Fremsat den 4. oktober 2018 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunale
internationale grundskoler
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov om kommunale internationale grundskoler,
jf. lov?bekendtgørelse? nr. 159 af 8. februar 2017, som
ændret ved § 14 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 20 ændres
»2018-19« til: »2021-22«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 159 af 8. februar
2017, fik kommunerne mulighed for at oprette internationale
grundskoletilbud i kommunalt regi med virkning fra skoleåret
2015/16. Tidligere havde det alene været muligt at etablere
internationale grundskoletilbud i henhold til lov om friskoler og
private grundskoler m.v.
Det er fastsat i lovens § 20, at undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19. Forud for revisionen af loven skal
der gennemføres en evaluering af lovens virkninger, herunder
i hvilket omfang loven har forbedret kommunernes mulighed for
lokalt at styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde
højt kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for at
tiltrække udenlandske virksomheder.
På baggrund af den foretagne evaluering af loven
foreslås det, at lovrevisionen udsættes til
folketingsåret 2021-22.
2. Baggrund
2.1. Baggrund for evalueringen
Som nævnt er det fastsat i lovens § 20, at
undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2018-19.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at der skal ske en
evaluering af lovens virkninger som grundlag for, at
undervisningsministeren kan fremsætte forslag om revision af
loven i folketingsåret 2018-19, jf. betænkning over
lovforslag nr. L 130 om kommunale internationale grundskoler, der
er afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 24. marts
2015, Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg B.
Der fremgår følgende af betænkningen:
»Forud for revisionen vil der blive gennemført en
evaluering af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket
omfang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt at
styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække
udenlandske virksomheder. I evalueringen vil også indgå
forældrenes tilfredshed med undervisningstilbuddene og
kvaliteten af undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af
kommunale internationale grundskoler har påvirket
søgningen til internationale frie grundskoler, herunder
internationale frie grundskoleafdelinger, i
lokalområdet.«
Undervisningsministeriet har på den baggrund foretaget en
evaluering af loven i foråret 2018. Der henvises til
Undervisningsministeriets notat af maj 2018 om evaluering af lov
nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale grundskoler.
Notatet er oversendt til Folketingets Undervisningsudvalg den 18.
juni 2018.
Som led i evalueringen har Undervisningsministeriet anmodet
samtlige kommunalbestyrelser om at besvare følgende
spørgsmål:
1) Hvorfor har
kommunen ikke anvendt muligheden for at oprette en kommunal
international grundskole?
2) Har kommunen
overvejet at oprette en kommunal international grundskole og i
bekræftende fald, i hvilket omfang har kommunen inddraget de
private internationale grundskoler i lokalområdet i
overvejelserne?
3) Hvilke
bestemmelser i lov om kommunale internationale grundskoler er der
behov for at ændre for at lette oprettelsen og driften af
kommunale internationale grundskoler?
Undervisningsministeriet har den 22. marts 2018 modtaget svar
fra 71 kommuner.
2.2. De
væsentligste resultater af høringen af
kommunerne
Det fremgår af høringssvarene, at kommunerne ikke
har anvendt loven til at oprette en kommunal international
grundskole. En enkelt kommune har oplyst, at kommunalbestyrelsen
har truffet en principiel beslutning om at oprette en kommunal
international grundskole.
Størstedelen af kommunerne har vurderet, at der ikke er
behov for at oprette en kommunal international grundskole i
kommunen. Som følge heraf har kommunerne ikke inddraget
private internationale grundskoler i lokalområdet i
overvejelserne. Det fremgår endvidere af
høringssvarene, at størstedelen af kommunerne ikke
har forslag til ændring af loven om kommunale internationale
grundskoler for at lette oprettelsen og driften af skolerne.
Syv kommuner foreslår, at der i stedet for at oprette en
kommunal international grundskole som en selvstændig skole
bliver mulighed for at oprette internationale grundskoletilbud som
en afdeling på en eksisterende folkeskole, fx i form af en
international linje fra 0.-9. klasse.
Som begrundelse herfor har kommunerne blandt andet peget
på, at der mangler elevgrundlag til at oprette en kommunal
international grundskole som en selvstændig skole i
kommunen.
Enkelte kommuner har peget på, at kommunale internationale
grundskoler efter de gældende bestemmelser optager
børn af udlændinge, der har midlertidigt ophold her i
landet på grundlag af beskæftigelse. Det er kun, hvis
der er ledig kapacitet på skolen, der kan optages danske
børn og andre udenlandske børn, der bor eller
opholder sig her i landet. Kommunerne foreslår, at den
primære målgruppe for skolerne både bør
være danske børn og udenlandske børn, der bor
eller opholder sig her i landet.
En enkelt kommune har peget på, at omkostningerne ved at
oprette en selvstændig skole har gjort, at kommunen ikke har
oprettet en kommunal international grundskole. Den manglende
mulighed for forældrebetaling vil gøre tilbuddet meget
dyrt for kommunen, hvis tilbuddets elevomkostninger fx skal matche
elevomkostningerne i Copenhagen International School.
Københavns Kommune har ikke overvejet muligheden for at
oprette en kommunal international grundskole. Dette skyldes, at
kommunen i 2013 fik mulighed for at oprette en Europaskole i
tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium. Kommunen oplyser, at
der er stor søgning til skolen. En række
optagelseskriterier sikrer, at det primært er børn af
internationale arbejdstagere eller familier, der har haft ophold i
udlandet, der optages på Europaskolen.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Revision af lov om kommunale internationale
grund?skoler
3.1.1. Gældende ret
Lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 159 af 8. februar
2017, giver kommunerne mulighed for at oprette internationale
grundskoletilbud i kommunalt regi.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen på et møde kan træffe
beslutning om oprettelse af en kommunal international grundskole.
Kommunale internationale grundskoler oprettes som fritstående
skoler uden for rammerne af folkeskolen.
Der fremgår følgende af forarbejderne til loven
(lovforslag nr. L 130, der er fremsat den 29. januar 2015 af
undervisningsministeren, Folketingstidende 2014-15 (1. samling),
Tillæg A, de almindelige bemærkninger, afsnit
3.2.1.):
»Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med vurderingen
af, om der er behov for at oprette en kommunal international
grundskole, undersøge mulighederne for, om de internationale
frie grundskoler, herunder skoleafdelinger, i lokalområdet
kan fremskaffe de nødvendige pladser. Ved vurderingen af, om
de internationale frie grundskoler, herunder skoleafdelinger, kan
fremskaffe de nødvendige pladser, kan kommunalbestyrelsen
blandt andet lægge vægt på kvaliteten af
undervisningen og niveauet for forældrebetalingen.«
Undervisningen i kommunale internationale grundskoler, der gives
inden for børnehaveklassen og 1.-9. klassetrin, skal
stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, jf. lovens § 4, stk. 1. Endvidere fremgår
det af lovens § 4, stk. 2, at skolerne efter deres
formål og i hele deres virke skal forberede eleverne til
at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt
udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene.
Undervisningssproget i en kommunal international grundskole er
efter kommunalbestyrelsens bestemmelse enten engelsk, tysk eller
fransk. I faget dansk er undervisningssproget dansk, jf. lovens
§ 4, stk. 3.
Kommunale internationale grundskoler optager
undervisningspligtige børn af udlændinge, der har
midlertidigt ophold her i landet på grundlag af
beskæftigelse, og hvis forældre ønsker dem
optaget i skolen. Hvis der er ledig kapacitet på en kommunal
international grundskole, kan der optages danske børn og
andre udenlandske børn, der bor eller opholder sig her i
landet, og hvis forældre ønsker dem optaget i skolen,
jf. lovens § 3, stk. 1-3.
Det er fastsat i lovens § 9, stk. 1, at alle udgifter til
kommunale internationale grundskoler påhviler kommunerne.
Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke opkræve betaling fra
forældrene for undervisningen på kommunale
internationale grundskoler. Kommunalbestyrelsen skal dog altid
opkræve betaling af forældre til børn, der er
optaget i skolens skolefritidsordning, jf. lovens § 9, stk.
2.
Det er fastsat i lovens § 20, at undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19.
Der fremgår følgende af forarbejderne til loven
(betænkning over lovforslag nr. L 130 om kommunale
internationale grundskoler, der er afgivet af Børne- og
Undervisningsudvalget den 24. marts 2015, Folketingstidende 2014-15
(1. samling), tillæg B):
»Forud for revisionen vil der blive gennemført en
evaluering af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket
omfang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt at
styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække
udenlandske virksomheder. I evalueringen vil også indgå
forældrenes tilfredshed med undervisningstilbuddene og
kvaliteten af undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af
kommunale internationale grundskoler har påvirket
søgningen til internationale frie grundskoler, herunder
internationale frie grundskoleafdelinger, i
lokalområdet.«
Som det fremgår heraf, skal der ske en evaluering af
lovens virkninger som grundlag for, at undervisningsministeren kan
fremsætte forslag om revision af loven i folketingsåret
2018-19.
3.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser
Evalueringen af lov nr. 609 af 6.
maj 2015 om kommunale internationale grundskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 159 af 8. februar 2017, har vist, at
kommunerne ikke har anvendt loven til at oprette en kommunal
international grundskole i kommunen. En enkelt kommune har oplyst,
at kommunalbestyrelsen har truffet en politisk beslutning om at
oprette en kommunal international grundskole. Tidshorisonten for
oprettelsen er endnu ikke fastlagt.
Det fremgår desuden af
evalueringen, at størstedelen af kommunerne har vurderet, at
der ikke er behov for at oprette en kommunal international
grundskole i kommunen.
Undervisningsministeriet skal hertil bemærke, at
kommunerne kun har haft mulighed for at oprette en kommunal
international grundskole siden skoleåret 2015/16. Efter
Undervisningsministeriets opfattelse er det for kort tid til at
vurdere, om loven skal videreføres uændret,
ændres eller eventuelt ophæves. Det vil altid tage en
vis tid, før en ny lov som lov om kommunale internationale
grundskoler, der på frivillig basis giver kommunerne mulighed
for oprette skoler, bliver implementeret.
Under hensyntagen til foranstående finder
Undervisningsministeriet, at revisionen af lov om kommunale
internationale grundskoler bør udsættes til
folketingsåret 2021-22. Der vil til den tid blive taget
stilling til, hvorvidt loven skal videreføres uændret,
ændres eller eventuelt ophæves.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at lovens § 20 ændres,
således at fremsættelse af forslag om revision af loven
udsættes til folketingsåret 2021-22. En
udsættelse af lovrevisionen med 3 år vil give bedre
mulighed for at bedømme, om loven skal videreføres
uændret, ændres eller ophæves.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. juni 2018
til den 16. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Danmarks Lærerforening, Danmarks Privatskoleforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk
Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af
Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen af Katolske Skoler i
Danmark, Foreningen for Kristne Friskoler, Frie Kostskolers
Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening, Institut
for Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere
(LU), Landsorganisationen i Danmark, Landssamråd for
PPR-chefer, Lilleskolerne, Private Gymnasier og Studenterkurser,
Skole og Forældre, Skolelederforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund og Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (Hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 20 i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om
kommunale internationale grundskoler, jf. lovbekendtgørelse
nr. 159 af 8. februar 2017, at undervisningsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2018-19.
Det foreslås, at lovens § 20 ændres,
således at fremsættelse af forslag om revision af loven
udsættes til folketingsåret 2021-22.
Forud for revisionen vil der blive gennemført en
evaluering af lovens virkninger. Det vil blive evalueret, i hvilket
omfang loven har forbedret kommunernes mulighed for lokalt at
styrke indsatsen for at rekruttere og fastholde højt
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft og for at tiltrække
udenlandske virksomheder. I evalueringen vil også indgå
forældrenes tilfredshed med undervisningstilbuddene og
kvaliteten af undervisningstilbuddene.
Det vil endvidere indgå i evalueringen, om oprettelse af
kommunale internationale grundskoler har påvirket
søgningen til internationale frie grundskoler, herunder
internationale frie grundskoleafdelinger, i lokalområdet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 3.1.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august
2019.
Det fremgår af § 22 i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om
kommunale internationale grundskoler, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland. Loven kan heller ikke
administrativt sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. Den foreslåede ændring af loven
gælder derfor ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 159 af 8. februar
2017, som ændret ved § 14 i lov nr. 745 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændring: | | | | § 20.
Undervisningsministeren fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2018-19. | | 1. I § 20 ændres »2018-19«
til: »2021-22«. |
|