Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 13. november 2018
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter § 11 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 01. Har
undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser,
der i denne lov er tillagt ministeren, kan styrelsens
afgørelser ikke indbringes for ministeren.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan dog fastsætte regler om, at visse
typer af afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbringes for
ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler
om adgangen til at klage og fremgangsmåden herved.«
[Afskæring af klageadgang for
visse afgørelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at indsætte en ny
paragraf. Ændringsforslaget vil indebære en ramme for
håndtering af klager over de afgørelser, der
træffes af styrelser under Undervisningsministeriet som led i
udøvelse af undervisningsministerens beføjelser efter
forslaget til en ny lov om et naturfagscenter.
Det følger af det foreslåede
stk. 1, at afgørelser fra en styrelse under
Undervisningsministeriet ikke vil kunne indbringes for
undervisningsministeren i de tilfælde, hvor ministeren
bemyndiger styrelsen til at udøve de beføjelser, der
efter loven er tillagt ministeren.
Der vil navnlig være tale om
undervisningsministerens beføjelser efter lovforslagets
kapitel 4 om tilsyn m.v. Det fremgår af lovforslagets §
10, stk. 1, at undervisningsministeren fører tilsyn med
centeret. Det vil i praksis være Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet, der i henhold til delegation vil skulle varetage
tilsynet med centeret.
I det omfang styrelsens tilsyn måtte
føre til, at styrelsen finder, at centerets virksomhed ikke
er i overensstemmelse med lovens bestemmelser eller de regler eller
aftaler, der er fastsat eller indgået i henhold hertil, vil
styrelsen herefter kunne udstede påbud til bestyrelsen om at
ændre den pågældende virksomhed, jf.
lovforslagets § 10, stk. 2. Styrelsen vil også kunne
træffe afgørelse om tilbageholdelse af tilskud, lade
tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud
tilbagebetalt helt eller delvis, jf. lovforslagets § 10, stk.
3.
Endvidere vil styrelsen, i det omfang
styrelsens tilsyn måtte føre til, at styrelsen finder,
at centeret ikke efterkommer påbud fra styrelsen eller
bestyrelsen i væsentlig grad forsømmer at varetage
sine opgaver i overensstemmelse med den øvrige lovgivning,
der er gældende for centeret, kunne træffe
afgørelse om sanktioner, jf. lovforslagets § 11.
Tilsynet med centeret vil som nævnt
efter delegation skulle varetages af Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet. Den foreslåede bestemmelse vil herefter
indebære, at styrelsens afgørelser ikke kan indbringes
for undervisningsministeren. Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at
afskære klageadgang, der i øvrigt følger af
lovgivningen.
Det følger af det foreslåede
stk. 2, at undervisningsministeren vil kunne fastsætte regler
om, at visse typer af afgørelser, der er truffet i henhold
til bemyndigelsen, i et nærmere bestemt omfang kan indbringes
for ministeren. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte
regler om adgangen til at klage og fremgangsmåden herved.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at undervisningsministeren vil kunne
fastsætte regler om fremgangsmåden ved indgivelse af
klager, herunder f.eks., at en klage først skal sendes til
styrelsen, der så skal vurdere sagen med henblik på, om
afgørelsen skal ændres eller klagen sendes videre til
ministeriet med styrelsens udtalelse, eller fastsætte regler
om, at afgørelser truffet af styrelser under
Undervisningsministeriet ikke kan påklages til ministeriet,
så styrelsens afgørelse bliver den endelige
administrative afgørelse af sagen.
Det er Undervisningsministeriets
opfattelse, at der i overensstemmelse med gældende ret
på øvrige institutionsområder bør
være specifikke klagebestemmelser knyttet til et nationalt
naturfagscenter. Der findes i dag ikke en særskilt
bestemmelse i lov om oprettelse af et nationalt center for
undervisning i natur, teknik og sundhed i forhold til klage over de
afgørelser, der træffes som led i udøvelse af
undervisningsministerens beføjelser efter loven.
Det foreslåede vil indebære og
sikre, at undervisningsministeren med henblik på en effektiv
og hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne kan
henlægge opgaver til styrelser inden for ministeriets
ressort. Forslaget vil betyde, at i de tilfælde, hvor
kompetencen er delegeret fra Undervisningsministeriet til en
styrelse, vil styrelsens afgørelser være den endelige
administrative afgørelse, ligesom ministeriets
afgørelser har været det.
Bestemmelsen foreslås indført
for at bringe lovforslaget i overensstemmelse med den nyeste
lovgivningspraksis på Undervisningsministeriets område,
så der - i overensstemmelse med gældende ret på
de øvrige institutionsområder under
Undervisningsministeriet - vil blive indført tilsvarende
specifikke klageafskæringsbestemmelser, der knytter sig til
centeret, jf. § 51 d i lov om folkeskolen, § 36 i lov om
kombineret ungdomsuddannelse, § 25 a i lov om almen
voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til
fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven), § 21 a i lov om
produktionsskoler, § 15 f i lov om vejledning om uddannelse og
erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., §
40 b i lov om friskoler og private grundskoler m.v., § 49 a
lov om efterskoler og frie fagskoler, § 20 i lov nr. 614 af 8.
juni 2016 om kommunale særlige tilbud om
grundskoleundervisning til visse udenlandske børn og unge,
§ 18 a i lov nr. 609 af 6. maj 2015 om kommunale
internationale grundskoler, § 7 i lov om udbud af
ungdomsuddannelser i udlandet, § 29 a i lov om ungdomsskoler,
§ 18, stk. 3, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., § 13 a i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, § 69 b i lov om erhvervsuddannelser,
§ 38 b i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
§ 57 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., § 30 b i lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser, § 18 a i lov om
pædagogikum i de gymnasiale uddannelser, § 8 b i lov om
erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux), § 73 i lov om de gymnasiale
uddannelser, § 49 i lov om forberedende ungdomsuddannelse,
§ 57 i lov om institutioner for forberedende ungdomsuddannelse
og § 33 a i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2018 og var til 1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 22. juni 2018 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 140, folketingsåret
2017-18. Den 4. oktober 2018 sendte undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Eva
Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor
(ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod
(RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |