Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 14. november 2018
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Radikale
Venstre
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget støtter lovforslaget med
følgende bemærkninger. For S og RV er det
afgørende, at lovforslaget ikke betyder, at
dyrevelfærden i danske stalde forringes. Derfor ønsker
S og RV, at partierne bag veterinærforliget løbende
orienteres om effekterne af dette lovforslag i forhold til
dyrevelfærden. I tilfælde af at dyrevelfærden
forværres som følge af ændringen, ønsker
S og RV, at lovforslagets del omkring
sundhedsrådgivningsaftaler tages op med partierne bag
veterinærforliget.
For S og RV er det ligeledes vigtigt at
følge udviklingen i forhold til husdyr-MRSA nøje. Det
er en problemstilling, partierne tager yderst alvorligt.
Enhedslisten og Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget støtter lovforsalget. EL og ALT har dog en
række bekymringspunkter.
Lovforslaget rummer nogle positive tiltag
omkring regler for smittebeskyttelsesplaner for
svinebesætninger, herunder at planerne skal indeholde, at
landmanden skal tage et bad efter endt arbejdsdag. Men EL og ALT
finder slet ikke, at dette tiltag er tilstrækkeligt, hvis man
for alvor skal begrænse smitten af MRSA fra svinestalde og
minkfarme, da det blot er en symptombehandling i forbindelse med en
svine- og minkproduktion, som i stor udstrækning er en
katastrofe for vores miljø, som
dyrevelfærdsmæssigt er helt utilstedelig, og som
også udgør en stor sundhedsmæssig risiko for
befolkningen.
EL og ALT minder om, at det ikke er ret
længe siden, at der kom en ny opgørelse, der viste, at
stort set hver eneste svinebesætning i det her land nu er
smittet med MRSA. Et bad efter endt arbejdsdag kommer altså
ikke til at løse problemet. Vi kommer ikke problemerne med
MRSA og antibiotikaresistens i svineproduktionen til livs,
før vi helt grundlæggende får omstillet
produktionen.
EL og ALT finder endvidere, at den del af
lovforslaget, der omhandler forenkling af
sundhedsrådgivningsaftaler for svine- og
kvægbesætninger og minkfarme, er uhensigtsmæssig.
EL og ALT minder om, at man i en lang årrække har set
alvorlige problemer hos en stor del af svinebesætningerne, og
det er blot en uge siden, at det kom frem, at der i år er
hele 43 pct. af svinebesætningerne, der har så
alvorlige dyrevelfærdsproblemer, at de får sanktioner,
fordi de ikke overholder reglerne. EL og ALT mener således,
at det er stærkt betænkeligt, at
sundhedsrådgivningskategorierne skal bortfalde, så det
fremover er besætningsejerens ansvar i samarbejde med egen
dyrlæge at aftale rådgivning ud over basisniveauet,
uden at der etableres anden form for sikkerhed for, at
landmændene får den nødvendige
rådgivning.
EL og ALT mener ikke, at det er
forsvarligt, at der ikke er sikkerhed for, at landmændene
får den nødvendige rådgivning, og EL og ALT
mener, at det direkte modarbejder andre hensigter i
veterinærforliget, såsom at sikre dyrevelfærd og
reducere antibiotikaforbruget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2018 og var til 1. behandling den 26. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljø- og fødevareministeren sendte den 10. juli 2018
dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 594,
folketingsåret 2017-18. Den 6. september 2018 sendte
miljø- og fødevareministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til miljø- og
fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Pia Adelsteen (DF) fmd. Lise Bech (DF) René
Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Carsten
Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Orla Østerby
(KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |