Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 22. november 2018
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren
har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
121, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »510
kr.«: », jf. dog stk. 6.««
[Konsekvensrettelse]
2) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
121 indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Afgiften udgør 2.040 kr. for lastbiler og busser, hvis
tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.«
Stk. 6 bliver herefter stk.
7.«
[Parkeringsafgiftsforhøjelse
for lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg. ]
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag er det
foreslået, at det i færdselslovens § 121, stk. 5,
1. pkt., tilføjes, at afgiften for en overtrædelse af
et standsnings- eller parkeringsforbud er 510 kr. for
køretøjer på ikke over 3.500 kg. Dette
skyldtes, at der med lovforslaget som fremsat blev foreslået
en forhøjelse af afgiften for køretøjer over
3.500 kg.
Den foreslåede forhøjelse af
parkeringsafgiften for tunge køretøjer
begrænses med dette ændringsforslag, jf. det
foreslåede nr. 2, til kun at gælde for lastbiler og
busser over 3.500 kg. Der vil således - ligesom efter den
gældende færdselslov - fortsat være
køretøjer over 3.500 kg., som alene
pålægges den almindelige parkeringsafgift på 510
kr. Derfor er der behov for at ændre, at den almindelige
henholdsvis den foreslåede forhøjede afgift udstedes,
alt efter om der er tale om et køretøj over eller
under 3.500 kg.
Til nr. 2
I det fremsatte lovforslag er det
foreslået, at der efter færdselslovens § 121, stk.
5, indsættes et nyt stykke, hvor det fremgår, at
afgiften for en overtrædelse af et standsnings- eller
parkeringsforbud udgør 2.040 kr. for
køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg.
Under udvalgets behandling af lovforslaget
er der rejst spørgsmål om hensigtsmæssigheden i,
at forslaget også rammer private bilister, nærmere
bestemt autocampere, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500
kg.
Det er ikke hensigten med forslaget, at
private bilister skal være omfattet af
afgiftsforhøjelsen, da baggrunden for lovforslaget er at
sikre overholdelse af den indførte tidsbegrænsning
på maximalt 25 timers parkering på statens
rastepladser. Tidsbegrænsningen skal være med til at
sikre, at der er plads til korte hvil i overensstemmelse med
rastepladsernes formål og indretning.
Det foreslås derfor at begrænse
den kreds af køretøjer, som omfattes af den
foreslåede forhøjede afgift, således at
afgiftsforhøjelsen kun skal gælde for lastbiler og
busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg. Ved bus
menes en bil, som benyttes til personbefordring, og ved lastbil
forstås en bil, der er indrettet til at benyttes til
godsbefordring. Det forudsættes, at definitionerne af disse
køretøjer skal forstås i overensstemmelse med
den til enhver tid gældende definition heraf.
Med den foreslåede ændring vil
køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg, men som ikke er en lastbil eller bus, således -
ligesom i dag - være omfattet af den almindelige
parkeringsafgift på 510 kr., jf. færdselslovens §
121, stk. 5.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 27. juni 2018
dette udkast til udvalget, jf. Transport-, Bygnings- og
Boligudvalget alm. del - bilag 342 (folketingsåret 2017-18).
Den 3. oktober 2018 sendte transport-, bygnings- og boligministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |