Fremsat den 3. oktober 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om letbane på
Ring 3 og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S
(Transport-, bygnings- og boligministerens
udtræden af Hovedstadens Letbane I/S)
§ 1
I lov nr. 165 af 26. februar 2014 om letbane
på Ring 3, som ændret ved § 130 i lov nr. 686 af
27. maj 2015 og § 1 i lov nr. 657 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 1 udgår
"Oprettelse af".
2. § 1,
stk. 1 - 3 ophæves og i stedet indsættes:
»Transport-, bygnings- og boligministerens
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, hvorefter Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk. 2, overtager samtlige
aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i
samtlige interessentskabets rettigheder og pligter.
Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S ejes af Region Hovedstaden med 43 pct.,
Lyngby-Taarbæk Kommune med 12,52 pct., Gladsaxe Kommune med
12,60 pct., Herlev Kommune med 6,71 pct., Rødovre Kommune
med 2,01 pct., Glostrup Kommune med 7,18 pct., Albertslund Kommune
med 3,23 pct., Brøndby Kommune med 4,18 pct.,
Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct., Hvidovre Kommune med
0,92 pct., Vallensbæk Kommune med 3,15 pct., og Ishøj
Kommune med 3,62 pct.
Stk. 3.
Ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf. stk. 2, kan ændres
ved aftale, hvis alle 11 kommuner er enige herom.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud
på op til 1.777 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S
konverteres til et tilskud. Beløbet er angivet i 2013-priser
og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks.
Stk. 5. Region
Hovedstaden indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune
indskyder 285,1 mio. kr., Gladsaxe Kommune indskyder 286,4 mio.
kr., Herlev Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre
Kommune indskyder 45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3
mio. kr., Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio. kr.,
Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr.,
Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr., Hvidovre
Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder
71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune indskyder 82,9 mio. kr. i
Hovedstadens Letbane I/S. Beløbene er angivet i 2013-priser
og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem
til driftstart og derefter med nettoprisindekset.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og
7.
3. § 1,
stk. 6 og 7, ophæves.
4. I
§ 5, stk. 1, udgår: ", jf.
dog § 15".
5. §
6 affattes således:
Ȥ 6.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en
direktion.«
6. § 8,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf.
§ 1, stk. 2, fastsætter en vedtægt for
Hovedstadens Letbane I/S.«
7. § 9,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber skal revideres af en
statsautoriseret revisor, som udpeges af Region Hovedstaden og de
11 kommuner, jf. § 1, stk. 2, i forening.«
8. Kapitel
3 ophæves.
§ 2
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet
I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som ændret
bl.a. ved § 27 i lov nr. 165 af 26. februar 2014, § 2 i
lov nr. 657 af 8. juni 2016 og senest ved § 4 i lov nr. 658 af
8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8, stk. 3, ændres "indtil
transportministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S"
til: "indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til
passagerdrift".
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget har baggrund i den beslutning, som den
grønne forligskreds (Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Venstre, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti) traf den 22. februar
2018, hvorefter staten skulle trække sig ud af Hovedstadens
Letbane I/S, og det statslige engagement i letbanen på Ring 3
som følge heraf skulle ændres til en
tilskudsmodel.
Den politiske beslutning er endvidere accepteret af samtlige
interessenter i Hovedstadens Letbane I/S i forbindelse med en
vedtægtsændring på et ekstraordinært
interessentskabsmøde den 12. marts 2018.
Vedtægtsændringen muliggør, at staten ved
transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af
Hovedstadens Letbane I/S, når nærværende
lovforslag er vedtaget og trådt i kraft. På baggrund af
vedtægtsændringen godkendte staten ved transport-,
bygnings- og boligministeren bestyrelsen for Hovedstadens Letbane
I/S' indstilling om godkendelse af det økonomiske grundlag
for indgåelse af kontrakter og gennemførelse af
letbanen, jf. § 4, stk. 2, i lov om letbane på Ring 3.
De øvrige interessenter i Hovedstadens Letbane I/S har
ligeledes godkendt bestyrelsens indstilling, og på den
baggrund har interessentskabet indgået kontrakter om
anlæg af letbanen.
Det foreslås, at transport-, bygnings- og boligministeren
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S. Samtidig foreslås
det, at transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige
indskud på op til 1.777 mio. kr. (2013-priser) konverteres
til et statsligt tilskud på op til samme beløb.
Endvidere foreslås visse justeringer som konsekvens af
transport-, bygnings- og boligministeren udtræden af
selskabet bl.a. i bestemmelserne om ledelsen af Hovedstadens
Letbane I/S.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Statens indskud i Hovedstadens Letbane I/S
konverteres til et tilskud
2.1.1. Gældende ret
Hovedstadens Letbane I/S er reguleret af lov om letbane på
Ring 3, jf. lov nr. 165 af 26. februar 2014 med senere
ændringer, der bl.a. omhandler oprettelse af
interessentskabet, definition af anlægsprojektet,
udarbejdelse af VVM-redegørelse, interessentskabets
formål, statens udtræden, byggelinjer og
ekspropriation.
Lov om letbane på Ring 3 blev ændret ved lov nr. 657
af 8. juni 2016, hvor der bl.a. blev givet Hovedstadens Letbane I/S
bemyndigelse til at anlægge letbanen på Ring 3 i
overensstemmelse med den linjeføring, som er en del af
ændringsloven.
I henhold til § 1, stk. 3, i lov om letbane på Ring
3, indskyder transportministeren 1.777 mio. kr. i Hovedstadens
Letbane I/S, hvilket svarer til en ejerandel af interessentskabet
på 40 pct., jf. § 1, stk. 2, i lov om letbane på
Ring 3.
Staten har på nuværende tidspunkt indskudt 499,6
mio. kr. i selskabet, jf. konto 28.11.35 på Finansloven.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske beslutning, der blev truffet
den 22. februar 2018, i den grønne forligskreds, hvor
transport-, bygnings- og boligministeren søgte tilslutning
til Hovedstadens Letbane I/S' indstilling om tilslutning til
godkendelse af det økonomiske grundlag for indgåelse
af de store kontrakter på letbane på Ring 3, at staten
trækker sig helt ud af Hovedstadens Letbane I/S. Som
følge heraf ændres det statslige indskud til et
tilskud. Samme ændring er tidligere sket for så vidt
angår det statslige engagement i Aarhus Letbane, jf. lov nr.
155 af 18. februar 2015 om ændring af lov om Aarhus Letbane
og lov om trafikselskaber.
Statens forpligtelser vedrørende kapitalindskud og
korrektionsreserver samt de betingelser om budgettering og
rapportering som er knyttet til statens tilskud berøres ikke
af, at statens udtræden sker i anlægsperioden i stedet
for som oprindeligt planlagt ved letbanens ibrugtagning til
passagerdrift. Staten forpligter sig således fortsat til at
betale den restende del af det oprindeligt aftalte indskud,
inklusive den aftalte 10 pct. korrektionsreserve som et
tilskud.
20 pct. af korrektionsreserven er indsat på den centrale
anlægsreserve på Finanslovens § 28.11.13. Et
træk fra den centrale anlægsreserve kræver
godkendelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og
Finansministeriet.
Staten vil i forbindelse med ydelsen af tilskuddet til
Hovedstadens Letbane I/S som tilskudsyder have pligt til at
føre tilsyn med, at statens tilskud bruges til anlæg
af letbanen på Ring 3.
De nærmere regler for dette tilsyn, herunder om hvilke
oplysninger Hovedstadens Letbane I/S skal give til transport-,
bygnings- og boligministeren, fremgår af afsnit 3
nedenfor.
2.2. Regulering af Hovedstadens Letbane I/S efter
statslig udtræden
2.2.1. Gældende ret
Det følger af lov om letbane på Ring 3' kapitel 3,
at staten ved transport-, bygnings- og boligministeren
trækker sig ud af Hovedstadens Letbane I/S, når
letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift. Kapitel 3
beskriver dertil retstilstanden, når staten trækker sig
ud af Hovedstadens Letbane I/S, herunder hvordan ejerfordelingen
skal være mellem de tilbageværende interessenter,
bestyrelsens størrelse og sammensætning, kompetence
til at fastsætte interessentskabets vedtægter samt
beslutning om udpegning af revisorer.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske beslutning, der blev truffet
den 22. februar 2018, i den grønne forligskreds, at staten
trækker sig helt ud af Hovedstadens Letbane I/S og som
følge heraf ændres det statslige indskud til et
tilskud. På baggrund af den politiske beslutning blev
vedtægterne for Hovedstadens Letbane I/S ændret
på et ekstraordinært interessentskabsmøde den
12. marts 2018, hvor det blev besluttet, hvad der skal være
gældende ret såfremt kapitel 3 i lov om letbane
på Ring 3 ændres, således at staten ved
transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af
Hovedstadens Letbane I/S i anlægsperioden, dvs. før
det oprindeligt forudsatte tidspunkt for statens udtræden ved
anlæggets ibrugtagning til passagerdrift.
Vedtægtsændringen var en forudsætning for, at
staten kunne give sit tilsagn til, at Hovedstadens Letbane I/S
kunne indgå kontrakter om anlæg af letbanen på
Ring 3. Desuden blev der indføjet en passus i
anlægskontrakterne om det forhold, at staten udtræder i
anlægsperioden, når nærværende lovforslag
er vedtaget og træder i kraft.
Statens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S kræver
en ændring af lov om letbane på Ring 3 og statens
udtræden vil derfor først kunne ske med virkning ved
dette lovforslags forventede vedtagelse og ikrafttræden.
Virkningerne af transport-, bygnings- og boligministerens
udtræden er, at staten efter sin udtræden ikke
længere hæfter for forpligtelser, der påhviler
Hovedstadens Letbane I/S eller som senere måtte blive rettet
mod Hovedstadens Letbane I/S. Dog er staten indstillet på at
hæfte i forhold til sin ejerandel på 40 pct. for
eventuelle krav mod Hovedstadens Letbane I/S, som kan relateres til
forpligtelser, som selskabet har påtaget sig inden
tidspunktet for statens udtræden. Dog vedrører statens
hæftelse i den henseende udelukkende krav, der
vedrører anlægsaktiviteter og således ikke krav,
der vedrører driftsforhold.
Det foreslås, at kapitel 3 i lov om letbane på Ring
3 helt ophæves, og at bestemmelserne i kapitlet tilpasses og
flyttes til lovens kapitel 1 og 2.
Det foreslås, at den gældende § 13 i lov om
letbane på Ring 3, som handler om statens udtræden, og
den gældende § 14, stk. 1, om ejerfordelingen efter
statens udtræden sammenskrives i det foreslåede §
1, stk. 1 og 2, med den modifikation, at statens udtræden
sker automatisk ved dette lovforslags forventede vedtagelse og
ikrafttræden.
Det foreslås, at transport-, bygnings- og boligministeren
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S. Hovedstadens Letbane
I/S ejes herefter af Region Hovedstaden med 43 pct.,
Lyngby-Taarbæk Kommune med 12,52 pct., Gladsaxe Kommune med
12,60 pct., Herlev Kommune med 6,71 pct., Rødovre Kommune
med 2,01 pct., Glostrup Kommune med 7,18 pct., Albertslund Kommune
med 3,23 pct., Brøndby Kommune med 4,18 pct.,
Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct., Hvidovre Kommune med
0,92 pct., Vallensbæk Kommune med 3,15 pct., og Ishøj
Kommune med 3,62 pct. Den foreslåede ejerfordeling mellem de
tilbageværende interessenter, er den samme fordeling, som var
forudsat skulle gælde ved statens udtræden i henhold
til den gældende § 14, stk. 1, i lov om letbane på
Ring 3. Ejerfordelingen mellem de tilbageværende
interessenter svarer til det samme indbyrdes ejerforhold, som er i
det nuværende interessentskab.
Det foreslås, at den gældende § 15 i lov om
letbane på Ring 3, der omhandler, at interessentskabet efter
statens udtræden ledes af en bestyrelse og direktion,
justeres og flyttes til det foreslåede § 6,
således at det bliver op til interessenterne i Hovedstadens
Letbane I/S at bestemme, hvor stor den kommende bestyrelse skal
være, sammensætningen af denne osv.
Det foreslås endvidere, at den gældende § 16 i
lov om letbane på Ring 3, der omhandler bestyrelsens
sammensætning efter statens udtræden, ophæves.
Dette skyldes, at de øvrige interessenter i Hovedstadens
Letbane I/S har ønsket en større frihed til at
sammensætte bestyrelsen, herunder at parterne får
mulighed for at udvide bestyrelsen med professionelle
bestyrelsesmedlemmer.
Det foreslås tillige, at den gældende § 17 i
lov om letbane på Ring 3, der omhandler, at
fastsættelse af vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S
sker efter beslutning af samtlige tilbageværende
interessenter, justeres sprogligt og flyttes til det
foreslåede § 8, stk.1.
Endelig foreslås, at den gældende § 18 i lov om
letbane på Ring 3, der omhandler udpegning af revisorer,
justeres sprogligt og flyttes til det foreslåede § 9,
stk. 2. Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
rigsrevisor ikke længere vil skulle revidere Hovedstadens
Letbane I/S' regnskaber, efter at staten er trådt ud af
interessentskabet, idet rigsrevisor kun skal revidere
interessentskaber, hvori staten deltager som interessent, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 4, i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m.
Yderligere foreslås en ændring af § 8, stk. 3,
i lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, således at direktionen
i Metroselskabet I/S er forpligtet til tillige at være
direktion for Hovedstadens Letbane I/S frem til det tidspunkt, hvor
letbanen tages i brug til passagerdrift. Dette svarer til den
model, som oprindelig var forudsat skulle gælde frem til, at
letbanen er klar til passagerdrift.
3. Økonomiske og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for det offentlige, idet der alene er tale om en omlægning af
det statslige indskud til et tilskud, i henhold til det
foreslåede § 1, stk. 4.
Staten har givet tilsagn om at støtte anlæg af
letbanen på Ring 3 med op til 1.777 mio. kr. (pl 13). Af
dette beløb udgør anlægstilskuddet 1.367 mio.
kr. og den såkaldte 30 pct. korrektionsreserve 410 mio. kr.
Anlægstilskuddet sammen med 1/3 af korrektionsreserven
udbetales til selskabet som tilskud i overensstemmelse med den
betalingsplan, der blev aftalt ved stiftelsen af selskabet. Disse
betalinger fremgår af finanslovens § 28.11.35.10. Indtil
nu har staten indskudt 499,6 mio. kr. (løbende pl).
2/3 af korrektionsreserven indsættes på finanslovens
§ 28.11.13, den centrale anlægsreserve. Såfremt
der skulle opstå et behov for at trække på den
centrale anlægsreserve kræver det godkendelse fra
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Finansministeriet. Ved
udmøntning af reserven stilles skærpede krav
vedrørende dokumentation.
Den endelige opgørelse af statens tilskud til letbanen
på Ring 3 foretages, når anlægsarbejdet er
afsluttet og letbanen overgår til passagerdrift.
Kommunernes og Region Hovedstadens indskud berøres
ikke.
Eftersom staten udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, vil
rigsrevisor ikke længere skulle revidere selskabets
regnskaber, idet rigsrevisors kompetence, jf. § 2, stk. 1, nr.
4, i lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012 om
revisionen af statens regnskaber m.m., alene omfatter
interessentskaber, hvori staten deltager som interessent.
Rigsrevisor vil skulle revidere regnskabet for 2018 for
Hovedstadens Letbane I/S, idet denne lov forventes at træde i
kraft den 1. januar 2019.
Staten vil i stedet som tilsynsførende have en
tilsynsforpligtelse som tilskudsyder, og staten vil derfor
udøve tilsyn i henhold til denne lov.
Udgangspunktet for tilsynet vil være kvartalsrapporter og
årsrapporten som letbaneselskabet allerede i dag udarbejder
til interessenterne. Disse rapporter vil letbaneselskabet derfor
fortsat skulle sende til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet,
også selvom staten ikke længere er interessent, men
alene tilskudsyder. Rapporterne er godkendt af selskabets
bestyrelse før de udsendes. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet vil tage kontakt til selskabet, hvis rapporterne
giver anledning til spørgsmål.
Hovedstadens Letbane I/S vil endvidere fortsat skulle anvende
principperne i ny anlægsbudgettering i deres rapportering og
projektopfølgning til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet i forbindelse med afgivelse af de halvårlige
rapporter til Folketinget om udviklingen i anlægsprojekter
på ministeriets område. Det vil blandt andet sige, at
der skal være sporbarhed og transparens samt systematisk
budgetopfølgning for realiseret forbrug. Projektets
udgiftsprognose skal løbende opdateres i takt med
anlægsarbejdets udførelse og ændringer i
projektets forudsætninger. I rapporteringen skal alle
væsentlige afvigelser mellem basisoverslag og aktuel
udgiftsprognose specificeres og beskrives med hensyn til
årsag og konsekvens. Risikostyringen skal følge det
risikostyrings- og rapporteringssystem, som blev udviklet af
selskabet i forbindelse med Ernst & Young's kvalitetssikring af
projektets risikoregister og reservebehov i 2016 og 2017.
Endelig skal projektet indgå i den rapporterings- og
styringsmodel for megaprojekter som findes på Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets område.
Lovforslaget medfører ikke implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. juni 2018
til den 9. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Albertslund Kommune, Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Brancheforeningen
Danske Advokater, Brøndby Kommune, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk cyklistforbund, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Danske
handicaporganisationer, Dansk Jernbaneforbund, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Transport og Logistik - DTL, Danske
Regioner, DI Transport, DSB, Energinet.dk, Fagligt Fælles
Forbund, Friluftsrådet, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune,
Herlev Kommune, Hovedstadens Letbane I/S, Hvidovre Kommune,
Høje-Taastrup Kommune, Håndværksrådet,
Ishøj Kommune, KL, LO, Lyngby-Taarbæk Kommune, Movia,
NOAH-Trafik, Rådet for Bæredygtig Trafik, Region
Hovedstaden, Rigsrevisionen, Rødovre Kommune,
Trafikselskaberne i Danmark og Vallensbæk Kommune.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/mindreudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten får som tilskudsyder en
tilsynsforpligtelse og vil derfor udøve tilsyn i henhold til
denne lov. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt x) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I den gældende lov om letbane på Ring 3 har kapitel
1 overskriften: "Oprettelse af Hovedstadens Letbane I/S, definition
af anlægsprojektet og miljømæssige vurderinger.
"
Det foreslås, at overskriften til kapitel 1 ændres,
således at "Oprettelse af" udgår. Herefter er
overskriften til kapitel 1 "Hovedstadens Letbane I/S, definition af
anlægget og miljømæssige vurderinger".
Overskriften findes generelt utidssvarende, idet selskabet nu er
oprettet. Endvidere er ændringen en konsekvens af, at den
gældende § 1 i lov om letbane på Ring 3
ændres, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 nedenfor.
Til nr. 2
I henhold til den gældende § 13, 2. pkt., overtager
Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1,
samtlige aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder
i samtlige interessentskabets rettigheder og pligter i forbindelse
med transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane
I/S. Denne bestemmelse foreslås videreført.
Det foreslås således i §
1, stk. 1, at transport-, bygnings- og boligministerens
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, hvorefter Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk. 2, overtager samtlige
aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i
samtlige interessentskabets rettigheder og pligter.
Virkningerne af transport-, bygnings- og boligministerens
udtræden er, at staten efter sin udtræden ikke
længere hæfter for forpligtelser, der påhviler
Hovedstadens Letbane I/S eller som senere måtte blive rettet
mod Hovedstadens Letbane I/S. Dog er staten indstillet på at
hæfte i forhold til sin oprindelige ejerandel på 40
pct. for eventuelle krav mod Hovedstadens Letbane I/S, som kan
relateres til forpligtelser, som selskabet har påtaget sig
inden tidspunktet for statens udtræden. Dog vedrører
statens hæftelse i den henseende udelukkende krav, der er
knyttet til anlægsbudgettet og ikke til aktiviteter knyttet
til driftsforhold.
I henhold til den gældende § 1, stk. 2, i lov om
letbane på Ring 3, ejer Transportministeriet 40 pct., Region
Hovedstaden 26 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune 7,5 pct.,
Gladsaxe Kommune 7,5 pct., Herlev Kommune 4,0 pct., Rødovre
Kommune 1,2 pct., Glostrup Kommune 4,3 pct., Albertslund Kommune
1,9 pct., Brøndby Kommune 2,5 pct., Høje-Taastrup
Kommune 0,5 pct., Hvidovre Kommune 0,5 pct., Vallensbæk
Kommune 1,9 pct., og Ishøj Kommune 2,2 pct. af Hovedstadens
Letbane I/S.
Det foreslås i § 1, stk.
2, at Hovedstadens Letbane I/S ejes af Region Hovedstaden
med 43 pct., Lyngby-Taarbæk Kommune med 12,52 pct., Gladsaxe
Kommune med 12,60 pct., Herlev Kommune med 6,71 pct.,
Rødovre Kommune med 2,01 pct., Glostrup Kommune med 7,18
pct., Albertslund Kommune med 3,23 pct., Brøndby Kommune med
4,18 pct., Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct., Hvidovre
Kommune med 0,92 pct., Vallensbæk Kommune med 3,15 pct., og
Ishøj Kommune med 3,62 pct.
Den foreslåede ejerfordeling i interessentskabet er en
konsekvens af, at transport-, bygnings- og boligministeren
udtræder af interessentskabet, jf. det foreslåede
§ 1, stk. 1. Bestemmelsen viderefører den
ejerfordeling, som fremgår af den gældende § 14,
stk. 1, i lov om letbane på Ring 3, hvor det fremgår,
hvordan ejerfordelingen skulle være ved statens
udtræden af interessentskabet ved anlæggets overgang
til passagerdrift.
Nu foreslås det i stedet, at staten udtræder af
interessentskabet ved dette lovforslags vedtagelse og senere
ikrafttrædelse, men ejerfordelingen mellem de
tilbageværende interessenter er den samme fordeling, som var
forudsat skulle gælde i henhold til gældende
bestemmelse om statens udtræden i lov om letbane på
Ring 3.
Ejerfordelingen mellem de tilbageværende interessenter
svarer til det indbyrdes ejerforhold, som er i det gældende
interessentskab.
I henhold til den gældende § 14, stk. 2, i lov om
letbane på Ring 3, kan ejerfordelingen mellem de 11 kommuner
i Hovedstadens Letbane I/S efter transportministerens
udtræden af Hovedstadens Letbane I/S ændres ved aftale,
såfremt alle 11 kommuner er enige herom. Denne bestemmelse
foreslås videreført uændret.
Det foreslås således i § 1, stk. 3, at ejerfordelingen mellem de 11
kommuner, jf. stk. 1, kan ændres ved aftale, hvis alle 11
kommuner er enige herom. En ændring af ejerfordelingen mellem
de 11 kommuner vil kun kunne ske, såfremt der foreligger
tilslutning fra kommunalbestyrelserne i samtlige 11 kommuner. En
ændring af ejerfordelingen vil ligeledes kræve en
efterfølgende ændring i selskabsdokumenterne for
Hovedstadens Letbane I/S.
I henhold til den gældende § 1, stk. 3, i lov om
letbane på Ring 3, indskyder transportministeren 1.777 mio.
kr., Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr.,
Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder 285,1 mio. kr., Gladsaxe
Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev Kommune indskyder 152,9
mio. kr., Rødovre Kommune indskyder 45,4 mio. kr., Glostrup
Kommune indskyder 163,3 mio. kr., Albertslund Kommune indskyder
73,9 mio. kr., Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr.,
Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr., Hvidovre
Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder
71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune indskyder 82,9 mio. kr. i
Hovedstadens Letbane I/S.
Det foreslås i § 1, stk.
4, at transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige
indskud på op til 1.777 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S
konverteres til et tilskud. Beløbet er angivet i 2013-priser
og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks.
Forslaget er en konsekvens, at transport-, bygnings- og
boligministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, jf. det
foreslåede § 1, stk. 1, og dermed ikke længere er
interessent i Hovedstadens Letbane I/S.
Indskuddet er opdelt i et tilskud på 1.367 mio. kr. samt
en 30 pct. korrektionsreserve på 410 mio. kr.
10 pct. af statens korrektionsreserve er indskudt i Hovedstadens
Letbane I/S, mens 20 pct. er indsat på finanslovens §
28.11.13, dvs. den centrale anlægsreserve.
Det fremgår af principaftalen om anlæg og drift af
en letbane på Ring 3, som er et bilag til den oprindelige lov
om letbane på Ring 3, at korrektionsreserverne
budgetmæssigt vil være bundet, således at
træk på denne reserve kun vil kunne ske i samme forhold
som parternes ejerandele og kun efter forelæggelse for disse.
Når de samlede anlægsomkostninger er endeligt opgjort -
ved anlæggets overgang til drift - vil den uforbrugte del af
reserverne - skulle tilbagebetales til ejerne i samme forhold som
deres respektive ejerandele og indskudte korrektionsreserver.
Træk fra de resterende 20 pct. af statens 30 pct.vil kunne
ske efter samme principper som gælder for de reserver, der er
indskudt i selskabet.
Uanset at det foreslås, at staten trækker sig ud af
interessentskabet i anlægsperioden, vil ovennævnte
beskrivelse af den endelige opgørelse af statens tilskud til
letbanen på Ring 3 skulle gælde. Den endelige
opgørelse vil som hidtidig antaget skulle ske, når
anlægsarbejdet er afsluttet og letbanen overgår til
passagerdrift.
Af den gældende § 1, stk. 3, i lov om letbane
på Ring 3, fremgår, hvor stort indskud interessenterne
skal indskyde i Hovedstadens Letbane I/S. Denne bestemmelse
foreslås videreført for så vidt angår
Region Hovedstadens og de 11 kommuners indskud. Transport-,
bygnings- og boligministerens oprindelige indskud konverteres til
et tilskud, jf. den foreslåede affattelse af § 1, stk. 4
ovenfor.
Det foreslås i § 1, stk.
5, at Region Hovedstaden indskyder 991 mio. kr.,
Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder 285,1 mio. kr., Gladsaxe
Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev Kommune indskyder 152,9
mio. kr., Rødovre Kommune indskyder 45,4 mio. kr., Glostrup
Kommune indskyder 163,3 mio. kr., Albertslund Kommune indskyder
73,9 mio. kr., Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr.,
Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr., Hvidovre
Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder
71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune indskyder 82,9 mio. kr. i
Hovedstadens Letbane I/S. Beløbene er angivet i 2013-priser
og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem
til driftstart og derefter med nettoprisindekset.
Forslaget indebærer ingen ændring i de 12
nævnte interessenters indskud i Hovedstadens Letbane I/S i
forhold til den gældende lov, men er alene en gentagelse,
fordi den oprindelige bestemmelse ændres på grund af,
at transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud
på op til 1.777 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S
foreslås konverteret til et tilskud, jf. den foreslåede
affattelse af § 1, stk. 4.
Til. nr. 3
I henhold til den gældende § 1, stk. 6, i lov om
letbane på Ring 3, kan stiftelsen af Ring 3 Letbane I/S i
regnskabs- og skattemæssig henseende ske med virkning fra den
1. januar i stiftelsesåret og i henhold til den
gældende § 1, stk. 7, kan tinglysning og registrering af
Hovedstadens Letbane I/S' rettigheder ske på grundlag af
loven.
Det foreslås i nr. 3, at
§ 1, stk. 6 og 7, ophæves. Der er tale om bestemmelser
relateret til stiftelsen af Hovedstadens Letbane I/S og disse er
derfor ikke længere aktuelle.
Til nr. 4
I henhold til § 5 i den gældende lov om letbane
på Ring 3, er det fastlagt, at direktionen i Metroselskabet
I/S tillige er direktion i Hovedstadens Letbane I/S. Det
fremgår af henvisningen til § 15 i den gældende
§ 5, stk. 1, at den lovbundne opgave for direktionen i
Metroselskabet I/S varer indtil transportministeren udtræder
af interessentskabet.
Det foreslås, i § 5, stk.
1, at henvisningen til § 15 udgår.
Ændringen er en konsekvens af, at det foreslås, at
kapitel 3, hvoraf § 15 er en af paragrafferne, foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 8.
Henvisningen til § 8, stk. 3 i lov om Metroselskabet og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S opretholdes i § 5, stk.
1. Den nye foreslåede affattelse af § 8, stk. 3, i lov
om Metroselskabet og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf.
lovforslagets § 2, medfører, at Metroselskabet I/S'
direktion fortsætter med at skulle være direktion for
Hovedstadens Letbane I/S indtil letbanen tages i brug til
passagerdrift, selvom transport-, bygnings- og boligministeren
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S Udgangspunktet for
tilsynet vil være kvartalsrapporter og årsrapporten som
letbaneselskabet allerede i dag udarbejder til interessenterne.
Disse rapporter vil letbaneselskabet fortsat skulle sende til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, også selvom staten
ikke længere er interessent, men alene tilskudsyder.
Rapporterne er godkendt af selskabets bestyrelse før de
udsendes. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil tage
kontakt til selskabet, hvis rapporterne giver anledning til
spørgsmål. Metroselskabet I/S har ekspertise med store
anlægsprojekter, og de tilbageværende interessenter i
Hovedstadens Letbane I/S har ønsket at bibeholde
konstruktionen efter statens udtræden af interessentskabet
indtil letbanen overgår til passagerdrift.
Til nr. 5
I henhold til den gældende § 6, i lov om letbane
på Ring 3, ledes Hovedstadens Letbane I/S af en bestyrelse
på 9 medlemmer, hvor transportministeren udpeger 5, Region
Hovedstaden 2 og de 11 kommuner udpeger i fælleskab 2.
Transportministeren udpeger bestyrelsesformanden og Region
Hovedstaden udpeger en næstformand og de 11 kommuner udpeger
ligeledes en næstformand.
I henhold til den gældende § 15, stk. 1, i lov om
letbane på Ring 3, vil interessentskabet efter
transportministerens udtræden af interessentskabet skulle
ledes af en bestyrelse og en direktion. Bestyrelsen ansætter
direktionen. Det fremgår endvidere af den gældende
§ 16 i lov om letbane på Ring 3, at efter
transportministerens udtræden skal bestyrelsen for
Hovedstadens Letbane I/S bestå af 6 medlemmer, hvoraf Region
Hovedstaden udpeger 3 og de 11 kommuner udpeger i forening
ligeledes 3 medlemmer. Kommunerne udpeger i forening
bestyrelsesformanden og Region Hovedstaden udpeger
næstformanden. Desuden skal udpegning af formand og
næstformand træffes efter enig beslutning blandt
bestyrelsesmedlemmerne.
§§ 6, 15 og 16 i den gældende lov om letbane
på Ring 3, foreslås erstattet af en ny affattelse af
§ 6.
Det foreslås således i §
6, at Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en
direktion.
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ny affattelse af
lovens § 1, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 om, at
transport-, bygnings- og boligministeren udtræder af
Hovedstadens Letbane I/S. De af transport-, bygnings- og
boligministeren udpegede medlemmer udtræder således af
bestyrelsen ved dette lovforslags forventede vedtagelse og
ikrafttræden.
Det er herefter op til interessenterne, dvs. Region Hovedstaden
og de 11 kommuner i fællesskab at blive enige om udpegningen
af bestyrelsesmedlemmer, antallet af bestyrelsesmedlemmer,
bestyrelseshonorarer samt udpegning af formand og
næstformand.
Til nr. 6
I henhold til § 8, stk. 1, i lov om letbane på Ring
3, fastsætter transportministeren, Region Hovedstaden og de
11 kommuner i fællesskab en vedtægt for Hovedstadens
Letbane I/S. Det fremgår endvidere af den gældende
§ 17 i lov om letbane på Ring 3, at efter
transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S
fastsættes vedtægten af Region Hovedstaden og de 11
kommuner i fællesskab. Den gældende § 17
foreslås videreført, men foreslås flyttet til
kapitel 2 om Hovedstadens Letbane I/S' formål og ledelse.
Det foreslås i § 8, stk.
1, at Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1,
stk. 2, fastsætter en vedtægt for Hovedstadens Letbane
I/S.
Den gældende vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S
vil skulle tilrettes i forbindelse med, at transport-, bygnings- og
boligministeren udtræder af interessentskabet, dog er der
allerede ved en vedtægtsændring på et
ekstraordinært interessentskabsmøde den 12. marts 2018
taget højde for, at staten udtræder af Hovedstadens
Letbane I/S ved dette lovforslags forventede vedtagelse og
ikrafttræden.
Til nr. 7
I henhold til den gældende § 9, stk. 2, i lov om
letbane på Ring 3, revideres Hovedstadens Letbane I/S'
regnskaber af en statsautoriseret revisor, som udpeges af
transportministeren, Region Hovedstaden og de 11 kommuner. Det
fremgår endvidere af den gældende § 18, at efter
transportministerens udtræden af Ring 3 Letbane I/S skal
Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber revideres af en
statsautoriseret revisor, som udpeges af Region Hovedstaden og de
11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, i forening. Hovedindholdet i den
gældende § 18 foreslås videreført, men
foreslås flyttet til kapitel 2 om Hovedstadens Letbane I/S'
formål og ledelse.
Det foreslås i § 9, stk.
2, at Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber skal revideres af
en statsautoriseret revisor, som udpeges af Region Hovedstaden og
de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 2, i forening.
Rigsrevisor vil ikke længere skulle revidere Hovedstadens
Letbane I/S' regnskaber, efter at staten er trådt ud af
interessentskabet, idet rigsrevisor kun skal revidere
interessentskaber, hvori staten deltager som interessent, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 4, i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. Rigsrevisor skal revidere Hovedstadens Letbane I/S' regnskab
for 2018, idet staten først træder ud af
interessentskabet ved årsskiftet 2018/2019, jf. lovforslagets
§ 3, hvor det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2019.
Til nr. 8
Det gældende kapitel 3 i lov om letbane på Ring 3,
har overskriften: "Transportministerens udtræden af
Hovedstadens Letbane I/S m.v.". Det fremgår af den
gældende § 13, at transportministeren udtræder af
Hovedstadens Letbane I/S, når letbanen på Ring 3 tages
i brug til passagerdrift. Dette kapitel er ikke længere
aktuelt, idet det med nærværende lovforslag
foreslås, at transport-, bygnings- og boligministeren
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S ved denne lovs
ikrafttræden.
Det foreslås, at kapitel 3
ophæves. §§ 13-18 ophæves således med
forslaget og reguleringen af Hovedstadens Letbane I/S efter statens
udtræden flyttes til henholdsvis kapitel 1 og kapitel 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2 og 5-8 ovenfor.
Den gældende § 13, om statens udtræden af
Hovedstadens Letbane I/S og konsekvenserne for interessentskabets
aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, flyttes og
justeres sprogligt til den foreslåede § 1, stk. 1.
Den gældende § 14, stk. 1, om den procentvise
ejerfordeling mellem de tilbageværende 12 interessenter i
Hovedstadens Letbane I/S, flyttes og justeres sprogligt til den
forslåede § 1, stk. 2.
Den gældende § 14, stk. 2, om at ejerfordelingen
mellem de 11 kommuner kan ændres ved aftale, flyttes til den
foreslåede § 1, stk. 3.
Den gældende § 15, om ledelse og direktion i
interessentskabet og den gældende § 16, om bestyrelsen
for Hovedstadens Letbane I/S' sammensætning efter, at
transport-, bygnings- og boligministeren udtræder, erstattes
af den foreslåede § 6.
Den gældende § 17, om fastsættelse af en
vedtægt for Hovedstadens Letbane I/S, flyttes og justeres
sprogligt til den foreslåede § 8, stk.1.
Den gældende § 18, om revision af Hovedstadens
Letbane I/S' regnskaber, flyttes og justeres sprogligt til den
foreslåede § 9, stk.2.
Til §
2
Af den gældende § 8, stk. 3, i lov nr. 551 af 6. juni
2007 om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
fremgår, at direktionen i Metroselskabet I/S skal tillige
være direktion i Hovedstadens Letbane I/S, og Metroselskabet
I/S skal stille de nødvendige medarbejdere og øvrige
ressourcer til rådighed for varetagelse af Hovedstadens
Letbane I/S' virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane på
Ring 3, indtil transportministeren udtræder af Ring 3 Letbane
I/S
Det foreslås, at der foretages følgende
ændring i § 8, stk. 3, i lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S:
"indtil transportministeren udtræder af
Hovedstadens Letbane I/S" ændres til: "indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til
passagerdrift". Forlaget indebærer, at Metroselskabet
I/S' direktion skal fortsætte med at være direktion i
Hovedstadens Letbane I/S, indtil anlægget af letbanen er
færdigt og letbanen kan tages i brug til passagerdrift.
Den foreslåede model svarer til den gældende model,
hvor det også er forudsat, at Metroselskabet I/S' direktion
skal være direktion i Hovedstadens Letbane I/S frem til
tidspunktet, hvor letbanen tages i brug til passagerdrift og hvor
transportministeren udtræder af interessentskabet. Ved den
foreslåede model anvendes de erfaringer, der er i
Metroselskabet I/S, i hele anlægsperioden. Med udtrykket
"tages i brug til passagerdrift" menes det tidspunkt, hvor Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen godkender, at letbanen på Ring 3 kan
tages i brug.
Efter at letbanen er overgået til driftsfasen og taget i
brug til passagerdrift er det op til bestyrelsen for Hovedstadens
Letbane I/S at bestemme, hvem der skal varetage direktionsopgaven
for interessentskabet. Bestyrelsen for Hovedstadens Letbane I/S kan
vælge selv at ansætte en direktion eller de kan
indgå en samarbejdsaftale med andre. Bestyrelsen for
Hovedstadens Letbane I/S har således mulighed for indgå
en aftale med Metroselskabet I/S om at fortsætte samarbejdet,
men i givet fald på almindelige forretningsmæssige
vilkår, jf. § 8, stk. 2 og 4 i den gældende lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Staten ved transport- bygnings- og boligministeren
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S ved dette lovforslags
forventede vedtagelse og ikrafttræden, således at
ejerkredsen fra 1. januar 2019 består af Region Hovedstaden,
Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune,
Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Albertslund Kommune,
Brøndby Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre
Kommune, Vallensbæk Kommune, og Ishøj Kommune.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 165 af 26. februar 2014 om
letbane på Ring 3, som ændret ved § 130 i lov nr.
686 af 27. maj 2015 og § 1 i lov nr. 657 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | Kapitel 1 Oprettelse af
Hovedstadens Letbane I/S, definition af anlægsprojektet og
miljømæssige vurderinger | | | | | | § 1.
Transportministeren, Region Hovedstaden og Lyngby-Taarbæk
Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune,
Glostrup Kommune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune,
Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk
Kommune og Ishøj Kommune opretter et interessentskab ved
navn Hovedstadens Letbane I/S. | | 1. I overskriften til kapitel 1 udgår
"Oprettelse af". 2. § 1, stk. 1 - 3 ophæves og i
stedet indsættes: "Transport-, bygnings- og boligministeren
udtræder af Hovedstadens Letbane I/S, hvorefter Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk. 2, overtager samtlige
aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder i
samtlige interessentskabets rettigheder og pligter. | | | | Stk. 2.
Transportministeriet ejer 40 pct., Region Hovedstaden ejer 26 pct.,
Lyngby-Taarbæk Kommune ejer 7,5 pct., Gladsaxe Kommune ejer
7,5 pct., Herlev Kommuneejer 4,0 pct., Rødovre Kommune ejer
1,2 pct., Glostrup Kommune ejer 4,3 pct., Albertslund Kommune ejer
1,9 pct., Brøndby Kommune ejer 2,5 pct.,
Høje-Taastrup Kommune ejer 0,5 pct., Hvidovre Kommune ejer
0,5 pct., Vallensbæk Kommune ejer 1,9 pct., og Ishøj
Kommune ejer 2,2 pct. af Hovedstadens Letbane I/S, jf. dog §
14. | | Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S ejes af Region Hoved-staden med 43 pct.,
Lyngby-Taarbæk Kommune med 12,52 pct., Gladsaxe Kommune med
12,60 pct., Herlev Kommune med 6,71 pct., Rødovre Kommune
med 2,01 pct., Glostrup Kommune med 7,18 pct., Albertslund Kommune
med 3,23 pct., Brøndby Kommune med 4,18 pct.,
Høje-Taastrup Kommune med 0,88 pct., Hvidovre Kommune med
0,92 pct., Vallensbæk Kommune med 3,15 pct., og Ishøj
Kommune med 3,62 pct. | | | | Stk. 3.
Transportministeren indskyder 1.777 mio. kr., Region Hovedstaden
indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder
285,1 mio. kr., Gladsaxe Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev
Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre Kommune indskyder
45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3 mio. kr.,
Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio. kr., Brøndby Kommune
indskyder 94,6 mio. kr., Høje-Taastrup Kommune indskyder
19,4 mio. kr., Hvidovre Kommune indskyder 20,7 mio. kr.,
Vallensbæk Kommune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj
Kommune indskyder 82,9 mio. kr. i Ring 3 Letbane I/S.
Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med
Finansministeriets anlægsindeks frem til driftstart og
derefter med nettoprisindekset. | | Stk. 3.
Ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf. stk. 2, kan ændres
ved aftale, hvis alle 11 kommuner er enige herom. Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministerens oprindelige indskud
på op til 1.777 mio. kr. i Hovedstadens Letbane I/S
konverteres til et tilskud. Beløbet er angivet i 2013-priser
og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks. Stk. 5. Region
Hovedstaden indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune
indskyder 285,1 mio. kr., Gladsaxe Kommune indskyder 286,4 mio.
kr., Herlev Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre
Kommune indskyder 45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3
mio. kr., Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio. kr.,
Brøndby Kommune indskyder 94,6 mio. kr.,
Høje-Taastrup Kommune indskyder 19,4 mio. kr., Hvidovre
Kommune indskyder 20,7 mio. kr., Vallensbæk Kommune indskyder
71,3 mio. kr., og Ishøj Kommune indskyder 82,9 mio. kr. i
Hovedstadens Letbane I/S. Beløbene er angivet i 2013-priser
og indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem
til driftstart og derefter med nettoprisindekset." | | | | Stk. 4.
Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune,
Rødovre Kommune, Glostrup Kommune, Albertslund Kommune,
Brøndby Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre
Kommune, Vallensbæk Kommune, Ishøj Kommune og Region
Hovedstaden afsætter samlet set yderligere reserver på
i alt 379,3 mio. kr. Beløbene er angivet i 2013-priser og
indeksreguleres med Finansministeriets anlægsindeks frem til
driftstart og derefter med nettoprisindekset. | | Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og
7. | | | | Stk. 5.
Transportministeren, Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk.
1, stiller vederlagsfrit de arealer, der er nødvendige for
letbanens anlæg og drift, til rådighed for Hovedstadens
Letbane I/S. | | | Stk. 6.
Stiftelsen af Hovedstadens Letbane I/S kan i regnskabs og
skattemæssig henseende ske med virkning fra den 1. januar i
stiftelsesåret. | | 3. § 1, stk. 6 og 7, ophæves. | Stk. 7.
Tinglysning og registrering af Ring 3 Letbane I/S' rettigheder og
pligter kan ske på grundlag af denne lov. | | | | | | § 5.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion.
Direktionen i Metroselskabet I/S er tillige direktion i
Hovedstadens Letbane I/S, jf. § 8, stk. 3, i lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf.
dog § 15. | | 4. I § 5, stk. 1, udgår: ", jf. dog
§ 15". | | | | § 6.
Bestyrelsen i Hovedstadens Letbane I/S består af 7 medlemmer,
jf. dog § 16. | | 5. § 6 affattes således: "§ 6.
Hovedstadens Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en direktion.
" | Stk. 2.
Transportministeren udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer, Region
Hovedstaden udpeger 2 bestyrelsesmedlemmer, og de 11 kommuner, jf.
§ 1, stk. 1, udpeger i fællesskab 2
bestyrelsesmedlemmer. | Stk. 3.
Transportministeren udpeger bestyrelsesformanden. Region
Hovedstaden udpeger 1 næstformand. De 11 kommuner, jf. §
1, stk. 1, udpeger i fællesskab ligeledes 1
næstformand. | | | Stk. 4.
Formanden og næstformændene for bestyrelsen må
ikke udføre hverv for selskabet, der ikke er en del af
hvervet som bestyrelsesformand og næstformand. Formanden og
næstformændene for bestyrelsen kan dog, hvor der er
særligt behov herfor, udføre opgaver, som de
pågældende bliver anmodet om at udføre af og for
bestyrelsen. | | | Stk. 5. Et
bestyrelsesmedlem kan til enhver tid afsættes af den, som har
udpeget den pågældende. | | | | | | § 8.
Transportministeren, Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf.
§ 1, stk. 1, fastsætter i forening en vedtægt for
Ring 3 Letbane I/S, jf. dog § 17. Vedtægten og
ændringer i denne skal fastsættes på et
interessentskabsmøde. | | 6. § 8, stk. 1, ophæves, og i stedet
indsættes: "Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf.
§ 1, stk. 2, fastsætter en vedtægt for
Hovedstadens Letbane I/S. " | | | | § 9.
Årsregnskabslovens regler, herunder bestemmelserne for
statslige aktieselskaber, finder anvendelse for Hovedstadens
Letbane I/S. Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber revideres af en
statsautoriseret revisor, som i forening udpeges af
transportministeren, Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf.
§ 1, stk. 1, jf. dog § 18. | | 7. § 9, stk. 2, affattes
således: "Stk. 2.
Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber skal revideres af en
statsautoriseret revisor, som udpeges af Region Hovedstaden og de
11 kommuner, jf. § 1, stk. 2, i forening. " | | | | Kapitel 3 Transportministerens
udtræden af Hovedstadens Letbane I/S m.v. | | 8.Kapitel 3 ophæves. | § 13.
Transportministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S,
når letbanen på Ring 3 tages i brug til passagerdrift.
I forbindelse med transportministerens udtræden af
Hovedstadens Letbane I/S overtager Region Hovedstaden og de 11
kommuner, jf. § 1, stk. 1, samtlige aktiver og passiver i
interessentskabet og indtræder i samtlige interessentskabets
rettigheder og pligter. | | | § 14. Efter
transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S
ejer Region Hovedstaden 43 pct., og Lyngby-Taarbæk Kommune
ejer 12,52 pct., Gladsaxe Kommune ejer 12,60 pct., Herlev Kommune
ejer 6,71 pct., Rødovre Kommune ejer 2,01 pct., Glostrup
Kommune ejer 7,18 pct., Albertslund Kommune ejer 3,23 pct.,
Brøndby Kommune ejer 4,18 pct., Høje-Taastrup Kommune
ejer 0,88 pct., Hvidovre Kommune ejer 0,92 pct., Vallensbæk
Kommune ejer 3,15 pct., og Ishøj Kommune ejer 3,62 pct. af
Hovedstadens Letbane I/S. | | | Stk. 2. Ejerfordelingen mellem de 11
kommuner, jf. stk. 1, kan ændres ved aftale, såfremt
alle 11 kommuner er enige herom. | | | § 15. Efter
transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S
ledes interessentskabet af en bestyrelse og en direktion.
Bestyrelsen ansætter direktionen. | | | Stk. 2. Bestyrelsen fastsætter ved
instruks, hvilke opga-ver direktionen skal varetage, herunder at
direktionen skal forelægge årsregnskab for
bestyrelsen. | | | § 16. Efter
transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S
består bestyrelsen af 6 medlemmer, hvoraf Region Hovedstaden
udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer, og de 11 kommuner, jf. § 1,
stk. 1, i forening udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer. | | | Stk. 2. De 11 kommuner, jf. § 1, stk.
1, udpeger i forening bestyrelsesformanden, og Region Hovedstaden
udpeger næstformanden. | | | Stk. 3. Udpegning af formand og
næstformand sker efter enig beslutning mellem Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, blandt de af
interessenterne udpegede bestyrelsesmedlemmer. | | | § 17. Efter
transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S
fastsætter Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. §
1, stk. 1, en vedtægt for Hovedsta-dens Letbane I/S. | | | § 18. Efter
transportministerens udtræden af Hovedstadens Letbane I/S
skal Hovedstadens Letbane I/S' regnskaber revideres af en
statsautoriseret revisor, som udpeges af Region Hovedstaden og de
11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, i forening. | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som
ændret ved bl.a. § 27 i lov nr. 165 af 26. februar 2014,
§ 2 i lov nr. 657 af 8. juni 2016 og senest ved § 4 i lov
nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring: | § 8.
--- | | | Stk.
1-2---- | | | Stk. 3. 13
Direktionen i Metroselskabet I/S skal tillige være direktion
i Hovedstadens Letbane I/S, og Metroselskabet I/S skal stille de
nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til
rådighed for varetagelse af Hovedstadens Letbane I/S'
virksomhed, jf. § 5 i lov om letbane på Ring 3, indtil
transportministeren udtræder af Hovedstadens Letbane
I/S. | | 1. I § 8, stk. 3, ændres "indtil
transportministeren udtræder af Hovedstadens Letbane I/S"
til: "indtil letbanen på Ring 3 tages i brug til
passagerdrift". | Stk.
4-5---- | | |
|