Fremsat den 3. oktober 2018 af kulturminister (Mette Bock)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed
(Gennemførelse af dele af
medieaftalen for 2019-2023 m.v.)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj 2018, foretages
følgende ændringer:
1. § 11,
stk. 1, affattes således:
»DR, de regionale TV 2-virksomheder og TV
2/DANMARK A/S udøver public service-virksomhed efter
reglerne i kapitel 4, 6 og 6 a.«
2. § 11,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. I
den samlede public service-virksomhed kan tillige efter
kulturministerens nærmere bestemmelse indgå public
service-programvirksomhed, jf. § 10, i form af tv-kanaler,
radiokanaler, tilsvarende internetbaserede tjenester m.v.,
udøvet af andre foretagender end de, der er nævnt i
stk. 1. Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles efter
reglerne i kapitel 8.«
3. § 11,
stk. 3-6, ophæves.
Stk. 7-9 bliver herefter stk. 3-4.
4. § 13
a ophæves.
5. § 16,
stk. 1, affattes således:
»DR ledes af en bestyrelse på 11
medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturministeren
udpeger tre medlemmer (herunder formanden), og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger to medlemmer og to suppleanter herfor.
Folketingets seks største partier indstiller hver to
kandidater, som kulturministeren og partierne i fællesskab
skal vælge imellem med henblik på udpegning af de seks
resterende medlemmer. Kulturministeren beskikker
næstformanden blandt de seks medlemmer, der er udpeget af
kulturministeren og partierne.«
6. I
§ 34, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Vedtægten kan indeholde regler om
tilsyn og sanktioner«.«
7. I
§ 42, nr. 1, udgår
»ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder«.
8. I
§ 43 udgår », og til
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal
radio- og tv-virksomhed«.
9.
Efter § 43 indsættes:
Ȥ 43 a. Radio- og
tv-nævnet kan yde tilskud til foretagender med henblik
på udøvelse af public service-programvirksomhed, jf.
§ 11, stk. 2.«
10. I
§ 45, stk. 2, indsættes
efter »ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder«: »samt tilladelse til public
service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk.
2,«
11. I
§ 47, stk. 2 ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
12. I
§ 47 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Stk. 1, 2 og 4 gælder ikke udøvelse af public
service-programvirksomhed efter § 11, stk. 2, jf. § 45,
stk. 1 og 2.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
13. I
§ 47, stk. 5 ændres
»stk. 1-3« til: »stk. 1, 2 og 4«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. Denne lov
gælder ikke for tilladelser udstedt i medfør af radio-
og fjernsynsloven før den 1. januar 2019. For sådanne
tilladelser finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 47, stk. 3-5, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj
2018, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund
3. Hovedpunkter i
lovforslaget
3.1 Public service-virksomhed i Danmark
3.1.1 Gældende ret
3.1.2 Kulturministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
3.2 DR's bestyrelse
3.2.1 Gældende ret
3.2.2 Kulturministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
3.3 Tilsyn og sanktionering over for de regionale
TV 2-virksomheder
3.3.1 Gældende ret
3.3.2 Kulturministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
3.4 Udbud af en ny tv-kanal og en ny radiokanal
3.4.1 Gældende ret
3.4.2 Kulturministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
4.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende
skema
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at radio- og
fjernsynslovens generelle bestemmelser om, hvilke foretagender der
udøver public service-virksomhed i Danmark, forenkles.
Derudover foreslås det, at reglerne for udpegning af DR's
bestyrelse ændres.
Videre foreslås det med lovforslaget, at kulturministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om de regionale TV
2-virksomheder udvides til også at omfatte tilsyn og
sanktioner, ligesom det foreslås, at der indføres en
bemyndigelse til at udbyde nye public service-kanaler m.v.
2. Baggrund
Hovedformålet med lovforslaget er at gennemføre
dele af medieaftalen for 2019-2023, der blev indgået den 29.
juni 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Vedrørende de øvrige punkter i medieaftalen er der
tale om forhold, der enten ikke kræver lovændring og
således vil blive gennemført administrativt, herunder
ved indgåelse af public service-kontrakter med DR og de
regionale TV 2-virksomheder samt ved udstedelse af en public
service-tilladelse til TV 2/DANMARK A/S, eller forhold der i
overensstemmelse med medieaftalen gennemføres ved en senere
lovændring.
Af medieaftalen fremgår blandt andet følgende om de
under afsnit 1 nævnte punkter:
DR's bestyrelse skal styrkes, herunder i forhold til
uafhængighed og kompetencesammensætning. Bestyrelsen
består af 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.
Kulturministeren udpeger 3 medlemmer, herunder formanden.
Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte medarbejdere i
DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor. Kulturministeren
beskikker næstformanden blandt de medlemmer, der er udpeget
af Folketinget. De partier, som udpeger bestyrelseskandidater
på vegne af Folketinget, indstiller hver to kandidater.
Herefter beslutter partierne og kulturministeren i fællesskab
sammensætningen af bestyrelsen.
Der skal være et mangfoldigt tv-udbud. Der
igangsættes derfor et udbud af en ny tv-kanal med
kulturindhold og folkeoplysning. Kanalen udbydes med et
årligt offentligt tilskud på 50 mio. kr. og med adgang
til reklameindtægter m.v. Hovedsædet placeres vest for
Storebælt, og produktionen skal finde sted uden for
hovedstadsområdet. Der stilles sendekapacitet til
rådighed for den nye kanal i den MUX, som forvaltes af
DIGI-TV. De nærmere programkrav og vilkår vil blive
fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne
bag medieaftalen.
Når den gældende tilladelse til Radio24syv
udløber ved udgangen af oktober 2019, genudbydes den fjerde
FM-radiokanal (FM4). Kanalen udbydes med et årligt offentligt
tilskud på 94,8 mio. kr. i 2019, 92,4 mio. kr. i 2020, 89,6
mio. kr. i 2021, 86,7 mio. kr. i 2022 og 83,9 mio. kr. i 2023 med
adgang til brugerbetaling for podcast m.v. samt krav om
dækning af hele landet. Der tages stilling til adgang til
reklameindtægter i forbindelse med udbuddet af kanalen, og
på baggrund af beslutningen tager aftalepartierne stilling
til den samlede økonomi for kanalen. Hovedsædet skal
placeres vest for Storebælt. De nærmere programkrav og
vilkår vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse
efter aftale med partierne bag medieaftalen.
Der udbydes en ny digital radiokanal til formidling af kultur,
herunder klassisk musik. Kanalen udbydes med et årligt
offentligt tilskud på 30 mio. kr. og med adgang til
reklameindtægter m.v. Hovedsædet placeres vest for
Storebælt, og produktionen skal finde sted uden for
hovedstadsområdet. Kanalen udbydes uden samtidig
tilrådighedsstillelse af en sendemulighed. Det
forudsættes, at tilladelseshaver via aftaler med
distributør(er) om udsendelse af kanalen sikrer, at den kan
modtages af hovedparten af befolkningen. De nærmere
programkrav og vilkår vil blive fastsat i en
udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag
medieaftalen.
Lovforslaget udvider herudover kulturministerens bemyndigelse
til at fastsætte en vedtægt for de regionale TV
2-virksomheder til at omfatte regler om tilsyn og sanktioner,
ligesom lovforslaget indeholder enkelte forslag med henblik
på regelforenkling og ændringer af hensyn til
teknologineutralitet og fremtidssikring af loven.
Lovforslaget har sammenhæng med forslag til lov om
ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed,
personskatteloven, lov om social pension og forskellige andre love.
(Gennemførelse af aftale om fokusering af DR og afskaffelse
af medielicensen m.v.), der fremsættes på baggrund af
en politisk aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti af 16.
marts 2018, og som skal træde i kraft den 1. januar 2019.
Sidstnævnte lovforslag indeholder udmøntning af
enkelte elementer af medieaftalen for 2019-2023.
3. Hovedpunkter i lovforslaget
3.1. Public service-virksomhed i Danmark
3.1.1. Gældende ret
Radio- og fjernsynslovens § 11, stk. 1-6, indeholder en
oversigt over, hvilken programvirksomhed der efter loven
indgår i den samlede public service radio- og
fjernsynsvirksomhed i Danmark.
Af stk. 1 fremgår, at DR og de regionale TV 2-virksomheder
udøver public service-virksomhed efter reglerne i kapitel 4
og 6.
Af stk. 2 fremgår, at TV 2/DANMARK A/S' programvirksomhed
i medfør af tilladelse efter reglerne i kapitel 6 a
indgår i den samlede public service-programvirksomhed.
Af stk. 3 fremgår, at programvirksomheden på den
fjerde FM-radiokanal og nyhedsdækningen på den femte
FM-radiokanal tillige indgår i den samlede public
service-virksomhed. Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles
efter reglerne i kapitel 8 i henhold til
udbudsbekendtgørelser. Frekvensen til den fjerde
FM-radiokanal blev sendt i udbud i foråret 2011 (en
såkaldt skønhedskonkurrence). Radio- og
tv-nævnet udstedte på denne baggrund
efterfølgende en tilladelse til Berlingske People A/S med
henblik på udsendelse af Radio24syv på kanalen.
Tilladelsen udløber med udgangen af oktober 2019. Den femte
FM-radiokanal blev udbudt af Radio- og tv-nævnet i august
2014, hvor udbuddet blev vundet af Bauer Media ApS, der sender NOVA
FM på kanalen. Tilladelsen udløber i 2022.
Af stk. 4 fremgår, at tilladelsen på den fjerde
FM-radiokanal efter kulturministerens nærmere bestemmelse kan
meddeles af Radio- og tv-nævnet uden forudgående udbud,
og at kulturministeren kan bestemme, at en sådan tilladelse i
særlige tilfælde kan forlænges.
Af stk. 5 fremgår, at den fjerde FM-radiokanal skal
være en public service-kanal med nyheds-, aktualitets-,
kultur- og debatprogrammer suppleret med en bred musikprofil. Det
fremgår, at tilladelse til programvirksomheden på den
fjerde FM-radiokanal ikke kan meddeles til DR.
Af stk. 6 fremgår, at programvirksomheden på den
femte FM-radiokanal skal omfatte nyhedsprogrammer fra hele landet.
Sendefladen kan ikke regionaliseres, og tilladelse til denne
programvirksomhed kan ikke meddeles til DR.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
På baggrund af medieaftalen, hvoraf det fremgår, at
der skal udbydes en ny tv-kanal og en ny radiokanal med public
service-forpligtelser, foreslås en forenkling af bestemmelsen
i § 11 om public service-virksomhed i Danmark.
Det foreslås, at de public service-institutioner, der
udøver public service radio- og fjernsynsvirksomhed på
permanent basis, og som i dag særskilt er reguleret i radio-
og fjernsynsloven, fortsat specifikt omtales i bestemmelsen, dvs.
at det fremgår, at DR, de regionale TV 2-virksomheder og TV
2/DANMARK A/S udøver public service-virksomhed efter
reglerne i lovens kapitel 4, 6 og 6 a. Der tilsigtes ingen
ændringer i forhold til gældende ret.
De øvrige foretagender, der i dag udøver public
service-virksomhed, gør det på baggrund af en
tilladelse udstedt af Radio- og tv-nævnet efter udbud, dvs.
for en begrænset tidsperiode. Det foreslås på den
baggrund, at der indføres en bemyndigelse, hvorefter
programvirksomhed udøvet af andre foretagender end DR, de
regionale TV 2-virksomheder og TV 2/DANMARK A/S tillige kan
indgå i den samlede public service-virksomhed efter
kulturministerens nærmere bestemmelse. Tilladelse til denne
programvirksomhed meddeles efter reglerne i kapitel 8.
Hensigten med forslaget er, at kulturministeren på
baggrund af den til enhver tid gældende medieaftale kan
bestemme omfanget af public service-programvirksomhed i Danmark.
Bemyndigelsen vil i sammenhæng med den foreslåede
§ 43 a, jf. nedenfor under afsnit 3.4., og i overensstemmelse
med reglerne i lovens kapitel 8, danne baggrund for udstedelse af
tilladelser til udøvelse af public
service-programvirksomhed, herunder fastlæggelse af
programprofiler, tildeling af offentlig støtte og
vilkår knyttet til programtilladelsen m.v.
Baggrunden for forslaget er dels gennemførelse af
medieaftalen, hvorefter den samlede public service-virksomhed
udvides med udbud af en ny tv-kanal og en ny radiokanal, dels med
henblik på en mere enkel og smidig regulering, der er
fremtidssikret set i lyset af medieudviklingen.
Det bemærkes, at lovforslagets § 2 indebærer,
at tilladelser, der er udstedt i medfør af radio- og
fjernsynsloven før 1. januar 2019, herunder tilladelser
vedrørende den fjerde og den femte FM-radiokanal, forbliver
i kraft for resten af den periode, hvor tilladelserne er
gældende. Dvs. at den gældende programprofil for den
fjerde FM-radiokanal og nyhedsdækningen på den femte
FM-radiokanal fortsætter uændret, indtil de
nuværende tilladelser udløber.
Det er hensigten, at der skal ske genudbud af den fjerde
FM-radiokanal, når tilladelsen til Radio24syv udløber.
Kanalen vil blive udbudt med et offentligt tilskud, jf. afsnit 2 om
baggrunden for lovforslaget. Medieaftalen fastlægger
overordnet kravene til den fjerde FM-radiokanal og fastlægger
i øvrigt, at de nærmere programkrav og vilkår
vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter aftale med
partierne bag medieaftalen. Der henvises til beskrivelsen i afsnit
2.
Det er derudover hensigten, at der skal ske udbud af en ny
tv-kanal og en ny radiokanal, jf. beskrivelsen i afsnit 2.
Det bemærkes, at radio- og fjernsynslovens § 11, stk.
7-9, foreslås ophævet i medfør af lovforslag om
ændring af radio- og fjernsynsloven m.v. om fokusering af DR
og afskaffelse af medielicensen, der skal træde i kraft den
1. januar 2019.
Herudover foreslås det i radio- og fjernsynslovens §
43 ophævet, at Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal
radio- og tv-virksomhed. Forslaget er en gennemførelse af
medieaftalen for 2019-2023, hvoraf det fremgår, at ordningen
nedlægges.
3.2. DR's
bestyrelse
3.2.1. Gældende ret
Ifølge § 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
ledes DR af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter
herfor.
Det følger af grundlovens § 52, at Folketingets valg
af medlemmer til kommissioner og hverv sker efter forholdstal.
Folketingets udpegning af bestyrelsesmedlemmer sker med
udgangspunkt i Folketingets forretningsordens § 36, hvoraf
følger, at Tingets medlemmer deler sig i valggrupper, der
udpeger de valgte efter forholdstal. I praksis har det været
de seks største partier i Folketinget, som udpeger de
medlemmer, der udpeges af Folketinget, efter princippet ét
medlem for hvert parti, om end det ikke er givet efter Folketingets
forretningsorden. Kulturministeren beskikker næstformanden
blandt de medlemmer, der er udpeget af Folketinget.
Medlemmer af eller kandidater til Folketinget, regionsråd,
kommunalbestyrelser eller EU-Parlamentet kan ikke være
medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsen skal søges sammensat,
så den samlede bestyrelse repræsenterer
mediemæssig, kulturel, ledelsesmæssig og
erhvervsmæssig indsigt.
Beskikkelserne gælder for 4 år. Beskikkelsesperioden
for den nuværende bestyrelse er den 1. januar 2015 til 31.
december 2018.
Hvert bestyrelsesmedlem kan alene genbeskikkes én gang. I
tilfælde af udtræden udpeges et nyt medlem for den
resterende del af beskikkelsesperioden.
Ifølge § 17 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
er bestyrelsen DR's øverste ledelse. Bestyrelsen har det
overordnede programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for
institutionens virksomhed, der er fastsat i loven, og bestemmelser
fastsat i medfør af loven, overholdes. Bestyrelsen
fastsætter de almindelige retningslinjer for DR's virksomhed
og ansætter generaldirektøren og øvrige
medlemmer af DR's direktion.
I Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 1288 af 18.
november 2015 om vedtægt for DR er der fastsat uddybende
regler om bestyrelsens virke.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
På baggrund af medieaftalen for 2019-2023 foreslås
det med henblik på at styrke DR's bestyrelse, herunder i
forhold til uafhængighed og kompetencesammensætning, at
Folketingets ret til direkte at udpege seks bestyrelsesmedlemmer
ændres til, at de seks største partier i Folketinget
hver indstiller to kandidater til DR's bestyrelse, hvorefter
kulturministeren og de seks partier i fællesskab blandt de
indstillede i alt tolv kandidater udpeger seks medlemmer til DR's
bestyrelse. Udpegningen forudsættes foretaget således,
at bestyrelsen i sidste ende består af en af kandidaterne til
bestyrelsesmedlem fra hvert af de seks partier.
Med forslaget vil Folketinget herefter ikke længere udpege
medlemmer af DR's bestyrelse. Folketingets udpegning af
bestyrelsesmedlemmer med udgangspunkt i grundlovens § 52 og
Folketingets forretningsordens § 36 erstattes af en nyordning,
hvorefter kulturministeren direkte anmoder de seks største
partier i Folketinget om hver at indstille to kandidater til DR's
bestyrelse.
Det er i den foreslåede nye ordning forudsat, at
kulturministeren fortsat udpeger tre medlemmer af bestyrelsen,
herunder formanden, og at DR's medarbejdere fortsat udpeger to
medlemmer samt to suppleanter herfor. Det foreslås desuden,
at kulturministeren beskikker næstformanden blandt de seks
medlemmer, der er udpeget af kulturministeren og de seks
største partier.
Med de nuværende regler for Folketingets udpegning er det
i praksis vanskeligt at sikre, at der arbejdes med bestyrelsens
sammensætning ud fra en helhedsbetragtning. Med forslaget til
ændring af Folketingets udpegningsret vil det kunne sikres,
at der arbejdes helhedsorienteret med en hensigtsmæssig
sammensætning af den samlede bestyrelse for så vidt
angår de kompetencer, der ifølge loven skal være
repræsenteret i bestyrelsen.
3.3. Tilsyn og sanktionering over for de regionale TV
2-virksomheder
3.3.1. Gældende ret
Det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 34, stk.
3, at kulturministeren kan fastsætte en vedtægt for de
regionale TV 2-virksomheder. Bemyndigelsen tager sigte på, at
der kan fastsættes nærmere bestemmelser om de regionale
TV 2-virksomheders virksomhed, herunder økonomiske og
organisatoriske forhold samt klagebehandling. Bemyndigelsen tager
endvidere sigte på at sikre, at bestemmelserne i
AVMS-direktivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af
audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle
medietjenester), EU-Tidende 2010 nr. L 95, side 1), om i hvilket
omfang programmer af europæisk oprindelse skal indgå i
programvirksomheden, og bestemmelser om at tilgodese hensyn til
børn og unge fortsat kan gennemføres i dansk ret i
bekendtgørelsesform.
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
Statsrevisorerne afgav i oktober 2016 beretning nr. 1/2016 om TV
2-regionernes virksomhed. Beretningen indeholdt flere
kritikpunkter, blandt andet af de regionale TV 2-virksomheders
mål- og resultatstyring, ligesom den indeholdt kritik af
Kulturministeriets kontraktstyring af de regionale TV
2-virksomheder. Kulturministeren fremsendte efterfølgende
bemærkninger til Statsrevisionerne, inkl. de overvejelser og
foranstaltninger, som beretningen havde givet anledning til. En af
overvejelserne var, at der skulle gennemføres en
ændring af radio- og fjernsynsloven, således at
kulturministeren fik mulighed for at sanktionere de regionale TV
2-virksomheders eventuelle manglende overholdelse af vilkår
fastsat i bekendtgørelsen om vedtægt for de regionale
TV 2-virksomheder, herunder krav til budgetter og regnskaber samt
forpligtelser fastsat i public service-kontrakterne.
Der foreslås på denne baggrund tilføjet til
§ 34, stk. 3, at kulturministerens bemyndigelse til at
fastsætte en vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder
udvides, således at vedtægten også kan indeholde
regler om tilsyn og sanktioner, herunder regler om skærpet
tilsyn eller tilbageholdelse af tilskud, i tilfælde hvor
reglerne i bekendtgørelsen om vedtægt for de regionale
TV 2-virksomheder, eller forpligtelser fastsat i public
service-kontrakterne, ikke overholdes.
Udvidelsen af bemyndigelsen skal ses i lyset af, at de regionale
TV 2-virksomheder i medfør af lovforslag om ændring af
radio- og fjernsynsloven m.v. om fokusering af DR og afskaffelse af
medielicensen, der skal træde i kraft 1. januar 2019,
foreslås undtaget fra lov nr. 1531 af 21. december 2010 om
økonomiske og administrative forhold for modtagere af
driftstilskud fra Kulturministeriet, således at de regionale
TV 2-virksomheder ikke er underlagt de tilsyns- og
sanktionsbestemmelser, der fremgår heraf.
3.4. Udbud
af en ny tv-kanal og en ny radiokanal
3.4.1. Gældende ret
Radio- og fjernsynsloven indeholder i kapitel 7 regler om Radio-
og tv-nævnets kompetencer og opgaver og i kapitel 8 regler
for programvirksomhed på grundlag af tilladelse og
registrering samt on demand-audiovisuel programvirksomhed.
Radio- og tv-nævnet varetager en række opgaver
på radio- og tv-området. Blandt andet træffer
nævnet afgørelser vedrørende programvirksomhed
på grundlag af tilladelse eller registrering og påtaler
overtrædelser af loven, ligesom nævnet kan træffe
afgørelse om inddragelse af tilladelser m.v. Radio- og
tv-nævnet kan yde tilskud til ikkekommercielle lokale
radiostationer og ikkekommercielle tv-stationer, der udøver
programvirksomhed i henhold til tilladelse.
Radio- og fjernsynslovens kapitel 8 regulerer, at
programvirksomhed foranstaltet af radio- og tv-foretagender og
øvrige medietjenesteudbydere som hovedregel kun kan ske med
tilladelse fra Radio- og tv-nævnet. De gældende regler
har en række undtagelser hertil. Blandt andet gælder
kravet ikke DR's, TV 2/DANMARK A/S' og de regionale TV
2-virksomheders public service-virksomhed, ligesom kravet ikke
gælder foretagender, der udøver programvirksomhed ved
hjælp af satellit, fællesantenneanlæg,
kortbølgesendemuligheder eller øvrige elektroniske
kommunikationsnet, der alene skal lade sig registrere hos Radio- og
tv-nævnet. Medietjenesteudbydere, der udbyder on
demand-audiovisuel programvirksomhed, kan udøve
programvirksomhed uden registrering.
Tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder meddeles ifølge § 45, stk. 2, af Radio-
og tv-nævnet efter udbud. Denne hovedregel har dog en
række undtagelser. Blandt andet vedrørende tilladelser
til foreninger m.v., hvis formål er at producere
ikkekommercielt tv, som er produceret af og rettet mod personer med
fysisk funktionsnedsættelse eller intellektuel
funktionsnedsættelse, i forbindelse med
forsøgsvirksomhed og midlertidig programvirksomhed m.v.
Derudover er det fastsat i § 47, at visse foretagender, der
alene skal lade sig registrere efter loven, under visse
forudsætninger alligevel skal have tilladelse efter udbud, fx
programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede digitale
tv-sendemuligheder, hvor tilladelse til distribution er meddelt i
medfør af § 3, stk. 4.
3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
På baggrund af medieaftalen for 2019-2023 foreslås
der i lovens kapitel 7 om Radio- og tv-nævnet indført
en bemyndigelse for Radio- og tv-nævnet til at yde tilskud
til foretagender med henblik på udøvelse af public
service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2.
dvs. i form af tv-kanaler, radiokanaler, tilsvarende
internetbaserede tjenester m.v.
Det foreslås derudover, at der i lovens kapitel 8
indsættes regler om, at Radio- og tv-nævnet - på
baggrund af udbud - kan meddele tilladelse til udøvelse af
public service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk.
2.
Ifølge medieaftalen skal der igangsættes udbud af
en ny tv-kanal med kulturindhold og folkeoplysning. Der stilles
sendekapacitet til rådighed for den nye kanal i den MUX, som
forvaltes af DIGI-TV. De nærmere programkrav og vilkår
vil blive fastsat i en udbudsbekendtgørelse efter aftale med
partierne bag medieaftalen. Der henvises til beskrivelsen i afsnit
2.
Ifølge medieaftalen skal der derudover udbydes en ny
digital radiokanal til formidling af kultur, herunder klassisk
musik. Kanalen udbydes uden samtidig tilrådighedsstillelse af
en sendemulighed. Det forudsættes, at tilladelseshaver via
aftaler med distributør(er) om udsendelse af kanalen sikrer,
at den kan modtages af hovedparten af befolkningen. De
nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en
udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag
medieaftalen. Der henvises til beskrivelsen i afsnit 2.
Med forslaget kan Radio- og tv-nævnet efter
kulturministerens nærmere bestemmelse efter udbud i henhold
til en udbudsbekendtgørelse meddele tilladelse til
udøvelse af public service-programvirksomhed, herunder
stille vilkår for tilladelsen m.v., samt yde tilskud til den
nævnte public service-programvirksomhed, fx til en ny
tv-kanal og en ny radiokanal eller til anden public
service-programvirksomhed.
Med det foreslåede fremtidssikres loven, ligesom
teknologineutraliteten øges, idet ansøgere i et udbud
vedrørende public service-programvirksomhed selv vil kunne
godtgøre, hvorledes den i udbuddet stillede opgave
teknologisk vil kunne løses.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De overordnede økonomiske konsekvenser af medieaftalen
for 2019-2023 fremgår af medieaftalen. Finansieringen af de
af aftalen omfattede tilskud til forskellige medie- og
filmformål tilvejebringes ved en kombination af andele af
licensprovenu og finanslovsmidler, jf. også forslag til lov
om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
personskatteloven, lov om social pension, og forskellige andre
love, der fremsættes samtidigt med nærværende
lovforslag. Den bevillingsmæssige udmøntning af
medieaftalen vil blive indarbejdet på ændringsforslag
til finanslovforslaget for 2019.
Nærværende lovforslag vil ikke indebære
merudgifter for kommuner og regioner. Staten vil få
begrænsede administrative merudgifter i forbindelse med et
evt. skærpet tilsyn med de regionale TV 2-virksomheder.
Staten får også begrænsede administrative
merudgifter i forbindelse med udbud af en ny tv-kanal og en ny
radiokanal med tilhørende tilskud samt tilsynet med
overholdelse af tilladelsesvilkår.
Lovforslaget vurderes at have mindre negative
implementeringsomkostninger for staten, idet der lægges op
til at indføre en udvidelse af de eksisterende
administrative ordninger vedrørende Radio- og
tv-nævnets kompetencer til at udstede tilladelser til
udøvelse af public service-programvirksomhed. Der vurderes
ikke at være implementeringskonsekvenser for kommuner og
regioner.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
principperne om digitaliseringsklar lovgivning, idet der
lægges op til en mere teknologineutral bestemmelse om
tilladelse til udøvelse af public service-programvirksomhed.
Det bemærkes, at det er hensigten på et senere
tidspunkt i forbindelse med implementeringen af nye EU-regler for
det audiovisuelle område (AVMS-direktivet) at revidere radio-
og fjernsynsloven med henblik på i øget grad at
opnå teknologineutralitet og regelforenkling.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at kunne have begrænsede
erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Med lovforslaget kan Radio- og tv-nævnet efter
kulturministerens nærmere bestemmelse og efter udbud udstede
tilladelse til udøvelse af public service-programvirksomhed
med evt. tilhørende tilskud. Efter medieaftalen vil den nye
tv-kanal og den nye radiokanal skulle udbydes med årlige
tilskud fra 2020 på henholdsvis 50 mio. kr. og 30 mio. kr.,
idet de herudover vil kunne medfinansieres af reklamer m.v.
Nærmere fastlæggelse af reglerne for udbud vil
fremgå af kommende udbudsbekendtgørelser. For så
vidt angår den fjerde FM-radiokanal (FM4) vil
aftalepartierne, jf. medieaftalen, tage stilling til adgangen til
reklamefinansiering i forbindelse med udbuddet af kanalen. Adgangen
til delvis reklamefinansiering m.v. betyder, at tilladelseshaverne
til de nye kanaler og evt. også til FM4 vil kunne indgå
i konkurrence om reklameindtægter med andre kommercielle
medieudbydere.
Omfanget af de erhvervsøkonomiske konsekvenser samt
eventuelle konkurrencemæssige problemstillinger vil blive
søgt afdækket nærmere i forbindelse med udbuddet
af kanalerne.
Der kan være mindre administrative konsekvenser for
erhvervslivet forbundet med virksomheders eventuelle
ansøgninger i relation til udbuddet af udøvelse af
public service-programvirksomhed.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
principperne for agil, erhvervsrettet lovgivning, herunder
særligt principperne om at muliggøre nye
forretningsmodeller og teknologineutralitet, idet lovforslagets
§ 1, nr. 9-13, giver mulighed for at udbyde en ny public
service radiokanal og public service tv-kanal ud fra et princip om
teknologineutralitet, hvormed ansøgere i et udbud
vedrørende public service-programvirksomhed selv vil kunne
godtgøre, hvorledes den i udbuddet stillede opgave
teknologisk vil kunne løses.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Udbud af den nye tv-kanal og den nye radiokanal med tilskud
forudsættes notificeret/anmeldt til EU-Kommissionen, jf.
statsstøttereglerne, med henblik på godkendelse,
før udbud gennemføres.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 6. juli 2018 til 14.
august 2018 været i høring hos følgende
myndigheder, organisationer m.v.:
Folketinget, Det Danske Filminstitut, Erhvervsstyrelsen,
Forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Slots-
og Kulturstyrelsen, Medierådet for Børn og Unge,
Radio- og tv-nævnet, Rigsrevisionen, Sundhedsstyrelsen,
Teleklagenævnet, Dansk Annoncørforening (DAF), Dansk
Journalistforbund, Danske Medier, Danske Mediers Forum, Egmont
International Holding A/S, Kreativitet & Kommunikation, Boxer
TV ApS, Canal Digital Danmark A/S, Discovery Networks, Dk4, DR,
FTVS - Fællesrådet for tvsendesamvirker i Danmark, I/S
DIGI-TV, Kanal Hovedstaden, Kanal 23, METV - Mesopotamia TV, MTG TV
A/S, Stofa A/S, Teracom (Broadcast Service Danmark A/S), TV 2 Sport
A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK A/S, TV 2/FYN, TV 2/Lorry, TV
2/Nord, TV 2/Øst, TV 2/Østjylland, TV 3 A/S, TV Midt
Vest, TV SYD, Viasat, Bauer Media, Gold FM ApS, Højderyggens
Lokalradio/Højderyggens Weekendradio, Radio 100FM og The
Voice, Radio 24Syv, Radio Nova FM og MyRock, Radio Pop FM, Dansk
Student Tv Forening, Den Kristne Producentkomité, DILEM
(Danske Idebaserede Lokale Elektroniske Medier), Forenede Danske
Antenneanlæg, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seer
organisationer, Sammenslutningen af lokale radio- og tv-stationer,
Sendesamvirke i København, Hi3G Denmark ApS, TDC, Telenor,
Telia Danmark, WAOO, Dansk Blindesamfund, Danske Døves
Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Høreforeningen, Copydan, Gramex, KODA,
Ophavsretligt Forum, Samrådet for Ophavsret, UBOD,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BFE, Brancheforum
Digitale Medier, Bryggeriforeningen, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk IT, Danske Advokater, Danske
Filminstruktører, Danske Medier, Danske Regioner, DI
Digital, DJBFA/Komponister og sangskrivere, Forbrugerrådet,
Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark (FPD), HORESTA,
IT-Branchen, Kommunernes Landsforening (KL), Landsorganisationen i
Danmark (LO), Nordisk Film, Producentforeningen, SE/Stofa,
Tegnerne, Tegnerforbundet af 1919, Advokatfirma Lassen Ricard,
Dantoto Racing Live, Advokatrådet, Antennesammenslutningen af
2012, Arqiva, Broadcast Partners, Global, Global Broadcast,
Landsforeningen for beskikkede advokater, Norkring.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Udbud af en ny tv-kanal og en ny radiokanal
med tilskud forudsættes notificeret/anmeldt til
EU-Kommissionen, jf. de EU-retlige regler om
statsstøtte. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 11, stk.
1, at DR og de regionale TV 2-virksomheder udøver public
service-virksomhed efter reglerne i kapitel 4 (DR) og 6 (de
regionale TV 2-virksomheder).
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at TV
2/DANMARK A/S tillige nævnes i § 11, stk. 1, samt at der
indsættes en henvisning til lovens kap. 6 a, som omhandler TV
2/DANMARK A/S. Dermed vil de public service-institutioner, der
udøver public service radio- og fjernsynsvirksomhed på
permanent basis, og som i dag særskilt er reguleret i radio-
og fjernsynsloven, fortsat specifikt blive nævnt i
bestemmelsen. Der tilsigtes ingen ændringer i forhold til
gældende ret.
Til nr. 2
Det fremgår af § 11, stk. 2, at TV 2/DANMARK A/S'
programvirksomhed i medfør af tilladelse efter reglerne i
kapitel 6 a indgår i den samlede public
service-programvirksomhed.
Det foreslås, at der i den
samlede public service-virksomhed tillige efter kulturministerens
nærmere bestemmelse kan indgå public
service-programvirksomhed, jf. lovens § 10, i form af
tv-kanaler, radiokanaler, tilsvarende internetbaserede tjenester
m.v., udøvet af andre foretagender end de, der er
nævnt i § 11, stk. 1, dvs. andre end DR, de regionale TV
2-virksomheder og TV 2/DANMARK A/S.
Hensigten med forslaget er, at kulturministeren på
baggrund af den til enhver tid gældende medieaftale kan
bestemme omfanget af public service-programvirksomheden i Danmark.
Rammerne for public service-virksomhed fremgår af lovens
§ 10.
Med begrebet tilsvarende internetbaserede tjenester menes blandt
andet andre større sammenhængende tjenester, der kan
sammenlignes med en tv-kanal eller en radiokanal. Med begrebet
tilsvarende internetbaserede tjenester er det tilsigtet at sikre
teknologineutralitet, således at der ikke forudsættes
en bestemt distributionsform m.v. for at kunne modtage tilskud
efter bestemmelsen.
Bemyndigelsen vil i sammenhæng med den foreslåede
§ 43 a, jf. nedenfor under afsnit 3.4., og i overensstemmelse
med reglerne i lovens kapitel 8, danne baggrund for udstedelse af
tilladelser til udøvelse af public
service-programvirksomhed, herunder fastlæggelse af
programprofiler, tildeling af offentlig støtte og
vilkår knyttet til programtilladelsen m.v.
Baggrunden for forslaget er dels gennemførelse af
medieaftalen, hvorefter den samlede public service-virksomhed
blandt andet udvides med programvirksomheden på en ny
tv-kanal og en ny radiokanal, dels med henblik på en mere
enkel og smidig regulering der er fremtidssikret set i lyset af
medieudviklingen. Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1. Konkret påtænkes
bestemmelsen udnyttet til at gennemføre et udbud af en ny
tv-kanal og en ny radiokanal.
Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles efter reglerne i
kapitel 8. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 7, og til nr. 9-13 samt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.4.
Det bemærkes, at lovforslagets § 2 indebærer,
at tilladelser, der er udstedt i medfør af radio- og
fjernsynsloven før 1. januar 2019, herunder tilladelse
vedrørende den fjerde og den femte FM-radiokanal, forbliver
i kraft for resten af den periode, hvor tilladelserne er
gældende. Dvs. at den gældende programprofil for den
fjerde FM-radiokanal og nyhedsdækningen på den femte
FM-radiokanal fortsætter uændret, indtil de
udløber.
Til nr. 3
Af radio- og fjernsynslovens § 11, stk. 3, fremgår,
at programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal og
nyhedsdækningen på den femte FM-radiokanal tillige
indgår i den samlede public service-virksomhed, samt at
tilladelse meddeles efter reglerne i kapitel 8 i henhold til
udbudsbekendtgørelser.
Af § 11, stk. 4, fremgår, at tilladelsen på den
fjerde FM-radiokanal efter kulturministerens nærmere
bestemmelse kan meddeles af Radio- og tv-nævnet uden
forudgående udbud, og at kulturministeren kan bestemme, at en
sådan tilladelse i særlige tilfælde kan
forlænges.
Af § 11, stk. 5, og stk. 6, fremgår nærmere
kriterier for hhv. den fjerde og den femte FM-radiokanal.
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2 (lovens §
11, stk. 2), ophæves § 11, stk. 3-6, idet de erstattes
af bestemmelsen i § 11, stk. 2.
Baggrunden for ophævelsen er gennemførelse af
medieaftalen, hvorefter den samlede public service-virksomhed
udvides med programvirksomheden på en ny tv-kanal og en ny
radiokanal, dels med henblik på en mere enkel og smidig
regulering, der i højere grad vil være fremtidssikret
set i lyset af udviklingen i mediebrug og teknologi.
Dertil kommer, at bestemmelserne i stk. 3-6 i vidt omfang er
udtryk for historisk regulering, der ikke længere vurderes at
være relevant, da der primært er tale om en oplistning
af informationer om forhold, som reguleres administrativt i form af
fx udbudsbekendtgørelser eller som ikke i længere tid
har været anvendt.
Der henvises til bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 2, og til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.
Det bemærkes, at det i lov om ændring af lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed, personskatteloven, lov om social
pension og forskellige andre love, der fremsættes på
baggrund af en politisk aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti af 16. marts 2018 om fokusering af DR og afskaffelse af
medielicensen m.v., er foreslået at ophæve § 11,
stk. 7-9.
Til nr. 4
Det følger af § 13 a i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, at programvirksomhed, der udøves
på grundlag af tilladelse, kan indgå i DR's public
service-virksomhed, jf. § 11, stk. 4.
Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2 (lovens §
11, stk. 2), ophæves § 13 a. Det er derudover
vurderingen, at bestemmelsen er historisk betinget og ikke
længere er relevant. Bestemmelsen blev således
indført ved en ændring af radio- og fjernsynsloven i
2015, jf. lov nr. 1404 af 21. december 2005, med henblik på
at præcisere, at DR - ud over at udøve public
service-virksomhed i medfør at lovens bestemmelse herom -
også kunne udøve public service-programvirksomhed
på baggrund af tilladelse, jf. lovens kapitel 8. DR var i
perioden 1. april 2001 til 31. marts 2009 indehaver af tilladelse
til at drive programvirksomhed på den fjerde FM-kanal.
Til nr. 5
Ifølge § 16 i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
ledes DR af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter
herfor.
Det foreslås på baggrund af medieaftalen for
2019-2023 at ændre radio- og fjernsynslovens § 16, stk.
1, om udpegning af medlemmer til DR's bestyrelse, således at
de seks største partier i Folketinget hver indstiller to
kandidater til DR's bestyrelse, hvorefter kulturministeren og de
seks partier i fællesskab blandt de indstillede i alt tolv
kandidater udpeger seks medlemmer til DR's bestyrelse. Udpegningen
forudsættes foretaget således, at bestyrelsen i sidste
ende består af en af kandidaterne til bestyrelsesmedlem fra
hvert af de seks partier.
Såfremt det sjette og syvende største parti har
lige mange mandater i Folketinget, foreslås det, at det
afgørende er, hvilket parti der har fået flest stemmer
i forbindelse med valget.
Det er i den foreslåede ordning forudsat, at
kulturministeren fortsat udpeger tre medlemmer af bestyrelsen,
herunder formanden, og at DR's medarbejdere fortsat udpeger to
medlemmer samt to suppleanter herfor. Det foreslås desuden,
at kulturministeren beskikker næstformanden blandt de seks
medlemmer, der er udpeget af kulturministeren og de seks
største partier.
Formålet med forslaget er at sikre, at der arbejdes
helhedsorienteret med en hensigtsmæssig sammensætning
af den samlede bestyrelse for så vidt angår de
kompetencer, der ifølge loven skal være
repræsenteret i bestyrelsen.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold
til bestemmelsen henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 3.2.
Til nr. 6
Det fremgår af radio- og fjernsynslovens § 34, stk.
3, at kulturministeren kan fastsætte en vedtægt for de
regionale TV 2-virksomheder. Denne hjemmel er udnyttet i
bekendtgørelse nr. 1648 af 18. december 2017 om
vedtægt for de regionale TV 2-virksomheder.
Det foreslås, at bemyndigelsen udvides, så
kulturministeren får mulighed for i vedtægten tillige
at fastsætte regler om tilsyn og sanktioner.
Den foreslåede ændring i lovens § 34, stk. 3,
er en konsekvens af Statsrevisorernes beretning nr. 1/2016 afgivet
i oktober 2016 samt kulturministerens bemærkninger
hertil.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelsen til at fastsætte
bestemmelser om skærpet tilsyn, tilbagebetalingspligt,
tilbageholdsret og mulighed for bortfald af tilskudsudbetalinger
ved manglende overholdelse af bekendtgørelsen eller
forpligtelser fastsat i public service-kontrakterne. Dette svarer
til § 64 og § 65 i bekendtgørelse nr. 1701 af 21.
december 2010 om økonomiske og administrative forhold for
modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet samt § 13 i
lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og
administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra
Kulturministeriet, dog med de modifikationer der følger af
de regionale TV 2-virksomheders særlige status, jf. radio- og
fjernsynslovens § 34.
Til nr. 7
I radio- og fjernsynslovens § 42 oplistes en række af
de opgaver, som Radio- og tv-nævnet varetager på radio-
og tv-området. Af § 42, nr. 1, følger, at
nævnet træffer afgørelser om tilladelse til
programvirksomhed vha. jordbaserede sendemuligheder, at
nævnet kan udstede sådanne tilladelser, og at
nævnet kan føre tilsyn med programvirksomheden.
Forslaget om at udvide anvendelsesområdet for § 42,
nr. 1, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10 (lovens
§ 45, stk. 2), hvorefter bestemmelsen om, at tilladelse til
programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder
meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud, udvides til
også at omfatte tilladelse til public
service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2. Der
henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 10,
samt de almindelige bemærkninger afsnit 3.4.
Som konsekvens heraf udvides Radio- og tv-nævnets opgaver
vedrørende programvirksomhed på grundlag af tilladelse
eller registrering fra alene at vedrøre at træffe
afgørelse om tilladelse til programvirksomhed ved
hjælp af jordbaserede sendemuligheder til at vedrøre
at træffe afgørelse om tilladelse til public
service-programvirksomhed generelt, jf. § 45. Herved udvides
Radio- og tv-nævnets opgaver til også at omfatte at
træffe afgørelse om tilladelse til public
service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2, jf.
§ 45, stk. 1 og 2.
Til nr. 8
Af radio- og fjernsynslovens § 43 fremgår blandt
andet, at Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal
radio- og tv-virksomhed. Af bekendtgørelsen om støtte
til uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal
radio- og tv-virksomhed fremgår det, at Radio- og
tv-nævnet kan yde tilskud til uddannelsesaktiviteter til de
ikkekommercielle stationers organisationer og sendesamvirker samt
højskoler og andre uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås, at ordningen vedrørende tildeling af
tilskud til uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel
lokal radio- og tv-virksomhed - "uddannelsespuljen" -
ophæves, jf. medieaftalen. Det betyder, at Radio- og
tv-nævnet ikke længere vil kunne tildele midler til
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal
radio- og tv-virksomhed, herunder til ikkekommercielle stationeres
organisationer og sendesamvirker, højskoler eller andre
uddannelsesinstitutioner.
Til nr. 9
Af radio- og fjernsynslovens kapitel 8 fremgår, efter
hvilken procedure der kan gives tilladelse til programvirksomhed
ved jordbaserede sendemuligheder, jf. § 45. Denne hovedregel
har en række undtagelser, herunder undtagelser
vedrørende foretagender, der udøver programvirksomhed
ved hjælp af jordbaserede digitale radio- og
tv-sendemuligheder. Dernæst er der en undtagelse fsva.
foretagender, der udøver programvirksomhed ved hjælp
af satellit, fællesantenneanlæg,
kortbølgesendemuligheder eller øvrige elektroniske
kommunikationsnet, og en undtagelse for medietjenesteudbydere, der
udbyder on demand-audiovisuel programvirksomhed. Dermed kan de
gældende regler ikke indeholde et udbud af tv- og
radio-kanaler m.v., hvor der ikke på forhånd er taget
stilling til den tekniske sendemulighed.
På baggrund af medieaftalen foreslås det, at Radio-
og tv-nævnet tildeles kompetence til at kunne yde tilskud til
foretagender med henblik på udøvelse af public
service-programvirksomhed i form af tv-kanaler, radiokanaler,
tilsvarende internetbaserede tjenester m.v., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2 (lovens § 11, stk. 2). Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Forslaget hænger sammen med lovforslagets § 1, nr. 10
og 12 (lovens § 45, stk. 2 og § 47, stk. 3), og der
henvises til de specielle bemærkninger hertil samt til de
almindelige bemærkninger afsnit 3.4.
Udøvelse af public service-programvirksomhed kræver
ifølge de nævnte foreslåede bestemmelser
tilladelse fra Radio- og tv-nævnet efter afholdt udbud. De
nærmere krav til udbuddet og vilkår i forbindelse med
tilladelsen vil fremgå af den konkrete
udbudsbekendtgørelse.
På den baggrund foreslås indført en mulighed
for Radio- og tv-nævnet til at yde tilskud til foretagender
med henblik på udøvelse af public
service-programvirksomhed, jf. lovforslagets § 1, nr. 2
(lovens § 11, stk. 2), således at der kan udbydes en ny
radio- og tv-kanal, uden at der på forhånd er peget
på en bestemt teknologisk sendemulighed.
Til nr. 10
Tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder meddeles ifølge radio- og fjernsynslovens
§ 45, stk. 2, af Radio- og tv-nævnet efter udbud. Denne
hovedregel har dog en række undtagelser. Blandt andet
vedrørende tilladelser til foreninger m.v., hvis
formål er at producere ikkekommercielt tv, som er produceret
af og rettet mod personer med fysisk funktionsnedsættelse
eller intellektuel funktionsnedsættelse, i forbindelse med
forsøgsvirksomhed og midlertidig programvirksomhed m.v.
Det foreslås, at bestemmelsen, om at tilladelse til
programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder
meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud, udvides til
også at omfatte tilladelse til public
service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2
(lovforslagets § 1, nr. 2). Det vil således fremover
være et krav for at modtage tilladelse til programvirksomhed,
jf. § 11, stk. 2, og § 45, stk. 1, at der afholdes et
udbud af Radio- og tv-nævnet, jf. § 45, stk. 2.
Ifølge medieaftalen skal der igangsættes et udbud
af en ny tv-kanal med kulturindhold og folkeoplysning. Der henvises
til de almindelige bemærkninger afsnit 2 for en beskrivelse
heraf.
Ifølge medieaftalen skal der derudover udbydes en ny
digital radiokanal til formidling af kultur, herunder klassisk
musik. Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2
for en beskrivelse heraf.
De nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i
en udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag
medieaftalen, jf. § 45, stk. 5.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
3.4.
Til nr. 11
I radio- og fjernsynslovens § 47, stk. 2, henvises til
§ 47, stk. 3.
Da § 47, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 12, rykkes
til stk. 4, idet der indsættes et nyt stk. 3, skal der
konsekvensrettes i § 47, stk. 2, så der i stedet
henvises til § 47, stk. 4.
Til nr. 12
Det følger af radio- og fjernsynslovens § 47, stk. 1
og stk. 2, at visse foretagender, der udøver
programvirksomhed, skal lade sig registrere hos Radio- og
tv-nævnet. Af stk. 3 følger det, at kulturministeren
kan fastsætte nærmere regler om, at visse foretagender,
der alene skal lade sig registrere efter loven, under visse
forudsætninger alligevel skal have tilladelse efter udbud, fx
programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede digitale
tv-sendemuligheder, hvor tilladelse til distribution er meddelt i
medfør af § 3, stk. 4.
Det foreslås, at der i § 47 indføres et nyt
stk. 3, der undtager udøvelse af public
service-programvirksomhed i medfør af § 11, stk. 2, fra
reglerne i § 47, stk. 1, 2 og 4 (i dag § 47, stk. 1-3),
således at tilladelse til udøvelse af public
service-programvirksomhed på baggrund af § 11, stk. 2,
meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud, jf. § 45,
stk. 2.
Bestemmelsen er indsat for at sikre teknologineutralitet i
forhold til, at tilladelse til udøvelse af public
service-programvirksomhed meddeles af Radio- og tv-nævnet
efter afholdt udbud.
Udøvelse af public service-programvirksomhed, jf. §
11, stk. 2, skal dermed ske efter udbud, jf. § 45, stk. 2,
uanset valget af teknologisk løsning i forhold til
distributionsform.
Til nr. 13
I radio- og fjernsynslovens § 47, stk. 5, henvises til
§ 47, stk. 1-3.
Da § 47, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 12, rykkes
til stk. 4, idet der indsættes et nyt stk. 3, skal der
konsekvensrettes i § 47, stk. 5, så der i stedet
henvises til § 47, stk. 1, 2 og 4.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Det fremgår af stk. 2, at der
foreslås indført en overgangsbestemmelse,
således at nærværende lov ikke gælder for
tilladelser, fx til udøvelse af programvirksomhed efter
lovens kapitel 8 eller public service-tilladelser, udstedt i
medfør af radio- og fjernsynsloven før den 1. januar
2019, herunder tilladelse vedrørende den fjerde og den femte
FM-radiokanal. For sådanne tilladelser finder de hidtil
gældende regler anvendelse. Dvs. at den gældende
programprofil for den fjerde FM-radiokanal og nyhedsdækningen
på den femte FM-radiokanal fortsætter uændret,
indtil de nuværende tilladelser udløber.
Det er hensigten på baggrund af medieaftalen, at der skal
ske genudbud af den fjerde FM-radiokanal, når tilladelsen til
Radio24syv udløber. Kanalen vil blive udbudt med et
offentligt tilskud, jf. under afsnit 2 om baggrunden for
lovforslaget. Medieaftalen fastlægger overordnet kravene til
den fjerde FM-radiokanal og fastlægger i øvrigt, at de
nærmere programkrav og vilkår vil blive fastsat i en
udbudsbekendtgørelse efter aftale med partierne bag
medieaftalen.
Det foreslås i stk. 3, at
regler udstedt i medfør af § 47, stk. 3-5, i lov om
radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 444
af 8. maj 2018, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses. Bestemmelsen er indsat, da
bemyndigelsesbestemmelserne i § 47, stk. 3-5, er rykket til
§ 47, stk. 4-6, jf. lovforslagets § 1, nr. 12.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet hovedloven (radio- og fjernsynsloven) ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj 2018, foretages
følgende ændringer: | § 11. DR
og de regionale TV 2-virksomheder udøver public
service-virksomhed efter reglerne i kapitel 4 og 6. | | 1. § 11, stk. 1, affattes
således: »DR, de regionale TV
2-virksomheder og TV 2/DANMARK A/S udøver public
service-virksomhed efter reglerne i kapitel 4, 6 og 6
a.« | Stk. 2. TV
2/DANMARK A/S' programvirksomhed i medfør af tilladelse
efter reglerne i kapitel 6 a indgår i den samlede public
service-programvirksomhed. | | 2. § 11, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. I den samlede public service-virksomhed kan tillige efter
kulturministerens nærmere bestemmelse indgå public
service-programvirksomhed, jf. § 10, i form af tv-kanaler,
radiokanaler, tilsvarende internetbaserede tjenester m.v.,
udøvet af andre foretagender end de, der er nævnt i
stk. 1. Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles efter
reglerne i kapitel 8.« | Stk. 3. I
den samlede public service-virksomhed indgår tillige
programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal og
nyhedsdækningen på den femte FM-radiokanal, jf. stk. 5
og 6. Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles efter
reglerne i kapitel 8, jf. dog stk. 4. Kulturministeren kan
bestemme, at tilladelse til programvirksomheden i særlige
tilfælde uden forudgående udbud efter reglerne i
kapitel 8 kan forlænges. Stk. 4.
Tilladelse til programvirksomheden på den fjerde
FM-radiokanal kan efter kulturministerens nærmere bestemmelse
meddeles af Radio- og tv-nævnet uden forudgående udbud
efter reglerne i kapitel 8. Kulturministeren kan bestemme, at
sådan tilladelse i særlige tilfælde kan
forlænges. Stk. 5. Den
fjerde FM-radiokanal skal være en public service-kanal med
nyheds-, aktualitets-, kultur- og debatprogrammer suppleret med en
bred musikprofil. Tilladelse til programvirksomheden på den
fjerde FM-radiokanal kan ikke meddeles til DR. Stk. 6.
Programvirksomheden på den femte FM-radiokanal skal omfatte
nyhedsprogrammer fra hele landet. Sendefladen kan ikke
regionaliseres. Tilladelse til denne programvirksomhed kan ikke
meddeles til DR. Stk. 7-9.
--- | | 3. § 11, stk. 3-6, ophæves. | § 13 a.
Programvirksomhed, der udøves på grundlag af
tilladelse, kan indgå i DR's public service-virksomhed, jf.
§ 11, stk. 4 | | 4. § 13 a ophæves. | § 16. DR
ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger 3 medlemmer (herunder
formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer, og de fastansatte
medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer samt 2 suppleanter herfor.
Kulturministeren beskikker næstformanden blandt de medlemmer,
der er udpeget af Folketinget. Stk. 2-6.
--- | | 5. § 16, stk. 1, affattes
således: »DR ledes af en bestyrelse
på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren.
Kulturministeren udpeger tre medlemmer (herunder formanden), og de
fastansatte medarbejdere i DR udpeger to medlemmer og to
suppleanter herfor. Folketingets seks største partier
indstiller hver to kandidater, som kulturministeren og partierne i
fællesskab skal vælge imellem med henblik på
udpegning af de seks resterende medlemmer. Kulturministeren
beskikker næstformanden blandt de seks medlemmer, der er
udpeget af kulturministeren og partierne.« | § 34.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte en vedtægt for de
regionale TV 2-virksomheder. | | 6. I § 34, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Vedtægten kan indeholde
regler om tilsyn og sanktioner«. | § 42.
Radio- og tv-nævnet har følgende opgaver
vedrørende programvirksomhed på grundlag af tilladelse
eller registrering: 1) At træffe afgørelse om
tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder, udstede sådanne tilladelser og føre
tilsyn med programvirksomheden, jf. § 45. 2)-5) --- | | 7. I § 42, nr. 1, udgår »ved
hjælp af jordbaserede sendemuligheder«. | § 43.
Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud, jf. § 92 a, til
ikkekommercielle lokale radiostationer og ikkekommercielle
tv-stationer, der udøver programvirksomhed i henhold til
tilladelse udstedt af Radio- og tv-nævnet i medfør af
§ 45, stk. 1, 2 og 6, og til uddannelsesaktiviteter i
forbindelse med ikkekommerciel lokal radio- og tv-virksomhed. | | 8. I § 43 udgår », og til
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med ikkekommerciel lokal
radio- og tv-virksomhed«. | | | 9. Efter
§ 43 indsættes: »§ 43
a. Radio- og tv-nævnet kan yde tilskud til
foretagender med henblik på udøvelse af public
service-programvirksomhed, jf. § 11, stk. 2.« | § 45.
--- Stk. 2.
Tilladelse til programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede
sendemuligheder meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud,
jf. dog stk. 6. Stk. 3-9.
--- | | 10. I § 45, stk. 2, indsættes efter
»ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder«:
»samt tilladelse til public service-programvirksomhed i
medfør af § 11, stk. 2,« | §
47. --- Stk. 2.
Foretagender, der udøver programvirksomhed ved hjælp
af jordbaserede digitale radio- og tv-sendemuligheder, hvortil der
er udstedt distributionstilladelse i henhold til § 3, stk. 1
eller stk. 4, og som hører under dansk myndighed, skal lade
sig registrere hos Radio- og tv-nævnet, jf. dog stk. 3. | | 11. I § 47, stk. 2 ændres "stk. 3" til:
"stk. 4". | Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
udøvelse af programvirksomhed ved hjælp af
jordbaserede digitale tv-sendemuligheder, hvor tilladelse til
distribution er meddelt i henhold til § 3, stk. 4,
forudsætter tilladelse meddelt af Radio- og tv-nævnet i
medfør af § 45, stk. 1, 2 og 6. Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
registrering i henhold til stk. 1, 1. pkt., og stk. 2. | | 12. I § 47 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk.
3. Stk. 1, 2 og 4 gælder ikke udøvelse af
public service-programvirksomhed efter § 11, stk. 2, jf.
§ 45, stk. 1 og 2.« »Stk. 3-5 bliver herefter stk.
4-6.« | Stk. 5.
Kulturministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler
om de foretagender, der er omfattet af stk. 1-3, herunder regler
om, at foretagenderne skal gøre oplysninger, der
identificerer foretagendet over for seerne, lytterne og brugerne,
tilgængelige. | | 13. I § 47, stk. 5 ændres "stk. 1-3"
til: stk. 1, 2, og 4" | | | |
|