Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 22. november 2018
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 1 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2-4.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1) Nr. 5
affattes således:
»5. § 26 b, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler,
som sikrer, at krydstogtterminalen forberedes til at kunne levere
landstrøm til skibe ved kaj.««
[Krydstogtterminalen skal
forberedes til at kunne levere landstrøm til skibe]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
2) Nr. 9
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3) Nr.
10 affattes således:
»10. § 26 b, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »III«,
anvendes til byudvikling. Bygningerne på arealet må
maksimalt være 25 m høje.««
[Det ca. 7,5 ha store areal, som
med lovforslaget frigøres til byudvikling, kan højst
bebygges i op til 25 meters højde]
Til bilag 1
4)
Bilaget affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler for at sikre, at
krydstogtterminalen, som etableres i erhvervshavnen, skal
forberedes til at kunne levere landstrøm til skibe, som
ligger ved kaj.
I den nuværende krydstogtkaj er der
nedlagt kabelrør, men der er ikke ført elkabler i
rørene. Den samme forberedelse til levering af
landstrøm forudsættes for den kommende
krydstogtterminal med dette ændringsforslag.
Ændringsforslaget ændrer ikke ved de almindeligt
gældende plan-, projekterings- og vvm-processer for et
projekt som etablering af krydstogtterminal, dog vil de skulle
gennemføres under iagttagelse af kravet om forberedelse til
levering af landstrøm.
Krydstogtskibe udleder store mængder
CO2, NOx og andre skadelige
partikler, da de anvender dieselolie, som er langt mere forurenende
end diesel til eksempelvis biler. Krydstogtturismen i
København er stigende, og det planlægges derfor at
etablere en ny krydstogtterminal. Jo flere krydstogtskibe, jo mere
luftforurening. Af hensyn til klimaet og beboerne i områderne
omkring krydstogtterminalerne er det derfor vigtigt at arbejde for
at minimere udledningen fra skibene, når de ligger til kaj.
Dette ændringsforslag er første skridt på vejen
mod at kunne levere landstrøm til de skibe, som er indrettet
til at modtage landstrøm.
Hvis ændringsforslaget vedtages og
det medfører øgede udgifter, vil ministeren optage
forhandlinger med Folketingets partier om finansieringen.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene indebærer,
at det ca. 7,5 ha store areal, som med lovforslaget frigøres
til byudvikling, højst kan bebygges i op til 25 meters
højde i lighed med erhvervshavnen. Ændringsforslaget
skal dermed sikre, at den visuelle påvirkning af
nærområderne ikke øges. Dette omfatter
særlig sikring af udkig fra Øresundskysten fra
eksempelvis Hellerup, Charlottenlund og Skovshoved.
Som følge af en ændret
arealinddeling på opfyldningen i Ydre Nordhavn
frigøres et areal på ca. 7,5 ha, som ikke
længere vil være udlagt til erhvervshavn og dermed
heller ikke omfattet af område »I«. Arealet vil
dermed ikke være omfattet af den
højdebegrænsning på bygninger på maksimalt
25 m, der fremgår af lovens § 26 b, stk. 1. Udvikling af
arealet til byudvikling vil i alle tilfælde skulle ske efter
sædvanlig planproces med fastlæggelse af
kommuneplanramme samt lokalplan for området.
I ændringsforslag nr. 3 til § 26
b, stk. 5, foreslås, at det ca. 7,5 ha store areal, som i
lovens bilag 2 er angivet med »III«, anvendes til
byudvikling. Bygningerne på arealet må maksimalt
være 25 m høje.
Der vil skulle udarbejdes lokalplan for
området efter de almindelige planprocesser herfor, men dette
vil skulle ske under iagttagelse af den foreslåede
højdebegrænsning på 25 m.
Ændringsforslag nr. 2
indebærer, at søterritoriet fortsat angives med
»IV«. Det sker som en konsekvensrettelse af
ændringsforslag nr. 3, hvor arealet i lovens bilag 2 angivet
med »III« kommer til at omfatte det område
på ca. 7,5 ha, som frigøres med lovforslagets
ændrede arealinddeling af opfyldningen i Ydre Nordhavn til
byudvikling.
Med lovforslaget var forudsat en
ændret arealinddeling fordelt på områderne
»I«, »II« og »III« på
opfyldningen i Ydre Nordhavn, hvor søterritoriet skulle
angives med »III« i lovens bilag 2. Da det ca. 7,5 ha
frigjorte areal til byudvikling med ændringsforslag nr. 3
får angivelsen »III«, foreslås det med
ændringsforslag nr. 2, at søterritoriet bibeholder
angivelsen »IV«, ligesom det er tilfældet i den
gældende lov.
Ændringsforslag nr. 4
indebærer, at bilag 1 i denne betænkning
indsættes som bilag 2 til loven. Det er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3, hvor det ca. 7,5 ha frigjorte areal
til byudvikling ved opfyldningen i Ydre Nordhavn på kortet i
bilag 1 får angivelsen »III« og
søterritoriet er angivet med »IV«.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 6. juli 2018
dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 366
(folketingsåret 2017-18). Den 3. oktober 2018 sendte
transport-, bygnings- og boligministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
»Bilag 2
Kort over
anvendelse af opfyldt areal i Københavns Ydre
Nordhavn
«