Fremsat den 3. oktober 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af jernbanelov
(Master til brug for mobil- og
internetdækning i tog)
§ 1
I jernbanelov, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015,
som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, §
21 i lov nr. 285 af 29. marts 2017 og i lov nr. 1558 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 30, stk. 2, nr. 6, ændres
»sikringsanlæg, eller« til:
»sikringsanlæg,«.
2. I
§ 30, stk. 2, nr. 7, ændres
»grundvand.« til: »grundvand, eller«.
3. I
§ 30, stk. 2, indsættes som
nr. 8:
»8)
nyanlæg, ændring eller vedligehold af master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog.«
4. I
§ 38, stk. 1, indsættes
efter »eksisterende baneanlæg«: », master
og dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog i tilknytning til
baneanlæg«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bemyndige transport-,
bygnings- og boligministeren til at kunne ekspropriere og foretage
forundersøgelser i forbindelse med anlæggelse af
master og dertilhørende tekniske anlæg til brug for
mobil- og internetdækning i tog.
Den 14. januar 2014 indgik den daværende regering
(Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre),
Dansk Folkeparti og Enhedslisten en aftale om en moderne jernbane -
udmøntning af Togfonden DK. Med aftalen blev det bl.a.
besluttet, at der skulle sikres god internetdækning i alle
tog på hele statens jernbaneanlæg med henblik på,
at passagererne bl.a. skal kunne anvende toget som en fuld
funktionsdygtig arbejdsplads.
Der er efterfølgende med aktstykke nr. 9 af 13. oktober
2016 afsat 101,0 mio. kr. (2016-pl) med henblik på at sikre
størst mulig forbedring af brugeroplevelsen ved god mobil-
og internetdækning i tog via investeringer i radiomaster
langs jernbanen samt fibernet til transmission og teknikhytter.
Beløbet er øremærket til den
infrastrukturudbygning, som Banedanmark skal gennemføre,
mens teleoperatørerne afholder udgifterne til radioudstyr og
driften heraf. Beløbet er efterfølgende blevet
indbudgetteret på finansloven.
Det overordnede projekt består af tre hovedelementer, der
er indbyrdes afhængige: 1) Indbygning af
signalforstærkere fra teleoperatørerne i DSB's tog, 2)
indbygning af WiFi-system for datatransmission i DSB's tog, samt 3)
forbedret mobil- og internetdækning langs Banedanmarks
jernbaneanlæg. Teleoperatørerne investerer sammen med
DSB i installation af signalforstærkere i DSB's tog.
Yderligere investerer DSB også i installation af
multioperatør wifi-løsning i DSB's tog. Banedanmark
gennemfører udbygning med master og dertilhørende
teknisk udstyr, mens teleoperatørerne investerer i antenner
og tilhørende radioudstyr.
Uden hjemmel til ekspropriation og forundersøgelser, skal
arealerhvervelse og forundersøgelser ske på baggrund
af frivillige aftaler med lodsejerne. Dette gør processen
særdeles vanskelig og resulterer i både
væsentlige forsinkelser af dele af projektet, og at det
samlede projekt bliver mangelfuldt, fordi der ikke kan opnås
godkendelse til at opsætte enkelte master. Da dette
indebærer, at der opnås dårligere mobil- og
internetdækning end forudsat, indføres der med
lovforslaget hjemmel til, at Banedanmark kan foretage
forundersøgelser og ekspropriere til etablering af master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog langs banenettet.
Med lovforslaget skal det således sikres, at der skabes
hjemmel til at kunne ekspropriere de nødvendige arealer til
brug for projektet, herunder udføre de
forundersøgelser m.v., der er nødvendige herfor.
Hjemlen er dog ikke alene tiltænkt det beskrevne projekt,
men vil også kunne anvendes, hvis der i relation til nye
jernbaneanlæg er behov for at etablere master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog, eller hvis den eksisterende
dækning langs eksisterende jernbaneanlæg ændrer
sig således, at der er behov for at etablere yderligere
master og dertilhørende tekniske anlæg til brug for
mobil- og internetdækning i tog.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ekspropriation
2.1.1. Gældende ret
Af grundlovens § 73 fremgår det, at ejendomsretten er
ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes at afstå sin
ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Afståelse
kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Det følger af § 30, stk. 1, i jernbanelov, lov nr.
686 af 27. maj 2015 (jernbaneloven), at transportministeren (nu
transport-, bygnings- og boligministeren) til statslige
anlæg, når det er nødvendigt af hensyn til
almenvellet, kan iværksætte eller, for så vidt
angår ikkestatslige anlæg, tillade, at
anlægsmyndigheden iværksætter ekspropriation til
de formål, der er nævnt i stk. 2.
I medfør af jernbanelovens § 30, stk. 2, kan
ekspropriation i henhold til stk. 1 ske til 1) nyanlæg af
jernbaner, 2) udvidelse eller ændring af eksisterende
jernbaneanlæg, 3) nyanlæg, udvidelse eller
ændring af veje i forbindelse med anlæg efter nr. 1 og
2, 4) sikring og regulering af færdslen ved krydsninger
mellem veje og jernbaner, 5) vedligehold af jernbaneanlæg,
nødvendige supplerende foranstaltninger og fyldtagning, 6)
foranstaltninger af hensyn til udnyttelse, betjening, sikring,
synlighed og drift på hensigtsmæssig måde af de
anlæg, der er nævnt i nr. 1-5, herunder til etablering
af fornødne adgangsveje, arbejdsarealer, garager,
værksteder, administrationsbygninger, signaler,
kørestrømsanlæg og sikringsanlæg, eller
7) klimarelaterede afværgeforanstaltninger, herunder ved
etablering af regnvandsbassiner, kontrollerede
oversvømmelser og etablering og vedligeholdelse af
dræn og afvandingsanlæg samt sikring af grundvand.
De formål, der kan eksproprieres til i overensstemmelse
med grundlovens § 73, er således klart afgrænset i
jernbanelovens § 30.
2.1.2. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Af hensyn til at sikre, at der kan skabes god mobil- og
internetdækning i alle tog på statens
jernbaneanlæg med henblik på, at passagererne bl.a.
skal kunne anvende toget som en fuld funktionsdygtig arbejdsplads,
og på baggrund af, at det har vist sig, og ved eventuelle
fremtidige projekter kan vise sig, vanskeligt at erhverve arealer
til brug for dette formål, foreslås der skabt hjemmel
til at kunne ekspropriere arealer til nyanlæg, ændring
eller vedligehold af master og dertilhørende tekniske
anlæg til brug for mobil- og internetdækning i tog.
Med den foreslåede tilføjelse til jernbanelovens
§ 30, stk. 2, skabes i overensstemmelse med grundlovens §
73 en lovhjemmel til ved ekspropriation at kunne erhverve de
øvrige fornødne arealer og rettigheder til etablering
af master og dertilhørende tekniske anlæg.
Ekspropriation vil kun ske, hvis det er nødvendigt at
erhverve de pågældende arealer m.v. enten midlertidigt
eller permanent for at kunne gennemføre
anlægsprojektet.
Ekspropriationerne i henhold til lovforslaget vil ske efter
reglerne herom i den gældende jernbanelov. Det betyder, at
enten Kommissarius ved Statens Eksproportioner i Jylland eller
på Øerne, afhængig af placeringen af den enkelte
mast og dertilhørende tekniske anlæg, foretager en
tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte
ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen
skal være nødvendig er udtryk for, at det almindelige
proportionalitetsprincip skal være opfyldt.
Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således
ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med
ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
Hvor nye antennepositioner vil give væsentlig forbedring
af mobil- og internetdækningen for togpassagererne vil
Banedanmark prioritere at finde placeringer til netudbygning
på egne arealer.
For så vidt angår den allerede planlagte udbygning
af mobil- og internetdækningen langs jernbanen, er kun ca. 37
procent (24 ud af 65) af de masteplaceringer, som Banedanmark
forventer at tage i brug, på Banedanmarks egne arealer. Den
dækningsmæssige konsekvens, hvis der alene skulle
anvendes Banedanmarks egne arealer til projektet, ville
således svare til, at kun godt en tredjedel af det
dækningsmæssige behov ville blive dækket.
Borgere på togrejse i Danmark vil få adgang til god
mobil- og internetdækning og dermed gøre rejsetiden
mere effektiv. Som en naturlig følge af de konkrete
masteplaceringer langs jernbanen, vil borgere og samfund i det
nærliggende lokalområde, som ofte omfatter tyndt
befolkede områder, opleve en væsentlig forbedring af de
mobile kommunikationsmuligheder.
Herudover vil erhvervskunder på togrejse i Danmark kunne
anvende toget som arbejdsplads med adgang til god mobil- og
internetdækning og dermed gøre rejsetiden mere
effektiv, og for det lokale erhvervsliv som f.eks. landbrug og
mindre virksomheder samt kommunal servicevirksomhed vil udvidelsen
af mobil- og internetdækningen forbedre
arbejdsmulighederne.
De planlagte ekspropriationer til dette formål vurderes
således at opfylde kriteriet hensynet til almenvellet i
grundlovens § 73.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
bemærkninger til § 1, nr. 3.
2.2. Forundersøgelser
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af jernbanelovens § 38, stk. 1, at
transportministeren (nu transport-, bygnings- og boligministeren),
hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation og uden retskendelse, har adgang til en
privat ejendom med henblik på at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørsarealer for at
foretage undersøgelser og projektering af nye
baneanlæg eller ændringer af eksisterende
baneanlæg samt klimarelaterede
afværgeforanstaltninger.
2.2.2. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås i forbindelse med anlæggelse af master
og dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog at udvide jernbanelovens bestemmelse om
forundersøgelser til også at omfatte master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog i tilknytning til jernbaneanlæg.
Der henvises til afsnit 2.1.2. for baggrunden herfor.
Den foreslåede tilføjelse til § 38, stk. 1,
vil således give transport-, bygnings- og boligministeren
beføjelse til, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til en privat ejendom med henblik på at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørsarealer for at
foretage undersøgelser og projektering af master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog i tilknytning til
jernbaneanlæg.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 4.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Transport-, bygnings- og boligministerens nye foreslåede
kompetencer i jernbaneloven vil efter hensigten blive delegeret til
Banedanmark. Forslaget vil således primært få
økonomiske og administrative konsekvenser for Banedanmark i
forbindelse med anlægsfasen. Banedanmark vil afholde udgifter
forbundet med projektet inden for de 101,0 mio. kr. (2016-pl), der
er afsat ved aktstykke nr. 9 af 13. oktober 2016 eller inden for
Banedanmarks egen ramme.
Drift og vedligehold af master og dertilhørende tekniske
anlæg vil efter anlægsfasen varetages af Banedanmark,
mens drift og vedligehold af antenner og andet radioudstyr til det
allerede planlagte projekt om udbygning af mobil- og
internetdækningen vil varetages af
teleoperatørerne.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som
kan danne baggrund for ekspropriation og udbud, vil blive
udført af Banedanmark i samarbejde med eksterne
rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver og
anlægsarbejder udbydes efter gældende regler
herfor.
Banedanmark og dets bygherrerådgivere vil føre
tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre, at det
aftalte arbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid og pris.
Herudover vil projektforløbet skulle styres, kontrolleres og
dokumenteres.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
For den del af erhvervet, der berøres af arealerhvervelse
og ekspropriation, vil der være midlertidige administrative
konsekvenser, i den periode ekspropriationsforretningerne m.v.
foregår. Ejerne af de berørte ejendomme vil blive
inddraget direkte ved breve fra Banedanmark og
ekspropriationsmyndighederne. Det endelige omfang af
ekspropriationer vil blive fastlagt af den
ekspropriationskommission, der skal godkende projektet ved en
besigtigelsesforretning.
Derudover vil Banedanmark uden retskendelse kunne få
adgang til privat ejendom med henblik på at foretage
jordbundsundersøgelser, opmåling, afmærkning og
andre forundersøgelser af udendørsarealer for at
kunne foretage undersøgelser og projektering af master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog.
De arealer, der midlertidigt vil skulle erhverves, retableres og
leveres tilbage til de berørte lodsejere efter endt brug. I
enkelte tilfælde vil der kunne blive behov for at betale
afgrødeerstatninger.
En indirekte positiv effekt vil være, at erhvervskunder
på togrejse i Danmark vil kunne anvende toget som
arbejdsplads med adgang til internettet og dermed gøre
rejsetiden mere effektiv. For det lokale erhvervsliv som f.eks.
landbrug og mindre virksomheder samt kommunal servicevirksomhed vil
udvidelsen af mobil- og internetdækningen i
lokalområdet forbedre arbejdsmulighederne.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke
relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
For de borgere, der berøres af arealerhvervelse og
ekspropriation, vil der være midlertidige administrative
konsekvenser, i den periode ekspropriationsforretningerne m.v.
foregår. Ejerne af de berørte ejendomme vil blive
inddraget direkte ved breve fra Banedanmark og
ekspropriationsmyndighederne.
Derudover vil Banedanmark uden retskendelse kunne få
adgang til privat ejendom med henblik på at foretage
jordbundsundersøgelser, opmåling, afmærkning og
andre forundersøgelser af udendørsarealer for at
foretage undersøgelser og projektering af master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog. Det vil for hver placering være
væsentligt at kunne gennemføre forundersøgelser
meget tidligt i forløbet af hensyn til en vurdering af de
fysiske muligheder for at kunne bygge fundament samt rejse mast og
dertilhørende teknisk anlæg.
En indirekte, positiv effekt vil være, at borgere på
togrejse i Danmark vil få adgang til internettet og dermed
gøre rejsetiden mere effektiv. Som en naturlig følge
af de konkrete masteplaceringer langs jernbanen, vil borgere og
samfund i det nærliggende lokalområde, som ofte
omfatter tyndt befolkede områder, opleve en væsentlig
forbedring af mobil- og internetdækningen.
Etablering af master og dertilhørende tekniske
anlæg til brug for mobil- og internetdækning i tog vil
påvirke den nuværende arealanvendelse, idet en del
lodsejere vil blive berørt direkte ved en arealoverdragelse
og/eller adgangsret til de enkelte sites fra deres ejendom.
Banedanmark vil anvende et areal svarende til ca. 100-150 m2,
ekskl. adgangsvej. Masternes fundament er ca. 6,5 x 6,5 meter og
vil blive placeret 4,5-5 meter fra nærmeste skinne til
fundamentskant. Teknisk anlæg måler ca. 3 x 6 meter og
vil blive placeret ved siden af masten. Herudover vil der blive
etableret en befæstet adgangsvej med en bredde på 3,5
meter.
En række ejendomme ved de enkelte placeringer vil blive
berørt af både permanent arealerhvervelse og af
midlertidig arealerhvervelse. Der skønnes samlet at
være behov for permanent arealerhvervelse ved ekspropriation
på op til 1 ha til master og dertilhørende tekniske
anlæg. Det vurderes, at ingen ejendomme skal
totaleksproprieres.
Derudover er der samlet behov for midlertidig arealerhvervelse
på op til 2 ha til arbejdsarealer. De midlertidigt
eksproprierede arealer retableres og leveres tilbage til de
berørte lodsejere efter endt brug. I enkelte tilfælde
vil der kunne blive behov for at betale
afgrødeerstatninger.
Det endelige omfang af ekspropriationer vil blive fastlagt af
den ekspropriationskommission, der skal godkende projektet ved en
besigtigelsesforretning.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljøretlige konsekvenser i sig
selv.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vurderede den 25. maj 2018 i
tre sager, at rejsning af master og dertilhørende tekniske
anlæg til brug for mobil- og internetdækning i tog ikke
er et selvstændigt bilagspunkt i bilag 2 i VVM-direktivet,
hvorfor projekterne ikke er omfattet af VVM-reglerne.
Det allerede planlagte projekt vedrørende udbygning af
mobil- og internetdækningen langs jernbanen og eventuelle
fremtidige projekter af denne karakter vil have
miljømæssige konsekvenser og vil blive håndteret
i de konkrete projekter. Således vil Banedanmark skulle
indhente nødvendige dispensationer fra f.eks. bestemmelserne
i lov om naturbeskyttelse om skovbyggelinje, sø- og
å-beskyttelseslinjer, forbud mod etablering af anlæg i
fredskov i lov om skove samt lokalplanlagte områder, ligesom
der vil skulle ansøges om landzonetilladelser til
placeringer af master og dertilhørende tekniske anlæg,
jf. lov om planlægning.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
EU-retlige aspekter vedrørende udbud i forbindelse med
det allerede planlagte projekt vedrørende udbygning af
mobil- og internetdækningen langs jernbanen vil blive
håndteret i det konkrete projekt.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 3. juli 2018
til den 13. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aabenraa Kommune, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Assens
Kommune, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Energi, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Vejforening, Danske Regioner, Erhvervsstyrelsen,
Esbjerg Kommune, Favrskov Kommune, Faxe Kommune, Fredensborg
Kommune, Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
Geodatastyrelsen, Guldborgsund Kommune, Grundejeren.dk, Haderslev
Kommune, Hedensted Kommune, Helsingør Kommune, Holbæk
Kommune, Holstebro Kommune, Horsens Kommune, Hørsholm
Kommune, Ikast-Brande Kommune, Jernbanenævnet, Kalundborg
Kommune, Kolding Kommune, Kommunernes Landsforening, Køge
Kommune, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Lejre
Kommune, Lolland Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune,
Mariagerfjord Kommune, Næstved Kommune, Parcelhusejernes
Landsforening, Randers Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune,
Ringsted Kommune, Rudersdal Kommune, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune,
Solrød Kommune, Svendborg Kommune, Sønderborg
Kommune, Videncentret for landbrug, Vejen Kommune, Vejle Kommune,
Viborg Kommune og Vordingborg Kommune.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Anlægsprojektet er finansieret af
Togfonden. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Indirekte påvirkning eftersom
erhvervskunder på togrejse vil kunne anvende toget som
arbejdsplads med adgang til internettet, hvorved rejsetiden
gøres mere effektiv. Endvidere vil udvidelsen af mobil- og
internetdækningen forbedre arbejdsmulighederne for det lokale
erhvervsliv. | Virksomheder, der eksproprieres, vil lide
et økonomisk tab, som dog kompenseres ved
ekspropriationsforretningen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Mindre konsekvenser i forbindelse med
ekspropriation og adgang til grunde uden retskendelse. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Mindre konsekvenser i forbindelse med
ekspropriation og adgang til grunde uden retskendelse. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I jernbanelovens § 30, stk. 2, nr.
6, foretages en lovteknisk ændring. Ændringen er
en følge af, at der, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
indsættes et nyt nr. 8 i jernbanelovens § 30, stk.
2.
Til nr. 2
I jernbanelovens § 30, stk. 2, nr.
7, foretages en lovteknisk ændring. Ændringen er
en følge af, at der jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
indsættes et nyt nr. 8 i jernbanelovens § 30, stk.
2.
Til nr. 3
Den gældende bestemmelse i § 30, stk. 2 i
jernbaneloven medfører, at ekspropriation i henhold til
§ 30, stk. 1 kan ske til 1) nyanlæg af jernbaner, 2)
udvidelse eller ændring af eksisterende jernbaneanlæg,
3) nyanlæg, udvidelse eller ændring af veje i
forbindelse med anlæg efter nr. 1 og 2, 4) sikring og
regulering af færdslen ved krydsninger mellem veje og
jernbaner, 5) vedligehold af jernbaneanlæg, nødvendige
supplerende foranstaltninger og fyldtagning, 6) foranstaltninger af
hensyn til udnyttelse, betjening, sikring, synlighed og drift
på hensigtsmæssig måde af de anlæg, der er
nævnt i nr. 1-5, herunder til etablering af fornødne
adgangsveje, arbejdsarealer, garager, værksteder,
administrationsbygninger, signaler,
kørestrømsanlæg og sikringsanlæg, eller
7) klimarelaterede afværgeforanstaltninger, herunder ved
etablering af regnvandsbassiner, kontrollerede
oversvømmelser og etablering og vedligeholdelse af
dræn og afvandingsanlæg samt sikring af grundvand.
Det foreslås, at der i jernbanelovens § 30, stk. 2 indsættes et nyt
nr. 8, hvorefter transport-, bygnings-
og boligministeren bemyndiges til at foretage ekspropriation til
nyanlæg, ændring eller vedligehold af master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog.
Bemyndigelsen giver således transport-, bygnings- og
boligministeren hjemmel til at kunne ekspropriere rettigheder og
arealer til brug for etablering af master og dertilhørende
tekniske anlæg til brug for mobil- og internetdækning i
tog, herunder adgangsvej, arbejdsplads, materialedepot m.v.
Når anlægsarbejderne er færdige vil de
midlertidigt eksproprierede arealer i videst muligt omfang
retableres og leveres tilbage til den oprindelige ejer.
Ved tekniske anlæg forstås i denne sammenhæng
teknikkabiner med overvågningssystem til brug for
teleoperatørernes jordbaserede radioudstyr,
strømfremføring samt fiberkabel til brønd ved
offentlig vej.
Der er alene tale om en udvidelse af, hvad der er hjemmel til at
ekspropriere til efter jernbaneloven. Den foreslåede
tilføjelse ændrer således ikke ved
gældende ret for så vidt angår den resterende del
af § 30, men udvider blot bestemmelsens
anvendelsesområde.
Det betyder bl.a., at ekspropriation efter den foreslåede
§ 30, stk. 2, nr. 8, skal ske efter reglerne i lov om
fremgangsmåden til ekspropriation vedrørende fast
ejendom, og at erstatning fastsættes i henhold til § 103
i lov om offentlige veje m.v., jf. jernbanelovens § 30, stk.
5.
Master og dertilhørende tekniske anlæg til brug for
mobil- og internetdækning i tog anlægges af
Banedanmark. Ekspropriation efter den foreslåede § 30,
stk. 2, nr. 8, iværksættes således i praksis ved,
at Banedanmark anmoder transport-, bygnings- og boligministeren om
at bemyndige Kommissarierne ved Statens Ekspropriationer til at
ekspropriere med henblik på anlæggelse af en mast og
dertilhørende teknisk anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog.
Den foreslåede tilføjelse giver kun hjemmel til
ekspropriation. Banedanmark skal således indhente andre
nødvendige dispensationer fra f.eks. bestemmelserne i lov om
naturbeskyttelse om skovbyggelinje, sø- og
å-beskyttelseslinjer, forbud mod etablering af anlæg i
fredskov i lov om skove samt lokalplanlagte områder, ligesom
landzonetilladelser, jf. lov om planlægning, til placeringer
af master og dertilhørende tekniske anlæg skal
indhentes hos de berørte myndigheder. Der vil således
foregå en dialog med de berørte myndigheder, herunder
kommunerne.
Til nr. 4
Den gældende bestemmelse i § 38, stk. 1, i
jernbaneloven medfører, at transport-, bygnings- og
boligministeren, hvis det skønnes nødvendigt, til
enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse,
har adgang til en privat ejendom med henblik på at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørsarealer for at
foretage undersøgelser og projektering af nye
baneanlæg eller ændringer af eksisterende
baneanlæg samt klimarelaterede
afværgeforanstaltninger.
Det foreslås, at der i jernbanelovens § 38, stk. 1, efter »eksisterende
baneanlæg« indsættes », master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog i tilknytning til
baneanlæg«.
Den foreslåede udvidelse af § 38, stk. 1 betyder, at
transport-, bygnings- og boligministeren, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
og uden retskendelse har adgang til en privat ejendom med henblik
på at foretage jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser
af udendørsarealer for at foretage undersøgelser og
projektering af master og dertilhørende tekniske anlæg
til brug for mobil- og internetdækning i tog i tilknytning
til jernbaneanlæg.
Den foreslåede ændring af § 38, stk. 1
består alene i, at master og dertilhørende tekniske
anlæg til brug for mobil- og internetdækning i tog i
tilknytning til jernbaneanlæg omfattes af bestemmelsen.
Ændringen skal ses i sammenhæng med den
foreslåede tilføjelse til § 30, stk. 2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar
2019.
Det følger af § 132 i jernbaneloven, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor
den foreslåede ændring ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I jernbanelov, lov nr. 686 af 27. maj
2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016,
§ 21 i lov nr. 285 af 29. marts 2017 og i lov nr. 1558 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer: | § 30.
Transportministeren kan til statslige anlæg, når det er
nødvendigt af hensyn til almenvellet, iværksætte
eller, for så vidt angår ikkestatslige anlæg,
tillade, at anlægsmyndigheden iværksætter
ekspropriation til de formål, der er nævnt i stk.
2. Stk. 2.
Ekspropriation i henhold til stk. 1 kan ske til 1-5) --- | | | 6) foranstaltninger af hensyn til
udnyttelse, betjening, sikring, synlighed og drift på
hensigtsmæssig måde af de anlæg, der er
nævnt i nr. 1-5, herunder til etablering af fornødne
adgangsveje, arbejdsarealer, garager, værksteder,
administrationsbygninger, signaler,
kørestrømsanlæg, sikringsanlæg
eller, | | 1. I § 30, stk. 2, nr. 6, ændres
»sikringsanlæg, eller« til:
»sikringsanlæg,«. | 7) klimarelaterede
afværgeforanstaltninger, herunder ved etablering af
regnvandsbassiner, kontrollerede oversvømmelser og
etablering og vedligeholdelse af dræn og
afvandingsanlæg samt sikring af grundvand. | | 2. I § 30, stk. 2, nr. 7, ændres
»grundvand.« til: »grundvand, eller«. | | | 3. I § 30, stk. 2 indsættes som nr. 8: | | | »8) nyanlæg, ændring
eller vedligehold af master og dertilhørende tekniske
anlæg til brug for mobil- og internetdækning i
tog«. | | | | | | | § 38, stk.
1. Transportministeren har, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
og uden retskendelse adgang til en privat ejendom med henblik
på at foretage jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser
af udendørsarealer for at foretage undersøgelser og
projektering af nye baneanlæg eller ændringer af
eksisterende baneanlæg samt klimarelaterede
afværgeforanstaltninger. | | 4. I § 38, stk. 1, indsættes efter
»eksisterende baneanlæg«: », master og
dertilhørende tekniske anlæg til brug for mobil- og
internetdækning i tog i tilknytning til
baneanlæg«. | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2019. |
|