Fremsat den 3. oktober 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Ny arealinddeling og arealanvendelse i
Københavns Ydre Nordhavn)
§ 1
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet
I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, som ændret bl.a. ved lov
nr. 632 af 14. juni 2011 og senest ved lov nr. 658 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 4 a
ændres "Containerterminal" til: "Erhvervshavn".
2. I
§ 26 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres "containerterminal" til: "erhvervshavn".
3. I § 26
a, stk. 3, ændres "Containerterminalen" til:
"Erhvervshavnen".
4. § 26 b,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet
med "I", anvendes til erhvervshavn med krydstogtterminal,
containerterminal og anden havne- og havnerelateret virksomhed med
tilhørende bygninger og anlæg, fornødne
adgangsveje og opmarcharealer samt service- og
vedligeholdelsesfaciliteter mv.«
5. § 26 b,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
6. I
§ 26 b, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 2, 1. pkt., ændres
»"III"« til: »"II"«.
7. I
§ 26 b, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »rekreative formål« til:
»maritime og rekreative formål«.
8. § 26 b,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
9. I
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt., der
bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »"IV"« til:
»"III"«
10. § 26
b, stk. 5, ophæves.
11. Bilag
2 affattes som bilag 1 til denne lov.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bilag 1
Kort over anvendelse af opfyldt areal i
Københavns Ydre Nordhavn
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse
| 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1 Ny arealinddeling
på opfyldningen i Ydre Nordhavn | 2.1.1 Gældende
ret | 2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2 Anvendelse af
kajanlægget på Oceankaj | 2.2.1 Gældende
ret | 2.2.2 Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 2.3 Anvendelse af areal til maritime og rekreative
formål | 2.3.1 Gældende
ret | 2.3.2 Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Krydstogstrafikken er vokset mere end forudsat, og der er derfor
behov for at ændre i indretningen af erhvervshavnen i
Københavns Ydre Nordhavn, så der fremadrettet kan ske
en mere fleksibel anvendelse af kajstrækningerne og
erhvervshavnen. Lovforslaget skal gøre det muligt at
ændre på arealinddelingen og arealanvendelsen på
opfyldningen i Ydre Nordhavn, således at hele
kajlængden på Oceankaj (1800 meter) kan benyttes til
krydstogtaktiviteter mv. Derudover er formålet med
lovforslaget at etablere en ny 4. krydstogtsterminal nord for de
tre eksisterende terminaler på Oceankaj. Dermed tilgodeses
den fortsatte vækst indenfor krydstogter, og der skabes
mulighed for, at større skibe kan anløbe havnen.
Lovforslaget skal desuden gøre det muligt at slå to
områder i Ydre Nordhavn sammen. Dette vil betyde, at
opfyldningen, i stedet for tre områder, fremadrettet kommer
til at bestå af to områder; et område til
erhvervshavn og et område, der kan anvendes til maritime og
rekreative formål.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Ny arealinddeling på opfyldningen
i Ydre Nordhavn
2.1. 1
Gældende ret
Arealinddelingen og opfyldningen i Ydre Nordhavn er reguleret i
kapitel 4 a i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By
& Havn I/S (metroselskabsloven) der blev indsat i
metroselskabsloven ved lov nr. 632 af 14. juni 2011 om
ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet
By & Havn I/S. Metroselskabslovens § 26 a, stk. 1, giver
herefter Udviklingsselskabet By & Havn I/S hjemmel til at
opfylde et areal i Ydre Nordhavn på ca. 100 ha, og
anlægge en containerterminal med tilhørende bygninger
og anlæg samt de fornødne adgangsveje på det
opfyldte areal. Det fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, jf. Folketingstidende
2010-2011, A, L 162, side 4, at containerterminalen skal flyttes
fra Levantkaj i Indre Nordhavn til det opfyldte areal i Ydre
Nordhavn. Flytningen skal sikre bedst mulige betingelser for den
fortsatte udvikling af erhvervshavnen i forbindelse med
byudviklingen i Indre Nordhavn.
Arealet i Ydre Nordhavn er pt. ubebygget og under opfyldning.
Opfyldningen forventes at være afsluttet ultimo 2020.
Opfyldningen i Ydre Nordhavn er i dag inddelt i fire
områder, område "I", "II", "III" og "IV", hvor det
sidstnævnte er søterritorium, jf. metroselskabslovens
bilag 2. De øvrige tre områders udstrækning er
anført med koordinater i bemærkningerne til
metroselskabslovens § 26 a, stk. 1, jf. Folketingstidende
2010-2011, A, L 162, side 9.
Anvendelsen for områderne er udtømmende fastlagt i
metroselskabslovens § 26 b. Det fremgår af § 26 b,
stk. 1, at område "I" alene kan anvendes til
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
samt de fornødne adgangsveje. De tilhørende bygninger
må maksimalt være 25 meter høje. Det
fremgår videre af § 26 b, stk. 2, at område "II"
alene kan anvendes til fornødne adgangsveje til og fra
containerterminalen med tilhørende bygninger og anlæg
samt eventuelt til service- og vedligeholdelsesfaciliteter,
opmarchbaner mv. til brug for havnedriften. Område "III" kan
alene anvendes til rekreative formål, jf. § 26 b, stk.
3. Det fremgår desuden af § 26 b, stk. 4, at
område "IV", som omkranser opfyldningen, skal bibeholdes som
søterritorium, og at der ikke må foretages
inddæmning eller opfyldning på dette areal.
2.1.2 Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der er behov for at ændre på inddelingen af
områderne på opfyldningen i Ydre Nordhavn for at
gøre anvendelsen af opfyldningen mere fleksibel og sikre
bedst mulige betingelser for den fortsatte udvikling af
områderne på opfyldningen.
Det foreslås, at opfyldningen fremadrettet inddeles i to
områder (mod i dag tre områder) - et område til
erhvervshavn mv. og et område til maritime og rekreative
formål.
Erhvervshavnen foreslås etableret på det areal, som
er angivet med "I" i det foreslåede justerede kortbilag i
bilag 1, hvilket udgør det område, som tidligere var
område "I" og område "II", dog med en
indskrænkning i arealet, som tillige fremgår af det
foreslåede justerede kortbilag i dette lovforslags bilag
1.
Det foreslås, at erhvervshavnen på område "I"
skal bestå af en containerterminal med tilhørende
bygninger og anlæg. Det vil sige kraner og opstillingspladser
til containere, plads til anløb af Ro/Ro skibe, bilskibe og
stykgodsskibe, opstillings - og parkeringsplads til biler mm.,
værksteds- og indtjekningsfaciliteter, pakhuse med
tilhørende administration og speditionsvirksomhed,
containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm.,
administrationsbygning til havneoperatør samt havne - og
havnerelateret virksomhed i øvrigt. Erhvervshavnen skal
endvidere indeholde en krydstogtterminal, der kan betjene
krydstogtskibe, færger og andre større skibe, der
bedriver erhvervsmæssig transport af passagerer, biler
mv.
Det forventes, at containerterminalen med tilhørende
bygninger og anlæg og ny krydstogtterminal i alt optager ca.
30 ha af områdets ca. 50 ha. Arealet forventes fordelt
på ca. 18 ha til containerterminal eksklusive adgangsvej,
hvoraf ca. 8,5 ha anvendes til selve containerterminalen og
kajareal med STS-kraner (ship-to-shore). Herudover anvendes ca. 8
ha til krydstogtterminal, samt ca. 4 ha til et fælles areal
med havnehus (administration) og parkering for både
container- og krydstogtterminal.
Som det fremgår af den foreslåede arealinddeling i
bilag 1 til dette lovforslag, foreslås det samlede areal til
erhvervshavn indskrænket i forhold til det areal, som
på nuværende tidspunkt er udlagt til containerterminal
mv. Dette medfører, at det er muligt at anvende frigjorte
arealer ud mod de eksisterende krydstogtterminaler (det
eksisterende område "II") til byudvikling mv. Arealet til
byudvikling udgør ca. 7,5 ha og vil indgå i den
generelle byudvikling af Nordhavn med en blanding af bolig og
erhverv under hensyntagen til bl.a. miljøforhold.
Udviklingen af arealet til byudvikling vil skulle ske efter
sædvanlig planproces med fastlæggelse af
kommuneplanramme samt lokalplan for området. Byudviklingen
skal desuden ske under hensyntagen til havnedriften. Hensynet til
havnedriften i området gør, at der ikke kan ske
byudvikling, hvis det har negative konsekvenser for
havnedriften.
Det foreslås endvidere i § 26 b, stk. 2, at det
eksisterende område "III" som i dag alene kan benyttes til
rekreative faciliteter med et maritimt formål bliver til
område "II" og bliver øget i forhold til det
eksisterende område "III". Det foreslås desuden, at
området kan benyttes til maritime og rekreative formål.
Det er muligt at øge dette område som følge af
et reduceret arealbehov til erhvervshavnen mv. Der sker
således en indskrænkning af de eksisterende
områder "I" og "II", mens det eksisterende område "III"
bliver øget samtidig med, at der bliver frigjort et areal
på ca. 7,5 ha til byudvikling. Den nye områdeinddeling
fremgår af det justerede kortbilag i dette lovforslags bilag
1. Koordinaterne for de to områder på opfyldningen
fremgår ligeledes af lovforslagets bilag 1.
Der er i nærværende lovforslag således alene
tale om en ændret arealinddeling og arealanvendelse i
forbindelse med en allerede vedtaget flytning af
containerterminalen til et nyt område i Ydre Nordhavn.
2.2. Anvendelse af kajanlægget på
Oceankaj
2.2.1 Gældende ret
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 a, stk. 1, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S i overensstemmelse med lovens
bilag 2 kan opfylde et areal i Københavns Ydre Nordhavn samt
anlægge en containerterminal med tilhørende bygninger
og anlæg samt de fornødne adgangsveje på det
opfyldte areal. Det opfyldte areal ejes af By & Havn og er
byzone.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2010-2011, A, L 162, side 8, at det opfyldte
areal forventes at udgøre i alt 100 ha., heraf udgør
containerterminalen ca. 50 ha.
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 b, stk. 1, at
det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »I«,
anvendes til containerterminal med tilhørende bygninger og
anlæg samt de fornødne adgangsveje. Området kan
ikke anvendes til andre formål. De tilhørende
bygninger må maksimalt være 25 meter høje.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2010-2011, A, L 162, side 10, at der ved
»containerterminal med tilhørende bygninger og
anlæg« forstås containerterminal med kraner og
opstillingspladser til containere, plads til anløb af RO/RO
skibe, bilskibe og stykgodsskibe, opstillings- og parkeringsplads
til biler mm., værksteds- og indtjekningsfaciliteter, pakhuse
med tilhørende administration og speditionsvirksomhed,
containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm.,
administrationsbygning til havneoperatør samt mulighed for
anløb af passagerskibe, herunder krydstogtskibe ved eventuel
ledig kapacitet.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2010-2011, A, L 162, side 7, at
containerterminalen ønskes placeret således, at skibe
kan lægge til kaj i umiddelbar forlængelse af
krydstogtskibene ud mod Kronløbet, og således at en
del af kajstrækningen kan anvendes både til
krydstogtskibe og godstrafik. Den samlede kajlængde skal
være 1.800 meter. Krydstogtskibene skal ligge sydligst, hvor
der er reserveret 800 meter til krydstogtskibe. Hertil kommer en
kajstrækning på 300 meter til blandet anvendelse samt
en kajstrækning på 700 meter reserveret primært
til godstrafik. Hertil kommer en kaj på den
nordøstlige del af opfyldningen på ca. 500 meter, som
også kan anvendes til godstrafik.
Krydstogtterminalens placering på i alt 1100 meter (800
meter + 300 meter)) er fastlagt i Landsplandirektiv af 14. december
2009 om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn.
2.2.2 Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Krydstogtstrafikken er vokset mere end forudsat. Der er derfor
behov for at ændre i indretningen af kajanlægget
på Oceankaj, så der fremadrettet kan ske en mere
fleksibel anvendelse af kajstrækningen og erhvervshavnen.
For at imødekomme den store efterspørgsel fra
markedet for krydstogter, hvor der også benyttes
større skibe, som stikker dybere i vandet, er det
nødvendigt at kunne benytte det fulde kajareal på
Oceankaj til krydstogttrafik mv., så terminalen kan modtage
større skibe. I dag er det alene muligt at benytte 1100
meter til permanent krydstogttrafik ud af de 1800 meter, som
krydstogtkajen måler.
De foreslåede ændringer i § 26 a, stk. 1, og i
§ 26 b, stk. 1, skal derfor
gøre det muligt, at benytte hele kajlængden på
Oceankaj (1800 meter) til krydstogtaktiviteter mv. samt at etablere
en ny 4. krydstogtsterminal nord for de 3 eksisterende terminaler
på Oceankaj på område "I".
Containertrafik, Ro/Ro trafik og anden erhvervshavneaktivitet
herunder eventuel fremtidig udvidelse af container - og
krydstogtterminalen afvikles på det øvrige kajareal
på den nordøstlige del af opfyldningen. Denne kaj
udgør ca. 500 meter. Dette er allerede muligt efter den
gældende regulering.
Området er omfattet af gældende lokalplan nr. 443
med tillæg nr. 1. Da arealanvendelsen for det
pågældende område (område "I") er
udtømmende fastlagt, og kun kan ændres ved ny
lovgivning, er det ikke nødvendigt, at Københavns
Kommune udarbejder yderligere lokalplaner mv. for
området.
2.3. Anvendelse af areal til maritime og rekreative
formål
2.3.1 Gældende ret
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 b, stk. 3, at
det areal på opfyldningen i Københavns Ydre Nordhavn,
som i lovens bilag 2 er angivet med "III" alene kan anvendes til
rekreative formål.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2010-2011, A, L 162, side 10, at der med et
rekreativt område forstås, at området
henlægges som et ubebygget areal, som langs kysten kan
anvendes til rekreative faciliteter med et maritimt formål.
Anvendelsen skal desuden være forenelig med havnedriften i
naboområderne.
Det fremgår endvidere, at området ikke kan anvendes
til andre formål. Således kan området eksempelvis
ikke anvendes til boliger, fabrikker eller vindmøller.
Det forudsættes, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S
sikrer, at arealet vil blive beplantet således, at det
fremtræder grønt og indbydende, og at der sker
beplantning af træer især på den vestlige side af
containerterminalen senest samtidig med ibrugtagning af
containerterminalen. Disse træer vil i stort omfang ad
åre kunne skærme af for udsigten fra land til
containerterminalen.
2.3.2 Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det vurderes, at det rekreative område (det eksisterende
område "III") på opfyldningen i Ydre Nordhavn med
fordel kan indrettes, så flere borgere får glæde
af området og dets rekreative muligheder. Området skal
kunne anvendes til flere forskellige rekreative formål end
metroselskabsloven giver mulighed for i dag. Området skal
således kunne anvendes til rekreative faciliteter som ikke
nødvendigvis har et maritimt formål.
Det foreslås derfor, at område "II" (det
eksisterende område "III") kan anvendes til maritime og
rekreative formål. Det foreslås ligeledes, at
arealinddelingen ændres således, at området til
maritime og rekreative formål bliver større.
Med maritime og rekreative formål forstås
eksempelvis naturprægede vådområder,
udsigtspunkter, pontoner til kanoer og kajakker samt mindre
støttepunkter til fysisk aktivitet. Området skal
desuden indrettes, så det understøtter sport og fysisk
bevægelse i området.
Der vil være mulighed for at indrette området,
så det ikke blot fremstår som et fladt område,
men i stedet fremstår med diversitet i terrænet. Det
skal være muligt at skabe udsigtspunkter op til kote ca. 25.0
meter. Det vil sige op til ca. 25 meter over den normale vandstand.
Denne diversitet i terrænet skal være med til at
gøre området mere spændende at
besøge.
Den ændrede arealanvendelse med et større
rekreativt område med grøn beplantning og diversitet i
terrænet sikrer også, at der kan etableres en god
afskærmning mellem erhvervshavn og beboere, så
byudviklingen i områder tæt på erhvervshavnen kan
fortsætte uden store støjgener fra erhvervshavnen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Havnedriften i erhvervshavnen og investeringen i ny
containerterminal og ny krydstogtterminal forestås af
Copenhagen Malmö Port, som ejes af Udviklingsselskabet By
& Havn I/S (50 pct.), Malmö Stad (27 pct.) og private (23
pct.).
En trafikalt velbeliggende erhvervshavn med blandt andet en
containerterminal, en konkurrencedygtig krydstogtterminal samt
anden havnerelateret virksomhed har generelt stor betydning for
hovedstadsområdets økonomiske udvikling, og dermed
også for økonomien i Københavns Kommune og de
øvrige hovedstadskommuner bl.a. i form af øget
skattebetalinger som følge af øget
beskæftigelse.
København er den største krydstogthavn i
Østersøregionen, og etablering af en 4.
krydstogtterminal vil bidrage væsentligt til at fastholde
Københavns position som førende krydstogthavn.
Med lovforslaget foreslås det, at der frigøres er
areal på ca. 7,5 ha ud mod de eksisterende
krydstogtterminaler, som vil kunne benyttes til byudvikling.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S vil herved på sigt
kunne opnå en merindtægt ved udvikling af dette areal.
Området er ikke værdisat idet Udviklingsselskabet By
& Havn I/S på nuværende tidspunkt ikke har konkrete
planer for området.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget pålægger ikke erhvervslivet
økonomiske og administrative byrder. For dele af
erhvervslivet især i hovedstadsområdet har det stor
betydning, at der fortsat findes en trafikalt velfungerende
erhvervshavn i hovedstadsområdet. En mere effektiv indretning
af erhvervshavnen og mulighed for at flere og større
krydstogtskibe kan anløbe havnen er til gavn for
erhvervslivet.
Principper for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at
være relevante i nærværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
De miljømæssige konsekvenser ved opfyldningen i
Ydre Nordhavn er nærmere beskrevet i VVM-redegørelsen
og miljøvurderingen "Udvidelse af Københavns Nordhavn
og ny krydstogtterminal" udarbejdet af Københavns Kommune og
Kystdirektoratet i maj 2009. Der er i oktober 2011 endvidere
udarbejdet en strategisk miljøvurdering (SMV)
"Miljørapport for udflytning af containerterminal til Ydre
Nordhavn".
Ingen af disse VVM-undersøgelser har haft særskilt
fokus på etablering af en container - og krydstogtterminal
på det opfyldte areal, hvorfor der udarbejdes en
særskilt miljøkonsekvensrapport
(VVM-redegørelse) for flytning af den eksisterende
containerterminal fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn og
anlæg af yderligere krydstogtfaciliteter i Ydre Nordhavn. Det
var oprindeligt hensigten, at der skulle udarbejdes en
særskilt VVM-redegørelse for flytning af den
eksisterende containerterminal og en særkilt
VVM-redegørelse for anlæg af yderligere
krydstogtfaciliteter i Ydre Nordhavn. Det er dog fundet
hensigtsmæssigt, at slå disse undersøgelser
sammen til én samlet VVM-redegørelse. VVM proceduren
er igangsat sideløbende med nærværende
lovforslag.
Lovforslaget vurderes at have en begrænset
miljømæssig effekt, idet der alene er tale om en
mindre ændring af den arealmæssige anvendelse. Det
oprindeligt forudsatte aktivitetsniveau i Ydre Nordhavn er
uændret. Dog kan der komme mere trafik til og fra
krydstogtsterminalen pga. den øgede terminalkapacitet, men
det vurderes, at den miljømæssige effekt heraf er
begrænset, hvilket understøttes af den kommende
Nordhavnstunnel, som medvirker til en kort afstand mellem
havneterminalen og motorvejsnettet.
Den visuelle påvirkning vurderes generelt at være
begrænset, da erhvervshavnen afskærmes af det
rekreative område, som med dette lovforslag gøres
større og med mulighed for en øget diversitet i
topografien med terrænbearbejdning op til kote ca. 25.0
meter. Dette område - benævnt "II" i lovforslaget - vil
være beliggende mellem erhvervshavnen og kysten ved Hellerup.
Den forudsatte beplantning på området skal tjene til at
begrænse erhvervshavnens synlighed set fra land, og
beplantningen vil ad åre i stort omfang skærme af for
udsigten fra land til Erhvervshavnen.
Ydre Nordhavn er endvidere i forvejen præget af
erhvervsmæssige bebyggelser og havneprægede
aktiviteter, hvorfor ændringen af området vil opleves
som beskeden, især når erhvervshavnen afgrænses
af beplantningen og det rekreative område gøres
større.
Påvirkninger på miljøet herunder de visuelle
forhold undersøges og vurderes nærmere i
miljøkonsekvensrapporten for container- og ny
krydstogtterminal i Ydre Nordhavn.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. juli 2018 til
den 28. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Agenda 21 Østerbro,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beredskabsstyrelsen,
Brancheforeningen Danske Advokater, Brancheforeningen Danske
Havnevirksomheder, Cyklistforbundet, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
sportsfiskerforbund, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk byggeri,
Dansk Erhverv, Dansk Handicap forbund, Dansk Industri, Dansk
Ornitologisk forening, Dansk Transport og Logistik, Danske
handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Speditører,
DI Transport, DFDS Canal Tours, Domstolsstyrelsen, Ejerforeningen
Tuborg Kanal, FOGUS, Forbrugerrådet, Frederiksberg Kommune,
Friluftsrådet, Gentofte Kommune, Geodatastyrelsen,
Grundejerforeningen for Hellerup-Maglegårds Sogne,
Grundejerforeningen Svanevænget, Havneudvalget Hellerup Havn,
Hellerup Kajakklub, Hellerup Roklub, Hellerup Sejlklub, HK Trafik
& Jernbane, Håndværksrådet, Kgl. Dansk
Yachtklub, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på
øerne, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kulturarvsstyrelsen, Københavns Kommune, Københavns
Museum, Landbrug & Fødevarer, LO, Miljøstyrelsen,
Naturstyrelsen, Region Hovedstaden, Region Sjælland,
Svanemøllen gruppen, Søfartsstyrelsen, Teknisk
Landsforbund, Udviklingsselskabet By & Havn I/S,
Østerbro lokalråd, Østerbro lokaludvalg,
Østerbro Havnekomité, Østerbro lokalhistorisk
forening. Lovforslaget er endvidere sendt til Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Velbeliggende erhvervshavn med
tilstrækkelig kapacitet bidrager positivt til
økonomien i hovedstadsområdet, herunder bl.a. i
forhold til indtægter fra turisme og øget
arbejdspladser. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Fortsat adgang til erhvervshavnedrift i
Københavns Havn. En mere effektiv indretning af
erhvervshavnen og mulighed for at flere og større
krydstogtskibe kan anløbe havnen er til gavn for
erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Etablering af større rekreativt
område. | Forlængelse af krydstogtterminalen
kan indebære en begrænset trafikvækst. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt x) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Overskriften til lovens kapitel 4 a
er "Containerterminal i Københavns Havn" og indeholder
bestemmelserne i § 26 a-d.
Det foreslås, at "Containerterminal" ændres til
"Erhvervshavn" i overskriften til kapitel 4 a. Den foreslåede
ændring er en konsekvens af de foreslåede
ændringer i § 26 a og § 26 b. Herved bliver
overskriften dækkende for indholdet i metroselskabslovens
kapitel 4 a, som både vedrører containerterminalen og
krydstogtterminalen.
Til nr. 2
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 a, stk.1, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan opfylde et areal i
Københavns Havn ved Ydre Nordhavn samt anlægge en
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
samt de fornødne adgangsveje på det opfyldte
areal.
Ved »containerterminal med tilhørende bygninger og
anlæg« forstås containerterminal med kraner og
opstillingspladser til containere, plads til anløb af RO/RO
skibe, bilskibe og stykgodsskibe, opstillings- og parkeringsplads
til biler mm., værksteds- og indtjekningsfaciliteter, pakhuse
med tilhørende administration og speditionsvirksomhed,
containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm.,
administrationsbygning til havneoperatør samt mulighed for
anløb af passagerskibe, herunder krydstogtskibe ved
eventuelt ledig kapacitet.
Arealet udgør ca. 100 ha, heraf udgør
containerterminalen ca. 50 ha.
Det foreslås i § 26 a, stk. 1,
1. pkt., at "containerterminal" ændres til
"erhvervshavn".
Ved erhvervshavn forstås en havn, som består af
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg.
Det vil sige kraner og opstillingspladser til containere, plads til
anløb af Ro/Ro skibe, bilskibe og stykgodsskibe, opstillings
- og parkeringsplads til biler mm., værksteds- og
indtjekningsfaciliteter, pakhuse med tilhørende
administration og speditionsvirksomhed, containeroplag og
containerreparationsvirksomhed mm., administrationsbygning til
havneoperatør samt havne - og havnerelateret virksomhed i
øvrigt. Containerterminalen udstyres med ship-to-shore
kraner mv., som placeres længst mod nord langs den
nordøstlige del af opfyldningen.
Erhvervshavnen indeholder endvidere en krydstogtterminal, der
kan betjene krydstogtskibe, færger og andre større
skibe, der bedriver erhvervsmæssig transport af passagerer,
biler mv.
Til nr. 3
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 a, stk. 3, at
containerterminalen anlægges i kote ca. 3 meter. Med kote ca.
3 meter menes, at der fyldes op, så terræn ligger ca. 3
meter over havet.
Det foreslås i § 26 a, stk.
3, at "Containerterminalen" ændres til
"Erhvervshavnen".
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den
foreslåede ændring i § 26 b, stk. 1, hvorefter der
kan etableres en 4. krydstogtterminal på område "I".
Område "I" vil herefter både indeholde en
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
mv. og en ny krydstogtterminal. Dette betegnes samlet som
erhvervshavnen. Den nye krydstogtterminal skal således
også anlægges i kote ca. 3 meter.
Til nr. 4
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 b, stk. 1, at
område "I" skal anvendes til containerterminal med
tilhørende bygninger og anlæg samt de fornødne
adgangsveje. Området kan ikke anvendes til andre
formål.
Det fremgår endvidere af § 26 b, stk. 2, at
område "II" skal anvendes til fornødne adgangsveje til
og fra containerterminalen med tilhørende bygninger og
anlæg samt eventuelt service- og vedligeholdelsesfaciliteter.
Området kan ikke anvendes til andre formål.
Område "I" og område "II" på opfyldningen
fremgår af metroselskabslovens bilag 2.
Det foreslås i § 26 b, stk. 1,
1. pkt., at det areal, som i dette lovforslags bilag 1 er
angivet med "I", anvendes til erhvervshavn med krydstogtterminal,
containerterminal og anden havne og havnerelateret virksomhed med
tilhørende bygninger og anlæg, de fornødne
adgangsveje og opmarcharealer samt service- og
vedligeholdelsesfaciliteter mv.
Det foreslås således, at område "I" og "II"
slås sammen og benævnes område "I".
Udstrækningen af område "I" samt koordinaterne for
området fremgår af det justerede kortbilag i bilag 1
til dette lovforslag.
Erhvervshavnen indeholder en krydstogtterminal, der kan betjene
krydstogtskibe, færger og andre større skibe, der
bedriver erhvervsmæssig transport af passagerer, biler
mv.
Containerterminalen består af en terminal med
tilhørende bygninger og anlæg. Det vil sige kraner og
opstillingspladser til containere, plads til anlæg af Ro/Ro
skibe, bilskibe og stykgodsskibe, opstillings - og parkeringsplads
til biler mm., værksteds- og indtjekningsfaciliteter, pakhuse
med tilhørende administration og speditionsvirksomhed,
containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm,
administrationsbygning til havneoperatør samt havnerelateret
virksomhed i øvrigt f.eks. virksomheder, der normalt er
beliggende i havneområder såsom jord og beton
virksomheder og virksomheder som forudsætter større
oplagsområder. Containerterminalen udstyres med ship-to-shore
kraner mv., som placeres længst mod nord langs den
nordøstlige del af opfyldningen.
De fornødne adgangsveje til og fra erhvervshavnen mv.
etableres i område "I". Udviklingsselskabet By & Havn I/S
træffer beslutning om, hvornår adgangsveje er
fornødne. Der er på nuværende tidspunkt ikke
taget endelig stilling til den konkrete placering af de
fornødne adgangsveje. Vejenes placering fremgår derfor
ikke af det foreslåede justerede kortbilag i bilag 1 til
dette lovforslag. Antallet af adgangsveje samt adgangsvejenes
konkrete placering vil senere fremgå af den
VVM-redegørelse (Miljøkonsekvensrapport for container
- og krydstogtterminal i Ydre Nordhavn, København), der er
under udarbejdelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 1, 1. pkt.,
medfører derudover, at der bliver mulighed for at
anlægge en ny 4. krydstogtterminal på Oceankaj på
område "I" på opfyldningen i Ydre Nordhavn. Terminalen
placeres nord for de tre eksisterende krydstogtterminaler på
Oceankaj.
Dette vil medføre, at kajstrækningen, der kan
anvendes til krydstogttrafik, øges fra de nuværende
1.100 meter til 1.800 meter. Formålet er at tilgodese den
fortsatte vækst inden for krydstogter mv., ligesom terminalen
på sigt kan modtage færger og andre større
passagerskibe.
Placeringen af den 4. krydstogtterminal fremgår af det
foreslåede justerede kortbilag, som er bilag 1 til dette
lovforslag.
Den eksisterende krydstogtterminal på 1100 meter er
beskrevet i "Landsplandirektiv af 14. december 2009 om
Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn". Med lovforslaget
foreslås det, at hele kajlængden på Oceankaj
(1800 meter) kan benyttes til krydstogtfaciliteter.
Kajlængden der kan benyttes til krydstogtfaciliteter udvides
således fra 1100 meter til 1800 meter. De ekstra 700 meter
var før primært reserveret til godstrafik, og vil
fremadrettet kunne anvendes til såvel krydstogtsvirksomhed
som anden havnerelateret virksomhed på den resterende
kajstrækning.
Den nye krydstogtterminal planlægges, så der mod
land bliver et offentligt tilgængeligt areal. Selve kajen vil
være indhegnet med et ISPS (International Ship and Port
Security) hegn svarende til det, der er etableret for de 3
eksisterende krydstogtterminaler på Oceankaj.
Udenoms arealerne forventes indrettet simpelt med
manøvreareal bestående af kørebaner og
vendeareal samt parkerings/opmarchbåse for
køretøjer, der transporterer passagerer til og fra
terminalen, og areal til lastning/losning af bagage og forsyninger
til skibet samt bortskaffelse af spildevand, affald og lign. fra
skibet.
Terminalbygningen planlægges opført i to-etager med
en højde på op til 25 meter. Bygningen forventes at
dække et areal på ca. 5.000 m2, svarende til ca. 10.000
etagemeter. Terminalbygningen forventes at have et udtryk, der
minder om de eksisterende terminalbygninger. Det kan dog blive
nødvendigt med et andet materialevalg. Terminalbygningen kan
uden for krydstogtssæsonen anvendes til andre formål
som f.eks. møder, konferencer, udstillinger mv., og
understøttes hele året transportmæssigt af
Metroen til Nordhavn, som vil gøre transporten af personer
til og fra terminaler med kollektiv trafik mulig.
De tre eksisterende krydstogtterminaler er indeholdt i den
gældende lokalplan for området: "Udvidelse af Nordhavn
og ny Krydstogtterminal - Lokalplan nr. 443 med tillæg nr. 1
vedtaget af Borgerrepræsentation i Københavns Kommune
den 20. juni 2012 og bekendtgjort den 2. august 2012. Da
arealanvendelsen for det område, hvor der med lovforslaget
foreslås at etablere en ny 4. krydstogtterminal er
udtømmende fastlagt, og kun kan ændres ved ny
lovgivning, er det ikke nødvendigt, at Københavns
Kommune udarbejder yderligere lokalplaner mv. for
området.
VVM-redegørelsen for flytning af den eksisterende
containerterminal fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn og
anlæg af yderligere krydstogtfaciliteter i Ydre Nordhavn
(Miljøkonsekvensrapport for container- og krydstogtterminal
i Ydre Nordhavn, København) er under udarbejdelse.
Til nr. 5
Det følger af metroselskabslovens § 26 b, stk. 2, at
område "II" skal anvendes til fornødne adgangsveje til
og fra containerterminalen med tilhørende bygninger og
anlæg samt eventuelt service- og vedligeholdelsesfaciliteter.
Området kan ikke anvendes til andre formål.
Som en konsekvens af den foreslåede ændring i §
26 b, stk. 1, 1. pkt. foreslås det at ophæve § 26 b, stk. 2, idet bestemmelsen i
§ 26 b, stk. 2 kan rummes i den foreslåede bestemmelse i
§ 26 b, stk. 1.
Til nr. 6
I henhold til metroselskabslovens § 26 b, stk. 3, skal
område "III" anvendes til rekreative formål.
Området kan ikke anvendes til andre formål.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2010-2011, A, L 162, side 10, at der med et
rekreativt område forstås, at området
henlægges som et ubebygget areal, som langs kysten kan
anvendes til rekreative faciliteter med et maritimt formål.
Anvendelsen skal desuden være forenelig med havnedriften i
naboområderne.
Det foreslås i § 26 b, stk. 3,
1. pkt., der bliver til stk. 2, 1. pkt., at "III"
ændres til "II".
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, den
foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 1. 1. pkt.,
hvorefter område "I" og "II" foreslås slået
sammen til område "I". Med den foreslåede ændring
bliver område "III" til område "II".
Til nr. 7
Det foreslås i § 26 b, stk. 3,
1. pkt., at det areal, som i lovforslagets bilag 1 er
angivet med "II", anvendes til maritime og rekreative
formål.
Med maritime og rekreative formål skal forstås, at
området henlægges som et ubebygget areal, som langs
kysten kan anvendes til rekreative faciliteter som eksempelvis
vådområder, udkigstårne, pontoner til kanoer og
kajakker samt andre mindre støttepunkter til fysisk
aktivitet. Området skal indrettes så det
understøtter sport og fysisk bevægelse i
området.
Området skal kunne indrettes med diversitet i
terrænet. Det skal være muligt at skabe
terrænbearbejdning op til kote ca. 25.0 meter for at skabe
udsigtspunkter. Det skal være muligt, at beplante
større områder med udsparing af lysninger og etablere
naturprægede vådområder og områder med krat
og bundbeplantning. I forbindelse med indretning skal der tages
højde for de naturhensyn og den naturpleje, området
tilsiger.
Anvendelsen skal desuden være forenelig med havnedriften i
naboområderne.
Det forudsættes, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S
sikrer, at arealet vil blive beplantet således, at det
fremtræder grønt og indbydende, og at der sker
beplantning af træer især på den vestlige side af
erhvervshavnen (område "II") senest samtidig med ibrugtagning
af containerterminalen (område "I"). Disse træer vil i
stort omfang ad åre kunne skærme af for udsigten fra
land til erhvervshavnen.
Til nr. 8
Det følger af metroselskabslovens § 26 b, stk. 3, 2.
pkt., at området benævnt med "III" ikke kan anvendes
til andre formål end rekreative formål.
Det foreslås, at § 26 b, stk. 3,
2. pkt. ophæves. Det følger af den
foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 3, 1. pkt., at
området kan anvendes til maritime og rekreative formål.
Bestemmelsen gør således udtømmende op med,
hvad området kan anvendes til, hvorfor den gældende
bestemmelse i § 26 b, stk. 3, 2. pkt. er
overflødig.
Til nr. 9
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 b, stk. 4, at
område "IV" bibeholdes som søterritorium. Der må
ikke foretages inddæmning eller opfyldning på dette
areal. Område "IV" fremgår af bilag 2 til loven.
Det foreslås i § 26 b, stk. 4,
1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., at "IV" ændres
til "III". Ændringen er en konsekvens af de foreslående
ændringer i § 26 b, stk. 1, 1. pkt. og § 26 b, stk.
3, 1. pkt., hvorefter henholdsvis område "I" og "II" bliver
til område "I", mens område "III" bliver til
område "II".
Område "III" fremgår af det foreslåede
justerede kortbilag, som er bilag 1 til dette lovforslag.
Der henvises til bemærkningerne til nr. 2 og nr. 4.
Til nr. 10
I henhold til metroselskabslovens § 26 b, stk. 5 kan de i
stk. 1-4 anførte anvendelser kun ændres ved lov.
Det foreslås, at § 26 b, stk.
5, ophæves. Det følger af bestemmelserne i stk.
1-3, hvad områderne (område "I", "II" og "III") kan
anvendes til, hvorfor en bestemmelse om, at disse
anvendelsesmuligheder kun kan ændres ved lov, er
overflødig.
Til nr. 11
Af bilag 2 til metroselskabsloven fremgår det, at
opfyldningen er opdelt i fire områder. Område "I",
"II", "III" og "IV".
I bemærkningerne til § 26 a, stk. 1, jf.
Folketingstidende 2010-2011, A, L 162, side 9, fremgår en
tabel med koordinaterne til område "I", "II" og "III"
på opfyldningen i Ydre Nordhavn.
Det foreslås med det justerede kortbilag i dette
lovforslags bilag 1, at der indsættes et nyt bilag 2, hvor den nye arealinddeling i tre
områder, område "I", "II" og "III" fremgår.
Det foreslås desuden, at en oversigt over
udstrækningen af område "I" og "II" angives i en tabel
med koordinaterne til bestemmende hjørne- og
knækpunkter for hver områdes rand som indsættes i
bilag 2. Koordinaterne er anført i det matrikulære
referencesystem UTM 32/ETRS 89, jf. bekendtgørelse om
matrikulære arbejder, nr. 597 af 30/5/2018.
Ved at indsætte en tabel med koordinaterne til
område "I" og "II" i et nyt kortbilag 2 opnås et bedre
overblik over områdernes inddeling på opfyldningen i
Ydre Nordhavn.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Det fremgår af § 34 i lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lov nr. 551 af 6. juni
2007 med senere ændringer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Dette lovforslag
gælder derfor ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 551 af 6. juli 2007 om
Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, som
ændret bl.a. ved lov nr. 632 af 14. juni 2011 og senest ved
lov nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer: | Kapitel 4 a | | | Containerterminal i
Københavns Havn | | 1. I overskriften til kapitel 4 a ændres
"Containerterminal" til: "Erhvervshavn". | | | | § 26 a. Udviklingsselskabet By &
Havn I/S kan i overensstemmelse med lovens bilag 2 opfylde et areal
i Københavns Havn ved Ydre Nordhavn samt anlægge en
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
samt de fornødne adgangsveje på det opfyldte areal.
Det opfyldte areal ejes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
er byzone. | | 2. I § 26 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
"containerterminal" til: "erhvervshavn". | Stk. 2. --- | | | Stk. 3. Containerterminalen anlægges i
kote ca. 3 m. | | 3. I § 26
a, stk. 3, ændres "Containerterminalen" til:
"Erhvervshavnen". | | | | | | | § 26 b. Det areal, som i lovens bilag 2
er angivet | | 4. §26 b,
stk. 1, 1. pkt., affattes således: | med »I«, anvendes til
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg
samt de fornødne adgangsveje. Området kan ikke
anvendes til andre formål. De tilhørende bygninger
må maksimalt være 25 m høje. | | »Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet med "I", anvendes til erhvervshavn med krydstogtterminal,
containerterminal og anden havne- og havnerelateret virksomhed med
tilhørende bygninger og anlæg, fornødne
adgangsveje og opmarcharealer samt service- og
vedligeholdelsesfaciliteter mv. « | | | | Stk. 2. Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet | | 5. § 26 b,
stk. 2, ophæves. | med »II«, anvendes til
fornødne adgangsveje til og fra containerterminalen med
tilhørende bygninger og anlæg samt eventuelt til
service- og vedligeholdelsesfaciliteter, opmarchbaner m.v. til brug
for havnedriften. Området kan ikke anvendes til andre
formål. | | Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4. | | | | Stk. 3. Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet | | 6. I § 26
b, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 2, 1. pkt., ændres
»"III"« til: »"II"«. | med »III«, anvendes til
rekreative formål. Området kan ikke anvendes til andre
formål. | | 7. I § 26
b, stk. 3, 1. pkt., ændres »rekreative
formål« til: »maritime og rekreative
formål«. | | | 8. § 26 b,
stk. 3, 2. pkt., ophæves. | | | | | | | Stk. 4. Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet med »IV«, bibeholdes som søterritorium.
Der må ikke foretages inddæmning eller opfyldning
på dette areal. | | 9. I § 26
b, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres
»"IV"« til: »"III"« | | | | Stk. 5. Den i stk. 1-4 anførte
anvendelse kan kun ændres ved lov. | | 10. § 26 b,
stk. 5, ophæves. | | | | | | 11. Bilag 2
affattes som bilag 1 til denne lov. |
|