Fremsat den 3. oktober 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af bøde for
parkering på ramper, forhøjelse af parkeringsafgifter
for store køretøjer, Færdselsstyrelsens
mulighed for overtagelse af parkeringskontrollen og ændring
af klagemyndighed)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 693 af 8. juni 2017, lov nr. 697 af 8. juni 2017,
§ 1 i lov nr. 1557 af 19. december 2017 og senest ved lov nr.
732 af 8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 97 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Afgørelser efter stk. 2 og 3 kan påklages til
transport-, bygnings- og boligministeren.«
2. I
§ 99 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 3 kan påklages til transport-,
bygnings- og boligministeren.«
3. I
§ 118, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 7« til:
»stk. 8«.
4. I
§ 118 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af
§ 46, stk. 2, 2. pkt., udmåles en skærpet
bøde, hvis overtrædelsen er begået med
køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg.«
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 8-12.
5. I
§ 121, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »510
kr.«: »for køretøjer på ikke over
3.500 kg.«
6. I
§ 121 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Afgiften udgør 2.040 kr. for køretøjer hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
7. I
§ 122 a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan for statslige veje
bestemme, at kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der
nævnes i § 121, stk. 1, helt eller delvis overlades til
Færdselsstyrelsen.«
Stk. 2-4 bliver herefter til stk.
3-5.
8.
§ 122 a, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., affattes
således:
»Stk. 4.
Parkeringsafgift pålagt af en kommunal vejmyndighed i henhold
til bemyndigelse efter stk. 1 og 3 fordeles efter transport-,
bygnings- og boligministerens nærmere bestemmelser mellem
staten og den kommunale vejmyndighed, på hvis område
kontrollen udføres.«
9. I
§ 122 a, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»vejmyndighedens parkeringskontrol« til:
»parkeringskontrol«.
10. I
§ 134, stk. 4, ændres »stk. 8« til:
»stk. 9«.
11. I
§ 140, stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 9« til:
»stk. 10«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. Klager modtaget
før 1. januar 2019 over afgørelser truffet efter
færdselslovens § 97, stk. 2 og 3, og § 99, stk. 3,
afgøres af Rigspolitiet.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 122 a, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse
nr. 38 af 5. januar 2017, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 122 a, stk. 5.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Langs motorvejen er der 90 statslige rastepladser, hvor det er
gratis at parkere for alle, herunder også
lastbilschauffører. Grundlæggende er rastepladser
tiltænkt til pauser og kortere hvil. Virkeligheden er
imidlertid den, at mange lastbiler langtidsparkerer på
rastepladserne. Det er ikke hensigtsmæssigt, da mange
rastepladser ikke har faciliteterne hertil. Endvidere betyder det
også, at på visse rastepladser, hvor lastbiler
langtidsparkerer, optages parkeringspladserne fra de
chauffører, som ønsker at benytte pladserne efter
deres formål; nemlig kortere hvil.
På den baggrund besluttede regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti som et led
i aftalen om finansloven for 2018, at der skal indføres
tidsbegrænset parkering på 25 timer for lastbiler
på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Med
aftalen blev der afsat 14 millioner kr. i 2018 og 6 millioner kr. i
2019-2021 til opsætning af skilte og til administration og
kontrol med overholdelse af reglerne.
Tiltaget skal være med til at forhindre, at lastbiler
langtidsparkerer på danske rastepladser i strid med hensigten
bag disse. Samtidig skal tiltaget også være med til at
afspejle, at det efter regeringens opfattelse ikke er statens
opgave at stille gratis faciliteter til rådighed for at
løse lastbilserhvervets behov for længerevarende
ophold.
Som opfølgning på aftalen om indførelse af
tidsbegrænset parkering har regeringen og Dansk Folkeparti
besluttet, at den tidsbegrænsede parkering på 25 timer
skal ledsages af højere parkeringsafgifter for lastbiler,
som overskrider tidsbegrænsningen på rastepladserne,
eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale
vejnet. Samtidig skal bøden for parkering på
motorvejens til- og frakørselsramper også
forhøjes. Forhøjelserne skal være med til at
sikre, at førerne af lastbiler overholder
tidsbegrænsningen på 25 timer på de statslige
rastepladser, men samtidig sikre, at der ikke er et incitament for
lastbilschauffører til at holde ulovligt parkeret på
det øvrige vejnet, herunder på motorvejens til- og
frakørselsramper.
Hvis tidsbegrænsningen for lastbiler på statens
rastepladser skal overholdes, kræver det, at der også
løbende føres en kontrol med, at den bliver
overholdt. Vejdirektoratet overtog den 1. juli 2018 kontrollen
på de statslige rastepladser. Det er imidlertid vurderingen,
at kontrollen på sigt bedst varetages af
Færdselsstyrelsen, da Færdselsstyrelsen i forvejen
administrerer regler på tungvognsområdet, herunder
udfører styrelsen tillige visse kontrolopgaver i relation
til lastbilserhvervet.
Endelig indeholder forslaget en ændring af klagemyndighed
i forbindelse med afgørelser truffet af politiet om
færdselsregulering og afmærkning mv. Således
foreslås det, at klager skal indbringes for transport-,
bygnings- og boligministeren i stedet for Rigspolitiet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af parkeringsafgift for
køretøjer på over 3.500 kg.
2.1.1. Gældende ret
Udgangspunktet for overtrædelse af færdselslovens
regler om standsning og parkering er, at politiet kan
pålægge en afgift. Det følger af
færdselslovens § 121, stk. 1. Et sådant
pålæg udgør en forvaltningsretlig
afgørelse, som træffes af en forvaltningsmyndighed.
Kun i de tilfælde, hvor en overtrædelse af
færdselslovens standsnings- og parkeringsbestemmelser har
været til fare for andre eller unødigt voldt ulempe
for færdslen, straffes disse standsnings- og
parkeringsforseelser med bøde i medfør af
færdselslovens § 118, stk. 7. Bødestraf er ikke
en forvaltningsretlig afgørelse, men en straffeprocessuel
sag, som behandles efter retsplejelovens bestemmelser.
Om størrelsen af en afgift følger det af
færdselslovens § 121, stk. 5, 1. pkt., at afgiften for
overtrædelse af et forbud mod standsning- og parkering
omfattet af færdselslovens § 121, stk. 1, som
udgangspunkt udgør 510 kr.
Dog udgør afgiften 1.020 kr. i tre konkrete
tilfælde, jf. færdselslovens § 121, stk. 5, 2.
pkt. Det er 1) ved parkering ud for ind- og udkørsel til og
fra ejendom, 2) ved parkering uden brug af parkeringskort for
personer med handicap på parkeringsplads, som er reserveret
til generel anvendelse for personer med handicap, eller 3) ved
parkering med et andet køretøj på en
parkeringsplads, som er reserveret til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person med
handicap.
Afgiften på 1.020 kr. blev indsat ved en ændring af
færdselsloven i 2014. Baggrunden for skærpelsen af
afgiften i de tre tilfælde var, at der var behov for
yderligere at beskytte det særlige behov for let
tilgængelige parkeringsmuligheder for personer med handicap,
og hensynet til den gruppe af personer, der måtte have behov
for at anvende en ind- og udkørsel fra en ejendom.
Fælles for færdselslovens § 121, stk. 5, 1. og
2. pkt., er, at afgiftens størrelse er den samme for alle
køretøjer.
Endelig følger det af færdselslovens § 121,
stk. 6, at der for en overtrædelse omfattet af stk. 1 kan
pålægges én afgift i døgnet, idet der dog
tidligst kan pålægges en ny afgift, 24 timer efter at
den forrige er pålagt. Der kan dog højst
pålægges tre afgifter.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Forhøjelsen af parkeringsafgiften for
køretøjer med en tilladt totalvægt, der
overstiger 3.500 kg, fra 510 kr. til 2.040 kr., skal ses i
sammenhæng med regeringens ønske om at sætte ind
mod, at statens rastepladser på motorvejsnettet bruges til
langtidsparkering af lastbiler.
Det nuværende parkeringsafgiftsniveau på 510 kr. for
at parkere i strid med parkeringsreglerne i færdselsloven er
ikke tilstrækkeligt højt i forhold til at sikre, at
lastbiler ikke langtidsparkerer på de statslige rastepladser.
En afgift på 510 kr. for overtrædelsen af et
standsnings- og parkeringsforbud for køretøjer med en
tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg, herunder
lastbiler, findes således for lav, herunder også fordi,
at en overtrædelse som altovervejende hovedregel begås
af erhvervsaktører. Afgiftsforhøjelsen skal med andre
ord være så høj, at den tages seriøst og
dermed være med til at sikre, at chaufførerne ikke
foretrækker at modtage en parkeringsafgift og holde parkeret
i længere tid en 25 timer, frem for at overholde
tidsbegrænsningen og køre videre.
Det foreslås på den baggrund, at en parkeringsafgift
for overtrædelse af tidsbegrænsninger på
rastepladserne på motorvejsnettet forhøjes fra de
nuværende 510 kr. til det firedobbelte, dvs. 2.040 kr.
En parkeringsafgiftsforhøjelse - som kun omfatter
statslige rastepladser ved motorvejene - vurderes ikke
tilstrækkelig til at sikre, at lastbilschaufførerne
parkerer steder, som er indrettede til, at chaufførerne kan
opholde sig over længere tid. Der er således en ikke
ubetydelig risiko for, at chaufførerne vil søge ud
på det øvrige vejnet for at finde ledige
parkeringssteder, hvor parkeringsafgiften ikke er firedoblet.
Med forslaget hæves afgiften for ulovlig standsning og
parkering af køretøjer med en tilladt
totalvægt, der overstiger 3.500 kg., herunder lastbiler,
generelt, så den gælder på hele vejnettet i
Danmark. Det sikres således, at der ikke er incitament for
chaufførerne til at søge ud på det
øvrige vejnet alene med det formål at undgå en
højere parkeringsafgift. Forslaget betyder også, at
parkeringsafgifterne efter færdselsloven ikke længere
vil være den samme uanset karakteren af
køretøjet, men at afgiften forhøjes for visse
køretøjstyper.
Med den foreslåede ændring, vil en parkeringsafgift
på køretøjer med en tilladt totalvægt,
der overstiger 3.500 kg, herunder lastbiler, fremadrettet
også udgøre 2.040 kr. på det øvrige
vejnet i stedet for de nuværende 510 kr.
For køretøjer på 3.500 kg og derunder vil
der ikke ske nogen ændringer, hverken på rastepladserne
eller det øvrige vejnet.
Forslaget ændrer ikke på, at der fremadrettet - som
tilfældet også er i dag - kan pålægges op
til 3 afgifter for samme forseelse, hvis betingelserne herfor er
til stede.
2.2. Forhøjelse af bøde for parkering
på til- og afkørselsramper på motorvejsnettet
m.v.
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 46, stk. 2, 1.
og 2. pkt., at det på motorvej og på tilkørsels-
eller frakørselsvej til sådan vej ikke er tilladt at
foretage vending eller bakning. Der må ikke standses eller
parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser.
Forbuddet mod standsning og parkering i færdselslovens
§ 46, stk. 2, 2. pkt., gælder på hele
motorvejsnettet, hvortil - udover selve vejbanerne - medregnes
nødspor og rabat samt til- og frakørsler, herunder
også til- og frakørselsramper til
motorvejsrastepladser. Endvidere gælder forbuddet også
på motortrafikvejsnettet, jf. færdselslovens §
48.
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1,
nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§
14-52 straffes med bøde. Det følger endvidere af
færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. pkt., at bøder
for overtrædelse af færdselsloven og for
overtrædelse af forskrifter, der udstedes i medfør af
loven, udmåles til 1.000 kr. eller beløb derover, som
er deleligt med 500. Minimumsbøden i færdselslovens
§ 118 a, stk. 1, blev forhøjet fra 500 kr. til 1.000
kr. ved lov nr. 184 af 8. marts 2011 om
bødeforhøjelser, obligatorisk konfiskation af
køretøjer mv.
Overtrædelse af færdselslovens § 46, stk. 2, 2.
pkt., om standsning eller parkering på motorvejen eller
motortrafikvejen, jf. § 48, straffes som nævnt med
bøde. Ved overtrædelse af færdselslovens
standsnings- og parkeringsbestemmelser udenfor motorvejs- eller
motortrafikvejsnettet pålægges derimod som -
udgangspunkt - alene en afgift. Kun i de tilfælde, hvor
overtrædelse af de standsnings- og parkeringsbestemmelser,
der nævnes i § 121, stk. 1, nr. 1-8, har været til
fare for andre eller unødigt voldt ulempe for
færdslen, straffes disse standsnings- og parkeringsforseelser
også med bøde, jf. § 118, stk. 8.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
En forhøjelse af parkeringsafgiften for ulovlig parkering
på motorvejsrastepladserne risikerer at have den utilsigtede
konsekvens, at problemet med langtidsparkering med lastbiler og
andre tunge køretøjer flyttes til andre dele af
vejnettet. For at forhindre denne afledte effekt af
indførelsen af tidsbegrænset parkering på 25
timer, foreslås det, at den forhøjede parkeringsafgift
ikke kun skal gælde på motorvejsrastepladserne, men
også på det øvrige vejnet, herunder det
kommunale. Der henvises herved til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
I forlængelse af ovenstående er det vurderingen, at
det på samme måde er nødvendigt at forhindre, at
problemet med langtidsparkering med lastbiler og andre tunge
køretøjer flyttes fra motorvejsrastepladserne til
resten af motorvejsnettet, herunder motorvejsrastepladsernes til-
og frakørsler. På den baggrund forhøjes
bøden for standsning og parkering på motorvejsnettet,
herunder på til- og frakørsler til
motorvejsrastepladserne.
Overtrædelse af standsnings- og parkeringsforbuddet
på motorvejsnettet, herunder på til- og
frakørslerne til motorvejsrastepladserne, udløser i
dag en bøde på 1.000 kr.
På baggrund af forhøjelsen af parkeringsafgiften
fra 510 kr. til 2.040 kr. for ulovlig langtidsparkering på
motorvejsrastepladserne for tunge køretøjer
foreslås, at bøden for standsning og parkering
på motorvejsnettet, herunder til- og frakørslerne til
motorvejsrastepladserne, også forhøjes. Da standsning
og parkeringen på motorvejsnettet kan udgøre en
trafikfarlig situation, er det vurderingen, at bøden for
ulovlig standsning og parkering på motorvejsnettet skal
være forholdsmæssig højere end
parkeringsafgiften for ulovlig parkering på selve
rastepladsen.
Det foreslås derfor, at bøden for standsning og
parkering på motorvejsnettet, herunder til- og
frakørslerne til motorvejsrastepladserne, forhøjes
fra det nuværende beløb på 1.000 kr. til 3.000
kr.
Den forhøjede bøde vil alene skulle gælde
for køretøjer med en tilladt totalvægt, der
overstiger 3.500 kg, herunder lastbiler. Bøden for
overtrædelse af standsning- og parkeringsforbuddet på
motorvejsnettet begået med køretøjer med en
tilladt totalvægt, der ikke overstiger 3.500 kg, f.eks.
almindelig personbil, vil således fortsat som udgangspunkt
skulle udmåles til 1.000 kr.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i
relation til de foreslåede retningslinjer for
bødepåstanden for standsning og parkering på
motorvejnettet, at vedtagelse af lovforslaget ikke afskærer
domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen at fravige
det angivne bødeniveau i op- og nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder.
2.3. Parkeringskontrol til
Færdselsstyrelsen
2.3.1. Gældende ret
Færdselslovens udgangspunkt er i medfør af §
121, stk. 1, at politiet pålægger standsnings- og
parkeringsafgifter for overtrædelser af de regler, som er
nævnt i bestemmelsen. Transport, bygnings- og boligministeren
kan dog bestemme, at en vejmyndighed helt eller delvist kan
overtage denne kontrol, jf. § 122 a.
Ved vejmyndighed forstås den myndighed, som administrerer
en offentlig vej, jf. definitionen herom i vejlovens § 3, nr.
1. Det vil sige kommunalbestyrelserne for så vidt angår
det kommunale vejnet og Vejdirektoratet for så vidt
angår det statslige vejnet.
Det kan endvidere i medfør af færdselslovens §
122 a, stk. 2, aftales, at en vejmyndighed bemyndiger en anden
vejmyndighed til helt eller delvis at varetage kontrollen på
dens veje. Det kan herunder også aftales, at en kommunal
vejmyndighed varetager opgaver for den statslige vejmyndighed og
omvendt.
Parkeringskontrollen på det statslige vejnet varetages af
Vejdirektoratet.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I forbindelse med indførelsen af tidsbegrænset
parkering på 25 timer for lastbiler på statens
rastepladser ved motorvejene er der også behov for en
målrettet kontrol af, at reglerne bliver overholdt. Det er
også baggrunden for, at der som et led i aftalen om
finansloven for 2018 blev der afsat 14 millioner kr. i 2018 og 6
millioner kr. i 2019-2021 til opsætning af skilte og til
administration og kontrol med overholdelse af reglerne.
Under de nuværende regler er det kun vejmyndighederne, som
helt eller delvist kan overtage parkeringskontrollen fra politiet,
hvorfor der for de statslige rastepladser kun er hjemmel i
færdselsloven til, at Vejdirektoratet overtager
kontrollen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder, at
varetagelsen af parkeringskontrollen på statsvejene på
sigt skal varetages af Færdselsstyrelsen i stedet for
Vejdirektoratet. Færdselsstyrelsen er organisatorisk en del
af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det er ministeriets
vurdering, at kontrollen bedst varetages af
Færdselsstyrelsen, da styrelsen i forvejen administrerer
regler på tungvognsområdet, og herunder udfører
visse kontrolopgaver blandt andet i forhold til lastbiler.
Færdselsstyrelsen udfører i dag administrative tilsyn
med virksomheders efterlevelse af køre- og hviletidsreglerne
i hele Danmark. Derudover udfører styrelsen praktiske tilsyn
med bilsynsvirksomheder. Kontrollen med 25 timers
tidsbegrænsning på motorvejsrastepladser kan
således med fordel udføres i sammenhæng med de
eksisterende tilsynsopgaver hos Færdselsstyrelsen. Dertil
kommer, at styrelsen på synsområdet kan udstede
administrative bødeforelæg og således også
vil kunne gøre brug af erfaringer fra dette område i
forbindelse med opkrævning mv. af parkeringsafgifter.
Det foreslås derfor, at transport-, bygnings- og
boligministeren får hjemmel til at kunne bestemme, at
kontrollen på statsvejene helt eller delvist kan overtages af
Færdselsstyrelsen.
2.4. Ændring af klagemyndighed
2.4.1. Gældende ret
Færdselslovens kapitel 15 indeholder reglerne for
færdselsregulering og afmærkning mv. Omfattet heraf er
bl.a. færdselslovens § 97, stk. 2, hvoraf det
fremgår, at anvendelse af den afmærkning, der er
nævnt i færdselslovens § 95, på andre
private fællesveje end private fællesveje i byer og
bymæssige områder og private veje og broer,
kræver samtykke fra politiet. Endvidere kan politiet, hvor
det skønnes fornødent, forlange, at sådan
afmærkning tilvejebringes og bekostes af vej- eller
broejeren. Endelig kan politiet, hvor færdselsmæssige
grunde taler herfor, kræve, at afmærkning på
disse veje og broer, der ikke er i overensstemmelse med de
forskrifter, der udfærdiges i medfør af
færdselslovens § 95, stk. 1, fjernes.
Af færdselslovens § 97, stk. 3, fremgår det, at
såfremt en vej- eller broejer, der er berettiget til uden
tilladelse efter § 57, stk. 1, i lov om private
fællesveje at forbyde visse arter af færdsel,
ønsker at gennemføre et sådant forbud ved
opsætning af bomme eller på anden tilsvarende
måde, skal politiets godkendelse indhentes forinden.
Endvidere kan politiet påbyde særlig afmærkning
eller belysning af afspærringen, hvis den kan være til
fare for færdslen.
I medfør af færdselslovens § 99, stk. 3, kan
politiet forlange, at skilte, opslag, lysindretning og lignende,
der kan ses fra vej, fjernes, hvis de har lighed med
afmærkning efter færdselslovens § 95, stk. 1,
eller de i øvrigt kan virke vildledende eller være til
ulempe for færdslen.
Fælles for alle afgørelserne er, at klager
behandles i første instans af de lokale politimyndigheder i
de respektive politikredse. Loven regulerer imidlertid ikke,
hvilken myndighed der kan behandle en klage over politiets
afgørelse. På den baggrund rekursbehandles klager af
Rigspolitiet ud fra det almindelige forvaltningsretlige
over/underordnelsesforhold mellem politikredsene og Rigspolitiet,
som betyder, at en afgørelse kan påklages til en
myndigheds overordnede myndighed, såfremt klageadgangen ikke
er afskåret ved lov.
Øvrige klager over afgørelser truffet efter
reglerne i færdselslovens kapitel 15 behandles af transport-,
bygnings- og boligministeren, som ved en ressortomlægning i
juni 2015 overtog færdselsområdet fra
Justitsministeriet.
2.4.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder det
hensigtsmæssigt, at klager indenfor samme område
behandles af samme myndighed.
I de i færdselslovens kapitel 15 omhandlende regler for
færdselsregulering og afmærkning er udgangspunktet, at
afgørelser eller tvister afgøres af transport-,
bygnings- og boligministeren. Undtagelsen hertil er
afgørelser truffet efter færdselslovens § 97,
stk. 2 og 3, og § 99, stk. 3.
Uklarheden har medført, at der er givet forkert
klagevejledning, og at klagerne har været sendt til den
forkerte klageinstans til ulempe for borgerne.
Med forslaget skal klager over afgørelser truffet af
politiet efter færdselslovens §§ 97, stk. 2 og 3
samt § 99, stk. 3, fremadrettet ske til transport-, bygnings-
og boligministeren i stedet for Rigspolitiet.
Dermed samles klagesagsbehandlingen et sted, hvilket vil
være med til at forebygge tvivl for borgerne omkring, hvilken
myndighed de skal rette henvendelse til, hvis de ønsker at
påklage en afgørelse.
Det er hensigten, at kompetencen til at behandle klagesagerne
bliver delegeret til Vejdirektoratet.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
For så vidt angår kontrol med overholdelse af den
nye tidsbegrænsning på 25 timer på rastepladser
på motorvejsnettet er der i medfør af
finanslovsaftalen for 2018 afsat 14 millioner kr. i 2018 og 6
millioner kr. i 2019-2021 til opsætning af skilte om
tidsbegrænsning og til administration i øvrigt.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Med ændringen af klageadgangen for afgørelser
truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2 og 3, samt
§ 99, stk. 3, vil klagesager om afmærkning mv. blive
samlet hos Vejdirektoratet, hvilket vil gøre det mere
overskueligt for borgerne, som i dag skal klage til Rigspolitiet
ift. nogle af sagerne og til transport-, bygnings- og
boligministeren i andre sager efter reglerne i færdselslovens
kapitel 15.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 26. juni 2018
til den 7. september 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Brancheforeningen Danske Advokater, Danmarks
Frie AutoCampere, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Transport og Logistik - DTL, Danske Busvognmænd, Danske
Dagblades Forening, Dansk Parkeringsforening, Danske Regioner,
Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
DI Transport, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Fagligt
Fælles Forbund - 3F, Forenede Danske Motorejere - FDM,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet, ITD,
KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landdistrikternes
Fællesråd, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab,
Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rådet for Sikker Trafik,
Sammenslutning af Danske Småøer
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør "ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør "ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Med ændringen af klagemyndighed for
afgørelser truffet efter færdselslovens § 97,
stk. 2 og 3, samt § 99, stk. 3, vil klagesager om
afmærkning mv. - efter delegation - blive samlet hos
Vejdirektoratet, hvilket vil gøre det mere overskueligt for
borgerne. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af færdselslovens § 97, stk. 1, at
anvendelse af den afmærkning, der er nævnt i § 95,
på eller ved en privat fællesvej omfattet af
§§ 25-86 i lov om private fællesveje, jf. lovens
§ 3, kræver godkendelse. Såfremt der ved
afmærkningen indføres færdselsmæssige
bestemmelser omfattet af §§ 92 og 92 a, meddeles
godkendelsen efter reglerne i de nævnte bestemmelser.
Færdselslovens § 92 giver vejmyndigheden mulighed for
med samtykke fra politiet at træffe
færdselsmæssige bestemmelser om bl.a. parkering,
standsning, etablering af fodgængerfelter mv. I medfør
af færdselslovens § 92 a kan politiet med samtykke fra
vejmyndigheden træffe bestemmelse om indførelse af
ubetinget vigepligt og påbud om ensrettet færdsel.
Anden afmærkning godkendes af vejmyndigheden.
Ved vejmyndighed forstås den myndighed, som administrerer
en offentlig vej, hvilket vil sige kommunalbestyrelserne for
så vidt angår det kommunale vejnet og Vejdirektoratet
for så vidt angår det statslige vejnet.
Det følger af stk. 2, at anvendelse af den
afmærkning, der er nævnt i § 95, på andre
private fællesveje end de i stk. 1 nævnte og på
private veje og broer, kræver politiets samtykke. Politiet
kan, hvor det skønnes fornødent, forlange, at
sådan afmærkning tilvejebringes og bekostes af vej-
eller broejeren. Politiet kan, hvor færdselsmæssige
grunde taler herfor, kræve, at afmærkning på
disse veje og broer, der ikke er i overensstemmelse med de
forskrifter, der udfærdiges i medfør af § 95,
stk. 1, fjernes.
Af stk. 3 følger det, at såfremt en vej- eller
broejer, der er berettiget til uden tilladelse efter § 57,
stk. 1, i lov om private fællesveje at forbyde disse arter af
færdsel, ønsker at gennemføre et sådant
forbud ved opsætning af bomme eller på anden
tilsvarende måde, skal politiets godkendelse forinden
indhentes. Politiet kan påbyde særlig afmærkning
eller belysning af afspærringen, hvis den kan være til
fare for færdslen.
Det foreslås, at det i et nyt §
97, stk. 4, fremgår, at klager over afgørelser
truffet efter stk. 2 og 3 kan påklages til transport-,
bygnings- og boligministeren.
Med forslaget vil klager over politiets afgørelser
truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2 og 3
fremadrettet blive behandlet af transport-, bygnings- og
boligministeren i stedet for Rigspolitiet. Under de nuværende
regler er det Rigspolitiet, som behandler klager efter det
almindelige forvaltningsretlige over-/underordnelsesforhold.
Det er hensigten, at klagesagsbehandlingen delegeres til
Vejdirektoratet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i forslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af færdselslovens § 99, stk. 2, at
skilte, opslag, lysindretninger og lignende ikke må anbringes
på eller i forbindelse med afmærkning efter § 95,
stk. 1.
Af stk. 3 fremgår det, at politiet kan forlange, at
genstande af den i stk. 2 nævnte art, der kan ses fra vej,
fjernet, hvis de har lighed med afmærkning efter § 95,
stk. 1, eller de i øvrigt kan virke vildledende eller
være til ulempe for færdslen.
Det foreslås, at det i et nyt §
99, stk. 5, fremgår, at klager over afgørelser
truffet efter stk. 3 kan påklages til transport-, bygnings-
og boligministeren.
Med forslaget vil klager over politiets afgørelser
truffet efter færdselslovens § 97, stk. 2 og 3
fremadrettet blive behandlet af transport-, bygnings- og
boligministeren i stedet for Rigspolitiet. Under de nuværende
regler er det Rigspolitiet, som behandler klager efter det
almindelige forvaltningsretlige over-/underordnelsesforhold.
Det er hensigten, at klagesagsbehandlingen delegeres til
Vejdirektoratet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i forslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 4, indsættes et nyt stk. 7
i § 118. Ændringen i § 118, stk. 1, 1. pkt., er en
redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at
styknummereringen i § 118 ændres som følge af
indsættelsen af et nyt stykke 7 i § 118. Bestemmelsen i
lovforslagets § 1, nr. 1, indebærer ikke materielle
ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Det følger af færdselslovens § 46, stk. 2, 1.
og 2. pkt., at det på motorvej og på tilkørsels-
eller frakørselsvej til sådan vej ikke er tilladt at
foretage vending eller bakning. Der må ikke standses eller
parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser.
Forbuddet mod standsning og parkering i færdselslovens
§ 46, stk. 2, 2. pkt., gælder på hele
motorvejsnettet, hvortil - udover selve vejbanerne - medregnes
nødspor og rabat samt til- og frakørsler, herunder
også til- og frakørselsramper til
motorvejsrastepladser. Endvidere gælder det også for
motortrafikvejsmotornettet, jf. færdselslovens § 48.
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1,
nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§
14-52 straffes med bøde. Det følger endvidere af
færdselslovens § 118 a, stk. 1, 1. pkt., at bøder
for overtrædelse af færdselsloven og for
overtrædelse af forskrifter, der udstedes i medfør af
loven, udmåles til 1.000 kr. eller beløb derover, som
er deleligt med 500.
I Rigsadvokatens meddelelser om sanktionspåstande i
færdselssager er der fastsat nærmere retningslinjer for
anklagemyndighedens sanktionspåstande i sager om
overtrædelse af færdselsloven. Rigsadvokatens
meddelelser bygger på anvisninger i lovforarbejder om
sanktionsudmålingen for overtrædelse af
færdselsloven samt domstolenes praksis på
området. For så vidt angår bøden for
overtrædelse af standsnings- og parkeringsforbuddet i
færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt., følger det
af Rigsadvokatens meddelelse om færdsel på motorvej og
motortrafikvej, at overtrædelse af færdselslovens
§ 44-48 begået med motordrevet køretøj som
udgangspunkt straffes med en bøde på 1.000 kr.
Formålet med den forslåede nye bestemmelse i
færdselslovens § 118, stk.
7, er at forhøje bøden for overtrædelse
af forbuddet mod standsning og parkering på motorvejsnettet,
herunder på til- og frakørslerne til
motorvejsrastepladserne, fra det nuværende beløb
på 1.000 kr. til 3.000 kr. Formålet hermed er at
forhindre, at førere af tunge køretøjer
parkerer ulovligt andre steder på motorvejsnettet, herunder
på til- og frakørslerne til rastepladserne som
alternativ til parkering på selve rastepladserne.
Det forudsættes, at forslaget medfører en
forhøjelse af bødeniveauet fra 1.000 kr. til 3.000
kr.
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse for
overtrædelser af færdselslovens § 46, stk. 2, 2.
pkt., hvilket medfører, at den forhøjede bøde
vil skulle udmåles for standsning og parkering på hele
motorvejsnettet, hvortil - udover selve vognbanerne - medregnes
nødspor og rabat samt til- og frakørsler til
motorvejsrastepladser. Endvidere vil forslaget i medfør af
færdselslovens § 48 også finde anvendelse på
motortrafikvejsnettet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i
relation til de foreslåede retningslinjer for
bødepåstanden for standsning og parkering på
motorvejnettet, at vedtagelse af lovforslaget ikke afskærer
domstolene fra efter en konkret vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen at fravige
det angivne bødeniveau i op- og nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder.
De foreslåede retningslinjer for
bødeudmålingen for overtrædelser af
færdselslovens § 46, stk. 2, 2. pkt., vil alene finde
anvendelse for køretøjer, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, f.eks. lastbil. Bøden
for overtrædelse af standsnings- og parkeringsforbuddet
begået med køretøjer med en tilladt
totalvægt, der ikke overstiger 3.500 kg, f.eks. almindelige
personbiler, vil således fortsat skulle udmåles til
1.000 kr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1,
nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§
14-52 straffes med bøde. Dog fremgår det af §
118, stk. 7, at overtrædelse af de i § 121, stk. 1, nr.
1-8, nævnte bestemmelser og forbud kun straffes,
såfremt standsningen eller parkeringen har været til
fare for andre eller unødigt voldt ulempe for
færdslen.
Færdselslovens § 121, stk. 1, opregner de
bestemmelser om standsning og parkering, hvor politiet - i stedet
for en bøde - kan pålægge en afgift for
overtrædelse. Omfattet er bl.a. 1) forbuddet mod parkering
på cykelsti, gangsti og fortov, 2) parkering i strid med
standsnings- og parkeringsforbud og 3) parkering i strid med en
tidsbegrænsning mv.
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 5, 1.
pkt., at en afgift ved overtrædelse af reglerne om standsning
og parkering nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1,
udgør 510 kr.
Af færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt.,
fremgår det, at afgiften dog udgør 1.020 kr. ved 1)
parkering ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom i strid
med færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 2, 2) parkering
uden brug af parkeringskort for personer med handicap på
parkeringsplads, der efter færdselslovens § 92, stk. 1,
nr. 1, er reserveret til generel anvendelse af personer med
handicap, eller 3) parkering med et andet køretøj
på en parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er
reserveret til et eller flere bestemte køretøjer, som
anvendes af en person med handicap.
Fælles for bestemmelserne er, at de gælder for alle
køretøjer.
Det foreslås, at der i § 121, stk. 5, 1. pkt.,
tilføjes, at udgiften på 510 kr. gælder for
køretøjer på ikke over 3.500 kg. Baggrunden
herfor er, at køretøjer på ikke over 3.500 kg
fortsat - som udgangspunkt - skal have en afgift på 510 kr. i
medfør af færdselslovens § 121, stk. 5, 1.
pkt.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslagets § 1,
nr. 6, om forhøjelsen af afgiften for
køretøjer med en tilladt totalvægt, der
overstiger 3.500 kg.
Forslaget ændrer ikke ved, at overtrædelse af de i
§ 121, stk. 1, nr. 1-8, nævnte bestemmelser og forbud
kan straffes med bøde, såfremt standsningen eller
parkeringen har været til fare for andre eller unødigt
voldt ulempe for færdslen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af færdselslovens § 118, stk. 1,
nr. 1, at overtrædelse af færdselslovens §§
14-52 straffes med bøde. Dog fremgår det af §
118, stk. 1, nr. 7, at overtrædelse af de i § 121, stk.
1, nr. 1-8, nævnte bestemmelser og forbud kun straffes,
såfremt standsningen eller parkeringen har været til
fare for andre eller unødigt voldt ulempe for
færdslen.
Færdselslovens § 121, stk. 1, opregner de
bestemmelser om standsning og parkering, hvor politiet - i stedet
for en bøde - kan pålægge en afgift for
overtrædelse. Omfattet er bl.a. 1) forbuddet mod parkering
på cykelsti, gangsti og fortov, 2) parkering i strid med
standsnings- og parkeringsforbud og 3) parkering i strid med en
tidsbegrænsning mv.
Det følger af færdselslovens § 121, stk. 5, 1.
pkt., at en afgift ved overtrædelse af reglerne om standsning
og parkering nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1,
udgør 510 kr.
Af færdselslovens § 121, stk. 5, 2. pkt.,
fremgår det, at afgiften dog udgør 1.020 kr. ved 1)
parkering ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom i strid
med færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 2, 2) parkering
uden brug af parkeringskort for personer med handicap på
parkeringsplads, der efter færdselslovens § 92, stk. 1,
nr. 1, er reserveret til generel anvendelse af personer med
handicap, eller 3) parkering med et andet køretøj
på en parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er
reserveret til et eller flere bestemte køretøjer, som
anvendes af en person med handicap.
Af færdselslovens § 121, stk. 6, fremgår det,
at der for en overtrædelse omfattet af færdselslovens
§ 121, stk. 1, kan pålægges én afgift i
døgnet, idet der dog tidligst kan pålægges en ny
afgift, 24 timer efter at den forrige afgift er pålagt. Der
kan for samme overtrædelse højst pålægges
tre afgifter.
Fælles for bestemmelserne er, at de gælder for alle
køretøjer.
Det foreslås, at der indsættes et stykke som
fastslår, at afgiften for køretøjer med en
tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg, udgør
2.040 kr. Dette er for alle tilfælde af overtrædelser
for køretøjer omfattet af bestemmelsen, og der vil
ikke skulle gradueres imellem "almindelige" overtrædelser i
færdselslovens § 121, stk. 1, og tilfældene omtalt
i færdselslovens § 121, stk. 5, hvor afgiften er
forhøjet.
Forhøjelsen skal ses i lyset af indførelsen af
tidsbegrænset parkering på 25 timer for lastbiler
på de statslige rastepladser på motorvejen og skal
således være med til at sikre, at chaufførerne
overholder disse regler. Samtidig vil forhøjelsen
gælde for hele vejnettet og dermed være med til at
sikre, at der ikke er et incitament til at holde ulovligt parkeret
på resten af vejnettet.
Med ændringen er det ikke tiltænkt at ændre
på reglen om, at der for samme overtrædelse kan
pålægges op til tre afgifter. En overtrædelse vil
altså i yderste konsekvens kunne ende med en samlet udgift
på 6.120 kr.
Forslaget ændrer ikke ved, at overtrædelse af de i
§ 121, stk. 1, nr. 1-8, nævnte bestemmelser og forbud
kan straffes med bøde, såfremt standsningen eller
parkeringen har været til fare for andre eller unødigt
voldt ulempe for færdslen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 1,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan bestemme, at
kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i
færdselslovens § 121, stk. 1, omhandlende standsning og
parkering, helt eller delvist overlades til vejmyndigheden.
Ved vejmyndighed forstås den myndighed, som administrerer
en offentlig vej, hvilket vil sige kommunalbestyrelserne for
så vidt angår det kommunale vejnet og Vejdirektoratet
for så vidt angår det statslige vejnet.
Det foreslås, at der efter § 122 a, stk. 1,
indsættes et nyt stykke, som giver transport-, bygnings- og
boligministeren hjemmel til for statslige veje at bestemme, at
kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i
færdselslovens § 121, stk. 1, helt eller delvist
overlades til Færdselsstyrelsen.
Hensigten med forslaget er, at Færdselsstyrelsen, der
organisatorisk hører under Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, den 1. januar 2019 overtager kontrollen fra
Vejdirektoratet, herunder kontrollen med rastepladserne. Herefter
vil Vejdirektoratet ikke skulle stå for kontrollen. Det er
ministeriets vurdering, at kontrollen bedst varetages af
Færdselsstyrelsen, da styrelsen i forvejen administrerer
regler på tungvognsområdet, herunder udfører
styrelsen visse kontrolopgaver blandt andet i forhold til
tungvognsbranchen.
Til nr. 8
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 3,
at parkeringsafgift pålagt i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1 og 2 fordeles efter transport-, bygnings- og
boligministerens nærmere bestemmelser mellem staten og den
vejmyndighed, på hvis område kontrollen
udføres.
Det er ministeriets vurdering, at det ikke er
hensigtsmæssigt, når det fremgår af de
nuværende regler, at fordelingen sker mellem staten og
vejmyndighed, da en vejmyndighed også kan være
statslig. Det findes derfor hensigtsmæssigt, at det tydeligt
fremgår af færdselslovens § 122 a, at fordelingen
sker mellem staten og en kommunal vejmyndighed.
Derfor foreslås det ved en ny affattelse af
færdselslovens § 122 a, stk.
4, at en parkeringsafgift pålagt af en kommunal
vejmyndighed i henhold til bemyndigelse efter stk. 1 og 3, fordeles
efter transport-, bygnings- og boligministerens nærmere
bestemmelser mellem staten og den kommunale vejmyndighed, på
hvis område kontrollen udføres. Forslaget er en
sproglig præcisering, og ændrer ikke på de
gældende regler og praksis om fordeling mellem stat og
kommune.
Til nr. 9
Det følger af færdselslovens § 122 a, stk. 4,
at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om vejmyndighedens parkeringskontrol.
Sådanne regler er efter gældende ret fastsat i
bekendtgørelse nr. 877 af 25. juni 2018 om vejmyndighedernes
parkeringskontrol.
Det foreslås, at "vejmyndighedens parkeringskontrol"
ændres til "parkeringskontrol".
Ændringen skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring om et nyt stykke 2 i
færdselslovens § 122 a, som vil betyde, at også
Færdselsstyrelsen fremadrettet vil kunne få overdraget
opgaven med parkeringskontrollen på de statslige veje fra
Vejdirektoratet.
Da Færdselsstyrelsen ikke er en vejmyndighed, har
ministeren med de nuværende regler ikke hjemmel til at
fastsætte nærmere regler for Færdselsstyrelsens
parkeringskontrol.
Forslaget er en sproglig præcisering, som skal være
med til at sikre, at der også kan fastsættes
nærmere regler for Færdselsstyrelsen.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det, at der
indsættes et nyt stk. 7 i § 118. Ændringen i
§ 134, stk. 4, er en redaktionel
konsekvensændring, der skyldes, at styknummeringen i §
118 ændres som følge af indsættelsen af et nyt
stykke 7 i § 118. Bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr.
10, indebærer ikke materielle ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det, at der
indsættes et nyt stk. 7 i § 118. Ændringen i
§ 140, stk. 2, 3. pkt., er en
redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at
styknummeringen i § 118 ændres som følge af
indsættelsen af et nyt stykke 7 i § 118. Bestemmelsen i
lovforslagets § 1, nr. 11, indebærer ikke materielle
ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til §
2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar
2019.
Det følger af færdselslovens § 143, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland,
hvorfor de foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Af stk. 2 fremgår det, at
klager modtaget før den 1. januar 2019 behandles af
Rigspolitiet. Det betyder, at de klager, som Rigspolitiet modtager
til og med den 31. december 2018, vil skulle færdigbehandles
af denne, og ikke overdrages til Transport-, Bygnings - og
Boligministeriet.
Af stk. 3 fremgår det, at
bekendtgørelser udstedt af transport-, bygnings- og
boligministeren i medfør af færdselslovens § 122
a, stk. 4, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af nye forskrifter. Det betyder, at den
nuværende bekendtgørelse om vejmyndighedernes
parkeringskontrol også vil være gældende efter
ikrafttrædelsen af nærværende lovforslag.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 693 af 8. juni 2017, lov nr. 697 af 8. juni 2017,
§ 1 i lov nr. 1557 af 19. december 2017 og senest ved lov nr.
732 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | | | | § 97. | | | | | 1. I § 97
indsættes som stk. 4: | Stk.
1-3--- | | »Stk. 4.
Afgørelser efter stk. 2 og 3 kan påklages til
transport-, bygnings- og boligministeren.« | | | | | | | § 99. | | | | | 2. I § 99
indsættes som stk. 5: | Stk.
1-4--- | | »Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 3 kan påklages til transport-,
bygnings- og boligministeren.« | | | | | | | §
118. | | | Med bøde, jf. dog stk. 7, straffes
den, der: | | 3. I § 118,
stk. 1, 1. pkt., ændres
»stk. 7« til: »stk. 8« | 1) --- | | | | | | Stk.
2-11--- | | 4. I § 118
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke: | | | »Stk. 7.
Ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af
§ 46, stk. 2, 2. pkt., udmåles en skærpet
bøde, hvis overtrædelsen er begået med
køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg.« | | | Stk. 7-11 bliver herefter stk. 8-12. | | | | | | | §
121. | | | | | | Stk.
1-4--- | | | | | | Stk. 5.
Afgiften udgør 510 kr. Afgiften udgør dog 1.020 kr.
ved | | 5. I § 121,
stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»510 kr.«: »for køretøjer på
ikke over 3.500 kg.« | 1) Parkering ud for ind og udkørsel
til og fra ejendom i strid med § 29, stk. 3, nr. 2, | | | 2) Parkering uden brug af parkeringskort
for personer med handicap på parkeringsplads, der efter
§ 92, stk. 1, nr. 1, er reserveret til generel anvendelse for
personer med et eller flere bestemte køretøjer, som
anvendes af en person med handicap, eller | | | 3) Parkering med et andet
køretøj på en parkeringsplads, der efter §
92, stk. 3, er reserveret til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person med
handicap. | | | | | 6. I § 121
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke: | | | »Stk. 6.
Afgiften udgør 2.040 kr. for køretøjer hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.« | | | Stk. 6 bliver herefter stk. 7. | | | | | | | § 122
a. | | | | | | Transport-, bygnings- og boligministeren
kan bestemme, at kontrollen med overholdelse af de bestemmelser,
der nævnes i § 121, stk. 1, helt eller delvist overlades
til vejmyndigheden. | | | Stk. 2.
Vejmyndigheden kan efter aftale bemyndige en anden vejmyndighed til
helt eller delvist at varetage den parkeringskontrol, som i
medfør af stk. 1 overlades til vejmyndigheden. | | 7. I § 122
a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan for statslige veje bestemme, at kontrollen med
overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i § 121 stk.
1, helt eller delvis overlades til
Færdselsstyrelsen.« | Stk. 3.
Parkeringsafgift pålagt i henhold til bemyndigelse efter stk.
1 og 2 fordeles efter transport-, bygnings- og boligministerens
nærmere bestemmelser mellem staten og den vejmyndighed,
på hvis område kontrollen udføres. Reglerne i
§ 121, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3-6, finder tilsvarende
anvendelse. | | Stk. 2-4 bliver herefter til stk.
3-5 | Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om vejmyndighedens parkeringskontrol. | | 8. I § 122
a, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 4, 1. pkt., affattes
således: | »Stk. 4.
Parkeringsafgift pålagt af en kommunal vejmyndighed i henhold
til bemyndigelse efter stk. 1 og 3 fordeles efter transport-,
bygnings- og boligministerens nærmere bestemmelser mellem
staten og den kommunale vejmyndighed, på hvis område
kontrollen udføres.« | | | | | | | | | 9. I § 122
a, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »vejmyndighedens
parkeringskontrol« | | | til:
»parkeringskontrol.« | | | | §
134. | | | | | | Stk.
1-3--- | | | | | | Stk. 4. §
118, stk. 8, gælder ikke for de i stk. 1-3 nævnte
sager. | | 10. I §
134, stk. 4, ændres »stk. 8« til: »stk.
9«. | | | | | | | §
140. | | | | | | Stk.
1--- | | | | | | Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter, hvilke
bekendtgørelser udstedt i henhold til den tidligere lov der
forbliver i kraft efter den 1. maj 1977. Overtrædelse af
disse bestemmelser straffes med bøde. § 118, stk. 1,
nr. 2 og 3, og stk. 9, samt § 119 finder tilsvarende
anvendelse. | | 11. I §
140, stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 9« til:
»stk. 10.« |
|