Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2018)
Miljø- og
fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet (Bemyndigelse om
offentliggørelse af navne på rederier, der
overtræder reglerne om svovlindhold i
skibsbrændstoffer)
(Lovforslag nr. L 52)
Generelt overholder langt de fleste skibe
Miljø- og Fødevareministeriets regler om svovlindhold
i skibsbrændstoffer, hvilket er til stor gavn for
miljøet. Det opleves dog, at der stadig er nogle rederier,
som overtræder reglerne og anvender skibsbrændstof med
for højt svovlindhold.
Hvert år passerer der gennem
Storebælt ca. 20.000 skibe og gennem Øresund ca.
30.000. Det betyder, at selv hvis kun en lille procentdel af
skibene overskrider grænseværdien, kan det have en
relativ stor miljøeffekt. Danmarks Nationale Center for
Miljø og Energi (DCE) har beregnet, at ca. 20 % af de
helbredsmæssige effekter, der kan tilskrives luftforurening i
Danmark, skyldes skibsfart.
På den baggrund foreslås en
supplerende foranstaltning til ministeriets øvrige
tilsynsvirksomhed i form af en offentliggørelsesordning.
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe hjemmelsgrundlag
til, at miljø- og fødevareministeren kan bemyndiges
til at offentliggøre navne på de rederier, som
overtræder visse regler i svovlbekendtgørelsen,
bekendtgørelse nr. 640 af 12. juni 2014 om svovlindholdet i
faste og flydende stoffer. Offentliggørelsen omfatter
alvorlige overskridelser, hvor bødeniveauet i det fremsendte
bødeforlæg eller anklageskrift er på 200.000 kr.
eller derover. Dette beløb indstilles af
Miljøstyrelsen i sager, hvor der er tale om en
førstegangsovertrædelse, hvor svovlprocenten er
målt til mellem 0,50 % og 0,99 %. Det er således ikke
hensigten, at der skal offentliggøres mindre alvorlige
overtrædelser. Ved kun at offentliggøre alvorlige
overtrædelser, sættes der fokus på de
overtrædelser, som har den største
miljøbelastning og hvor rederiet antages at spare meget
på brændstofudgifterne.
Med en offentliggørelsesordning for
fremsendte bødeforlæg eller anklageskrift vil der
skabes åbenhed om de mere alvorlige overtrædelser af
visse regler i svovlbekendtgørelsen, som skader
miljøet, sundheden og den lige konkurrence blandt rederier.
Samtidigt vil der for ansvarlige og miljøbeviste
virksomheder og forbrugere være mulighed for at
fravælge de rederier, der overtræder reglerne og
forurener mere end konkurrenterne. Offentliggørelsen
forventes at ske på Miljøstyrelsens hjemmeside.
For at få den ønskede effekt
bør en sådan offentliggørelsesordning omfatte
nævnelse af navnet på rederiet, navn på skibet og
dets flagstat, dato for udtagelse af olieprøve og
overskridelsens størrelse samt bødestørrelsen
og den påståede overtrådte bestemmelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.