Fremsat den 4. oktober 2018 af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af en række love
på Miljø- og Fødevareministeriets og
Udenrigsministeriets områder
Miljø- og
Fødevareministeriet
§ 1
Lov nr. 505 af 28. september 1918 om
Afløsning af Grundbyrder ophæves.
§ 2
Lov nr. 535 af 13. december 1972 om sortering
af råtræ, der forhandles under visse betegnelser,
ophæves.
§ 3
Lov nr. 365 af 10. juni 1987 om tilskud til
produktudvikling i forarbejdning m.v. af jordbrugsprodukter
ophæves.
§ 4
Lov om tilskud til produktions-,
beskæftigelses- og miljøfremmende foranstaltninger i
det private skovbrug (Skovstøtteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 729 af 3. november 1987,
ophæves.
§ 5
Lov om superficiære fæste- og
lejeforhold, jf. lovbekendtgørelse nr. 1692 af 14. december
2015, ophæves.
§ 6
Lov om statsgaranti for
gældssaneringslån til jordbrugere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 23. juni 2016,
ophæves.
§ 7
Lov om tilskud til fremme af innovation,
forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren (innovationsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 22 af 4. januar 2017, ophæves.
§ 8
Lov om ophørsstøtte til
jordbrugere, jf. lovbekendtgørelse nr. 25 af 4. januar 2017,
ophæves.
§ 9
Lov om refinansiering af realkreditlån
m.v. i landbrugsejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 33 af
4. januar 2017, ophæves.
§ 10
Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 36 af 4.
januar 2017, ophæves.
§ 11
Lov om støtte til
miljøforbedrende investeringer i mindre landbrug m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 37 af 4. januar 2017,
ophæves.
Udenrigsministeriet
§ 12
Lov om ophørsstøtte til
erhvervsfiskere, jf. lovbekendtgørelse nr. 24 af 4. januar
2017, ophæves.
§ 13
Lov nr. 875 af 23. december 1987 om
støtte og statsgaranterede lån til fiskeriet
ophæves.
§ 14
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 9 og
§ 10 træder i kraft den 1. januar 2022.
§ 15
Stk. 1. Loven finder
ikke anvendelse på tilsagn om tilskud, der er givet inden den
1. januar 2019 i medfør af den lov, der er nævnt i
§ 7. For sådanne forhold finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for ydede lån og statslån fra indfriede
eller indløste statsgarantier, der er ydet inden den 1.
januar 2019 i medfør af de love, der er nævnt i
§§ 6, 11 og 13. For sådanne forhold finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 16
Stk. 1. Verserende sager
i første instans efter lov om refinansiering af
realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme og efter lov om
støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.
færdigbehandles og kan påklages efter de hidtil
gældende regler.
Stk. 2. Sager efter lov
om refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme
og efter lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og
til økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.,
der pr. den 1. januar 2022 er indbragt for Miljø- og
Fødevareklagenævnet eller afgørelser efter
disse love omfattet af stk. 1, der er truffet før den 1.
januar 2023, og som inden klagefristens udløb indbringes for
Miljø- og Fødevareklagenævnet,
færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold i
hovedtræk | | 2.1. | Love under Miljø- og
Fødevareministeriets ressort, der foreslås
ophævet | | | 2.1.1. | Lov om Afløsning af
Grundbyrder | | | | 2.1.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.2. | Lov om sortering af råtræ, der
forhandles under visse betegnelser | | | | 2.1.2.1. | Gældende ret | | | | 2.1.2.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.3. | Lov om tilskud til produktudvikling i
forarbejdning m.v. af jordbrugsprodukter | | | | 2.1.3.1. | Gældende ret | | | | 2.1.3.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.4. | Lov om tilskud til produktions-,
beskæftigelses- og miljøfremmende foranstaltninger i
det private skov-brug (Skovstøtteloven) | | | | 2.1.4.1. | Gældende ret | | | | 2.1.4.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.5. | Lov om superficiære fæste- og
lejeforhold | | | | 2.1.5.1. | Gældende ret | | | | 2.1.5.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.6. | Lov om statsgaranti for
gældssaneringslån til jordbrugere | | | | 2.1.6.1. | Gældende ret | | | | 2.1.6.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.7. | Lov om tilskud til fremme af innovation,
forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren (innovationsloven) | | | | 2.1.7.1. | Gældende ret | | | | 2.1.7.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.8. | Lov om ophørsstøtte til
jordbrugere | | | | 2.1.8.1. | Gældende ret | | | | 2.1.8.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.9. | Lov om refinansiering af
realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme | | | | 2.1.9.1. | Gældende ret | | | | 2.1.9.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.10. | Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v. | | | | 2.1.10.1. | Gældende ret | | | | 2.1.10.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | | 2.1.11. | Lov om støtte til
miljøforbedrende investeringer i mindre landbrug m.v. | | | | 2.1.11.1. | Gældende ret | | | | 2.1.11.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold | | 2.2. | Love under Udenrigsministeriets ressort,
der foreslås ophævet | | | 2.2.1. | Lov om ophørsstøtte til
erhvervsfiskere | | | | 2.2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.2. | Udenrigsministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | | | 2.2.2. | Lov om støtte og statsgaranterede
lån til fiskeriet | | | | 2.2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.2.2 | Udenrigsministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Miljø- og Fødevareministeriet
igangsatte i efteråret 2015 et større
regelforenklingsarbejde rettet mod både den eksisterende og
fremtidige lovgivning på miljø- og
fødevareområdet. Formålet med arbejdet er at
styrke retssikkerheden ved at gøre lovgivningen nemmere at
overskue for borgere og virksomheder og lettere at administrere for
myndigheder.
Første skridt i arbejdet var en
oprydning i den eksisterende lovgivning, der blev færdiggjort
primo 2016. Oprydningen bestod i en udarbejdelse af nye
hovedbekendtgørelser og lovbekendtgørelser på
hele ministeriets område og en ophævelse af
forældede bekendtgørelser. Hermed blev antallet af
love og bekendtgørelser, som borgere, virksomheder og
myndigheder skal orientere sig i, reduceret med mere end en
tredjedel uden at slække på beskyttelsen af natur,
miljø, fødevaresikkerhed eller dyrevelfærd.
Andet skridt i arbejdet var udarbejdelsen af
et forslag til en mere enkel, klar og sammenhængende
lovstruktur på miljø- og fødevareområdet
- også kaldet "lovkompasset".
Som led i dette arbejde blev der i
foråret 2016 nedsat et ekspertpanel, der fik til opgave at
vurdere Miljø- og Fødevareministeriets forslag til en
fremtidig lovstruktur. Panelet bestod af kommitteret ved
Folketingets Ombudsmand, Jens Møller (formand), professor
Ellen Margrethe Basse, professor Helle Tegner Anker, professor
Peter Pagh, advokat Håkun Djurhuus og advokat Flemming
Elbæk.
Ekspertpanelets anbefalinger vedrørende
den fremtidige lovstruktur blev offentliggjort i december 2017.
Panelet anbefaler, at der gennemføres en grundlæggende
forenkling og modernisering af miljø- og
fødevarelovgivningen. En fuldstændig
gennemførelse af panelets anbefalinger vil indebære en
halvering af antallet af love på ministeriets område -
fra de nuværende 95 til op til 43.
Som led i arbejdet med lovkompasset har
Miljø- og Fødevareministeriet identificeret en
række primært støtte- og tilskudslove, der er
under afvikling, da der ikke længere stilles statsgarantier
for lån, ydes lån eller gives tilsagn om tilskud i
henhold til de pågældende love.
Flere af lovene blev ved kongelig resolution
af 7. august 2017 ressortoverført til
Udenrigsministeriet.
For at gøre det nemmere for borgere og
virksomheder at orientere sig i lovgivningen på Miljø-
og Fødevareministeriets og Udenrigsministeriets
ressortområder og dermed få kendskab til deres
rettigheder og pligter, foreslås det, at en række love,
som vurderes at være under afvikling, ophæves, jf.
lovforslagets §§ 1-13.
For at sikre bl.a. muligheden for at inddrive
den udestående fordringsmasse og fremsætte krav om
tilbagebetaling af ydet tilskud m.v. med henblik på at
beskytte statskassen mod tab, foreslås der dog samtidigt
fastsat nogle overgangsregler for visse af de af lovforslaget
omfattede love, jf. lovforslagets § 15 og § 16.
2. Lovforslagets indhold i hovedtræk
2.1. Love
under Miljø- og Fødevareministeriets ressort, der
foreslås ophævet
2.1.1. Lov
om Afløsning af Grundbyrder
2.1.1.1. Gældende ret
Lov om Afløsning af Grundbyrder, der
blev gennemført i 1918, regulerer, ud over en pligtig
omsætning af påhvilende vare- eller ydelsesbaserede
grundbyrder til en pengeydelse, en adgang til, at parterne kan
kræve sådanne grundbyrder afløst ved kontant
betaling af en nærmere beregnet afløsningssum.
Lov om Afløsning af Grundbyrder var en
del af regelsættet i forbindelse med
fæsteafløsningen og den deraf følgende
afskaffelse af hoveriet. Loven kan siges at udgøre
afslutningen af denne ganske langstrakte proces.
Hoveripligten var oprindeligt for
fæstebøndernes vedkommende først blevet
reguleret, dernæst erstattet af en årlig pengeydelse,
jf. herved lov af 4. juli 1850 om Afløsning af det Gaarde og
Boelsteder paahvilende Hoveri eller lignende Pligtarbejde.
Tilsvarende gjaldt fuldstændigt parallelt for fæstere
af jordløse huse og boliger på landet, jf. herved lov
af 4. juli 1850 om Afløsning af det Pligtarbejde, der,
forinden Kundgjørelsen af F. af 27 Mai 1848, er betinget af
Huse og Boliger på Landet.
Lov om Afløsning af Grundbyrder
muliggjorde så endelig, at såvel yderen som nyderen af
denne pengeydelse vil kunne kræve disse afløst gennem
en kontant betaling af et engangsbeløb.
2.1.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Henset til at afløsningsmuligheden
daterer sig fra 1918, må det antages, at alle sådanne
afgifter på nuværende tidspunkt er afløst. Det
foreslås derfor, at loven ophæves den 1. januar 2019,
jf. lovforslagets § 1 og § 14, stk. 1.
2.1.2. Lov
om sortering af råtræ, der forhandles under visse
betegnelser
2.1.2.1. Gældende ret
Efter § 1 i lov om sortering af
råtræ, der forhandles under visse betegnelser, er
miljø- og fødevareministeren bemyndiget til at
fastsætte bestemmelser om, at råtræ kun må
forhandles under betegnelsen »EØF-sorteret«,
hvis det er opmålt, sorteret og mærket efter
nærmere angivne regler, og at betegnelserne for visse
dimensions- eller kvalitetsklasser kun må anvendes, hvis
træet opfylder de krav, der er fastsat for træ af den
pågældende klasse.
Bemyndigelsen er udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 393 af 23. juni 1974 om sortering af
råtræ. Bekendtgørelsen gennemfører
Rådets direktiv 68/89/EØF af 23. januar 1968 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om
sortering af råtræ.
I bekendtgørelsen er der fastsat
nærmere regler om sortering i dimensions- eller
kvalitetsklasser og de metoder og retningslinjer, der skal
følges ved opmåling og sortering af råtræ,
hvis dette skal forhandles under sorteringsbetegnelsen
"EØF-sorteret råtræ" eller under
kvalitetsklassebetegnelserne A/EØF, B/EØF og
C/EØF eller tilsvarende betegnelser på andre
sprog.
2.1.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Direktiv 68/89/EØF er ophævet ved
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 714/2007/EF af
20. juni 2007 med virkning fra den 31. december 2008, jf.
beslutningens artikel 1.
Ophævelsen af direktivet er efter
betragtning 2 og 3 i beslutningens præambel begrundet i, at
de i direktivet fastsatte metoder til opmåling og sortering
afviger fra de metoder, der normalt anvendes i forbindelse med
transaktioner mellem virksomheder i skovbrugssektoren og træ-
og papirindustrien, og at de ikke anses for at være tilpasset
markedssituationen og derfor ikke længere nødvendige
af hensyn til det indre marked.
Af betragtning 5 i
ophævelsesbeslutningens præambel fremgår, at
ophævelsen af direktiv 68/89/EØF medfører, at
angivelsen »EØF-sorteret« efter den 31. december
2008 ikke længere kan anvendes i forbindelse med
markedsføringen, og at tilsvarende nationale
gennemførelsesbestemmelser derfor skal ophæves.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering på baggrund af den
beskrevne begrundelse for direktivets ophævelse, at der ikke
er grundlag for at opretholde lov om sortering af
råtræ, der forhandles under visse betegnelser. Det
foreslås derfor, at loven ophæves den 1. januar 2019,
jf. lovforslagets § 2 og § 14, stk. 1. Med lovens
ophævelse bortfalder bekendtgørelse nr. 393 af 23.
juni 1974 om sortering af råtræ.
2.1.3. Lov om
tilskud til produktudvikling i forarbejdning m.v. af
jordbrugsprodukter
2.1.3.1. Gældende ret
Efter lov om tilskud til produktudvikling i
forarbejdning m.v. af jordbrugsprodukter kunne der i årene
1987-1991 ansøges om tilskud til at gennemføre
projekter til produktudvikling i forarbejdning og forædling
af jordbrugsprodukter samt aktiviteter, som er nødvendige
forudsætninger for en erhvervsmæssig udnyttelse af
resultaterne af udviklingsarbejdet. Tilskud kunne kun ydes, hvis
virkningerne af projektet kunne påregnes inden for en periode
på 5 år fra projektets begyndelse. Der ydes ikke
længere tilskud efter loven.
2.1.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at loven har udtømt
sit indhold, da den tilskudsordning, som loven danner ramme om,
ikke er blevet forlænget ud over finansåret 1991.
Det foreslås derfor, at loven
ophæves den 1. januar 2019, jf. lovforslagets § 3 og
§ 14, stk. 1.
2.1.4. Lov om
tilskud til produktions-, beskæftigelses- og
miljøfremmende foranstaltninger i det private skovbrug
(Skovstøtteloven)
2.1.4.1. Gældende ret
Efter lov om tilskud til produktions-,
beskæftigelses- og miljøfremmende foranstaltninger i
det private skovbrug kunne der i finansårene 1986-88 ydes
tilskud til produktions-, beskæftigelses- og
miljøfremmende foranstaltninger. Tilskuddene kunne ydes til
ejere af private skove, når ejendommens samlede skovbevoksede
areal ikke oversteg 50 ha, ligesom loven indeholder bestemmelser om
opgørelser af den tilskudsberettigede udgift og om kontrol,
tilsyn og klageadgang.
2.1.4.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at loven har udtømt
sit indhold, da loven efter sit indhold alene dækker en
bevilling for finansårene 1986-88, og da der ikke senere har
været behov for en fornyelse af denne
støtteordning.
Det foreslås derfor, at loven
ophæves den 1. januar 2019, jf. lovforslagets § 4 og
§ 14, stk. 1.
2.1.5. Lov om
superficiære fæste- og lejeforhold
2.1.5.1. Gældende ret
Lov om superficiære fæste- og
lejeforhold, der blev gennemført i 1917, regulerer
forholdene i forbindelse med afløsning af superficiære
fæste- og lejeforhold.
Ved fæste forstås en kontrakt,
hvor f.eks. en godsejer overdrager brugsretten af f.eks. en
gård til en fæster, mod at denne svarer nogle
fæsteafgifter.
Superficiære fæste- og lejeforhold
er en særegen form for fæste- og lejeforhold og er
karakteriseret ved, at fæsteren ejer en beboelsesbygning, der
er opført på jord, som er fæstet eller lejet for
et vist åremål, enten som livsfæste eller
på fast åremål.
Ved livsfæste forstås et
brugsforhold, der kun er stiftet for fæsterens og dennes
eventuelle enkes livstid, i modsætning til arvefæste,
hvor fæsteretten overføres fra fæsteren til hans
arvinger.
Lov om superficiære fæste- og
lejeforhold har karakter af en beskyttelseslov, da loven giver
fæster eller lejer ret til enten at fortsætte forholdet
en vis tid eller at overtage jorden.
Det følger af lovens § 1, at
når fæste eller leje af jord uden for København,
Frederiksberg og købstædernes bygrunde (de tidligere
købstæder var opdelt i bygrunde og markjorder) er
indgået som livsfæste eller på fast
åremål, dog mindst 25 år, og brugeren ejer
derpå værende beboelsesbygninger, som han ikke er
forpligtet til at aflevere i kontraktmæssig stand ved
brugsforholdets ophør, kan han ved henvendelse til den for
regionen beskikkede afløsningsformand, jf. lovens § 5,
kræve den af brugsforholdet omfattede jord ansat til dens
værdi i handel og vandel.
Efter lovens § 4, stk. 1, kan brugeren
(eller dennes arvinger) forlange brugsforholdet fortsat på
åremål i højst 25 år mod at udrede en
årlig afgift til ejere af 4 pct. af det beløb, hvortil
jorden er vurderet. Efter lovens § 4, stk. 2, har ejeren dog
ret til at forlange, at brugere i stedet for at fortsætte
brugsforholdet skal købe jorden for vurderingssummen.
Herudover indeholder loven regler om
erstatning for værdien af bygningerne i visse særlige
tilfælde, jf. § 4, stk. 3 og 4, og de processuelle
regler m.v. vedr. afløsningsforretningerne.
2.1.5.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Med lensafløsningen (afviklingen af
danske majorater, dvs. grevskaber, baronier og stamhuse) og
jordlovene i 1919, der bl.a. sikrede de sidste
fæstegårdes overgang til selveje, blev
fæstesystemet i Danmark endeligt afskaffet. På dette
tidspunkt ansloges det, at der kun var ca. 300
fæstegårde tilbage.
Allerede i forbindelse med fæstegodsets
overgang til selveje blev størsteparten af de
superficiære fæsteforhold afløst. Som det
fremgår ovenfor, så vil de forhold, der er omfattet af
loven, være indgået som livsfæste eller på
fast åremål.
Da lovens anmodning om gennemførsel af
vurderingsforretning efter lovens § 2 skal indgives senest 3
måneder efter brugerens eller dennes arvingers død, og
da lovens § 4 alene hjemler en forlængelse af
brugsforholdet på højst 25 år efter
gennemført vurderingsforretning, må det anses for
ubetænkeligt at antage, at alle sådanne
fæsteforhold på nuværende tidspunkt er
afløst. Det foreslås derfor, at loven ophæves
den 1. januar 2019, jf. lovforslagets § 5 og § 14, stk.
1.
2.1.6. Lov om
statsgaranti for gældssaneringslån til
jordbrugere
2.1.6.1. Gældende ret
Efter lov om statsgaranti for
gældssaneringslån til jordbrugere kunne der efter
ansøgning inden 1. april 1994 ydes garanti for lån i
Dansk Landbrugs Realkreditfond til ejerne af jordbrugsejendomme med
henblik på sanering og omlægning af gæld.
Garantierne kunne ydes for lån, der udgjorde indtil 30 % af
ejendommens kontantværdi. Dog maksimalt modsvarende den
gæld, der pr. en skæringsdag var pantsikret ud over 70
% af ejendommens kontantværdi eller som ikke er
pantsikret.
Loven indeholder en række nærmere
bestemmelser om, hvilke lån, der kan stilles garanti for, om
den belånte ejendoms drift, og om anvendelsen af det
garanterede lån. Garantien kunne kun ydes for lån med
en løbetid på 15 år.
Loven indeholder endvidere bestemmelser om
muligheder for indeksering af lånet, for rykning og om
indfrielse før tid, samt om overtagelse ved hensidden i
uskiftet bo.
Efter lovens § 11 varetages opgaverne
efter loven af Udbetaling Danmark, jf. også § 1 a, nr.
25, i lov om Udbetaling Danmark, jf. lovbekendtgørelse nr.
1507 af 6. december 2016. Administrationen omfatter en mindre
restportefølje af indfriede statsgarantier i DLR Kredit A/S.
Restfordringerne er f.eks. opstået i forbindelse med
indgåelse af afviklingsordninger, etablering af
indefrysning/spærreprioriteter eller salg i fri handel i
stedet for tvangsauktion med henblik på at minimere
statskassens tab. Enkelte ekspeditioner er primært relateret
til ejerskifte.
2.1.6.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Da loven efter sit indhold ikke giver mulighed
for at yde garanti for lån med en længere
løbetid end 15 år, og da fristen for indgivelse af
ansøgning herom var fastsat til 1. april 1994, vil de fleste
lån garanteret efter loven på nuværende tidspunkt
være afviklede med undtagelse af en mindre
restportefølje af tilgodehavender, der er opstået i
forbindelse med indgåelse af afviklingsordninger og lignende.
Det foreslås derfor, at loven ophæves den 1. januar
2019, jf. lovforslagets § 6 og § 14, stk. 1.
For så vidt angår til de
resterende tilgodehavender efter loven, foreslås det
endvidere, jf. lovforslagets § 15, stk. 2, at sådanne
forhold skal behandles efter de hidtil gældende regler
også efter lovens ophævelse. Hensigten med den
foreslåede bestemmelse er at beskytte statskassen mod tab som
følge af den foreslåede ophævelse af loven.
2.1.7. Lov om
tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren
(innovationsloven)
2.1.7.1. Gældende ret
Innovationsloven er en rammelov, der
udgør administrationsgrundlaget for en målrettet
stimulering af fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren til
innovation, forskning og udvikling.
Formålet med innovationsloven, jf.
lovens § 1, er at fremme fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektorens innovations-, forsknings- og udviklingsindsats med
henblik på at bidrage til at
1) sikre at de
fødevarer der produceres, er sunde og af høj
kvalitet,
2) styrke
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens
konkurrenceevne,
3) fremme
udviklingen af nye produkter, herunder nonfoodprodukter, med
højt innovationsindhold,
4) bevare
jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og sikre
miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser,
5) forbedre
forbrugernes mulighed for at opnå relevante og
pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de
forhold, hvorunder produkterne er produceret, og
6) styrke
innovationskapaciteten i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektorens virksomheder og institutioner.
Herudover indeholder innovationsloven hjemmel
til at yde tilskud til fremme af udviklingsprojekter
målrettet økologisk jordbrugsproduktion, jf. lovens
kapitel 3.
I medfør af
innovationslovens § 3, stk. 1, har miljø- og
fødevareministeren nedsat et innovationsudvalg for
fødevaresektoren (Innovationsudvalget), som efter lovens
§ 3, stk. 2, træffer afgørelse om at yde
tilskud.
De nærmere regler om
ansøgningsprocedurer og Innovationsudvalget m.v. er fastsat
ved bekendtgørelse nr. 772 af 15. juli 2008 om tilskud til
fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren, og cirkulære
nr. 9846 af 1. december 2008 om forretningsorden for og
sekretariatsbetjening af Innovationsudvalget vedrørende
tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.
2.1.7.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Innovationsloven er afløst af lov om
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram, jf.
lovbekendtgørelse nr. 23 af 4. januar 2017, hvoraf
§§ 1-7 trådte i kraft den 8. februar 2010, jf.
bekendtgørelse nr. 124 af 3. februar 2010, og §§
8-22 trådte i kraft den 20. juni 2010, jf.
bekendtgørelse nr. 624 af 10. juni 2010. Der kan derfor ikke
længere ydes tilskud efter innovationsloven. Efter
Miljø- og Fødevareministeriets oplysninger forefindes
der på nuværende tidspunkt stadig ét forhold
under innovationsloven, som endnu ikke er endeligt afviklet.
Da der ikke længere er væsentlig
aktivitet under ordningen, må det skønnes
ubetænkeligt at ophæve loven, og det foreslås
derfor, at innovationsloven ophæves den 1. januar 2019, jf.
lovforslagets § 7 og § 14, stk. 1. Med lovens
ophævelse bortfalder bekendtgørelse nr. 772 af 15.
juli 2008 om tilskud til fremme af innovation, forskning og
udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren.
Efter § 21, stk. 2, i lov om Grønt
Udviklings- og Demonstrationsprogram er miljø- og
fødevareministeren bemyndiget til at fastsætte
tidspunktet for ophævelse af innovationsloven.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at det ikke vil være
muligt inden for rammerne af den beskrevne bemyndigelse i §
21, stk. 2, i lov om Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram at fastsætte regler som
indebærer, at reglerne i loven og bekendtgørelse nr.
772 af 15. juli 2008 om tilskud til fremme af innovation, forskning
og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren
opretholdes efter innovationslovens ophævelse for så
vidt angårdet resterende forhold under loven, indtil dette
forhold er endeligt afviklet. Bekendtgørelsen indeholder
bl.a. de nærmere regler om tilbagebetaling af uberettiget
modtaget tilskud.
Det foreslås derfor, jf. lovforslagets
§ 15, stk. 1, at de hidtil gældende regler forsat finder
anvendelse for det resterende forhold under innovationsloven
også efter lovens ophævelse og bekendtgørelsens
samtidige bortfald. Hensigten med den foreslåede bestemmelse
er at beskytte statskassen mod tab som følge af den
foreslåede ophævelse af loven.
2.1.8. Lov om
ophørsstøtte til jordbrugere
2.1.8.1. Gældende ret
Loven giver mulighed for inden for en ramme,
der fastsættes på de årlige bevillingslove, at
yde ophørsstøtte til ejere og forpagtere af
jordbrugsbedrifter, der ophører med landbrugs- eller
gartnerivirksomhed i en periode fra 1. januar 1995 til 31. december
1998.
Ophørsstøtten kunne ydes til
ansøgere, der på ansøgningstidspunktet var
mellem 55 og 67 år, og som efter at have haft jordbrug som
hovederhverv i de foregående 10 år ophørte med
al erhvervsmæssig landbrugs- og gartnerivirksomhed.
Loven fastsætter nærmere regler
om, at de således frigjorte arealer primært skal
afhændes enten til supplering af bestående
heltidsbedrifter eller ved at indgå i en jordfordeling,
alternativt overdrages til anvendelse uden for landbrug og
gartneri.
Ophørsstøtten udgjordes af en
årlig godtgørelse, der udbetaltes for en periode af 10
år, idet det samlede støttebeløb dog kunne
fordeles over en længere årrække, hvis
ansøgeren ved ophørstidspunktet endnu ikke var fyldt
57 år.
Loven indeholder endvidere en
modregningsbestemmelse, hvis den samlede sum af
ophørsstøtte, arbejdsindkomst, sygedagpenge og
kontanthjælp eller visse andre former for offentlig indkomst
ovestiger det maksimale beløb, der kan udbetales i henhold
til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Loven indeholder endeligt bestemmelser om
forbud mod overdragelse af ophørsstøtte, bortset fra
ved dødsfald, og om begrænsning i adgangen til
kreditorforfølgning.
2.1.8.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Det følger af § 1, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 809 af 12. oktober 1995 om
ophørsstøtte til jordbrugere, at ansøgning om
ophørsstøtte skulle være indgivet senest den
31. december 1998. Da ophørsstøtten var en
10-årig, maksimalt 12-årig ydelse, følger det
heraf, at ordningen var slutudbetalt senest i løbet af 2010.
Der er derfor på nuværende tidspunkt ikke længere
aktive konti under ordningen.
Det foreslås derfor, at loven
ophæves den 1. januar 2019, jf. lovforslagets § 8 og
§ 14, stk. 1. Med lovens ophævelse bortfalder
bekendtgørelse nr. 809 af 12. oktober 1995 om
ophørsstøtte til jordbrugere.
2.1.9. Lov om
refinansiering af realkreditlån m.v. i
landbrugsejendomme
2.1.9.1. Gældende ret
Efter lov om refinansiering af
realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme kunne
realkreditlån i landbrugsejendomme m.v. og andre lån
end realkreditlån med sikkerhed i landbrugsejendomme, der var
ydet inden 1. maj 1988, indfries ekstraordinært og erstattes
af realkreditlån. Ansøgning herom skulle være
indgivet senest den 15. december 1989. Herudover kunne der i
medfør af loven ydes statsgaranti for lån, der optages
med henblik på sanering af gæld. Refinansieringen kunne
ydes på låneserier med indtil 30-årig
løbetid, dvs. med udløb i 2020-2021.
Administrationen af refinansieringsordningen
efter loven varetages af Udbetaling Danmark, jf. § 1 a, nr.
24, i lov om Udbetaling Danmark, og omfatter den resterende
portefølje fra den gennemførte refinansiering i
1989-1990. Den resterende portefølje omfatter henholdsvis
obligationer udstedt til finansiering af
refinansieringslånene på aktivsiden, og
jordbrugsindekslån på passivsiden. Obligationerne
sælges løbende i forbindelse med indfrielse af
lån ved ejerskifte. Herudover administreres den
løbende betaling på de resterende
jordbrugslån.
2.1.9.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Som det fremgår, så er de anvendte
låneserier fortsat i brug. I det omfang disse lån ikke
senere er blevet omlagt, vil disse udløbe i 2021. Det
foreslås derfor, at loven ophæves den 1. januar 2022,
jf. lovforslagets § 9 og § 14, stk. 2.
For så vidt angår verserende sager
som følge af tidligere udløste statsgarantier ydet
efter loven, foreslås det endvidere, jf. lovforslagets §
16, stk. 1, at sådanne sager færdigbehandles efter de
hidtil gældende regler.
For så vidt angår sager, der pr.
den 1. januar 2022 er indbragt for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, eller afgørelser efter lov
om refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme
omfattet af § 16, stk. 1, der er truffet før den 1.
januar 2023, og som inden klagefristens udløb indbringes for
Miljø- og Fødevareklagenævnet, foreslås
det, jf. lovforslagets § 16, stk. 2, at sådanne sager
kan færdigbehandles efter de hidtil gældende
regler.
Hensigten med de foreslåede bestemmelser
er at beskytte statskassen mod tab som følge af den
foreslåede ophævelse af loven.
2.1.10. Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v.
2.1.10.1. Gældende ret
Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v., udgjorde til og med år 2000
administrationsgrundlaget for gennemførelse af EU's
landdistriktsstøttepolitik. Loven blev i år 2000
afløst af lov om visse landdistriktsrelaterede
tilskudsordninger m.v., der udgjorde grundlaget for
gennemførelse af EU's landdistriktsstøttepolitik for
den resterende del af den 7-årige programperiode, der
omfattede årene 2000-2006. De konkrete tilskudsordninger er
etableret efterfølgende ved bekendtgørelser udstedt
med hjemmel i loven.
Loven er i al væsentlighed ophævet
med undtagelse af lovens kapitel 2 om miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger (herefter MVJ-ordningen), og lovens
kapitel 7-10 for så vidt angår administration m.v. i
relation til lovens kapitel 2.
I medfør af loven er der givet en
række tilsagn om tilskud under MVJ-ordningen efter
bekendtgørelse nr. 198 af 27. marts 1998 om tilskud til
miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger og
bekendtgørelse nr. 193 af 26. marts 1999 om tilskud til
miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger med en varighed
på op til 20 år, hvorfor der fortsat kan anmodes om
udbetalinger under ordningen i årene 2018-2020.
MVJ-ordningen administreres af
Landbrugsstyrelsen, jf. § 5, stk. 1, nr. 6, i
bekendtgørelse nr. 1273 af 27. november 2017 om
Landbrugsstyrelsens opgaver og beføjelser.
Landbrugsstyrelsens afgørelser kan
efter lovens § 17 a påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
2.1.10.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Som det fremgår ovenfor, så gives
der ikke længere nye 20-årige tilsagn om tilskud efter
ordningen, men der vil fortsat kunne forekomme anmodninger om
udbetalinger i henhold til de 20-årige tilsagn givet i
medfør af loven i årene 2018-2020.
Det fremgår af Landbrugsstyrelsens
vejledning til MVJ-ordningen, at den anslåede
sagsbehandlingstid for udbetalingsanmodningerne indsendt senest den
20. april 2018, er på mellem 7-16 måneder, regnet fra
dagen efter udløbet af fristen for anmodning om udbetaling.
Det fremgår endvidere, at udbetalingen påbegyndes 1.
december 2018, og forventes afsluttet 1. juli 2019.
Det forventes, at det tilsvarende vil
gøre sig gældende for udbetalingsanmodninger i henhold
de 20-årige tilsagn om tilskud, der udløber i
henholdsvis 2019 og 2020, hvilket indebærer, at udbetalinger
på baggrund af de sidste udbetalingsanmodninger i henhold til
20-årige tilsagn om tilskud givet i 2000, vil ske i perioden
1. december 2020 - 15. september 2021.
Det foreslås derfor, at lov om
støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.
ophæves den 1. januar 2022, jf. lovforslagets § 10 og
§ 14, stk. 2.
For så vidt angår anmodninger om
udbetaling i henhold til tilsagn om tilskud, der på grund af
sagens kompleksitet undtagelsesvis ikke er afsluttede i
Landbrugsstyrelsen den 1. januar 2022, foreslås det i
lovforslagets § 16, stk. 1, at verserende sager om anmodninger
om udbetaling i henhold til tilsagn om tilskud, der ved lovens
ophævelse 1. januar 2022, jf. lovforslagets § 14, stk.
2, ikke er afsluttede i Landbrugsstyrelsen, kan
færdigbehandles og påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet efter de hidtil gældende
regler. Det foreslås endvidere at afgørelser, der er
truffet af Landbrugsstyrelsen i sager om udbetalingsanmodninger
vedrørende de 20-årige tilsagn om tilskud i henhold
til loven, der pr. den 1. januar 2022 er indbragt for Miljø-
og Fødevareklagenævnet eller som er truffet af
Landbrugsstyrelsen efter lovens ophævelse den 1. januar 2022,
men før den 1. januar 2023, og som inden klagefristens
udløb indbringes for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, færdigbehandles efter de
hidtil gældende regler.
Hensigten med de foreslåede bestemmelser
i lovforslagets § 16 er at beskytte statskassen mod tab som
følge af den foreslåede ophævelse af loven.
2.1.11. Lov om
støtte til miljøforbedrende investeringer i mindre
landbrug m.v.
2.1.11.1. Gældende ret
Efter lov om støtte til
miljøforbedrende investeringer i mindre landbrug m.v. kunne
der ydes støtte til investeringer i anlæg til
opbevaring af husdyrgødning, der var nødvendige til
opfyldelse af lovgivningens krav til udbringning, udnyttelse og
opbevaring af husdyrgødning fra landbrug og andre
virksomheder med husdyrhold.
Endvidere kunne der ydes støtte til
anlæg, der medfører en større
opbevaringskapacitet, end hvad der var nødvendigt for at
opfylde lovgivningens krav til udbringning og udnyttelse af
husdyrgødning. Støtte ydedes til investering, der
blev påbegyndt og afsluttet i perioden fra 1. december 1985
og til 1. oktober 1995. Støtte til investeringer, der ikke
oversteg 85.000 kr., blev ydet som et kontant tilskud.
Støtte til investeringer på over 85.000 kr., ydedes i
lige store rater én gang årligt i 10 år.
Efter lovens § 10 kunne der endvidere
ydes statsgaranti for lån på ikke over 400.000 kr., der
optoges til investeringer, der var berettiget til støtte
efter loven. Ansøgning herom skulle være indsendt
senest 31. marts 1996, og garantien kunne ikke udstrækkes til
mere end 15 år fra datoen for lånets optagelse.
Administrationen af indfriede statsgarantier
for tidligere ydede lån til miljøforbedrende
investeringer optaget i pengeinstitutter ydet efter lovens §
10 varetages af Udbetaling Danmark, jf. § 1 a, nr. 26, i lov
om Udbetaling Danmark.
2.1.11.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold
Der ydes ikke længere støtte
under ordningen, ligesom det må lægges til grund, at
alle statsgarantier for lån ydet under ordningen vil
være ophørt.
Det foreslås på dette grundlag, at
loven ophæves den 1. januar 2019, jf. lovforslagets § 11
og § 14, stk. 1.
For så vidt angår restfordringer
vedrørende indfriede statsgarantier efter loven, der er
opstået i forbindelse med indgåelse af frivillige
afviklingsordninger, foreslås det endvidere, jf.
lovforslagets § 15, stk. 2, at sådanne forhold skal
behandles efter de hidtil gældende regler også efter
lovens ophævelse. Hensigten med den foreslåede
bestemmelse er at beskytte statskassen mod tab som følge af
den foreslåede ophævelse af loven.
2.2. Love under
Udenrigsministeriets ressort, der foreslås
ophævet
2.2.1. Lov om
ophørsstøtte til erhvervsfiskere
2.2.1.1. Gældende ret
Efter lov om ophørsstøtte til
erhvervsfiskere kunne der inden for en ramme, der fastsattes
på de årlige bevillingslove, ydes
ophørsstøtte til erhvervsfiskere, der ophørte
med erhvervsmæssigt fiskeri i perioden fra 1. januar 1994 til
31. december 1998.
Ophørsstøtten kunne ydes til
fiskere, der på ansøgningstidspunktet var mellem 55 og
67 år, og som havde haft fiskeri som hovederhverv i de
forudgående 10 år, de seneste to år på et
fartøj, som modtog ophørsstøtte efter lov om
støtte til visse strukturforanstaltninger inden for
fiskeriet.
Ophørsstøtten udgjordes af en
årlig godtgørelse, der udbetaltes for en periode af 10
år, idet det samlede støttebeløb dog kunne
fordeles over en længere årrække, hvis
ansøgeren ved ophørstidspunktet endnu ikke var fyldt
57 år.
Loven indeholder endvidere en
modregningsbestemmelse, hvis den samlede
ophørsstøtte, arbejdsindkomst, sygedagpenge og
kontanthjælp eller visse andre former for offentlig indkomst
oversteg det maksimale beløb, der kan udbetales i henhold
til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Loven indeholder endeligt bestemmelser om
forbud mod overdragelse af ophørsstøtte, bortset fra
ved dødsfald, og om begrænsning i adgangen til
kreditorforfølgning.
Det fulgte af § 8 i bekendtgørelse
nr. 669 af 14. juli 1994 om ophørsstøtte til
erhvervsfiskere, at ansøgning om ophørsstøtte
skulle være indgivet senest 3 måneder efter
ophørstidspunktet og senest den 31. december 1998.
2.2.1.2. Udenrigsministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Da ophørsstøtten var en
10-årig, maksimalt 12-årig ydelse, følger det
heraf, at ordningen har været slutudbetalt senest i
løbet af 2010. Der er derfor ikke længere aktive
udbetalinger under ordningen.
Det foreslås derfor, at loven
ophæves den 1. januar 2019, jf. lovforslagets § 12 og
§ 14, stk. 1.
2.2.2. Lov om
støtte og statsgaranterede lån til
fiskeriet
2.2.2.1. Gældende ret
Efter § 1 i lov om støtte og
statsgaranterede lån til fiskeriet kunne fiskeriministeren i
finansårene 1987 og 1988 afgive tilsagn om støtte til
fiskerifartøjers endelige ophør i dansk
erhvervsfiskeri inden for en ramme på 98 mio. kr. i 1987 og
132 mio. kr. i 1988.
Fiskeriministeren var endvidere bemyndiget til
at give tilsagn om statsgaranti for lån fra Kongerigets
Danmarks Fiskeribank i samme periode inden for en ramme på
100 mio. kr., jf. lovens § 2.
Baggrunden for loven, der havde tæt
tilknytning til lov om støtte til visse
strukturforanstaltninger inden for fiskeriet m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 282 af 30. april 1994, var en
række alvorlige akutte problemer inden for fiskeriet, der
ikke mindst skyldtes, at verdensmarkedspriserne på fiskemel
og fiskeolie blev reduceret så drastisk, at rentabiliteten i
industrifiskeriet blev bragt i fare. Der havde derfor været
indsat en større kapacitet i konsumfiskeriet, hvilket
betød, at vigtige kvoter hurtigere blev fisket.
Med loven blev der indført to
sammenhængende foranstaltninger: En styrkelse af
ophørsordningen, således at fangstkapaciteten kunnen
tilpasses fiskerimulighederne, og en refinansieringsordning, som
havde til formål at lette afdrags- og rentebyrden for de
fartøjer, som forblev i fiskeriet, og som derfor på
længere sigt ville kunne drage nytte af de fiskeressourcer,
som blev befisket af færre fartøjer.
Støttemidlerne vedrørende
ophørsordningen efter lov om støtte og
statsgaranterede lån skulle ifølge loven
udmøntes i overensstemmelse med §§ 1-3 og 8-13 i
lov om støtte til visse strukturforanstaltninger inden for
fiskeriet m.v. Efter denne lovs § 3 kunne ejere af
fartøjer, der modtog støtte til endeligt
ophør, i en periode på 5 år efter
fartøjets sletning i Skibsregistret ikke opnå
tilladelse til at anvende et fartøj til
erhvervsmæssigt fiskeri, som ikke var registreret her i
landet som fiskerfartøj.
Lov om støtte til visse
strukturforanstaltninger inden for fiskeriet m.v. blev
ophævet den 1. januar 1997 ved § 19, stk. 2, i lov nr.
483 af 12. juni 1996, jf. bekendtgørelse nr. 1104 af 13.
december 1996 om ikrafttræden af lov om
strukturforanstaltninger vedrørende fiskerisektoren.
Refinansieringsordningen efter lov om
støtte og statsgaranterede lån til fiskeriet indebar,
at lån baseret på en statsgaranti kunne anvendes til
refinansiering af renter og afdrag på lån i Kongeriget
Danmarks Fiskeribank, samt til betaling af kortfristet gæld,
som f.eks. ydelser på skibskredit,
leverandørgæld, overtræk på kassekredit
m.v.
Ordningen, der blev administreret af
Kongeriget Danmarks Fiskeribank, var tilrettelagt således, at
fartøjsejere, som kunne dokumentere en væsentlig
tilbagegang i fartøjets driftsresultat før renter
på grund af især de lave industrifiskepriser eller
kvotestop, kunne opnå statsgaranterede lån,
såfremt det skønnedes, at fartøjet derefter
kunne blive i fiskeriet. Fiskerfartøjer, der havde restancer
svarende til mindst 2 terminer, kunne komme i betragtning, dog
således at de statsgaranterede lån ikke kunne overstige
20 pct. af fartøjets værdi (højst svarende til
forsikringssummen).
Kongeriget Danmarks Fiskeribank blev nedlagt
fra udgangen af 2008, jf. lov nr. 1393 af 21. december 2005 om
ændring af lov om Kongeriget Danmarks Fiskeribank (afvikling
og nedlæggelse m.v. af Kongeriget Danmarks Fiskeribank). I
den forbindelse overgik administrationen af aktiver og passiver til
staten. Disse opgaver varetages i dag af Udbetaling Danmark, jf.
§ 1 a, nr. 23, i lov om Udbetaling Danmark.
2.2.2.2. Udenrigsministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Da både ophørsstøtten og
refinansieringsordningen var begrænset til finansårene
1987 og 1988, foreslås det, at loven ophæves den 1.
januar 2019, jf. lovforslagets § 13 og § 14, stk. 1.
For så vidt angår den
udestående fordringsmasse efter loven, foreslås det
endvidere, at sådanne forhold skal behandles efter de hidtil
gældende regler også efter lovens ophævelse, jf.
lovforslagets § 15, stk. 2. Hensigten med den foreslåede
bestemmelse er at beskytte statskassen mod tab som følge af
den foreslåede ophævelse af loven.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering er ikke relevante for de konkrete ændringer i
medfør af forslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 11. juli 2018 til den 10. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F Transportgruppen, Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Atlantic Shipping,
Danish Seafood Association, Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fiskeriforening Producentorganisation, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske Producentorganisation,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Erhverv,
Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Kystfiskerforening, Danske
Fiskeauktioner, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
Speditører, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI, DTU
Aqua, Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER),
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finans Danmark,
Fiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Forbrugerrådet TÆNK,
Foreningen Muslingeerhvervet, Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri, FSR - danske revisorer, Greenpeace KL, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Levende Hav, Marine Ingredients Denmark, NOAH, OCEANA,
Rigsombudsmanden i Grønland, Statens Administration,
Udbetaling Danmark og WWF.
9. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU retlige
aspekter | Er i strid med de frem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Lov om Afløsning af Grundbyrder
udgør den sidste og afsluttende del af
fæsteafløsningen, der indledtes efter landboreformerne
i sidste halvdel af 1700 tallet. Loven vedrører de
fæsteafgifter, der skulle udredes af brugerne af de
fæsteejendomme, der endnu ikke var overgået til
selveje.
Loven indeholder en pligtig omlægning af
grundbyrder, der fortsat afregnedes i naturalier eller i
naturalieydelser til en årlig fast pengeydelse. Der er i
loven fastsat nærmere regler for beregningen af denne
pengeydelse, herunder for særlige skønsforretninger, i
det omfang der ikke måtte kunne opnås enighed ad anden
vej. Denne del af loven skulle gennemføres med virkning for
den fæsteafgift, der skulle svares for året 1918.
Loven indeholder endvidere regler om, at
såvel yderen som nyderen af sådanne fæsteafgifter
kan kræve disse afløst gennem betaling af en
engangssum beregnet efter nærmere angivne regler.
Endeligt indeholder loven et forbud mod en
fremtidig pålægning af grundbyrder på faste
ejendomme.
Der har ikke i en længere
årrække været hverken afløsningssager
eller forespørgsler om sådanne, hvorfor det er
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at loven
har udtømt sit formål og derfor ikke længere har
praktisk anvendelse.
Det foreslås derfor, at Lov om
Afløsning af Grundbyrder ophæves.
Til §
2
Efter § 1 i lov om sortering af
råtræ, der forhandles under visse betegnelser, er
miljø- og fødevareministeren bemyndiget til at
fastsætte bestemmelser om, at råtræ kun må
forhandles under betegnelsen »EØF-sorteret«,
hvis det er opmålt, sorteret og mærket efter
nærmere angivne regler, og at betegnelserne for visse
dimensions- eller kvalitetsklasser kun må anvendes, hvis
træet opfylder de krav, der er fastsat for træ af den
pågældende klasse.
Bemyndigelsen er udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 393 af 23. juni 1974 om sortering af
råtræ. Bekendtgørelsen gennemfører
Rådets direktiv 68/89/EØF af 23. januar 1968 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om
sortering af råtræ.
Direktiv 68/89/EØF er ophævet
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning Nr. 714/2007/EF af
20. juni 2007 med virkning fra den 31. december 2008, jf.
beslutningens artikel 1.
Ophævelsen af direktivet er efter
betragtning 2 og 3 i beslutningens præambel begrundet i, at
de i direktivet fastsatte metoder til opmåling og sortering
afviger fra de metoder, der normalt anvendes i forbindelse med
transaktioner mellem virksomheder i skovbrugssektoren og træ-
og papirindustrien, og at de ikke anses for at være tilpasset
markedssituationen og derfor ikke længere er
nødvendige af hensyn til det indre marked.
Af betragtning 5 i
ophævelsesbeslutningens præambel fremgår, at
ophævelsen af direktiv 68/89/EØF medfører, at
angivelsen »EØF-sorteret« efter den 31. december
2008 ikke længere kan anvendes i forbindelse med
markedsføringen, og at tilsvarende nationale
gennemførelsesbestemmelser derfor skal ophæves.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering på baggrund af den
beskrevne begrundelse for direktivets ophævelse, at der ikke
er grundlag for at opretholde lov om sortering af
råtræ, der forhandles under visse betegnelser. Det
foreslås derfor, at lov om sortering af råtræ,
der forhandles under visse betegnelser, ophæves.
Til §
3
Lov om tilskud til produktudvikling i
forarbejdning m.v. af jordbrugsprodukter hjemler, at der i
årene 1987-1992 kunne ansøges om tilskud til at
gennemføre projekter til produktudvikling i forarbejdning og
forædling af jordbrugsprodukter samt til aktiviteter, som er
nødvendige forudsætninger for en erhvervsmæssig
udnyttelse af resultaterne af udviklingsarbejdet.
De nærmere retningslinjer for, hvilke
projekter der kunne opnå tilskud efter loven, er beskrevet i
vejledning nr. 13130 af 30. januar 1988.
Tilskud kunne kun ydes, hvis virkningerne af
projektet kunne påregnes inden for en periode på 5
år fra projektets begyndelse.
Der ydes ikke længere tilskud efter
loven, idet den tilskudsordning, som loven danner ramme om, ikke er
blevet forlænget ud over finansåret 1991.
Det foreslås derfor, at lov om tilskud
til produktudvikling i forarbejdning m.v. af jordbrugsprodukter
ophæves.
Til §
4
Lov om tilskud til produktions-,
beskæftigelses- og miljøfremmende foranstaltninger i
det private skovbrug hjemler, at der i finansårene 1986 til
1988 kunne ydes tilskud til produktions-, beskæftigelses- og
miljøfremmende foranstaltninger i det private skovbrug.
Beløbsrammen for denne ordning var fastsat på de
årlige finanslove for de omfattede år.
Loven er en ændring af den tidligere lov
nr. 476 af 14. september 1977 om tilskud til produktions-,
beskæftigelses- og miljøfremmende foranstaltninger i
det private skovbrug. Tilskuddene, der udgjorde indtil 100 % af den
arbejdsløn, der medgik til det pågældende
arbejdes udførelse, kunne ydes til ejere af private skove,
når ejendommens samlede skovbevoksede areal ikke oversteg 50
ha. Loven indeholder endvidere bestemmelser om opgørelser af
den tilskudsberettigede udgift og om kontrol, tilsyn og
klageadgang.
Idet loven efter sit indhold alene
dækker en bevilling for finansårene 1986-88, og der
ikke senere har været behov for en fornyelse af denne
støtteordning, må loven anses for at have
udtømt sit indhold.
Det foreslås derfor, at lov om tilskud
til produktions-, beskæftigelses- og miljøfremmende
foranstaltninger i det private skovbrug (Skovstøtteloven)
ophæves.
Til §
5
Lov om superficiære fæste- og
lejeforhold regulerer de særlige fæste- og lejeforhold,
hvor fæsteren elleren lejeren selv ejer en beboelsesbygning
på den fæstede eller lejede grund.
Loven er en beskyttelseslov, idet den efter
sit indhold sikrer, at fæsteren eller lejeren enten kan
fortsætte fæste- eller lejemålet i en vis
årrække, eller overtage jorden til en pris, der
fastsættes af en specifik offentlig vurderingsforretning,
foretaget af en særskilt udpeget
afløsningsformand.
Der eksisterer ikke og har aldrig eksisteret
en central registrering af ejendomme med superficiære
fæste eller lejeforhold, men der har i en længere
årrække ikke været registreret sager på
området.
Der er efter de oplysninger, der er til
rådighed for Miljø- og Fødevareministeriet ikke
længere tilbageværende retsforhold omfattet af
loven.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at loven har udtømt
sit formål, og ikke længere har praktisk anvendelse.
Det foreslås derfor, at lov om superficiære
fæste- og lejeforhold ophæves.
Til §
6
Lov om statsgaranti for
gældssaneringslån til jordbrugere hjemler, at der inden
for en på finansloven nærmere fastsat ramme kan ydes
garanti for lån i Dansk Landbrugs Realkreditfond til ejerne
af jordbrugsejendomme med henblik på sanering og
omlægning af gæld.
Garantierne kunne ydes for lån, der
maksimalt udgjorde indtil 30 % af ejendommens kontantværdi.
Lånene kunne dog maksimalt udgøre et beløb, der
svarede til den samlede værdi af den gæld, der lå
ud over 70 % af ejendommens kontantværdi, samt af ikke
pantsikret erhvervsmæssig gæld, dog maksimalt 1,2 mio.
kr. pr. ansøger og bedrift. Lånene forudsatte
således, at ansøgerne havde en samlet
gældsbelastning, der lå ud over 70 % af de samlede
aktiver, samt at ansøger kunne godtgøre, at bedriften
med et sådant gældssaneringslån ville have en
økonomisk overlevelsesevne.
Ansøgninger om statsgaranterede
gældssaneringslån skulle være indgivet senest den
1. april 1994. Lånene kunne ydes som 15-årige nominelt
forrentede kontantlån eller som 15-årige
indekslån.
Loven indeholder endvidere bestemmelser om
rykning, om indfrielse før tid, samt om overtagelse ved
hensidden i uskiftet bo.
Efter lovens § 11 varetages opgaverne
efter loven af Udbetaling Danmark. Administrationen omfatter en
mindre restportefølje af indfriede statsgarantier i DLR
Kredit A/S. Restfordringerne er f.eks. opstået i forbindelse
med indgåelse af afviklingsordninger, etablering af
indefrysning/spærreprioriteter eller salg i fri handel i
stedet for tvangsauktion med henblik på at minimere
statskassens tab. Enkelte ekspeditioner er primært relateret
til ejerskifte.
Idet loven efter sit indhold således
ikke hjemler lån med en længere løbetid end 15
år, og idet fristen for indgivelse af ansøgning herom
var fastsat til 1. april 1994, vil de fleste lån garanteret
efter loven på nuværende tidspunkt være afviklede
med undtagelse af en mindre restportefølje af
tilgodehavender, der er opstået i forbindelse med
indgåelse af afviklingsordninger og lignende, hvorfor det
må anses for ubetænkeligt at ophæve loven. Det
foreslås derfor, at lov om statsgaranti for
gældssaneringslån til jordbrugere ophæves.
For så vidt angår de resterende
tilgodehavender efter loven foreslås det i lovforslagets
§ 15, stk. 2, at sådanne forhold skal behandles efter de
hidtil gældende regler også efter lovens
ophævelse med henblik på at beskytte statskassen mod
tab som følge af den foreslåede ophævelse af
loven.
Der henvises til bemærkningerne nedenfor
til overgangsbestemmelsen i § 15, stk. 2.
Til §
7
Innovationsloven er en rammelov, der
udgør administrationsgrundlaget for en målrettet
stimulering af fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren til
innovation, forskning og udvikling.
Formålet med innovationsloven
fremgår af lovens § 1, og er at fremme fødevare-,
jordbrugs- og fiskerisektorens innovations-, forsknings- og
udviklingsindsats med henblik på at bidrage til at
1) sikre, at de
fødevarer, der produceres, er sunde og af høj
kvalitet,
2) styrke
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens
konkurrenceevne,
3) fremme
udviklingen af nye produkter, herunder nonfoodprodukter, med
højt innovationsindhold,
4) bevare
jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og sikre
miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser,
5) forbedre
forbrugernes mulighed for at opnå relevante og
pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de
forhold, hvorunder produkterne er produceret, og
6) styrke
innovationskapaciteten i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektorens virksomheder og institutioner.
Herudover indeholder innovationsloven hjemmel
til at yde tilskud til fremme af udviklingsprojekter
målrettet økologisk jordbrugsproduktion, jf. lovens
kapitel 3.
I medfør af innovationslovens § 3,
stk. 1, har miljø- og fødevareministeren nedsat et
innovationsudvalg for fødevaresektoren
(Innovationsudvalget), som efter lovens § 3, stk. 2,
træffer afgørelse om at yde tilskud.
De nærmere regler om
ansøgningsprocedurer og Innovationsudvalget m.v. er fastsat
ved bekendtgørelse nr. 772 af 15. juli 2008 om tilskud til
fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren, og cirkulære
nr. 9846 af 1. december 2008 om forretningsorden for og
sekretariatsbetjening af Innovationsudvalget vedrørende
tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.
Innovationsloven er afløst af lov om
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram, jf.
lovbekendtgørelse nr. 23 af 4. januar 2017, der hvoraf
§§ 1-7 trådte i kraft den 8. februar 2010, jf.
bekendtgørelse nr. 124 af 3. februar 2010, og §§
8-22 trådte i kraft den 20. juni 2010, jf.
bekendtgørelse nr. 624 af 10. juni 2010. Der kan derfor ikke
længere ydes tilskud efter innovationsloven. Efter
Miljø- og Fødevareministeriets oplysninger forefindes
der på nuværende tidspunkt ét forhold under
innovationsloven, som endnu ikke er endeligt afviklet.
Da der ikke længere er væsentlig
aktivitet under ordningen, må det skønnes
ubetænkeligt at ophæve loven, og det foreslås
derfor, at innovationsloven ophæves.
Efter § 21, stk. 2, i lov om Grønt
Udviklings- og Demonstrationsprogram er miljø- og
fødevareministeren bemyndiget til at fastsætte
tidspunktet for ophævelse af innovationsloven.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at det ikke vil være
muligt inden for rammerne af den beskrevne bemyndigelse i §
21, stk. 2, i lov om Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram at fastsætte regler som
indebærer, at reglerne i loven og bekendtgørelse nr.
772 af 15. juli 2008 om tilskud til fremme af innovation, forskning
og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren
opretholdes efter innovationslovens ophævelse for så
vidt angår det resterende forhold under loven, indtil dette
forhold er endeligt afviklet.
Det foreslås derfor, jf. lovforslaget
§ 15, stk. 1, at de hidtil gældende regler fortsat
finder anvendelse for det resterende forhold efter innovationsloven
også efter lovens ophævelse og bekendtgørelsens
samtidige bortfald med henblik på at beskytte statskassen mod
tab. Der henvises til bemærkningerne nedenfor til
overgangsbestemmelsen i § 15, stk. 1.
Til §
8
Lov om ophørsstøtte til
jordbrugere giver mulighed for, inden for en på finansloven
nærmere fastsat ramme, at yde ophørsstøtte til
ejere og forpagtere af jordbrugsbedrifter, der ophører med
landbrugs- eller gartnerivirksomhed i en periode fra 1. januar 1995
til 31. december 1998.
Ophørsstøtten kunne ydes til
ansøgere, der på ansøgningstidspunktet var
mellem 55 og 67 år, og som efter at have haft jordbrug som
hovederhverv i de foregående 10 år ophørte med
al erhvervsmæssig landbrugs- og gartnerivirksomhed. Loven
fastsætter nærmere regler om, at
støttemodtageren enten afhænder sine landbrugsarealer
eller bortforpagter disse i hele støtteperioden. I den
forbindelse åbner loven for, at afhændelsen kan ske
gennem at lade arealer indgå i jordfordelinger eller ved
afhændelse til offentlig myndighed
Ophørsstøtten udgjordes af en
årlig godtgørelse, der udbetaltes for en periode af 10
år, idet det samlede støttebeløb dog kunne
fordeles over en længere årrække, hvis
ansøgeren ved ophørstidspunktet endnu ikke var fyldt
57 år.
Loven indeholder endvidere en
modregningsbestemmelse, hvis den samlede sum af
ophørsstøtte, arbejdsindkomst, sygedagpenge og
kontanthjælp eller visse andre former for offentlig indkomst
ovestiger det maksimale beløb, der kan udbetales i henhold
til lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Loven indeholder endeligt bestemmelser om
forbud mod overdragelse af ophørsstøtte, bortset fra
ved dødsfald, og om begrænsning i adgangen til
kreditorforfølgning.
Det følger af § 1, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 809 af 12. oktober 1995 om
ophørsstøtte til jordbrugere, at ansøgning om
ophørsstøtte skulle være indgivet senest den
31. december 1998. Da ophørsstøtten var en
10-årig, maksimalt 12-årig ydelse, følger det
heraf, at ordningen er slutudbetalt senest i løbet af 2010.
Der er derfor på nuværende tidspunkt ikke længere
aktive konti under ordningen.
Det foreslås derfor, at lov om
ophørsstøtte til jordbrugere ophæves.
Til §
9
Lov om refinansiering af realkreditlån
m.v. i landbrugsejendomme hjemler, at realkreditlån i
landbrugsejendomme m.v. og andre lån end realkreditlån
med sikkerhed i landbrugsejendomme, der er ydet inden 1. maj 1988,
kan indfries ekstraordinært og erstattes af
refinansieringslån fra det samme finansieringsinstitut, som
har ydet de indfriede lån.
Refinansieringslån er efter loven
lån ydet af realkreditinstitutter eller af Dansk Landbrugs
Realkreditfond, og kan ydes som jordbrugslån, som
udlandslån eller som lån baseret på særlige
obligationer, og skal have sikkerhed inden for en
lånegrænse på 45 % af ejendommens
handelsværdi.
Loven hjemler, at miljø- og
fødevareministeren kan overtage de nævnte
særlige obligationer, der udstedes i forbindelse med
optagelsen af refinansieringslån, inden for en samlet ramme
på 23 mia. kr., ligesom ministeren kan bevilge afdragsbidrag
til de nævnte jordbrugslån efter en nærmere
specificeret beregningsmodel.
Der kan endvidere i medfør af loven
ydes statsgaranti for lån, der optages med henblik på
sanering af gæld.
Endeligt indeholder loven en række
tekniske bestemmelser om lånene, herunder om kriterier for
bevilling, indfrielse og hensidden i uskiftet bo.
Ansøgning om refinansieringslån
skal efter loven være indgivet senest den 15. december 1989.
Refinansieringen kunne ydes på låneserier med indtil
30-årig løbetid, dvs. med udløb i
2020-2021.
Administrationen af refinansieringsordningen
efter loven varetages af Udbetaling Danmark, og omfatter den
resterende portefølje fra den gennemførte
refinansiering i 1989-1990. Den resterende portefølje
omfatter henholdsvis obligationer udstedt til finansiering af
refinansieringslån på aktivsiden, og
jordbrugsindekslån på passivsiden. Obligationerne
sælges løbende i forbindelse med indfrielse af
lån ved ejerskifte. Herudover administreres den
løbende betaling på de resterende
jordbrugslån.
Der ydes således ikke længere nye
lån eller garantier efter ordningen, og selv om det rent
økonomisk må antages, at langt de fleste ydede
lån under ordningen efterfølgende er blevet indfriet
eller omlagt, kan det ikke ganske udelukkes, at der fortsat er
aktive lån eller garantier under ordningen. Disse lån
vil i givet fald være meget tæt på udløb.
Som det fremgår ovenfor, så er de anvendte
låneserier fortsat i brug til og med 2021. Det foreslås
derfor, at loven ophæves den 1. januar 2022.
For så vidt angår verserende sager
som følge af tidligere udløste statsgarantier ydet
efter loven, foreslås det endvidere, jf. lovforslagets §
16, stk. 1, at sådanne sager færdigbehandles efter de
hidtil gældende regler.
For så vidt angår sager, der pr.
den 1. januar 2022 er indbragt for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, eller afgørelser efter lov
om refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme
omfattet af § 16, stk. 1, der er truffet før den 1.
januar 2023, og som inden klagefristens udløb indbringes for
Miljø- og Fødevareklagenævnet, foreslås
det, jf. lovforslagets § 16, stk. 2, at sådanne sager
kan færdigbehandles efter de hidtil gældende
regler.
Hensigten med de foreslåede bestemmelser
er at beskytte statskassen mod tab som følge af den
foreslåede ophævelse af loven.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne nedenfor til overgangsbestemmelserne i §
16.
Til §
10
Lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v. udgjorde til og med år 2000
administrationsgrundlaget for gennemførelse af EU's
landdistriktsstøttepolitik. Loven blev i år 2000
afløst af lov om visse landdistriktsrelaterede
tilskudsordninger m.v., der udgjorde grundlaget for
gennemførelse af EU's landdistriktsstøttepolitik for
den resterende del af den 7-årige programperiode, der
omfattede årene 2000-2006. De konkrete tilskudsordninger er
etableret efterfølgende ved bekendtgørelser udstedt
med hjemmel i loven.
Loven er i al væsentlighed ophævet
med undtagelse af lovens kapitel 2 om miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger (herefter MVJ-ordningen), samt lovens
kapitel 7-10 for så vidt angår administration m.v. i
relation til lovens kapitel 2.
I medfør af loven er der ydet en
række tilsagn om tilskud under MVJ-ordningen efter
bekendtgørelse nr. 198 af 27. marts 1998 om tilskud til
miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger og
bekendtgørelse nr. 193 af 26. marts 1999 om tilskud til
miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger med en varighed
på op til 20 år. Der kan derfor fortsat anmodes om
udbetalinger under ordningen i årene 2018-2020.
MVJ-ordningen administreres af
Landbrugsstyrelsen, jf. § 5, stk. 1, nr. 6, i
bekendtgørelse nr. 1273 af 27. november 2017 om
Landbrugsstyrelsens opgaver og beføjelser.
Landbrugsstyrelsens afgørelser kan
efter lovens § 17 a påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Som det fremgår ovenfor, så gives
der ikke længere nye 20-årige tilsagn om tilskud efter
ordningen, med der vil fortst kunne forekomme anmodninger om
udbetalinger i henhold til de 20-årige tilsagn givet i
medfør af loven i årene 2018-2020.
Det fremgår af Landbrugsstyrelsens
vejledning til MVJ-ordningen, at den anslåede
sagsbehandlingstid for udbetalingsanmodningerne indsendt senest den
20. april 2018, er på mellem 7-16 måneder, regnet fra
dagen efter udløbet af fristen for anmodning om udbetaling.
Det fremgår endvidere, at udbetalingen påbegyndes 1.
december 2018, og forventes afsluttet 1. juli 2019.
Det forventes, at det tilsvarende vil
gøre sig gældende for udbetalingsanmodninger i henhold
de 20-årige tilsagn om tilskud, der udløber i
henholdsvis 2019 og 2020, hvilket indebærer, at udbetalinger
på baggrund af sidste udbetalingsanmodninger i henhold til
20-årige tilsagn om tilskud givet i år 2000, vil ske i
perioden 1. december 2020 - 15. september 2021.
Det foreslås derfor, at lov om
støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.
ophæves den 1. januar 2022.
For så vidt angår anmodninger om
udbetaling i henhold til tilsagn om tilskud, der på grund af
sagens kompleksitet undtagelsesvis ikke er afsluttede i
Landbrugsstyrelsen den 1. januar 2022, foreslås det i
lovforslagets § 16, stk. 1, at verserende sager om anmodninger
om udbetaling i henhold til tilsagn om tilskud, der ved lovens
ophævelse 1. januar 2022, jf. lovforslagets § 14, stk.
2, ikke er afsluttede i Landbrugsstyrelsen, kan
færdigbehandles og påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet efter de hidtil gældende
regler. Det foreslås endvidere i lovforslagets § 16,
stk. 2, at afgørelser, der er truffet af Landbrugsstyrelsen
i sager om udbetalingsanmodninger vedrørende de
20-årige tilsagn om tilskud i henhold til loven, der pr. den
1. januar 2022 er indbragt for Miljø- og
Fødevareklagenævnet eller som er truffet af
Landbrugsstyrelsen efter lovens ophævelse 1. januar 2022, men
før den 1. januar 2023, og som inden klagefristens
udløb indbringes for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, færdigbehandles efter de
hidtil gældende regler.
Hensigten med de foreslåede bestemmelser
i lovforslagets § 16 er at beskytte statskassen mod tab som
følge af den foreslåede ophævelse af loven.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne nedenfor til overgangsbestemmelserne i §
16.
Til §
11
Efter lov om støtte til
miljøforbedrende investeringer i mindre landbrug m.v. kunne
der ydes støtte til investeringer i anlæg til
opbevaring af husdyrgødning, der er nødvendige til
opfyldelse af lovgivningens krav til udbringning, udnyttelse og
opbevaring af husdyrgødning fra landbrug og andre
virksomheder med husdyrhold.
Endvidere kunne der ydes støtte til
anlæg, der medfører en større
opbevaringskapacitet, end hvad der er nødvendigt for at
opfylde lovgivningens krav til udbringning og udnyttelse af
husdyrgødning.
Støtte til investeringer, der ikke
oversteg 85.000 kr., ydedes som et kontant tilskud. Støtte
til investeringer på over 85.000 kr., ydedes i lige store
rater én gang årligt i 10 år.
Støtten kunne dog kun ydes til
investering, der blev påbegyndt og afsluttet i perioden fra
1. december 1985 og til 1. oktober 1995. Der er dermed ikke
længere aktive sager under ordningen.
Efter lovens § 10 kunne der endvidere
ydes statsgaranti for lån på ikke over 400.000 kr., der
optages til investeringer, der er berettiget til støtte
efter loven.
Disse statsgarantier kunne imidlertid kun
ydes, hvis ansøgning herom var indsendt senest 31. marts
1996, og garantien kunne ikke udstrækkes til mere end 15
år fra datoen for lånets optagelse.
Der er dermed ej heller længere aktive
garantier under ordningen.
Administrationen af indfriede statsgarantier
for tidligere ydede lån til miljøforbedrende
investeringer optaget i pengeinstitutter ydet efter lovens §
10 varetages af Udbetaling Danmark.
Da der således ikke længere er
aktiviteter under ordningen, og det må lægges til
grund, at alle statsgarantier for lån ydet under ordningen
vil være ophørt foreslås det, at lov om
støtte til miljøforbedrende investeringer i mindre
landbrug m.v. ophæves.
For så vidt angår restfordringer
vedrørende indfriede statsgarantier efter loven, der er
opstået i forbindelse med indgåelse af frivillige
afviklingsordninger, foreslås det i lovforslagets § 15,
stk. 2, at sådanne forhold skal behandles efter de hidtil
gældende regler også efter lovens ophævelse med
henblik på at statskassen mod tab som følge af den
foreslåede ophævelse af loven.
Der henvises til bemærkningerne nedenfor
til overgangsbestemmelsen i § 15, stk. 2.
Til §
12
Lov om ophørsstøtte til
erhvervsfiskere giver mulighed for, inden for en på
finansloven nærmere fastsat ramme, at yde
ophørsstøtte til erhvervsfiskere.
Ophørsstøtten kan ydes til personer, der
ophører med fiskeri i perioden fra den 1. januar 1994 til
den 31. december 1998.
Ophørsstøtten kunne ydes til
ansøgere, der på ansøgningstidspunktet var
mellem 55 og 67 år, og som havde drevet erhvervsfiskeri i de
forudgående 10 år, og som havde været
beskæftiget de forudgående 2 år på et
fartøj, der modtager ophørsstøtte, og som
ophører med al erhvervsmæssigt fiskerivirksomhed.
Ophørsstøtten udgjordes af en
årlig godtgørelse, der blev udbetalt i 10 år,
idet det samlede støttebeløb dog kunne fordeles over
en længere årrække, hvis ansøgeren ved
ophørstidspunktet endnu ikke var fyldt 57 år.
Loven indeholder endvidere en
modregningsbestemmelse hvis den samlede sum af
ophørsstøtte, arbejdsindkomst, sygedagpenge og
kontanthjælp eller visse andre former for offentlig
forsørgelse overstiger det maksimale beløb, der kan
udbetales i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Loven indeholder endvidere bestemmelser om
forbud mod overdragelse af ophørsstøtte, bortset fra
ved dødsfald, og om begrænsning i adgangen til
kreditorforfølgning.
Da ophørsstøtten var en
10-årig, maksimalt en 12-årig ydelse, følger det
heraf, at ordningen er slutudbetalt senest i løbet af 2010.
Der er derfor ikke længere aktive udbetalinger under
ordningen.
Det foreslås derfor, at lov om
ophørsstøtte til erhvervsfiskere ophæves.
Til §
13
Efter § 1 i lov om støtte og
statsgaranterede lån til fiskeriet kunne fiskeriministeren i
finansårene 1987 og 1988 kunne afgive tilsagn om
støtte til fiskerifartøjers endelige ophør i
dansk erhvervsfiskeri inden for en ramme på 98 mio. kr. i
1987 og 132 mio. kr. i 1988. Fiskeriministeren var endvidere
bemyndiget til at give tilsagn om statsgaranti for lån fra
Kongerigets Danmarks Fiskeribank i samme periode inden for en ramme
på 100 mio. kr., jf. lovens § 2.
Støttemidlerne vedrørende
ophørsordningen efter loven skulle udmøntes i
overensstemmelse med §§ 1-3 og 8-13 i lov om
støtte til visse strukturforanstaltninger inden for
fiskeriet m.v. Efter denne lovs § 3 kunne ejere af
fartøjer, der modtog støtte til endeligt
ophør, i en periode på 5 år efter
fartøjets sletning i Skibsregistret ikke opnå
tilladelse til at anvende et fartøj til
erhvervsmæssigt fiskeri, som ikke var registreret her i
landet som fiskerfartøj.
Refinansieringsordningen efter loven indebar,
at lån baseret på en statsgaranti kunne anvendes til
refinansiering af renter og afdrag på lån i Kongeriget
Danmarks Fiskeribank, samt betaling af kortfristet gæld, som
f.eks. ydelser på skibskredit, leverandørgæld,
overtræk på kassekredit m.v.
Ordningen, der blev administreret af
Kongeriget Danmarks Fiskeribank, var tilrettelagt således, at
fartøjsejere, som kunne dokumentere en væsentlig
tilbagegang i fartøjets driftsresultat før renter
på grund af især de lave industrifiskepriser eller
kvotestop, kunne opnå statsgaranterede lån,
såfremt det skønnedes, at fartøjet derefter
kunne blive i fiskeriet. Fiskerfartøjer, der havde restancer
svarende til mindst 2 terminer, kunne komme i betragtning, dog
således at de statsgaranterede lån ikke kunne overstige
20 pct. af fartøjets værdi (højst svarende til
forsikringssummen).
Da både ophørsstøtten og
refinansieringsordningen var begrænset til finansårene
1987 og 1988, foreslås det, at lov om støtte og
statsgaranterede lån til fiskeriet ophæves.
For så vidt angår den
udestående fordringsmasse efter loven, foreslås det i
lovforslagets § 15, stk. 2, at sådanne forhold skal
behandles efter de hidtil gældende regler også efter
lovens ophævelse med henblik på at beskytte statskassen
mod tab som følge af den foreslåede ophævelse af
loven. Der henvises til bemærkningerne nedenfor til
overgangsbestemmelsen i § 15, stk. 2.
Til §
14
Det foreslås, jf. stk. 1, at lovens §§ 1-8 og 11-13
træder i kraft den 1. januar 2019.
Det foreslås i stk.
2, at lovens § 9 og § 10 træder i kraft den
1. januar 2022.
Det foreslåede senere
ikrafttrædelsestidspunktet for lov om refinansiering af
realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme (§ 9) er
begrundet i hensynet til afviklingen af de verserende sager som
følge af tidligere udløste statsgarantier ydet efter
lov om refinansiering af realkreditlån m.v. i
landbrugsejendomme. Som det fremgår af afsnit 2.1.9.1. i de
almindelige bemærkninger, så kunne
refinansieringsordningen efter loven ydes på låneserier
med indtil 30-årig løbetid, dvs. med udløb i
2020-2021.
For så vidt angår de
20-årige tilsagn om tilskud til miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger, der er givet i årene 1998-2000
efter bekendtgørelse nr. 198 af 27. marts 1998 om tilskud
til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger og
bekendtgørelse nr. 193 af 26. marts 1999 om tilskud til
miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger udstedt i
medfør af lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v. (§ 10), så udløber det
sidste tilsagnsår (der omfatter perioden 1. september - 31.
august) efter disse tilsagn i henholdsvis 2018, 2019 og 2020. Den
sidste udbetaling i henhold til de omtalte tilsagn om tilskud sker
efter anmodning, der indsendes i det sidste tilsagnsår. Selve
udbetalingen sker efter udløbet af det sidste
tilsagnsår.
Det anslås, at sagsbehandlingstiden for
udbetalingsanmodningerne indsendt senest den 20. april 2020 er
på mellem 7-16 måneder, regnet fra dagen efter
udløbet af fristen for anmodning om udbetaling.
Udbetalingsanmodning i henhold til de 20-årige tilsagn om
tilskud skal indsendes elektronisk til Landbrugsstyrelsen ved brug
af Fællesskemaet. Fællesskemaet indgives via
Miljø- og Fødevareministeriets Tast selv-service i
perioden 1. februar - 20. april, jf. §§ 1, 6 og 7, i
bekendtgørelse nr. 1697 af 15. december 2017 om markblok og
elektronisk Fællesskema. De første udbetalinger
forventes at blive påbegyndt 1. december 2020, og hovedparten
af sagerne forventes afsluttet 1. juli 2021.
De 20-årige tilsagn om tilskud, der
udløber i 2018, omfatter ca. 2.600 hektarer, og har en
estimeret tilskudsværdi baseret på de fastsatte
tilskudssatser inden indeksregulering på 4,5-10 mio. kr. i
udløbsåret. De 20-årige tilsagn om tilskud, der
udløber i 2019, omfatter ca. 3.600 hektarer, og har en
estimeret tilskudsværdi baseret på de fastsatte
tilskudssatser inden indeksregulering på 6,7-14 mio. kr. i
udløbsåret. De 20-årige tilsagn om tilskud, der
udløber i 2020, omfatter ca. 3.450 hektarer, og har en
estimeret tilskudsværdi baseret på de fastsatte
tilskudssatser inden indeksregulering på 4,3-10 mio. kr. i
udløbsåret.
Loven skal ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da loven alene
vedrører ophævelse af love, der ikke gælder for
Færøerne og Grønland. For så vidt
angår lov om Afløsning af Grundbyrder og lov om
superficiære fæste- og lejeforhold indeholder disse
love ikke eksplicit en undtagelse af Grønland fra lovenes
gyldighedsområde, da disse love er vedtaget før
grundlovsændringen i 1953. Det fremgår af
Statsministeriets cirkulære nr. 176 af 19. oktober 1954, at
det som følge af den i 1953 gennemførte ændring
i Grønlands statsretlige stilling må antages, at love,
der fremtidig vedtages, omfatter Grønland, medmindre loven
indeholder udtrykkelig bestemmelse om det modsatte.
Modsætningsvis gælder det, at love vedtaget før
grundlovsændringen i 1953 ikke omfatter Grønland,
medmindre loven fastsætter det modsatte.
Lov om sortering af råtræ, der
forhandles under visse betegnelser, der trådte i kraft 1.
januar 1973, indeholder heller ikke en eksplicit undtagelse af
Grønland fra lovens gyldighedsområde. Loven har til
formål at udgøre hjemmelsgrundlaget for den danske
implementering af direktiv 68/89/EØF. Direktivet, der blev
ophævet med virkning fra ultimo 2008, indeholdt en
mærkningsordning ("EØF-sorteret") med detaljerede
opmålings- og sorteringsbestemmelser, og havde bl.a. til
formål at tilvejebringe ensartede regler inden for
fællesmarkedet.
Som en del af det danske Rigsfællesskab
blev Grønland medlem af EF ved Danmarks indtræden i EF
den 1. januar 1973, men valgte at træde ud af EF med virkning
fra den 1. februar 1985. Efter Miljø- og
Fødevareministeriets oplysninger findes der i
Grønland hverken kommerciel skovdrift eller savværker
til opskæring af råtræ. Det er ministeriets
vurdering, at der ikke i øvrigt sker forarbejdning i
Grønland af råtræ, der er dyrket andre steder
end i Grønland, idet dette vil være urentabelt
på grund af særligt transportomkostningerne forbundet
hermed. Det er på denne baggrund Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at loven på grund af
dens indhold ikke gælder i Grønland.
Til §
15
Det foreslås i stk.
1, at loven ikke skal finde anvendelse på tilsagn om
tilskud, der er givet inden den 1. januar 2019 i medfør af
lov om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling
m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren
(innovationsloven) (§ 7). Som det fremgår ovenfor af
afsnit 2.1.7.2. i de almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til § 7 forefindes der på
nuværende tidspunkt stadig ét forhold under loven, som
endnu ikke er endeligt afviklet. For det resterende forhold under
loven, indebærer forslaget i stk. 1, at de hidtil
gældende regler finder anvendelse på dette forhold
også efter lovens ophævelse.
Det foreslås i stk.
2, at loven ikke skal finde anvendelse på ydede
lån og statslån fra indfriede eller indløste
statsgarantier, der er ydet inden den 1. januar 2019 i
medfør af lov om statsgaranti for
gældssaneringslån til jordbrugere (§ 6), lov om
støtte til miljøforbedrende investeringer (§ 11)
og lov om støtte og statsgaranterede lån til fiskeriet
(§ 12). For sådanne forhold finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Bestemmelsen i stk. 2
indebærer, at Udbetaling Danmark, der varetager opgaver efter
de pågældende love, som hidtil vil kunne administrere
de udestående fordringer, herunder administration af
obligationer udstedt til finansiering af udlånene.
Hensigten med bestemmelsen i § 15 er at
sikre statskassen mod tab som følge af den foreslåede
ophævelse af de love, der er nævnt i lovforslagets
§§ 6, 7, 11 og 12.
Til §
16
Det foreslås i stk.
1, at verserende sager i første instans efter lov om
refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme og
efter lov om støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v.
færdigbehandles og kan påklages efter de hidtil
gældende regler.
Forslaget indebærer, at verserende sager
som følge af tidligere udløste statsgarantier ydet
efter lov om refinansiering af realkreditlån m.v. i
landbrugsejendomme, der på tidspunktet for lovens
ophævelse den 1. januar 2022, jf. lovforslagets § 14,
stk. 2, endnu ikke er afsluttet af Udbetaling Danmark,
færdigbehandles og kan påklages efter de hidtil
gældende regler.
For så vidt angår verserende sager
om udbetalingsanmodninger i henhold til 20-årige tilsagn om
tilskud givet efter bekendtgørelse nr. 193 af 26. marts 1999
om tilskud til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger
udstedt i medfør af lov om støtte til jordbrugets
strukturudvikling og til økologisk produktion inden for
jordbrug og fiskeri m.v., så anslås det, at
sagsbehandlingstiden for udbetalingsanmodningerne indsendt senest
den 20. april 2020 er på mellem 7-16 måneder, regnet
fra dagen efter udløbet af fristen for anmodning om
udbetaling. De første udbetalinger forventes at blive
påbegyndt 1. december 2020, og hovedparten af sagerne
forventes afsluttet 1. juli 2021.
Med forslaget til § 16, stk. 1, vil
verserende sager om anmodninger om udbetaling i henhold til tilsagn
om tilskud, der ved lovens ophævelse 1. januar 2022, jf.
lovforslagets § 14, stk. 2, der på grund af sagens
kompleksitet undtagelsesvis ikke er afsluttede i Landbrugsstyrelsen
den 1. januar 2022, kunne færdigbehandles og påklages
til Miljø- og Fødevareklagenævnet efter de
hidtil gældende regler.
Det foreslås i stk.
2, at sager efter lov om refinansiering af
realkreditlån m.v. i landbrugsejendomme og efter lov om
støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., der
pr. den 1. januar 2022 er indbragt for Miljø- og
Fødevareklagenævnet eller afgørelser efter
disse love omfattet af § 16, stk. 1, der er truffet før
den 1. januar 2023, og som inden klagefristens udløb
indbringes for Miljø- og Fødevareklagenævnet,
færdigbehandles efter de hidtil gældende regler.
Forslaget til § 16, stk. 2
indebærer, at afgørelser truffet af Udbetaling Danmark
vedr. tidligere udløste statsgarantier ydet efter lov om
refinansiering af realkreditlån m.v. i landbrugsejendom, der
pr. den 1. januar 2022 er indbragt for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, eller afgørelser, som er
truffet af Udbetaling Danmark efter lovens ophævelse den 1.
januar 2022, men før den 1. januar 2023, og som inden
klagefristens udløb indbringes for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, kan færdigbehandles efter
de hidtil gældende regler.
Ligeledes kan Landbrugsstyrelsens
afgørelser om udbetalingsanmodninger i henhold til
20-årige tilsagn om tilskud givet efter bekendtgørelse
nr. 193 af 26. marts 1999 om tilskud til miljøvenlige
jordbrugsforanstaltninger udstedt i medfør af lov om
støtte til jordbrugets strukturudvikling og til
økologisk produktion inden for jordbrug og fiskeri m.v., der
pr. den 1. januar 2021 er indbragt for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, eller som er truffet af
Landbrugsstyrelsen efter lovens ophævelse den 1. januar 2022,
men før den 1. januar 2023, og som inden klagefristens
udløb indbringes for Miljø- og
Fødevareklagenævnet, færdigbehandles efter de
hidtil gældende regler.
Hensigten med den foreslåede bestemmelse
i § 16 er at beskytte statskassen mod tab som følge af
den foreslåede ophævelse af de to love.