Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 15. november 2018
1. Ændringsforslag
Transport-, bygnings- og boligministeren
har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 4 og 5. Mindretallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 1-3, 6 og 7.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 6. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1-5 og
7.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget ikke skal vedtages, og vil stemme imod
lovforslaget.
Lovforslaget fortsætter en
problematisk brug af betegnelsen ghetto og af den såkaldte
ghettoliste. Ghettolisten er af en lang række eksperter
blevet betegnet som »Skadelig for integrationen.
Kontraproduktiv. Selvopfyldende. Stigmatiserende«, jf.
artiklen »Eksperter: Særregler og ghettolister skader
integrationen«, www.socialraadgiverne.dk, den 15. marts 2018.
Enhedslisten opfordrer derfor til at stoppe med brugen af
betegnelsen ghettoområder og stoppe med at udarbejde
ghettolisterne.
Enhedslisten finder det problematisk, at
lovforslaget skærper kriterierne for, hvad der defineres som
ghettoområder. Skærpelsen er efter Enhedslistens
opfattelse særlig problematisk, idet etnicitet bliver et
afgørende kriterium, således at der ikke kan
være tale om et ghettoområde, medmindre der er flere
end 50 pct. beboere, der har ikkevestlig baggrund. Det er dybt
problematisk, at etnicitet i sig selv er et kriterium, og at dette
nu bliver skærpet. Dette fjerner efter Enhedslistens
opfattelse fokus på, at det er sociale- og
beskæftigelsesmæssige problemer, som er de vigtigste
grunde til, at et boligområde eventuelt fungerer
dårligt.
Enhedslisten finder det problematisk, at
der med lovforslaget åbnes for muligheden for at ekspropriere
boligafdelinger med henblik på at overholde lovforslagets
regel om maksimum 40 pct. almene familieboliger i de såkaldt
hårde ghettoer. For at kunne ekspropriere ejendomme skal det
være af hensyn til almenvellet. Dette kriterium finder
Enhedslisten ikke er opfyldt. Herudover bygger lovforslaget
på en aftale om initiativer på boligområdet, hvis
formål er at modvirke parallelsamfund, som det fremgår
af lovforslagets bemærkninger. Således henvises der i
svar på L 38 - spørgsmål 22 til analysen
»Parallelsamfund i Danmark«, Økonomisk Analyse
nr. 30, Økonomi- og Indenrigsministeriet, 2018, som svar
på, om der er forskning, der underbygger, at der i Danmark
eksisterer parallelsamfund. Denne analyse er blevet kritiseret at
en række forskere, der påpeger, at der ikke er
forskning, der påviser eksistensen af parallelsamfund i
Danmark, jf. artiklen »Parallelsamfund er noget, politikerne
har opfundet«, videnskab.dk, den 20. februar 2018.
Enhedslisten noterer sig samtidig, at
tiltagene i lovforslaget er blevet kritiseret for ikke at have en
effekt. Kritikken er baseret på erfaringer fra udlandet, som
er samlet i en rapport fra Statens Byggeforskningsinstitut
(»Ufrivillig fraflytning fra udsatte
boligområder«, Marie Blomgreen Jensen og Rikke
Skovgaard Nielsen, SBI 2018: 10). Der henvises til to publikationer
(»Evidens for sociale effekter af fysiske indsatser i udsatte
boligområder - Review af 27 effektstudier fra ni
lande«, Akademisk Arkitektforening og Københavns
Kommune, 2014) og (»Fra ghetto til blandet by - Danske og
internationale erfaringer med omdannelse af udsatte
boligområder«, Claes Beck Danielsen og Marie Stender,
Gads Forlag, 2017) i svar på L 38 - spørgsmål 23
om, hvorvidt der er forskning, der underbygger, at tiltagene i
lovene har den ønskede effekt. Begge udgivelser
beskæftiger sig med den fysiske indretning af
boligområder og forholder sig ikke til fjernelse af almene
familieboliger som et tiltag til at forbedre boligområder
eller modvirke parallelsamfund. Således er det efter
Enhedslistens opfattelse ikke påvist, at der er et grundlag
for dels, at lovforslaget har den ønskede effekt, dels, at
der eksisterer de parallelsamfund, som lovforslaget officielt har
til formål at modvirke. Dermed vil ekspropriationer som
følge af dette lovforslag ikke være af hensyn til
almenvellet. Enhedslisten opfordrer på denne baggrund til, at
kravet om maksimum 40 pct. almene familieboliger i såkaldt
hårde ghettoer fjernes, og at formuleringerne om at
gøre brug af ekspropriation tillige fjernes fra
lovforslaget.
Enhedslisten noterer sig, at Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget i forbindelse med behandlingen af
lovforslaget har modtaget to deputationer den 1. november 2018 fra
henholdsvis Bispeparkens Bestyrelse og fra AAB Vejle. Begge
deputationer var kritiske over for lovforslaget. Bestyrelsen i
Bispeparken fremhæver bl.a. det problematiske i at bruge
kriteriet vedrørende ikkevestlig baggrund, da
boligafdelingerne ikke har mulighed for at styre
beboersammensætning i forhold til etnicitet, da det ikke er
tilladt at diskriminere på baggrund af etnicitet ved
udlejninger. Bestyrelsen i Bispeparken fremhæver også
det problematiske i, at der ved kriteriet for gennemsnitsindkomst
ikke sammenlignes med landsgennemsnittet, hvor Bispeparken er over
de 55 pct. som er grænseværdien, men med et
regionsgennemsnit, der er meget højt i Region Hovedstaden,
så rammes Bispeparken alligevel.
Begge deputationer påpeger det
problematiske i at ændre kriterierne, men samtidig bruge
tidligere lister til at definere de såkaldte hårde
ghettoer. Bispeparkens Bestyrelse mener, at der dermed er tale om
lovgivning med tilbagevirkende kraft. Denne betragtning er
Enhedslisten enig i.
Både Bispeparkens Bestyrelse og AAB
Vejle mener, at der er behov for flere almene boliger og ikke
færre, som lovforslaget fører til. Enhedslisten er
enig i denne betragtning og opfordrer til, at der udarbejdes
lovgivning, der i højere grad giver mulighed for almene
boliger fordelt i flere dele af de større byer og giver
mulighed for i højere grad at kunne kræve
anvisningsret i private lejeboliger med henblik på at
få mere blandede byer.
Enhedslisten mener, at lovforslagets
hensigt om at indføre tiltag, som kan modvirke
parallelsamfund, er forfejlet. Der er ikke forskningsmæssig
dokumentation for, at der er tale om parallelsamfund i Danmark og
slet ikke parallelsamfund, der, som lovforslaget gør,
knytter dem direkte til én boligform - de almene
familieboliger. Der er samtidig heller ikke dokumentation for, at
tiltagene har den ønskede effekt. Derfor mener Enhedslisten,
at lovforslaget skal stemmes ned.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
1)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
30 a, stk. 1, 2 og 3,
ændres »§ 20, stk. 2-6« til: »§
20, stk. 2-4, 7 og 8«.«
[Konsekvensrettelse]
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
2)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
96 i, stk. 2, ændres »§ 20, stk. 2-5«
til: »§ 20, stk. 2-4 og 7«.«
[Konsekvensrettelse]
3) I
den under nr. 39 foreslåede § 168 a ændres i stk. 1, 2. pkt.,
»Udviklingsplanen« til: »Den fælles
udviklingsplan«.
[Sproglig præcisering
på baggrund af ændringsforslag nr. 6]
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT og
RV):
4) I
den under nr. 39 foreslåede 168 a ændres i stk. 1, 3. pkt., »andre almene
boliger« til: »andre almene familieboliger«.
[Tydeliggørelse af
opgørelsesmetoden]
5) I
den under nr. 39 foreslåede § 168 a ændres i stk. 3, nr. 4, »statsautoriseret og
uafhængig« til: »registreret«.
[Præcisering af betegnelsen
ejendomsmægler]
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
6) Den
under nr. 39 foreslåede § 168 b udgår, og i stedet
indsættes:
»§ 168 b. Opnås
der ikke enighed om en fælles udviklingsplan, jf. § 168
a, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen anmode transport-, bygnings- og
boligministeren om at godkende en kommunal udviklingsplan. Den
kommunale udviklingsplan skal have som sit mål inden den 1.
januar 2030 at nedbringe andelen af almene familieboliger til
højst 40 pct. af alle boliger i det pågældende
hårde ghettoområde, jf. § 61 a, stk. 4. Ved
opgørelse af det samlede antal boliger i det
pågældende boligområde kan medtælles
boliger, som er nedrevet efter 2010, og som ikke er erstattet af
andre almene familieboliger. Erhvervsareal indgår i
opgørelsen af antal boliger, således at hvert 75
m2 erhvervsareal opgøres
som en bolig. Ministeren sender den kommunale udviklingsplan i
høring hos den almene boligorganisation, før
ministeren træffer beslutning efter 1. pkt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan give almene boligorganisationer påbud
om at gennemføre en godkendt kommunalplan efter stk. 1,
herunder udføre foranstaltninger, som er af væsentlig
betydning for virkeliggørelsen af den kommunale
udviklingsplan og for varetagelsen af almene samfundsinteresser,
inden for en frist fastsat af kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Hvis den
almene boligorganisation ikke efterkommer et påbud, jf. stk.
2, kan kommunalbestyrelsen udpege en forretningsfører til
midlertidigt at udføre funktioner i boligorganisationen
eller i en boligorganisations afdelinger, som i henhold til
boligorganisationens vedtægter er tillagt
boligorganisationens og afdelingens ledelse, med henblik på
at gennemføre den kommunale udviklingsplan.
Stk. 4.
Medfører kommunalbestyrelsens påbud efter stk. 2 tab,
yder kommunalbestyrelsen erstatning herfor. Erstatningen
fastsættes af taksationsmyndighederne efter lov om offentlige
veje m.v. Ved erstatningsfastsættelsen efter 2. pkt. finder
§ 103 i lov om offentlige veje m.v. anvendelse.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan tillade, at
fastsættelse af erstatning efter stk. 4 sker efter reglerne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation af fast ejendom.
Stk. 6.
Indebærer en kommunal udviklingsplan efter stk. 2 påbud
om salg eller nedrivning, overtager kommunalbestyrelsen
genhusningsforpligtelsen og afholder udgifter hertil.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan i særlige
tilfælde efter ansøgning dispensere fra kravet i stk.
1, 2. pkt., når
1)
ansøgningen om dispensation indeholder en
fyldestgørende redegørelse for de skridt, som
kommunalbestyrelsen vil tage for at sikre, at boligområdet
ikke er et hårdt ghettoområde i 2030, jf. § 61 a,
stk. 4,
2) andelen af
almene familieboliger i ghettoområder, jf. § 61 a, stk.
2, overstiger 12 pct. af de almene familieboliger i kommunen,
3) nybyggeri
ikke i væsentligt omfang kan bidrage til at nedbringe andelen
af almene familieboliger til 40 pct. og
4) salg efter en
registreret ejendomsmæglers aktuelle markedsvurdering kun kan
ske med tab.
§ 168 c. Transport-, bygnings-
og boligministeren kan meddele en almen boligorganisation
påbud om at afvikle et hårdt ghettoområde, jf.
§ 61 a, stk. 4, hvis boligorganisationen og
kommunalbestyrelsen ikke har udarbejdet en udviklingsplan efter
§ 168 a, stk. 1, som ministeren kan godkende, jf. § 168
a, stk. 2, og kommunalbestyrelsen ikke har fået godkendt en
kommunal udviklingsplan, jf. § 168 b, stk. 1, eller hvis den
godkendte fælles udviklingsplan eller den godkendte kommunale
udviklingsplan ikke bliver implementeret.
Stk. 2. Efter
modtagelse af transport-, bygnings- og boligministerens påbud
om afvikling, jf. stk. 1, skal boligorganisationen og
kommunalbestyrelsen i fællesskab udarbejde en afviklingsplan.
Planen kan give mulighed for bevarelse eller nybyggeri af almene
boliger, dog sådan, at højst 25 pct. af den
boligmasse, der er tilladt efter lokalplanen, må være
almene boliger.
Stk. 3.
Medfører foranstaltninger til afvikling, der er
udført i henhold til påbud efter stk. 1, tab, yder
transport-, bygnings- og boligministeren erstatning herfor.
Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne efter lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 4. Afvikler
den almene boligorganisation ikke ghettoområdet efter
påbud herom, jf. stk. 1, iværksætter transport-,
bygnings- og boligministeren nødvendige tiltag for statslig
overtagelse af de berørte afdelinger med henblik på
afvikling.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan afholde udgifter, der
er forbundet med overtagelse af et ghettoområde med henblik
på afvikling, jf. stk. 4.«
[Kommunal udviklingsplan og
mulighed for kommunale påbud og erstatning]
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af flertal (S, DF, V, LA, SF og KF):
7) Nr.
40 affattes således:
»40. I §
169, stk. 2, indsættes efter »§§
164-166«: »og 168 a-168 c«.«
[Bemyndigelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at der ved lovforslaget indsættes to nye
stykker efter stk. 4 i § 20, hvorefter der
konsekvensændres i § 30 a, stk. 1-3, således at
§ 20, stk. 2-6, bliver § 20, stk. 2-4, 7 og 8.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at der ved lovforslaget indsættes to nye
stykker efter stk. 4 i § 20, hvorefter der
konsekvensændres i § 96 i, stk. 2, således at
§ 20, stk. 2-5, bliver § 20, stk. 2-4 og 7.
Til nr. 3
I § 168 a, stk. 1, 2. pkt.,
foreslås foretaget en sproglig præcisering,
således at der henvises til den fælles udviklingsplan.
Den sproglige præcisering er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 6, hvorefter det foreslås at
indsætte en hjemmel til, at kommunerne kan anmode transport-,
bygnings- og boligministeren om at godkende en kommunal
udviklingsplan, når der ikke kan opnås enighed mellem
kommunalbestyrelsen og den almene boligorganisation om en
fælles udviklingsplan.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 39,
foreslås det i § 168 a, stk. 1, 2. pkt., at
udviklingsplanen skal have som sit mål inden den 1. januar
2030 at nedbringe andelen af almene familieboliger til
højest 40 pct. af alle boliger i det pågældende
hårde ghettoområde. Ved opgørelse af det samlede
antal boliger i det pågældende boligområde kan
ifølge det foreslåede § 168, stk. 1, 3. pkt.,
medtælles boliger, som er nedrevet efter 2010, og som ikke er
erstattet af andre almene boliger.
Ændringsforslaget indebærer, at
boliger, som er blevet revet ned efter 2010 og ikke erstattet med
almene familieboliger - f.eks. ældre- og ungdomsboliger - kan
medregnes i opgørelsen over det samlede antal boliger i et
område. Der er tale om en præcisering, idet
udviklingsplanens krav om en nedbringelse af andelen af almene
boliger til højst 40 pct., jf. det foreslåede §
168, stk. 1, 2. pkt., alene omfatter almene familieboliger.
Til nr. 5
Det følger af § 7, stk. 3, i
lov om formidling af fast ejendom m.v., at betegnelsen
statsautoriseret ejendomsmægler ikke må benyttes. Ved
registrering af ejendomsmæglere, er der ikke tale om en
statsautorisation. Det medfører, at betegnelsen
statsautoriseret ejendomsmægler kan være i strid med
markedsføringslovens § 5 om vildledende handlinger.
På den baggrund foreslås, at
ordene statsautoriseret og uafhængig erstattes med ordet
registreret.
Til nr. 6
Ad § 168
b
I forbindelse med den offentlige
høring over lovforslaget har flere kommuner meddelt, at de
er villige til at løfte et større ansvar for at
modvirke parallelsamfund og ghettodannelse. Kommunerne har
således foreslået, at de selv - i stedet for staten -
får mulighed for at få godkendt en kommunal
udviklingsplan, såfremt der ikke kan opnås enighed med
boligorganisationerne om en fælles udviklingsplan.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ser velvilligt på
kommunernes mulighed for at påtage sig et større
ansvar. Det er ikke afgørende for Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, hvem der løser problemerne med
ghettodannelse - afgørende er, at de bliver løst.
Det foreslås i § 168 b, stk. 1, 1. pkt., at hvis der
ikke opnås enighed om en fælles udviklingsplan efter
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen anmode transport-, bygnings- og
boligministeren om at godkende en kommunal udviklingsplan.
Dermed skabes det retlige grundlag for, at
de kommuner, som selv ønsker det, kan sikre
gennemførelse af en kommunal udviklingsplan for et
hårdt ghettoområde, som opfylder
målsætningen om, at andelen af almene familieboliger
nedbringes til højst 40 pct.
Transport-, bygnings- og boligministeren
vil kunne godkende udviklingsplanen, hvis mulighederne for at
opnå enighed om en fælles udviklingsplanen mellem
kommunen og den almene boligorganisation er udtømt.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
vilkår og betingelser i forbindelse med godkendelse af den
kommunale udviklingsplan, herunder at nødvendige tilladelser
i øvrigt skal være indhentet, f.eks. miljø-
eller plantilladelser, før kommunalbestyrelsen
pålægger boligorganisationen at gennemføre den
kommunale udviklingsplan. Transport-, bygnings- og boligministerens
afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed, men kan indbringes for domstolene, jf. grundlovens
§ 63. Transport-, bygnings- og boligministerens godkendelse af
udviklingsplanen er ikke en godkendelse af de eventuelle
ekspropriative indgreb, som den kommunale udviklingsplan
måtte indeholde, da ministerens godkendelse ikke ændrer
på boligorganisationens rådighed over ejendommen. Det
er derfor først, når kommunalbestyrelsen efter
ministerens godkendelse træffer beslutning om at
gennemføre udviklingsplanen og udstede konkrete påbud
i den forbindelse, at det vil være muligt at vurdere, om der
kunne være tale om ekspropriation, jf. nærmere herom
nedenfor. Det er derfor kommunalbestyrelsen, der er ansvarlig for
eventuelle ekspropriative indgreb som følge af påbud
om gennemførelse af den kommunale udviklingsplan.
Den kommunale udviklingsplan skal
redegøre for de samme forhold som den fælles
udviklingsplan efter den foreslåede § 168 a, stk. 1. Det
vil være den almene boligorganisations pligt at
gennemføre den kommunale udviklingsplan, men dog på
baggrund af et kommunalt påbud i stedet for en aftale om en
fælles udviklingsplan.
Den kommunale udviklingsplan skal efter
§ 168 b, stk. 1, 2. pkt., have som
sit mål inden den 1. januar 2030 at nedbringe andelen af
almene familieboliger til højst 40 pct. af alle boliger i
det pågældende hårde ghettoområde, jf.
§ 61 a, stk. 4, svarende til det, der vil gælde for en
fælles udviklingsplan.
Det foreslås i § 168 b, stk. 1, 3. pkt., at ved
opgørelse af det samlede antal boliger i det
pågældende boligområde kan medtælles
boliger, som er nedrevet efter 2010, og som ikke er erstattet af
andre almene familieboliger. Der kan være tale om boliger,
som er nedrevet efter 2010 og erstattet med eksempelvis almene
ungdoms- og ældreboliger.
Det foreslås i § 168 b, stk. 1, 4. pkt., at
erhvervsareal indgår i opgørelsen af antal boliger,
således at hvert 75 m2
erhvervsareal opgøres som en bolig. Forslaget betyder, at
det bliver klart, hvordan erhvervsareal skal indgå i
opgørelse af antal boliger.
Det foreslås i § 168 b, stk. 1, 5. pkt., at ministeren
sender den kommunale udviklingsplan i høring hos den almene
boligorganisation, før ministeren tager stilling til
kommunalbestyrelsens anmodning.
Det er Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at transport-, bygnings- og
boligministerens godkendelse af en kommunal udviklingsplan skal
betragtes som en forvaltningsretlig afgørelse, hvilket
betyder, at reglerne om f.eks. partshøring efter
forvaltningslovens § 19 skal iagttages. Der vil derfor som
udgangspunkt være pligt til at partshøre
boligorganisationerne, jf. forvaltningslovens § 19, før
transport-, bygnings- og boligministeren meddeler godkendelse af
den kommunale udviklingsplan. I praksis kan der dog tænkes
situationer, hvor sagen ikke indeholder nye oplysninger, dvs.
oplysninger, som boligorganisationen ikke allerede har kendskab
til, og hvor der derfor ikke er pligt til at partshøre efter
forvaltningslovens § 19, f.eks. hvis den kommunale
udviklingsplan er enslydende med den fælles udviklingsplan,
som samme kommunalbestyrelse og den almene boligorganisation ikke
kan blive enige om. Med henblik på at sikre, at
boligorganisationen altid får adgang til at udtale sig om den
kommunale udviklingsplan, hvad enten den indeholder nye oplysninger
for boligorganisationen eller ej, fastsættes i loven en
høringspligt, hvorefter den kommunale udviklingsplan skal
sendes i høring hos den almene boligorganisation, før
ministeren tager stilling til sagen. På den måde sikres
det, at boligorganisationens synspunkter indgår i ministerens
stillingtagen i sagen.
Det foreslås med
ændringsforslaget til § 168 b, stk.
2, at kommunalbestyrelsen kan give den almene
boligorganisation påbud om at gennemføre en godkendt
udviklingsplan, herunder udføre foranstaltninger i et
hårdt ghettoområde, jf. § 61 a, stk. 4, som er af
væsentlig betydning for virkeliggørelsen af en
kommunal udviklingsplan, jf. § 168 b, stk. 1, og for
varetagelsen af almene samfundsinteresser.
De foranstaltninger, som den almene
boligorganisation kan blive pålagt at udføre af
kommunalbestyrelsen efter den foreslåede bestemmelse, er
bl.a. afhændelse, væsentlig renovering eller nedrivning
af afdelingernes ejendomme.
Hvis et ghettoområde omfatter
afdelinger af flere forskellige boligorganisationer, vil
påbud blive udstedt til den enkelte boligorganisation.
Det følger af almenboliglovens
§ 164, stk. 1, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med
de almene boligorganisationer med henblik på at sikre en
forsvarlig drift af de almene boligorganisationer og deres
afdelinger i overensstemmelse med de regler, der er fastsat herfor.
Kommunalbestyrelsens afgørelser truffet i forbindelse med
udøvelsen af tilsynet kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. Boligorganisationen har dog altid mulighed
for at indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse for
domstolene. Det samme vil gøre sig gældende i forhold
til kommunalbestyrelsens afgørelse om at påbyde
gennemførelse af en kommunal udviklingsplan. Efter
omstændighederne kan afgørelsen indbringes for
tilsynet med kommunerne efter reglerne i kapitel VI i lov om
kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6.
juli 2018.
Det følger af grundlovens § 73,
stk. 1, at ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes
at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver det,
og det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Der foreligger ekspropriation i grundlovens
forstand, hvis der gøres indgreb i en rettighed, der er
beskyttet af grundlovens § 73 (et indgreb i
»ejendom«), og indgrebet må karakteriseres som
ekspropriativt (»afståelse«).
Et påbud efter
ændringsforslaget til § 168 b, stk. 2, vil efter
omstændighederne kunne udgøre et indgreb i de almene
boligorganisationers råden over ejendomme i de omfattede
boligområder og dermed i en rettighed, der er beskyttet af
grundlovens § 73.
Om der er tale om et ekspropriativt indgreb
(»afståelse«), vil herefter bero på et
samlet skøn over indgrebets beskaffenhed. Som momenter, der
må tillægges betydning ved udøvelsen af dette
skøn, kan navnlig peges på indgrebets formål og
begrundelse, i hvilken grad indgrebet er generelt eller konkret,
herunder om det rammer mange eller få personer, indgrebets
intensitet, om indgrebet angår en fremtidig eller aktuel
råden, og om indgrebet går ud på at
overføre rettigheden fra den hidtidige ejer til en ny eller
på en tilintetgørelse af denne rettighed.
Der kan på den ene side peges
på, at den foreslåede ordning indføres som led i
en indsats for at omdanne hårde ghettoområder, og at
kommunalbestyrelsens udstedelse af et påbud efter § 168
b, stk. 2, vil ske efter transport-, bygnings- og boligministerens
vurdering af, at der ikke kan opnås enighed om en
fælles udviklingsplan. På den anden side vil et
påbud efter bestemmelsen indebære en pligt til at
udføre de nævnte foranstaltninger. Hvis
kommunalbestyrelsen giver påbud om afvikling, vil dette kunne
ske ved hjælp af en række forskellige midler, som i
varierende grad vil være mulige at benytte i det konkrete
boligområde. Intensiteten af et påbud vil bl.a. bero
på, hvilke muligheder den pågældende almene
boligorganisation har for at afvikle det omhandlede
boligområde. Der vil imidlertid efter omstændighederne
kunne være tale om et forholdsvis intensivt indgreb.
Det kan på den baggrund ikke
udelukkes, at et påbud efter § 168 b, stk. 2, vil kunne
indebære ekspropriation. Det må bero på en
konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde foreligger
ekspropriation. Er indgrebet ekspropriativt, vil den
pågældende almene boligorganisation have krav på
fuldstændig erstatning efter grundlovens § 73.
Det foreslås med § 168 b, stk. 3, at hvis den almene
boligorganisation ikke efterkommer et påbud, kan
kommunalbestyrelsen udpege en forretningsfører til
midlertidigt at udføre funktioner i boligorganisationen
eller i en boligorganisations afdelinger, som i henhold til
boligorganisationens vedtægter er tillagt
boligorganisationens og afdelingens ledelse, med henblik på
at gennemføre den kommunale udviklingsplan.
Bestemmelsen er inspireret af
almenboliglovens § 165, stk. 3, og giver kommunalbestyrelsen
mulighed for at udpege en forretningsfører til midlertidigt
at varetage den øverste ledelse i boligorganisationen eller
for de enkelte afdelinger.
Kommunalbestyrelsen har således
hjemmel til midlertidigt at suspendere den øverste ledelse -
repræsentantskabet/generalforsamlingen og bestyrelsen for den
almene boligorganisation - og i stedet indsætte en ny
forretningsfører med egne valgte rådgivere. Den
midlertidige forretningsfører kan overtage den fulde ledelse
af boligorganisationen og boligorganisationens afdelinger med
henblik på realiseringen af den kommunale udviklingsplan og
vil i denne situation udgøre repræsentantskabet,
bestyrelsen, afdelingsmødet og afdelingsbestyrelsen.
Bestemmelsen kan alene anvendes, hvis den
almene boligorganisation ikke efterkommer kommunalbestyrelsens
påbud efter den foreslåede bestemmelse i § 168 b,
stk. 2, og kan alene anvendes med henblik på at
gennemføre den kommunale udviklingsplan.
Det er endvidere en betingelse, at
bestemmelsen anvendes midlertidigt, og den forudsættes derfor
anvendt i en begrænset periode. Det betyder, at når den
kommunale udviklingsplan er gennemført, skal den udpegede
forretningsfører træde tilbage og overlade ledelsen af
boligorganisationen til de sædvanlige organer.
Det foreslås i § 168 b, stk. 4, at hvis
kommunalbestyrelsens påbud efter stk. 2 medfører tab,
yder kommunalbestyrelsen erstatning herfor. Erstatningen
fastsættes af taksationsmyndighederne efter lov om offentlige
veje m.v. Ved erstatningsfastsættelsen efter 2. pkt. finder
§ 103 i lov om offentlige veje m.v. anvendelse.
Bestemmelsen er en følge af
grundlovens § 73, stk. 1, hvorefter afståelse af ejendom
kun kan ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Med fuldstændig erstatning sigtes
til, at der skal betales en erstatning, der økonomisk
stiller ejeren, som denne ville være stillet, hvis
ekspropriationen ikke var sket. Erstatningen fastsættes af
taksationsmyndighederne efter lov om offentlige veje m.v.
Den foreslåede bestemmelses
henvisning til § 103 i lov om offentlige veje m.v. betyder, at
erstatning for ekspropriationen fastsættes efter de
almindelige erstatningsregler, og at en eventuel
værdiforøgelse, som den tilbageblivende ejendom
skønnes at opnå på grund af ekspropriationen,
skal fradrages erstatningen. Erstatningen kan helt bortfalde, hvis
ejendommen skønnes at opnå en fordel, der er
større end det tab, der påføres ejendommen
på grund af ekspropriationen.
Det foreslås i § 168 b, stk. 5, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan tillade, at fastsættelse af
erstatning efter stk. 4 sker efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Det er hensigten, at den foreslåede
bestemmelse kan finde anvendelse, f.eks. hvor en erstatningssag har
principiel karakter eller er særlig kompleks og det vil
være mest hensigtsmæssigt, at det er en af de to
kommissarier for statens ekspropriationer, der træffer
afgørelse om ekspropriationen. De statslige kommissariater
har erfaring med ekspropriationer i store, komplekse statslige
anlægsprojekter.
Det foreslås i § 168 b, stk. 6, at kommunalbestyrelsen
overtager genhusningsforpligtelsen og afholder udgifter hertil,
hvis en kommunal udviklingsplan indebærer påbud om salg
eller nedrivning af boliger.
En kommunal udviklingsplan, der indeholder
nedrivning af boliger, medfører, at lejerne skal opsiges.
Dette kan ske efter almenlejelovens § 85, stk. 1, nr. 1. Salg
af boliger vil typisk forudsætte, at boligerne sælges
fri for lejere, idet formålet med den kommunale
udviklingsplan i nogle situationer ikke vil kunne nås, hvis
de hidtidige beboere ikke flytter. Det vil sige, at lejerne
må opsiges. Derfor foreslås der i lovforslaget indsat
en hjemmel i almenlejeloven til opsigelse i denne situation. Der
henvises til lovforslagets § 2, nr. 2 og 3, og de
tilhørende bemærkninger.
Det er kommunalbestyrelsen, der giver
tilsagn om støtte til nye almene boliger. Det vil sige, at
det er kommunalbestyrelsen, der vurderer behovet for nye almene
boliger til erstatning for de nedrevne eller solgte.
Det foreslås i § 168 b, stk. 7, at transport-,
bygnings- og boligministeren i særlige tilfælde efter
ansøgning kan dispensere fra reglen i stk. 1, 2. pkt.,
når
1) ansøgningen om dispensation
indeholder en fyldestgørende redegørelse for, hvilke
skridt kommunalbestyrelsen vil tage for at sikre, at
boligområdet ikke er et hårdt ghettoområde, jf.
§ 61 a, stk. 4, i 2030,
2) andelen af almene familieboliger i
ghettoområder, jf. § 61 a, stk. 2, overstiger 12 pct. af
de almene familieboliger i kommunen,
3) nybyggeri ikke i væsentligt omfang
kan bidrage til at nedbringe andelen af almene familieboliger til
40 pct., og
4) salg efter en registreret
ejendomsmæglers aktuelle markedsvurdering kun kan ske med
tab.
Bestemmelsen svarer til den
foreslåede § 168 a, stk. 3, i lovforslagets § 1,
nr. 39. Der henvises derfor til de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 1, nr. 39.
Ad § 168
c
Som konsekvens af den foreslåede
§ 168 b foreslås den i lovforslagets § 1, nr. 39,
foreslåede § 168 b rykket til § 168 c, for at
gøre plads til den nye § 168 b. Derudover er den
kommunale udviklingsplan tilføjet i § 168 c, stk. 1,
således at transport-, bygnings- og boligministeren kan
meddele en almen boligorganisation påbud om at afvikle et
hårdt ghettoområde, jf. det i lovforslagets § 1,
nr. 30, foreslåede § 61 a, stk. 4, hvis
kommunalbestyrelsen ikke har fået godkendt en kommunal
udviklingsplan, jf. § 168 b, stk. 1, eller hvis den godkendte
kommunale udviklingsplan ikke bliver implementeret.
Den foreslåede § 168 c svarer
således med en enkelt justering i stk. 1 til forslaget til
§ 168 b, som det fremgår af lovforslaget som fremsat.
Der henvises derfor til de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 1, nr. 39.
Til nr. 7
Efter almenboliglovens § 169, stk. 2,
kan transport-, bygnings- og boligministeren fastsætte
nærmere regler om de forhold, der er nævnt i
§§ 164-166, der omhandler kommunalbestyrelsens
tilsynsbeføjelser med de almene boligorganisationer.
Med ændringsforslaget foreslås,
at lovforslagets § 1, nr. 40, affattes således, at
§§ 168 a-168 c indsættes i
bemyndigelsesbestemmelsen i almenboliglovens § 169, stk.
2.
Dette medfører, at transport-,
bygnings- og boligministerens bemyndigelse udvides til også
at fastsætte nærmere regler om de forhold, der er
nævnt i den foreslåede, nye § 168 b, jf.
ændringsforslag nr. 6.
Bemyndigelsen forventes at ville blive
anvendt til at fastsætte nærmere regler om den
kommunale udviklingsplan. Herunder vil der blive fastsat regler om
frist for udarbejdelsen. Denne vil efter hensigten blive fastsat
til 6 måneder. Desuden vil der blive fastsat regler om
kriterier for ministerens vurdering af udviklingsplaner, om frist
for revision af planer, der ikke kan godkendes af ministeren, og om
mulighed for dispensation fra kravet om nedbringelse af andelen af
familieboliger til højst 40 pct. Ligeledes vil der blive
fastsat regler om planens detaljeringsgrad og fastlæggelse af
milepæle og om ministeriets opfølgning på
gennemførelse af planen. Desuden vil der blive fastsat
regler om orientering af afdelingsbestyrelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 29. juni 2018
dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2017-18) TRU
alm. del - bilag 357. Den 3. oktober 2018 sendte transport-,
bygnings- og boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Et udkast til ændringsforslag nr. 3,
6 og 7 har været sendt i høring, og transport-,
bygnings- og boligministeren sendte den 3. oktober 2018 dette
udkast til udvalget, jf. L 38 - bilag 2. Den 12. november 2018
sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
pågældende ændringsforslag til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
36 spørgsmål til transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Carsten Kissmeyer (V) Leif Mikkelsen (LA) Villum
Christensen (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Christian Rabjerg
Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus
Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |