Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2018)
Transport-, bygnings- og boligministeren
(Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske
trafikkøberansvar for øresundstogtrafikken til
Skånetrafiken)
(Lovforslag nr. L 44)
Den 13. december 2017 indgik Regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Radikale Venstre og Dansk Folkeparti en aftale om fremtidens
togtrafik i Hovedstadsområdet. Med aftalen blev det bl.a.
besluttet at overdrage statens praktiske trafikkøberansvar
for øresundstogtrafikken på strækningen mellem
Østerport Station og grænsen til Sverige på
Øresundsforbindelsen til den svenske trafikkøber,
Skånetrafiken. Formålet med lovforslaget er at
bemyndige transport-, bygnings- og boligministeren hertil.
Siden Øresundsbroen blev taget i
brug, har togtrafikken mellem Danmark og Sverige, der
udføres som offentlig service, været udført som
gennemkørende trafik mellem Kystbanen i Danmark og
forskellige stationer i Sydsverige. Organisatorisk har driften
været adskilt i en dansk og en svensk del, hvilket har givet
en kompleks tilrettelæggelse af trafikken. En fælles
drift vil forenkle og forbedre mulighederne for at udvikle
øresundstogtrafikken til gavn for passagererne. Da de fleste
passagerer er svenske, er det naturligt at samle ansvaret for den
praktiske drift under svensk administration, men med dansk indsigt
og overordnet kontrol for den danske del af trafikken.
Den fysiske adskillelse af den
nuværende øresundstogtrafik i en Kystbanedel koblet op
på den sjællandske regionaltrafik og en
fortsættende øresundstogtrafik på
strækningen mellem Østerport Station og Sverige
gennemføres med sigte på en bedre punktlighed og giver
mulighed for at gennemføre denne organisatoriske
forenkling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.