Fremsat den 4. oktober 2018 af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr
(Smittebeskyttelse, forenkling af reglerne
om sundhedsrådgivning og påbud om rådgivning om
Salmonella Dublin)
§ 1
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 55 af 11. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1 I
§ 30, stk. 1 indsættes som
2. pkt.:
»Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om og meddele påbud om
gennemførelse af særlige smitteforebyggende
foranstaltninger i andre tilfælde end ved udbrud eller
mistanke om udbrud«
2 § 34 a,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
3 Efter §
34 c indsættes:
»§ 34 d § 34 d.
Miljø- og fødevareministeren kan meddele påbud
om veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin til besætningsansvarlige på ejendomme
med kvæg, der udgør en Salmonella Dublin
smitterisiko.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om den
veterinærfaglige rådgivning, herunder om at
dyrlæger med de fornødne veterinærfaglige
kvalifikationer skal godkendes af Fødevarestyrelsen til at
foretage den veterinærfaglige rådgivning.«
4 I
§ 70, stk. 1, nr. 4, udgår
»eller« efter § 34b, stk.1, og efter § 34 c,
stk. 1 indsættes: », eller påbud om
veterinærfaglig rådgivning efter § 34 d, stk.
1
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2019.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Smittebeskyttelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | MRSA Ekspertgruppens overvejelser og
anbefalinger | | | 2.1.3. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Forenkling af ereglerne om
sundhedsrådgivning | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | | 2.2.1.1. Bekendtgørelse om
sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger | | | | 2.2.1.2. Bekendtgørelse om
sundhedsrådgivningsaaftaler for
kvægbesætninger | | | | 2.2.1.3. Bekendtgørelse om
obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme | | | 2.2.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | | 2.2.3. | Lovforslagets indhold | | 2.3. | Påbud om Salmonella Dublin
rådgivning | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementerings konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Dele af lovforslaget fremsættes med baggrund i den
politiske aftale om Veterinærforlig III 2018-2021,
indgået den 13. december 2017 mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Endvidere skal
lovforslaget ses som en videreførelse af handlingsplaner for
Salmonella Dublin i Fødevareforlig 3, 2015-2018,
indgået den 16. april 2015 mellem den daværende
regering (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre), Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti.
Det foreslås, at miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om og meddele påbud om gennemførelse af særlige
smitteforebyggende foranstaltninger i andre tilfælde end ved
udbrud eller mistanke om udbrud. Det er hensigten i første
omgang at anvende bemyndigelsen til bl.a. at fastsætte
smitteforebyggende foranstaltninger i besætninger,
således at risikoen for at husdyr-MRSA bæres ud af
staldene til det omgivende samfund, reduceres. Med bemyndigelsen
vil der blive fastsat regler med krav om opstilling af
badefaciliteter samt krav om, at der i besætningens
zoonotiske smittebeskyttelsesplan er beskrevet, at der er krav om
at gå i bad efter endt arbejdsdag for personer, der arbejder
i stalden. Herudover en beskrivelse af, hvilke smitteforebyggende
foranstaltninger der, ud fra MRSA-eksperterne anbefalinger, skal
til for at sikre smittebarrieren for personer, der hyppigt kommer
kortvarigt i staldene. Disse krav vil gælde alle
svinebesætninger, der har en
sundhedsrådgivningsaftale.
Det foreslås endvidere, at
bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om
hold af dyr, ophæves. I henhold til bestemmelsen kan
ministeren fastsætte regler om op- og nedrykning i
rådgivningskategorier for store og større svine- og
kvægbesætninger, for hvilke der er indgået
sundhedsrådgivningsaftale. Som led i implementering af
Veterinærforlig III er det hensigten at ophæve den
nuværende ordning med forskellige rådgivningskategorier
for svine- og kvægbesætninger, og bestemmelsen vil
derved miste sin betydning. Det er endvidere hensigten at
ophæve den tilsvarende ordning med forskellige
rådgivningskategorier i forhold til
sundhedsrådgivningsaftaler i minkfarme.
Endelig foreslås det med baggrund i den samlede indsats
overfor Salmonella Dublin fra 2017, som supplerer
salmonella-handlingsplanen fra 2008, at der ved indsættelse
af en ny bestemmelse som § 34 d skabes hjemmel i lov om hold
af dyr til at kunne påbyde veterinærfaglig
rådgivning af besætningsansvarlige på
kvægejendomme, der udgør en Salmonella Dublin
smitterisiko, og hjemmel til at fastsætte nærmere
regler herom. Udmøntningen af den veterinærfaglige
Salmonella Dublin rådgivning er et af indsatsområderne
i den samlede indsats overfor Salmonella Dublin, som løber
frem til 2020 og supplerer den første
salmonella-handlingsplan fra 2008 samt de supplerende initiativer
fra 2013. Formålet er at udrydde Salmonella Dublin i den
danske kvægproduktion.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 1. januar 2019.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Smittebeskyttelse
2.1.1. Gældende ret
Efter § 30, stk. 1, i lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 2. juli 2018 kan miljø-
og fødevareministeren for at udrydde, hindre, begrænse
eller imødegå risiko for udbredelse af zoonotiske
smitstoffer og af de sygdomme, der er anført i de i lovens
§ 25 nævnte lister 3 og 4, fastsætte regler om og
meddele påbud om gennemførelse af særlige
foranstaltninger samt meddele forbud mod anvendelse af dyr, dele
heraf eller animalske fødevarer, sæd, oocytter,
embryoner af dyr samt gødning, hø, halm, dyrefoder og
andre produkter og genstande, hvormed sygdomme og zoonotiske
smitstoffer kan spredes. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår en
opregning af, hvilke foranstaltninger, der vil kunne
iværksættes.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2003-2004, tillæg A, side
3366, at foranstaltningerne tænkes anvendt i en
udbrudssituation eller i en situation, hvor der er en begrundet
mistanke om udbrud. Foranstaltningerne er især rettet mod
sygdomme, som fremgår af liste 3, jf. § 25 i lov om hold
af dyr. Ydermere fremgår det, at foranstaltningerne i
bestemmelsens stk. 2 ikke er udtømmende og også kan
anvendes i relation til dyr, som ikke selv er syge, men som
udgør en sundhedsmæssig risiko for mennesker.
Der er i medfør af bestemmelsen udstedt bl.a.
bekendtgørelse nr. 1332 af 30. november 2017 om
IBR-infektion hos kvæg, bekendtgørelse nr. 1469 af 8.
december 2015 om bekæmpelse af afrikansk svinepest, og
bekendtgørelse nr. 330 af 14. april 2011 om rabies. De
fleste bekendtgørelser, som er udstedt med hjemmel i §
30 i lov om hold af dyr, er bekendtgørelser med
bekæmpelsesforanstaltninger i tilfælde af udbrud af en
listeopført sygdom.
Miljø- og fødevareministeren kan endvidere efter
§ 34 i lov om hold af dyr, fastsætte regler om
sygdomsforebyggende foranstaltninger for steder, hvor dyr holdes
eller bringes sammen, samt for behandling, opbevaring og transport
m.v. af dyr, produkter og gødning m.v. I reglerne kan
endvidere fastsættes bestemmelser om tidsmæssig
begrænsning i adgangen til at fraføre dyr fra et
dyrehold, hvortil der er tilført levende dyr.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2003-2004, tillæg A, side
3366, at den giver ministeren adgang til at fastsætte regler
om særlige sygdomsforebyggende foranstaltninger, bl.a. i
forbindelse med krav til staldbygninger, eller regler om
forebyggelse af latente sygdomme, der skyldes dyrenes fysiske
omgivelser. Den tager bl.a. sigte på regler for staldforhold,
der kan hindre spredning af smitsomme sygdomme som anført i
de i lovens § 25 nævnte lister 3 og 4, i forbindelse med
afhentning af dyr, mælk eller gødning fra
besætninger.
Der er i medfør af bestemmelsen udstedt bl.a.
bekendtgørelse nr. 1407 af 29. november 2016 om
veterinærkontrol ved ind- og udførsel af levende dyr,
bekendtgørelse nr. 54 af 15. januar 2016 om omsætning
af husdyr via samlesteder og eksportisolationsstalde,
bekendtgørelse nr. 1428 af 03. december 2015 om Aujeszkys
sygdom og bekendtgørelse nr. 1324 af 26. november 2015 om
overvågning og bekæmpelse af visse smitsomme sygdomme
hos akvatiske organismer.
Der findes således ikke i dag adgang til at
fastsætte regler om og meddele påbud om
gennemførelse af særlige smitteforebyggende
foranstaltninger i andre tilfælde end ved udbrudssituationer
eller ved begrundet mistanke om udbrud efter lovens § 30.
Efter lovens § 34, er der således kun for visse
zoonoser, adgang til at fastsætte regler om
sygdomsforbyggende foranstaltninger.
2.1.2. MRSA ekspertgruppens overvejelser og
anbefalinger
I 2014 nedsatte den daværende sundhedsminister og den
daværende fødevareminister en MRSA-ekspertgruppe, der
havde til opgave på basis af eksisterende viden samt
resultaterne af de veterinære screeningsundersøgelser
i 2014 at udfærdige en ny vurdering af risikoen ved
husdyr-MRSA set i lyset af, at der på det tidspunkt var en
stigende forekomst af humane tilfælde. Ekspertgruppen
udarbejdede en række anbefalinger til indsatser, der kunne
indføres med henblik på at reducere spredningen af
husdyr-MRSA.
På baggrund af anbefalingerne fra MRSA-ekspertgruppen,
blev der indgået en politisk aftale om bekæmpelse af
husdyr-MRSA. Aftalen resulterede i, "Handlingsplan for husdyr-MRSA
(Methicillin Resistent Staphylococcus Aureus, MRSA CC398)" af 16.
april 2015. Handlingsplanen løber i perioden fra
2015-2018.
I foråret 2016 blev den daværende miljø- og
fødevareminister og daværende sundheds- og
ældreminister enige om, at MRSA-ekspertgruppen skulle
genindkaldes i efteråret 2016 med henblik på at
gøre status over initiativerne i "Handlingsplan for
husdyr-MRSA" fra april 2015, herunder resultaterne af de
foreløbige screeninger og resultaterne fra den
igangværende forskning for at se på, om der var
grundlag for at justere indsatsen.
Miljø- og fødevareministeren besluttede, at
ekspertgruppen skulle:
- Gøre
status over initiativerne i "Handlingsplan for husdyr-MRSA".
- Behandle
avlstoppens betydning for smittespredning og smitteveje.
- Undersøge
hvorledes MRSA holdes væk fra besætninger med kalve og
fjerkræ.
- Vurdere hvorledes
forekomsten hos de økologiske svinebesætninger holdes
på et lavt niveau og om muligt helt fjernes fra de
besætninger.
- Inddrage andre
emner af relevans samt indhente input fra eksperternes eget
bagland.
- Afholde en
offentlig MRSA-høring for at sikre, at alle interesserede
fik mulighed for at komme med input.
I august 2017 blev rapporten "MRSA risiko og håndtering,
Rapport ved MRSA-ekspertgruppen" afleveret. Rapporten indeholder
ekspertgruppens anbefalinger bl.a. til at bevare fokus på
smittebarriereren mellem svinestald og samfund på den ene
side og samfund og sygehus på den anden side for at
begrænse risikoen for at bære husdyr-MRSA fra
svinestaldene ud i samfundet, så færre i befolkningen
bliver bærere af husdyr-MRSA, og færre dermed kan
bære det ind på sygehusene til syge og svagelige
personer.
MRSA-ekspertgruppens rapport indeholder følgende
anbefalinger for at styrke smittebarrieren i
svinebesætninger:
- "Obligatorisk bad
for staldarbejdere, inden de forlader staldbygningen efter endt
arbejdsdag.
- Specifikke krav
til at sikre smittebarrieren for personer, der hyppigt kommer
kortvarigt i staldene.
- Obligatorisk
hygiejnekursus for visse personer, der håndterer levende
grise: Der arbejdes videre med kravet, og herunder evalueres
kurset, når det har været muligt at gennemføre
det i en periode. Fødevarestyrelsen bør føre
kontrol med, at kurset gennemføres.
-
Sundhedsrådgivning: Smittebeskyttelse som årligt
fokuspunkt videreføres efter handlingsplanens
udløb.
- Hygiejnereglerne
skal generelt skærpes, fx ved øget kontrol. Herudover
mere vejledning og anvendelse af fx nudging for at øge
overholdelsen af hygiejnereglerne. "
MRSA-ekspertgruppen bemærker, at initiativerne formentlig
også vil kunne reducere overførsel af andre bakterier
og virus, herunder fx salmonella, influenza mv.
Ekspertgruppens anbefalinger indgår i
Veterinærforlig III 2018-2021, som dermed supplerer
handlingsplanen for husdyr-MRSA af 16. april 2015, indenfor det
tidsmæssige overlap. Efter udløbet af handlingsplan
for husdyr-MRSA afløses indsatsen af initiativerne i
Veterinærforlig III. Med Veterinærforlig III
ønsker aftaleparterne at følge MRSA-eksperternes
anbefaling om at styrke den eksisterende smittebarriere mellem
stald og samfund, hvor der, som en del af den samlede
resistensproblematik, bl.a. sættes fokus på, at
husdyr-MRSA ikke bæres ud af staldene til det omgivende
samfund.
2.1.3. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Zoonoser er sygdomme, der kan smitte mellem dyr og mennesker.
Det er forskelligt, hvorledes zoonoser smitter mellem mennesker og
dyr, ligesom det er forskelligt, om både dyr og mennesker
bliver syge.
Smittebeskyttelse er både beskyttelse af
besætningens ???egne dyr mod indførsel af
overførbare sygdomme fra mennesker og dyr, beskyttelse mod
spredning af sygdomme mellem forskellige besætninger og
beskyttelse mod spredning af zoonotiske smitstoffer til mennesker
og derfra videre ud i samfundet, såsom fx spredning af
husdyr-MRSA fra besætninger via mennesker til det omgivende
samfund.
Smittebeskyttelse er derfor yderst vigtig i alle
besætninger, uanset antallet af dyr. ? I store
besætninger med mange ansatte, mange dyreflytninger og mange
øvrige kontakter er det særlig?t vigtigt at
sætte smittebeskyttelsen i system, således at alle, der
er i kontakt med besætningens dyr, ved, hvad de skal
gøre for at reducere risikoen for at sprede zoonotiske
smitstoffer, nye sygdomme og sygdomme, som fremgår af den i
lovens § 25 nævnte liste 3 og 4.
Smittebeskyttelse opnås via smitteforebyggende
foranstaltninger i besætningerne. På den baggrund
vurderes det, at der er behov for hjemmel til at fastsætte
smitteforebyggende foranstaltninger, også i de
tilfælde, hvor der ikke er tale om et udbrud eller begrundet
mistanke om udbrud, hvorfor det foreslås, at der med
lovforslaget skabes hjemmel til også at anvende lovens §
30, stk. 1, i de situationer, hvor der ikke er udbrud eller
mistanke om udbrud.
Det er hensigten, at bestemmelsen skal kunne anvendes i
situationer, hvor det vurderes nødvendigt at fastsætte
regler om eller meddele påbud om gennemførelse af
særlige foranstaltninger i forbindelse med smittebeskyttelse,
så man kan hindre, begrænse og forebygge spredning af
zoonotiske smitstoffer, nye sygdomme og sygdomme, som fremgår
af den i lovens § 25 nævnte liste 3 og 4. Bestemmelsen
vil kunne anvendes til at fastsætte regler om
smitteforebyggende foranstaltninger, selvom der ikke er tale om
udbrud eller begrundet mistanke om udbrud.
Bestemmelsen tænkes også anvendt i situationer, hvor
dyrene ikke selv er syge, men hvor smitstoffet stadig udgør
en sundhedsmæssig risiko for mennesker.
På baggrund af MRSA-ekspertgruppens rapport, "MRSA Risiko
og håndtering, rapport ved MRSA-ekspertgruppen" fra august
2017 og i overensstemmelse med den politiske aftale om
Veterinærforlig III 2018-2021, foreslår Miljø-
og Fødevareministeriet derfor, at der indføres
hjemmel til at fastsætte regler om smitteforebyggende
foranstaltninger i besætninger og dyrehold., der ikke er
under mistanke eller har udbrud.
Miljø- og Fødevareministeriet implementerer med
den foreslåede ændring initiativet i
Veterinærforlig III, at "Der skal være krav om
obligatorisk bad for staldarbejdere, inden de forlader
staldbygningen efter endt arbejdsdag", samt at "Der skal være
specifikke krav til at sikre smittebarrieren for personer, der
hyppigt kommer kortvarigt i staldene (dyrlæger,
håndværkere, landbrugskonsulenter mv.)".
Det er hensigten i første omgang at anvende bemyndigelsen
til bl.a. at fastsætte smitteforebyggende foranstaltninger i
besætninger, således at risikoen, for at husdyr-MRSA
bæres ud af staldene til det omgivende samfund, reduceres.
Med bemyndigelsen vil der blive indført krav om opstilling
af badefaciliteter samt krav om, at der i besætningens
zoonotiske smittebeskyttelsesplan er beskrevet, at der er krav om
at gå i bad efter endt arbejdsdag for personer, der arbejder
i stalden. Derudover skal planen indeholde en beskrivelse af,
hvorledes smittebarrieren sikres for personer, der hyppigt kommer
kortvarigt i staldene, med smitteforebyggende foranstaltninger,
hvilket f.eks. omfatter anvendelse af engangsovertræksdragt
med hovedbeklædning, der dækker håret eller
staldkedeldragt, der kun anvendes i den specifikke stald, og
samtidig brug af hovedbeklædning, der dækker
håret, samt tilbud om brug af maske.
Forskning i brug af masker har ifølge
MRSA-ekspertgruppens ovennævnte rapport vist nogen
forebyggende effekt ved brug af masker ved korttidsbesøg i
staldene. MRSA-eksperterne mener dog, at det er nødvendigt
at gennemføre "real life"-forsøg for at være
sikre på, at den forebyggende effekt også opnås i
en hverdagssituation for den tiltænkte målgruppe, som
er personer, der hyppigt kommer kortvarigt i staldene
(dyrlæger, håndværkere, landbrugskonsulenter
mv.). Miljø- og Fødevareministeriet foreslår
på baggrund af ovennævnte, og i overensstemmelse med
MRSA eksperternes anbefalinger, at besætningsejeren i
første omgang skal tilbyde brug af maske til den
tiltænkte målgruppe.
MRSA-eksperterne bemærker i rapporten, at hvis anvendelse
af maske for personer, der hyppigt kommer kortvarigt i staldene (fx
dyrlæger, håndværkere, landbrugskonsulenter mv.)
også i en hverdagssituation, beskytter mod spredning af
husdyr-MRSA fra staldene, bør det overvejes at gøre
anvendelse af maske obligatorisk. Med Veterinærforlig III vil
den manglende forskning til afklaring af, hvorvidt brug af maske
også i en hverdagssituation har en forebyggende effekt
på, hvor meget husdyr-MRSA der tages med ud af staldene,
blive iværksat. Hvis resultaterne af forskningen viser en
forebyggende effekt, kan bemyndigelsen anvendes til at
indføre obligatorisk brug af maske for personer, der hyppigt
kommer kortvarigt i staldene (dyrlæger,
håndværkere, landbrugskonsulenter mv.).
Med bemyndigelsen vil der altså i første omgang
blive fastsat regler med krav om opstilling af badefaciliteter samt
krav om, at der i besætningens zoonotiske
smittebeskyttelsesplan er en beskrivelse af proceduren for brug af
badet for staldarbejdere efter endt arbejdsdag samt beskrivelse af
nødvendige procedurer for smitteforebyggende
foranstaltninger for personer, der hyppigt kommer kortvarigt i
svinestalde.
Beskrivelsen skal som minimum indeholde en procedure for:
- At personer, der
arbejder i stalden, skal tage bad efter endt arbejdsdag, og
før de forlader stalden via forrummet.
- At personer, der
hyppigt kommer kortvarigt i staldene, såsom dyrlæger,
håndværkere, landbrugskonsulenter mv., orienteres om
kravene for adgang til staldene. Kravene vil indeholde en
beskrivelse for adgang ved anvendelse af
engangsovertræksdragt med hætte, der dækker
håret eller staldkedeldragt (der kun bruges i den specifikke
stald) med brug af hovedbeklædning (hue, der dækker
håret). Endvidere skal personer, der hyppigt kommer
kortvarigt i staldene tilbydes maske til brug ved besøget i
stalden.
I Danmark er ca. 97 % af grisene i svineproduktion er omfattet
af en sundhedsrådgivningsaftale, enten fordi det er
obligatorisk grundet besætningens størrelse eller
fordi der er indgået en frivillig
sundhedsrådgivningsaftale. Med en
sundhedsrådgivningsaftale er det muligt for ejeren, som
følge af aftalen med en praktiserende dyrlæge at
regulere brug af medicin i besætningen mere fordelagtigt end,
hvis besætningen ikke var omfattet af en
sundhedsrådgivningsaftale.
Miljø- og Fødevareministeriet indgik i forbindelse
med MRSA- ekspertgruppens rapportarbejde aftale med Institut for
Fødevare- og Ressourceøkonomi - Københavns
Universitet (IFRO), om at levere en beskrivelse af de
samfundsøkonomiske konsekvenser ved husdyr-MRSA. IFRO har
på den baggrund i 2017 udarbejdet en udredning, hvor
analyserne relaterer sig til MRSA-ekspertgruppens rapport.
Udregningerne i IFRO udredningen er udarbejdet af eksperterne fra
IFRO, ved hjælp af oplysninger og viden fra erhvervet. Af
udredningen fremgår det, at 75 % af besætningerne med
sundhedsrådgivning i forvejen vurderes at have etableret
baderum i forbindelse med forrummet.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer på
ovenstående baggrund, at kravet om opstilling af
badefaciliteter samt krav om, at der i besætningens
zoonotiske smittebeskyttelsesplan findes en beskrivelse af
proceduren for brug af badet efter endt arbejdsdag samt beskrivelse
af forebyggende foranstaltninger for personer, der hyppigt kommer
kortvarigt i staldene, afgrænses til at gælde for alle
svinebesætninger, der har en sundhedsrådgivningsaftale.
Det er hensigten, at der i de administrative regler, som vil
udmønte bemyndigelse, vil blive fastsat en overgangsperiode
for etablering af badefaciliteter for de besætninger, der
endnu ikke har badefaciliteter.
Ansvaret for, at der er en beskrivelse i den zoonotiske
smittebeskyttelsesplan, af proceduren for brug af bad efter endt
arbejdsdag og proceduren for smitteforebyggende foranstaltninger
for personer, der hyppigt kommer kortvarigt i staldene samt
orienteringspligten af, at ansatte og personer, der hyppigt kommer
kortvarigt i svinestalde kender besætningens procedurer, vil
påhvile besætningsejeren.
Det er ligeledes hensigten, at der i de administrative regler,
som vil udmønte bemyndigelsen, i nødvendigt omfang
vil blive fastsat nærmere regler om kontrol af, om der er
findes badefaciliteter i besætningen, samt om der i
besætningens zoonotiske smittebeskyttelsesplan, findes en
procedure for brug af bad, og procedure for besøg af
personer, der hyppigt kommer kortvarigt i stalden. Dette vil ske
med hjemmel i § 58 i lov om hold af dyr.
Ovennævnte kontrol forventes at finde sted i forbindelse
med den eksisterende veterinærkontrol i
svinebesætninger.
Overtrædelser af de kommende regler om smittebeskyttelse
vil som udgangspunkt blive sanktioneret med hjemmel i de
gældende bestemmelser i lov om hold af dyr, herunder §
63, som indeholder hjemmel til at meddele de nødvendige
påbud og forbud. Herudover vil der kunne sanktioneres efter
lovens § 70, stk. 1, nr. 3, da bestemmelsen gælder for
overtrædelser af påbud efter § 30 stk. 1.
Derudover vurderer Miljø- og Fødevareministeriet,
at der kan blive behov for at sanktionere grovere
overtrædelser med bøde. Dette vil kunne ske med
hjemmel i § 70, stk. 3, i lov om hold af dyr, som giver
mulighed for, at der i regler udstedt i medfør af loven kan
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
reglerne.
2.2. Forenkling af reglerne om
sundhedsrådgivning
2.2.1. Gældende ret
Lov om hold af dyr indeholder i
§ 34 a, stk. 1, 1. pkt., hjemmel til, at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om, at store
og større svine- og kvægbesætninger skal
være omfattet af en skriftlig obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftales basismodul. Aftalen skal
være indgået mellem besætningsejeren eller dennes
repræsentant og en dyrlæge. Med samme hjemmel kan
ministeren fastsætte regler om indholdet af aftalerne om
sundhedsrådgivning og om anmeldelse af aftalerne.
Ministeren kan endvidere med
hjemmel i § 34 a, stk. 1, 2. pkt., fastsætte regler om
op- og nedrykning i rådgivningskategorier for svine- og
kvægbesætninger, for hvilke der er indgået
sundhedsrådgivningsaftale.
Efter § 34 a, stk. 2, kan
ministeren fastsætte regler om, at besætningsejeren
eller dennes repræsentant og en dyrlæge frivilligt kan
indgå sundhedsrådgivningsaftalens basismodul for svine-
og kvægbesætninger, der ikke er omfattet af § 34
a, stk. 1.
Herudover kan ministeren efter
§ 34 a, stk. 3, fastsætte regler om, at
besætningsejeren eller dennes repræsentant ud over
obligatoriske sundhedsrådgivningsaftaler, jf. § 34 a,
stk. 1, på frivilligt grundlag kan indgå skriftlige
sundhedsrådgivningsaftalers tilvalgsmodul med en
dyrlæge.
Endelig kan ministeren med hjemmel
i § 34 a, stk. 4, fastsætte regler om, at
besætninger med andre dyrearter end dem, der er nævnt i
§ 34 a, stk. 1 og 2, skal være omfattet af en skriftlig
obligatorisk sundhedsrådgivningsaftale indgået mellem
besætningsejeren eller dennes repræsentant og en
dyrlæge. Der kan herunder fastsættes regler om
indholdet af aftalerne og om anmeldelse af indgåede
aftaler.
Bemyndigelsesbestemmelserne i
§ 34 a, stk. 1 til 3, er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 1536 af 12. december 2016 om
sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger og
bekendtgørelse nr. 1537 af 12. december om
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a, stk. 4, er udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 1534 af 12. december 2016 om
obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme.
2.2.1.1. Bekendtgørelse om
sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger
En sundhedsrådgivningsaftale
skal indgås mellem den ansvarlige for besætningen og en
besætningsdyrlæge. Den ansvarlige for besætningen
kan indgå aftale om sundhedsrådgivning i form af en
basisaftale (basismodul) eller en aftale med tilvalgsmodul. En
aftale kan kun omfatte ét CHR-nummer og omfatter samtlige
svin registreret på CHR-nummeret.
Den ansvarlige for
besætningen skal indgå aftale om obligatorisk
sundhedsrådgivning, hvis antallet af svin på
CHR-nummeret pr. 31. december i det forudgående år er
større end eller lig med en eller flere af følgende
tærskelværdier: 1) 300 søer, gylte eller orner,
2) 3.000 slagtesvin (30 kg - slagtning), eller 3) 6.000
smågrise (7 - 30 kg). Den ansvarlige for besætningen
kan indgå aftale om frivillig sundhedsrådgivning, hvis
antallet af svin på CHR-nummeret er mindre end de før
nævnte tærskelværdier.
De gældende regler om
sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger
indeholder dernæst en ordning, hvorefter besætninger
placeres i tre forskellige rådgivningskategorier, henholdsvis
i Almindelig rådgivning, Ekstra rådgivning og
Skærpet Rådgivning.
Når der første gang
indgås aftale om sundhedsrådgivning for en
besætning, placeres besætningen i kategorien Ekstra
rådgivning. Fødevarestyrelsen træffer
afgørelse om, at der sker omplacering til Skærpet
rådgivning, hvis: 1) den ansvarlige for besætningen
vedtager bøde eller modtager endelig dom for
overtrædelse af regler vedrørende dyrevelfærd,
dyresundhed eller anvendelse af lægemidler til dyr,
såfremt overtrædelsen angår svin, eller 2)
besætningens antibiotikaforbrug overskrider en eller flere af
de i henhold til bekendtgørelse om grænseværdier
for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og
svinebesætninger fastsatte grænseværdier.
Efter 12 måneder uden, at 1)
den ansvarlige for besætningen har vedtaget bøde eller
modtaget endelig dom for overtrædelse af regler
vedrørende dyrevelfærd, dyresundhed eller anvendelse
af lægemidler til dyr, og uden, at 2) besætningens
antibiotikaforbrug har overskredet en eller flere af de ovenfor
nævnte grænseværdier, placeres besætningen
i Almindelig rådgivning.
En placering i Skærpet
rådgivning indebærer øget krav til, hvor mange
rådgivningsbesøg (dyrlægebesøg), der som
minimum skal gennemføres i besætningen årligt
som led i rådgivningsaftalen.
2.2.1.2. Bekendtgørelse om sundhedsrådgivning
for kvægbesætninger
Reglerne om obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger
svarer med enkelte undtagelser til reglerne om obligatorisk
sundhedsrådgivning for svinebesætninger. Der kan for
kvægbesætninger, ud over en basisaftale eller aftale
med tilvalgsmodul 1, også indgås aftale med
tilvalgsmodul 2. En aftale med tilvalgsmodul 2 adskiller sig fra en
modul 1 aftale ved, at der skal gennemføres flere
rådgivningsbesøg (dyrlægebesøg) i
besætningen til gengæld for, at landmanden gives
mulighed for at gennemføre visse behandlinger af voksne
dyr.
Den ansvarlige for
besætningen skal indgå aftale om obligatorisk
sundhedsrådgivning, hvis antallet af kvæg på
CHR-nummeret pr. 31. december i det forudgående år er
større end eller lig med en eller flere af følgende
tærskelværdier: 1) 100 køer eller 2) 200 handyr
og hundyr, der endnu ikke har kælvet.
Placering i
rådgivningskategori samt op og nedrykning i forskellige
rådgivningskategorier sker på samme vilkår som
for svinebesætninger.
2.2.1.3. Bekendtgørelse om obligatorisk
sundhedsrådgivning i minkfarme
En obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftale skal indgås mellem den
ansvarlige for minkfarmen og en besætningsdyrlæge.
Aftalen kan kun omfatte ét CHR-nummer og omfatter samtlige
mink på CHR-nummeret.
Den ansvarlige for minkfarmen skal
indgå aftale om obligatorisk sundhedsrådgivning, hvis
antallet af mink registreret på CHR-nummeret per 1. juli er
større end eller lig med: 1) 20 voksne hundyr eller 2) 100
hvalpe.
Når der første gang
indgås aftale om obligatorisk sundhedsrådgivning for en
minkfarm, placeres minkfarmen i kategorien Ekstra rådgivning.
Fødevarestyrelsen træffer afgørelse om, at
minkfarmen placeres i kategorien Skærpet rådgivning,
hvis den ansvarlige for besætningen vedtager bøde
eller modtager endelig dom for overtrædelse af regler
vedrørende dyrevelfærd, dyresundhed eller anvendelse
af lægemidler til dyr, såfremt overtrædelsen
angår mink.
En aftale om obligatorisk
sundhedsrådgivning skal omfatte mindst fire årlige
rådgivningsbesøg.
Op- og nedrykning i forskellige
rådgivningskategorier sker på samme vilkår som
for svine- og kvægbesætninger. Dog er det alene
afgørende for placeringen om den ansvarlige for
besætningen har vedtaget bøde eller modtaget endelig
dom for overtrædelse af regler vedrørende
dyrevelfærd, dyresundhed eller anvendelse af lægemidler
til dyr, såfremt overtrædelsen angår mink.
Som for svine- og
kvægbesætninger har placeringen i
rådgivningskategori betydning for hvor mange
rådgivningsbesøg, der som minimum skal
gennemføres i besætningen årligt. En placering i
Skærpet rådgivning indebærer øget krav til
antallet af rådgivningsbesøg.
2.2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Hjemmel til at fastsætte
regler om obligatorisk sundhedsrådgivning i store og
større svine- og kvægbesætninger samt minkfarme
blev indsat som § 34 a i lov om hold af dyr i 2010, jf. lov
nr. 401 af 21. april 2010 om ændring af lov om dyrlæger
og lov om hold af dyr. Bestemmelsen i § 34 a, stk. 1, 2. pkt.,
blev tilføjet i 2011, jf. lov nr. 603 af 14. juni 2011 om
ændring af lov om hold af dyr.
Formålet med at
indføre krav om obligatorisk sundhedsrådgivning i
store og større svine- og kvægbesætninger var
ikke mindst at styrke det forebyggende arbejde i
besætningerne og dermed at forbedre den sundhedsmæssige
overvågning af besætningerne, forenkle administrationen
og give lettere adgang til medicinanvendelse i forhold til den
dagældende ordning med sundhedsrådgivningsaftaler. Ved
udmøntningen af kravet om obligatorisk
sundhedsrådgivning blev der indbygget en incitamentsstruktur
og fleksibilitet, så både god, tilfredsstillende og
mindre god landmandspraksis afspejledes i den konkrete udformning
af sundhedsrådgivningsaftalerne samtidig med, at en
række andre hensyn også blev varetaget. Samtidig blev
der i lov om hold af dyr, jf. § 34 a, stk. 4, i loven, skabt
hjemmel til at indføre regler om obligatorisk
sundhedsrådgivning for andre typer af husdyr end svin og
kvæg. Sidstnævnte blev udmøntet som regler om
obligatorisk sundhedsrådgivningsaftaler i minkfarme.
Den politiske aftale om
Veterinærforlig III 2018-2021 indebærer blandt andet,
at forligsparterne ønsker, at der sættes fokus
på regelforenkling, som letter byrderne for erhvervet og
understøtter den enkelte besætningsejers motivation
for at øge sundheden i sin produktion. Aftale om
sundhedsrådgivning mellem besætningsejer og den
praktiserende dyrlæge er et centralt værktøj for
dyresundheds- og dyrevelfærdstilstanden i husdyrproduktionen.
Det skal den fortsat være, men
sundhedsrådgivningskonceptet er i dag relativt detailstyret.
I stedet bør landmanden som aftalt i Veterinærforlig
III gives et større incitament til individuelt at optimere
sit samarbejde med dyrlægen. Derfor er det mellem
forligsparterne besluttet, at reglerne om sundhedsrådgivning
for svine- og kvægbesætninger samt i minkfarme
forenkles ved en afskaffelse af den nuværende ordning med
besætningers placering i forskellige
rådgivningskategorier, og dermed også afskaffelse af
reglerne om op- og nedrykning i forskellige
rådgivningskategorier.
En afskaffelse af
rådgivningskategorierne vil indebære, at alle
besætninger med samme type aftale bliver underlagt samme krav
om det til enhver tid fastsatte antal rådgivningsbesøg
(dyrlægebesøg), dvs. underlagt krav, der på
nuværende tidspunkt svarer til de nugældende regler for
kategori Almindelig rådgivning. Dette vil indebære
enklere regler for landmænd omfattet af reglerne om
sundhedsrådgivning.
En afskaffelse af ordningen med
forskellige rådgivningskategorier indebærer, at det
ikke længere er det offentlige, der skal påbyde
landmanden mere rådgivning, men et ansvar som landmanden selv
tager på sig i samarbejde med sin dyrlæge, når
behovet er til stede. Det giver mulighed for, at management i
besætningen i højere grad kommer i fokus som drivkraft
til at fremme husdyrenes sundhed og velfærd. Det er samtidig
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at en
afskaffelse af de forskellige rådgivningskategorier ikke
umiddelbart vil medføre en ringere dyresundheds- og
dyrevelfærdstilstand. Hvis det mod forventning måtte
vise sig, at dyresundheds- og dyrevelfærdstilstanden
forringes, vil der med hjemmel i lovens § 34 a kunne justeres
i antallet af rådgivningsbesøg.
Bortfald af reglerne om op- og
nedrykning i forskellige rådgivningskategorier
indebærer også, at det ikke vil have konsekvenser for
landmanden i form af nedrykning til en rådgivningskategori
med skærpede krav hvis 1) den ansvarlige for
besætningen (svin og kvæg) vedtager bøde eller
modtager endelig dom for overtrædelse af regler
vedrørende dyrevelfærd, dyresundhed eller anvendelse
af lægemidler til dyr eller 2) besætningens
antibiotikaforbrug overskrider en eller flere af de i henhold til
bekendtgørelse om grænseværdier for
antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og
svinebesætninger fastsatte grænseværdier.
Tilsvarende vil det heller ikke i forhold til minkfarme have
konsekvenser for den ansvarlige for besætningen, i form af
op- eller nedrykning, hvis denne vedtager bøde eller
modtager endelig dom for overtrædelse af regler
vedrørende dyrevelfærd, dyresundhed eller anvendelse
af lægemidler til dyr, såfremt overtrædelsen
angår mink.
Formålet med lovforslaget er
således at bringe bestemmelsen i § 34 a i lov om hold af
dyr, og anvendelsen heraf i overensstemmelse med den politiske
aftale om Veterinærforlig III 2018-2021.
Det foreslås på den
baggrund at ophæve bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a,
stk. 1, 2. pkt., i henhold til hvilken bestemmelse, at ministeren
kan fastsætte regler om op- og nedrykning i
rådgivningskategorier for store og større svine- og
kvægbesætninger, for hvilke, der er indgået
sundhedsrådgivningsaftale. Med den foreslåede
ophævelse af ordningen med forskellige
rådgivningskategorier vil bestemmelsen miste sin betydning.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a, stk. 4, i loven vil
fremover ligeledes blive administreret i overensstemmelse med den
politiske aftale om Veterinærforlig III 2018-2021
således, at den nuværende ordning med forskellige
rådgivningskategorier også afskaffes i forhold til
sundhedsrådgivningsaftaler i minkfarme.
2.3.Påbud om Salmonella Dublin
rådgivning
2.3.1. Gældende ret
Lov om hold af dyr indeholder i § 30, stk. 1 hjemmel til,
at miljø- og fødevareministeren, for at udrydde,
hindre, begrænse eller imødegå risiko for
udbredelse af zoonotiske smitstoffer og af de sygdomme, der er
anført i de i lovens § 25 nævnte lister 3 og 4,
kan fastsætte regler om og meddele påbud om
gennemførelse af særlige foranstaltninger.
Bestemmelserne giver imidlertid ikke hjemmel til at
pålægge besætningsejere rådgivning eller at
bestemte dyrlæger skal anvendes ved sådan
rådgivning. Ydermere tænkes foranstaltningerne anvendt
i en udbrudssituation eller i en situation, hvor der er en
begrundet mistanke om udbrud og er især rettet mod sygdomme
som fremgår af liste 3, hvilket fremgår af de specielle
bemærkninger til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2003-2004, tillæg A, side 3366.
Lovens § 34 a giver mulighed for, at visse
kvægbesætninger skal være omfattet af en
sundhedsrådgivningsaftale, der indgås mellem den
besætningsansvarlige og en dyrlæge. Bestemmelsen giver
ikke mulighed for at forpligte besætningsejeren til at
indgå aftalen med en dyrlæge med specifikke
kvalifikationer.
Lovens § 34 b giver mulighed for at meddele påbud om
supplerende veterinærfaglig vurdering, der skal
udføres af en dyrlæge, som er forudgående
godkendt af Fødevarestyrelsen. Bestemmelsen er imidlertid
begrænset til vurdering med henblik på nedbringelse af
antibiotikaforbruget i en svinebesætning. Om pligten til at
anvende en dyrlæge med de fornødne
veterinærfaglige kvalifikationer fremgår det af
lovbemærkningerne jf. Folketingstidende 2010-2011, A, L 184
som fremsat, side 6, at der var behov for etablering af hjemmel til
fastsættelse af nærmere regler om den supplerende
veterinærfaglige vurdering, herunder om, at dyrlæger
med de fornødne veterinærfaglige kvalifikationer kan
godkendes af Fødevarestyrelsen til at foretage den
supplerende veterinærfaglige vurdering jf. Folketingstidende
2010-2011, A, L 184 som fremsat, side 5.
2.3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Denne del af forslaget har til hensigt at skabe hjemmel i lov om
hold af dyr til udmøntningen af et af indsatsområderne
i den samlede indsats overfor Salmonella Dublin. Der har
været initiativer overfor Salmonella Dublin i kvæg
siden 2002. Med fødevareforlig 2 i 2008 blev handlingsplanen
vedtaget. Den blev suppleret med en styrket indsats fra 2013.
Formålet med den samlede indsats er at udrydde Salmonella
Dublin i kvæg.
Salmonella Dublin bakterien forårsager mere alvorlig
sygdom hos mennesker end andre salmonellatyper, og en stor andel af
de syge bliver indlagt. Ligeledes er bakterien årsag til
store produktionstab i kvægbesætninger da Salmonella
Dublin bl.a. medfører nedsat mælkeydelse og aborter.
Især nysmittede besætninger bliver hårdt ramt.
Udryddelse af Salmonella Dublin-bakterien fra kvæg, forventes
at ville få antallet af humane sygdomstilfælde til at
falde, at øge produktionen og kan ydermere have
eksportmæssige fordele for dansk oksekød.
Salmonella Dublin indsatsen bygger på overvågning af
kvægbesætninger, hvor man måler, om der er
antistoffer overfor Salmonella Dublin i blod- eller
mælkeprøver. Hvis der ikke er antistoffer over
grænseværdien, betragtes besætningen som
sandsynligvis fri for Salmonella Dublin (niveau 1). Hvis der er
antistoffer over grænseværdien, betragtes
besætningen som sandsynligvis smittet med Salmonella Dublin
(niveau 2), og der er restriktioner for bl.a. flytning af dyr.
Besætninger, hvor der er påvist Salmonella Dublin i
gødningsprøver eller hvor der er sygdom pga.
salmonella (salmonellose) placeres i niveau 3 og der er
restriktioner for dyreflytninger, ligesom der skal tages
særlige smittebeskyttende tiltag ved slagtning. Indsatsen for
bekæmpelsen af Salmonella Dublin har vist gode resultater, og
siden initiativerne startede, er andelen af positive
besætninger faldet. I 2009-2012 var der 40-50 registrerede
humane sygdomstilfælde årligt. Der er registreret 25
tilfælde i 2017, formentlig som følge af indsatsen
overfor Salmonella Dublin i kvægbesætninger.
Udviklingen i antallet af smittede besætninger ser dog ud til
at være stagneret.
Der er derfor behov for en målrettet indsats overfor de
smittede besætninger, hvis målet om udryddelse af
Salmonella Dublin bakterien i den danske kvægproduktion skal
nås og salmonellafrie besætninger beskyttes mod smitte.
Styregruppen for Salmonella Dublin handlingsplanen har
foreslået ordførerne bag Fødevareforlig 3 en
samlet indsats for, hvordan Salmonella Dublin kan bekæmpes,
som forligskredsen har godkendt i september 2017. Indsatsen
indeholder udover pålagt Salmonella Dublin rådgivning,
følgende tiltag, som trådte i kraft den 1. januar
2018:
- Ophævelse
af regionalisering.
- Ændrede
regler for kødkvægsbesætninger.
- Blodprøver
i niveau 1 besætninger.
- Gebyrbelagt
kontrol.
Det er målet for den samlede indsats, at forekomsten
bliver så lav, at besætninger, som smittes, bliver
pålagt et offentligt tilsyn, som bl.a. medfører, at
der ikke kan flyttes dyr fra besætningen, heller ikke ud af
landet. Det er hensigten, at forslaget om påbudt
rådgivning vil blive udmøntet i bekendtgørelse
om salmonella hos kvæg, m.m.
(kvægbekendtgørelsen). Samtidigt skal der udarbejdes
en ny bekendtgørelse om udpegning og godkendelse af
rådgivere, der skal udføre påbudt
rådgivning.
DTU FOOD har vurderet, at faglig rådgivning rettet mod den
enkelte besætning er en effektiv metode til at nedbringe
salmonellaniveauet i en besætning. Påbudt
rådgivning forventes derfor at være et effektivt
element i bekæmpelsen af Salmonella Dublin.
Rådgivningen skal bidrage med konkrete og målrettede
tiltag, som effektivt kan medvirke til at nedbringe
salmonellaniveauet i den enkelte besætning.
Rådgivningen vil således kunne medvirke til at sikre,
at andelen af positive besætninger igen falder, og at
Salmonella Dublin forekomsten vil være på et meget lavt
niveau i 2020. SEGES (Landbrug og Fødevarer) udbyder
på nuværende tidspunkt rådgivning til
besætninger, der selv ønsker det. Den frivillige
rådgivning når imidlertid ikke i tilstrækkeligt
omfang ud til alle besætninger med en smitterisiko. Det
vurderes, at påbudt faglig rådgivning rettet mod den
enkelte besætning med mulighed for at tage højde for
de problemstillinger, den enkelte besætning står over
for, er den mest effektive metode til at assistere den
besætningsansvarlige i at nedbringe salmonellaniveauet
på ejendommen.
På den baggrund foreslås, at miljø- og
fødevareministeren får bemyndigelse til at
påbyde den besætningsansvarlige, dvs.
besætningsejeren eller den, der er registreret i
CHR-registret som bruger af besætningen,
veterinærfaglig rådgivning om bekæmpelse af
Salmonella Dublin på kvægejendomme med Salmonella
Dublin smitterisiko. Det foreslås samtidigt, at ministeren
får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler
om rådgivningen af de besætningsansvarlige, herunder om
at dyrlæger med de fornødne veterinærfaglige
kvalifikationer kan godkendes som rådgivere af
Fødevarestyrelsen. Det vil være
Fødevarestyrelsens opgave at udpege rådgivere ud fra
en vurdering af faglig viden og erfaring med bekæmpelse af
Salmonella Dublin hos kvæg. Det forventes, at det vil
være praktiserende dyrlæger eller dyrlæger ansat
som konsulenter i landbrugsorganisationer, der skal udføre
rådgivningen.
Den besætningsansvarlige, der påbydes Salmonella
Dublin rådgivning, skal selv kunne vælge den
dyrlæge, han eller hun ønsker til at udarbejde
handlingsplanen. Det skal ske ud fra en liste over dyrlæger,
som Fødevarestyrelsen har godkendt hertil.
Formålet med den veterinærfaglige Salmonella Dublin
rådgivning er, at en dyrlæge med særlig indsigt i
Salmonella Dublin sanering, foretager en gennemgang af
besætningens sundhedsforhold, smittebegrænsende
strategi mv. med henblik på, at der udarbejdes en optimeret
handlingsplan for besætningen med de nødvendige
elementer til bekæmpelse af Salmonella Dublin.
Påbud om rådgivning tænkes anvendt i
besætninger med Salmonella Dublin smitterisiko.
Besætninger med smitterisiko er besætninger, som har
været i niveau 2 eller 3 i mindst 2 år, og har positive
prøver i kalve/dyr over 3 måneder. Der er
således tale om besætninger, der af den ene eller anden
årsag ikke er i stand til at nedbringe deres salmonellaniveau
indenfor de i kvægbekendtgørelsen angivne frister.
I henhold til den nuværende bekendtgørelse nr. 1326
af 29. november 2017 om salmonella hos kvæg m.m., modtager
besætninger med en smitterisiko kontrolbesøg fra
Fødevarestyrelsen. Ved besøget kontrolleres, om
handlingsplanen til bekæmpelse af Salmonella Dublin i
besætningen er tilstrækkelig, og om den følges.
Det foreslås, at den besætningsansvarlige ved dette
kontrolbesøg kan blive pålagt at modtage
veterinærfaglig rådgivning fra en af
Fødevarestyrelsen godkendt rådgiver.
For at sikre at den påbudte rådgivning foretages af
en dyrlæge med de nødvendige faglige kvalifikationer,
foreslås det, at miljø- og fødevareministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
veterinærfaglig rådgivning, herunder om at
dyrlæger med de fornødne veterinærfaglige
kvalifikationer skal godkendes af Fødevarestyrelsen til at
foretage veterinærfaglig rådgivning.
I § 52 a i fødevareloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 46 af 11. januar 2017, findes en
lignende bestemmelse, hvorefter miljø- og
fødevareministeren kan meddele fødevarevirksomheder
påbud om indhentelse af bistand fra en rådgiver med
henblik på at sikre overholdelse af
fødevarelovgivningen. Det er en lignende ordning der
ønskes opnået med dette lovforslag.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den påtænkte udmøntning af bemyndigelsen i
den foreslåede § 30, stk. 1, 2. pkt., i lov om hold af
dyr til at fastsætte krav om opstilling af badefaciliteter
samt krav om, at der i den zoonotiske smittebeskyttelsesplan er en
beskrivelse af proceduren for brug af badet samt beskrivelse af
proceduren for smitteforebyggende foranstaltninger for personer,
der hyppigt kommer kortvarigt i staldene, vil medføre en
udgift for Fødevarestyrelsen.
Fødevarestyrelsen vil foretage kontrol af, om der er
installeret bad og om besætningen har en zoonotisk
smittebeskyttelsesplan, som opfylder kravene i
bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for
svinebesætninger. Omkostningen for ovennævnte kontrol
estimeres til at være 0,8 mio. kr. i 2019 og
efterfølgende 0,35 mio. kr. per år.
Fødevarestyrelsens udgift til førnævnte kontrol
finansieres af bevillingen i Veterinærforlig III.
Den påtænkte udmøntning i form af en
forenkling af reglerne om sundhedsrådgivning forventes ikke
at få væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Forenklingen vil indebære,
at Fødevarestyrelsen ikke længere vil skulle
sagsbehandle vedrørende besætningers placering i
rådgivningskategorien Skærpet rådgivning.
Forenkling af reglerne vil dog indebære behov for at
omlægge et IT system, hvilket vil medføre en mindre
éngangsudgift.
For så vidt angår den sidste del af forslaget om
veterinærfaglig Salmonella Dublin rådgivning, så
vurderes denne del af lovforslaget at kunne have positive
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Udmøntningen af påbudt Salmonella Dublin
rådgivning forventes at medvirke til nedbringelse af
salmonella-niveauet på ejendomme med Salmonella
Dublin-smitterisiko og dermed en reduktion i antallet af humane
sygdomstilfælde, hvilket vil kunne give en økonomisk
gevinst for det offentlige i relation til færre udgifter i
sundhedsvæsnet, færre sygedagpenge og mindre tabt
arbejdsfortjeneste. Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi på Københavns Universitet har
beregnet de samfundsøkonomiske omkostninger ved
sygdomstilfælde forårsaget af bl.a. salmonella. I
instituttets rapport fra 2017 estimeres et salmonellatilfælde
at koste samfundet knap 0,5 mio. kr. De økonomiske
konsekvenser kan ikke kvantificeres nærmere.
Lovforslaget har i øvrigt ikke i sig selv
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
Lov om hold af dyr indeholder regler om digital kommunikation,
og da lovforslaget ikke vurderes at ændre på dette,
giver forslaget ikke anledning til en mere grundlæggende
revision af lov om hold af dyr med henblik på
digitaliseringsklar lovgivning.
Efter forslagets vedtagelse vil der blive taget højde for
forholdet til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning,
når de nærmere regler fastsættes i
bekendtgørelser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Den påtænkte udmøntning af bemyndigelsen i
den foreslåede § 30, stk. 1, 2. pkt., i lov om hold af
dyr til at fastsætte krav om opstilling af badefaciliteter
samt krav om, at der i den zoonotiske smittebeskyttelsesplan er en
beskrivelse af proceduren for brug af badet samt proceduren for
smitteforebyggende foranstaltninger for personer, der hyppigt
kommer kortvarigt i staldene, vil indebære økonomiske
konsekvenser for erhvervet.
Det vurderes, at der vil være erhvervsøkonomiske
konsekvenser for svinebesætninger med en
sundhedsrådgivningsaftale. Der vil i den forbindelse
være udgifter til etablering af badefaciliteter, omkostninger
til vask, samt omkostninger til bl.a. overtræksdragter og
masker.
Med hensyn til etablering af badefaciliteter vurderes det, at en
stor del af svinebesætningerne med
sundhedsrådgivningsaftale i forvejen har baderum i
forbindelse med forrummet, mens de resterende besætninger
skal have etableret bad. Det vurderes at koste 10.000 kr. per bad.
Det forventes, at der skal etableres bad på 950 bedrifter og
dermed vurderes omkostninger til etablering af badeforhold til at
være ca. 9,5 mio. kr.
Der vurderes at være omkostninger til at tage bad. Det
antages, at der er ca. 10.000 personer med daglig kontakt med svin.
I alt for de 10.000 personer ansat i svinestalde estimeres
omkostningerne for besætningsejerne til, at personer, der
arbejder i stalden, tager bad i arbejdstiden til at være i
størrelsesordenen 67 mio. kr. om året.
Personer der hyppigt kommer kortvarigt i staldene (fx
dyrlæger, håndværkere, landbrugskonsulenter mv.)
skal benytte udleveret overtrækstøj inkl.
hovedbeklædning, der dækker håret og de skal
tilbydes brug af maske. Den årlige omkostning til
omklædning og gene i forbindelse med brug af maske samt
omkostninger til materiale er estimeret til 9,8 mio. kr.
I forbindelse med myndighedernes kontrolbesøg i
besætningen, vil der være en udgift for
besætningsejeren for den tid vedkommende skal være til
rådighed. Udgiften for tabt arbejdsfortjeneste estimeres i
2019 at udgøre 0,1 mio. kr.
Den påtænkte udmøntning i form af en
forenkling af reglerne om sundhedsrådgivning forventes ikke
at få økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervet. Forenklingen vil indebære, at kravet til minimum
antal årlige rådgivningsbesøg
(dyrlægebesøg) vil være det samme for alle
besætninger med samme type sundhedsrådgivningsaftale,
dvs. underlagt krav, der på nuværende tidspunkt svarer
til de nugældende regler for kategori Almindelig
rådgivning. Svinebesætninger i kategori Skærpet
rådgivning vil efter de nugældende regler være
omfattet af krav om 2-3 årlige besøg mere end
besætninger i kategori Almindelig rådgivning.
Tilsvarende vil kvægbesætninger i kategori
Skærpet rådgivning være omfattet af krav om 2-3
årlige besøg mere (med tilvalgsmodul 1) eller 6-9
årlige besøg mere (med tilvalgsmodul 2) end
tilsvarende besætninger i kategori Almindelig
rådgivning. Der vil således for nogle besætninger
blive tale om færre obligatoriske
rådgivningsbesøg og dermed for nogle landmænd
færre udgifter til dyrlæge, men da udgangspunktet for
beregning af økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervet er regelefterlevelse, skal denne eventuelle besparelse
for visse landmænd ikke medregnes, idet placering i kategori
med skærpede krav alene sker for besætninger, hvor der
har været konstateret overtrædelse af gældende
regler, herunder overskridelse af gældende
grænseværdier for antibiotikaforbrug.
Det bemærkes dog, at afskaffelsen af
rådgivningskategorierne Ekstra Rådgivning og
Skærpet Rådgivning, vil medføre administrative
lettelser for besætninger, hvor der første gang
indgås aftale om sundhedsrådgivning. De administrative
lettelser består i, at sådanne besætninger
fremover ikke automatisk placeres i kategorien Ekstra
rådgivning i op til 12 måneder, og derved i denne
periode ikke vil være pålagt ekstra
rådgivningsbesøg med dertil hørende
administrative forpligtigelser set i forhold til kategorien
Almindelig rådgivning. Lettelserne herved er indeholdt i
TER's vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervet, jf. nedenfor.
Udmøntningen af den pålagte veterinærfaglige
Salmonella Dublin rådgivning estimeres, at kunne koste det
samlede erhverv mellem 0,1 og 0,3 mio. kr. årligt. Det
vurderes af SEGES (Landbrug & Fødevarer) på
baggrund af nuværende frivillige rådgivningsaftaler, at
pålagt rådgivning vil koste ca. 10.000 kr. per
rådgivningsbesøg inklusiv forberedelse og
afrapportering. SEGES (Landbrug & Fødevarer)
skønner, at der i 2019 vil være 25
mælkeleverende og 25 ikke-mælkeleverende
besætninger med en aktiv smittespredning, som potentielt kan
blive pålagt rådgivning. Det er dog uvist, hvor mange
bedrifter, der reelt vil blive pålagt rådgivning, men
antages det at 25 pct. af de 50 bedrifter med øget
smitterisiko vil blive pålagt rådgivning, vil det
medføre efterlevelsesomkostninger for ca. 0,1 mio. kr. i
2020. Antages det derimod, at 50 pct. af bedrifterne vil blive
pålagt rådgivning i 2020, vil
efterlevelsesomkostningerne stige til ca. 0,3 mio. kr. per
år. Efterlevelsesomkostningerne forventes at være ca.
det halve i 2019, hvor ordningen ikke er fuldt implementeret.
Forskning fra Københavns og Aarhus Universitet viser, at den
forventede erhvervsøkonomiske gevinst for erhvervet ved at
udrydde Salmonella Dublin kan estimeres til 23 til 28 mio. kr.
Lovforslaget er herudover blevet vurderet efterprincipperne for
agil erhvervsrettet regulering. Det vurderes, at ingen af
principperne er relevante, da lovforslaget ikke påvirker
virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende
digitale teknologier og forretningsmodeller.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsen Team
Effektiv Regulering (TER). TER har vurderet, at lovforslaget
medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr.
årligt. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. juli 2018
til den 14. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
A-consult a/s, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Alternativfondet, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for konditorer,
bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark, Bech Food -
Din Fødevarekonsulent, Biodynamisk Forbrugersammenslutning,
Brancheforeningen for farmaceutiske industrivirksomheder i Danmark,
Brancheforeningen for Kaffe og The (Niels Gade), Brancheforeningen
for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF), Brancheforeningen
SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Verditas, Center for Miljø
og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS -
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Dacopa, DAKA,
DAKOFO,Danish Seafood Association (DSA),Dankost ApS, Danmarks
Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Restauranter og Caféer,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk
Akvarieunion, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl, Dansk Galop,
Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister, Dansk Kennel Klub, Dansk
Kvæg, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Primat
Sammenslutning, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter, Dansk
Supermarked, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Danske
Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske Kartofler, Danske
Lammeproducenter, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Slagtermestre,
Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
Universiteter, DAZA (Danske Zoologiske Haver og Akvarier), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende
Købmænd, Deanfood ApS, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO - Dansk Flavour Organisation, DHI - Center
for Miljø og Toksikologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DinSmiley, DOSO -
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, DTU -
Center for Hygiejnisk Design, DTU - Fødevareinstituttet, DTU
- Veterinærinstituttet, Dyrefondet,
Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes
Velfærd, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
E-Branchekoden ApS, Ecscom v/Kim Iversen, EFSA - Effektiv Food
Safety Advise, Elite Food Aps, Emballageindustrien, EMCON, eSmiley,
Eurofins Steins Laboratorium.dki, Faglig Fælles Forbund 3F,
Fairtrade Mærket, FEHA, Felis Danica, Fokus på Dyr,
Foodcare, Food Diagnostics ApS, FoodEfficiency,
Forbrugerrådet Tænk, Force Technology, Foreningen af
Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen af Fiskeauktioner og
Samlecentraler i Danmark, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen Fair Dog, Foreningen Frit Fjerkræ, Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen for katten,
Foreningen Muslingeerhvervet (FME), FS-C.dk (Food Safety Consult),
Forsøgsdyrenes Værn, FødevareDanmark,
FødevareExperten, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Fødevarer til Medicinske
Formål (FMF), Gigtforeningen, Greenpeace Danmark, Grøn
Hverdag, Grønlands Selvstyre, Hatting-KS A/S, Haveselskabet,
HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, Højmarklaboratoriet
a/s, International Transport Danmark, ISI Food Protection,
Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH customs services
Danmark, KGH customs services Sverige, KL, Kliniske
Diætister, Kopenhagen Fur, Kontrolgruppen,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kost, Motion &
Sund fornuft (KMS), Kost og ernæringsforbundet,
Kræftens Bekæmpelse, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
Danske Fugleforeninger (LDF), Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land,
Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg,
Landskontoret for Heste, Lolex aps, Lægeforeningen, Maistic
Bio Group, Marine Ingredients, Medicwiotech, Mejeriforeningen, MVR
Kval Tech, Møllers Fødevarerådgivning,
Nemhygiejne, Ninkovich Consult ApS, NOAHs Sekretariat (noah),
NOPALAX, Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening, OASA,
Ostehandlerforeningen for Danmark, Plastindustrien i Danmark,
Professionshøjskolerne, QESH Consult, QMS-Consult, Quality
Consulting Denmark, Rådet for Bedre Hygiejne, Rådet for
Dyreforsøg, Rådet for Hovpleje og Hestebeslag,
Sammark, Sedan, SEGES, Sills & Løndal Rådgivning,
Aps, SKAT, Smiley-One, SPF-Danmark, Statens Serum Institut, Stop
Spild Af Mad, SundhedsRådet, Teknologisk Institut, TOMO
Fødevarerådgivning, Varefakta,
Veterinærmedicinsk Industriforening, Videncenter for
Svineproduktion, World Animal Protection Danmark, WWF
Verdensnaturfonden, Økologisk Landsforening.
10. Sammenfattende skema
| Positive Konsekvenser (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfanng) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forenkling af reglerne om
sundhedsrådgivning vil indebære mindre sagsbehandling
hos Fødevarestyrelsen vedr. besætningers omplacering i
anden rådgivningskategori, men der vil ikke blive tale om en
væsentlig økonomisk konsekvens (besparelse). Nedbringelse af salmonella niveauet
på ejendomme med Salmonella Dublin smitterisiko og dermed en
reduktion i antallet af humane sygdomstilfælde, vil kunne
give en sundhedsmæssig gevinst for det offentlige i relation
til færre udgifter i sundhedsvæsnet, færre
sygedagpenge og mindre tabt arbejdsfortjeneste. | I forhold til forenkling af reglerne om
sundhedsrådgivningsaftaler vil en forenkling af reglerne
indebære, at et IT system skal omlægges hvilket vil
medføre en mindre éngangsudgift. Udgifter til Fødevarestyrelsens
kontrol af, om der er installeret bad og om besætningen har
en zoonotisk smittebeskyttelsesplan, som opfylder kravene, er
bevillingsfinansieret af Veterinærforlig III. Der
skønnes at være en udgift på 0,8 mio. kr. i 2019
og efterfølgende årlige udgifter på 0,35 mio.
kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regionerr | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der skønnes at være en udgift
på 86,4 mio. kr. i 2019 og herefter en udgift på 76,9
mio. kr. årligt. Udgiften vedrører etablering af
badefaciliteter, brug af bad efter endt arbejdsdag, brug af
overtræksdragt og maske til dem der hyppigt kommer kortvarigt
i stalden samt tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med
myndighedernes kontrolbesøg. Udgifter til påbudt Salmonella
Dublin rådgivning i forbindelse med kontrolbesøg,
estimeres til at kunne koste det samlede erhverv mellem 0,1 og 0,3
mio. kr. per år fra 2020. Omkostningen forventes at
være ca. det halve i 2019, hvor ordningen ikke er fuldt
implementeret. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I medfør af § 30 i lov om hold af dyr, kan
miljø- og fødevareministeren fastsætte regler
om og meddele påbud om gennemførelse af særlige
foranstaltninger for at udrydde, hindre, begrænse eller
imødegå risiko for udbredelse af zoonotiske
smitstoffer og af de sygdomme, der er anført i de i lovens
§ 25 nævnte lister 3 og 4.
I de specielle bemærkninger til bestemmelserne jf.
Folketingstidende 2003-2004, tillæg A, side 3366,
fremgår det, at foranstaltningerne i § 30 tænkes
anvendt i en udbrudssituation eller i en situation, hvor der er en
begrundet mistanke om udbrud, og er især rettet mod sygdomme,
som fremgår af lovens § 25 nævnte liste 3. Der er
således ikke i dag adgang til at pålægge
smitteforebyggende foranstaltninger i andre situationer end ved
udbrud eller ved begrundet mistanke om udbrud. Der er endvidere
heller ikke adgang til at foretage smitteforebyggende
foranstaltninger på andre sygdomme eller zoonoser end dem,
som er oplistet i lovens § 25 nævnte liste 3 og 4.
Det foreslås derfor, at der tilføjes en ny
sætning som et nyt 2. punktum i § 30, stk. 1 i lov om
hold af dyr, som bemyndiger miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte regler om og
meddele påbud om gennemførelse af særlige
smitteforebyggende foranstaltninger i andre tilfælde end ved
udbrud eller mistanke om udbrud.
Det er hensigten, at bestemmelsen skal kunne anvendes i
situationer, hvor det vurderes nødvendigt at fastsætte
regler om eller meddele påbud om gennemførelse af
særlige foranstaltninger i forbindelse med smittebeskyttelse,
så man kan hindre, begrænse eller imødegå
risiko for spredning af zoonotiske smitstoffer, nye sygdomme og
sygdomme, som fremgår af den i lovens § 25 nævnte
liste 3 og 4. Bestemmelsen vil kunne anvendes til at
fastsætte regler om smitteforebyggende foranstaltninger,
selvom der ikke er tale om udbrud eller begrundet mistanke om
udbrud.
Bestemmelsen tænkes også anvendt i situationer, hvor
dyrene ikke selv er syge, men hvor smitstoffet stadig udgør
en sundhedsmæssig risiko for mennesker.
Der vil ved udmøntningen af den foreslåede §
30, stk. 1, 2. pkt. i første omgang, blive fastsat krav om
opstilling af badefaciliteter samt krav om, at der i den zoonotiske
smittebeskyttelsesplan er en beskrivelse af proceduren for brug af
badet for staldarbejdere efter endt arbejdsdag, samt proceduren for
smitteforebyggende foranstaltninger for personer, der hyppigt
kommer kortvarigt i staldene. Kravene vil omfatte
svinebesætninger, der har indgået en
sundhedsrådgivningsaftale.
Formålet med de smitteforebyggende foranstaltninger er
bl.a. at holde husdyr-MRSA inde i staldene, så risikoen, for
at det bæres ud af staldene til det omgivende samfund,
reduceres. Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at
for at kunne begrænse risikoen for at bære husdyr-MRSA
fra svinestaldene ud i samfundet, så færre mennesker
bliver bærer af husdyr-MRSA, og færre dermed kan
bære det ind i sygehusene til syge og svagelige personer,
skal de eksisterende smittebarrierer mellem svinestald og samfund
styrkes ved en styrkelse af de smitteforebyggende
foranstaltninger.
Med den foreslåede bestemmelse vil det fremadrettet
også være muligt at reducere overførsel af andre
bakterier og virus, herunder fx salmonella, influenza mv. til det
omgivende samfund og mellem besætninger.
Overtrædelse af de kommende regler om etablering af bad
samt tilføjelse af beskrivelse af proceduren for brug af bad
efter endt arbejdsdag samt proceduren for smitteforebyggende
foranstaltninger, for personer der hyppigt kommer kortvarigt i
stalden, til besætningens zoonotiske smittebeskyttelsesplan,
vil som udgangspunkt blive sanktioneret med hjemmel i de
gældende bestemmelser i lov om hold af dyr, herunder §
63, som indeholder hjemmel til at meddele de nødvendige
påbud og forbud. Det foreslås at ansvaret
påhviler besætningsejeren. Der vil kunne sanktioneres
med bøde efter lovens § 70, stk. 1, nr. 3.
Såfremt der kan blive behov for at sanktionere grovere
overtrædelser med bøde, vil det kunne ske med hjemmel
i § 70, stk. 3, i lov om hold af dyr, som giver mulighed for,
at der i regler udstedt i medfør af loven kan
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
reglerne.
Det foreslås, at ansvaret for, at de relevante personer
tager et bad efter endt arbejdsdag, og inden de forlader stalden,
samt orienteringspligten, af proceduren for smitteforebyggende
foranstaltninger, til personer, der hyppigt kommer kortvarigt i
stalden, vil blive pålagt besætningsejeren.
Overtrædelserne kan bl.a. bestå i, at
besætningsejeren ikke har opstillet badefaciliteter i sin
besætning, og heller ikke har en beskrivelse i
besætningens zoonotiske smittebeskyttelsesplan af en
procedure for bad efter endt arbejdsdag, for de medarbejdere, der
arbejder i stalden. En anden type overtrædelse kan fx
bestå i, at besætningsejeren ikke har f.eks.
overtrækstøj inkl. hovedbeklædning, der
dækker håret og masker tilgængeligt i stalden og
heller ikke har en beskrivelse i besætningens zoonotiske
smittebeskyttelsesplan af proceduren for smitteforebyggende
foranstaltninger for personer, der hyppigt kommer kortvarigt i
staldene. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 2
Efter § 34 a, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om hold af dyr kan miljø- og fødevareministeren
fastsætte regler om, at store og større svine- og
kvægbesætninger skal være omfattet af en
skriftlig obligatorisk sundhedsrådgivningsaftales basismodul.
Aftalen skal være indgået mellem besætningsejeren
eller dennes repræsentant og en dyrlæge. Med samme
hjemmel kan ministeren fastsætte regler om indholdet af
aftalerne om sundhedsrådgivning og om anmeldelse af
aftalerne. Efter § 34 a, stk. 1, 2. pkt., i loven kan
ministeren fastsætte regler om op- og nedrykning i
rådgivningskategorier for svine- og
kvægbesætninger, for hvilke der er indgået
sundhedsrådgivningsaftale.
Med hjemmel i lovens § 34 a,
stk. 2, kan ministeren fastsætte regler om, at
besætningsejeren eller dennes repræsentant og en
dyrlæge frivilligt kan indgå
sundhedsrådgivningsaftalens basismodul for svine- og
kvægbesætninger, der ikke er omfattet af § 34 a,
stk. 1.
Efter lovens § 34 a, stk. 3 i
loven kan ministeren fastsætte regler om, at
besætningsejeren eller dennes repræsentant ud over
obligatoriske sundhedsrådgivningsaftaler, jf. § 34 a,
stk. 1, på frivilligt grundlag kan indgå skriftlige
sundhedsrådgivningsaftalers tilvalgsmodul med en
dyrlæge.
Endelig kan ministeren i henhold
til § 34 a, stk. 4, i loven fastsætte regler om, at
besætninger med andre dyrearter end dem, der er nævnt i
§ 34 a, stk. 1 og 2, skal være omfattet af en skriftlig
obligatorisk sundhedsrådgivningsaftale indgået mellem
besætningsejeren eller dennes repræsentant og en
dyrlæge, herunder om indholdet af aftalerne og om anmeldelse
af indgåede aftaler.
Bemyndigelsesbestemmelserne i
§ 34 a, stk. 1 til 3, er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 1536 af 12. december 2016 om
sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger og
bekendtgørelse nr. 1537 af 12. december om
sundhedsrådgivningsaftaler for kvægbesætninger.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 34 a, stk. 4, er udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 1534 af 12. december 2016 om
obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme.
Det foreslås, at bestemmelsen
i § 34 a, stk. 1, 2. pkt., ophæves, idet bestemmelsen,
med den foreslåede ophævelse af den nuværende
ordning med forskellige rådgivningskategorier i forhold til
sundhedsrådgivningsaftaler for svine- og
kvægbesætninger, herunder op- og nedrykning i
forskellige rådgivningskategorier, vil miste sin betydning.
Samtidig med lovændringens ikrafttræden vil de ovenfor
nævnte to bekendtgørelser om
sundhedsrådgivningsaftaler for henholdsvis svine- og
kvægbesætninger blive ændret i overensstemmelse
hermed, forventeligt til ikrafttræden den 1. januar 2019.
Tilsvarende vil
bekendtgørelse om obligatorisk sundhedsrådgivning i
minkfarme blive tilpasset i overensstemmelse hermed, således
at den nugældende ordning med forskellige
rådgivningskategorier i forhold til sundhedsrådgivning
i minkfarme ligeledes ophæves, forventeligt til
ikrafttræden den 1. januar 2019.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til nr. 3
På nuværende tidspunkt giver § 34 a mulighed
for, at visse kvægbesætninger skal være omfattet
af en sundhedsrådgivningsaftale, der indgås mellem den
besætningsansvarlige og en dyrlæge. Bestemmelsen giver
ikke mulighed for at forpligte besætningsejeren til at
indgå aftalen med en dyrlæge med specifikke
kvalifikationer. § 34 b giver mulighed for at meddele
påbud om supplerende veterinærfaglig vurdering, der
udføres af en dyrlæge med henblik på
nedbringelse af antibiotikaforbruget.
For den specifikke bekæmpelse af Salmonella Dublin er der
i dag ikke hjemmel til, at meddele påbud om
veterinærfaglig rådgivning med henblik på
bekæmpelse af Salmonella Dubling på
kvægejendomme.
Den foreslåede § 34 d udvider den eksisterende adgang
til efter § 63 i lov om hold af dyr at meddele de påbud,
der anses for nødvendige for at sikre overholdelsen af loven
og regler fastsat i medfør heraf, i det den giver
miljø- og fødevareministeren bemyndigelse til at
meddele påbud om veterinærfaglig rådgivning med
henblik på bekæmpelse af Salmonella Dublin på
kvægejendomme.
Ministeren får desuden hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om den veterinærfaglige
rådgivning, herunder om indhold og omfang samt om, at
dyrlæger med de fornødne veterinærfaglige
kvalifikationer kan godkendes af Fødevarestyrelsen til at
foretage den veterinærfaglige rådgivning.
Påbud om veterinærfaglig rådgivning
tænkes anvendt overfor besætninger, som har en aktiv
smittespredning vist ved antistof-positive prøver fra
kalve/dyr, der er over 3 måneder gamle, og som ikke kan
fremvise en tilfredsstillende handlingsplan, eller som ikke
følger den. Der er således tale om besætninger,
der af den ene eller anden årsag ikke er i stand til at
nedbringe deres salmonellaniveau.
Forslaget giver hjemmel til at påbyde disse
besætninger veterinærfaglig rådgivning om,
hvorledes de kan nedbringe deres salmonellaniveau. Det vurderes, at
faglig rådgivning, som er konkret rettet mod den enkelte
besætning, kan tage højde for de eventuelle vanskelige
problemstillinger, den enkelte besætning står over for,
og at det på nuværende tidspunkt er den mest effektive
metode til at assistere den besætningsansvarlige i at
nedbringe salmonellaniveauet i besætningen.
Reglerne om påbud om veterinærfaglig
rådgivning tænkes udformet således, at et
påbud herom sker i forbindelse med Fødevarestyrelsens
opfølgende kontrol af særlig smitterisiko. Ved den
opfølgende kontrol kontrolleres, om den
besætningsansvarlige har nået de mål, som blev
sat ved det tidligere kontrolbesøg. Det foreslås, at
den besætningsansvarlige ved den opfølgende kontrol
kan blive pålagt at modtage veterinærfaglig
rådgivning fra en af Fødevarestyrelsen godkendt
rådgiver.
Rådgivningen, som fastsættes i bekendtgørelse
om salmonella hos kvæg, forventes at skulle omhandle, hvilke
konkrete og målrettede tiltag, der effektivt kan medvirke til
at nedbringe salmonellaniveauet i den enkelte besætning. Det
forventes, at rådgivningen vil kunne være medvirkende
til at sikre, at andelen af positive besætninger igen falder
støt, og at Salmonella Dublin forekomsten i 2020 er på
et meget lavt niveau.
Den veterinærfaglige Salmonella Dublin rådgivning,
der skal udføres af en dyrlæge, skal dokumenteres i
form af en revideret handlingsplan. Handlingsplanen skal anvise
konkrete tiltag for bekæmpelse af Salmonella Dublin på
ejendommen. Udgifter hertil afholdes af kvægproducenten.
Handlingsplanen skal på forlangende videregives til
Fødevarestyrelsen.
Regler for godkendelse af rådgivere vil blive
udmøntet i en særskilt bekendtgørelse. Det
forventes, at det vil være praktiserende dyrlæger eller
dyrlæger ansat som konsulenter fx i landbrugsorganisationer,
der vil blive godkendt til at udføre rådgivningen. Der
vil i denne bekendtgørelse blive fastsat nærmere
regler om godkendelse af de dyrlæger, den
besætningsansvarlige vil kunne benytte i tilfælde af
påbud om veterinærfaglig rådgivning.
Rådgivere vil blive godkendt ud fra en vurdering af deres
faglige viden og erfaring med bekæmpelse af Salmonella Dublin
hos kvæg. Godkendelse af rådgivere skal ske på
baggrund af ansøgning til Fødevarestyrelsen.
Når den besætningsansvarlige får et
påbud om rådgivning skal denne selv kunne vælge
en godkendt dyrlæge fra en liste over de dyrlæger, som
Fødevarestyrelsen har vurderet har de fornødne
veterinærfaglige kvalifikationer og derfor har godkendt til
at yde veterinærfaglig rådgivning som led i
bekæmpelsen af Salmonella Dublin i
kvægproduktionen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3
Til nr. 4
Lovens § 70, stk, 1, nr. 4 giver mulighed for at straffe
den, der undlader at efterkomme påbud om en supplerende
veterinærfaglig vurdering.
Med den foreslåede § 34 d, skabes der hjemmel til at
fastsætte regler om og meddele påbud om
veterinærfaglig rådgivning om Salmonella Dublin.
Sanktionering for overtrædelse af denne bestemmelse skal ske
med bøde til den, der undlader at efterkomme påbud
efter lovens § 70, stk. 1, nr. 4. Det foreslås derfor,
at der i bestemmelsens § 70, stk. 1, nr. 4, tilføjes
§ 34 d.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Til §
3
Lov om hold af dyr indeholder i § 73 en tilsvarende
bestemmelse. Den foreslåede § 3 indebærer, at de
foreslåede ændringer i loven vil kunne sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland ved kongelig
anordning med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 2. juli 2018, foretages
følgende ændringer: | §
30. ---¬Stk. 2-4. --- | | 1. § 30,
stk. 1 indsættes som 2. pkt.: » Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om og meddele påbud om
gennemførelse af særlige smitteforebyggende
foranstaltninger i andre tilfælde end ved udbrud eller
mistanke om udbrud.« | § 34 a.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at store og større svine- og
kvægbesætninger skal være omfattet af en
skriftlig obligatorisk sundhedsrådgivningsaftales basismodul
indgået mellem besætningsejeren eller dennes
repræsentant og en dyrlæge, herunder om indholdet af
aftalerne og om anmeldelse af indgåede aftaler. Ministeren
kan endvidere fastsætte regler om op- og nedrykning i
rådgivningskategorier for besætninger, for hvilke der
er indgået sundhedsrådgivningsaftale. Stk.
2. --- Stk.
3. --- Stk.
4. --- | | 2. § 34 a, stk. 1, 2. pkt.
ophæves. | | | 3. Efter §
34 c indsættes: »§ 34
d. Miljø- og fødevareministeren kan meddele
påbud om veterinærfaglig rådgivning af
besætningsansvarlige på kvægejendomme der
udgør en Salmonella Dublin smitterisiko med henblik på
bekæmpelse af Salmonella Dublin. Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om
rådgivning af besætningsansvarlige på
kvægejendomme der udgør en Salmonella Dublin
smitterisiko, herunder om at dyrlæger med de fornødne
veterinærfaglige kvalifikationer skal godkendes af
Fødevarestyrelsen til at foretage veterinærfaglig
rådgivning.« | § 70.
---- 1)-3) ---- 4) undlader at efterkomme påbud om
en supplerende veterinærfaglig vurdering efter § 34 b,
stk. 1, eller påbud om reduktion af den maksimale
belægningsgrad efter § 34 c, stk. 1, | | 5. I § 70, stk. 1, nr. 4 udgår
»eller« efter §34 b, stk. 1, og efter § 34 c,
stk. 1 indsættes: », eller påbud om
veterinærfaglig rådgivning efter § 34 d, stk.
1,« |
|