Fremsat den 3. oktober 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Anvendelse af Landsbyggefondens midler og
Landsbyggefondens refusion af ydelsesstøtte)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1116 af 2. oktober 2017, som
ændret ved § 20 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, § 2
i lov nr. 1544 af 19. december 2017 og lov nr. 733 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 91, stk. 1, indsættes
efter 4. pkt. som nye punktummer:
»Investeringsrammen for 2019 og 2020, jf. 1. pkt.,
forhøjes med 100 mio. kr. i 2019 og 200 mio. kr. i 2020 til
lån til afdelinger beliggende i et udsat boligområde,
jf. § 61 a, stk. 1. Landsbyggefonden kan af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden
for en investeringsramme på 830 mio. kr. årligt i
perioden 2021-2026 give tilsagn om ydelsesstøtte til
lån til finansiering af renoverings- og forbedringsarbejder i
afdelinger beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61
a, stk. 1. Af den investeringsramme, der er nævnt i 6. pkt.,
anvendes op til 50 mio. kr. årligt til renoverings- og
forbedringsarbejder med henblik på afhændelse af
boligerne. Ikke anvendte beløb nævnt i 5.-7. pkt. kan
overføres til det efterfølgende år.
Beløbene i 5.-7. pkt. reguleres én gang årligt
med udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1.
januar 2019. Tilsagn fra senere år kan efter transport-,
bygnings- og boligministerens godkendelse fremrykkes, hvis dette er
nødvendigt for at realisere konkrete større
renoverings- og forbedringsindsatser.«
2. I
§ 91 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2015-2018« til: »2019-2026«
og »465 mio. kr.« ændres til: »380 mio.
kr.«
3. I
§ 91 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »2018 overføres til 2019« til:
»2026 overføres til 2027«.
4. I
§ 91 a, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »1. januar 2016« til: »1. januar
2019«.
5. § 91 a,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Landsbyggefonden kan af den ramme, der er nævnt i stk. 1,
årligt give tilsagn på op til 240 mio. kr. til tilskud
til huslejenedsættelser. Heraf målrettes 10 mio. kr.
årligt til dækning af en andel af tomgangslejen i
forbindelse med genhusninger fra et hårdt ghettoområde,
jf. § 61 a, stk. 4. Landsbyggefonden kan på de
vilkår, der er nævnt i § 134, helt eller delvis
bringe betaling af huslejetilskud til ophør. Beløbet
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.«
6. I
§ 92, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »2015-2018« til: »2019-2020«,
og »samlet ramme på 600 mio. kr.« ændres
til: »årlig ramme på 140 mio. kr.«
7. I
§ 92, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Støtte efter stk. 1 til nedrivning af almene boliger
i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, kan ydes
inden for en årlig ramme på 60 mio. kr. i perioden
2019-2026. Ikke anvendte beløb nævnt i 1. og 2. pkt.
kan overføres til det følgende år, herunder kan
ikke anvendte beløb i 2026 overføres til 2027.
Beløbene nævnt i 1. og 2. pkt. reguleres én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2019.«
8. I
§ 92, stk. 2, 2. pkt., der bliver
5. pkt., ændres »Indtil 200 mio. kr. af rammen«
til: »Rammen«.
9. I
§ 92 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Landsbyggefonden kan yde støtte efter stk. 1 til
boligafdelinger, der er omfattet af en afviklingsplan, jf. §
168 b, stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
10. I
§ 92 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »samt tilsagn efter § 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august
2011, eller efter § 11 a i lov om friplejeboliger i hvert af
årene 2015-2018« til: »samt tilsagn efter §
11 a i lov om friplejeboliger«.
11. § 92
b, stk. 1, affattes
således:
»Landsbyggefonden kan i årene 2019-2026
af de midler, der er overført til landsdispositionsfonden,
jf. § 89, inden for en ramme på 195 mio. kr.
årligt i 2019-2020, 190 mio. kr. årligt i 2021-2024 og
185 mio. kr. årligt i 2025-2026 med transport-, bygnings- og
boligministerens godkendelse give tilsagn om tilskud til
infrastrukturændringer, der gennemføres i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1. Ikke anvendte
beløb kan overføres til det efterfølgende
år, herunder kan ikke anvendte beløb i 2026
overføres til 2027. Beløbene nævnt i 1. pkt.
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.«
12. I
§ 96, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »§ 92, stk. 3« til: »§ 92,
stk. 4«.
13. I
§ 143 n ændres »§
92, stk. 3« til: »§ 92, stk. 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Landsbyggefondens midler | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Landsbyggefondens refusion af
ydelsesstøtte | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Den 8. maj 2018 indgik regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) en aftale med
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti om finansiering af indsatser for at
forebygge og nedbryde parallelsamfund og om Landsbyggefondens ramme
til fysiske forandringer af de udsatte boligområder m.v. i
perioden 2019-2026. Denne aftale skal ses i sammenhæng med to
andre politiske aftaler henholdsvis aftale af 9. maj 2018 om
initiativer på boligområdet, der modvirker
parallelsamfund indgået mellem regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti og aftale af 11. maj
2018 om forbud mod indflytning i de hårdeste
ghettoområder for ydelsesmodtagere i
kontanthjælpssystemet indgået med samme partier. Samlet
set er der tale om en omfattende indsats, der består af en
bred vifte af indsatser og værktøjer, som skal
forhindre dannelse af parallelsamfund.
Med dette lovforslag afsættes der
betydelige midler i Landsbyggefonden til at gennemføre
omfattende fysiske forandringer af de udsatte boligområder.
Det er aftaleparternes vurdering, at de fysiske indsatser skal
ledsages af en boligsocial indsats i de udsatte boligområder,
som kan forebygge ekstremisme og kriminalitet og understøtte
en positiv social udvikling i de udsatte områder. Endvidere
videreføres Landsbyggefondens refusion af statslige udgifter
til ydelsesstøtte på 25 pct.
Parterne er enige om:
- En ramme på
i alt ca. 5 mia. kr. i årerne 2021-2026, svarende til 830
mio. kr. årligt, til at gennemføre renoverings- og
forbedringsindsatser i de udsatte boligområder. Heraf
målrettes op til 50 mio. kr. årligt i årene
2021-2026 til renovering med henblik på salg.
- Forhøjelse
af ramme til renovering i de udsatte boligområder med 100
mio. kr. i 2019 og 200 mio. kr. i 2020.
- Rammen til
infrastrukturindsatser fastsættes til 190 mio. kr. i hvert af
årene 2021-2024 og 185 mio. kr. i hvert af årene 2025
og 2026 målrettet udsatte boligområder.
- Den eksisterende
ramme til infrastrukturindsatser forhøjes i 2019 og 2020 med
35 mio. kr. årligt for at sikre, at projekter i de udsatte
områder kan igangsættes hurtigere.
- Rammen til
boligsociale indsatser fastsættes til 380 mio. kr.
årligt i årene 2019-2026.
- Der
afsættes en ramme til nedrivninger i udsatte
boligområder på 60 mio. kr. årligt i årene
2019-2026. Derudover afsættes der 140 mio. kr. årligt i
2019 og 2020 til nedrivninger i ikke udsatte boligområder,
således at indsatsen kan fortsættes indtil
indgåelsen af en ny samlet boligaftale.
- Der
igangsættes en analyse af renoveringsbehovet i hele den
almene boligsektor. Analysen skal fastlægge behovet for
renovering - såvel støttet som ustøttet - i et
længere perspektiv.
- Ligeledes
igangsættes en analyse af Landsbyggefondens
forvaltningspraksis og kriterier for udmøntning af midler
inden for de politisk fastsatte rammer. Analysen afsluttes i
efteråret 2019.
Med afsæt i ovennævnte analyse af
renoveringsbehovet drøfter parterne i efteråret 2019
den samlede ramme til renovering og nedrivning for 2021-2026 inden
for rammerne af en langsigtet holdbar økonomi for
Landsbyggefonden.
Finansieringsaftalen skal ses som en
understøttelse af de to aftaler om henholdsvis initiativer
på boligområdet, der modvirker parallelsamfund og om
forbud mod indflytning i de hårdeste ghettoområder for
ydelsesmodtagere i kontanthjælpssystemet.
For flere af ghettoområderne er der
allerede besluttet og iværksat vigtige indsatser, der over
tid kan være med til at skabe en fysisk forandring i de
udsatte boligområder. Men hvis målet om, at der ikke
skal være ghettoer i Danmark i 2030, skal realiseres, er der
behov for en ekstra og langt mere kontant indsats. Der henvises til
det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje
(Nye kriterier for udsatte boligområder og
ghettoområder, initiativer til udvikling og afvikling af
ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og
udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af
kriminalitet m.v.) (L 38).
Med dette lovforslag tilvejebringes
finansiering til konkrete initiativer, der er målrettet de
boligområder, hvor udfordringerne med parallelsamfund er
størst, og hvor indsatsen i dag langt fra er
tilstrækkelig. Formålet er at sikre, at der ingen
ghettoer er i Danmark i 2030. Samlet vil ændringsforslaget
således bidrage til omdannelse af ghettoområder og
understøtte målsætningen om ikke at have
ghettoområder i 2030.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Landsbyggefondens midler
2.1.1. Gældende ret
Landsbyggefonden yder i dag støtte til
initiativer og større arbejder, der fysisk og socialt
gennemføres for at omdanne udsatte boligområder og
ghettoområder og åbne områderne i forhold til det
omgivende samfund.
Efter § 91, stk. 1, 1. pkt., i lov om
almene boliger m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1116 af 2.
oktober 2017 af lov om almene boliger m.v. (almenboligloven), kan
Landsbyggefonden af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden inden for en investeringsramme på
4.200 mio. kr. årligt i 2015 og 2016, 2.555 mio. kr. i 2017,
2.500 mio. kr. i 2018 og 2.300 mio. kr. årligt i 2019 og 2020
give tilsagn om ydelsesstøtte til lån til finansiering
af opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning og
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri.
Af disse investeringsrammer skal mindst 400
mio. kr. årligt anvendes til at gøre
boligorganisationernes byggeri mere egnet for mennesker med
handicap. Ligeledes kan der inden for den samlede investeringsramme
anvendes indtil 350 mio. kr. til gennemførelse af
energibesparende foranstaltninger i perioden 2015-2020, som ikke
vil kunne opnå støtte efter 1. pkt., hvoraf det
fremgår, at der kan gives tilsagn om ydelsesstøtte til
lån til finansiering af opretning, udbedring,
vedligeholdelse, forbedring, ombygning og sammenlægning af
lejligheder og miljøforbedring i almene boligorganisationers
byggeri.
Efter almenboliglovens § 91 a, stk. 1,
kan Landsbyggefonden i årene 2015-2018 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89 i
almenboligloven, inden for en årlig ramme på 465 mio.
kr. give tilsagn om tilskud til en boligsocial indsats samt til
lokal koordinering og evaluering i områder med udsatte almene
boligafdelinger, hvor der er konstateret væsentlige problemer
af økonomisk, social eller anden karakter, herunder
høj husleje, høj flyttefrekvens, stor andel af
boligtagere med sociale problemer, vold, hærværk eller
nedslidning af bygninger og friarealer. Det fremgår af §
91 a, stk. 3, at det er en forudsætning for tilskud, at
indsatsen indgår i en helhedsplan med en tilknyttet
finansieringsplan, der er udarbejdet af boligorganisationen og
godkendt af kommunalbestyrelsen.
Efter almenboliglovens § 91 a, stk. 2,
kan Landsbyggefonden af den ramme, der er nævnt i stk. 1,
årligt give tilsagn om tilskud for indtil halvdelen af rammen
til nedsættelse af huslejen i de almene boligafdelinger, der
er nævnt i stk. 1.
I forhold til nedrivning kan Landbyggefonden
yde støtte til nedrivning af almene boliger, jf.
almenboliglovens § 92, stk. 2, inden for en samlet ramme
på 600 mio. kr. i perioden 2015-2018. Indtil 200 mio. kr. af
rammen kan anvendes til nedrivning af hele boligafdelinger, som har
vedvarende høj boligledighed, er mere end 25 år gamle,
og efter Landsbyggefondens vurdering ikke kan videreføres.
Landsbyggefondens støtte kan udgøre op til 60 pct. af
det samlede støttebehov. Derimod kan Landsbyggefonden ikke
støtte nedrivninger af hele boligafdelinger, når
begrundelsen for nedrivningen ikke er de nævnte forhold.
Efter almenboliglovens § 92 b, stk. 1,
kan Landsbyggefonden i årene 2015-2020 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, inden for en
årlig ramme på 160 mio. kr., med transport-, bygnings-
og boligministerens godkendelse give tilsagn om tilskud til
infrastrukturændringer, der gennemføres i
områder, som opfylder mindst to af kriterierne i
almenboliglovens § 61 a, stk. 1, som definerer
ghettoområder.
Det er en forudsætning, at
infrastrukturændringer sker som led i en godkendt
helhedsplan, der indeholder en analyse af, hvordan
sammenhængen mellem det pågældende
boligområde og den omgivende by sikres.
Det fremgår af almenboliglovens §
96, at Landsbyggefonden kan betinge ydelse af støtte i
henhold til § 92, stk. 1, af, at kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen, herunder en eventuel almen
administrationsorganisation, medvirker til løsning af den
pågældende boligafdelings økonomiske problemer.
Fonden kan herunder stille krav om, at boligorganisationen anvender
midler, der er til dens rådighed i henhold til § 87. Af
§ 96, stk. 2, fremgår, at Landsbyggefonden kan betinge
ydelse af støtte efter § 91, stk. 1, § 91 a, stk.
1 og 2, § 92, stk. 1, og § 92 b af, at der ansøges
om transport-, bygnings- og boligministerens godkendelse af salg
efter kapitel 5 a i almenboligloven.
2.1.2. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der er et løbende stort behov for at
foretage renoveringer i det almene byggeri med henblik på at
styrke det almene byggeris konkurrenceevne bl.a. for at modvirke
tendenser til ghettoisering og for at udbedre sundhedsfarlige
forhold som f.eks. skimmelsvamp og PCB (miljøgifte anvendt i
byggematerialer). Som det grundlæggende udgangspunkt, og i
det omfang, at det er muligt og forsvarligt, skal
renoveringsarbejder finansieres af indtægter fra husleje
eller med midler fra boligorganisationens egenkapital. Først
når disse muligheder er opbrugt, kan Landsbyggefonden
træde til med støtte til ekstraordinære
renoveringsarbejder.
En række almene boligafdelinger vil ikke
kunne finansiere en sådan indsats gennem lejebetaling alene,
fordi betalingsevnen er lav i disse afdelinger, ligesom det ikke er
alle arbejder, der kan forudsættes finansieret via
lejeforhøjelser. Nedslidte og utidssvarende boliger og
boligområder appellerer ikke til en bredere kreds af
boligsøgende. Konkrete fysiske forbedringer som
renoveringer, tryghedsskabende indsatser og ændringer i det
arkitektoniske udtryk m.v. kan medføre en højere
attraktivitet og kan medvirke til at tiltrække nye beboere og
fastholde ressourcestærke beboere, som ellers ville
flytte.
Udsatte boligområder er typisk
kendetegnet ved at være etagebyggerier med
funktionsadskillelse og begrænset infrastruktur, som
bevirker, at områderne ofte lukker om sig selv og forekommer
isolerede i forhold til de omkringliggende byområder.
Isolationen besværliggør en egentlig integration af
boligområdet med den øvrige by, og det kan medvirke
til, at de udsatte boligområder forbliver socialt, fysisk og
kulturelt marginaliserede.
Tilsvarende betyder en dårligt planlagt
infrastruktur i de udsatte boligområder, at de ofte store
boligområder ikke deles op i naturlige og mindre lokalsamfund
i boligområdet. For at vende udviklingen i områderne
kan det være nødvendigt at gennemføre radikale
fysiske forandringer, herunder at nedrive en eller flere
boligblokke.
Det er vigtigt at skabe fysisk
sammenhæng mellem de udsatte boligområder og
nabokvartererne for at sikre kontakten med det omkringliggende
samfund. Det kan f.eks. være nyttigt at anlægge nye
veje ind gennem området, så der kommer en større
cirkulation, og boligområdet bliver delt op i mindre og
overskuelige enheder.
Erfaringer fra Holland og Frankrig viser, at
strategisk nedrivning af boliger kan fremme en positiv udvikling
ved at skabe plads til andre boligformer, nye trafikforbindelser
eller erhvervsarealer. På den måde opnås en bedre
sammenhæng med omkringliggende byområder. Der er
også i begrænset målestok erfaringer fra
Danmark.
Det er et mål for aftaleparterne at
afskaffe alle ghettoområder inden 2030. For at denne ambition
skal kunne indfries, er der behov for, at virkemidlerne, som er
nævnt ovenfor, kommer i anvendelse. Hidtil er dette kun sket
i større omfang i ganske få boligområder. Derfor
foreslås det i det samtidigt fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene
boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsatte
boligområder og ghettoområder, initiativer til
udvikling og afvikling af ghettoområder, skærpelse af
anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt
på grund af kriminalitet m.v.) (L 38), som forudsætning
for at Landsbyggefonden kan yde støtte til boligafdelinger,
som er en del af et hårdt ghettoområde, at
gennemførelse af en helhedsplan for boligområdet
reducerer andelen af almene familieboliger til højst 40 pct.
af boliger i området.
Betingelsen gælder i forhold til
støtte til renovering efter almenboliglovens § 91, stk.
1, støtte til boligsocial indsats efter almenboliglovens
§ 91 a, stk. 1, støtte til nedrivning af almene boliger
efter almenboliglovens § 92, stk. 1, og støtte til
infrastrukturændringer efter almenboliglovens § 92 b,
stk. 1.
Med den nuværende boligaftale er der
afsat midler til boligsociale indsatser og til nedrivning til og
med 2018, mens der er afsat investeringsrammer til renovering og
infrastruktur til og med 2020. Det foreslås at afsætte
samtlige af disse rammer for Landsbyggefondens midler frem til
2026.
Vedrørende den boligsociale indsats
efter den gældende § 91 a, stk. 1, foreslås det at
forlænge perioden med årene 2019-2026 til et
årligt beløb på 380 mio. kr. til den
boligsociale indsats i socialt udsatte boligområder.
Der er i forhold til den nuværende
boligaftale en tilpasning af beløbet fra 465 mio. kr.
årligt til 380 mio. kr. årligt.
Der skal fortsat være en tydelig
prioritering af midlerne til særligt veldokumenterede
indsatser, der effektfuldt kan løse de udsatte
boligområders udfordringer i forhold til dannelse af
parallelsamfund og målrettes kerneområder som
beskæftigelse, kriminalitetsforebyggelse, uddannelse og
integration.
Af den foreslåede boligsociale ramme
på 380 mio. kr. årligt kan op til 240 mio. kr.
årligt anvendes til huslejenedsættelser i socialt
udsatte boligområder. Heraf målrettes ca. 10 mio. kr.
årligt til dækning af en andel af tomgangslejen i
forbindelse med genhusninger fra de hårde
ghettoområder, jf. den foreslåede § 61 a, stk. 4,
i det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov
om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om
leje (Nye kriterier for udsatte boligområder og
ghettoområder, initiativer til udvikling og afvikling af
ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og
udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af
kriminalitet m.v.) (L 38). Ordningen indrettes på en
sådan måde, at der er et incitament til at mindske
perioder med tomgang mest muligt.
Ikke anvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kan
ikke anvendte beløb i 2026 overføres til 2027.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.
I forhold til nedrivning foreslås det,
at der af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, afsættes en årlig ramme
på 60 mio. kr. i perioden 2019-2026 til nedrivning af almene
familieboliger i de udsatte boligområder, jf. § 61 a,
stk. 1, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring
af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov
om leje (Nye kriterier for udsatte boligområder og
ghettoområder, initiativer til udvikling og afvikling af
ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og
udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af
kriminalitet m.v.) (L 38). Herudover foreslås det at
afsætte 140 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 til
nedrivninger i ikke udsatte boligområder. Ikke anvendte
beløb kan overføres til det følgende år,
herunder kan ikke anvendte beløb i 2026 overføres til
2027.
Med den nuværende boligaftale er der
afsat investeringsrammer til renovering frem til og med 2020.
Det foreslås at forhøje den
eksisterede investeringsramme til renovering med 100 mio. kr. i
2019 og med 200 mio. kr. i 2020, jf. almenboliglovens § 91,
så investeringsrammen for 2019 samlet er på ca. 2.400
mio. kr. og på ca. 2.500 mio. kr. i 2020. Derudover
afsættes der investeringsrammer på 830 mio. kr.
årligt i 2021-2026 med henblik på at give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning og
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedringer i
almene boligorganisationers byggeri i udsatte boligområder,
jf. § 61 a, stk. 1, i det samtidigt fremsatte forslag til lov
om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsatte
boligområder og ghettoområder, initiativer til
udvikling og afvikling af ghettoområder, skærpelse af
anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt
på grund af kriminalitet m.v.) (L 38). Rammen kan disponeres
fleksibelt over årene med henblik på
gennemførelsen af større renoveringsprojekter.
Tilsagn fra senere år vil kunne fremrykkes, hvis det er
nødvendigt for at realisere konkrete større
renoverings- og forbedringsindsatser. En fremrykning kan kun ske
på baggrund af en konkret ansøgning fra
Landsbyggefonden, som godkendes af transport-, bygnings- og
boligministeren. I vurderingen af ansøgningen vil der blive
lagt vægt på aktiviteten på byggeområdet og
de økonomiske konjunkturer, ligesom Finansministeriet vil
blive inddraget i vurderingen.
Med den nuværende boligaftale er der
afsat infrastrukturmidler frem til og med 2020. Det foreslås
at forhøje rammen til infrastrukturændringer med 35
mio. kr. i hvert af årene 2019 og 2020, så der samlet
er ca. 195 mio. kr. årligt i 2019 og i 2020, jf.
almenboliglovens § 92 b for at sikre, at projekter i de
udsatte boligområder kan sættes i gang hurtigere.
Derudover afsættes der til
ovennævnte infrastrukturramme 190 mio. kr. årligt i
2021-2024 og 185 mio. kr. årligt i 2025-2026. Ikke anvendte
beløb kan overføres til det følgende år,
herunder kan ikke anvendte beløb i 2026 overføres til
2027. Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.
Det bemærkes, at det foreslås i
§ 96, stk. 3, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene
boliger og lov om leje (L 38), at Landsbyggefonden skal stille som
betingelse for at yde støtte fra de foreslåede rammer
i henhold til §§ 91, 91 a, 92 og 92 b til
boligafdelinger, der er beliggende i et hårdt
ghettoområde, at helhedsplanen for boligområdet
reducerer andelen af almene familieboliger frem til 2030 til den
andel, der er fastsat i den godkendte udviklingsplan i henhold til
almenboligloven. Boliger, som rives ned, eller som er blevet
nedrevet i perioden siden 2010, kan tælles med ved
opgørelsen. Det er en forudsætning for at tælle
nedrevne boliger med, at de ikke er blevet erstattet af nye almene
boliger i boligområdet. Erhvervsareal indgår i
opgørelsen af antal boliger, således at 75 m2
erhvervsareal opgøres som en bolig.
Midlerne, som forhøjer rammerne til
infrastrukturændringer og renovering i 2019 og 2020, er nye
midler, og det vil derfor være et krav for
udmøntningen af midlerne til boligafdelinger, der er
beliggende i et hårdt ghettoområde, jf. den
foreslåede § 61 a, stk. 4, i det samtidigt fremsatte
forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov
om leje af almene boliger og lov om leje (Nye kriterier for udsatte
boligområder og ghettoområder, initiativer til
udvikling og afvikling af ghettoområder, skærpelse af
anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt
på grund af kriminalitet m.v.) (L 38), at deres helhedsplan
skal nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40
pct. De allerede afsatte rammer til renovering og
infrastrukturændringer i 2019 og 2020 udmøntes efter
de hidtil gældende kriterier for udmøntning.
For investeringsrammerne til renovering for
2019 og 2020, som er afsat i medfør af boligaftalen af 2014,
skal mindst 400 mio. kr. årligt anvendes til at gøre
boligorganisationernes byggeri mere egnet for mennesker med
handicap. Af de samlede investeringsrammer for 2015-2020 kan indtil
350 mio. kr. anvendes til gennemførelse af energibesparende
foranstaltninger. Det er ikke et krav for udmøntningen af de
allerede afsatte midler til boligafdelinger beliggende i et
ghettoområde, jf. den foreslåede § 61 a, stk. 4, i
det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje
(L 38), at deres helhedsplan skal nedbringe andelen af almene
familieboliger til højst 40 pct.
Det foreslås derudover i
almenboliglovens § 92, stk. 3, at Landsbyggefonden skal kunne
yde støtte til almene boligafdelinger som led i en
afviklingsplan, jf. den foreslåede § 168 b i
almenboligloven.
I tabel 1 er vist en oversigt over de nye
rammer. For renovering og infrastruktur er det for 2019 og 2020
forøgelsen af de gældende rammer, der er vist.
| Tabel
1. Foreslåede rammer for
renovering, nedrivning, infrastrukturforbedring og boligsocial
indsats (mio. kr. i 2018-priser). | | | | | | | | | | | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Renovering | 100 | 200 | 830 | 830 | 830 | 830 | 830 | 830 | Nedrivning - ikke udsatte
områder | 140 | 140 | | | | | | | Nedrivning -udsatte områder | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | Infrastruktur | 35 | 35 | 190 | 190 | 190 | 190 | 185 | 185 | Boligsocial indsats, heraf
huslejenedsættelse, max | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 | | | | | | | | | |
|
For så vidt angår rammen for
indsatser i andre boligområder end udsatte
boligområder, vil rammen for nedrivning fra og med 2021 samt
renoveringsrammen blive fastsat senere i forbindelse med
indgåelse af den samlede boligaftale. Der igangsættes
på baggrund af aftale af 8. maj 2018 som led i forberedelsen
af den samlede boligaftale en analyse af renoveringsbehovet i den
almene boligsektor. Analysen skal fastlægge behovet for
renovering - såvel støttet som ustøttet - i et
længere perspektiv. Opgørelsen skal fremtidssikres,
så den kan ajourføres i takt med kommende
boligaftaler. Analysen skal endvidere kortlægge behovet for
midler til nedrivning. Endeligt skal det kortlægges, hvordan
energiforbruget i de almene boliger reduceres i forbindelse med
støttede og ustøttede renoveringer og inden for
rammerne af bygningsreglementets krav. Analysen udarbejdes af
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med inddragelse af
Landsbyggefonden og eksterne eksperter. Analysen finansieres af
Landsbyggefonden og forventes afsluttet i efteråret 2019.
Derudover igangsættes der en analyse af
Landsbyggefondens forvaltningspraksis og kriterier for
udmøntning af midler inden for de politisk fastsatte rammer.
Analysen skal bidrage til at sikre en effektiv anvendelse af
midlerne til gavn for beboerne i den almene sektor, og at midlerne
går til de boligområder, der har størst behov.
Analysen forventes afsluttet i efteråret 2019.
2.2. Landsbyggefondens refusion af
ydelsesstøtte
2.2.1. Gældende ret
Landsbyggefonden er en selvejende institution
etableret ved lov med det formål at fremme det almene
byggeris selvfinansiering, jf. almenboliglovens § 76.
Landsbyggefonden har siden 2002 bidraget til
at dække en andel af statens udgifter til
ydelsesstøtte, som er en del af den støtte, der ydes
til etablering af almene boliger og friplejeboliger. Bidraget fra
Landsbyggefonden er fastsat i almenboligloven.
I 2002 blev det aftalt at nedsætte den
kommunale grundkapital fra 14 pct. til 7 pct. i perioden 15. juni
2001 til 14. juni 2014. Dette førte til højere
statslige udgifter til ydelsesstøtte, dels fordi staten
overtog halvdelen af den kommunale støtte, dels fordi
aktiviteten blev øget.
Omkring Landsbyggefondens bidrag til
ydelsesstøtten blev det aftalt, at Landsbyggefondens bidrag
skulle dække de statslige merudgifter som følge af
nedsættelse af den kommunale grundkapital. De statslige
merudgifter blev opgjort som forskellen mellem de statslige
finanslovskøn før ændringen og de faktiske
udgifter. Som følge af variationer i byggeriets omfang
udgjorde refusionen mellem 53 pct. (2004) og 71 pct. (2002).
I 2005 blev det aftalt, at Landsbyggefonden
skulle refundere 50 pct. af statens samlede udgifter til
ydelsesstøtte til nybyggeri, hvortil der meddeles tilsagn i
2005 og 2006. Samtidig blev der fastsat et loft over statens udgift
til ydelsesstøtte på 1,3 mia. kr. i hvert af
årene 2005 og 2006. Landsbyggefonden skulle dække
udgifter over loftet.
Den gældende opgørelsesmetode for
Landsbyggefondens bidrag til statens udgifter til
ydelsesstøtte blev fastlagt ved lov nr. 547 af 6. juni 2007
om ændring af almenboligloven og friplejeboligloven.
Staten betaler i dag støtte til den
almene boligsektor i form af ydelsesstøtte, jf. § 130 i
almenboligloven, og til visse friplejeboliger, jf. § 13 i lov
om friplejeboliger, jf. bekendtgørelse af lov nr. 1162 af
26. oktober 2017 om friplejeboliger (friplejeboligloven).
Ydelsesstøtten beregnes som forskellen mellem de samlede,
faktiske ydelser på lånet og låntagers betaling.
I dag betaler staten, opgjort på tidspunktet for
fastsættelsen af Landsbyggefondens refusion, 75 pct. af den
beregnede ydelsesstøtte, og Landsbyggefonden betaler 25
pct.
Refusionen af de statslige udbetalinger af
ydelsesstøtte fra Landsbyggefonden opgøres i dag
på baggrund af et beregnet ydelsesforløb for hver
enkelt tilsagnsårgang. Ydelsesprofilen, der ligger til grund
for Landsbyggefondens refusion til staten, fastlægges 21
måneder efter tilsagnet, og gives med udgangspunkt i det
skønnede gennemsnitlige renteniveau for den foretrukne
lånetype over lånets fulde løbetid. Ved
beregningen anvendes de rente- og inflationsforudsætninger,
som ligger til grund for budgetteringen af ydelsesstøtten
på finansloven for det andet år efter
tilsagnsåret. For lån med 100 pct. statsgaranti efter
§ 128 a, stk. 1, anvendes dog renteforudsætninger for
tilsvarende lån uden statsgaranti på 100 pct. Dette
følger af lov nr. 733 af 8. juni 2018. Landsbyggefondens
refusionsprofil justeres ikke efterfølgende, selv om
renteniveauet ændrer sig. Det betyder, at staten i dag
bærer den renterisiko, der herefter er forbundet med
ydelsesforløbet.
Efter almenboliglovens § 92 a, stk. 1,
bidrager Landsbyggefonden i perioden 2015-2018 med et beløb
til staten, som svarer til 25 pct. af statens udgifter til
ydelsesstøtte til boliger med tilsagn efter §§ 115
og 117 samt tilsagn om ydelsesstøtte til friplejeboliger
efter § 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter
friplejeboliglovens § 11 a. Landsbyggefonden betaler dog ikke
bidrag for universitetsnære almene ungdomsboliger, jf.
almenboliglovens § 115, stk. 6.
Reglerne om Landsbyggefondens bidrag til
statens udgifter til ydelsesstøtte er løbende blevet
ændret siden 2002. Efter den nuværende ordning og i
perioden 2007-2014 har Landsbyggefonden refunderet 25 pct. af
ydelsesstøtten for nybyggerier med tilsagn efter
§§ 115 og 117 samt efter § 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august
2011, eller efter § 11 a i friplejeboligloven.
2.2.2. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der vil også i de kommende år
være behov for at bygge nye almene boliger og friplejeboliger
med støtte. Landsbyggefonden vil i de kommende år
oppebære betydelige indtægter primært fra
indbetalinger af likvide midler fra almene boligafdelinger og
friplejeboliger, som ikke længere har indestående
prioritetslån.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
vurderer, at Landsbyggefonden inden for rammerne af en holdbar
økonomi også fremover vil kunne bidrage til at
dække en andel af statens udgifter til ydelsesstøtte
til nye almene boliger og friplejeboliger.
Det foreslås, at Landsbyggefondens
refusion fra 1. januar 2019 og fremover fastsættes til 25
pct. af statens udgifter til ydelsesstøtten til nye almene
boliger og friplejeboliger i de enkelte tilsagnsår. Den
nuværende opgørelsesmetode videreføres
uændret.
3. Økonomiske og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Forslaget vedrørende Landsbyggefondens
bidrag til ydelsesstøtte til nybyggeri af almene boliger og
friplejeboliger medfører mindreudgifter for staten, idet den
nuværende boligaftale udløber med udgangen af 2018.
Mindreudgifterne har på forhånd været
indbudgetteret på finansloven for 2018. De anførte
beløb nedenfor er angivet i 2018-priser og baseret på
de aktivitets-, rente- og inflationsforudsætninger, der er
anvendt på finansloven for 2018 og er derfor behæftet
med usikkerhed.
Ovennævnte statslige mindreudgifter
opgjort som nutidsværdi forudsættes at udgøre
156,9 mio. kr. i 2019 og 199,3 mio. kr. om året i perioden
2020-2022. På finansloven for 2018 er disse beløb
optaget på § 28.81.05.10. Indtægter fra
Landsbyggefonden som en teknisk videreførsel med en
refusionsandel på 25 pct. På kontoen oppebæres
statens indtægter vedrørende Landsbyggefondens
medfinansiering af nybyggeri af almene boliger og
friplejeboliger.
De statslige indtægter ved den
foreslåede refusionsandel på 25 pct. fra 2019 og frem
er således identisk med de teknisk videreførte
refusionsbeløb, hvorfor lovforslaget ikke indebærer
statslige mer-/mindreudgifter i forhold til finansloven for
2018.
Forslagene om Landsbyggefondens bidrag til
statens udgifter til nybyggeri, udgifter til renovering og til en
boligsocial indsats samt til nedrivning og til infrastruktur har
konsekvenser for Landsbyggefondens landsdispositionsfond og
indebærer en forøgelse af Landsbyggefondens
udgifter.
Landsbyggefondens merudgifter antages at
udgøre 113 mio. kr. i 2019, 244 mio. kr. i 2020, 376 mio.
kr. i 2021 og 510 mio. kr. i 2022. Fondens merudgifter når et
maksimum på 678 mio. kr. i 2026, hvorefter merudgifterne
falder og vil udgøre omkring 150 mio. kr. i 2050.
Beløbene er i 2018-priser.
Under de gældende forhold ventes
Landsbyggefonden frem til 2021 at have årlige underskud, som
ventes at toppe i 2020 med 226 mio. kr. (2018-priser). Underskuddet
finansieres ved optagelse af statslån. Den foreslåede
forøgelse af Landsbyggefondens udgifter ventes at
medføre, at underskuddet varer frem til 2023 og topper med
471 mio. kr. (2018-priser) i 2020.
Forøgelsen af Landsbyggefondens
udgifter medfører en forøgelse af statslånet og
afledte rentebetalinger. Hvis der ikke var afsat nye rammer til
renovering, nedrivning m.v. efter 2018, så skønnes
det, at statslånet ville nå et maksimum i 2020 på
6,5 mia. kr. (2018-priser), og at lånet ville kunne afvikles
inden udgangen af 2029. Forslaget ventes at medføre, at
statslånet vil nå et maksimum på 7,2 mia. kr. i
2022, og at det vil være tilbagebetalt i 2032.
Ud over ovennævnte forhold, der netto er
økonomisk neutrale for staten, er der ikke andre
økonomiske konsekvenser fra staten.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for de
kommunale udgifter til grundkapital til nybyggeri af almene
boliger.
Det vurderes således, at lovforslaget
ikke vil have økonomiske konsekvenser for kommunerne. Med
udgangspunkt heri skal de kommunaløkonomiske konsekvenser
forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget har ikke
implementeringskonsekvenser for staten.
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige implementeringskonsekvenser for
kommunerne. Med hensyn til infrastrukturændringer og
boligsocial indsats sker en eventuel kommunal medfinansiering
på frivillig basis.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for regionerne.
Under de gældende forhold ventes
Landsbyggefonden frem til 2021 at have årlige underskud.
Underskuddet finansieres ved optagelse af statslån.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om fastsættelse af rammer for
Landsbyggefondens støtte til renovering, nedrivning og
infrastrukturinvesteringer i perioden 2018-2026 skønnes alt
andet lige at medføre en samlet merinvestering på 7,2
mia. kr. Denne merinvestering forventes isoleret set at resultere i
øget omsætning i de erhverv, der leverer varer og
ydelser til det almene byggeri. Det vil sige entreprenører,
rådgivere, byggematerialeproducenter, private
grundsælgere, finansielle virksomheder m.v., og
merinvesteringen vil betyde en aktivitetsforøgelse i
byggesektoren i bred forstand.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Som følge af de forøgede
renoveringsrammer må der forventes en vis reduktion i
CO2-udledning for alment byggeri.
7. Forholdet til
EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse.
Afgørelsen fastsætter, på
hvilke betingelser statsstøtte ydet i form af kompensation
for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke
er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter traktatens
artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig
med traktatens artikel 106, stk. 2.
Det vurderes, at de foreslåede
bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 5, 6, 7, 9 og 11
er i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 29. juni 2018 til den 22. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme,
BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, BL - Danmarks Almene Boliger,
BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i
Danmark, Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI,
Ejendomsforeningen Danmark, Finans Danmark, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige,
Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Instituttet For
Menneskerettigheder, KL, Kollegiekontorerne i Danmark,
KommuneKredit, Kommunernes Revision - BDO, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation
i Danmark, LOS, OK-Fonden, Praktiserende Arkitekters Råd,
Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses Landsorganisation,
SBH, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg
Universitet), Selveje Danmark, SFI - Det Nationale Forskningscenter
for Velfærd, Sind, SMVdanmark, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, TEKNIQ, VIVE, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
| 9. Sammenfattende
skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Isoleret set en vis
aktivitetsforøgelse i byggesektoren | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | En vis reduktion af CO2 -udledning fra alment byggeri som
følge af forøgede renoveringsrammer. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Almene boligorganisationer anses for at
være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk.
2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget
at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse. Afgørelsen fastsætter,
på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for
kompensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk
interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være
forenelig med traktatens artikel 106, stk. 2. Bestemmelserne i Kommissionens
afgørelse af 20. december 2011 er langt hen ad vejen
identiske med reglerne og principperne i Kommissionens beslutning
fra 2005, som afgørelsen afløser.
Anvendelsesområdet for den nye afgørelse er dog
ændret på et par områder, og Kommissionen har
bl.a. præciseret principperne for fastlæggelse af en
'rimelig fortjeneste'. I praksis er afgørelsen en slags
gruppefritagelse for visse tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse. Kompensationsforanstaltninger, der
opfylder kriterierne i afgørelsen, anses nemlig per se for
at være forenelige med det indre marked og er derfor fritaget
for kravet om forudgående notifikation på samme
måde som f.eks. støtte, der opfylder betingelserne i
Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning (Kommissionens
forordning (EF) nr. 800/2008 om visse former for støttes
forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens
artikel 87 og 88). Det vurderes, at de foreslåede
bestemmelser i lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 5, 6, 7, 9 og 11
er i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse. | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter gældende regler i § 91, stk.
1, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v. (almenboligloven) kan
Landsbyggefonden af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden inden for en investeringsramme på
4.200 mio. kr. årligt i 2015 og 2016, 2.555 mio. kr. i 2017,
2.500 mio. kr. i 2018 og 2.300 mio. kr. årligt i 2019 og 2020
give tilsagn om ydelsesstøtte til lån til finansiering
af opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning og
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri.
Det følger af almenboliglovens §
91, stk. 1, 2. pkt., at af investeringsrammerne skal mindst 400
mio. kr. årligt anvendes til at gøre
boligorganisationernes byggeri mere egnet for mennesker med
handicap.
I henhold til almenboliglovens § 91, stk.
1, 3 pkt., kan indtil 350 mio. kr. af de samlede investeringsrammer
for 2015-2020, der er nævnt i 1. pkt., anvendes til
gennemførelse af energibesparende foranstaltninger, som ikke
vil kunne opnå støtte efter 1. pkt.
Ifølge almenboliglovens § 91,
stk.1, 4. pkt., reguleres beløbene i 1. og 2. pkt. én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2016.
Der ydes udelukkende støtte til
ekstraordinære arbejder i almene boligafdelinger og ikke til
den løbende vedligeholdelse. Ekstraordinære
renoveringer af almene boliger med støtte fra
Landsbyggefonden besluttes af den relevante boligorganisation og
beboerne i den pågældende afdeling og godkendes af
kommunen. Landsbyggefonden vurderer efter loven og fondens
regulativ, om og i givet fald hvor stor en del af de ansøgte
renoveringer, der falder inden for fondens støttemuligheder,
herunder om der er plads på fondens renoveringsramme.
Landsbyggefondens rammer og
tildelingskriterier er fastsat i regulativ om støtte fra
Landsbyggefonden til opretning, udbedring, vedligeholdelse,
forbedring, ombygning, sammenlægning af lejligheder og
miljøforbedring i alment byggeri samt
infrastrukturændringer i udsatte almene boliger og
tilhørende vejledning.
Det foreslås i almenboliglovens § 91, stk. 1, 5. pkt., at
investeringsrammen for 2019 og 2020, som er fastsat i 1. pkt.,
forhøjes med 100 mio. kr. i 2019 og 200 mio. kr. i 2020 til
lån til afdelinger beliggende i udsatte boligområder,
jf. § 61 a, stk. 1.
Forslaget indebærer, at
investeringsrammen forhøjes, således at
boligstandarden i de udsatte boligområder kan forbedres for
at kunne tiltrække ressourcestærke beboere til
området.
Det foreslås i almenboliglovens § 91, stk. 1, 6. pkt., at
Landsbyggefonden af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en
investeringsramme på 830 mio. kr. årligt i perioden
2021-2026 vil kunne give tilsagn om ydelsesstøtte til
lån til finansiering af renoverings- og forbedringsarbejder i
afdelinger beliggende i udsatte boligområder, jf. § 61
a, stk. 1.
Forslaget indebærer, at der
afsættes en investeringsramme for perioden 2021 og frem til
2026 til renovering af udsatte boligområder. Der er
således afsat midler helt frem til 2026, hvilket vil
være med til at sikre kontinuiteten i
renoveringsindsatsen.
Det foreslås i almenboliglovens § 91, stk. 1, 7. pkt., at af den
investeringsramme, der er nævnt i 6. pkt., anvendes op til 50
mio. kr. årligt til renoverings- og forbedringsarbejder med
henblik på afhændelse af boligerne.
Forslaget indebærer, at op til 50 mio.
kr. årligt af den afsatte renoveringsramme for 2021 til 2026
kan anvendes til renoverings- og forbedringsarbejder med henblik
på afhændelse af boligerne. Det har yderligere den
virkning, at rammen medfører incitament for
boligorganisationerne til afhændelse af almene boliger som
led i forandring af et udsat boligområde til en velintegreret
bydel.
Det foreslås i almenboliglovens § 91, stk. 1, 8. pkt., at ikkeanvendte
beløb nævnt i 5.-7. pkt. kan overføres til det
efterfølgende år.
Forslaget indebærer, at rammen kan
disponeres fleksibelt over årene med henblik på
gennemførelsen af større renoveringsprojekter. Det
vil betyde, at uforbrugt ramme kan overføres til senere
år, og at tilsagn fra senere år vil kunne fremrykkes,
hvis dette er nødvendigt for at realisere konkrete
større renoverings- og forbedringsindsatser.
Det foreslås i almenboliglovens § 91, stk. 1, 9. pkt., at
beløbene i 5.-7. pkt. reguleres én gang årligt
med udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1.
januar 2019.
Forslaget indebærer, at beløbene
i 5.-7. pkt. reguleres én gang årligt med udviklingen
i nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2019.
Det foreslås i almenboliglovens § 91, stk. 1, 10. pkt., at tilsagn fra
senere år kan efter transport-, bygnings- og boligministerens
godkendelse fremrykkes, hvis dette er nødvendigt for at
realisere konkrete større renoverings- og
forbedringsindsatser.
Forslaget indebærer, at en fremrykning
kun kan ske på baggrund af en konkret ansøgning fra
Landsbyggefonden, som godkendes af transport-, bygnings- og
boligministeren. I vurderingen af ansøgningen vil der blive
lagt vægt på aktiviteten på byggeområdet og
de økonomiske konjunkturer, ligesom Finansministeriet vil
blive inddraget i vurderingen.
Til nr.
2
Det følger af almenboliglovens §
91 a, stk. 1, 1. pkt., at Landsbyggefonden i årene 2015-2018
af de midler, der er overført til landsdispositionsfonden,
jf. § 89, inden for en årlig ramme på 465 mio. kr.
kan give tilsagn om tilskud til en boligsocial indsats samt til
lokal koordinering og evaluering i områder med udsatte almene
boligafdelinger, hvor der er konstateret væsentlige problemer
af økonomisk, social eller anden karakter, herunder
høj husleje, høj flyttefrekvens, stor andel af
boligtagere med sociale problemer, vold, hærværk eller
nedslidning af bygninger og friarealer.
Den boligsociale indsats fastlægges i en
helhedsplan, jf. almenboliglovens § 91 a, stk. 3.
Helhedsplanen udarbejdes med henblik på at opnå en
helhedsorienteret løsning af boligafdelingens problemer.
Helhedsplanen skal indeholde en beskrivelse af formålet med
indsatsen, herunder af de problemer indsatsen skal løse for
boligområdet og dets beboere, boligområdet og de
målgrupper i området, som indsatsen skal skabe
forandringer for.
Der skal i helhedsplanen redegøres for
mål, herunder hvilke aktiviteter der skal igangsættes
for at opnå de opstillede mål for igangsatte sociale
tiltag. Ligeledes skal planen indeholde sådanne tiltag,
f.eks. tiltag der fremmer trygge og stimulerende
opvækstvilkår for børn og unge, tiltag der
styrker beskæftigelses- og erhvervsmuligheder og kultur- og
fritidstilbud, tiltag der sikrer økonomisk opretning samt
løbende tilskud til nedsættelse af huslejen og fysisk
opretning. Dette dækker bl.a. over nødvendige
renoveringsarbejder, infrastrukturændringer og
miljøforbedrende foranstaltninger. Endelig skal
helhedsplanen beskrive, hvordan der evalueres på
indsatsen.
Det er en forudsætning for tilskud, at
indsatsen indgår i en helhedsplan med en tilknyttet
finansieringsplan, der er udarbejdet af en boligorganisation og
godkendt af kommunalbestyrelsen, jf. almenboliglovens § 91 a,
stk. 3.
Det foreslås i § 91 a, stk. 1, 1. pkt., at
Landsbyggefonden i årene 2015-2018 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden
for en årlig ramme på 380 mio. kr. kan give tilsagn om
tilskud til en boligsocial indsats samt til lokal koordinering og
evaluering i områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor
der er konstateret væsentlige problemer af økonomisk,
social eller anden karakter, herunder høj husleje,
høj flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale
problemer, vold, hærværk eller nedslidning af bygninger
og friarealer.
Det er en forudsætning, jf. § 91,
stk. 4, at boligorganisationen medfinansierer helhedsplanen med
midler fra boligorganisationens egenkapital, i det omfang det er
økonomisk muligt og forsvarligt, jf. almenboliglovens §
91, stk. 4. Landsbyggefonden kan endvidere betinge sin
støtte af, at kommunen medvirker til den boligsociale
indsats.
Lovændringen vil få den virkning,
at der afsættes en ramme på 380 mio. kr. årligt i
årene 2019 til 2026, som Landsbyggefonden kan anvende til at
give tilsagn om tilskud til boligsociale indsatser og til lokal
koordinering og evaluering i områder med udsatte almene
boligafdelinger. Midlerne i den boligsociale indsats skal fremover
i højere grad målrettes helhedsplaner i udsatte
boligområder. Samtidig skal der være en tydeligere
prioritering af midlerne til særligt veldokumenterede
indsatser, der effektfuldt kan løse de udsatte
boligområders udfordringer i forhold til dannelse af
parallelsamfund, og som målrettes kerneområder som
beskæftigelse, kriminalitetsforebyggelse og uddannelse.
Til nr.
3
I henhold til almenboliglovens § 91 a,
stk. 1, 2. pkt., kan ikke anvendte beløb overføres
til det følgende år, herunder kan ikke anvendte
beløb i 2018 overføres til 2019.
Det foreslås i § 91 a, stk. 1, 2. pkt., at ikke
anvendte beløb kan overføres til det følgende
år, herunder vil ikke anvendte beløb i 2018 kunne
overføres til 2019.
Forslaget vil få den virkning i forhold
til den nye forlængede periode til den boligsociale indsats i
2019-2026 og med et årligt beløb på 380 mio.
kr., at ikke anvendte beløb kan overføres til det
følgende år, herunder kan ikke anvendte beløb i
2026 overføres til 2027.
Til nr.
4
Det følger af almenboliglovens §
91 a, stk. 1, 3. pkt., at den årlige ramme, der er
nævnt i 1. pkt., reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2016.
Det foreslås i § 91 a, stk. 1, 3. pkt., at
videreføre den gældende bestemmelse således, at
beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.
Forslaget vil få den virkning, at den
gældende bestemmelse videreføres med henblik på
at skabe mulighed for at regulere den årlige ramme, der er
nævnt i 1. pkt., én gang årligt med udviklingen
i nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2019.
Til nr.
5
Det følger af almenboliglovens §
91 a, stk. 2, at Landsbyggefonden af den ramme, der er nævnt
i stk. 1, årligt kan give tilsagn om tilskud for indtil
halvdelen af rammen til nedsættelse af huslejen i de almene
boligafdelinger, der er nævnt i stk. 1. Landsbyggefonden kan
på de vilkår, der er nævnt i § 134, helt
eller delvis bringe betaling af huslejetilskud til ophør.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2016.
Bestemmelsen i den nuværende udformning
betyder, at hvis ejendommens økonomi forbedres, eller
ændrede forhold for byggeriet taler derfor, herunder at der
indtræder en stigning i det almindelige huslejeniveau, kan
Landsbyggefonden bringe et huslejetilskud til ophør.
Det foreslås i § 91 a, stk. 2, 1. pkt., at
Landsbyggefonden af den ramme, der er nævnt i stk. 1,
årligt kan give tilsagn på op til 240 mio. kr. til
tilskud til huslejenedsættelser.
Lovændringen vil få den virkning,
at Landsbyggefonden årligt kan give tilsagn på op til
240 mio. kr. til tilskud til huslejenedsættelser ud af den
samlede ramme til boligsociale indsatser på 380 mio. kr.
årligt i perioden 2019-2026.
Det foreslås i § 91 a, stk. 2, 2. pkt., at 10 mio. kr.
årligt af de i 1. pkt. nævnte 240 mio. kr. vil
målrettes til dækning af en andel af tomgangslejen i
forbindelse med genhusninger fra hårde ghettoområder,
jf. det foreslåede § 61 a, stk. 4, i det samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om almene boliger
m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje (Nye kriterier
for udsatte boligområder og ghettoområder, initiativer
til udvikling og afvikling af ghettoområder, skærpelse
af anvisnings- og udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt
på grund af kriminalitet m.v.) (L 38).
Forslaget vil lette negative økonomiske
konsekvenser i form af tomgangslejen, som kan opstå i
forbindelse med genhusninger fra et hårdt ghettoområde.
Ordningen indrettes på en sådan måde, at der er
et incitament til at mindske perioder med tomgang mest muligt.
Det foreslås i § 91 a, stk. 2, 3. pkt., at
Landsbyggefonden på de vilkår, der er nævnt i
§ 134, helt eller delvis kan bringe betaling af huslejetilskud
til ophør.
Forslaget betyder, at Landsbyggefondens
huslejetilskud vil kunne bringes til ophør, hvis ejendommens
økonomi forbedres, eller ændrede forhold for byggeriet
taler derfor, herunder at der indtræder en stigning i det
almindelige huslejeniveau.
Det foreslås i § 91 a, stk. 2, 4. pkt., at
beløbet bliver reguleret én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.
Forslaget vil få den virkning, at
beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.
Til nr.
6
I henhold til almenboliglovens § 92, stk.
2, 1. pkt., kan støtte efter stk. 1 til nedrivning af almene
boliger i perioden 2015-2018 ydes inden for en samlet ramme
på 600 mio. kr.
Bestemmelsen i den nuværende udformning
indebærer, at nedrivning fortsat skal besluttes af
boligorganisationernes øverste myndighed og godkendes af
kommunalbestyrelsen og transport-, bygnings- og boligministeren.
Der er mulighed for at godkende nedrivning i udsatte områder
og ghettoområder, når nedrivningen kan bidrage til et
samlet løft af området. Det forudsættes, at
nedrivningen er koordineret med en helhedsplan, der er godkendt af
kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden. Nedrivning i udsatte
områder og ghettoområder skal være
sammentænkt med kommunens boligplanlægning og i
øvrigt ske i et tæt samarbejde med boligorganisationen
og den lokale boligafdeling.
Det foreslås i § 92 stk. 2, 1. pkt., at støtte
efter stk. 1 til nedrivning af almene boliger i perioden 2019-2020
ydes inden for en årlig ramme på 140 mio. kr.
Lovændringen vil få den virkning,
at der afsættes 140 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 til
nedrivninger i ikke udsatte boligområder, således at
indsatsen kan fortsættes indtil indgåelsen af en ny
samlet boligaftale.
Til nr.
7
Det følger af almenboliglovens §
92, stk. 2, 1. pkt., at støtte efter stk. 1 til nedrivning
af almene boliger i perioden 2015-2018 ydes inden for en samlet
ramme på 600 mio. kr.
Bestemmelsen i den nuværende udformning
indebærer, at Landbyggefonden kan yde støtte til
nedrivning af almene boliger, jf. almenboliglovens § 92, stk.
2, inden for en samlet ramme på 600 mio. kr. i perioden
2015-2018. Indtil 200 mio. kr. af rammen kan anvendes til
nedrivning af hele boligafdelinger, som har vedvarende høj
boligledighed, er mere end 25 år gamle og efter
Landsbyggefondens vurdering ikke kan videreføres.
Landsbyggefondens støtte kan udgøre op til 60 pct. af
det samlede støttebehov. Derimod kan Landsbyggefonden ikke
støtte nedrivning af hele boligafdelinger, når
begrundelsen for nedrivningen ikke er de nævnte forhold.
Nedrivning skal fortsat besluttes af boligorganisationernes
øverste myndighed og godkendes af kommunalbestyrelsen og
transport-, bygnings- og boligministeren.
Det foreslås i § 92 stk. 2, 2. pkt., at støtte
efter stk. 1 til nedrivning af almene boliger i udsatte
boligområder kan ydes inden for en årlig ramme på
140 mio. kr. i perioden 2019-2026.
Forslaget vil få den virkning, at der af
de midler, der er overført til landsdispositionsfonden i
forhold til nedrivning, afsættes en årlig ramme
på 60 mio. kr. i perioden 2019-2026 til nedrivning af almene
boliger i de udsatte boligområder, jf. § 61 a, stk.
1.
Det foreslås i § 92, stk. 2, 3. pkt., at ikke anvendte
beløb nævnt i 1. og 2. pkt. kan overføres til
det følgende år, herunder kan ikke anvendte
beløb i 2026 overføres til 2027.
Forslaget vil have den virkning, at ikke
anvendte beløb kan overføres til det følgende
år, herunder kan ikke anvendte beløb i 2026
overføres til 2027. Bestemmelsen omfatter beløb efter
de foreslåede § 92, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Det foreslås i § 92, stk. 2, 4. pkt., at
beløbene nævnt i 1. og 2. pkt. reguleres én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2019.
Forslaget vil have den virkning, at
beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, samt at det reguleres næste
gang den 1. januar 2019. Bestemmelsen omfatter beløb efter
de foreslåede § 92, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Til nr.
8
I henhold til almenboliglovens § 92, stk.
2, 2. pkt., kan indtil 200 mio. kr. af rammen som nævnt i 1.
pkt. anvendes til nedrivning af hele boligafdelinger, som har
vedvarende høj boligledighed, er mere end 25 år gamle
og efter Landsbyggefondens vurdering ikke kan
videreføres.
Det foreslås, at § 92, stk. 2, 2. pkt., som bliver 5.
pkt., ændres, således at rammen som nævnt i 1.
pkt. kan anvendes til nedrivning af hele boligafdelinger, som har
vedvarende høj boligledighed, er mere end 25 år gamle
og efter Landsbyggefondens vurdering ikke kan
videreføres.
Forslaget skal ses i lyset af lovforslagets
§ 1 nr. 6, hvor det foreslås, at der i § 92, stk.
2, 1. pkt. afsættes en årlig ramme på 140 mio.
kr. i perioden 2019 til 2020 til nedrivning af almene boliger. Det
skal fortsat være muligt for Landsbyggefonden at
støtte nedrivning af hele boligafdelinger på de hidtil
gældende betingelser, men der er ikke længere fastsat
en delramme for nedrivning af hele boligafdelinger.
Til nr.
9
Efter den gældende § 92 i
almenboligloven kan Landsbyggefonden yde støtte til
forskellige formål til boligafdelinger, der har så
væsentlige økonomiske problemer, at de vil kunne
vanskeliggøre afdelingens videreførelse.
Det fremgår af almenboliglovens §
92, stk. 1, at Landsbyggefonden af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, kan yde støtte
som lån eller tilskud til almene boligafdelinger, hvor der er
så væsentlige økonomiske problemer, at disse vil
kunne vanskeliggøre afdelingens videreførelse.
Støtten kan ydes til finansiering af nødvendigt
udbedrings-, opretnings- og vedligeholdelsesarbejder samt til
miljøforbedrende og andre foranstaltninger, herunder til
udligning af opsamlede driftsunderskud.
Ifølge almenboliglovens § 92, stk.
2, kan støtte efter stk. 1 til nedrivning af almene boliger
i perioden 2015-2018 ydes inden for en samlet ramme på 600
mio. kr. Indtil 200 mio. kr. af rammen som nævnt i 1. pkt.
kan anvendes til nedrivning af hele boligafdelinger. Det er en
betingelse for at fonden kan yde støtte til nedrivning af
hele boligafdelinger, at afdelingen har vedvarende høj
boligledighed, er mere end 25 år gamle og efter
Landsbyggefondens vurdering ikke kan videreføres. Derimod
kan Landsbyggefonden ikke yde støtte til nedrivning af hele
boligafdelinger, der ikke opfylder disse kriterier.
Det foreslås i § 92, stk. 3, at Landsbyggefonden kan
yde støtte efter stk. 1 til boligafdelinger, der er omfattet
af en afviklingsplan, jf. § 168 b, stk. 2.
Forslaget vil få den virkning, at der
gives mulighed for, at fonden også kan yde støtte til
gennemførelse af en afviklingsplan. Landsbyggefonden vil
således med forslaget få mulighed for at yde
støtte til renovering af boligerne med henblik på
salg, idet afvikling af et boligområde også kan ske ved
salg af de pågældende almene boliger. Desuden kan der
være tale om nedrivning af dele af eller hele
boligafdelinger, der er omfattet af en afviklingsplan, fordi
nedrivning ofte er et nødvendigt værktøj i de
fysiske omdannelser med henblik på markant at forandre
boligområderne fra udsatte områder til velintegrerede
bydele.
Lovforslaget vil yderligere få den
virkning, at støtte skal ydes som tilskud, da der efter
nedrivning af en hel boligafdeling ikke vil være beboere, der
over huslejen kan bidrage til at tilbagebetale lån.
Til nr.
10
Efter den gældende § 92 a, stk. 1,
1. pkt., i lov om almene boliger m.v. (almenboligloven) bidrager
Landsbyggefonden i hvert af årene 2015 til 2018 af de midler,
der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
til ydelsesstøtte med et beløb, der svarer til 25
pct. af ydelsesstøtten til boliger med tilsagn efter
§§ 115 og 117 i almenboligloven samt tilsagn efter §
10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse
nr. 897 af 17. august 2011, eller efter § 11 a i
friplejeboligloven.
Bestemmelsen i den nuværende udformning
skal forstås i sammenhæng med, at finansieringsreglerne
for nybyggeri løbende er blevet ændret siden 2002, og
refusionsprocenten har været markant højere i
tidligere perioder. Den nuværende ordning er således,
at Landsbyggefonden refunderer 25 pct. af ydelsesstøtten for
nybyggeri med tilsagn efter almenboliglovens §§ 115 og
117 samt § 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter
§ 11 a i friplejeboligloven i hvert af årene
2015-2018.
Tilsagn til støttet byggeri, som
både omfatter nyopførte byggerier samt ombygning, har
hjemmel i almenboliglovens § 115, stk. 1-5. Desuden har
tilsagn til ydelsesstøtte til etablering af selvejende
ungdomsboliger ved på- eller tilbygning til den selvejende
ungdomsboliginstitutions ejendom hjemmel i almenboliglovens §
117. Universitetsnære almene ungdomsboliger, jf.
almenboliglovens § 115, stk. 6 , er ikke omfattet af
bestemmelsen i almenboliglovens § 92 a, stk. 1, 1. pkt.
Det er en betingelse for tilsagn efter §
11 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om friplejeboliger, samt efter §
10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse
nr. 897 af 17. august 2011, at boligerne etableres ved nybyggeri
eller ved gennemgribende ombygning af eksisterende ejendomme, der
ikke er opført med offentlig støtte.
Det foreslås, at § 92 a, stk. 1, 1. pkt., ændres,
således at Landsbyggefonden bidrager af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, til
ydelsesstøtten, jf. § 130 og § 13 i lov om
friplejeboliger, med et beløb, der svarer til 25 pct. af
ydelsesstøtten til boliger med tilsagn efter §§
115 og 117 samt tilsagn efter § 11 a i lov om
friplejeboliger.
Forslaget vil få den virkning, at
Landsbyggefondens refusion af statens udgifter til
ydelsesstøtte til lån til boliger med tilsagn efter
§§ 115 og 117 samt tilsagn efter § 11 a i
friplejeboligloven fortsætter uændret.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.
Til nr.
11
Det følger af almenboliglovens §
92 b, stk. 1, at Landsbyggefonden i årene 2015-2020 af de
midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf.
§ 89, inden for en årlig ramme på 160 mio. kr. med
transport-, bygnings- og boligministerens godkendelse kan give
tilsagn om tilskud til infrastrukturændringer, der
gennemføres i områder, som opfylder mindst to af
kriterierne i almenboliglovens § 61 a, som definerer
ghettoområder. Ikke anvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kan
ikke anvendte beløb i 2020 overføres til 2021.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2016.
Det er en forudsætning, at
infrastrukturændringer sker som led i en godkendt
helhedsplan, der skal indeholde en analyse af, hvordan
sammenhængen mellem det pågældende
boligområde og den omgivende by sikres.
Formålet med tilskuddet er at bryde
boligområdets isolation ved at sikre sammenhæng med den
omgivende by eller ved at omdisponere områdets interne
struktur. Tilskuddet kan ydes til fysiske foranstaltninger i form
af etablering, ændring eller nedlæggelse af f.eks.
torve, pladser, sti- eller vejsystemer, der har betydning
herfor.
Ikke anvendte beløb kan
overføres til det efterfølgende år, herunder
kan ikke anvendte beløb i 2020 overføres til 2021.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset -første gang den 1. januar
2016.
Det foreslås, at § 92 b, stk. 1, 1.
pkt., affattes således, at Landsbyggefonden i
årene 2019-2026 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en ramme på
195 mio. kr. årligt i 2019-2020, 190 mio. kr. årligt i
2021-2024 og 185 mio. kr. årligt i 2025-2026 med transport-,
bygnings- og boligministerens godkendelse kan give tilsagn om
tilskud til infrastrukturændringer, der gennemføres i
udsatte boligområder, jf. § 61 a, stk. 1.
Forslaget vil sikre, at rammen til
infrastrukturindsatser fastsættes til 190 mio. kr. i hvert af
årene 2021-2024 og 185 mio. kr. i hvert af årene 2025
og 2026, og at den eksisterende ramme til infrastrukturindsatser
forhøjes i 2019 og 2020 med 35 mio. kr. årligt for at
sikre, at projekter i de udsatte områder kan
igangsættes hurtigere.
Det er en forudsætning for, at
Landsbyggefonden kan meddele tilsagn om støtte til
infrastrukturændringer, at boligafdelingen indgår i et
boligområde, som opfylder betingelserne for at være et
udsat boligområde, jf. den foreslåede § 61 a, stk.
1, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af
lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om
leje (Nye kriterier for udsatte boligområder og
ghettoområder, initiativer til udvikling og afvikling af
ghettoområder, skærpelse af anvisnings- og
udlejningsregler, ophævelse af lejekontrakt på grund af
kriminalitet m.v.) (L 38).
Det foreslås i § 92 b, stk. 1, 2.
pkt., at ikke anvendte beløb kan overføres til
det efterfølgende år, herunder kan ikke anvendte
beløb i 2026 overføres til 2027.
Forslaget vil have den virkning, at ikke
anvendte beløb kan overføres til det følgende
år, herunder kan ikke anvendte beløb i 2026
overføres til 2027.
Det foreslås i 92
b, stk. 1, 3. pkt., at
beløbene nævnt i 1. pkt. reguleres én gang
årligt med udviklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2019.
Forslaget vil have den virkning, at
beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, samt at det reguleres næste
gang den 1. januar 2019.
Til nr.
12
Der er tale om konsekvensrettelser i § 96, stk. 1, som konsekvens af, at der
efter § 92, stk. 2, er indsat et nyt stykke, hvorefter stk. 3
bliver stk. 4.
Der er med de foreslåede ændringer
ikke foretaget materielle ændringer af gældende ret,
men alene foretaget lovtekniske konsekvensændringer.
Til nr.
13
Der er tale om rettelser i § 143 n, som konsekvens af, at der efter
§ 92, stk. 2, er indsat et nyt stykke, hvorefter stk. 3 bliver
stk. 4.
Der er med de foreslåede ændringer
ikke foretaget materielle ændringer af gældende ret,
men alene foretaget lovtekniske konsekvensændringer.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Da lov om almene boliger m.v., der
ændres med dette lovforslag, ikke gælder for
Færøerne og Grønland, vil de foreslåede
ændringer heller ikke finde for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1116 af 2. oktober 2017, som
ændret ved § 20 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, § 2
i lov nr. 1544 af 19. december 2017 og lov nr. 733 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 91.
Landsbyggefonden kan af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en
investeringsramme på 4.200 mio. kr. årligt i 2015 og
2016, 2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr. i 2018 og 2.300 mio.
kr. årligt i 2019 og 2020 give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning og
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri. Af de investeringsrammer, der
er nævnt i 1. pkt., skal mindst 400 mio. kr. årligt
anvendes til at gøre boligorganisationernes byggeri mere
egnet for mennesker med handicap. Af de samlede investeringsrammer
for 2015-2020, der er nævnt i 1. pkt., kan indtil 350 mio.
kr. anvendes til gennemførelse af energibesparende
foranstaltninger, som ikke vil kunne opnå støtte efter
1. pkt. Beløbene i 1. og 2. pkt. reguleres én gang
årligt med udviklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2016. Det skal fremgå af fondens tilsagn,
at fonden kan udskyde arbejdernes påbegyndelse med henblik
på at begrænse den samlede bygge- og
anlægsaktivitet. Stk.
2.-11. | | 1. I § 91, stk. 1, indsættes efter 4.
pkt. som nye punktummer: »Investeringsrammen for 2019 og 2020,
jf. 1. pkt., forhøjes med 100 mio. kr. i 2019 og 200 mio.
kr. i 2020 til lån til afdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1. Landsbyggefonden kan af
de midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf.
§ 89, inden for en investeringsramme på 830 mio. kr.
årligt i perioden 2021-2026 give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af renoverings-
og forbedringsarbejder i afdelinger beliggende i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1. Af den
investeringsramme, der er nævnt i 6. pkt., anvendes op til 50
mio. kr. årligt til renoverings- og forbedringsarbejder med
henblik på afhændelse af boligerne. Ikke anvendte
beløb nævnt i 5.-7. pkt. kan overføres til det
efterfølgende år. Beløbene i 5.-7. pkt.
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2019. Tilsagn
fra senere år kan efter transport-, bygnings- og
boligministerens godkendelse fremrykkes, hvis dette er
nødvendigt for at realisere konkrete større
renoverings- og forbedringsindsatser.« | | | | § 91 a.
Landsbyggefonden kan i årene 2015-2018 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden
for en årlig ramme på 465 mio. kr. give tilsagn om
tilskud til en boligsocial indsats samt til lokal koordinering og
evaluering i områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor
der er konstateret væsentlige problemer af økonomisk,
social eller anden karakter, herunder høj husleje,
høj flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale
problemer, vold, hærværk eller nedslidning af bygninger
og friarealer. Ikke anvendte beløb kan overføres til
det følgende år, herunder kan ikke anvendte
beløb i 2018 overføres til 2019. Beløbet
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2016. Stk. 2.
Landsbyggefonden kan af den ramme, der er nævnt i stk. 1,
årligt give tilsagn om tilskud for indtil halvdelen af rammen
til nedsættelse af huslejen i de almene boligafdelinger, der
er nævnt i stk. 1. Landsbyggefonden kan på de
vilkår, der er nævnt i § 134, helt eller delvis
bringe betaling af huslejetilskud til ophør. Beløbet
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2016. Stk. 3.-6. | | 2. I § 91 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2015-2018« til: »2019-2026« og »465
mio. kr.« ændres til: »380 mio. kr.« | | | | 3. I § 91 a, stk. 1, 2. pkt., ændres
»2018 overføres til 2019« til: »2026
overføres til 2027«. | | | | 4. I § 91 a, stk. 1, 3. pkt., ændres
»1. januar 2016« til: »1. januar
2019«. | | | | | | | | | | | | 5. § 91
a, stk. 2, affattes således: »Stk. 2.
Landsbyggefonden kan af den ramme, der er nævnt i stk. 1,
årligt give tilsagn på op til 240 mio. kr. til tilskud
til huslejenedsættelser. Heraf målrettes 10 mio. kr.
årligt til dækning af en andel af tomgangslejen i
forbindelse med genhusninger fra et hårdt ghettoområde,
§ 61 a, stk. 4. Landsbyggefonden kan på de vilkår,
der er nævnt i § 134, helt eller delvis bringe betaling
af huslejetilskud til ophør. Beløbet reguleres
én gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2019.« | | | | | | | | | | | | §
92. … Stk. 2.
Støtte efter stk. 1 til nedrivning af almene boliger kan i
perioden 2015-2018 ydes inden for en samlet ramme på 600 mio.
kr. Indtil 200 mio. kr. af rammen som nævnt i 1. pkt. kan
anvendes til nedrivning af hele boligafdelinger, som har vedvarende
høj boligledighed, er mere end 25 år gamle og efter
Landsbyggefondens vurdering ikke kan videreføres.
Landsbyggefondens støtte kan udgøre op til 60 pct. af
det samlede støttebehov. Stk.
3. . . . | | 6. I § 92 stk. 2, 1. pkt., ændres
»2015-2018« til: »2019-2020«, og
»samlet ramme på 600 mio. kr.« ændres til:
»årlig ramme på 140 mio. kr.« | | | | 7. I § 92, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nye punktummer: »Støtte efter stk. 1 til
nedrivning af almene boliger i et udsat boligområde, jf.
§ 61 a, stk. 1, kan ydes inden for en årlig ramme
på 60 mio. kr. i perioden 2019-2026. Ikke anvendte
beløb nævnt i 1. og 2. pkt. kan overføres til
det følgende år, herunder kan ikke anvendte
beløb i 2026 overføres til 2027. Beløbene
nævnt i 1. og 2. pkt. reguleres én gang årligt
med udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1.
januar 2019.« | | | | | | | | | | | | 8. I § 92, stk. 2, 2. pkt., der bliver 5.
pkt., ændres »Indtil 200 mio. kr. af rammen« til:
»Rammen«. | | | | | | 9. I § 92 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Landsbyggefonden kan yde støtte efter stk. 1 til
boligafdelinger, der er omfattet af en afviklingsplan, jf. §
168 b, stk. 2.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | § 92 a.
Landsbyggefonden bidrager af de midler, der er overført til
landsdispositions-fonden, jf. § 89, til ydelsesstøtten,
jf. § 130 og § 13 i lov om friplejeboliger, med et
beløb, der svarer til 25 pct. af ydelsesstøtten til
boliger med tilsagn efter §§ 115 og 117 samt tilsagn
efter § 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter
§ 11 a i lov om friplejeboliger i hvert af årene
2015-2018. Bidraget indbetales til staten. 1. pkt. finder ikke
anvendelse for universitetsnære almene ungdomsboliger efter
§ 115, stk. 6. Stk. 2.
… | | 10. I § 92 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»samt tilsagn efter § 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august
2011, eller efter § 11 a i lov om friplejeboliger i hvert af
årene 2015-2018« til: »samt tilsagn efter §
11 a i lov om friplejeboliger«. | | | | § 92 b.
Landsbyggefonden kan i årene 2015-2020 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden
for en årlig ramme på 160 mio. kr. med transport-,
bygnings- og boligministerens godkendelse give tilsagn om tilskud
til infrastruktur-turændringer, der gennemføres i
områder, som opfylder mindst to af kriterierne i § 61 a.
Ikke anvendte beløb kan overføres til det
følgende år, herunder kan ikke anvendte beløb i
2020 overføres til 2021. Beløbet reguleres én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2016. Stk. 2.
… | | 11. § 92 b, stk.
1, affattes således: »Landsbyggefonden kan i årene
2019-2026 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en ramme på
195 mio. kr. årligt i 2019-2020, 190 mio. kr. årligt i
2021-2024 og 185 mio. kr. årligt i 2025-2026 med transport-,
bygnings- og boligministerens godkendelse give tilsagn om tilskud
til infrastrukturændringer, der gennemføres i et udsat
boligområde, jf. § 61 a, stk. 1. Ikke anvendte
beløb kan overføres til det efterfølgende
år, herunder kan ikke anvendte beløb i 2026
overføres til 2027. Beløbene nævnt i 1. pkt.
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2019.« | | | | § 96.
Landsbyggefonden kan betinge ydelse af støtte i henhold til
§ 92, stk. 1, af, at kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen, herunder en eventuel almen
administrations-organisation, medvirker til løsning af den
pågældende boligafdelings økonomiske problemer.
Fonden kan herunder stille krav om, at boligorganisationen anvender
midler, der er til dets rådighed i henhold til § 87.
Landsbyggefonden kan betinge ydelse af støtte til
friplejeboliger i henhold til § 92, stk. 3, af, at
friplejeboligleverandøren medvirker til løsning af de
pågældende friplejeboligers økonomiske
problemer. Stk. 2.
… | | 12. I § 96, stk. 1, 3. pkt. ændres
»§ 92, stk. 3« til: »§ 92, stk.
4«. | | | | § 143 n.
Reglerne i § 91, stk. 10, og § 92, stk. 3, om
støtte fra Landsbyggefonden finder ikke anvendelse på
ustøttede almene plejeboliger. | | 13. I § 143 n ændres »§ 92,
stk. 3« til: »§ 92, stk. 4«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2019. |
|