg og klassedannelse,
herunder princippet om den udelte enhedsskole, indebærer, at
børn har ret til at blive optaget i en hvilken som helst
folkeskole, de måtte ønske, hvis der er ledige
pladser. Hvis der er flere ansøgere til en skole end ledige
pladser, skal de ledige pladser fordeles mellem ansøgerne
efter objektive kriterier, som på forhånd er fastsat af
kommunalbestyrelsen. Optagelse kan ikke afslås på
baggrund af en subjektiv (pædagogisk) vurdering eller
optagelsesprøve eller lignende. Opdeling i klasser af elever
efter standpunkt, evner og øvrige forudsætninger
må ikke finde sted, medmindre dette har særskilt
hjemmel.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Skolen skal udfordre og udvikle alle elever, så de bliver
så dygtige, de kan - også de elever der har et
særligt musikalsk talent.
For at give elever med et musikalsk talent
mulighed for at kombinere øvning på et instrument og
skolegang på en hensigtsmæssig måde har
Undervisningsministeriet i 2014-15 iværksat et
rammeforsøg i henhold til folkeskolelovens § 55, stk.
1, med optagelseskrav til talentklasser i musik. Syv kommuner og i
alt 7X skoler indgik i forsøget. De deltagende skoler har
kunnet optage og inddele elever i talentklasser i musik på
baggrund af en vurdering af elevernes musikalske
forudsætninger. Med forsøgene har kommunerne haft
mulighed for at fravige folkeskolelovens § 36, stk. 3, om frit
skolevalg, og § 25, stk. 2, om klassedannelse, herunder
princippet om den udelte enhedsskole.
Formålet med rammeforsøget har
været at give elever med et musikalsk talent mulighed for at
kombinere øvning på sit instrument og skolegang
på en social og musikfaglig hensigtsmæssig måde.
Dette med henblik på at fremme en helhedsorienteret
talentudvikling og at skabe forudsætninger for musikalske
præstationer på højt nationalt og internationalt
niveau. På det individuelle plan er det målet, at den
enkelte elev sikres de bedste musikalske udviklingsmuligheder,
samtidig med at man sikrer gode rammer for elevens indsats i
skolearbejdet. Undervisningen i de talentklasser i musik kan fx
tilrettelægges således, at der generelt er et
større fokus på musik og således, at elevernes
skoleskema tager højde for elevernes særlige behov for
at øve sig på deres instrument. Undervisningen skal
leve op til de almindelige regler om mål og indhold for
folkeskolens undervisning samt timetal m.v.
Evalueringen af forsøget fra oktober
2017 har vist, at både elever, undervisere og ledere har
oplevet musiktalentklasserne som en succes, som udover at
gøre eleverne fagligt dygtigere til både musik og
folkeskolens fag og obligatoriske emner også generelt
øger deres lyst til at gå i skole, hvilket
ifølge evalueringen bl.a. skyldes et stærkt socialt
fællesskab i klasserne.
Det foreslås derfor, at det gøres
muligt at oprette særlige talentklasser i musik i
børnehaveklasse til 10. klasse, så undervisningen
tilrettelægges, så den understøtter elevernes
talent og giver dem de bedst mulige rammer til at kunne
dygtiggøre sig på et instrument. Elever kan optages i
de særlige klasser på baggrund af deres musikalske
forudsætninger.
Med den foreslåede bestemmelse i §
25, stk. 5, kan kommunalbestyrelsen beslutte at oprette
særlige talentklasser i musik fra børnehaveklassen til
10. klasse. Optagelse af elever i disse klasser vil uanset §
25, stk. 2 og § 36, stk. 3, kunne ske på baggrund af en
vurdering af elevernes musikalske forudsætninger. Den
foreslåede bestemmelse giver således mulighed for
generelt at oprette talentklasser i musik og er baseret på
erfaringerne fra rammeforsøget.
Skolerne har som led i åben skole, jf.
folkeskolelovens § 3, stk. 4 og 5, mulighed for at
tilrettelægge undervisningen i samarbejde med den kommunale
eller kommunalt støttede musikskole.
Skolerne vil ikke kunne afvise en elev fra
optagelse i en talentklasse i musik på baggrund af andre
subjektive vurderinger af fx elevens sociale kompetencer eller
faglige niveau. En distriktsskoleelev, som på baggrund af
sine musikalske forudsætninger afvises fra en talentklasse i
musik på sin distriktsskole, skal optages i en af
distriktsskolens almindelige klasser.
Med den foreslåede bestemmelse gives der
generelt mulighed for at oprette talentklasser i musik uden, at
kommunalbestyrelsen skal indhente (forsøgs)godkendelse fra
undervisningsministeren. De skoler, der på baggrund af
medvirken i ministeriets rammeforsøg allerede inddeler
elever i talentklasser i musik på baggrund af en vurdering af
elevernes musikalske forudsætninger, kan således
fortsætte hermed efter forsøgsperiodens udløb,
såfremt kommunalbestyrelsen beslutter at oprette
sådanne klasser.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Med lovforslaget fjernes en række
barrierer for kommunalbestyrelsernes muligheder for at
tilrettelægge en fleksibel opgaveløsning i forhold til
organiseringen af pædagogiske læringscentre og
folkebibliotek. Der gives samtidig mulighed for at oprette
talentklasser i musik.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. juni 2018
til den 13. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Bibliotekschefforeningen, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforening (BUPL), Børnerådet, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Privatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Danske Døves Landsforbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Musikskolesammenslutning, Danske Musik- og Kulturskoleledere, Dansk
Musikpædagogisk Forening, Danske Regioner, Danske
Professionshøjskoler, Dansk Psykolog Forening, Danske
Skoleelever, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Datatilsynet,
De Sam.virkende Invalideorganisationer, De Private Sociale Tilbud
(LOS), Det Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und
Sprachverein für Nordschleswig, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Efterskolernes
Lærerforening, Efterskoleforeningen, Fag og Arbejde,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie
Fagskoler, Foreningen af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen af
Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen af Husholdningsskoler og
Håndarbejdsskoler, Foreningen for Forældre til Elever i
Fri- og Privatskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Frie Kostskolers Fællesråd, Frie Skolers
lærerforening, Institut for Menneskerettigheder,
Klagenævnet for Specialundervisning, KL,
Konkurrencestyrelsen, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere (LVU), Landsforening af 10. klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landsorganisationen i Danmark, Landssamråd for PPR-chefer,
Lilleskolerne, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter,
Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen og Ungdomsskolernes
Udviklingscenter. Lovudkastet har endvidere været
offentliggjort på Høringsportalen
(www.hoeringsportalen.dk).
9. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Med lovforslaget fjernes en række
barrierer for kommunalbestyrelsernes muligheder for at
tilrettelægge en fleksibel opgaveløsning i forhold til
organiseringen af pædagogiske læringscentre og
folkebibliotek. Der gives samtidig mulighed for at oprette
talentklasser i musik. | Ingen | Økonomiske konsekvenser
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 (folkeskolelovens § 19)
Efter den gældende bestemmelse i folkeskolelovens §
19, stk. 2, skal der ved hver skole oprettes et pædagogisk
læringscenter. Det pædagogiske læringscenter
samarbejder med folkebiblioteket. Det pædagogiske
læringscenter stiller undervisningsmidler til rådighed
for skolens undervisning, herunder også bøger til
elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf.
Den gældende folkeskolelovgivning er ikke til hinder for, at
en skoles pædagogiske læringscenter fysisk placeres et
andet sted end på skolens område, blot det
pædagogiske læringscenter fortsat kan varetage opgaven
som pædagogisk læringscenter. Som følge heraf er
der allerede gode muligheder for at styrke samarbejdet mellem det
pædagogiske læringscenter og folkebiblioteket ved fx at
placere det pædagogiske læringscenter i tilknytning til
folkebiblioteket (samlokalisering). Tilsvarende kan
folkebiblioteket heraf placeres i tilknytning til en skoles
pædagogiske læringscenter. Der er efter gældende
regler ikke hjemmel til, at et pædagogisk læringscenter
og et folkebibliotek kan have fælles ledelse.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 3, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres et
integreret bibliotek bestående af det pædagogiske
læringscenter og et folkebibliotek.
Forslaget, der er baseret på
erfaringerne fra de forsøg, der løbet i en
længere årrække, vil indebære, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres et
integreret bibliotek bestående af et pædagogiske
læringscenter og et folkebibliotek. Der stilles ikke krav om,
at kommunalbestyrelsen skal indhentes (forsøgs)godkendelse
fra undervisningsministeren. Med forslaget vil
kommunalbestyrelserne således få bedre muligheder for i
overensstemmelse med lokale prioriteringer, ønsker og behov
at tilrettelægge en fleksibel opgaveløsning.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 4, nr. 1, hvorefter
kommunalbestyrelsen som led i beslutningen efter stk. 3 kan
beslutte, at det integrerede bibliotek skal have hel eller delvis
fælles ledelse.
Med henblik på at give mulighed for at
styrke samarbejdet mellem det pædagogiske læringscenter
og det kommunale folkebibliotek forslås det således, at
kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om hel eller delvis
fælles ledelse af de to enheder. Det kan fx være i
forhold til faglige tiltag, administration eller andre relevante
fælles initiativer, som vil være til gavn for begge
enheder. Hel eller delvis fælles ledelse skal ske i
overensstemmelse med lov om biblioteksvirksomhed, herunder reglerne
om folkebibliotekers ledelse, materialevalg m.v., jf. § 3 stk.
3, i lov om biblioteksvirksom. Fælles ledelse skal endvidere
ske i overensstemmelse med folkeskolelovens § 19, stk. 2 og 3,
herunder bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske
læringscentre. Reglerne i henholdsvis folkeskolelovgivningen
og lovgivningen om biblioteksvirksomhed vil således fortsat
gælde for de pædagogiske læringscentraler og
folkebiblioteker, der har fælles ledelse. Udgangspunktet er
derfor, at folkeskolen er undergivet folkeskoleloven og
folkebiblioteket er undergivet lov om biblioteksvirksomhed. Det
betyder, at opgaverne og indholdet i de to kommunale
biblioteksformer forbliver det samme; der er blot tale om, at
skolerne får hel eller delvis fælles ledelse. Se
også de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.1.
Det er kommunalbestyrelsen, der træffer
beslutning om, i hvilket omfang budget og regnskab også skal
integreres.
Det foreslås endvidere, at der
indsættes et nyt stk. 4, nr. 2,
hvorefter kommunalbestyrelsen som led i beslutningen efter stk. 3
kan beslutte, at det integrerede bibliotek samles på
én lokalitet, hvis det vurderes at forbedre
bibliotekstilbuddet til skolens elever og kommunens borgere.
Kommunalbestyrelsen vil således som led
i beslutningen om at etablere et integreret bibliotek kunne
træffe beslutning om, at en skoles pædagogiske
læringscenter i stedet for at være placeret på
skolens område skal integreres i folkebiblioteket, hvis det i
overensstemmelse med lokale forhold af kommunalbestyrelsen vurderes
at forbedre bibliotekstilbuddet til skolens elever og kommunens
borgere. Kommunalbestyrelsen vil også kunne træffe
beslutning om, at det er folkebiblioteket, der skal integreres i en
skoles pædagogiske læringscenter. Det bemærkes,
at folkeskoleloven ikke i dag er til hinder for at placere et
pædagogisk læringscenter og et folkebibliotek i samme
lokalitet, hvis det pædagogiske læringscenter fortsat
kan varetage opgaven som pædagogisk læringscenter.
Det foreslås herudover, at der
indsættes et nyt stk. 4, nr. 3,
hvorefter kommunalbestyrelsen som led i beslutningen efter stk. 3
kan beslutte, at skolebestyrelsen uanset folkeskolelovens §
44, stk. 4, ikke skal godkende undervisningsmidler, som det
integrerede bibliotek skal stille til rådighed, jf. stk. 1,
1. pkt., medmindre de udelukkende skal anvendes som
undervisningsmidler på skolen. Reglerne i
folkeskolelovgivningen om pædagogisk læringscenter og
reglerne i lov om biblioteksvirksomhed vil fortsat gælde for
de pædagogiske læringscentre og folkebiblioteker, der
får fælles ledelse. Kommunalbestyrelsen vil
således ikke kunne træffe bestemmelse om, at
skolebestyrelsen skal godkende materialevalg i henhold til lov om
biblioteksvirksomhed. Det konkrete materialevalg, fx anskaffelse af
en bestemt titel, vil fortsat skulle træffes efter ret
biblioteksfagligt skøn under anvendelse af de i lov om
biblioteksvirksomhed anførte materialevalgskriterier.
Kommunalbestyrelsen vil herefter kunne
træffe beslutning om at fravige folkeskolelovens § 44,
stk. 4, hvorefter godkendelse af undervisningsmidler er omfattet af
skolebestyrelsens kompetence. Fx vil det ofte være
hensigtsmæssigt, at skolebestyrelsens kompetence
begrænses til at fastsætte principper for, hvilke
undervisningsmidler det integrerede bibliotek skal stille til
rådighed. I praksis er det mange steder allerede sådan,
at skolebestyrelser alene fastsætter principper for, hvilke
undervisningsmidler skolen skal have, i stedet for konkret at
godkende de enkelte undervisningsmidler. Er der tale om materialer,
der udelukkende skal anvendes som undervisningsmidler på
skolen, vil dette fortsat skulle godkende af skolebestyrelsen i
henhold til § 44, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (folkeskolelovens § 25)
Efter folkeskolelovens § 36, stk. 2, har
børn, der bor eller opholder sig i en skoles skoledistrikt,
en ubetinget ret til at blive optaget i denne skole.
Folkeskolelovens § 36, stk. 3, om frit skolevalg
indebærer, at børn, der bor eller opholder sig uden
for skoledistriktet, også har ret til at blive optaget i
på skolen, hvis der er ledige pladser. Hvis der er flere
ansøgere til en skole end ledige pladser, skal de ledige
pladser fordeles mellem ansøgerne efter objektive kriterier,
som på forhånd er fastsat af kommunalbestyrelsen.
Optagelse i en skole, herunder i en bestemt klasse på skolen,
kan ikke afslås på baggrund af en subjektiv
(pædagogisk) vurdering eller optagelsesprøve.
Bestemmelsen i § 36, stk. 3, har den
betydning, at elever ikke kan afvises fra optagelse på
baggrund af en pædagogisk vurdering af elevernes faglige
niveau, evner eller øvrige forudsætninger. Der kan fx
ikke lægges vægt på elevernes resultater i test
eller lignende.
Princippet om den udelte enhedsskole
følger af den gældende bestemmelse i folkeskolelovens
§ 25, stk. 2, hvorefter det ved fordelingen af børnene
i klasser skal tilstræbes, at den enkelte klasse kan bevares
samlet på de følgende klassetrin i grundskolen.
Princippet om den udelte enhedsskole indebærer, at opdeling i
klasser af elever efter standpunkt, evner og øvrige
forudsætninger ikke må finde sted, medmindre dette har
særskilt hjemmel.
En undtagelse fra princippet om enhedsskolen
blev dog i forbindelse med folkeskolereformen indført i
§ 25, stk. 4, hvorefter kommunalbestyrelsen kan beslutte at
oprette særlige eliteidrætsklasser på 7.-10.
klassetrin. Optagelse af elever i disse klasser kan ske på
baggrund af en vurdering af elevernes sportslige niveau. Det vil
sige, at der i praksis sker en klassedeling på baggrund af
elevens evner og forudsætninger.
Det foreslås, at der tilføjes et
nyt stk. 5, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette særlige
talentklasser i musik fra børnehaveklassen til 10. klasse.
Optagelse af elever i disse klasser kan uanset stk. 2 og § 36,
stk. 3, ske på baggrund af en vurdering af elevernes
musikalske forudsætninger.
Den foreslåede bestemmelse vil
således give mulighed for generelt at oprette talentklasser i
musik uden krav om (forsøgs)godkendelse fra
Undervisningsministeriet og er baseret på erfaringerne fra de
rammeforsøg, som Undervisningsministeriet godkendte i
2014-15. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med bestemmelsen
i folkeskolelovens § 25, stk. 4, om eliteidrætsklasser.
Den gældende bestemmelse i § 25, stk. 4, og forslaget
til nyt stk. 5 udgør således undtagelser til
princippet om den udelte enhedsskole, hvorefter opdeling i klasser
efter elevers standpunkt, evner og øvrige
forudsætninger ikke må finde sted.
Skolerne har som led i åben skole, jf.
folkeskolelovens § 3, stk. 4 og 5, mulighed for at
tilrettelægge undervisningen i samarbejde med den kommunale
eller kommunalt støttede musikskole. Skolerne kan ikke
afvise en elev fra optagelse i en talentklasse i musik på
baggrund af andre subjektive vurderinger af fx elevens sociale
kompetencer eller faglige niveau. En distriktsskoleelev, som
på baggrund af sine musikalske forudsætninger afvises
fra en talentklasse i musik på sin distriktsskole, skal
optages i en af distriktsskolens almindelige klasser.
Med den foreslåede bestemmelse gives der
generelt mulighed for at oprette talentklasser i musik. De skoler,
der på baggrund af medvirken i ministeriets
rammeforsøg allerede inddeler elever i talentklasser i musik
på baggrund af en vurdering af elevernes musikalske
forudsætninger, kan således fortsætte hermed
efter forsøgsperiodens udløb, såfremt
kommunalbestyrelsen beslutter at oprette sådanne klasser.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august
2019 i forbindelse med det nye skoleår.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, fordi hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2017, som
ændret ved § 13, nr. 2 og 7, i lov nr. 1746 af 27.
december 2016, § 2 i lov nr. 397 af 2. maj 2018, § 2 i
lov nr. 554 af 29. maj 2018 og § 9 i lov nr. 75 af 8. juni
2018, foretages følgende ændringer: | | | § 1 | § 19.
--- Stk. 2.
--- | | 1. I § 19 indsættes efter stk. 2 som
nye stykker: »Stk.
3. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal etableres
et integreret bibliotek bestående af det pædagogiske
læringscenter og et folkebibliotek. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan som led i beslutningen efter stk. 3
beslutte følgende: 1. At det integrerede bibliotek skal
have hel eller delvis fælles ledelse. 2. At det integrerede bibliotek samles
på én lokalitet, hvis det vurderes at forbedre
bibliotekstilbuddet til skolens elever og kommunens borgere. 3. At skolebestyrelsen uanset § 44,
stk. 4, ikke skal godkende det integrerede biblioteks materialer,
medmindre de udelukkende skal anvendes som undervisningsmidler
på skolen.« | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
de pædagogiske læringscentres formål og
funktion. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 5. | § 25.
--- Stk.
2. --- Stk.
3. --- Stk. 4.
--- | | | | | 2. I § 25 indsættes som stk. 5: »Stk.
5. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at oprette særlige
talentklasser i musik fra børnehaveklassen til 10. klasse.
Optagelse af elever i disse klasser kan uanset stk. 2 og § 36,
stk. 3, ske på baggrund af en vurdering af elevernes
musikalske forudsætninger.« | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. august
2019. |
|