Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Erhvervsministeren (Rasmus Jarlov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Dansk Internationalt Skibsregister (Overenskomstdækning ved
offshore-aktiviteter på skibe på dansk
søterritorium og kontinentalsokkelområde)
(Lovforslag nr. L 50)
Lovforslaget har til formål at sikre
mulighed for overenskomstdækning med danske faglige
organisationer for alle søfarende på skibe, der
primært udfører en række offshore-aktiviteter
på dansk søterritorium eller
kontinentalsokkelområde.
Lovforslaget vil indebære, at
overenskomster med danske faglige organisationer vil kunne omfatte
alle søfarende på skibe, der er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, når skibene primært
udfører de aktiviteter, der typisk udføres af vagt-
og supplyskibe, rørlægnings- og kabelskibe,
vindmølle- og konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe
og ASV'er (Accomodation and Support Vessels, som også kaldes
hotelskibe) på dansk søterritorium og
kontinentalsokkelområde. Skibe, der udfører
aktiviteter, som allerede i dag er omfattet af den såkaldte
DIS-skatteordning, vil som udgangspunkt ikke berøres af
lovforslaget.
Forslaget er en opfølgning på
aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
erhvervs- og iværksætterinitiativer, der blev
indgået den 12. november 2017.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med lov nr. 359 af 29. april 2018 om ændring af
kildeskatteloven, ligningsloven, sømandsbeskatningsloven og
tinglysningsafgiftsloven, som udvider DIS-skatteordningen.
Når udvidelsen træder i kraft, vil søfarende
på skibe, der udfører en række aktiviteter, der
typisk udføres af vagt- og supplyskibe,
rørlægnings- og kabelskibe, vindmølle- og
konstruktionsskibe, ishåndteringsskibe og ASV'er blive
omfattet af reglerne om skattefri nettohyre. Ordningen blev udvidet
for at fastholde og styrke den danske offshore-sektors
konkurrenceevne på det globale marked. Udvidelsen skal ses i
forlængelse af en udvidelse af tonnageskatteordningen ved lov
nr. 1886 af 29. december 2015 om ændring af
tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven.
I aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer er det forudsat, at
arbejdsmarkedets parter i forlængelse af udvidelsen af
DIS-skatteordningen, indgår en aftale for de skibe, der
primært udfører de aktiviteter, som omfattes af
udvidelsen, på dansk sokkel. En sådan aftale skulle
sikre overenskomstdækning og ordnede forhold på
arbejdsmarkedet.
Arbejdsmarkedets parter repræsenteret
ved medlemmerne af det såkaldte DIS-kontaktudvalg har
efterfølgende anbefalet, at der findes en lovbaseret
løsning til sikring af danske arbejdsvilkår. Dette
lovforslag indeholder dermed et forslag til lovbaseret
løsning.
Det foreslås, at tidspunktet for
lovens ikrafttræden fastsættes administrativt,
således at ikrafttræden kan ske, når udvidelsen
af tonnageskatteordningen og DIS-skatteordningen træder i
kraft. Sidstnævnte ordninger kan først træde i
kraft, når der foreligger en godkendelse fra
Europa-Kommissionen efter statsstøttereglerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.