Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Transport-, bygnings- og boligministeren
(Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet
By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg
Station)
(Lovforslag nr. L 46)
Lovforslaget er en delvis udmøntning
af aftale af 14. oktober 2016 indgået mellem staten v.
transport- og bygningsministeren (nu transport-, bygnings- og
boligministeren), Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune om finansiering af en underjordisk metrostation ved Ny
Ellebjerg Station.
Statens andel af merudgiften til
nedgravning af metrostationen findes ved, at staten overdrager
byggeretten over statens baneareal ved Ny Ellebjerg Station til
Metroselskabet I/S. Herefter overdækker Metroselskabet I/S
banearealet med et bærende dæk, således at der
kan opføres byggeri m.v. over banearealet. Dette
udviklingsprojekt forventes at indbringe et nettoprovenu på
120 mio. kr., som udgør statens andel af merudgiften til
nedgravning af metrostationen.
Nedgravning af Ny Ellebjerg Metrostation
vil forbedre omstigningsmulighederne på Ny Ellebjerg Station
mellem metro, S-tog og regional- og fjerntog, og vil bidrage til at
skabe et nyt trafikalt knudepunkt i hovedstadsområdet.
Endvidere vil udviklingsprojektet medvirke til at reducere
støj fra banelegement og fjerne den barriere i form af
baneterræn, som i dag opdeler Valby.
Med lovforslaget gives transport-,
bygnings- og boligministeren bemyndigelse til at overdrage
byggeretten over statens baneareal ved Ny Ellebjerg Station til
Metroselskabet I/S. Samtidig udvides Metroselskabet I/S'
formålsbestemmelse, således at selskabet får
udtrykkelig hjemmel til at udnytte byggeretten, samt foretage
udvikling af området og fornødne ejendomsretlige
dispositioner i relation hertil.
Endelig får transport-, bygnings- og
boligministeren mulighed for at anvende en række bestemmelser
i lov om en Cityring samt afskære klageadgangen efter en
række love under de indledende dele af arbejdet med udvikling
af området ved Ny Ellebjerg Station.
Lovforslaget tilvejebringer således
det nødvendige retlige grundlag for, at staten kan yde sit
bidrag til merudgiften til nedgravningen af Ny Ellebjerg
Metrostation.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.