Fremsat den 3. oktober 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
trafikselskaber
(Overdragelse af statens praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til
Skånetrafiken)
§ 1
I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 657 af 8. juni 2016, § 22
i lov nr. 285 af 29. marts 2017, lov nr. 1560 af 19. december 2017
og lov nr. 315 af 25. april 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 15:
»Stk. 15.
Den svenske trafikkøber, Skånetrafiken, kan efter
aftale med transport-, bygnings- og boligministeren overtage det
praktiske trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken
på statens jernbanestrækning mellem Østerport
Station og grænsen til Sverige på
Øresundsforbindelsen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bemyndige transport-,
bygnings- og boligministeren til at overdrage statens praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken på
den danske stats jernbanestrækning mellem Østerport
Station og grænsen til Sverige på
Øresundsforbindelsen til den svenske trafikkøber,
Skånetrafiken.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget give sit
samtykke efter grundlovens § 19 til, at transport-, bygnings-
og boligministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen
mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og
Skånetrafiken: "Aftale vedrørende togtrafik mellem -
København H/Østerport-Malmö C". Aftalen er
optaget som bilag til lovforslaget. Aftalen blev indgået den
24. august 2018, men indeholder et forbehold for Folketingets
vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig for at kunne
implementere aftalen.
Siden Øresundsbroen blev taget i brug, har togtrafikken
mellem Danmark og Sverige, der udføres som offentlig
service, været udført som gennemkørende trafik
mellem Kystbanen i Danmark og forskellige stationer i Sydsverige.
Organisatorisk har driften været adskilt i en dansk og en
svensk del, hvilket har givet en kompleks tilrettelæggelse af
trafikken.
Den 13. december 2017 indgik Regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Radikale Venstre og Dansk
Folkeparti en aftale om fremtidens togtrafik i
Hovedstadsområdet. Med aftalen blev det blandt andet
besluttet at overdrage statens praktiske trafikkøberansvar
for øresundstogtrafikken på strækningen mellem
Østerport Station og grænsen til Sverige på
Øresundsforbindelsen til den svenske trafikkøber,
Skånetrafiken. Skånetrafiken er et svensk
trafikselskab, der hører under Region Skåne, som har
ansvaret for køb af kollektiv trafik i regionen.
For at kunne udmønte den politiske aftale er der behov
for en ændring af lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015 med senere
ændringer, for at tilvejebringe hjemmel til, at transport-,
bygnings- og boligministeren ved aftale kan overdrage det praktiske
trafikkøberansvar.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Den nuværende organisering af øresundstogtrafikken
mellem Danmark og Sverige tager udgangspunkt i en formel
afgrænsning af ansvaret for trafikken ved landegrænsen
på Øresundsbroen og hviler på en
samarbejdsaftale mellem Skånetrafiken og Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, som koordinerer indkøb af den
fælles togtrafik over Øresund.
Togtrafikken på dansk side varetages af DSB i henhold til
den forhandlede kontrakt mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og DSB om trafik udført som offentlig
service i perioden 2015-2024.
Mellem landegrænsen og stationer i Sverige udføres
togtrafikken af en svensk operatør (p.t. Transdev), der
kører på en udbudt bruttokontrakt med den svenske
trafikkøber, Skånetrafiken. I praksis samarbejder DSB
og den svenske operatør om skiftevis at køre togene
mellem København og Malmø.
Herudover er der indgået en samarbejdsaftale mellem
togoperatørerne (DSB og Transdev) om den daglige drift. Da
DSB på dansk side har ansvaret for vedligeholdelse af togene,
hvilket den svenske operatør ikke har, er der yderligere en
aftalerelation mellem Skånetrafiken og DSB.
Modellen er således kompliceret og forhindrer en hurtig og
enkel beslutningsproces for tilrettelæggelsen af
øresundstogtrafikken.
2.2. Aftale vedrørende togtrafik mellem -
København H/Østerport-Malmö C
Det følger af aftalen mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Skånetrafiken, at
Øresundstogtrafikken skal udføres på grundlag
af et mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og
Skånetrafiken aftalt minimumsniveau for betjening af
passagererne på strækningen mellem Østerport
Station - Malmö C. Driften på den danske
delstrækning skal ske med udgangspunkt i danske minimumskrav
til betjeningen.
Det er en forudsætning for overdragelsen af det praktiske
trafikkøberansvar, at der er enighed om vilkår og
rammer for togtrafikken over Øresund. Aftalen indeholder en
række vilkår, som har til formål at sikre, at
alle danske krav tilgodeses, og at manglende opfyldelse af de
danske ønsker vil kunne føre til sanktioner eller
ophævelse.
Skånetrafiken er forud for udbud af togtrafik over
Øresund forpligtet til at høre Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet om de udbudsbetingelser, som direkte eller
indirekte kan berøre betjeningen på den danske
delstrækning. Såfremt Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet ikke kan acceptere udbudsbetingelserne, har
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ret til at opsige
aftalen.
Skånetrafiken vil over for Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet have det regnskabsmæssige ansvar for hele
øresundstogtrafikken. Skånetrafiken aflægger en
gang årligt regnskab for hele øresundstogtrafikken
på strækningen mellem Østerport Station og
Malmö C, hvoraf Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
modtager en kopi. Skånetrafiken opgør samtidig
fordelingen af det økonomiske resultat i dansk
øresundstogtrafik på dansk og svensk
økonomiansvar.
Passagerer, der rejser lokalt med øresundstogene på
strækningen mellem Østerport Station og
Københavns Lufthavn, skal uden restriktioner kunne benytte
togene med det til enhver tid gældende takstsystem og priser
for kollektiv trafik i hovedstadsområdet samt kunne bruge
rejsekort som betaling.
Desuden skal passagerer, som rejser lokalt på
strækningen mellem Østerport Station og
Københavns Lufthavn, have mindst samme kompensation for
forsinkelser og andre former for rejsebetingelser, som gælder
i Danmark, samt have samme klageadgange. Skånetrafikens
regler kan anvendes i det omfang, de giver samme eller bedre
forhold for passagererne end danske regler. Det skal endvidere
være muligt for passagererne at komme i kontakt med
kundeansvarlige instanser på dansk - både i skrift og
tale.
Alle gældende rabatordninger, aftaler om befordring af
særlige grupper og sociale ordninger mv., som gælder
på den danske delstrækning på tidspunktet for
Skånetrafikens overtagelse af det praktiske
trafikkøberansvar, skal ligeledes være gældende
i fremtiden, idet forpligtelserne løbende tilpasses i det
omfang, de ændres for DSB for tilsvarende trafik.
Det forudsættes, at Skånetrafiken træffer alle
de fornødne direkte og indirekte foranstaltninger til at
kunne sikre passagerernes betjening på vilkår, der ikke
stiller dem ringere end betjeningen af andre togpassagerer i
hovedstadsområdet samt til at sikre de tilhørende
indtægter.
I henhold til aftalen mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Skånetrafiken vil der som tillæg
til aftalen blive indarbejdet en udtømmende beskrivelse af
Skånetrafikens ansvar og opgaver i relation til den danske
delstrækning. Tillægget skal bl.a. præcisere
regler for, hvordan opgørelsen af økonomien skal
foretages, hvordan Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
kontrol og indsigt i trafikbetjeningens kvalitet og
udførelse tilrettelægges, præcisere bestemmelser
om forhold for levering af de danske øresundstog, som
stilles til rådighed, og indeholde en præcis oplistning
af alle gældende rabatter og takster på dansk side.
I samme tillæg oplistes alle gældende danske regler
og rettigheder for passagererne ved aftalens indgåelse, og
opgaver samt forpligtelser vedrørende deltagelse i dansk
billetsamarbejde i intern dansk trafik specificeres. Endvidere vil
Skånetrafikens fremtidige rolle i samarbejdet om deling af
billetindtægter blive håndteret i en kommende revision
af regelgrundlaget for deling af billetindtægter fra
offentlig servicetrafik for hovedstadsområdet, som forventes
gennemført i 2019.
2.3. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget give sit
samtykke efter grundlovens § 19 til, at transport-, bygnings-
og boligministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen
mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og
Skånetrafiken: "Aftale vedrørende togtrafik mellem -
København H/Østerport-Malmö C". Aftalen er
optaget som bilag til lovforslaget. Aftalen indeholder et forbehold
for Folketingets vedtagelse af den lovgivning, som er
nødvendig for at kunne implementere aftalen.
Det fremgår af den politiske aftale af 13. december 2017
om fremtidens togtrafik i Hovedstadsområdet, at parterne er
enige om, at det praktiske trafikkøberansvar for
øresundstogtrafikken mellem København og Malmø
forenkles og overlades til den svenske trafikkøber,
Skånetrafiken, så der kun er én
trafikkøber og én operatør i
øresundstogtrafikken. Adskillelse af de to trafiksystemer
vil forbedre mulighederne for en bedre og mere effektiv betjening
af øresundstogtrafikken.
Kystbanen drives i dag integreret med svensk fjern- og
regionaltrafik til bl.a. Göteborg, Kalmar og Karlskrona. Dette
medvirker til at forringe punktligheden på Kystbanen, og i
det lys har der længe været et ønske om at
adskille Kystbanen fra svensk trafik og i stedet drive den i
sammenhæng med den sjællandske regionaltrafik.
Tidspunktet for overdragelsen af det praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til
Skånetrafiken afhænger derfor i praksis af,
hvornår togene på Kystbanen kan fortsætte til og
fra tilstrækkeligt mange sjællandske destinationer,
hvilket afventer elektrificering til både Næstved via
Køge og Holbæk.
Skånetrafiken vil i løbet af 2018 gennemføre
et udbud af den svenske del af øresundstogtrafikken mellem
landegrænsen på Øresund og de forskellige
endestationer i Sydsverige. Udbuddet vil indeholde en option om
udvidelse i forhold til den danske del af
øresundstogtrafikken på strækningen mellem
Østerport Station og grænsen til Sverige på
Øresundsforbindelsen. Hvis Folketinget vedtager
lovforslaget, og optionen anvendes, vil det betyde, at en
øget andel af den danske togtrafik konkurrenceudsættes
som en del af Skånetrafikens udbud.
Det følger af aftalen mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Skånetrafiken, at Skånetrafiken
forud for udbud af togtrafik over Øresund er forpligtet til
at høre Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om de
udbudsbetingelser, som direkte eller indirekte kan berøre
betjeningen på den danske delstrækning. Såfremt
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ikke kan acceptere
udbudsbetingelserne, har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
ret til at opsige aftalen.
Såfremt bestemmelsen anvendes, overtager
Skånetrafiken det praktiske trafikkøberansvar for
øresundstogtrafikken inklusive den danske delstrækning
i overensstemmelse med aftalen mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Skånetrafiken.
Formålet med overdragelsen er at skabe enklere og
hurtigere beslutningsgange for tilrettelæggelsen af
øresundstogtrafikken med henblik på en bedre betjening
af passagererne samt en mere effektiv togdrift. Endvidere tager
ordningen sigte på at realisere samdriftsfordelen ved at
udbyde trafikken til én fælles operatør.
Ved det praktiske trafikkøberansvar forstås i denne
forbindelse, at Skånetrafiken fremadrettet vil være
ansvarlig for udbud, herunder planlægning, vedligeholdelse af
tog, kontraktopfølgning og den operative trafikafvikling af
øresundstogtrafikken inklusive den danske
delstrækning, mens Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
fortsat vil være sikret generel kontrol og indsigt i
trafikbetjeningens kvalitet og udførelse, ligesom der vil
være adgang til at ophæve aftalen.
Endvidere bemærkes, at overdragelsen alene omfatter det
praktiske trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken
- dvs. togbetjeningen til og fra Sverige over
Øresundsforbindelsen. Aftalen mellem Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet og Skånetrafiken ændrer ikke
på, at transport-, bygnings- og boligministeren fortsat vil
have trafikkøberansvaret for øvrige rejser på
den danske delstrækning mellem Københavns Lufthavn og
Østerport Station.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser er usikre, men
forventes at være positive.
Der påregnes en samdriftsfordel ved at overgive
udførelse af trafikken til én fælles
operatør, hvilket forventes at medføre et lavere
omkostningsniveau.
Der må dog tages forbehold for usikkerheden ved
størrelsen af de tilbudspriser, som Skånetrafiken vil
modtage ved det næste udbud af togtrafik med virkning fra
december 2019, som kan medføre større eller mindre
omkostninger. Selvom det ikke anses for sandsynligt, indeholder
aftalen en klausul om annullering af aftalen, såfremt det ved
Skånetrafikens modtagelse af tilbud i 2019 på det
kommende udbud viser sig, at omkostningerne ender på et
højere niveau end videreførelse af den
nuværende model.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 28. juni 2018
til den 13. august 2018 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva, Banedanmark,
BAT, Bornholmstrafikken Holding A/S, Brancheforeningen Dansk
Kollektiv Trafik, Bus & Tog-samarbejdet, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Transport og
Logistik - DTL, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det
Centrale Handicapråd, DI Transport, DSB, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund - 3F, FOA,
Forbrugerrådet (Passagerpulsen), Havarikommissionen for Civil
Luftfart og Jernbane, HK Stat, HK Trafik og Jernbane,
Jernbanenævnet, Kommunernes Landsforening (KL),
Københavns Kommune, Københavns Lufthavne A/S,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokaltog A/S, Metroselskabet
I/S, Movia, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Region
Hovedstaden, Region Sjælland, Rigsrevisionen, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Sund &
Bælt Holding A/S, Trafikforbundet, Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, Trafikselskaberne i Danmark, Udviklingsselskabet By
& Havn I/S, Vejdirektoratet og Øresundsbro
Konsortiet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang, hvis nej, anfør »ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget forventes at have positive
økonomiske konsekvenser for staten | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I dag samarbejder Skånetrafiken og Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet om togtrafikken over Øresund.
Togtrafikken på dansk side varetages af DSB i henhold til den
forhandlede kontrakt mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og DSB om trafik udført som offentlig
service i perioden 2015-2024. Mellem landegrænsen og
stationer i Sverige udføres togtrafikken af en svensk
operatør (p.t. Transdev), der kører på en
udbudt bruttokontrakt med den svenske trafikkøber,
Skånetrafiken. I praksis samarbejder DSB og den svenske
operatør om skiftevis at køre togene mellem
Østerport Station og Malmø.
Der foreslås et nyt § 5, stk.
15, i lov om trafikselskaber, hvorefter den svenske
trafikkøber, Skånetrafiken, efter aftale med
transport-, bygnings- og boligministeren kan overtage det praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken på
statens jernbanestrækning mellem Østerport Station og
grænsen til Sverige på Øresundsforbindelsen.
Med vedtagelsen af lovforslaget vil Folketinget give sit
samtykke efter grundlovens § 19 til, at transport-, bygnings-
og boligministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen
mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og
Skånetrafiken: "Aftale vedrørende togtrafik mellem -
København H/Østerport-Malmö C". Aftalen er
optaget som bilag til lovforslaget. Aftalen blev indgået den
24. august 2018, men indeholder et forbehold for Folketingets
vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig for at kunne
implementere aftalen.
Såfremt bestemmelsen anvendes, overtager
Skånetrafiken det praktiske trafikkøberansvar for
øresundstogtrafikken inklusive den danske delstrækning
i overensstemmelse med aftalen mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Skånetrafiken.
Ved det praktiske trafikkøberansvar forstås i denne
forbindelse, at Skånetrafiken fremadrettet vil være
ansvarlig for udbud, herunder planlægning, vedligeholdelse af
tog, kontraktopfølgning og den operative trafikafvikling af
øresundstogtrafikken inklusive den danske
delstrækning, mens Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
fortsat vil være sikret generel kontrol og indsigt i
trafikbetjeningens kvalitet og udførelse, ligesom der vil
være adgang til at ophæve aftalen.
Lovforslaget er alene møntet på
øresundstogtrafikken - dvs. togbetjeningen til og fra
Sverige over Øresundsforbindelsen. Aftalen mellem
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken
ændrer ikke ved, at transport-, bygnings- og boligministeren
fortsat vil have trafikkøberansvaret for øvrige
rejser på den danske delstrækning mellem
Københavns Lufthavn og Østerport Station.
Eksempelvis kører DSB i dag regionaltog fra
Sjælland til Østerport Station samt IC- og lyntog til
Københavns Lufthavn i henhold til DSB's kontraktlige
forpligtelser. Overdragelsen af det praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til
Skånetrafiken er ikke til hinder for, at en sådan
togdrift fortsat kan udføres. Overdragelsen af det praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til
Skånetrafiken er heller ikke til hinder for, at transport-,
bygnings- og boligministeren i fremtiden kan indkøbe anden
togtrafik på strækningen til og fra Københavns
Lufthavn, som ikke er forudset i dag.
Det er desuden ikke en betingelse, at Skånetrafikens
operatør kører hele vejen til Østerport
Station og vender togene. I det omfang det ikke strider imod det
underliggende aftaleforhold mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og Skånetrafiken, kan Skånetrafikens
operatør standse og vende togene tidligere på den
danske delstrækning - fx på København H.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Det følger af § 38 i lov om trafikselskaber, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, hvorfor den foreslåede ændring ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 657 af 8. juni 2016, § 22
i lov nr. 285 af 29. marts 2017, lov nr. 1560 af 19. december 2017
og lov nr. 315 af 25. april 2018, foretages følgende
ændring: | | | | §
5. --- | | 1. I § 5 indsættes som stk. 15: | Stk. 2-14.
--- | | »Stk.
15. Den svenske trafikkøber, Skånetrafiken, kan
efter aftale med transport-, bygnings- og boligministeren overtage
det praktiske trafikkøberansvar for
øresundstogtrafikken på statens
jernbanestrækning mellem Østerport Station og
grænsen til Sverige på
Øresundsforbindelsen.« | | | | | | |
|
Bilag 2