Fremsat den 3. oktober 2018 af forsvarsministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsvarets
personel
(Udvidelse af ordninger om pensionslignende
ydelse og kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte
for udsendt personel)
§ 1
I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009 og § 15 i lov
nr. 395 af 2. maj 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 11 b indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
For personel, der er omkommet eller påført varigt men
under eller som følge af tjeneste under udsendelse den 14.
august 1996 eller senere, kan udbetaling af den supplerende
skattepligtige løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske med
virkning fra 14. august 1996. For personel, der er omkommet eller
påført varigt men under eller som følge af
tjeneste under udsendelse før 14. august 1996, kan
udbetaling af den supplerende skattepligtige løbende ydelse
efter stk. 1 tidligst ske med virkning fra 1. januar
2018.«
2. I
§ 11 c indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Godtgørelsen efter stk. 1 kan udbetales for perioden fra
tilskadekomsten er sket og indtil en mengrad er fastsat.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Lov om forsvarets personel (personelloven)
giver i dag mulighed for, at der kan gives forskellige former for
økonomisk kompensation til personel fra Forsvaret eller
deres efterladte, hvis personellet kommer til skade eller omkommer
under eller som følge af udsendelse til udlandet for at
deltage i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver.
Loven giver blandt andet mulighed for, at
overenskomstansat personel og disses efterladte kan få
udbetalt en supplerende skattepligtig løbende ydelse, der
pensionsmæssigt ligestiller dem med personel, der kan modtage
tilskadekomstpension efter tjenestemandspensionsloven, og disses
efterladte. Desuden er der mulighed for udbetaling af en
kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte i
situationer, hvor Forsvaret ikke har været
erstatningsansvarlig.
De to nævnte ordninger omfatter efter de
gældende regler alene personel, der er kommet til skade under
eller som følge af tjeneste under udsendelse den 14. august
1996 eller senere. Forsvaret har imidlertid haft udsendt personel
til eksempelvis Cypern og Balkan forud for ordningernes
ikrafttræden, men efter gældende ret er de
tilskadekomne og efterladte fra disse missioner ikke berettiget til
ydelser efter de to ordninger.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre indgik den 28. januar 2018 et nyt seksårigt
forsvarsforlig. Det følger bl.a. af forliget, at der i
forhold til den supplerende skattepligtige løbende ydelse og
den kulancemæssige godtgørelse for svie og smerte
fremadrettet skal etableres ligestilling for personel, der er
kommet til skade før den 14. august 1996.
Lovforslaget udmønter denne del af
forsvarsforliget.
Med lovforslaget vil personel, der er kommet
til skade under eller som følge af tjeneste under udsendelse
før den 14. august 1996, således kunne modtage den
supplerende skattepligtige løbende ydelse, hvis de i
øvrigt opfylder betingelserne herfor. Efterladte til
personel, der er omkommet under eller som følge af tjeneste
under udsendelse før 14. august 1996, vil ligeledes kunne
modtage den supplerende skattepligtige løbende ydelse, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Udbetalingen af
ydelsen vil i overensstemmelse med forsvarsforliget kunne ske med
virkning fra og med 1. januar 2018.
Endvidere vil lovforslaget sikre, at personel,
der er kommet til skade under eller som følge af tjeneste
under udsendelse før den 14. august 1996, kan modtage den
kulancemæssige godtgørelse for svie og smerte, hvis de
i øvrigt opfylder betingelserne herfor. Godtgørelsen
vil - som efter den gældende ordning - kunne udbetales for
perioden fra tilskadekomsten og frem til mengraden for skaden er
fastsat.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Den
supplerende skattepligtige løbende ydelse
Efter § 11 a, stk. 1, i lov om forsvarets
personel (personelloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 667 af
20. juni 2006, som ændret ved lov nr. 1264 af 15. december
2009 og lov nr. 395 af 2. maj 2016, fastsætter
forsvarsministeren regler for ydelse af erstatning, herunder for
tab af forsøger, samt godtgørelse for varigt men til
personel, som udsendes til udlandet med henblik på deltagelse
i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver, og som omkommer eller
påføres varigt men under eller som følge af
tjenesten.
Efter personellovens § 11 b, stk. 1,
fastsætter forsvarsministeren endvidere regler for udbetaling
af en supplerende skattepligtig løbende ydelse i
tilfælde, hvor personel, der ikke er omfattet af lov om
tjenestemandspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 510 af 18.
maj 2017, eller lov om pensionering af civilt personel m.v. i
forsvaret (civilarbejderloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
254 af 19. marts 2004, omkommer eller påføres varigt
men under eller som følge af tjenesten under udsendelse til
udlandet med henblik på deltagelse i de i § 11 a, stk.
1, nævnte opgaver. Det er en betingelse for udbetaling af
ydelsen, at Arbejdsskadestyrelsen (nu Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring) har anerkendt dødsfaldet eller
tilskadekomsten som en arbejdsskade. Udbetaling af ydelsen ved
varigt men forudsætter, at Arbejdsskadestyrelsen vurderer, at
den pågældende har lidt et tab af erhvervsevnen
på mindst 15 pct., jf. personellovens § 11 b, stk.
3.
Udbetaling af ydelsen forudsætter
endvidere, at der er sket afskedigelse eller
kontraktophævelse som følge af tilskadekomsten. Hvis
den tilskadekomnes kontrakt var tidsbegrænset og allerede er
udløbet, når sagen behandles, hvorfor der ikke ville
kunne ske en afskedigelse som følge af tilskadekomsten,
foretages en hypotetisk vurdering af, om pågældende
ville være blevet afskediget som følge af
tilskadekomsten.
Ydelsen beregnes som forskellen mellem de
ydelser, den overenskomstansatte og/eller dennes efterladte vil
få udbetalt i tilknytning til eller som følge af den
pågældendes tidligere ansættelsesforhold i
tilfælde af tilskadekomst i tjenesten, og de ydelser, den
pågældende ville have fået, hvis den
pågældende havde været ansat som
tjenestemand.
Ordningen blev oprindeligt indført ved
aktstykke nr. 425 af 12. august 1996 og optaget på
finansloven for finansåret 1997 ved tekstanmærkning nr.
73. Den trådte efter aktstykket i kraft 14. august 1996.
Ordningen blev indarbejdet i personelloven ved lov nr. 127 af 25.
februar 1998 om ændring af lov om forsvarets personel, lov om
hjemmeværnet, lov om ferie og lov om orlov (Antagelse af
kvinder på værnepligtslignende vilkår,
kulancemæssig godtgørelse, pensionsmæssig
sikring af overenskomstansat personel m.v.). Ordningens
ikrafttrædelsestidspunkt - 14. august 1996 - blev i den
forbindelse fastholdt.
2.1.2. Den
kulancemæssige godtgørelse for svie og
smerte
Efter personellovens § 11 c
fastsætter forsvarsministeren regler for ydelse af
kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte til
personel, som udsendes til udlandet med henblik på deltagelse
i de i personellovens § 11 a, stk. 1, nævnte opgaver, og
som kommer til skade under eller som følge af tjenesten.
Ordningen blev oprindeligt indført ved
aktstykke nr. 426 af 9. august 1996 og optaget på finansloven
for finansåret 1997 ved tekstanmærkning nr. 72. Den
trådte efter aktstykket i kraft 14. august 1996. Ordningen
blev indarbejdet i personelloven ved lov nr. 127 af 25. februar
1998 om ændring af lov om forsvarets personel, lov om
hjemmeværnet, lov om ferie og lov om orlov (Antagelse af
kvinder på værnepligtslignende vilkår,
kulancemæssig godtgørelse, pensionsmæssig
sikring af overenskomstansat personel m.v.). Ordningens
ikrafttrædelsestidspunkt - 14. august 1996 - blev i den
forbindelse fastholdt.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det følger af forsvarsforliget
2018-2023, at personel, der er kommet til skade ved tjeneste i
udlandet før den 14. august 1996, skal ligestilles med
personel, der er kommet til skade den 14. august 1996 eller
herefter.
Det forslås på denne baggrund, at
der indsættes to nye bestemmelser i personelloven.
Bestemmelserne vil skabe hjemmel til, at
ordningerne vedrørende udbetaling af den løbende
supplerende skattepligtige ydelse og den kulancemæssige
godtgørelse for svie og smerte også omfatter personel,
der er omkommet eller kommet til skade under eller som følge
af tjeneste under udsendelse før 14. august 1996.
Det foreslås desuden, at udbetalingen af
den supplerende skattepligtige løbende ydelse i forhold til
den nye gruppe af personel, der omfattes af ordningen, skal ske med
virkning fra og med den 1. januar 2018.
Den kulancemæssige godtgørelse
for svie og smerte vil som konsekvens af ændringen fremover
kunne udbetales uden hensyn til, om tilskadekomsten er sket
før eller efter 14. august 1996. Som hidtil vil ordningen
omfatte perioden fra tilskadekomsten og frem til mengraden for
skaden er fastsat.
Det vurderes ud fra de tilgængelig
oplysninger, at de nye ordninger i hvert fald vil omfatte godt 200
personer. Denne vurdering er dog forbundet med en betydelig
usikkerhed, idet opgørelsen er baseret på en
række forudsætninger, herunder antallet af anerkendte
arbejdsskadesager. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
Forsvarsministeriet for eksempel ikke er i besiddelse af
oplysninger om antallet af arbejdsskader, der er sket som
følge af internationale operationer før 1992, og at
der i perioden fra 1964 til 1992 blev udsendt ca. 23.000
personer.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget skabes de
lovgivningsmæssige rammer for implementeringen af dele af
forsvarsforlig 2018-2023. Implementeringen er finansieret indenfor
forsvarsforligets økonomiske ramme, og lovforslaget har
således ikke yderligere økonomiske konsekvenser for
staten.
Lovforslaget har ikke i øvrigt
væsentlige økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 27. juli 2018 til den 24. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC),
Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Veteraner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske Patienter, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Hovedforeningen for Personel af Reserven i
Danmark (HPRD), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD),
Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, LO, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Rigsombudsmanden Færøerne, Rigsombudsmanden
Grønland, samtlige byretspræsidenter og
Soldaterlegatet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Med lovforslaget skabes de
lovgivningsmæssige rammer for implementeringen af dele af
forsvarsforlig 2018-2023. Implementeringen er finansieret indenfor
forsvarsforligets økonomiske ramme, og lovforslaget har
således ikke yderligere økonomiske konsekvenser for
staten. Lovforslaget har ikke i øvrigt
væsentlige økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Forsvarsministeren fastsætter efter
personellovens § 11 b, stk. 1, regler for udbetaling af en
supplerende skattepligtig løbende ydelse i tilfælde,
hvor personel, der ikke er omfattet af lov om tjenestemandspension
eller lov om pensionering af civilt personel m.v. i forsvaret,
omkommer eller påføres varigt men under eller som
følge af tjenesten under udsendelse til udlandet med henblik
på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende,
fredsskabende, humanitære og andre lignende opgaver. Det er
en betingelse for udbetaling af ydelsen, at Arbejdsskadestyrelsen
(nu Arbejdsmarkedets Erhvervssikring) har anerkendt
dødsfaldet eller tilskadekomsten som en arbejdsskade, og at
der sker afskedigelse eller kontraktophævelse som
følge af tilskadekomsten. Hvis den tilskadekomnes kontrakt
var tidsbegrænset og allerede er udløbet, når
sagen behandles, foretages en hypotetisk vurdering af, om
pågældende ville være blevet afskediget som
følge af tilskadekomsten. Ordningen har alene virkning for
personel, der er omkommet eller påført varigt men
under eller som følge af tjeneste under udsendelse den 14.
august 1996 eller senere.
Det foreslås, at der i personellovens
§ 11 b indsættes et nyt stk.
4, der udvider ordningen til at gælde for personel,
der er påført varigt men under eller som følge
af tjeneste under udsendelse før den 14. august 1996. Det
foreslås med stk. 4, 1. pkt., at
for personel, der er omkommet eller påført varigt men
under eller som følge af tjeneste under udsendelse den 14.
august 1996 eller senere, kan udbetaling af den supplerende
skattepligtige løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske med
virkning fra 14. august 1996. Desuden foreslås det med stk. 4, 2. pkt., at for personel, der er
omkommet eller påført varigt men under eller som
følge af tjeneste under udsendelse før 14. august
1996, kan udbetaling af den supplerende skattepligtige
løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske med virkning fra 1.
januar 2018.
Med udvidelsen af den eksisterende ordning vil
personel, der er påført varigt men under eller som
følge af tjeneste under udsendelse inden 14. august 1996,
kunne få udbetalt den supplerende skattepligtige
løbende ydelse på samme vilkår som personel, der
er påført men under eller som følge af tjeneste
under udsendelse 14. august 1996 eller senere. Efterladte til
omkomne vil ligeledes være berettigede til ydelsen på
samme vilkår. Ydelsen vil dog tidligst kunne udbetales med
virkning fra og med 1. januar 2018.
Den forslåede bestemmelse vil
således ikke ændre de gældende betingelser for
opnåelse af ydelsen eller de beregningsmæssige regler.
Betingelsen om, at personellet skal være påført
varigt men under eller som følge af tjeneste under
udsendelse svarer således til betingelserne i personellovens
§ 11 b, stk. 1, og skal fortolkes i overensstemmelse med denne
bestemmelses forarbejder og relevante praksis.
Forsvarsministeriet vil af egen drift
genoptage de sager, hvor der tidligere er blevet givet afslag
på ydelsen, men hvor den pågældende ved
lovændringen er blevet omfattet af ordningen.
Forsvarsministeriet vil endvidere iværksætte en
orienteringskampagne om den nye mulighed for at få udbetalt
den løbende supplerende skattepligtige ydelse.
Til nr.
2
Efter personellovens § 11 c
fastsætter forsvarsministeren regler for ydelse af
kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte for
personel, som udsendes til udlandet med henblik på deltagelse
i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende,
humanitære og andre lignende opgaver, og som kommer til skade
under eller som følge af tjenesten. Ordningen giver hjemmel
til, at der kan udbetales en godtgørelse for svie og smerte,
selvom Forsvaret ikke har været erstatningsansvarlig.
Det forslås, at der i personellovens
§ 11 c indsættes et nyt stk.
2, der udtrykkeligt regulerer den periode, som ordningen
omfatter. Godtgørelsen vil med bestemmelsen - som det er
tilfældet efter gældende ret - kunne udbetales for
perioden fra tilskadekomsten er sket og indtil en mengrad er
fastsat, hvis de øvrige betingelser for udbetaling i
øvrigt er opfyldt. Der er tale om en tydeliggørelse,
der ikke indebærer en ændring af gældende
ret.
Hidtil har ordningen været
begrænset til tilskadekomst under eller som følge af
tjeneste under udsendelse efter den 14. august 1996, hvor den
gældende ordning trådte i kraft. Den nye bestemmelse
vil omfatte tilskadekomster, uanset hvornår de er sket.
Dermed vil personel, der er kommet til skade under eller som
følge af tjeneste under udsendelse før 14. august
1996, kunne få udbetalt kulancemæssig
godtgørelse for svie og smerte på samme vilkår
som personel, der er kommet til skade under eller som følge
af tjeneste under udsendelse 14. august 1996 eller senere.
Forsvarsministeriet vil af egen drift
genoptage de sager, hvor der tidligere er blevet givet afslag
på godtgørelsen, men hvor den pågældende
ved lovændringen er blevet omfattet af ordningen.
Forsvarsministeriet vil endvidere iværksætte en
orienteringskampagne om den nye mulighed for at få udbetalt
den kulancemæssige godtgørelse for svie og smerte.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører loven
territoriale gyldighed.
Personelloven gælder for
Færøerne og Grønland. Det foreslås
imidlertid, at lovforslaget ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at det ved kongelig
anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forsvarets personel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1264 af 16. december 2009 og § 15 i lov
nr. 395 af 2. maj 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | § 11 b.
--- | | 1. I § 11 b indsættes som stk. 4: | Stk. 2-3.
--- | | »Stk. 4.
For personel, der er omkommet eller påført varigt men
under eller som følge af tjeneste under udsendelse den 14.
august 1996 eller senere, kan udbetaling af den supplerende
skattepligtige løbende ydelse efter stk. 1 tidligst ske med
virkning fra 14. august 1996. For personel, der er omkommet eller
påført varigt men under eller som følge af
tjeneste under udsendelse før 14. august 1996, kan
udbetaling af den supplerende skattepligtige løbende ydelse
efter stk. 1 tidligst ske med virkning fra 1. januar
2018.« | | | | § 11 c.
--- | | 2. I § 11 c indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Godtgørelsen efter stk. 1 kan udbetales for perioden fra
tilskadekomsten er sket og indtil en mengrad er
fastsat.« |
|