Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 21. november 2018
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, EL og SF) indstiller lovforlaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT og RV) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag .
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget finder, at aftalen om fokusering af DR og
afskaffelse af medielicens, som lovforslaget udmønter,
samlet set forringer udbuddet af godt, dansk medieindhold, som alle
danskere har adgang til, da aftalen medfører, at den
økonomiske ramme til public service-medier reduceres
markant. Samtidig betyder aftalen, at den økonomiske ramme
reduceres med henblik på at finansiere skattelettelser. Det
er en helt forkert prioritering i en tid, hvor internationale
medieaktører og udenlandsk kommercielt indhold fylder stadig
mere på det danske mediemarked, og hvor fake news er noget,
vi skal tage meget alvorligt. Tværtimod er der behov for
godt, dansk indhold, der styrker dansk troværdig
nyhedsformidling, kultur og sprog, og som alle danskere har fri og
lige adgang til. Vi må ikke tage for givet, at der bliver
lavet godt danskproduceret medieindhold, som alle danskere har fri
og lige adgang til. Det skyldes kun, at vi har besluttet, at det er
noget, vi er fælles om at finansiere som en del af vores
velfærdssamfund. Derfor er det forkert, at regeringen og
Dansk Folkeparti gennemfører markante nedskæringer
på dansk medieindhold.
Partierne er enige i, at der er behov for
at omlægge finansieringen af public service-medierne fra
medielicens til skattefinansiering, men den konkrete model, der er
aftalt, kan partierne ikke støtte, da den reducerer den
økonomiske ramme for public service-medierne for at give
skattelettelser.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af kulturministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V,
LA, ALT, RV og KF):
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. § 93, stk. 1, nr. 8, ophæves.
Nr. 9-13 bliver herefter nr.
8-12.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 8
2) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 1, nr. 4«: »og 01«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den gældende § 93, stk. 1, nr.
8, vedrører, at den, der i gentagne eller grovere
tilfælde overtræder § 70, stk. 1, 1. pkt., eller
forskrifter udstedt i medfør af § 70, stk. 1, 2. pkt.,
kan straffes med bøde. § 70 vedrører, at det
påhviler indehaveren eller brugeren af et apparat, der kan
modtage og gengive billedprogrammer eller - tjenester, der er
udsendt til almenheden, at give DR meddelelse om besiddelsen af
apparatet. § 70 indgår i lovens kapitel 10 om
medielicens, der med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås
ophævet. Der skal således ske en konsekvensrettelse af
radio- og fjernsynslovens § 93, stk. 1, nr. 8, således
at denne ligeledes ophæves, idet reglerne om medielicens
foreslåes ophævet.
Til nr. 2
Af lovforslagets § 8, stk. 2,
fremgår, at ophævelsen af lovens kapitel 10 om
medielicens (lovforslagets § 1, nr. 4) træder i kraft
den 1. januar 2022. Det foreslås, at ophævelsen af
§ 93, stk. 1, nr. 8, om bødestraf for
overtrædelse af lovens § 70, ligeledes først
træder i kraft den 1. januar 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2018 og var til 1. behandling den 11. oktober 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 6. juli 2018 dette udkast til udvalget,
jf. KUU alm. del - bilag 204, folketingsåret 2017-18. Den 15.
november 2018 sendte kulturministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Alex Ahrendtsen (DF) Karin
Nødgaard (DF) nfmd.
Kristian Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Morten Marinus (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Britt Bager (V) Jan E. Jørgensen (V)
Marcus Knuth (V) Bertel Haarder (V) Hans Christian Schmidt (V) Anni
Matthiesen (V) Christina Egelund (LA) Leif Mikkelsen (LA) Merete
Scheelsbeck (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jan Johansen (S) Mogens Jensen (S) Orla
Hav (S) fmd. Søren
Søndergaard (EL) Christian Juhl (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Ida Auken (RV) Marianne Jelved (RV)
Jacob Mark (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |