Fremsat den 3. oktober 2018 af kulturministeren (Mette Bock)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
folkehøjskoler
(Tilladelse til at fravige lovens krav om
gennemførelse af lange kurser (seniorhøjskoler)
m.v.)
§ 1
I lov nr. 1605 af 26. december 2013 om
folkehøjskoler, som ændret ved § 7 i lov nr. 1539
af 27. december 2014, § 2 i lov nr. 1568 af 19. december 2017
og § 22 i lov nr. 745 af 8. juni 2018 foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 4, udgår:
»tidligere og nuværende«.
2.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9
a. Kulturministeren kan give op til fem
folkehøjskoler tilladelse til at fravige kravet i § 9,
stk. 5. Skoler der opnår tilladelsen kan alene opnå
tilskud til kurser af op til 4 ugers varighed.
Stk. 2.
Kulturministeren træffer beslutning om udbud af tilladelser
efter stk. 1.
Stk. 3. Ved
udbud af tilladelser træffer kulturministeren nærmere
beslutning om gennemførelse af udbuddet. Beslutningen skal
omfatte
1) antallet af tilladelser, der
udbydes,
2) processen for udbuddet,
3) de udvælgelseskriterier, der
tillægges vægt ved vurderingen af de indkomne
ansøgninger i forbindelse med udbuddet, og
4) de tilsynskriterier skolerne, der
opnår tilladelsen, skal efterleve.
3. I
§ 14, stk. 1-3, indsættes
efter »undervisning«: »og pædagogisk
tilrettelagt samvær«.
4. I
§ 14, stk. 1-3, og stk. 6, ændres
»undervisningsdage« til:
»aktivitetsdage«.
5.
Efter § 35 indsættes i kapitel
10:
Ȥ 35
a. Kulturministeren kan bemyndige en styrelse under
Kulturministeriet til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Har
kulturministeren bemyndiget en styrelse under Kulturministeriet til
at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren, kan ministeren fastsætte regler om
fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen,
herunder fastsætte regler om, at afgørelser ikke kan
indbringes for ministeren.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Seniorhøjskoler
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
2.2. Bemyndigelse og klageadgang
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og forslag
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Folkehøjskolerne i Danmark har en vigtig opgave med at
udbrede livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse.
Lov om folkehøjskoler (højskoleloven) sætter
rammerne for dette arbejde. Med lovforslaget foretages der en
ændring af loven, som skal bidrage til, at flere kan få
glæde af et ophold på en folkehøjskole.
Med lovforslaget gives der mulighed for, at der kan oprettes nye
seniorhøjskoler i Danmark, som fokuserer på at udbyde
kurser af kortere varighed. Baggrunden for forslaget er, at der i
de kommende år vil være op mod 250.000 flere seniorer i
Danmark. Med forslaget sikres det, at der kan oprettes nye,
attraktive tilbud for denne voksende og meget aktive gruppe af
borgere, som erfaringsmæssigt har et ønske om at
gå på korte kurser. Muligheden for at oprette de nye
seniorhøjskoler vil blive udbudt af kulturministeren.
Lovforslaget giver herudover kulturministeren hjemmel til at
bemyndige en styrelse under ministeriet til at udøve de
beføjelser, der efter loven er tillagt ministeren.
Lovforslaget giver videre bemyndigelse til, at ministeren kan
fastsætte nærmere regler om klageadgang i
tilfælde af delegation, herunder gives ministeren mulighed
for at afskære klageadgang. Herudover foretages nogle mindre
sproglige justeringer i loven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Seniorhøjskoler
2.1.1. Gældende ret
Hvis en højskole skal godkendes som tilskudsberettiget
højskole i medfør af højskoleloven, skal
skolen leve op til en række betingelser, der er fastsat i
loven. Når skolen er godkendt, skal den efterleve en
række løbende tilskudsbetingelser for fortsat at
være tilskudsberettiget.
I medfør af højskoleloven § 9, stk. 5, er en
af tilskudsbetingelserne, at skolen gennemfører
længerevarende kurser i mindst 20 uger af et skoleår.
Af de 20 uger skal mindst ét kursus have en varighed
på mindst 12 ugers varighed og resten mindst 4 ugers
varighed. Gennemfører en skole ikke dette mindste antal
længerevarende kurser i et skoleår, er skolen ikke
tilskudsberettiget i det finansår, hvor skoleåret
slutter. Kursuslængden på 4 uger er fastsat ud fra
vurderingen af, at det er en passende kursuslængde i forhold
til, at også ældre aldersgrupper i praksis skal kunne
deltage i højskolekurser, og at skoler dermed skal kunne
tilrettelægge deres kursusvirksomhed med henblik på
andre grupper end de helt unge (højskoleloven, jf.
folketingstidende 2013-2014, forslag til lov om
folkehøjskoler, som fremsat den 2. oktober 2013, side
22).
Uanset bestemmelsen i § 9, stk. 5, har fire
folkehøjskoler historisk haft mulighed for at fravige kravet
om udbud af lange kurser. Årsagen hertil var, at der
tidligere var indsat en dispensationsmulighed i loven.
Dispensationsadgangen blev indsat ved lov nr. 259 af 4. juni 1970
om folkehøjskoler, landbrugsskoler, husholdningsskoler og
efterskoler. Begrundelsen for at indføre
dispensationsadgangen var ifølge lovforslaget, jf.
Folketingstidende 1969-70, Tillæg A, spalte 2203, at der var
konstateret et behov for at kunne godkende skoler, der helt samler
sig om at tilbyde kurser af kortere varighed. Derfor blev der
indsat en bemyndigelse til, at ministeren i særlige
tilfælde kunne fravige den normale godkendelsesbetingelse,
hvorefter en skole hvert år skal have mindst et 5
måneders (20 ugers) kursus eller to 3 måneders (12
ugers) kurser, som var de dagældende krav til
kursuslængder på højskolerne. Det fulgte af
lovforslaget, at på baggrund af de daværende forhold,
tænktes bemyndigelsen kun anvendt til godkendelse af
eventuelle højskoler, der udelukkende ville drive kurser,
som var tilrettelagt med henblik på ældre
deltagere.
Muligheden for at dispensere fra kravet om lange kurser blev
skrevet ud af loven i forbindelse med lov nr. 510 af 30. juni 1993
om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler. Lov om folkehøjskoler giver derfor
ikke længere mulighed for, at der kan dispenseres fra kravet
om, at en skole skal udbyde lange kurser, hvis skolen skal
være tilskudsberettiget.
De skoler, der fik mulighed for at fravige kravet om lange
kurser i forbindelse med den tidligere dispensationsmulighed, har
fortsat haft mulighed herfor, idet deres dispensationsmulighed er
blevet bibeholdt ved hjælp af overgangsbestemmelser i
forbindelse med ændringer i loven. Senest blev
dispensationsmuligheden videreført ved en
overgangsbestemmelse i § 39, stk. 7, i lov nr. 1605 af 26.
december 2013 om folkehøjskoler.
De fire skoler, der ved ophævelsen af
dispensationsadgangen i 1993 havde dispensation fra kravet om lange
kurser var Rude Strand Seniorhøjskole, Kolt
Seniorhøjskole, Højskolen Marielyst og
SeniorHøjskolen, Nørre Nissum, hvoraf de to
førstnævnte ikke længere er tilskudsberettigede.
Tilbage er således kun to af de oprindeligt fire skoler, der
fik dispensation fra kravet om lange kurser.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Den demografiske udvikling i Danmark indikerer, at der vil
være en stadigt større gruppe af seniorer (60 +) i
Danmark. Ifølge tal fra Danmarks Statistik forventes det, at
der alene i løbet af de næste 10 år vil
være 250.000 flere seniorer end i dag. Set i lyset af
befolkningens generelle forbedrede sundhedstilstand vil en stor del
af disse seniorer have mange gode leveår foran sig. Det
forventes, at denne udvikling vil skabe en stigning i
efterspørgslen efter attraktive tilbud til gruppen af aktive
seniorer.
Folkehøjskolerne fungerer allerede i dag som gode tilbud
for mange seniorer, der ønsker at deltage i skolernes
aktiviteter via det varierede udbud af både korte og lange
kurser, som skolerne udbyder. Samtidig giver skolerne mulighed for,
at seniorerne kan blive en del af givende sociale
fællesskaber. I lyset af den demografiske udvikling er der en
forventning om, at flere seniorer vil søge mod
højskolerne i de kommende år.
Derfor ønskes det at understøtte muligheden for at
oprette seniorhøjskoler i hele landet med fokus på
kursudbud, der i dets varighed og karakter retter sig mod den
voksende gruppe af seniorer.
Det foreslås, at der laves en ordning, hvor op til fem
skoler får tilladelse til at fravige kravet i
højskolelovens § 9, stk. 5, hvorefter en
folkehøjskole skal gennemføre længerevarende
kurser i mindst 20 uger i hvert skoleår for at være
tilskudsberettiget. Heraf mindst ét kursus af 12 ugers
varighed og resten af tiden kurser af mindst 4 ugers varighed.
Forslaget indebærer dermed, at op til tre yderligere skoler,
udover de to eksisterende seniorhøjskoler, Højskolen
Marielyst og SeniorHøjskolen, Nørre Nissum, skal have
mulighed for at drive højskolevirksomhed, der alene har
fokus på at udbyde kurser op til 4 ugers varighed, og som er
rettet mod seniorer.
De skoler, der godkendes som seniorhøjskoler kan alene
opnå tilskud til kurser af op til 4 ugers varighed. Hvis en
seniorhøjskole udbyder kurser af mere end 4 ugers varighed,
vil disse kurser ikke være tilskudsberettigede.
Det foreslås, at ordningen indrettes sådan, at
kulturministeren efter behov træffer beslutning om at udbyde
tilladelser til, at skoler kan fravige kravet om udbud af lange
kurser. Beslutningen om udbuddet skal indeholde oplysninger om
antallet af tilladelser, der udbydes, en beskrivelse af processen
for udbuddet, herunder tidsplan, en beskrivelse af de
udvælgelseskriterier der tillægges vægt ved
vurderingen af de indkomne ansøgninger og en beskrivelse af
de supplerende tilsynskriterier, som de skoler, der opnår
tilladelsen, skal leve op til. Udbuddet vil være åbent
for alle interesserede skoler. Både nye skoler og
eksisterende højskoler, der allerede er godkendt som
tilskudsberettigede i medfør af loven, kan således
ansøge. De skoler, der efter udbuddet opnår
tilladelserne, vil være at betegne som
seniorhøjskoler.
Det samlede antal af folkehøjskoler med tilladelse til at
fravige kravet om lange kurser (seniorhøjskoler) kan ikke
overstige fem. I det samlede antal seniorhøjskoler medregnes
fra lovændringens ikrafttræden de to eksisterende
seniorhøjskoler, der er godkendt efter den tidligere
dispensationsmulighed. De to eksisterende seniorhøjskoler
kan fortsat drive højskole på uændrede
vilkår. Såfremt en eller begge af de to eksisterende
seniorhøjskoler mister deres godkendelse som
tilskudsberettiget højskole, og dermed også som
seniorhøjskole, har kulturministeren efterfølgende
mulighed for at udbyde disse godkendelser til at drive
seniorhøjskole efter behov. Det foreslås dermed, at
kulturministeren kan udbyde op til fem tilladelser til at fravige
kravet om udbud af længerevarende kurser. Udbuddet vil ske
efter behov.
2.2. Bemyndigelse og klageadgang
2.2.1. Gældende ret
I medfør af højskoleloven har kulturministeren en
række beføjelser. I medfør af lovens § 28,
stk. 3, § 29, stk. 2, § 30, stk. 2, kan kulturministeren
bemyndige skoleforeninger, der virker inden for lovens
område, til at fordele og administrere tilskud, der ydes af
staten i medfør af §§ 28-30. På samme
måde kan kulturministeren i medfør af § 27, stk.
3, bestemme, at en statslig styrelse varetager administrationen af
tilskuddene efter § 27 (tilskud til specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand, SPS-ordningen).
I loven er der ikke adgang til, at ministeren mere generelt kan
delegere sine kompetencer i henhold til loven.
Indtil 1. marts 2017 blev alle opgaver på
højskoleområdet varetaget af Kulturministeriets
departement, dog med undtagelse af administrationen af
højskolernes SPS-ordning, der blev varetaget af Styrelsen
for Uddannelse og Kvalitet, samt fordelingen af en række
tilskud, der varetages af Folkehøjskolernes Forening i
Danmark. Pr. 1. marts 2017 delegerede Kulturministeriets
departement administrationen af loven til Slots- og Kulturstyrelsen
under ministeriet. Delegationen skete på baggrund af den
generelle delegationskompetence fra ministeren til underliggende
myndigheder.
Ministeriets afgørelser i sager har indtil delegationen i
marts 2017 været endelige afgørelser, og der har ikke
været mulighed for at påklage afgørelser truffet
i medfør af højskoleloven til anden myndighed. Den
eneste undtagelse hertil er bestemmelsen i lovens § 35,
hvorefter afgørelser om fordeling af tilskud til
specialundervisning og til undervisning af svært
handicappede, jf. lovens § 27, stk. 1 og 2, kan indbringes for
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger. En
konsekvens af, at kompetencen er blevet delegeret til en
underliggende styrelse på baggrund af den generelle
delegationskompetence er, at der automatisk er opstået en
adgang til at klage til departementet over Slots- og
Kulturstyrelsens afgørelser.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Det foreslås, at kulturministeren gives en generel hjemmel
til at bemyndige en under ministeriet oprettet styrelse til at
udøve de beføjelser, der efter loven er tillagt
ministeren. Det foreslås videre, at der gives bemyndigelse
til, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om
klageadgangen i tilfælde af delegation, herunder mulighed for
at afskære klageadgangen. De særlige
bemyndigelsesbestemmelser i loven, hvorefter fordelingen af en
række tilskud er delegeret til Folkehøjskolernes
Forening, opretholdes fortsat.
Forslaget sikrer, at kulturministeren, med henblik på at
sikre en effektiv og hensigtsmæssig udnyttelse af
ressourcerne, kan henlægge opgaver i medfør af loven
til styrelser på ministeriets område. Der skabes
således en klar hjemmel til, at ministeren kan delegere sine
kompetencer efter loven til en styrelse under ministeriet. Samtidig
giver bestemmelsen mulighed for, at der kan fastsættes
bestemmelser om klageadgang, hvor det vurderes relevant, herunder
etableres der mulighed for, at ministeren kan afskære
klageadgangen. Udnyttes muligheden for at afskære
klageadgangen, vil forslaget betyde, at i de tilfælde hvor
kompetencer i henhold til loven er delegeret til en styrelse, vil
styrelsens afgørelser være den endelige administrative
afgørelse, ligesom ministeriets afgørelser indtil 1.
marts 2017 har været det på
højskoleområdet. Der har således været en
lang praksis for, at afgørelser truffet i medfør af
lovens bestemmelser er endelige. Baggrunden for forslaget om, at
der skal være mulighed for at afskære klageadgangen er,
at behandling af sager om godkendelse af folkehøjskoler,
samt tilsynet med allerede godkendte folkehøjskoler,
kræver et specialiseret kendskab til lovgivningen og til
højskolerne generelt. Det er derfor væsentligt, at der
er mulighed for at afskære klageadgang i de typer af sager,
hvor der kræves særlig specialiseret viden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Det følger af lovforslaget, at der kan oprettes op til
tre nye seniorhøjskoler. Det vurderes, at denne
ændring er udgiftsneutral for staten, da antallet af skoler
og årslever erfaringsmæssigt varierer over tid, og det
forventes, at denne udvikling fortsætter fremadrettet.
Lovforslaget følger principperne om digitaliseringsklar
lovgivning. Det bemærkes dog, at vurderingen efter
lovforslagets § 1, nr. 2, nødvendiggør et
skøn. Det vil således bero på et skøn,
når de skoler, der har budt ind på en tilladelse til at
fravige kravet om lange kurser, skal vurderes i forhold til
hinanden med henblik på at vurdere hvilke skoler, der
beskriver det bedste tilbud ud fra
udvælgelseskriterierne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. juli 2018 til
den 20. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation, Ankestyrelsen, Børne-
og Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Privatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, Dansk Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ungdoms
Fællesråd, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af
Katolske Skoler i Danmark, Frie Kostskolers Fællesråd,
Frie Skolers Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Landsorganisationen i Danmark, Lærernes
Centralorganisation, Nationalt Videncenter for Frie Skoler, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering, Rigsrevisionen og Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
| Positive
konsekvenser/mindre udgifter | Negative
konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I medfør af bestemmelsen i den gældende lovs §
6, stk. 4, kan kulturministeren for tidligere og nuværende
kombinerede undervisningsinstitutioner oprettet før den 1.
januar 1996 dispensere fra bestemmelsen i stk. 2. Bestemmelsen i
stk. 2 fastlægger nærmere regler for
bestyrelsesmedlemmers habilitet og oplister en række
personer, der ikke kan være medlemmer af en højskoles
bestyrelse.
Bestemmelsen i stk. 4 blev indsat fordi habilitetskravene i stk.
2 kunne have uheldige konsekvenser for visse kombinerede
institutioner. Bestemmelsen er imidlertid uklar, og det
foreslås at præcisere bestemmelsen således, at
"tidligere og nuværende" udgår af bestemmelsen. Der er
alene tale om en sproglig præcisering, og der er ikke
tiltænkt nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Til nr. 2
Bestemmelsen er ny og skal sikre, at der gives mulighed for, at
der kan oprettes nye seniorhøjskoler i Danmark.
Bestemmelsen i § 9 i lov om folkehøjskoler
fastlægger de krav, som en folkehøjskole skal
efterleve i et skoleår. Det følger af bestemmelsen i
§ 9, stk. 5, at en folkehøjskole skal gennemføre
længerevarende kurser af mindst 4 ugers varighed i mindst 20
uger i hvert skoleår. Heraf skal mindst ét kursus have
mindst 12 ugers varighed. Det følger endvidere af
bestemmelsen, at hvis en skole ikke gennemfører dette
mindste antal længerevarende kurser i et skoleår, er
skolen ikke tilskudsberettiget i det finansår, hvor
skoleåret slutter.
I loven er der ikke mulighed for at dispensere fra kravet om, at
en folkehøjskole skal udbyde lange kurser i et skoleår
for at være tilskudsberettiget.
Det foreslås i § 9 a, stk.1, at kulturministeren kan give op til
fem folkehøjskoler tilladelse til at fravige kravet i §
9, stk. 5, hvorefter en skole skal gennemføre lange kurser i
et skoleår for at være berettiget til at modtage
statstilskud. Skoler der opnår tilladelsen kan alene
opnå tilskud til kurser af op til 4 ugers varighed.
Det foreslås, at muligheden for at opnå tilladelse
til at fravige kravet i § 9, stk. 5, tildeles efter udbud.
Tilladelserne udbydes med henblik på, at skoler, der retter
sig mod seniorer, og som kun ønsker at udbyde kurser af
kortere varighed, kan byde ind på tilladelserne. De skoler,
der opnår tilladelserne, vil være at betegne som
seniorhøjskoler.
Det foreslås, at kulturministeren kan give op til fem
folkehøjskoler tilladelse til at fravige kravet om udbud af
længerevarende kurser. I det samlede antal medregnes de to
eksisterende seniorhøjskoler, Højskolen Marielyst og
SeniorHøjskolen, Nørre Nissum, der i medfør af
den gældende lovs § 39, stk. 7, fortsat har mulighed for
at fravige kravet om udbud af lange kurser. De to eksisterende
seniorhøjskoler kan fortsat drive højskole på
uændrede vilkår. Hvis en eller begge af de eksisterende
seniorhøjskoler ophører med at drive
tilskudsberettiget højskole, og dermed også
seniorhøjskole, er der efterfølgende mulighed for at
udbyde disse dispensationsmuligheder efter behov.
Det foreslås, at kulturministeren kan give op til fem
folkehøjskoler tilladelse til at fravige kravet i § 9,
stk. 5. Skoler der opnår tilladelsen kan alene opnå
tilskud til at udbyde kurser af op til 4 ugers varighed. Hvis en
seniorhøjskole udbyder kurser af mere end 4 ugers varighed,
vil disse kurser ikke være tilskudsberettigede. Derved
adskiller de nye seniorhøjskoler sig fra de to eksisterende
seniorhøjskoler, som ligeledes har mulighed for at fravige
lovens krav om udbud af lange kurser. De eksisterende
seniorhøjskoler har tilladelse til at fravige kravet om, at
en højskole skal udbyde lange kurser for at være
tilskudsberettigede, men skolerne har også mulighed for at
udbyde lange kurser og opnå tilskud til disse kurser. I
praksis koncentrerer de eksisterende seniorhøjskoler sig
imidlertid om at udbyde korte kurser. Forslaget skal sikre, at de
skoler, der søger om tilladelse til at fravige kravet om at
udbyde lange kurser, også reelt anvender muligheden. Med
forslaget sikres det, at tilladelserne anvendes efter
hensigten.
Det foreslås i § 9 a, stk.
2, at kulturministeren træffer beslutning om udbud af
tilladelser. Med forslaget sikres det, at der kun sker udbud af
tilladelser, når der vurderes at være et behov for at
oprette nye tilbud for seniorer. Det er således ministeren,
der beslutter, om der skal ske et udbud af tilladelser. Forslaget
om, at tilladelserne skal udbydes, betyder, at kulturministeren
træffer beslutning om, at det skal være muligt for
interesserede skoler, at byde ind på muligheden for at kunne
fravige lovens krav om udbud af lange kurser og dermed blive
seniorhøjskole. Udbuddet vil blive annonceret og
offentliggjort med en nærmere beskrivelse af de
udvælgelseskriterier, der tillægges vægt ved
vurderingen af de indkomne ansøgninger, samt en tidsplan
m.v. for behandlingen af ansøgningerne. Udbudsmodellen skal
sikre, at interesserede skoler kan byde ind på samme tid med
en fast skæringsdato. Samtidig sikrer udbudsmodellen, at det
er skolerne med det bedste tilbud for seniorer, der får del i
det begrænsede antal af tilladelser. På den måde
sikres det, at det begrænsede antal tilladelser ikke blot
tildeles til de skoler, der først byder ind efter lovens
ikrafttræden. Der er ikke tale om et udbud i klassisk
udbudsretlig forstand, men den foreslåede model skal sikre en
lige mulighed for, at interesserede skoler kan byde ind på
muligheden og blive vurderet på lige vilkår.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 9
a, stk. 3, at ministeren, i forbindelse
med beslutningen om udbud af tilladelser, træffer
nærmere beslutning om gennemførelse af udbuddet.
Beslutningen skal omfatte antallet af tilladelser, der udbydes,
processen for udbuddet, de udvælgelseskriterier, der
tillægges vægt ved vurderingen af de indkomne
ansøgninger i forbindelse med udbuddet, og de
tilsynskriterier skolerne, der opnår tilladelsen, skal leve
op til efterfølgende.
Det følger af bestemmelsen i § 9 a, stk. 3, nr. 1, at ministeren i forbindelse
med beslutningen om udbud skal træffe beslutning om antallet
af tilladelser, der udbydes. Ministeren kan således, ved
beslutning om udbud af tilladelser til at fravige kravet om lange
kurser, vælge hvor mange tilladelser, der skal udbydes i
forbindelse med det konkrete udbud. Det samlede antal skoler, der
har tilladelse til at fravige kravet om lange kurser kan ikke
overstige fem skoler samlet. Det betyder, at så længe
de to eksisterende seniorhøjskoler bevarer deres tilladelse
til at drive seniorhøjskole med mulighed for at fravige
kravet om lange kurser, kan ministeren træffe beslutning om
udbud af maksimalt tre tilladelser til at fravige kravet om lange
kurser.
En skole, der opnår en tilladelse til at fravige kravet om
gennemførelse af lange kurser i forbindelse med et udbud,
bevarer godkendelsen i en ubegrænset tidsperiode. Tilladelsen
bortfalder alene, hvis skolen mister sin godkendelse som
tilskudsberettiget seniorhøjskole. Sker dette, vil der
derefter være en ledig tilladelse til at fravige kravet om
lange kurser, som ministeren kan vælge at udbyde på
ny.
Udbuddet af tilladelser er åbent for alle skoler, der
måtte have et ønske om at være
seniorhøjskoler. Det vil sige, at højskoler, der i
dag er godkendt som tilskudsberettigede højskoler i
medfør af loven, også har mulighed for at byde ind
på de udbudte tilladelser.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 9
a, stk. 3, nr. 2, at ministeren ved
beslutningen om udbud skal træffe beslutning om processen for
udbuddet. Som led i beskrivelsen af processen, skal der beskrives
en tidsplan for udbuddet.
Baggrunden for forslaget er, at de skoler, der ønsker at
ansøge i forbindelse med udbuddet af tilladelser, skal kunne
se, hvilken proces der gælder for det konkrete udbud, og et
vigtigt element heri er tidsplanen for udbuddet. Tidsplanen skal i
det enkelte udbud tage højde for det forhold, at de
ansøgende skoler skal efterleve samtlige krav, der i
medfør af loven gælder for at blive godkendt som
tilskudsberettiget højskole, hvis de vil godkendes som
seniorhøjskole. Det vil bl.a. sige lovens krav om, at skolen
skal være en privat selvejende institution, skal være
uafhængig, skal anvende skolens midler til skole- og
undervisningsvirksomhed, skal have en skolekreds eller et
repræsentantskab, skal råde over egnede og
tilstrækkelige elevværelser m.v., begynde skoledriften
på et rimeligt økonomisk grundlag m.v.
Derfor vil tidsplanen blive tilrettelagt på en måde,
der muliggør, at skoler, der ansøger, skal godkendes
efter den sædvanlige godkendelsesprocedure, der følger
af højskoleloven. Kravet om godkendelse efter den
sædvanlige godkendelsesprocedure gælder både for
nye skoler og skoler, der allerede er godkendt som
tilskudsberettigede i medfør af højskoleloven.
Eksisterende folkehøjskoler, der ønsker at
opnå mulighed for at fravige kravet om udbud af lange kurser,
vil dermed skulle godkendes efter den sædvanlige
godkendelsesprocedure, hvis skolen ønsker at blive godkendt
som seniorhøjskole. Kravet stilles, fordi det må
forventes, at skolerne skal justere deres vedtægter, herunder
formål, værdigrundlag m.v. i lyset af skolernes
ønske om at blive seniorhøjskoler.
Vælger en eksisterende højskole at ansøge om
at blive godkendt som seniorhøjskole, skal højskolen
derfor beskrive det værdigrundlag, kursusudbud m.v., som
skolen ønskes drevet på som seniorhøjskole.
Skolen kan fortsætte driften som almindelig
tilskudsberettiget højskole frem til, at der foreligger en
endelig afgørelse på ansøgningen om at blive
seniorhøjskole. Opnår en eksisterende skole en
tilladelse til at fravige kravet om lange kurser, og dermed
får karakter af seniorhøjskole, skal skolen
omlægge sin drift til seniorhøjskole inden et år
efter godkendelsestidspunktet. Opnår en eksisterende skole
ikke en godkendelse som seniorhøjskole, kan skolen
fortsætte med at drive tilskudsberettiget højskole som
hidtil på baggrund af den eksisterende godkendelse.
Med forslaget i § 9 a, stk. 3, nr.
3 foreslås det, at ministerens beslutning om at udbyde
tilladelserne skal omfatte de udvælgelseskriterier, der
tillægges vægt ved vurderingen af de indkomne
ansøgninger. Udvælgelseskriterierne vil blive fastsat
i forbindelse med det enkelte udbud, og de vil tage afsæt i
ønsket om at sikre attraktive tilbud for seniorer.
Udvælgelseskriterierne kan variere fra udbud til udbud.
Eksempler på udvælgelseskriterier kan være
variation i kursusudbuddet eller geografisk spredning.
Er der i godkendelsesfasen flere skoler, som opfylder
kriterierne for at få tildelt en tilladelse til at fravige
kravet om gennemførelse af lange kurser, end antallet af
tilladelser, der er udbudt, vil tilladelserne blive fordelt ud fra
disse nærmere fastsatte udvælgelseskriterier. Det vil
ske ud fra en vurdering af, hvilke af de ansøgende skoler,
der beskriver det bedste tilbud vurderet ud fra de fastsatte
udvælgelseskriterier. Hvis der kun er et antal
ansøgere, der svarer til antallet af udbudte tilladelser,
eller færre ansøgere, vil udvælgelseskriterierne
stadig indgå som en del af den samlede godkendelsesproces,
dog uden at skolerne bliver vurderet i forhold til hinanden.
Med forslaget i § 9 a, stk. 3, nr.
4, foreslås det, at ministeren ved beslutning om udbud
ligeledes træffer beslutning om, hvilke tilsynskriterier de
skoler, der opnår tilladelserne, efterfølgende skal
leve op til for at være tilskudsberettigede.
Tilsynskriterierne vil blive fastsat i forbindelse med det enkelte
udbud og vil tage afsæt i ønsket om at sikre
attraktive tilbud for seniorer. Tilsynskriterierne vil være
supplerende kriterier, og de skoler, der har opnået en
tilladelse efter udbud, skal derfor også efterleve de
tilsynskrav, som loven i øvrigt stiller. De nye
seniorhøjskoler, der opnår tilladelsen på
baggrund af et udbud, skal dermed efterleve en række
supplerende tilsynskriterier, som ikke vil være
gældende for de to eksisterende seniorhøjskoler. Idet
de supplerende tilsynskriterier fastsættes i forbindelse med
det enkelte udbud, kan de variere fra udbud til udbud. Et eksempel
på et tilsynskriterium kan være, at en nærmere
angiven procentdel af kursusdeltagerne i et skoleår skal
være seniorer.
Ministeren kan ikke fastsætte begrænsninger i
varigheden af tilladelsen til at fravige kravet om at udbyde lange
kurser. Det betyder, at hvis en skole opnår tilladelsen,
fastholder denne skole muligheden herfor, så længe den
i øvrigt efterlever kravene for at være godkendt som
tilskudsberettiget seniorhøjskole. Hvis en
seniorhøjskole ophører med at drive
tilskudsberettiget højskolevirksomhed - enten af egen drift
eller fordi skolen ikke efterlever højskolelovens krav eller
de supplerende tilsynskrav, der er fastsat som betingelse for at
oppebære og bevare tilladelsen til at drive
seniorhøjskole - vil skolens tilladelse til at fravige fra
kravet om udbud af lange kurser blive ledig. Kulturministeren kan
herefter udbyde tilladelsen på ny efter behov.
Med bestemmelsen sikres det, at der kan oprettes nye
seniorhøjskoler i Danmark i en tid, hvor den demografiske
udvikling viser et behov for et øget antal attraktive tilbud
rettet mod seniorer. Forslaget sikrer ligeledes, at der kan
fastsættes udvælgelseskriterier og tilsynskriterier,
der sikrer, at de skoler, der opnår tilladelserne, også
i praksis retter sig mod seniorer og udbyder kurser, der er
attraktive for denne gruppe.
Til nr. 3 og 4
I den gældende lovs § 14 i er kravene til
undervisningsomfanget på kurser fastlagt. Det følger
af stk. 1, at et kursus på en folkehøjskole skal vare
mindst 4 sammenhængende døgn med undervisning svarende
til mindst 4 hele undervisningsdage med mindst 17
undervisningstimer pr. elev. Kravene til undervisningsomfanget
varierer efter kursernes længde. I medfør af stk. 2 i
bestemmelsen skal kurser på en uge og derover i hver uge
indeholde undervisning svarende til mindst 5 hele undervisningsdage
med mindst 21 ugentlige undervisningstimer pr. elev. Hvis et kursus
varer over 12 uger følger det af bestemmelsen i stk. 3, at
skolerne kan afkorte første og sidste kursusuge til mindst 4
kursusdøgn med undervisning svarende til mindst 4 hele
undervisningsdage med mindst 17 timers undervisning. Endelig
følger det af bestemmelsen i § 14, stk. 6, at
kulturministeren fastsætter regler om bl.a. opgørelse
af ugetal og undervisningsdage.
Kravene til en undervisningsdag m.v. er nærmere fastsat i
bekendtgørelse nr. 844 af 26. juni 2014 om tilskud m.v. til
folkehøjskoler. Det følger af § 13 i denne
bekendtgørelse, at en undervisningsdag skal
tilrettelægges for alle elever, så den består af
undervisning, pædagogisk tilrettelagt samvær eller
begge dele. En undervisningsdag kan derfor bestå af andet end
undervisning.
I § 14, stk. 1-3, foreslås det, at indsætte
"pædagogisk tilrettelagt samvær" efter "undervisning"
og i § 14, stk. 1-3, og § 14, stk. 6, forslås det
at ændre "undervisningsdage" til "aktivitetsdage"
Forslaget skal sikre, at der skabes klarhed om, hvilke kriterier
højskolerne skal efterleve i forhold til kurserne. Derfor
foreslås det at ændre ordlyden af bestemmelsen i §
14 således, at det er tydeligere for skolerne, at en
kursusuge kan indeholde både undervisning og pædagogisk
tilrettelagt samvær. Herudover foreslås det at
ændre begrebet undervisningsdage til aktivitetsdage, da denne
betegnelse er mere retvisende for de aktiviteter, der kræves
af skolerne i forbindelse med en kursusuge.
Med ændringen gøres det mere klart, at en skole kan
sammensætte dagene af både undervisning og andre
aktiviteter, der har karakter af pædagogisk tilrettelagt
samvær. Undervisning er karakteriseret ved at være
planlagte, målrettede og fremadskridende aktiviteter med et
fagligt indhold, som er tilrettelagt specifikt med henblik på
elevernes læring. Pædagogisk tilrettelagt samvær
er karakteriseret ved som udgangspunkt at være planlagte,
målrettede og fremadskridende aktiviteter, som er
tilrettelagt i forbindelse med kostskoleformen.
Der vil fortsat være et krav om, at en kursusuge skal
indeholde et nærmere bestemt antal timer, der har karakter af
egentlig undervisning. Kravene hertil er fastsat i
bekendtgørelse nr. 844 af 26. juni 2014 om tilskud m.v. til
folkehøjskoler med tilhørende vejledning. Med
ændringen bliver minimumskravet til de ugentlige antal
undervisningstimer ligeledes mere tydeligt. Der er alene tale om en
sproglig justering af bestemmelsen, og der er ikke tiltænkt
nogen ændringer i bestemmelsens anvendelsesområde eller
i de krav, der i øvrigt stilles til skolernes kurser.
Til nr. 5
Efter bestemmelsen, der er ny, gives kulturministeren mulighed
for at delegere sine kompetencer i medfør af loven og
fastsætte regler om klageadgang i de tilfælde, hvor
ministeren har delegeret sine kompetencer.
Efter de almindelige forvaltningsretlige regler kan
kulturministeren på ulovbestemt grundlag delegere sine
kompetencer til myndigheder under Kulturministeriet. For at sikre
den nødvendige klarhed om reglerne på området,
herunder hvem der administrerer reglerne, foreslås det at
indsætte en hjemmel til ministeren til at bemyndige en under
ministeriet oprettet styrelse til at udøve de
beføjelser, der i loven er tillagt ministeren.
Kulturministeren kan herefter i en bekendtgørelse udnytte
adgangen til at delegere konkrete opgaver og beføjelser til
en styrelse under ministeriet.
Bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 1
er formuleret således, at ministeren alene kan delegere sine
kompetencer efter loven til en underordnet styrelse, der er direkte
placeret under Kulturministeriet. Der er således ikke med
bestemmelsen givet bemyndigelse til, at ministeren kan delegere
sine kompetencer efter loven til andre end styrelser, der er
direkte underlagt ministeriet i det administrative hierarki.
Med bestemmelsen i stk. 2 gives der
mulighed for, at ministeren kan fastsætte regler om
klageadgang i de tilfælde, hvor ministeren har delegeret sine
kompetencer i medfør af loven. Der kan bl.a.
fastsættes regler om, at klagen først skal sendes til
den styrelse, der har truffet afgørelse, med henblik
på, at denne styrelse kan vurdere, om afgørelsen skal
ændres, eller om afgørelsen skal sendes videre til
ministeret med en udtalelse. Ministeren kan ligeledes efter
bestemmelsen fastsætte regler om, at afgørelser
truffet af en styrelse under ministeriet ikke kan påklages
til ministeriet, så styrelsens afgørelser bliver den
endelige administrative afgørelse i sagen. Muligheden for at
afskære klageadgangen knytter sig kun til afgørelser
på områder, som er tillagt ministeren i henhold til
loven og delegeret til en underliggende myndighed. Baggrunden for
forslaget om, at der skal være mulighed for at afskære
klageadgangen er, at behandling af sager om godkendelse af
folkehøjskoler, samt tilsynet med allerede godkendte
folkehøjskoler, kræver et specialiseret kendskab til
lovgivningen og til højskolerne generelt. Det er derfor
væsentligt, at der er mulighed for at afskære
klageadgang i de typer af sager, hvor der kræves særlig
specialiseret viden.
Den generelle delegationsbestemmelse medfører ikke
ændringer i de konkrete bestemmelser i loven, hvor ministeren
kan bemyndige andre til at varetage administrationen af konkrete
tilskud. Forslaget ændrer heller ikke på den
opgavefordeling, der er fastlagt på baggrund af disse
bestemmelser. Det drejer sig om bestemmelserne i lovens § 28,
stk. 3, § 29, stk. 2, og § 30, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det følger af den foreslåede bestemmelse i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2019.
Det bemærkes, at hovedloven ikke finder anvendelse
på Grønland og Færøerne, derfor
indeholder denne lov ingen territorialbestemmelse.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov nr. 1605 af 26. december 2013 om
folkehøjskoler, som ændret ved § 7 i lov nr. 1539
af 27. december 2014, § 2 i lov nr. 1568 af 19. december 2017
og § 22 i lov nr. 745 af 8. juni 2018 foretages
følgende ændringer: | §
6. --- Stk. 2 - 3
--- Stk. 4.
Kulturministeren kan for tidligere og nuværende kombinerede
undervisningsinstitutioner oprettet før den 1. januar 1996
dispensere fra bestemmelsen i stk. 2. Stk. 5 - 7
--- | | 1. I § 6, stk. 4, udgår:
»tidligere og nuværende«. | | | 2. Efter
§ 9 indsættes: »§ 9
a. Kulturministeren kan give op til fem
folkehøjskoler tilladelse til at fravige kravet i § 9,
stk. 5. Skoler der opnår tilladelsen kan alene opnå
tilskud til kurser af op til 4 ugers varighed. Stk. 2.
Kulturministeren træffer beslutning om udbud af tilladelser
efter stk. 1. Stk. 3. Ved
udbud af tilladelser træffer kulturministeren nærmere
beslutning om gennemførelse af udbuddet. Beslutningen skal
omfatte 1) antallet af tilladelser, der
udbydes, 2) processen for udbuddet, 3) de kriterier, der tillægges
vægt ved vurdering af de indkomne ansøgninger i
forbindelse med udbuddet og de tilsynskriterier skolerne, der
opnår tilladelsen, skal efterleve.« | § 14.
Kurser skal vare mindst 4 sammenhængende døgn med
undervisning svarende til mindst 4 hele undervisningsdage med
mindst 17 undervisningstimer pr. elev. | | 3. I § 14, stk. 1-3, indsættes efter
»undervisning«: »og pædagogisk tilrettelagt
samvær«. | Stk. 2.
Kurser på 1 uge og derover skal i hver uge indeholde
undervisning svarende til mindst 5 hele undervisningsdage med
mindst 21 ugentlige undervisningstimer pr. elev. | | 4. I § 14, stk. 1-3, og stk. 6, ændres
»undervisningsdage« til:
»aktivitetsdage«. | Stk. 4 - 5.
--- | | | Stk. 6.
Kulturministeren kan fastsætte regler om
kursustilrettelæggelsen, herunder om opgørelse af
ugetal og undervisningsdage, og om undervisning, ekskursioner og
antallet af lærere på skolerne m.v. samt nærmere
regler om kravet om et flertal af danske statsborgere i stk. 5,
herunder om dokumentation for statsborgerskab m.v., ligesom
ministeren i særlige tilfælde kan fravige kravet om
flertal af danske statsborgere. | | | | | 5. Efter § 35 indsættes i kapitel 10: »§ 35
a. Kulturministeren kan bemyndige en styrelse under
Kulturministeriet til at udøve de beføjelser, der i
denne lov er tillagt ministeren. Stk. 2. Har
kulturministeren bemyndiget en styrelse under Kulturministeriet til
at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren, kan ministeren fastsætte regler om
fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder
fastsætte regler om, at afgørelser ikke kan indbringes
for ministeren.« |
|