Fremsat den 3. oktober 2018 af forsvarsministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af
værnepligtsloven
(Fritagelse for værnepligtstjeneste
for visse personer, der er blevet udskrevet til tjeneste før
2010)
§ 1
I værnepligtsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 225 af 13. marts 2006, som
ændret ved § 99 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 1, nr. 5, og § 30, stk. 3, ændres »§
29« til: »§ 29, stk. 1,«.
2. I
§ 29 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Værnepligtige, der er udskrevet til værnepligtstjeneste
før den 1. januar 2010 og siden er givet udsættelse i
medfør af §§ 27 og 28, er fritaget for
værnepligtstjeneste.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Værnepligtsloven giver i dag mulighed
for, at værnepligtige, der er udskrevet til tjeneste, i
begrænset omfang kan få udsat deres
værnepligtstjeneste. Endvidere kan værnepligtige helt
fritages for tjeneste, hvis de kan godtgøre, at en
sådan fritagelse har afgørende betydning for deres
eller deres pårørendes velfærd.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre indgik den 28. januar 2018 en ny seksårig
aftale for Forsvaret. Det fremgår af forligsaftalen, at
»Forsvarsministeren fremsætter forslag til lovgivning
om fritagelse af personer, der er blevet udskrevet til
værnepligtstjeneste før 2010, og siden er givet
udsættelse på møde jf. værnepligtslovens
bestemmelser«.
Lovforslaget udmønter denne del af
forligsaftalen. Med lovforslaget vil der således blive indsat
en ny bestemmelse i værnepligtsloven, hvorefter
værnepligtige, der er udskrevet til værnepligtstjeneste
før den 1. januar 2010 og siden er givet udsættelse
efter værnepligtslovens regler, er fritaget for
værnepligtstjeneste.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
Efter § 13, stk. 4, i
værnepligtsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 225 af 13.
marts 2006, som ændret ved § 99 i lov nr. 538 af 8. juni
2006, kan forsvarsministeren under den i værnepligtslovens
§ 27 angivne betingelse give værnepligtige
udsættelse med at møde til Forsvarets Dag indtil
udgangen af det år, i hvilket de fylder 25 år. Efter
værnepligtslovens § 27 kan udskrevne værnepligtige
gives udsættelse med møde til den første
samlede tjeneste indtil udgangen af det år, i hvilket de
fylder 26 år, når de godtgør, at
udsættelsen af hensyn til deres uddannelse eller af andre
grunde vil være af særlig betydning for dem.
Efter værnepligtslovens § 28 kan
der efter det tidspunkt, der er nævnt i § 27, kun gives
udsættelse med den første samlede tjeneste til
værnepligtige, der godtgør, at udsættelsen har
væsentlig betydning for deres eller deres
pårørendes velfærd. En sådan
udsættelse kan gives for indtil et år ad gangen og kan,
såfremt de nævnte forhold stadig foreligger, gives for
sammenlagt højst tre år.
Afgørelse om udsættelse i henhold
til værnepligtslovens §§ 27 og 28 træffes af
den myndighed, som af forsvarsministeren er bemyndiget til det, jf.
lovens § 30, stk. 1. Afgørelsen kan af den
værnepligtige indbringes for Værnepligtsnævnet,
men dog ikke senere end fire uger fra det tidspunkt, da den er
meddelt den værnepligtige, jf. værnepligtslovens §
30, stk. 2.
Herudover kan værnepligtige efter
værnepligtslovens § 29 fritages for
værnepligtstjeneste, når de i medfør af §
28 har opnået sammenlagt tre års udsættelse,
såfremt de godtgør, at fritagelsen har
afgørende betydning for deres eller deres
pårørendes velfærd. Afgørelse om en
sådan fritagelse træffes af
Værnepligtsnævnet efter indstilling fra
forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren
bemyndiger til det.
De nærmere rammer for udsættelse
efter værnepligtslovens §§ 27 og 28 er beskrevet i
cirkulære nr. 156 af 15. oktober 1999 om udsættelse af
tidspunktet for værnepligtiges møde for session og til
aftjening af værnepligt. Efter cirkulæret kan
udsættelse gives med baggrund i uddannelse, ophold i
udlandet, familiemæssige forhold eller økonomiske
grunde samt beskæftigelses- og erhvervsforhold.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Værnepligtslovens § 29 giver
mulighed for, at værnepligtige kan fritages for tjeneste, men
alene hvis de værnepligtige kan godtgøre, at
fritagelsen har afgørende betydning for deres eller deres
pårørendes velfærd.
Det følger af det nye forsvarsforlig
2018-2023, at der skal etableres en ordning, hvorefter der sker
fritagelse for personer, der er blevet udskrevet til
værnepligtstjeneste før 2010, og siden er givet
udsættelse på at møde, uanset om fritagelsen har
afgørende betydning for deres eller deres
pårørendes velfærd eller ej. Udmøntningen
heraf vil ikke kunne ske indenfor rammerne af gældende
ret.
Det foreslås på den baggrund, at
der i værnepligtsloven indsættes en ny bestemmelse, der
skaber hjemmel til, at værnepligtige, der er udskrevet til
værnepligtstjeneste før den 1. januar 2010 og siden er
givet udsættelse i medfør af værnepligtslovens
§§ 27 og 28, fritages for værnepligtstjeneste.
Fritagelsen vil ske automatisk, og der vil således ikke
skulle indgives en ansøgning.
Det vurderes, at den nye ordning vil omfatte
et mindre og maksimalt tocifret antal værnepligtige.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke væsentlige
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 27. juli 2018 til den 24. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Centralforeningen for
Stampersonel (CS), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen,
Hovedforeningen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD),
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hærens
Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Rigsombudsmanden Færøerne, Rigsombudsmanden
Grønland, samtlige byretspræsidenter og
Værnepligtsrådet.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Værnepligtslovens § 11, stk. 1, nr.
5, og § 30, stk. 3, regulerer afgørelseskompetencen i
sager, der er omfattet af værnepligtslovens § 29, d.v.s.
sager, hvor der skal træffes afgørelse om, hvorvidt en
værnepligtig kan fritages for tjeneste.
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås der indsat et nyt stk. 2 i § 29, som fritager
værnepligtige, der er udskrevet til værnepligtstjeneste
før den 1. januar 2010 og siden er givet udsættelse
for værnepligtstjeneste i medfør af lovens
§§ 27 og 28. Da denne ordning ikke vil kræve, at
der træffes afgørelse i de enkelte sager, vil det
foreslåede § 29, stk. 2, ikke skulle være omfattet
af værnepligtslovens regulering af
afgørelseskompetence. Det foreslås på den
baggrund, at værnepligtslovens henvisninger til § 29
konsekvensændres til § 29, stk. 1.
Til nr.
2
Det foreslås, at der i
værnepligtslovens § 29 indsættes et nyt stk. 2, som fritager værnepligtige, der
er udskrevet til værnepligtstjeneste før den 1. januar
2010 og siden er givet udsættelse for
værnepligtstjeneste i medfør af
værnepligtslovens §§ 27 og 28, for
værnepligtstjeneste.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse, at det er en forudsætning for fritagelsen, at
den pågældende værnepligtige hidtil har
fået udsættelse efter værnepligtslovens
§§ 27 og 28. Bestemmelsen omfatter således ikke
værnepligtige, der ulovligt er udeblevet. En
værnepligtig, der ulovligt er udeblevet, men
efterfølgende har fået udsættelse efter
værnepligtslovens §§ 27 og 28 og fortsat har en
sådan udsættelse, vil dog være omfattet af
bestemmelsen.
Værnepligtige, der opfylder
betingelserne i den foreslåede bestemmelse, vil automatisk
blive fritaget for værnepligtstjeneste. Der vil således
ikke skulle indgives en ansøgning om fritagelse.
Forsvarsministeriets Personalestyrelse vil umiddelbart efter lovens
ikrafttræden underrette de værnepligtige, der i
medfør af bestemmelsen fritages for
værnepligtstjeneste.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Værnepligtsloven gælder for
Færøerne og Grønland. Det er dog alene
værnepligtige, der har bopæl eller ophold i Kongeriget
Danmark med undtagelse af Færøerne og Grønland,
som skal møde til Forsvarets Dag, jf.
værnepligtslovens § 13, jf. § 5.
Det foreslås, at lovforslaget ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
det ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I værnepligtsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 225 af 13. marts 2006, som
ændret ved § 99 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages
følgende ændringer: | | | | § 11.
Værnepligtsnævnet afgør 1-4) --- 5) spørgsmål om fritagelse for
værnepligtstjeneste efter § 29 og 6) --- Stk. 2.
--- | | 1. I § 11, stk. 1, nr. 5, og § 30, stk. 3, ændres »§
29« til: »§ 29, stk. 1,«. | | | | § 30.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Afgørelse om fritagelse i henhold til § 29
træffes af Værnepligtsnævnet efter indstilling
fra forsvarsministeren eller den myndighed, forsvarsministeren
bemyndiger til det. | | | | | | § 29.
--- | | 2. I § 29 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Værnepligtige, der er udskrevet til værnepligtstjeneste
før den 1. januar 2010 og siden er givet udsættelse i
medfør af §§ 27 og 28, er fritaget for
værnepligtstjeneste.« |
|