Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 10
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller de under A, B og C
nævnte forslag til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller det under A nævnte forslag
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte forslag til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under C
nævnte forslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og RV) indstiller de under A og B
nævnte forslag til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under C nævnte forslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker til det under A nævnte forslag, at EL ikke kan
støtte den del af lovforslaget, som omhandler
helårsbeboelse i sommerhuse på Læsø,
ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner,
havplanlægning for transportinfrastruktur m.v. EL savner en
grundlæggende analyse af, hvad de udvidede muligheder for
helårsbeboelse i sommerhuse har betydet for
lokalområderne de steder, hvor det har været muligt. EL
erkender, at muligheden for helårsbeboelse i
sommerhusområder kan løfte lokale områder, men
EL mener også, at der samtidig kan være
væsentlige problemstillinger forbundet med eksempelvis at
levere kommunal service til de områder, da områderne
typisk ikke er planlagt med helårsbeboelse for øje. EL
opfordrer derfor til, at der - inden mulighederne for flere
helårsbeboelser i sommerhuse udvides - udarbejdes en analyse
af, hvilke positive og negative konsekvenser dette har haft og kan
have.
Enhedslisten mener endvidere, at der er
behov for rammer for havplanlægning for
transportinfrastruktur, men samtidig noterer EL sig, at
lovforslagets del om maritim havplanlægning for
transportinfrastruktur indskrænker den offentlige
høring af disse projekter, ved at kravet om
offentliggørelse i Lovtidende fjernes. EL opfordrer til, at
muligheder for inddragelse af borgerne konkret og generelt
udelukkende udvides og ikke indskrænkes.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker til det under B nævnte forslag, at EL er
positive over for forslaget, som omhandler den strategiske
planlægning af landsbyer i forbindelse med den kommunale
planlægning. Der er over en million danskere, som bor i
landområder og i landsbyer, og derfor er det vigtigt at tage
ordentlig hånd om de rammer, der er for disse menneskers liv
og tilværelse. Det er derfor på tide, at denne del af
kommunernes planlægning løftes på en ordentlig
måde, og at der tages aktiv stilling til udviklingen af de
mange landsbyer rundtom i landet.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker til det under C nævnte forslag, at der med
forslaget gives mulighed for at planlægge boliger i de
såkaldte konsekvensområder, som er belastet af
støv, uren luft og støj. Det er efter EL's opfattelse
en helt forkert vej at gå og vil kun føre til flere
konflikter mellem beboere og virksomheder. Det gavner hverken
virksomheder eller beboere, og det er efter EL's opfattelse et
udtryk for dårlig planlægning. At der med forslaget
gives mulighed for at stille krav til, at boliger skal indrettes
med hermetisk lukkede vinduer og døre, mener EL er en helt
bagvendt måde at håndtere miljøproblemer
på. EL mener, at planlægningen af vores byer skal
sikre, at der undgås konflikter mellem forskellige
arealanvendelser, ikke tilskyndes til dem. Dette forslag kan EL
derfor ikke støtte.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
maritim fysisk planlægning (Planlægning i områder
belastet af lugt, støv eller anden luftforurening,
helårsbeboelse i sommerhuse på Læsø,
ekspropriation til virkeliggørelse af lokalplaner,
havplanlægning for transportinfrastruktur m.v.)«
omfattende titelnoten, § 1, nr. 1-4, 6, 8, 11, 12, 19, 22, 26,
29-36, 38-40 og 42-44, § 2 og § 3, stk. 1, 3 og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning (Strategisk
planlægning for landsbyer)« omfattende § 1, nr. 5,
7, 9, 10, 15, 20 og 37, og § 3, stk. 1 og 2.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning
(Planlægning i konsekvensområder belastet af lugt,
støv eller anden luftforurening)« omfattende § 1,
nr. 13, 14, 16-18, 20, 21, 23-25, 27, 28 og 41, og § 3, stk.
1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til titlen
2) I
fodnoten ændres »supplerer
gennemførelsen af« til:
»gennemfører«.
[Præcisering]
Til § 1
3) I
nr. 8 udgår »der bliver nr.
25,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
4) Nr.
20 affattes således:
»20. I §
15 b, stk. 2, ændres »nr. 25« til:
»nr. 26«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 1
5) I
det under nr. 14 foreslåede § 11 b, stk. 1, nr. 16, ændres
»nr. 26« til: »nr. 25«, og i det
foreslåede § 11 b, stk.
1, nr. 17, ændres
»nr. 27« til: »nr. 26«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
6)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15, stk. 11, ændres »jf. nr. 16« til:
»jf. nr. 17«.«
[Lovteknisk rettelse]
7) I
den under nr. 20 foreslåede
ændring af § 15 b, stk. 2,
udgår »»nr. 25« til: »nr. 26«,
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
8) I
det under nr. 21 foreslåede § 15 b, stk. 3, ændres »nr.
26« til: »nr. 25«, og efter
»døgninstitutioner,« indsættes:
»bosteder, boliger til mennesker med særlige
behov«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og præcisering af, hvilke boliger
der er undtaget bestemmelsen]
9) I
indledningen til nr. 23 udgår
»der bliver stk. 9 og 10«, og stykkebetegnelserne »stk. 9« og »stk. 10« ændres til: »stk. 8« og »stk. 9«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
10) I
den under nr. 23 foreslåede
affattelse af § 16, stk. 9 og
10, der bliver stk. 8 og 9,
ændres »nr. 25« til: »nr. 24«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i tre separate lovforslag, således at den
del, der vedrører strategisk planlægning for
landsbyer, og den del, som vedrører planlægning i
konsekvensområder belastet af lugt, støv eller anden
luftforurening, udskilles i to selvstændige lovforslag.
Til nr. 2
Det fremgår af fodnoten til det
fremsatte lovforslag, at loven indeholder bestemmelser, der
supplerer gennemførelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/89/EU af 23. juli 2014 om rammerne for
maritim fysisk planlægning. Ændringsforslaget
præciserer, at loven gennemfører dele af
direktivet.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring,
idet nr. 24 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke
rykker og bliver til nr. 25.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1. Første led
af lovforslagets § 1, nr. 20, der er en konsekvens af de
foreslåede regler om strategisk planlægning for
landsbyer, udskilles til det selvstændige lovforslag
herom.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring,
idet henholdsvis nr. 25 og 26 som følge af
ændringsforslag nr. 1 ikke rykker og bliver henholdsvis til
nr. 26 og 27.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringen i lovforslagets § 1, nr.
17.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring,
idet nr. 25 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke
rykker og bliver til nr. 26.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring,
idet nr. 25 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke
rykker og bliver til nr. 26.
Derudover
foreslås det i det under nr. 21 foreslåede § 15 b,
stk. 3, at undtagelsen for planlægning af ny bebyggelse til
hermetisk lukkede bygninger til boliger udvides med bosteder,
boliger til mennesker med særlige behov og lign.
Ændringsforslaget betyder således også, at en
kommunalbestyrelse ikke kan vedtage en lokalplan om udlægning
af arealer i konsekvensområder, der er belastet af lugt,
støv eller anden luftforurening, til opførelse af ny
bebyggelse til boliger, som skal bestå af
døgninstitutioner, bosteder, boliger til mennesker med
særlige behov og lign.
Ved
døgninstitutioner, bosteder, boliger til mennesker med
særlige behov og lign. forstås boliger, hvor mennesker
har døgnophold som institutioner, plejehjem, boliger til
ældre og personer med handicap, plejeboliger, kostskoler,
bosteder for handicappede eller psykisk syge eller andre boliger
specielt indrettet til psykisk syge eller socialt udsatte m.v.
Undtagelsen
hænger sammen med den frivillighed, der skal være ved
at vælge at bo i en hermetisk lukket bygning i et
område belastet af lugt, støv eller anden
luftforurening og ikke at kunne åbne sine vinduer. Dette er
ikke et reelt valg, hvis f.eks. ældreboliger, handicapboliger
eller bosteder for psykisk syge placeres i hermetisk lukkede
bygninger, idet der er et begrænset antal ældreboliger,
handicapboliger eller bosteder for psykisk syge i den enkelte
kommune.
Baggrunden for
ændringsforslaget er et ønske om at præcisere,
at der kun kan planlægges for hermetisk lukkede bygninger til
boliger til mennesker, som selv kan vælge, at de vil bo i et
konsekvensområde, der er belastet af lugt, støv eller
anden luftforurening.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring,
idet stk. 8 og 9 som følge af ændringsforslag nr. 1
ikke rykker og bliver til stk. 9 og 10.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring,
idet nr. 24 som følge af ændringsforslag nr. 1 ikke
rykker og bliver til nr. 25.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 12. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 4. juli 2018 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 269 (folketingsåret
2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V) Hans
Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V)
May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Anders Johansson (KF) Erik
Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL) Rune Lund
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |