Fremsat den 3. oktober 2018 af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Dansk
Internationalt Skibsregister
(Overenskomstdækning ved
offshore-aktiviteter på skibe på dansk
søterritorium og kontinentalsokkelområde)
§ 1.
I lov om Dansk Internationalt Skibsregister,
jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 17. januar 2014, foretages
følgende ændringer:
1 I
§ 3, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »område«: », jf. dog
stk. 3«.
2. I
§ 3 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For skibe, der udfører aktiviteter på dansk
søterritorium eller dansk kontinentalsokkelområde, som
vil kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt.,
eller nr. 4-6, i tonnageskatteloven, finder § 10, stk. 2 og 3,
ikke anvendelse. Det er en betingelse for anvendelse af 1. pkt., at
skibene overvejende udfører de omfattede aktiviteter
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde i mere end 14 dage inden for en
måned.«
§ 2
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til
ændringer af lov om Dansk Internationalt Skibsregister (i det
følgende benævnt DIS-loven) og har til formål at
sikre mulighed for overenskomstdækning med danske faglige
organisationer for alle søfarende på skibe, der
primært udfører en række offshore-aktiviteter
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde.
Forslaget er en opfølgning
på aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
om erhvervs- og iværksætterinitiativer, der blev
indgået den 12. november 2017.
Ved lov nr. 359 af 29. april 2018
om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven,
sømandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven blev den
såkaldte DIS-skatteordning, som indebærer, at rederier
kan udbetale skattefri nettohyre til søfarende, udvidet.
Ordningen blev udvidet for at fastholde og styrke den danske
offshore-sektors konkurrenceevne på det globale marked.
Udvidelsen skal ses i forlængelse af en udvidelse af
tonnageskatteordningen ved lov nr. 1886 af 29. december 2015 om
ændring af tonnageskatteloven og
sømandsbeskatningsloven.
Når udvidelsen træder i
kraft, vil søfarende på skibe, som udfører en
række aktiviteter, der typisk udføres af vagt- og
supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe,
vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe
og ASV'er (Accomodation and Support Vessels, som også kaldes
»hotelskibe«), blive omfattet af reglerne om skattefri
nettohyre.
I aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer er det forudsat, at
arbejdsmarkedets parter i forlængelse af udvidelsen af
DIS-skatteordningen indgår en aftale for de skibe, der
primært udfører de aktiviteter, som omfattes af
udvidelsen, på dansk sokkel. En sådan aftale skulle
sikre overenskomstdækning og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet.
Arbejdsmarkedets parter
repræsenteret ved medlemmerne af det såkaldte
DIS-kontaktudvalg har efterfølgende anbefalet, at der findes
en lovbaseret løsning til sikring af danske
arbejdsvilkår. Dette lovforslag indeholder dermed et forslag
til en lovbaseret løsning.
Lovforslaget vil i overensstemmelse
med parternes anbefalinger indebære, at overenskomster med
danske faglige organisationer vil kunne omfatte alle
søfarende på skibe, der er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, når skibene primært
udfører de aktiviteter, der typisk udføres af vagt-
og supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe,
vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe
og ASV'er på dansk søterritorium og
kontinentalsokkelområde. Skibe, der udfører
aktiviteter, som allerede i dag er omfattet af DIS-skatteordningen,
vil som udgangspunkt ikke berøres af lovforslaget.
Det foreslås endvidere, at
erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden, så ikrafttræden kan ske, når
udvidelsen af tonnageskatteordningen og DIS-skatteordningen
træder i kraft.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Overenskomstdækning ved arbejde på dansk
søterritorium og kontinentalsokkelområde
2.1.1. Gældende ret
Siden Dansk Internationalt
Skibsregister blev etableret i 1988, har det været muligt at
indgå kollektive overenskomster med forskellige danske
faglige organisationer og med udenlandske faglige organisationer om
løn- og arbejdsforhold for ansatte på skibe
registreret i registret. Der kan både optages dansk og under
visse nærmere angivne betingelser udenlandsk ejede skibe i
registreret.
DIS-loven indeholder i § 10 en
række regler om indgåelse af kollektive overenskomster.
I § 10, stk. 2, fastslås således, at kollektive
overenskomster om løn- og arbejdsforhold for ansatte
på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister,
der er indgået af en dansk faglig organisation, kun kan
omfatte personer, der har bopæl i Danmark, eller som i
medfør af EU-retten eller andre indgåede
internationale forpligtelser skal sidestilles med personer, der
anses for at have bopæl i Danmark.
Endvidere følger det af
DIS-lovens § 10, stk. 3, at kollektive overenskomster, der er
indgået af en udenlandsk faglig organisation, kun kan omfatte
personer, der er medlemmer af den pågældende
organisation, eller personer, der er statsborgere i det land, hvori
den faglige organisation er hjemmehørende, for så vidt
de ikke er medlemmer af en anden organisation, med hvilken der er
indgået overenskomst om løn- og arbejdsforhold for
ansatte på skibe registreret i Dansk Internationalt
Skibsregister.
Bestemmelserne giver mulighed for
at indgå kollektive overenskomster med udenlandske faglige
organisationer, som afspejler de lokale leveomkostninger for de
søfarende, som omfattes af sådanne aftaler.
Sådanne overenskomster med udenlandske faglige organisationer
skal indgås ved frie og frivillige forhandlinger i
overensstemmelse med den danske model omkring kollektive
overenskomster på arbejdsmarkedet. Dette system forhindrer
ikke, at det samme arbejde kan dækkes af flere forskellige
kollektive overenskomster, der er indgået med forskellige
faglige organisationer, herunder faglige organisationer i
forskellige lande.
I Danmark anvendes ikke
almengyldige overenskomster, dvs. det såkaldte "erga omnes"
princip, hvor overenskomster indgået af parterne inden for en
sektor eller erhvervsgren (i et geografisk område) ved
lovgivning udstrækkes til også at gælde de
arbejdstagere og arbejdsgivere inden for det pågældende
område, som ikke er direkte omfattet af overenskomsten.
Ligeledes er der ikke ved lov fastsat en minimumsaflønning i
Danmark.
Det bemærkes dog i den
forbindelse, at udlændingelovens § 13, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, indeholder
krav om arbejdstilladelse til beskæftigelse på dansk
skib, der som led i rutefart eller i øvrigt
regelmæssigt ankommer til dansk havn. Det fremgår
endvidere af udlændingelovens § 13, stk. 2, at
udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere bestemmelser om, i hvilket omfang arbejdstilladelse
kræves til arbejde på søterritoriet eller
kontinentalsoklen.
Denne hjemmel er udnyttet i
bekendtgørelse nr. 330 af 24. april 2018 om
udlændinges adgang her til landet
(udlændingebekendtgørelsen). Det fremgår af
§ 23 i udlændingebekendtgørelsen, at
udlændinge foruden i de tilfælde, der er nævnt i
udlændingelovens § 13, stk. 1, skal have
arbejdstilladelse til arbejde på søterritoriet og
kontinentalsoklen. Endvidere indeholder
udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4,
en regel om fritagelse for krav om arbejdstilladelse. Det drejer
sig om personale på danske lastskibe i international trafik,
der anløber dansk havn eller værft højst 25
gange inden for en forudgående periode på 12
måneder. Personale på et sådant lastskib er
herudover fritaget for krav om arbejdstilladelse, hvis lastskibet i
samme periode udover 25 anløb til havn eller værft har
op til 3 værftsophold.
Når der kræves
arbejdstilladelse, kan en af de gældende opholdsordninger for
erhverv anvendes. Opholdsordningerne for erhverv fremgår af
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1-11.
Det følger således
eksempelvis af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, at
der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis udlændingen har indgået aftale
eller fået tilbud om ansættelse inden for et
fagområde, hvor ansættelsen indebærer en
årlig aflønning på mindst 400.000 kr., som
udbetales til en dansk bankkonto (den såkaldte
beløbsordning). Beløbet reguleres årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent, og
en tilpasningsprocent, så reguleringen i alt svarer til
lønudviklingen i samfundet, jf. herved
udlændingelovens § 9 a, stk. 22. Beløbet
udgør i 2018-niveau 417.793,60 kr. Beløbsordningen
kan bl.a. benyttes af udlændinge, der ansættes på
et fartøj, som foretager arbejde på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkel. Opholdstilladelse
gives for højst 4 år ad gangen med mulighed for
forlængelse, jf. udlændingebekendtgørelsens
§ 16, stk. 4.
Af udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 7, følger, at der efter ansøgning kan
gives opholdstilladelse til en udlænding, der er ansat
på en boreplatform, et boreskib eller anden sammenlignelig
flytbar arbejdsplads (fartøj), som kortvarigt kommer ind
på dansk område. Mens fartøjet opholder sig
på dansk område skal udlændingens løn- og
ansættelsesvilkår være sædvanlige efter
danske forhold. Opholdstilladelse gives for højst 6
måneder uden mulighed for forlængelse, jf.
udlændingebekendtgørelsens § 16, stk. 8.
Det bemærkes, at
arbejdstilladelse gives til udlændinge med opholdstilladelse
efter bl.a. udlændingelovens § 9 a, stk. 2 (herunder
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2 og 7). Dette
følger af udlændingebekendtgørelsens § 25,
stk. 1.
For behandlingen af en
ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 1-11, skal der betales et gebyr på
3.280 kr. (2018-tal) til Styrelsen for International Rekruttering
og Integration. Dette følger af udlændingelovens
§ 9 h, stk. 1, nr. 4.
DIS-loven indeholder en undtagelse
fra DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3. DIS-lovens § 10, stk. 2
og 3, finder således ikke anvendelse for passagerskibe, som
overvejende går i fart mellem danske havne og øvrige
havne inden for et område, der i Nordsøen og Den
Engelske Kanal begrænses af meridianen 3° vest og
breddeparallellen 61° nord og i Østersøen af
breddeparallellen 58° nord. Undtagelsen betyder, at
overenskomster med danske faglige organisationer vil kunne
gælde for alle søfarende på de
pågældende skibe uanset de søfarendes
bopæl.
Undtagelsen, som fremgår af
DIS-lovens § 3, stk. 2, 1. pkt., blev indsat ved lov nr. 460
af 31. maj 2000 om ændring af lov om Dansk Internationalt
Skibsregister og af forskellige skattelove (Udvidelse af
DIS-skatteordningen samt beskatning af søfolk og
luftfartspersonale i international trafik m.v.). Det skete i
forbindelse med, at det blev gjort muligt for danske færger,
der sejler mellem danske havne og andre havne i Nordsø-,
Kanal og Østersøområdet at blive registreret i
Dansk Internationalt Skibsregister. Konsekvensen heraf var, at
søfarende om bord på sådanne skibe blev fritaget
fra dansk beskatning.
DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3,
finder dog anvendelse for fart til og fra havanlæg i
området, jf. DIS-lovens § 3, stk. 2, 2. pkt. Det
betyder, at skibe, som anvendes ved fart til og fra havanlæg
på dansk søterritorium og
kontinentalsokkelområde, vil være omfattet af §
10, stk. 2 og 3, i DIS-loven.
DIS-loven skal ses i
sammenhæng med sømandsbeskatningsloven, som indeholder
en DIS-skatteordning, der blev etableret samtidig med oprettelsen
af Dansk Internationalt Skibsregister. DIS-skatteordningen
medfører, at rederierne kan udbetale en skattefri nettohyre
til de søfarende, der er omfattet af ordningen.
Det er en betingelse for at kunne
anvende DIS-skatteordningen, at løn m.v. er fastsat under
hensyn til skattefritagelsen. Herudover er det en betingelse, at
søfarende arbejder om bord på et dansk skib, som er
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, og som anvendes
til formål, der vil kunne omfattes af tonnageskatteordningen,
jf. § 5, stk. 1, 1. pkt., i
sømandsbeskatningsloven.
Et dansk skib er i
sømandsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 1, defineret
som et »skib, som er registreret med hjemsted her i landet
med en bruttotonnage på 20 t eller derover, og som
udelukkende anvendes til erhvervsmæssig befordring af
passagerer eller gods, som bugser- og bjærgningsfartøj
eller som kabellægningsfartøj.« Det er
således bl.a. et krav, at skibet ikke anvendes til andre
aktiviteter i den periode, hvor skibet omfattes af
DIS-skatteordningen.
Den form for virksomhed, der
omfattes af tonnageskatteordningen, er erhvervsmæssig
transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem
forskellige destinationer, jf. tonnageskattelovens § 6. Der er
i tonnageskatteloven opregnet forskellige former for virksomhed,
som falder uden for tonnageskatteordningens
anvendelsesområde, jf. tonnageskattelovens § 8.
Sådan virksomhed falder hermed også uden for
DIS-skatteordningens anvendelsesområde.
I forhold til
kabellægningsfartøjer gælder DIS-skatteordningen
uanset tonnageskattelovens bestemmelser. Skatteordningen finder dog
alene anvendelse i tilfælde, hvor skibets virksomhed med
søtransport af kabeltromler m.v. i løbet af et
indkomstår målt i forhold til tilbagelagte sømil
udgør mindst 50 pct. af skibets samlede virksomhed.
Sømil tilbagelagt under kabellægning og opgaver i
tilknytning hertil anses ikke som søtransport. Det er en
betingelse, at fartøjet har hjemsted i en EU- eller
EØS-medlemsstat.
Med lov nr. 1886 af 29. december
2015 om ændring af tonnageskatteloven og
sømandsbeskatningsloven (Udvidelse af tonnageskatteordningen
med en række specialskibe) blev tonnageskatteordningen
udvidet med en række aktiviteter, der typisk udføres
af vagt- og supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe,
vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe
og ASV'er (også kaldet »hotelskibe«). Udvidelsen
af tonnageskatteordningen var en udmøntning af Aftale om en
vækstpakke (juni 2014). Udvidelsen er endnu ikke sat i kraft,
da den indebærer en ændring af en eksisterende
statsstøtteordning, som skal godkendes af
Europa-Kommissionen. En sådan godkendelse foreligger endnu
ikke.
Ved lov nr. 359 af 29. april 2018
om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven,
sømandsbeskatningsloven og tinglysningsafgiftsloven (Bedre
vilkår for tildeling af medarbejderaktier, udvidelse af
DIS-skatteordningen med søfolk, der arbejder om bord
på en række specialskibe, afskaffelse af
registreringsafgiften for skibe i danske skibsregistre,
ændret forrentning ved opkrævning af personers skat
m.v.) blev DIS-skatteordningen i sømandsbeskatningsloven
udvidet til også at omfatte søfarende, der arbejder om
bord på en række specialskibe, der udfører de
aktiviteter, som tonnageskatteordningen udvides med, når
ovennævnte lov nr. 1886 af 29. december 2015 træder i
kraft.
Det bemærkes, at udvidelsen
af DIS-skatteordningen ikke fuldt ud svarer til udvidelsen af
tonnageskatteordningen. Dette skyldes dels, at kabellægning
under visse betingelser allerede efter gældende regler kan
omfattes af DIS-skatteordningen, jf. ovenfor om
kabellægningsfartøjer, men først med udvidelsen
af tonnageskatteordningen kan omfattes af tonnageskatteordningen,
dels at udvidelsen af DIS-skatteordningen, til forskel for
udvidelsen af tonnageskatteordningen, også omfatter
virksomhed med bygning, reparation og nedtagning af
olieinstallationer på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde. Herudover vil udvidelsen af
DIS-skatteordningen ikke fuldt ud svare til udvidelsen af
tonnageskatteordningen, da DIS-skatteordningen, til forskel fra
tonnageskatteordningen, indeholder et krav om, at skibet
udelukkende udfører erhvervsmæssig befordring af
passagerer eller gods, hvilket medfører at
anvendelsesområdet for DIS-skatteordningen efter
gældende regler er snævrere end
anvendelsesområdet for tonnageskatteordningen.
Udvidelsen af DIS-skatteordningen
har til formål at fastholde og styrke den danske
offshore-sektors konkurrenceevne på det globale marked.
Da udvidelsen af
DIS-skatteordningen ligesom udvidelsen af tonnageskatteordningen
indebærer en ændring af en eksisterende
statsstøtteordning, vil denne udvidelse også
først kunne træde i kraft, når
Europa-Kommissionens godkendelse foreligger.
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Lovforslaget skal i ses i
forlængelse af den udvidelse af DIS-skatteordningen, som blev
vedtaget ved lov nr. 359 af 29. april 2018, jf. ovenfor under
afsnit 2.1.1., og som opfølgning på aftalen af 12.
november 2017 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
erhvervs- og iværksætterinitiativer.
Den vedtagne udvidelse af
DIS-skatteordningen tager ikke stilling til overenskomstforholdene
for de søfarende, som efter loven vil blive omfattet af
reglerne om skattefri nettohyre. Efter aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer er det imidlertid sigtet, at der
skal være sammenhæng mellem udvidelsen af
DIS-skatteordningen og muligheden for at indgå danske
overenskomster.
Det fremgår således af
aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer, at:
"Det skal sikres, at udvidelsen af DIS-ordningen ligger i
forlængelse af arbejdsmarkedets parters arbejde, så der
laves en aftalemodel for skibe, som primært udfører de
nu omfattede aktiviteter på dansk sokkel. Aftalen skal sikre
overenskomstdækning og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet. "
Arbejdsmarkedets parter
repræsenteret ved medlemmerne af DIS-kontaktudvalget
(Rederforeningerne, Dansk Metal, Søfartens Ledere og
Maskinmesterforeningen) har efterfølgende anbefalet en
lovbaseret løsning til sikring af danske
arbejdsvilkår.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås
indsat en undtagelse fra DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3, om
overenskomstdækning for skibe, der udfører aktiviteter
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde, som vil kunne omfattes af § 8
a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i
tonnageskatteloven, og som primært opererer på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde.
Ændringslovforslaget betyder,
at der kan indgås kollektive overenskomster med danske
faglige organisationer, som omfatter søfarende, der arbejder
om bord på de pågældende skibe, uanset i hvilket
land de søfarende måtte have bopæl, når
skibene primært opererer på dansk søterritorium
eller kontinentalsokkelområde. Samtidig sikres med
ændringslovforslaget, at skibe der efter gældende ret
kan omfattes af DIS-skatteordningen i
sømandsbeskatningsloven, som udgangspunkt ikke
berøres af lovforslaget.
§ 8 a i tonnageskatteloven,
som affattet ved lov nr. 1886 af 29. december 2015, vedrører
en række aktiviteter, der typisk udføres af vagt- og
supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe,
vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe
og ASV'er (også kaldet »hotelskibe«), og danner
med undtagelse af betingelsen i § 8 a, nr. 3, 2. pkt.,
grundlag for udvidelsen af DIS-skatteordningen ved lov nr. 359 af
29. april 2018. Ved henvisningen til tonnageskattelovens § 8
a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, sikres
således en sammenhæng med udvidelsen af
DIS-skatteordningen, som indebærer, at rederne kan udbetale
skattefri nettohyre til søfarende.
Årsagen til at der henvises
til reglerne i tonnageskatteloven og ikke reglerne om
DIS-skatteordningen i sømandsbeskatningsloven er, at
DIS-skatteordningen er formuleret på en sådan
måde, at den både omfatter rederiaktiviteter, der vil
kunne omfattes af tonnageskattelovens § 6 og de nye
aktiviteter, der vil kunne omfattes af § 8 a i
tonnageskatteloven (med undtagelse af betingelsen i § 8 a, nr.
3, 2. pkt.). Hertil kommer, at det er et krav for anvendelse af
DIS-skatteordningen, at der udelukkende udføres aktiviteter,
som vil kunne omfattes af tonnageskattelovens § 6 eller de
nævnte dele af § 8 a, mens det efter dette lovforslag om
overenskomstdækning er et krav, at skibene overvejende
udfører de nye aktiviteter på dansk
søterritorium eller dansk kontinentalsokkelområde i
mere end 14 dage inden for en måned. Arbejdet på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde skal
således have en vis udstrækning. Dette medfører
også, at anvendelsesområdet for udvidelsen af
DIS-skatteordningen ikke fuldt ud vil svare til
anvendelsesområdet for dette lovforslag.
§ 8 a i tonnageskatteloven
nævner seks typer aktiviteter, der kan tonnagebeskattes, og
som med dette lovforslag vil blive undtaget reglerne om
overenskomstdækning i DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3,
når skibene overvejende udfører de omfattede
aktiviteter på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde i mere end 14 dage inden for en
måned.
Det skal i den forbindelse
understreges, at det er anvendelsen af skibet og ikke skibets
betegnelse som f.eks. vindmølleskib eller skibets
registrering i Dansk Internationalt Skibsregister som f.eks.
lastskib, der er afgørende for, om skibet opfylder
betingelserne for at være undtaget.
Forslaget om mulighed for
overenskomstdækning af alle søfarende gennem aftaler
med danske faglige organisationer vil for det første omfatte
skibe, der udfører de aktiviteter med vagttjeneste på
dansk område, som ikke er omfattet af tonnageskattelovens
§ 6. Der er tale om aktiviteter, som ikke består af
transport af passagerer eller gods mellem forskellige destinationer
eller vagttjeneste ved en destination til søs, det vil sige
ved en installation, konstruktion eller et lignende
offshore-anlæg.
Forslaget vil for det andet omfatte
skibe, der udfører alle former for aktiviteter med
støtte- og servicefunktioner til søs (supplyopgaver),
hvor der ikke er tale om transport af passagerer eller gods mellem
forskellige destinationer, som er omfattet af tonnageskattelovens
§ 6. For skibe, som alene foretager egentlig forsyningssejlads
med personer eller materiel mellem en havn og anlæg eller
strukturer på kontinentalsoklen vil lovens § 10, stk. 2
og 3, således fortsat finde anvendelse.
Forslaget vil for det tredje
omfatte skibe, der udfører aktiviteter med bygning,
reparation og nedtagning af vindmølleparker eller andre
havanlæg til søs.
Dette vil i modsætning til
tonnageskatteloven, men i overensstemmelse med udvidelsen af
DIS-skatteordningen, også omfatte bygning, reparation og
nedtagning af olieinstallationer på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde. Da
muligheden for overenskomster med danske faglige organisationer som
udgangspunkt bør følge udvidelsen af
DIS-skatteordningen, følges DIS-skatteordningen på
dette punkt. Årsagen til DIS-skatteordningens afvigelse fra
tonnageskatteloven er bl.a., at der ellers ville opstå en
barriere for, at rederier med dansk indregistrerede
konstruktionsskibe kan byde på opgaver med bygning,
reparation og nedtagning af olieinstallationer på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde, da de
uden DIS-skatteordningen vil have svært ved at kunne
konkurrere med rederier med udenlandsk indregistrerede
konstruktionsskibe. Der henvises til betænkningen til lov nr.
359 af 29. april 2018, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 174.
Forslaget vil for det fjerde
omfatte skibe, der udfører nedlægning, inspektion og
reparation af rørledninger eller kabler på havbunden
samt tilhørende rendegravning, der udføres i
forbindelse hermed. I dette tilfælde følges udvidelsen
af tonnageskatteordningen, selv om udvidelsen af
DIS-skatteordningen er lidt smallere. Det skyldes, at en beregning
i forhold til indkomstår, som de gældende regler
vedrørende DIS-skatteordningen tager udgangspunkt i, ikke
vurderes forenelig med kriterierne om, at skibene overvejende
udfører de omfattede aktiviteter på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde i mere end
14 dage inden for en måned.
Forslaget vil for det femte omfatte
skibe, der udfører alle former for ishåndtering til
søs, der ikke udgør bugseringsaktiviteter.
Forslaget vil for det sjette
omfatte skibe, der udfører husning af medarbejdere,
reservedele eller værkstedsfaciliteter i forbindelse med
offshore-arbejder. ASV'er (også kaldet
»hotelskibe«), anvendes i forbindelse med omfattende
offshore-arbejder, som de understøtter gennem husning af
håndværkere, materiel og
værkstedsfaciliteter.
Det er endvidere en betingelse for,
at DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3, ikke finder anvendelse, at
skibene overvejende udfører aktiviteterne på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde i mere end
14 dage inden for en måned.
Med de 14 dage sigtes således
på enten uafbrudt arbejde i området i mere end 14 dage
eller samlet set mere end 14 dage, hvis der er tale om en
længerevarende kontrakt med gentagne arbejder. I den periode,
hvor der arbejdes i området, vil der i mere end 50 pct. af
den aktive driftstid endvidere skulle udføres aktiviteter,
som vil kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1.
pkt., eller nr. 4-6, i tonnageskatteloven.
Med betingelserne om, at skibene overvejende udfører de
omfattede aktiviteter på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde i mere end 14 dage inden for en
måned, sikres, at overenskomstdækning for alle
søfarende via kollektive overenskomster med danske faglige
organisationer ikke omfatter skibe, som kun i mindre omfang
arbejder med aktiviteter, som vil kunne omfattes af § 8 a, nr.
1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i tonnageskatteloven
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde. Dette gælder uanset, om
skibene i øvrigt måtte være omfattet af
DIS-skatteordningen i sømandsbeskatningsloven enten efter
gældende regler eller med den vedtagne udvidelse ved lov nr.
359 af 29. april 2018.
Det bemærkes i den
forbindelse, at én samlet opgave ikke kan opsplittes i flere
af hinanden afhængige underopgaver på en måde,
så DIS-lovens § 10, stk. 2 og 3, alligevel finder
anvendelse.
Forslaget om
overenskomstdækning med danske faglige organisationer
omfatter i øvrigt både opgaver, der udføres
på dansk søterritorium og opgaver, der udføres
på dansk kontinentalsokkelområde, da skibene kan
operere på begge områder, f.eks. hvis en
havvindmølle er etableret på søterritoriet.
Det vil være op til
arbejdsmarkedets parter at aftale en faglig overenskomsts
udstrækning, så længe betingelserne i det
foreslåede § 3, stk. 3, i DIS-loven er opfyldt. Det
bemærkes i den forbindelse, at det f.eks. vil ligge inden for
lovens rammer at aftale, at ikke blot hovedaktiviteterne, som vil
kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller
nr. 4-6, i tonnageskatteloven omfattes af overenskomsten, men
også de aktiviteter, som udføres i resten af tiden i
den omhandlede referenceperiode. Herved vil f.eks.
erhvervsmæssig transport af personer eller gods til en
boreplatform på dansk kontinentalsokkelområde kunne
omfattes, når der er tale om en mindre aktivitet i forhold
til hovedaktiviteten. Aktiviteter med erhvervsmæssig
befordring af personer eller gods, som udføres af et skib,
der ikke udelukkende udfører sådanne aktiviteter, er
også omfattet af udvidelsen af DIS-skatteordningen ved lov
nr. 359 af 29. april 2018.
Opstår der uenighed imellem
parterne om betingelserne for, at danske fagforeninger kan
indgå overenskomster for alle søfarende, uanset hvor
disse har bopæl, (dvs. om skibet i mere end 14 dage inden for
en måned overvejende har udført de aktiviteter, som
vil kunne omfattes af § 8, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt.,
eller nr. 4-6, i tonnagekatteloven), vil dette være et
domstolsanliggende. De almindelige domstole vil kunne tage stilling
hertil under et anerkendelsessøgsmål. Såfremt
der er varslet eller gennemført kollektive kampskridt, er
det dog Arbejdsretten, som vil skulle træffe afgørelse
herom i forbindelse med en bedømmelse af disses lovlighed,
jf. § 9, stk. 1, nr. 3 og 5, i lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1003 af 24.
august 2017.
3. Økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke har
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vil gøre det
muligt at indgå aftaler mellem redere og danske faglige
organisationer, som dækker søfarende uanset, hvor de
har bopæl, når de udfører aktiviteter på
skibe, som er omfattet af lovforslaget.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med udvidelsen af DIS-skatteordningen. Ved
udvidelsen af DIS-skatteordningen får rederne mulighed for at
udbetale skattefri nettohyre for søfarende, som er
beskæftiget med de omfattede aktiviteter, hvilket vil give
rederne en økonomisk fordel, jf. bemærkningerne til
lov nr. 359 af 29. april 2018, jf. Folketingstidende 2017-2018, A,
L 174 som fremsat, side 11.
Den økonomiske fordel, som
rederne vil opnå, når udvidelsen af DIS-skatteordningen
træder i kraft, vurderes at ville opveje det forhold, at
rederne ikke længere vil have mulighed for at indgå
aftaler om løn- og ansættelsesforhold for udenlandske
søfarende efter lokale forhold.
Det bemærkes i den
forbindelse, at værdien for rederierne af muligheden for at
indgå aftaler efter lokale forhold imidlertid begrænses
af udlændingelovgivningens regler, idet der alene gives
arbejdstilladelser til arbejde på dansk søterritorium
eller dansk kontinentalsokkelområde, såfremt
aflønningen svarer til sædvanlige danske
vilkår.
Det er en forudsætning for
lovens ikrafttræden, at udvidelsen af DIS-skatteordningen
træder i kraft.
På den baggrund vurderes, at
forslaget ikke vil indebære negative økonomiske
konsekvenser for erhvervet udover mindre
omstillingsomkostninger.
I forhold til administrative
konsekvenser bemærkes, at danske faglige organisationer som
følge af lovforslaget vil kunne indgå danske
kollektive overenskomster for flere ansatte på de skibe, der
omfattes af lovforslaget. Det kan medføre en begrænset
øget administration for rederne. Det nærmere omfang
vil afhænge af, hvilke søfarende der
ansættes.
Lovforslaget vurderes ikke at
påvirke virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og
anvende digitale teknologier og forretningsmodeller, hvorfor
principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke vurderes
relevante.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgere med bopæl i Danmark
eller som i medfør af EU-retten eller andre indgåede
internationale forpligtelser skal sidestilles med personer, der
anses for at have bopæl i Danmark.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 7. juni 2018 til den 1. august 2018 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bilfærgernes Rederiforening,
Centralorganisationen af 2010 (CO10), CO-SEA, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Advokater, Danske Havne, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske
Regioner, Fagligt Fælles Forbund (3F), Funktionærernes
& Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Selvstyre,
Handelsflådens Velfærdsråd, HORESTA,
Ingeniørforeningen i Danmark, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes
Forening, Metals Maritime Afdeling, Nordsøfonden,
Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, Radiotelegrafistforeningen af
1917, Rederiforeningen af 2010, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, Skibs- og Bådebyggeriernes
Arbejdsgiverforening, Småøernes Færgeselskaber,
Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens
Ledere, Sø- og Handelsretten, 3F Sømændene,
Vindmølleindustrien.
| | | | | | | | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes at ville
indebære mindre omstillingsomkostninger. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes at kunne betyde en
begrænset øget administration. Det nærmere
omfang vil afhænge af, hvilke søfarende der
ansættes. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 3, stk.
2, 1. pkt., i DIS-loven, at for passagerskibe, som overvejende
går i fart mellem danske havne og øvrige havne inden
for et område, der i Nordsøen og Den Engelske Kanal
begrænses af meridianen 3° vest og breddeparallellen
61° nord og i Østersøen af breddeparallellen
58° nord, finder § 10, stk. 2 og 3, ikke anvendelse. Det
fremgår endvidere af § 3, stk. 2, 2. pkt., at § 10,
stk. 2 og 3, finder dog anvendelse ved fart til og fra
havanlæg i det i 1. pkt. nævnte område.
Efter § 10, stk. 2, i
DIS-loven kan kollektive overenskomster om løn- og
arbejdsforhold for ansatte på skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, der er indgået af en dansk
faglig organisation, kun omfatte personer, der har bopæl i
Danmark, eller som i medfør af EU-retten eller andre
indgåede internationale forpligtelser skal sidestilles med
personer, der anses for at have bopæl i Danmark.
Efter § 10, stk. 3, i
DIS-loven kan kollektive overenskomster om løn- og
arbejdsforhold for ansatte på skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, der er indgået af en udenlandsk
faglig organisation, kun omfatte personer, der er medlemmer af den
pågældende organisation, eller personer, der er
statsborgere i det land, hvori den faglige organisation er
hjemmehørende, for så vidt de ikke er medlemmer af en
anden organisation, med hvilken der er indgået overenskomst
om løn- og arbejdsforhold for ansatte på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Reglerne betyder, at skibe, som
anvendes ved fart til og fra havanlæg på dansk
søterritorium og kontinentalsokkelområde vil
være omfattet af § 10, stk. 2 og 3, i DIS-loven.
Med ændringsforslaget
foreslås indsat en undtagelse til dette i form af en
henvisning til det foreslåede nye stk. 3 i DIS-lovens §
3, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. I §
3, stk. 2, 2. pkt., i DIS-loven foreslås således
indsat efter »område«: », jf. dog stk.
3«.
Der er tale om en ændring som
konsekvens af forslaget til et nyt stk. 3.
Lovforslagets § 1, nr. 2,
indeholder forslag til nyt stk. 3 i DIS-lovens § 3, hvorefter
§ 10, stk. 2 og 3, ikke finder anvendelse for skibe, der
udfører aktiviteter på dansk søterritorium
eller kontinentalsokkelområde, som vil kunne omfattes af
§ 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i
tonnageskatteloven, under forudsætning af, at visse
nærmere angivne kriterier er opfyldt. Det fremgår
således, at det er en betingelse, at skibene overvejende
udfører de omfattede aktiviteter på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde i mere end
14 dage inden for en måned. For en nærmere beskrivelse
af kriterierne, herunder hvad der forstås ved overvejende,
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
2.
§ 8 a i tonnageskatteloven
omfatter ikke erhvervsmæssig transport af personer eller
gods, f.eks. i forbindelse med aktiviteter med bygning, reparation
og nedtagning af olieinstallationer, vindmølleparker eller
andre havanlæg til søs.
Erhvervsmæssig transport af
personer og gods til og fra havanlæg på dansk
søterritorium og kontinentalsokkelområde vil dog i
visse situationer, jf. nedenfor, kunne omfattes af den
foreslåede undtagelse i § 3, stk. 3, i DIS-loven.
Det skyldes, at forslaget til
§ 3, stk. 3, i DIS-loven giver mulighed for, at
arbejdsmarkedets parter aftaler, at overenskomsten ikke blot skal
dække aktiviteter, som vil kunne omfattes af § 8 a, nr.
1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, men også de
aktiviteter, som udføres i den resterende del af tiden i den
omhandlede periode. Herved vil f.eks. erhvervsmæssig
transport af personer eller gods til en boreplatform på dansk
kontinentalsokkelområde kunne omfattes, når der er tale
om en mindre aktivitet i forhold til hovedaktiviteten.
Det bemærkes endvidere, at
erhvervsmæssig transport af personer og gods til og fra
havanlæg på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde også kan udgøre en
mindre del af en samlet opgave, hvor der overvejende udføres
opgaver, som vil kunne omfattes af tonnageskattelovens § 8 a,
nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde. I en
sådan situation vil transportaktiviteten endvidere
tælle med i 14 dages perioden.
Ovennævnte betyder
således, at reglen i § 3, stk. 2, 2. pkt., ikke fuldt ud
vil kunne opretholdes. Med ændringslovforslaget til § 3,
stk. 2, 2. pkt., sikres, at den foreslåede undtagelse i
§ 3, stk. 3, i DIS-loven, også vil kunne finde
anvendelse, hvor det er relevant, ved fart til og fra
havanlæg i Nordsø-, Kanal- og
Østersøområdet.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Efter § 10, stk. 2, i
DIS-loven kan kollektive overenskomster om løn- og
arbejdsforhold for ansatte på skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, der er indgået af en dansk
faglig organisation, kun omfatte personer, der har bopæl i
Danmark, eller som i medfør af EU-retten eller andre
indgåede internationale forpligtelser skal sidestilles med
personer, der anses for at have bopæl i Danmark.
Efter § 10, stk. 3, i
DIS-loven kan kollektive overenskomster om løn- og
arbejdsforhold for ansatte på skibe registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, der er indgået af en udenlandsk
faglig organisation, kun omfatte personer, der er medlemmer af den
pågældende organisation, eller personer, der er
statsborgere i det land, hvori den faglige organisation er
hjemmehørende, for så vidt de ikke er medlemmer af en
anden organisation, med hvilken der er indgået overenskomst
om løn- og arbejdsforhold for ansatte på skibe
registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Med forslaget til et nyt stk. 3, i
§ 3 i DIS-loven foreslås, at disse bestemmelser ikke
skal gælde i visse nærmere angivne tilfælde. Det
fremgår således af det foreslåede § 3, stk.
3, i DIS-loven, at for skibe, der udfører aktiviteter
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde, som vil kunne omfattes af § 8
a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i
tonnageskatteloven, finder § 10, stk. 2 og 3, ikke anvendelse.
Det er en betingelse for anvendelse af 1. pkt., at skibene
overvejende udfører de omfattede aktiviteter på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde i mere end
14 dage inden for en måned.
Efter forslaget til § 3, stk. 3, 1. pkt., finder § 10,
stk. 2 og 3, ikke anvendelse for skibe, der udfører
aktiviteter på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde, som vil kunne omfattes af § 8
a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i
tonnageskatteloven.
Herved er det en forudsætning
for, at der kan indgås overenskomster med danske faglige
organisationer for alle søfarende uanset de
søfarendes bopæl, at de arbejder om bord på
skibe, der udfører aktiviteter på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde, som vil
kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt. eller
nr. 4-6, i tonnageskatteloven.
Det er fundet mest
hensigtsmæssigt at medtage både dansk
søterritorium og kontinentalsokkelområde, da skibe kan
udføre de nævnte aktiviteter på begge
områder, f.eks. hvis en havvindmølle er etableret
på søterritoriet.
De aktiviteter, der vil kunne
omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr.
4-6, i tonnageskatteloven og dermed af forslaget om dansk
overenskomstdækning, er:
1) Vagttjeneste,
der ikke er omfattet af tonnageskattelovens § 6,
2) Støtte-
og servicefunktioner, der ikke er omfattet af tonnageskattelovens
§ 6,
3) Bygning,
reparation og nedtagning af olieinstallationer,
vindmølleparker eller andre havanlæg til
søs.
4)
Nedlægning, inspektion og reparation af rørledninger
eller kabler på havbunden samt rendegravning, der
udføres i forbindelse hermed.
5)
Ishåndtering, der ikke udgør bugseringsaktiviteter
omfattet af tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 6.
6) Husning af
medarbejdere, reservedele eller værkstedsfaciliteter i
forbindelse med offshorearbejder.
De aktiviteter, der vil kunne
omfattes af tonnageskattelovens § 6 er erhvervsmæssig
transport af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem
forskellige destinationer. Herudover er der i tonnageskattelovens
§ 8 opregnet en række former for virksomhed, der ikke
vil kunne omfattes af tonnageskattelovens § 6, f.eks.
forundersøgelser, efterforskning eller udvinding af
kulbrinter eller andre naturforekomster.
For aktiviteter omfattet af
tonnageskattelovens § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3. 1. pkt.,
eller nr. 4-6, er det ikke en betingelse, at skibet udfører
erhvervsmæssig befordring af passagerer eller gods, ligesom
det heller ikke er en betingelse, at aktiviteten udøves
mellem forskellige destinationer.
De øvrige betingelser, der
skal være opfyldt for, at indkomst vil kunne omfattes af
tonnageskatteordningen, vil dog også gælde for de
aktiviteter, som tonnageskatteordningen udvides med, når lov
nr. 1886 af 29. december 2015 træder i kraft.
Den foreslåede mulighed for
indgåelse af overenskomster med danske faglige organisationer
for alle søfarende på skibe uanset de
søfarendes bopæl vil efter § 8 a, nr. 1, i
tonnageskatteloven, omfatte arbejde om bord på skibe, der
anvendes til de former for vagttjeneste til søs, der ikke
vil kunne omfattes af § 6.
Vagttjeneste omfatter en
række aktiviteter, som ofte er relateret til
offshore-arbejder. Vagtskibe udfører bl.a. aktiviteter med
sikkerheds- og redningsopgaver samt opgaver inden for
miljøbeskyttelse.
Aktiviteter, der udføres af
vagtfartøjer, vil efter omstændighederne kunne
omfattes af tonnageskattelovens § 6. Vagttjeneste kan
således omfattes af § 6, såfremt aktiviteten
udføres ved offshore-virksomhed, eller hvis aktiviteten
udføres ved en destination til søs, det vil sige ved
en installation, konstruktion eller lignende offshoreanlæg.
Det beror på en konkret vurdering, om de
pågældende aktiviteter kan omfattes af § 6.
Den foreslåede mulighed for
indgåelse af overenskomster med danske faglige organisationer
for alle søfarende på skibe uanset de
søfarendes bopæl vil med henvisningen til § 8 a,
nr. 2, i tonnageskatteloven omfatte arbejde om bord på skibe,
der anvendes til de former for aktivitet med støtte- og
servicefunktioner (i det følgende benævnt
»supplyopgaver«) til søs, der ikke er omfattet
af § 6, dvs. ikke udgør erhvervsmæssig transport
af passagerer eller gods (rederivirksomhed) mellem forskellige
destinationer.
Supplyopgaver omfatter en
række aktiviteter, som ofte er relateret til
offshore-arbejder som f.eks. entreprenørarbejde eller
arbejde på en boreplatform eller et hotelskib, der ikke er
fast forankret.
Supplyopgaver er overordnet set
støtte- og servicefunktioner og kan f.eks. bestå i
forsyningssejlads. Hvis et supplyskib udøver egentlig
rederivirksomhed i form af forsyningssejlads mellem forskellige
destinationer, vil sådan aktivitet dog være omfattet af
tonnageskattelovens § 6 og ikke af tonnagelovens § 8 a,
nr. 2. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis et
supplyskib foretager forsyningssejlads mellem en havn og et
anlæg eller en struktur på kontinentalsoklen eller
omvendt.
Supplyopgaver kan desuden
være f.eks. sikkerheds- og redningsopgaver, herunder standby
redningstjeneste, ankerhåndteringsopgaver, dykkersupport,
undervandsoperationer (såkaldte ROV-operationer),
kranløft og andre kranoperationer, brøndstimulering
samt opgaver inden for miljøbeskyttelse, f.eks. opsamling af
oliespild, eller bestå i, at et supplyskib ligger vagt ved
f.eks. en boreplatform og adviserer anden trafik om farer.
Supplyskibe har dermed en række aktiviteter til fælles
med vagtskibe.
Den foreslåede mulighed for
indgåelse af overenskomster med danske faglige organisationer
for alle søfarende på skibe uanset de
søfarendes bopæl vil med henvisningen til § 8 a,
nr. 3, 1. pkt., i tonnageskatteloven omfatte arbejde om bord
på skibe, der anvendes til visse former for
konstruktionsopgaver til søs.
Tonnageskattelovens § 8 a, nr.
3, 1. pkt., omfatter for det første aktivitet med bygning,
reparation og nedtagning af vindmøller og
vindmølleparker til søs. Aktiviteten udføres
typisk af særlige vindmøllefartøjer.
Vindmøllefartøjer er
fartøjer, der i forbindelse med bygning og reparation af
havvindmøller, transporterer bygningsdele (vinger,
tårne m.v.) til byggestedet eller anvendes til
opsætningen eller den efterfølgende vedligeholdelse af
vindmøllerne. Vindmøllefartøjerne kan
ligeledes anvendes til nedtagning af vindmøller.
For det andet omfatter
tonnageskattelovens § 8 a, nr. 3, 1. pkt., aktivitet med
bygning, reparation og nedtagning af andre havanlæg - f.eks.
bølgebrydningsanlæg og andre
kystbeskyttelsesforanstaltninger.
For det tredje omfatter
tonnageskattelovens § 8 a, nr. 3, 1. pkt., aktivitet med
bygning, reparation og nedtagning af olieinstallationer til
søs. Efter § 8 a, nr. 3, 2. pkt., er det dog en
betingelse for at indkomst ved sådan virksomhed kan henregnes
til tonnagebeskatningen, at virksomheden er udøvet uden for
det danske søterritorium eller
kontinentalsokkelområde. Denne betingelse er ikke medtaget i
lovforslaget, hvorfor aktiviteter med bygning, reparation og
nedtagning af olieinstallationer til søs på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde omfattes
af lovforslaget. Dette svarer til udvidelsen af
DIS-skatteordningen, som også fraviger tonnageskatteordningen
på dette punkt.
Den foreslåede mulighed for
indgåelse af overenskomster med danske faglige organisationer
for alle søfarende på skibe uanset de
søfarendes bopæl vil med henvisningen til § 8 a,
nr. 4, i tonnageskatteloven omfatte arbejde om bord på skibe,
der anvendes som kabellægnings- eller
rørlægningsskib.
Herved forstås
nedlægning, inspektion og reparation af rørledninger
og kabler på havbunden samt tilhørende rendegravning.
Disse aktiviteter udføres typisk af særlige
rørlægnings- og kabellægningsskibe.
Det er ikke afgørende for
vurderingen af, om § 10, stk. 2 og 3, finder anvendelse, om
arbejdet udføres om bord på et kabelskib, hvor det
særlige udstyr til nedlægning eller optagning af kabler
på havbunden er en permanent integreret del af skibet. Det
afgørende for vurderingen er, om skibet udfører
aktiviteter, der vil kunne omfattes af tonnageskattelovens § 8
a.
Den foreslåede mulighed for
indgåelse af overenskomster med danske faglige organisationer
for alle søfarende på skibe uanset de
søfarendes bopæl vil med henvisningen til § 8 a,
nr. 5, i tonnageskatteloven omfatte arbejde om bord på skibe,
der udfører alle former for ishåndtering til
søs, der ikke består i bugseringsaktiviteter.
Aktiviteter med ishåndtering omfatter bl.a. eskorte af skibe
gennem isfyldt farvand og beskyttelse af f.eks. boreenheder i
arktisk farvand mod flydende isbjerge. Ishåndtering omfatter
desuden egentlig isbrydning.
Den foreslåede mulighed for
indgåelse af overenskomster med danske faglige organisationer
for alle søfarende på skibe uanset de
søfarendes bopæl vil med henvisningen til § 8 a,
nr. 6, omfatte arbejde om bord på skibe, der huser
medarbejdere, reservedele eller værkstedsfaciliteter i
forbindelse med offshore-arbejder. Aktiviteterne udføres
typisk af såkaldte ASV'er, også kaldet
"hotelskibe".
ASV?er er kendetegnede ved at
være en nødvendig del af de omfattende og langvarige
offshore-arbejder, de er knyttet til. Skibene kan f.eks. tilknyttes
offshore-arbejder i en tidsbegrænset periode og udgøre
en integreret og nødvendig del heraf. Skibene udfører
ikke egentlig erhvervsmæssig transport af passagerer eller
gods til søs, men de er underlagt de samme
konkurrencemæssige og tekniske vilkår som traditionelle
fartøjer, der anvendes til transport af gods og passagerer
til søs.
Permanent opankrede skibe, uanset
formål, er ikke omfattet af tonnageskatteordningen, jf.
tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 11. Den foreslåede
mulighed for indgåelse af overenskomster med danske faglige
organisationer for alle søfarende på skibe uanset de
søfarendes bopæl vil derfor alene angå skibe,
der foretager midlertidig indkvartering af mandskab, midlertidig
opmagasinering af reservedele eller midlertidig brug som
værkstedsfaciliteter i forbindelse med offshore-arbejder,
hvor ASV?erne udgør en del af disse.
Det bemærkes herudover, at et
hotelskibs udlejning af værelser til turister ikke omfattes
af tonnageskatteordningen, da virksomhed til varetagelse af
fritidsformål er udelukket fra tonnageskatteordningen, jf.
tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10. Arbejde om bord
på skibe med sådanne aktiviteter opfylder derfor heller
ikke betingelserne for at blive omfattet af dette lovforslag.
Det foreslås endvidere i
§ 3, stk. 3, 2. pkt., at det er en
betingelse for anvendelse af 1. pkt., at skibene overvejende
udfører de omfattede aktiviteter på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde i mere end
14 dage inden for en måned.
Det er således en betingelse
for, at der kan indgås overenskomster med danske faglige
organisationer for de søfarende uanset de søfarendes
bopæl, at skibene overvejende udfører aktiviteterne
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde i mere end 14 dage inden for en
måned.
Med de 14 dage sigtes på
enten uafbrudt arbejde i området i mere end 14 dage eller
samlet set mere end 14 dage, hvis der er tale om en
længerevarende kontrakt med gentagne arbejder. Med en
måned forstås 30 på hinanden følgende
dage.
Med overvejende forstås, at
der i mere end 50 pct. af den aktive driftstid i den periode, hvor
der arbejdes i området, vil skulle udføres
aktiviteter, som vil kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2,
nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i tonnageskatteloven.
Både aktiviteter på
dansk søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde
medregnes ved vurderingen af, hvorvidt betingelserne er
opfyldt.
Med betingelserne om, at skibene
overvejende udfører de omfattede aktiviteter på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde i mere end
14 dage inden for en måned, sikres, at
overenskomstdækningen via danske kollektive overenskomster
ikke omfatter skibe, som kun i mindre omfang arbejder med
aktiviteter, som vil kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2,
nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i tonnageskatteloven på dansk
søterritorium eller kontinentalsokkelområde. Dette
gælder uanset, om skibene i øvrigt måtte
være omfattet af DIS-skatteordningen i
sømandsbeskatningsloven enten efter gældende regler
eller med den vedtagne udvidelse ved lov nr. 359 af 29. april
2018.
Det bemærkes i den
forbindelse, at én samlet opgave ikke kan opsplittes i flere
af hinanden afhængige underopgaver på en måde,
så undtagelsen ikke finder anvendelse. Et skib, der f.eks.
sejler ingeniører ud til en havvindmøllepark for at
udføre arbejde i tretten dage fra skibet, hvorefter
ingeniørerne sejles tilbage igen, kan f.eks. ikke deles op i
tre opgaver med den konsekvens, at DIS-lovens § 10, stk. 2 og
3, finder anvendelse på transportdelene. Det er i eksemplet
forudsat, at transportdelen gør, at den samlede tid, hvor
der udføres aktiviteter, kommer over 14 dage. Der er tale om
én samlet opgave, hvor transportdelen er underordnet
hovedopgaven som arbejdsskib, og hvor der overvejende
udføres aktiviteter omfattet af § 8 a i
tonnageskatteloven.
Det bemærkes endvidere, at
det vil være op til arbejdsmarkedets parter at aftale en
kollektiv overenskomsts udstrækning, så længe
betingelserne i det foreslåede § 3, stk. 3, i DIS-loven
er opfyldt. Det vil f.eks. ligge inden for lovens rammer at aftale,
at ikke blot hovedaktiviteterne, som vil kunne omfattes af § 8
a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt., eller nr. 4-6, i
tonnageskatteloven omfattes af overenskomsten, men også de
aktiviteter, som udføres i resten af tiden i den omhandlede
referenceperiode. Herved vil f.eks. erhvervsmæssig transport
af personer eller gods til en boreplatform på dansk
kontinentalsokkelområde kunne omfattes, når der er tale
om en mindre aktivitet i forhold til hovedaktiviteten, selv om
aktiviteten ikke er omfattet af tonnageskattelovens § 8 a.
Aktiviteter med erhvervsmæssig befordring af personer eller
gods, som udføres af et skib, der ikke udelukkende
udfører sådanne aktiviteter, er også omfattet af
udvidelsen af DIS-skatteordningen ved lov nr. 359 af 29. april
2018.
Til §
2
Det foreslås, at
erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Det skyldes, at loven kun vil blive
sat i kraft, i det omfang og fra det tidspunkt udvidelsen af
tonnageskatteordningen ved lov nr. 1886 af 29. december 2015 og
udvidelsen af DIS-skatteordningen ved lov nr. 359 af 29. april 2018
bliver sat i kraft. Det gælder for begge disse udvidelser, at
ændringerne først kan sættes i kraft, når
de er godkendt af Europa-Kommissionen, da de indebærer en
ændring af en eksisterende statsstøtteordning.
På denne baggrund forventes
ikrafttrædelsen først at kunne ske fra 2019.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Det
følger allerede af den gældende DIS-lovs § 15, at
loven ikke gælder for Færøerne.
Skibsregistrering er et
færøsk særanliggende, hvorimod området
ikke er overtaget af Grønland. Den gældende DIS-lov
indeholder i § 15 en bestemmelse om, at loven ikke
gælder for Grønland, men kan ved kgl. anordning
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger. Loven er
ikke sat i kraft for Grønland. Skibe hjemmehørende i
Grønland kan derfor i dag ikke registreres i Dansk
Internationalt Skibsregister.
De foreslåede ændringer
af DIS-loven skal ses i sammenhæng med udvidelserne af dels
tonnageskatteordningen ved lov nr. 1886 af 29. december 2015 dels
DIS-skatteordningen ved lov nr. 359 af 29. april 2018, og det er en
forudsætning for lovens ikrafttræden, at disse
udvidelser af skatteordningerne også træder i
kraft.
Da skattelovgivning er et grønlandsk selvstyreanliggende,
vurderes der på grund af sammenhængen med
skattereglerne ikke grundlag for at kunne sætte de
foreslåede ændringer i kraft for Grønland,
uanset om DIS-loven i øvrigt måtte blive sat i kraft
for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om Dansk Internationalt Skibsregister,
jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 17. januar 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3.
--- Stk. 2. For
passagerskibe, som overvejende går i fart mellem danske havne
og øvrige havne inden for et område, der i
Nordsøen og Den Engelske Kanal begrænses af meridianen
3° vest og breddeparallellen 61° nord og i
Østersøen af breddeparallellen 58° nord, finder
§ 10, stk. 2 og 3, ikke anvendelse. § 10, stk. 2 og 3,
finder dog anvendelse ved fart til og fra havanlæg i det i 1.
pkt. nævnte område. | | 1. I § 3, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »område«: », jf. dog stk.
3«. | | | | | | 2. I § 3 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
For skibe, der udfører aktiviteter på dansk
søterritorium eller dansk kontinentalsokkelområde, som
vil kunne omfattes af § 8 a, nr. 1 eller 2, nr. 3, 1. pkt.,
eller nr. 4-6, i tonnageskatteloven, finder § 10, stk. 2 og 3,
ikke anvendelse. Det er en betingelse for anvendelse af 1. pkt., at
skibene overvejende udfører de omfattede aktiviteter
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde i mere end 14 dage inden for en
måned.« | | | | | | |
|