Fremsat den 3. oktober 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Klip i kørekortet for benyttelse af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 697 af 8. juni 2017 og senest ved § 1 i lov
nr. 732 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer:
1. Overskriften før § 55 a affattes
således:
»Brug af teleudstyr og andre
kommunikationsapparater.«
2. I
§ 55 a, stk. 1, ændres
»håndholdte mobiltelefoner« til:
»håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, jf. dog stk. 2-4«.
3. § 55 a,
stk. 2, ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps eller ambulanceføreres brug af håndholdt
mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er
nødvendig af hensyn til de pågældende enheders
arbejde. Det samme gælder for erhvervschaufførers brug
af håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret
teleudstyr, hvis brugen er nødvendig af hensyn til
erhvervsmæssige transporter.
Stk. 3. Stk. 1
gælder ikke for kørelæreres brug af
håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr,
hvis brugen er nødvendig for køreundervisningen til
lille knallert, stor knallert, motorcykel eller
traktor/motorredskab.
Stk. 4. Stk. 1
gælder ikke for forsvarets brug af fastmonteret og
mandbåret teleudstyr, hvis brugen er nødvendig for
forsvarets operative indsats eller taktisk og operativ uddannelses-
og øvelsesvirksomhed.«
4. I
§ 125, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »§ 52, stk. 5,«:
»§ 55 a, stk. 1,«.
5. To
steder i § 125, stk. 2, nr. 6,
ændres »§ 125, stk. 1, nr. 9« til:
»§ 125, stk. 1, nr. 6«.
6. I
§ 128, stk. 2, ændres
»§ 126, stk. 1, nr. 7« til: »§ 126,
stk. 1, nr. 6«.
§ 2
Stk. 1. § 1, nr. 5
og 6, træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovens § 1, nr. 1-4.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
|
Indholdsfortegnelse |
1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Benyttelse af håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater under
kørsel | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. Sanktioner for benyttelse af håndholdt
teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater under
kørsel | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Uopmærksomhed vurderes at være en afgørende
faktor i en tredjedel af alle trafikulykker.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har udarbejdet en rapport
fra juli 2016 om distraktion og bilkørsel, som indeholder et
udvalg af den nyeste internationale forskningslitteratur herom. Det
fremgår af rapporten, at risikoen for trafikulykker
øges, når man som fører koncentrerer sig om
andre ting end kørselsrelaterede opgaver. Det skyldes, at
mennesker har begrænset mulighed for at engagere sig i
forskellige aktiviteter samtidig, og at en aktivitet derfor vil
blive prioriteret på bekostning af andre aktiviteter.
I relation til bilkørsel m.v. betyder det, at en bilists
opmærksomhed på trafiksituationen begrænses,
når bilisten foretager ikke-kørselsrelaterede
aktiviteter, hvilket i værste fald kan medføre ulykker
i trafikken. Risikoforøgelsens størrelse
afhænger bl.a. af indholdet, hyppigheden og omfanget af den
ikke-kørselsrelaterede aktivitet.
Det er generelt vanskeligt at dokumentere, hvor stort et problem
distraktion under bilkørsel udgør. Rapporten fra DTU
peger dog på, at bl.a. nummerindtastning på
håndholdt mobiltelefon, at læse/skrive, herunder
på tablets, og at skrive SMS på håndholdt
mobiltelefon, er nogle af de ikke-kørselsrelaterede
aktiviteter, der medfører den største
forøgelse af ulykkesrisikoen.
Selvom antallet af sigtelser for overtrædelse af forbuddet
mod at benytte håndholdt mobiltelefon under kørsel er
faldende, er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at tallet fortsat er for højt. Det gælder
særligt i lyset af den forøgelse af ulykkesrisikoen,
som denne type adfærd i sig selv medfører.
Bøden for overtrædelse af forbuddet er allerede
forhøjet til 1.500 kr. i forhold til færdselslovens
normaltakst, og det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at dette bødeniveau er passende.
Bødeniveauet foreslås derfor ikke hævet. Det er
derimod Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
borgere vil have større respekt for forbuddet mod at benytte
håndholdt mobiltelefon under kørsel, hvis en
overtrædelse på sigt kan få konsekvenser for ens
førerret.
Formålet med lovforslaget er derfor at skærpe
sanktionen for anvendelse af håndholdt mobiltelefon under
kørsel, således at en overtrædelse, foruden
bøden på 1.500 kr., fremover også vil give et
klip i kørekortet.
Det er endvidere Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at den teknologiske udvikling, der er
pågået siden 1997, hvor forbuddet mod benyttelse af
håndholdt mobiltelefon under kørsel blev
indført, betyder, at der i dag i stigende grad anvendes
andre former for håndholdte apparater under kørsel til
aktiviteter, som tidligere var forbeholdt mobiltelefonen.
Formålet med lovforslaget er derfor endvidere, at
forbuddet gøres teknologineutralt, således at det vil
gælde for anvendelse af alle former for håndholdt
teleudstyr og andre kommunikationsapparater.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Brug
af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel
2.1.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
at førere af køretøjer ikke må benytte
sig af håndholdte mobiltelefoner under kørsel.
Forbuddet gælder for førere af ethvert
køretøj og omfatter foruden førere af
motordrevne køretøjer (herunder bil, lastbil, bus,
motorcykel og knallert) også cyklister og ridende, jf. §
2, nr. 10, og i visse tilfælde kørestolsbrugere, jf.
§ 13, hvis kørestolen føres med mere end
almindelig ganghastighed.
Det direkte forbud mod benyttelse af håndholdte
mobiltelefoner under kørsel blev indført i
færdselsloven ved lov nr. 468 af 10. juni 1997 om
ændring af færdselsloven. Der blev ikke i den
forbindelse ved loven eller dennes forarbejder taget nærmere
stilling, hvilke typer af aktiviteter forbuddet omfatter.
Ifølge færdselslovens § 55 a, stk. 1, må
føreren under kørsel ikke benytte håndholdte
mobiltelefoner. Efter bestemmelsens ordlyd vil forbuddet derfor
omfatte alle funktioner på mobiltelefonen. Det vil bl.a. sige
klassiske aktiviteter såsom besvarelse og foretagelse af
opkald samt modtagelse og afsendelse af tekst- og billedbeskeder
(SMS og MMS). På trods af, at smartphones ikke var almindelig
tilgængelige og anvendte i Danmark i 1997 ved forbuddets
indførelse, må det formentlig antages, at benyttelse
af håndholdt mobiltelefon til at være på
internettet under kørsel, f.eks. for at læse mails, se
film, være på sociale medier eller kommunikation via
Skype eller lignende, efter ordlyden og under hensyn til
formålet med bestemmelsen også er omfattet af forbuddet
i § 55 a, stk. 1.
Forbuddet gælder alene benyttelse af håndholdte
mobiltelefoner. Det betyder, at det ikke er i strid med
færdselslovens § 55 a, stk. 1, at anvende en
mobiltelefon, hvis den er placeret i en holder eller lignende,
eller hvis den betjenes via headset eller gennem Bluetooth- eller
voice-teknologi, der f.eks. er indbygget i bilens anlæg. Den
oprindelige indførelse af bestemmelsen i 1997 skulle bl.a.
også medvirke til, at flere bilejere fik installeret en
anordning til håndfri betjening af mobiltelefonen. Benyttelse
af håndfri mobiltelefon under kørsel kan
afhængig af de konkrete omstændigheder udgøre en
overtrædelse af færdselslovens § 3, stk. 1, jf.
nærmere herom nedenfor.
Færdselslovens § 55 a, stk. 1, omfatter kun
benyttelse af mobiltelefoner. Det betyder, at andet teleudstyr og
andre former for kommunikationsapparater, f.eks. tablets, GPS'er og
computere, ikke er omfattet af forbuddet. Benyttelse af
sådant udstyr under kørsel kan dog afhængig af
de konkrete omstændigheder være omfattet af
færdselslovens § 3, stk. 1, jf. nærmere herom
nedenfor.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan efter
færdselslovens § 55 a, stk. 2, fastsætte
nærmere regler om benyttelse af andet teleudstyr og lignende
under kørsel.
Formålet med bemyndigelsesbestemmelsen var oprindeligt at
sikre, at der kunne fastsættes nærmere regler for
benyttelse af andet teleudstyr i takt med den teknologiske
udvikling og af hensyn til trafiksikkerheden, hvis f.eks. forskning
eller ulykkesstatistikken tilsagde en sådan regulering.
Bestemmelsen er ikke udmøntet på nuværende
tidspunkt.
Foruden det direkte forbud i § 55 a, stk. 1, mod benyttelse
af håndholdte mobiltelefoner, indeholder færdselslovens
§ 3, stk. 1, en generel opmærksomhedsregel, hvoraf
følger, at trafikanter skal optræde hensynsfuldt og
udvise agtpågivenhed, således at der ikke opstår
fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således
at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.
Færdselslovens § 3, stk. 1, er en generel
opmærksomhedsregel, der gælder for alle trafikanter.
Bestemmelsen medfører, at den enkelte trafikant skal tage
hensyn til andre trafikanter og i øvrigt have sin
opmærksomhed rettet mod vejen, på den øvrige
trafik og på personer i vejens nærhed. Trafikanten skal
således efter omstændighederne være parat til at
reagere med henblik på at undgå ulykker med personer
eller ting og unødige forsinkelser af trafikken.
Det er efter retspraksis tilstrækkeligt, at adfærden
har kunnet medføre fare, dvs. en abstrakt fare. Det er
således ikke en betingelse, at der reelt er opstået en
konkret faresituation før, at der kan dømmes for
overtrædelse af § 3, stk. 1. Som eksempler på
tilfælde, omfattet af bestemmelsen, kan nævnes
forskellige tilfælde af læsning (f.eks. avis,
rutebeskrivelser, læsning på iPad) og betjening af
bilradio eller indkodning af GPS med længere tids
uopmærksomhed til følge.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ændring
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
ordlyden af § 55 a, stk. 1, ikke tager højde for den
teknologiske udvikling, der er pågået siden
indførelsen af bestemmelsen i 1997. Der anvendes
således i langt højere grad end tidligere nyt og
moderne håndholdt teleudstyr til aktiviteter, som tidligere
var forbeholdt mobiltelefonen.
Transport-, bygnings- og boligministeren er allerede efter de
gældende regler i færdselslovens § 55 a, stk. 2,
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om brug af
andet teleudstyr og lignende under kørsel. Det vurderes
imidlertid mest hensigtsmæssigt, at et forbud mod benyttelse
af sådant udstyr under kørsel er reguleret direkte i
færdselsloven. Dette skal navnlig ses i lyset af de
skærpede sanktioner for frakendelse af førerretten,
der tillige foreslås indført med lovforslagets §
1, nr. 4, jf. nærmere herom pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås derfor, at det gældende forbud i
færdselslovens § 55 a, stk. 1, udvides og samtidig
gøres teknologineutralt, således at forbuddet fremover
gælder teleudstyr og kommunikationsapparater generelt og ikke
kun mobiltelefoner.
Begreberne teleudstyr og kommunikationsapparater skal
forstås som enhver form for elektrisk eller elektronisk
produkt, som kan udsende eller modtage radiobølger eller
begge dele. Radiobølgerne skal bruges til kommunikation,
herunder brug af internettjenester, eller til stedbestemmelse. Det
er ikke afgørende, om udstyret eller apparatet konkret har
udsendt og/eller modtaget radiobølger i
gerningsøjeblikket, men alene om udstyret eller apparater
giver adgang hertil.
Hensigten er endvidere, at forbuddet skal favne fremtidigt nyt
teleudstyr og andre nye kommunikationsapparater, såfremt
disse produkter kan udsende og/eller modtage radiobølger med
henblik på kommunikation eller stedbestemmelse. For en
nærmere eksemplificering henvises til bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 2.
Det vil fortsat alene være den håndholdte
benyttelse, som vil være omfattet af forbuddet. Håndfri
benyttelse af det omfattede udstyr, f.eks. via headset,
stemmestyring eller en kabel- eller trådløs
forbindelse, herunder USB, Bluetooth, Wi-Fi, NFC (Near Field
Communication) eller lignende, vil derfor ikke være omfattet
af forbuddet i den foreslåede § 55 a, stk. 1. Benyttelse
af udstyr, der er placeret i en holder, der er fastgjort i
køretøjet, vil ligeledes være at betragte som
håndfri benyttelse. Håndfri benyttelse af teleudstyr og
andre kommunikationsapparater kan dog, som tilfældet
også er efter gældende ret, afhængig af de
konkrete omstændigheder være omfattet af den generelle
opmærksomhedsbestemmelse i færdselslovens § 3,
stk. 1.
For en nærmere uddybning af, hvornår der er tale om
håndfri benyttelse, henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Da færdselslovens § 55 a, stk. 1, i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 2, vil komme til at omfatte teleudstyr
og andre kommunikationsapparater generelt, vil den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i § 55 a, stk. 2, med lovforslagets
vedtagelse blive overflødig. Det foreslås derfor med
lovforslagets § 1, nr. 3, at den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i § 55 a, stk. 2, ophæves.
Udvidelse af det gældende forbud mod brug af mobiltelefon
under kørsel til at omfatte teleudstyr og andre
kommunikationsapparater generelt medfører på visse
områder særlige udfordringer.
Det forekommer lejlighedsvist, at betjente kører patrulje
eller løser andre opgaver, hvor vedkommende kører
alene i et tjenestekøretøj, der er forsynet med en
politiradio med en håndholdt mikrofon, hvorfra der er
mulighed for kontakt til politiets vagtcentral og øvrige
enheder. Udvidelsen af forbuddet i § 55 a, stk. 1, vil
medføre, at betjenten i sådanne situationer vil
være afskåret fra at besvare eller foretage et opkald
til vagtcentralen eller øvrige enheder under kørsel.
Formålet med opkaldet vil endvidere let kunne fortabes, hvis
der er langt til en egnet holdeplads. Tilsvarende situationer vil
også være relevante for redningsberedskabet
(brandinspektører), redningskorps og
ambulanceførere.
Inden for transportbranchen er fastmonterede radioer med
ledningsført håndmikrofon tillige et udbredt
arbejdsredskab. Sådant radioudstyr anvendes imellem
følgebil og omfangsrige/tunge særtransporter, hvor der
er krav om radioforbindelse imellem særtransport og
følgebil. Det anvendes også i grusgrave, på
byggepladser, på havne- og lagerområder m.v. til
fremkald af lastbilerne og mellem personale på
entreprenørmaskiner i grusgrave og ved vejarbejde, så
man undgår, at chauffører og førere af
entreprenørmaskiner behøver at stå ud af deres
førerhuse, hvor der er anden trafik for at udveksle
informationer. Udstyret anvendes endvidere til at advare mod farer
i trafikken længere fremme, så chaufføren
skærper opmærksomheden. Det kan både være
ved almindelige trafikale udfordringer, men også når
der er udrykningskøretøjer på vej, så der
kan gøres plads for dem.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
den foreslåede udvidelse af forbuddet i § 55 a, stk. 1,
ikke bør medføre unødige hindringer for
hverken politiets, redningsberedskabets, redningskorps,
ambulanceføreres eller erhvervschaufførers arbejde.
Det foreslås derfor i lovforslagets § 1, nr. 3, at det
foreslåede forbud i § 55 a, stk. 1, ikke skal
gælde for politiets, redningsberedskabets, redningskorps,
ambulanceføreres eller erhvervschaufførers brug af
håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr,
hvis brugen er nødvendig af hensyn til de
pågældende enheders arbejde.
I forbindelse med køreundervisningen til lille knallert,
stor knallert (kategori AM), motorcykel (kategorierne A, A1 og A2)
og traktor/motorredskab - det vil sige alle de
køretøjer, hvor kørerlæreren ikke kan
sidde ved siden af eleven på et passagersæde - anvender
kørelæreren også en fastmonteret radio med
håndholdt mikrofon til at kommunikere med eleverne. Erfaring
viser, at brug af headset og lignende håndfri
løsninger medfører en forsinkelse i kommunikationen,
hvilket kan være uheldigt i forskellige situationer, hvor
hurtig kommunikation er nødvendig mellem elever og
kørelære. Det fremgår derfor af lovforslagets
§ 1, nr. 3 (den foreslåede nye bestemmelse i
færdselslovens § 55 a, stk. 3), at den foreslåede
udvidelse af forbuddet i § 55 a, stk. 1, ikke vil gælde
for kørelæreres brug af håndholdt mikrofon, der
er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er
nødvendig for køreundervisningen til lille knallert,
stor knallert (kategori AM), motorcykel (kategorierne A, A1 og A2)
eller traktor/motorredskab.
Endelig gør forsvaret i vidt omfang brug af forskellige
typer håndholdt teleudstyr og andre kommunikationsapparater i
forbindelse med indsættelser og taktisk og operativ
uddannelses- og øvelsesvirksomhed. Det
pågældende teleudstyr lader sig ikke umiddelbart
erstatte med håndfri løsninger. Det er Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at den foreslåede
udvidelse af forbuddet i § 55 a, stk. 1, ikke bør
medføre unødige hindringer for forsvarets
indsatsvirksomhed eller forsvarets taktiske og operative
uddannelses- og øvelsesvirksomhed. Det fremgår derfor
af lovforslagets § 1, nr. 3 (den foreslåede nye
bestemmelse i færdselslovens § 55 a, stk. 4), at den
foreslåede udvidelse af forbuddet i § 55 a, stk. 1, ikke
vil gælde for forsvarets brug af fastmonteret og
mandbåret teleudstyr, hvis brugen er nødvendig for
forsvarets operative indsats eller taktisk og operativ uddannelses-
og øvelsesvirksomhed.
2.2. Sanktioner for benyttelse af håndholdt
teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater under
kørsel
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1,
nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens § 55 a,
stk. 1, straffes med bøde. Det følger endvidere af
færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. pkt., at bøder
for overtrædelse af færdselsloven og for
overtrædelse af forskrifter, der udstedes i medfør af
loven, udmåles til 1.000 kr. eller beløb derover, som
er deleligt med 500. For gående og førere af cykel,
hestekøretøj eller hest udmåles bøder
dog til 700 kr. eller derover og for personer med særlig lav
indtægt til 500 kr. eller derover, jf. § 118 a, stk. 1,
2. pkt.
I Rigsadvokatens meddelelser om sanktionspåstande i
færdselssager er der fastsat nærmere retningslinjer for
anklagemyndighedens sanktionspåstande i sager om
overtrædelse af færdselsloven. Rigsadvokatens
meddelelser bygger på anvisninger i lovforarbejder om
sanktionsudmålingen for overtrædelse af
færdselsloven samt domstolenes praksis på
området. For så vidt angår bøden for
overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
følger det af Rigsadvokatens meddelelse om færdsel, at
overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
begået med motordrevet køretøj som udgangspunkt
straffes med en bøde på 1.500 kr. Cyklisters og
ridendes overtrædelse af færdselslovens § 55 a,
stk. 1, straffes med bøde på 1.000 kr.
Bøden for både førere af motordrevne
køretøjer, ridende og cyklister er således
forhøjet i forhold til minimumsbøden i
færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. og 2. pkt. Baggrunden
herfor er, at benyttelse af håndholdt mobiltelefon anses for
at indebære en særlig
færdselssikkerhedsmæssig risiko.
Benyttelse af håndholdt mobiltelefon har ikke i sig selv
efter de gældende regler betydning for selve
førerretten og dermed kørekortet. Hvis en
overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
imidlertid på grund af de konkrete forhold ved kørslen
har medført en tilstrækkelig faresituation, kan
førerretten frakendes betinget i medfør af §
125, stk. 1, nr. 1, om tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden.
Det fremgår således af færdselslovens §
125, stk. 1, nr. 1, at føreren af et motordrevet
køretøj, hvortil der kræves kørekort,
bortset fra lille knallert, skal betinget frakendes retten til at
føre et sådant køretøj, hvis
føreren under tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden har forvoldt skade på
person eller ting eller fremkaldt nærliggende fare
herfor.
Frakendelse af førerretten efter § 125, stk. 1, nr.
1, kan for det første ske, hvis føreren har
tilsidesat grundlæggende og sikkerhedsmæssigt
betydningsfulde færdselsregler. Dette kan bl.a. være
tilfældet i forbindelse med en tilsidesættelse af den
generelle opmærksomhedsregel i færdselslovens § 3,
stk. 1, som er nærmere omtalt i pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger. Der vil endvidere kunne foreligge
en tilsidesættelse af væsentlige hensyn til
færdselssikkerheden, selvom der ikke er tale om
overtrædelse af fundamentale færdselsregler, hvis
kørslen kan karakteriseres som hensynsløs, hasarderet
eller chancepræget.
Ved lov nr. 267 af 21. april 2004 blev der indført en
klippekortordning i færdselsloven, som udgør et
supplement til det gældende frakendelsessystem.
De overtrædelser, der medfører et klip i
kørekortet, fremgår af færdselslovens §
125, stk. 2. Overtrædelserne er kendetegnet ved at være
trafikfarlige situationer, der ikke i sig selv medfører en
betinget frakendelse i medfør af færdselslovens §
125, stk. 1. En fører, der inden for en periode af tre
år gør sig skyldig i tre kliprelevante
overtrædelser af færdselsloven, skal frakendes
førerretten betinget i forbindelse med klip nummer tre.
En fører, der inden for de første tre år
efter førstegangserhvervelse af førerretten
gør sig skyldig i to kliprelevante overtrædelser af
færdselsloven, vil allerede i forbindelse med klip nummer to
blive frakendt førerretten betinget og pålagt
kørselsforbud, jf. § 127, jf. § 125, stk. 3. Der
gælder således en skærpet udgave af
klippekortordningen for førstegangserhververe, idet disse
kun skal have gjort sig skyldig i to kliprelevante
overtrædelser, før den betingede frakendelse
indtræder.
Et kørselsforbud træder efter færdselslovens
§ 127 i stedet for en betinget frakendelse af
førerretten, hvis forseelsen er begået inden for de
første tre år efter førstegangserhvervelsen af
førerretten. Dette gælder for forseelser omfattet af
§ 125, stk. 1, nr. 1-6 eller 8, § 125, stk. 3
(klippekortordningen for førstegangserhververe), eller
§ 126, stk. 2, jf. § 126, stk. 1, nr. 1, 2, 4, 5, 10
eller 11.
Ved et kørselsforbud inddrages førerens ret til at
føre motordrevet køretøj, hvortil der
kræves kørekort, bortset fra lille knallert, indtil
særlig køreundervisning eller ANT-kursus, jf. §
60 c, stk. 1 og 2, er gennemført og kontrollerende
køreprøve er bestået.
Overtrædelse af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
om forbud mod benyttelse af håndholdt mobiltelefon under
kørsel indgår ikke efter de gældende regler
blandt de færdselslovsovertrædelser, som kan
udløse klip i kørekortet i medfør af
færdselslovens § 125, stk. 2.
Færdselslovens regler om straf og frakendelse af retten
til at føre lille knallert på grund af
færdselsovertrædelser begået ved kørsel
på lille knallert er adskilt fra færdselslovens
bestemmelser om straf og frakendelse af førerretten for
overtrædelser begået i andre motordrevne
køretøjer, herunder bil og motorcykel.
Overtrædelse af færdselsloven, som er begået ved
kørsel på lille knallert, har som udgangspunkt alene
betydning for retten til at føre lille knallert, lige
så vel som straf og frakendelse af førerretten for
færdselslovsovertrædelser begået i andre
motordrevne køretøjer end lille knallert, herunder
bil og motorcykel, som udgangspunkt ingen konsekvenser har for
retten til at føre lille knallert.
Reglerne om frakendelse af retten til at føre lille
knallert findes i færdselslovens § 129. Reglerne for
betinget frakendelse af retten til at føre lille knallert er
fastsat i færdselslovens § 129, stk. 1, nr. 1-6.
Færdselslovens § 129, stk. 1, nr. 6, vedrører
konstruktive ændringer af lille knallert med henblik på
forøgelse af knallertens hastighed, mens de øvrige
overtrædelser, der er omfattet af § 129, stk. 1, nr.
1-5, i vidt omfang er identiske med de regler, der gælder for
betinget frakendelse af førerretten ved kørsel i
andre køretøjer end lille knallert i medfør af
færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 1-3, og nr. 5 og
6.
Klippekortordningen, der fremgår af færdselslovens
§ 125, stk. 2, finder ikke anvendelse ved kørsel
på lille knallert. Færdselsloven indeholder
således ikke en klippekortordning for lille knallert, der
svarer til klippekortordningen i færdselslovens § 125,
stk. 2.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
og den foreslåede ændring
Uopmærksomhed i trafikken er et alvorligt problem, som
vurderes at være en afgørende faktor i en tredjedel af
alle trafikulykker. Der findes en række normale
ikke-kørselsrelaterede aktiviteter, som de fleste
trafikanter foretager sig under kørsel, f.eks. indstilling
af håndfri GPS, spise mad, drikke væske, samtale med
øvrige passagerer i bilen, række ud efter genstand,
samtale over samtaleanlæg m.v. Disse aktiviteter fjerner i
større eller mindre grad fokus fra kørsel og kan
forøge risikoen for ulykker. Denne type aktiviteter og andre
aktiviteter under kørsel er reguleret af den generelle
opmærksomhedsregel i færdselslovens § 3, stk. 1.
Bestemmelsen har en skønsmæssig karakter, idet det
afhænger af de konkrete forhold ved kørsel, hvorvidt
der er udvist den tilstrækkelige agtpågivenhed, jf.
nærmere herom pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har derfor overvejet,
hvorvidt der burde foreslås mere præcise regler i form
af direkte forbud mod denne type af
uopmærksomhedshandlinger.
Hertil bemærkes, at faktoren, hvormed ulykkesrisikoen
forøges, ikke bare svinger fra aktivitet til aktivitet, men
også i vidt omfang er afhængig af ydre
omstændigheder så som fart, vejindretning og
trafikkompleksitet. Uopmærksomhed er endvidere et psykologisk
fænomen, hvor den enkelte føreres alder,
kørselserfaring og personlige distraktionstærskel har
betydning. Disse faktorer har navnlig betydning i forhold til de
nævnte typer af normale ikke-kørselsrelaterede
aktiviteter, og dermed i hvilket omfang udøvelsen heraf har
betydning for forøgelsen af ulykkesrisikoen.
Det er derfor Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
vurdering, at det overordnet set ikke er muligt at fastsætte
præcise regler med et ikke-skønsmæssigt
gerningsindhold for uopmærksomhedshandlinger, som det vil
være muligt for politiet at håndhæve. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet finder derfor, at den allerede
gældende regel i færdselslovens § 3, stk. 1, er
den mest fornuftige måde at regulere generelle
uopmærksomhedshandlinger på, idet denne regel giver
mulighed for at tage højde for de forskellige konkrete
omstændigheder, der har betydning for
spørgsmålet. Samtidig er det Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at der her er tale om et område,
hvor befolkningens vaner generelt bedre kan påvirkes gennem
kampagner (f.eks. Rådet for Sikker Trafiks kampagne
"Kør bil, når du kører bil").
Dog er der visse uopmærksomhedshandlinger, der efter
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering skiller sig ud
ved, at handlingen i sig selv - det vil sige uden hensyn til
øvrige omstændigheder - ud fra en generel betragtning
er særlig trafikfarlig. Ifølge rapporten fra DTU er
nummerindtastning på håndholdt mobiltelefon, at
læse/skrive, herunder på tablets, og at skrive SMS
på håndholdt mobiltelefon nogle af de
ikke-kørselsrelaterede aktiviteter, der medfører den
største forøgelse af ulykkesrisikoen. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet finder derfor, at der bør
være et direkte forbud mod benyttelse af håndholdt
teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater, og at
der bør tages særlige lovgivningsmæssige
initiativer for at mindske benyttelsen heraf. For så vidt
angår baggrunden for at gøre det gældende forbud
mod benyttelse af håndholdt mobiltelefon i § 55 a
teknologineutralt, henvises til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Overtrædelse af forbuddet i færdselslovens § 55
a, stk. 1, straffes i forvejen med en forhøjet bøde
til både førere af motordrevne
køretøjer, ridende og cyklister. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet finder på den baggrund, at der
ikke er behov for en yderligere forhøjelse af bøden
for denne overtrædelse.
Det er derimod Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at førere af motordrevne køretøjer
i højere grad vil efterleve forbuddet i den foreslåede
§ 55 a, stk. 1, hvis overtrædelse har konsekvenser for
førerretten. Risikoen for at miste kørekortet med
krav om at skulle op til en kontrollerende køreprøve
antages således at have en præventiv effekt, og det kan
efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse
være med til at påvirke førere af motordrevne
køretøjer til at udvise en mere hensynsfuld
adfærd i trafikken.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
en overtrædelse af den foreslåede § 55 a, stk. 1,
ikke i sig selv bør være tilstrækkelig til at
medføre en betinget frakendelse af førerret.
Benyttelse af håndholdt teleudstyr eller andre
håndholdte kommunikationsapparater under kørsel
udgør dog trafikfarlig adfærd, der efter Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets opfattelse er på linje med de
forseelsestyper, som er omfattet af den nuværende
klippekortordning. Der er således tale om en forseelse, som
kan have betydning for både øvrige trafikanter
såvel som den enkelte førers og passagers egen
sikkerhed.
Det foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 4, at
færdselslovens § 125, stk. 2, ændres
således, at overtrædelse af den foreslåede §
55 a, stk. 1, tilføjes i § 125, stk. 2, nr. 1, som en
af de overtrædelser, der medfører et klip i
kørekortet.
Lovforslaget indebærer, at klip i kørekortet
på grund af benyttelse af håndholdt teleudstyr eller
andre håndholdte kommunikationsapparater indgår i
klippekortordningen på samme vilkår og efter samme
betingelser i relation til frakendelse, som gælder for klip i
kørekortet som følge af de øvrige
overtrædelser af færdselsloven, der er oplistet i
§ 125, stk. 2.
Hvis de konkrete forhold ved kørsel indebærer, at
føreren under tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade på
person eller ting eller fremkaldt fare herfor, vil
førerretten fortsat i henhold til den gældende
bestemmelse i § 125, stk. 1, nr. 1, skulle frakendes betinget.
I et sådant tilfælde, hvor der på grund af de
konkrete omstændigheder sker betinget frakendelse af
førerretten, vil føreren ikke samtidig skulle have et
klip i kørekortet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
bemærkninger til § 1, nr. 4.
Færdselsloven indeholder ikke en klippekortordning for
overtrædelser af færdselsloven ved kørsel
på lille knallert, og den umiddelbare konsekvens heraf er, at
en overtrædelse af forbuddet i færdselslovens § 55
a, stk. 1, ved kørsel på lille knallert ikke i sig
selv medfører en betinget frakendelse af førerretten,
og at en sådan overtrædelse heller ikke får
betydning for fremtidige frakendelsesspørgsmål i
øvrigt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i lyset heraf
overvejet, om en overtrædelse af forbuddet mod benyttelse af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater ved kørsel på lille knallert i
sig selv burde medføre en betinget frakendelse af
førerretten.
Idet færdselslovsovertrædelser begået ved
kørsel på lille knallert generelt straffes lempeligere
end overtrædelser begået ved kørsel med andre
motordrevne køretøjer, er det Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets vurdering, at der ikke bør være
skærpede regler om frakendelse af førerretten ved
benyttelse af håndholdt teleudstyr eller andre
håndholdte kommunikationsapparater ved kørsel på
lille knallert i forhold til bil m.v.
Da færdselsloven ikke indeholder en klippekortordning for
lille knallert, vil benyttelse af håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater under kørsel
på lille knallert dermed ikke medføre et klip i
kørekortet. Benyttelse af håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater ved kørsel
på lille knallert vil dog fortsat udgøre en strafbar
overtrædelse af § 55 a, stk. 1, som straffes med
bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 1, nr.
1.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører mindre udgifter til ændringer
af politiets IT-systemer. Lovforslaget indebærer ikke
herudover IT-mæssige implikationer for det offentlige.
Justitsministeriet har derudover oplyst, at Justitsministeriet
forventer, at lovforslaget kan medføre et større
antal sager om klip i kørekortet hos politiet. Konsekvensen
af en sådan mulig stigning vil bl.a. være, at flere
sager vil skulle afgøres ved domstolene, da dette vil
medføre et øget antal sager om
førerretsfrakendelse. Et øget antal sager ved
domstolene vurderes at ville medføre merudgifter for
anklagemyndigheden og domstolene. Samlet set vurderes det, at
lovforslaget vil kunne medføre merudgifter på
Justitsministeriets område på mellem 3,3 og 5,1 mio.
kr. årligt. Disse udgifter vil blive afholdt indenfor
Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. juni 2018
til den 13. august 2018 været sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, samtlige byretter, Cyklistforbundet, Danmarks
Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport
(DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening, DFIM,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet
for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Trafiksikkerheds Venner i Danmark, Veteranknallertklubben Aktiv og
Vestre og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget kan medføre et
større antal sager om klip i kørekortet hos politiet.
Konsekvensen af en sådan mulig stigning vil bl.a. være,
at flere sager vil skulle afgøres ved domstolene, da dette
vil medføre et øget antal sager om
førerretsfrakendelse. Samlet set vurderes det, at
lovforslaget vil kunne medføre merudgifter på
Justitsministeriets område på mellem 3,3 og 5,1 mio.
kr. årligt. Disse udgifter vil blive afholdt indenfor
Justitsministeriets budgetmæssige ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget kan medføre et
større antal sager om klip i kørekortet hos politi,
anklagemyndighed og domstolene. Som det fremgår af punktet om
økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner,
vurderes denne mulige stigning i sagsantallet at kunne
medføre merudgifter på Justitsministeriets
område på mellem 3,3 og 5,1 mio. kr. årligt.
Disse udgifter vil blive afholdt indenfor Justitsministeriets
budgetmæssige ramme. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af overskriften til færdselslovens
§ 55 a, at § 55 a vedrører brug af mobiltelefon og
andet teleudstyr.
Med den foreslåede ændring nyaffattes overskriften
til § 55 a til at omfatte brug af teleudstyr og andre
kommunikationsapparater. Dette er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvor det foreslås, at forbuddet i § 55
a, stk. 1, udvides til at omfatte håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater generelt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
at førere af køretøjer ikke må benytte
sig af håndholdte mobiltelefoner under kørsel.
Forbuddet gælder for førere af ethvert
køretøj og omfatter foruden førere af
motordrevne køretøjer (herunder bil, lastbil, bus,
motorcykel og knallert) også cyklister og ridende, jf. §
2, nr. 10, og i visse tilfælde kørestolsbrugere, jf.
§ 13, hvis kørestolen føres med mere end
almindelig ganghastighed.
Det gældende forbud gælder alene benyttelse af
håndholdte mobiltelefoner. Det betyder, at det ikke er i
strid med færdselslovens § 55 a, stk. 1, at anvende en
mobiltelefon, hvis den er placeret i en holder eller lignende,
eller hvis den betjenes via headset eller gennem Bluetooth- eller
voice-teknologi, der f.eks. er indbygget i bilens anlæg.
Den gældende bestemmelse i færdselslovens § 55
a, stk. 1, omfatter kun benyttelse af mobiltelefoner. Det betyder,
at andet teleudstyr og andre former for kommunikationsapparater,
f.eks. tablets, GPS'er og computere, ikke er omfattet af forbuddet.
Benyttelse af sådant udstyr under kørsel kan dog
afhængig af de konkrete omstændigheder være
omfattet af færdselslovens § 3, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring af § 55 a, stk. 1,
udvides forbuddet og gøres samtidig teknologineutralt,
således at der fremover vil være forbud mod benyttelse
under kørsel af håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater.
Begreberne teleudstyr og kommunikationsapparater skal
forstås som enhver form for elektrisk eller elektronisk
produkt, som kan udsende eller modtage radiobølger eller
begge dele. Radiobølgerne skal bruges til kommunikation,
herunder brug af internettjenester, eller til stedbestemmelse. Det
er ikke afgørende, om udstyret eller apparatet konkret har
udsendt og/eller modtaget radiobølger i
gerningsøjeblikket, men alene om udstyret eller apparater
giver adgang hertil.
Forbuddet vil således med den foreslåede
ændring af § 55 a, stk. 1, fremover omfatte både
mobiltelefoner, tablets, GPS'er, computere, smartwatches,
walkie-talkier m.v. Forbuddet vil endvidere omfatte fremtidigt nyt
teleudstyr og andre nye kommunikationsapparater, hvis disse
produkter kan udsende og/eller modtage radiobølger med
henblik på kommunikation eller stedbestemmelse. Forbuddet vil
derimod ikke omfatte fysiske hjælpemidler, herunder
høreapparater og pacemakere, der ikke er beregnet til
egentlig kommunikation.
Forbuddet vil med den foreslåede ændring af §
55 a, stk. 1, omfatte enhver benyttelse af det håndholdte
teleudstyr eller kommunikationsapparat, herunder bl.a. modtagelse
og foretagelse af opkald, modtagelse og foretagelse af SMS og MMS,
brug af internettet til f.eks. at læse e-mails, se film,
høre musik, være på sociale medier, kommunikere
via Skype eller lignende samt brug af udstyrets eller apparatets
kamera og andre optagefunktioner. Det vil også være i
strid med den foreslåede bestemmelse i § 55 a, stk. 1,
at holde teleudstyr eller andet kommunikationsapparat i
hånden for at se på uret på displayet. Da
føreren ofte er nødt til at håndtere udstyret
for at få uret vist på displayet, vil dette derfor
også være at betragte som benyttelse i forhold til den
foreslåede bestemmelse.
Det er alene den håndholdte benyttelse, som vil være
omfattet af forbuddet. Håndfri benyttelse af det omfattede
udstyr, f.eks. via headset, stemmestyring eller en kabel- eller
trådløs forbindelse, herunder USB, Bluetooth, Wi-Fi,
NFC (Near Field Communication) eller lignende, vil derfor ikke
være omfattet af forbuddet i den foreslåede § 55
a, stk. 1, men kan, som tilfældet er efter gældende
ret, afhængig af de konkrete omstændigheder være
omfattet af den generelle opmærksomhedsbestemmelse i
færdselslovens § 3, stk. 1.
Der vil i forhold til den foreslåede bestemmelse i §
55 a, stk. 1, være tale om håndfri benyttelse, hvis
udstyret eller apparatet i kørselssituationen fuldt ud
betjenes (herunder nummerindtastning, opkaldsafslutning,
diktering/indtastning af sms, webadresser, koordinater, fysiske
adresser m.v.) uden fysisk brug af udstyrets eller apparatets egne
betjeningsknapper eller display m.v. Det vil således f.eks.
ikke være i strid med den foreslåede bestemmelse i
§ 55 a, stk. 1, hvis udstyret eller apparatet fuldt ud
betjenes ved hjælp af stemmestyring, ved hjælp af
indbyggede eller eftermonterede betjeningsknapper, display eller
lignende på køretøjets instrumentbræt,
rat, midterkonsol eller lignende steder på
køretøjet eller ved hjælp af headset.
Der vil ligeledes være tale om håndfri benyttelse i
forhold til den foreslåede bestemmelse, hvis udstyret eller
apparatet er anbragt i en holder fastgjort i
køretøjet. Udstyr eller apparater, der ikke kan
betjenes via ovennævnte tekniske håndfri
løsninger, skal således være anbragt i en holder
fastgjort i køretøjet, hvis benyttelsen heraf skal
kunne betragtes som håndfri. Dette krav indebærer
f.eks., at et smartwatch i forhold til den foreslåede
bestemmelse vil være at betragte som håndholdt
teleudstyr, hvis kommunikationsfunktioner ikke må anvendes
under kørsel, med mindre der hertil er knyttet en
håndfri betjeningsløsning som f.eks. styring via
headset. Det vil dog uanset en dertil knyttet håndfri
betjeningsløsning ikke være i strid med den
foreslåede § 55 a, stk. 1, at kigge på sit
smartwatch for at se klokken.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens § 55 a, stk. 2,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under
kørsel. Bemyndigelsesbestemmelsen er ikke
udmøntet.
Da den foreslåede bestemmelse i færdselslovens
§ 55 a, stk. 1, vil komme til at omfatte teleudstyr og andre
kommunikationsapparater, vil den gældende
bemyndigelsesbestemmelse i § 55 a, stk. 2, med lovforslagets
vedtagelse blive overflødig. Bemyndigelsesbestemmelsen
foreslås derfor med lovforslagets § 1, nr. 3,
ophævet.
Forbuddet mod brug af håndholdt mobiltelefon under
kørsel i den gældende § 55 a, stk. 1,
gælder undtagelsesfrit. Med den foreslåede udvidelse af
forbuddet i lovforslagets § 1, nr. 2, til at gælde
teleudstyr og andre kommunikationsapparater, vil det imidlertid
være nødvendigt med visse undtagelser til
forbuddet.
Det foreslås derfor, at der indsættes en bestemmelse
i § 55 a, stk. 2, hvorefter det foreslåede forbud i
§ 55 a, stk. 1, ikke vil gælde for politiets,
redningsberedskabets, redningskorps, ambulanceføreres eller
erhvervschaufførers brug af håndholdt mikrofon, der er
tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er nødvendig
af hensyn til de pågældende enheders arbejde.
Undtagelsen vil kun gælde for håndholdt mikrofon,
der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr. Undtagelsen vil
således ikke finde anvendelse for politiets,
redningsberedskabets, redningskorps, ambulanceføreres eller
erhvervschaufførers brug af andre former for teleudstyr
eller øvrige kommunikationsapparater, som f.eks.
mobiltelefoner eller tablets. Brug af sådanne andre former
for teleudstyr og kommunikationsapparater vil således
også for politiet, redningsberedskabet, redningskorps,
ambulanceførere og erhvervschauffører være
omfattet af det foreslåede forbud i § 55 a, stk. 1.
Undtagelsesbestemmelsen vil kun finde anvendelse, hvis
benyttelse af udstyret er nødvendigt af hensyn til
politiets, redningsberedskabets, redningskorps eller
ambulanceføreres arbejde (den foreslåede § 55 a,
stk. 2, 1. pkt.), eller for erhvervschaufførers
udførelse af erhvervstransporter (den foreslåede
§ 55 a, stk. 2, 2.pkt.). Bestemmelsen vil således ikke
give politi m.v. og erhvervschauffører adgang til i
almindelighed at benytte det omhandlede udstyr. Det kan f.eks. ikke
anses for nødvendigt af hensyn til udførelse af de
pågældendes arbejde, hvis der er en anden person
(kollega) til stede på førersædet, for hvem det
er muligt at foretage den nødvendige kommunikation.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse
i § 55 a, stk. 3, at det foreslåede forbud i § 55
a, stk. 1, ikke vil gælde for kørelæreres brug
af håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret
teleudstyr, hvis brugen er nødvendig for
køreundervisningen til lille knallert, stor knallert
(kategori AM), motorcykel (kategorierne A, A1 og A2) eller
traktor/motorredskab.
Undtagelsen vil kun gælde for håndholdt mikrofon,
der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr. Undtagelsen vil
således ikke finde anvendelse for kørelæreres
brug af andre former for teleudstyr eller øvrige
kommunikationsapparater, som f.eks. mobiltelefoner eller tablets.
Brug af sådanne andre former for teleudstyr og
kommunikationsapparater vil således også for
kørelærere være omfattet af det foreslåede
forbud i § 55 a, stk. 1.
Undtagelsesbestemmelsen vil kun finde anvendelse, hvis
benyttelse af udstyret er nødvendigt for
køreundervisningen til lille knallert, stor knallert
(kategori AM), motorcykel (kategorierne A, A1 og A2) eller
traktor/motorredskab. Bestemmelsen vil således ikke give
kørelærere adgang til i almindelighed at benytte det
omhandlede udstyr.
Det følger endelig af den foreslåede bestemmelse i
§ 55 a, stk. 4, at det foreslåede forbud i § 55 a,
stk. 1, ikke vil gælde for forsvarets brug af fastmonteret og
mandbåret teleudstyr, hvis brugen er nødvendig for
forsvarets operative indsats eller taktisk og operativ uddannelses-
og øvelsesvirksomhed.
Undtagelsesbestemmelsen vil alene omfatte personel i forsvaret,
der i forbindelse med deres funktion og opgave har behov for
kommunikation i forbindelse med en konkret operativ indsats eller
taktisk og operativ uddannelses- og øvelsesvirksomhed.
Undtagelsesbestemmelsen vil i sådanne tilfælde
være gældende på såvel civilt som
militært område.
Undtagelsesbestemmelsen vil finde anvendelse for brug af
både fastmonteret som mandbåret teleudstyr, men kun i
det omfang det er nødvendigt for den operative indsats eller
taktisk og operativ uddannelses- og øvelsesvirksomhed. Da en
mobiltelefon også i forsvarets køretøjer uden
tekniske vanskeligheder kan installeres med en håndfri
betjeningsløsning, vil brug af håndholdt mobiltelefon
under kørsel ikke være omfattet af
undtagelsesbestemmelsen. Forsvarets brug af håndholdt
mobiltelefon under kørsel vil således være
omfattet af det foreslåede forbud i § 55 a, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af færdselslovens § 125, stk. 2, at
føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der
kræves kørekort, bortset fra lille knallert, skal
frakendes førerretten betinget, hvis føreren inden
for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold,
der ikke i sig selv medfører frakendelse af
førerretten efter stk. 1, men som er omfattet af en
række trafikfarlige forseelser, der er nærmere opremset
i bestemmelsens nr. 1-6.
Ifølge § 125, stk. 3, skal en fører, der
inden for de første tre år efter
førstegangserhvervelse af førerretten gør sig
skyldig i to kliprelevante overtrædelser af
færdselsloven, jf. stk. 2, allerede i forbindelse med klip
nummer to frakendes førerretten betinget. Den betingede
frakendelse af førerretten vil i disse tilfælde blive
erstattet af et kørselsforbud, jf. § 127.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring tilføjes
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse i § 55
a, stk. 1, (lovforslagets § 1, nr. 2) i § 125, stk. 2,
nr. 1, som en af de overtrædelser, der medfører et
klip i kørekortet.
Den foreslåede ændring indebærer, at klip i
kørekortet på grund af benyttelse af håndholdt
teleudstyr eller andre håndholdte kommunikationsapparater
indgår i klippekortordningen på samme vilkår og
efter samme betingelser i relation til frakendelse, som
gælder for klip i kørekortet som følge af de
øvrige overtrædelser af færdselsloven, der er
oplistet i § 125, stk. 2.
Det betyder bl.a., at den skærpede udgave af
klippekortordningen for førstegangserhververe, hvorefter
disse kun skal have gjort sig skyldig i to kliprelevante
overtrædelser, før den betingede frakendelse
indtræder, også finder anvendelse med hensyn til klip
for overtrædelse af den foreslåede § 55 a, stk. 1.
På samme måde vil de gældende reglerne om
kørselsforbud i færdselslovens § 127 finde
anvendelse, hvis en førstegangserhverver begår to
kliprelevante forseelser, og den ene eller begge er en
overtrædelse af den foreslåede § 55 a, stk. 1.
I tilfælde, hvor de gældende frakendelsesregler
fører til, at der i gentagelsestilfælde eller i
tilfælde af flere forhold til samtidig
pådømmelse skal ske ubetinget frakendelse af
førerretten, forudsættes frakendelsestidens
længde at skulle følge gældende praksis for
andre "klip-sager". Ubetinget frakendelse kan efter de
gældende regler i § 126, stk. 1, nr. 6 og 7, f.eks.
være aktuel ved seks "klip-forseelser" (fire for
førstegangserhververe) til samtidig pådømmelse,
eller hvis føreren tidligere har fået frakendt
førerretten betinget på grund af "klip-forseelser", og
føreren aktuelt har begået tre nye "klip-forseelser"
indenfor prøvetiden på tre år. I begge
tilfælde fastsættes frakendelsestiden for den
ubetingede frakendelse almindeligvis til seks måneder.
Hvis de konkrete forhold ved kørslen indebærer, at
føreren under tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden har voldt skade på
person eller ting eller fremkaldt fare herfor, vil
førerretten fortsat i henhold til den gældende
bestemmelse i § 125, stk. 1, nr. 1, skulle frakendes betinget.
I et sådant tilfælde, hvor der på grund af de
konkrete omstændigheder sker betinget frakendelse af
førerretten, vil føreren ikke samtidig skulle have et
klip i kørekortet.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens § 125, stk. 2, at
føreren af et motordrevet køretøj, hvortil der
kræves kørekort, bortset fra lille knallert, skal
frakendes førerretten betinget, hvis føreren inden
for en periode af 3 år har gjort sig skyldig i tre forhold,
der ikke i sig selv medfører frakendelse af
førerretten efter stk. 1, men som er omfattet af en
række trafikfarlige forseelser, der er nærmere opremset
i bestemmelsens nr. 1-6 (klippekortordningen).
Ifølge § 125, stk. 2, nr. 6, medfører det et
klip i kørekortet, hvis føreren begår et
forhold omfattet af § 54, stk. 1, nr. 2, hvis forholdet ikke
er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 9, eller § 126, stk. 1,
nr. 2, eller § 54, stk. 1, nr. 4, hvis forholdet ikke er
omfattet af § 125, stk. 1, nr. 9 (kørsel med THC i
blodet i det laveste interval, der overstiger 0,001, men ikke
overstiger mg THC pr. kilogram blod).
Med vedtagelsen af lov nr. 697 af 8. juni 2017 om ændring
af færdselsloven (Ændring af sanktionerne på
køre- og hviletidsområdet m.v.) har nummeringen i
§ 125, stk. 1, ændret sig. Henvisningerne i den
gældende § 125, stk. 2, nr. 6, til § 125, stk. 1,
nr. 9, bør derfor rettelig være henvisninger til
§ 125, stk. 1, nr. 6.
Med den foreslåede ændring i nærværende
lovforslags § 1, nr. 6, ændres henvisningerne til §
125, stk. 1, nr. 9, til § 125, stk. 1, nr. 6.
Ændringerne har alene redaktionel karakter og medfører
ikke materielle ændringer af bestemmelsen.
Til nr. 6
Det følger af færdselslovens § 128, stk. 2, at
ubetinget frakendelse af førerretten som følge af
spirituskørsel eller overtrædelse af § 54, stk. 1
eller 2, sker for et tidsrum af mindst 3 år, medmindre
ubetinget frakendelse af førerretten sker i medfør af
§ 126, stk. 1, nr. 7, for forhold omfattet af § 125, stk.
2 eller 3.
Med vedtagelsen af lov nr. 697 af 8. juni 2017 om ændring
af færdselsloven (Ændring af sanktionerne på
køre- og hviletidsområdet m.v.) har nummeringen i
§ 126, stk. 1, ændret sig. Henvisningen i den
gældende § 128, stk. 2, til § 125, stk. 1, nr. 7,
bør derfor rettelig være en henvisning til § 125,
stk. 1, nr. 6.
Med den foreslåede ændring i § 128, stk. 2,
ændres henvisningen til § 125, stk. 1, nr. 7, til §
125, stk. 1, nr. 6. Ændringen har alene redaktionel karakter
og medfører ikke materielle ændringer af
bestemmelsen.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, indeholder
konsekvensrettelser af visse henvisninger i færdselslovens
§ 125, stk. 2, nr. 6, og § 128, stk. 2, som følger
af ændringerne i lov nr. 697 af 8. juni 2017 om ændring
af færdselsloven (Ændring af sanktionerne på
køre- og hviletidsområdet m.v.). Konsekvensrettelserne
medfører ikke materielle ændringer af bestemmelserne,
og hensynet til et retvisende retsgrundlag tilsiger, at rettelserne
træder i kraft snarest muligt.
Det foreslås endvidere i stk.
2, at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Dette skyldes, at de foreslåede ændringer
vedrørende sanktionssystemet for benyttelse af
håndholdt teleudstyr eller andre håndholdte
kommunikationsapparater nødvendiggør ændringer
af politiets IT-systemer med henblik på at kunne administrere
de ændrede sanktionsregler. Loven vil derfor blive sat i
kraft, så snart Rigspolitiet har foretaget de
nødvendige ændringer af politiets IT-systemer.
Det bemærkes generelt, at det følger af
straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om
strafbarhed og straf afgøres efter den straffelovgivning,
som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen
pådømmes. Er handlingen foretaget før den nye
lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere
end efter de regler, som var gældende på
gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1,
indebærer således, at lovforslagets bestemmelser om
indførelse af klip i kørekortet for
overtrædelse af § 55 a, stk. 1, alene vil omfatte
overtrædelser, som begås efter lovens
ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens
ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten
efter lovens ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres
efter de nye regler, som ikke var gældende ved
pådømmelsen i første instans. Straffen må
dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven
ikke for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Ændringer af færdselsloven kan således heller
ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
nærværende lovforslag indeholder derfor ikke en
territorialbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 697 af 8. juni 2017 og senest ved § 1 i lov
nr. 732 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Overskriften før § 55 a affattes
således: | Brug af mobiltelefon
og andet teleudstyr | | »Brug af
teleudstyr og andre kommunikationsapparater«. | | | | § 55 a.
Førere af køretøjer må under
kørsel ikke benytte sig af håndholdte
mobiltelefoner. Stk. 2.
Transport-, bygnings- og Boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om brug af andet teleudstyr og lignende under
kørsel. | | 2. I § 55 a, stk. 1, ændres
»håndholdte mobiltelefoner« til:
»håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, jf. dog stk. 2-4«. 3. § 55 a, stk. 2, ophæves og i
stedet indsættes: | | | »Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps eller ambulanceføreres brug af håndholdt
mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er
nødvendig af hensyn til de pågældende enheders
arbejde. Det samme gælder for erhvervschaufførers brug
af håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret
teleudstyr, hvis brugen er nødvendig af hensyn til
erhvervsmæssige transporter. | | | Stk. 3. Stk. 1
gælder ikke for kørelæreres brug af
håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr,
hvis brugen er nødvendig for køreundervisningen til
lille knallert, stor knallert, motorcykel eller
traktor/motorredskab. | | | Stk. 4. Stk. 1
gælder ikke for forsvarets brug af fastmonteret og
mandbåret teleudstyr, hvis brugen er nødvendig for
forsvarets operative indsats eller taktisk og operativ uddannelses-
og øvelsesvirksomhed.« | | | | | | | | | | | | | | | | §
125. --- | | | Stk. 2.
Føreren skal endvidere betinget frakendes retten til at
føre et sådant køretøj, hvis
føreren inden for en periode af 3 år har gjort sig
skyldig i tre forhold, der ikke i sig selv medfører
frakendelse af førerretten efter stk. 1, men som er omfattet
af | | | 1) | § 5, stk. 2, § 15, stk. 3, 1.
pkt., og stk. 4, § 16, stk. 2, § 18, stk. 1 og 2, §
21, stk. 1-4, § 22, stk. 1, § 24, stk. 1, § 25,
§ 37, stk. 4, § 51, stk. 7, § 52, stk. 5, § 80,
stk. 4, 1. pkt., § 80 a, stk. 1 og 2, jf. stk. 6, 1. pkt.,
§ 80 b, stk. 4, 2. pkt., og § 81, stk. 3, | | 4. I § 125, stk. 2, nr. 1, indsættes
efter »§ 52, stk. 5,«: »§ 55 a, stk.
1«. | 2)-5)--- | | | 6) | § 54, stk. 1, nr. 2, hvis forholdet
ikke er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 9, eller § 126,
stk. 1, nr. 2, eller § 54, stk. 1, nr. 4, hvis forholdet ikke
er omfattet af § 125, stk. 1, nr. 9. | | 5. To steder i
§ 125, stk. 2, nr. 6, ændres
»§ 125, stk. 1, nr. 9« til: »§ 125,
stk. 1, nr. 6«. | | Stk.
3-6. --- | | | | | | §
128. --- Stk. 2.
Ubetinget frakendelse af førerretten som følge af
spirituskørsel eller overtrædelse af § 54, stk. 1
eller 2, sker for et tidsrum af mindst 3 år, medmindre
ubetinget frakendelse af førerretten sker i medfør af
§ 126, stk. 1, nr. 7, for forhold omfattet af § 125, stk.
2 eller 3. | | 6. I § 128, stk. 2, ændres
»§ 126, stk. 1, nr. 7« til: »§ 126,
stk. 1, nr. 6«. | Stk.
3-6. --- | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|