L 3 Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021.

(Konsekvenser af aftale om lavere skat på arbejdsindkomst m.v.).

Af: Finansminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2018-19 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 02-10-2018

Fremsat den 2. oktober 2018 af finansministeren (Kristian Jensen)

20181_l3_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 2. oktober 2018 af finansministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021

(Konsekvenser af aftale om lavere skat på arbejdsindkomst m.v. )

§ 1

I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, jf. lovbekendtgørelse nr. 32 af 16. januar 2018, foretages følgende ændring:

1. I § 1, stk. 1, ændres »459,5« til: »458,8«, »195,1« ændres til: »194,5«, og »264,4« ændres til: »264,3«.

§ 2

I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, jf. lovbekendtgørelse nr. 33 af 16. januar 2018, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »465,6« til: »469,6«, »203,6« ændres til: »202,7«, og »262,0« ændres til: »266,9«.

2. I § 1, stk. 2, ændres »245,6« til: »252,3«.

3. I § 1, stk. 3, ændres »115,1« til: »117,6«, »112,1« ændres til: »114,5«, og »3,0« ændres til: »3,1«.

§ 3

I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020, jf. lovbekendtgørelse nr. 34 af 16. januar 2018 foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »465,0« til: »469,8«, »206,0« ændres til: »205,7«, og »259,0« ændres til: »264,1«.

2. I § 1, stk. 2, ændres »245,1« til: »251,8«.

3. I § 1, stk. 3, ændres »115,0« til: »117,6«, »112,0« ændres til: »114,5«, og »3,0« ændres til: »3,1«.

§ 4

I lov nr. 1754 af 29. december 2017 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021 foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »465,2« til: »472,5«, »207,8« ændres til: »210,0«, og »257,4« ændres til: »262,5«.

2. I § 1, stk. 2, ændres »244,6« til: »251,3«.

3. I § 1, stk. 3, ændres »114,9« til: »117,5«, »111,9« ændres til: »114,4«, og »3,0« ændres til: »3,1«.

§ 5

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Lovens § 1 har virkning for finansåret 2018.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene 2018, 2019, 2020 og 2021, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.

Ændringerne skal ses i lyset af, at regeringen i 2018 har indgået en række større politiske aftaler om økonomiske reformer, herunder Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger af februar 2018, Medieaftale for 2019-2023 af juni 2018 og Energiaftale af juni 2018. Aftalerne indebærer væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter, jf. bemærkningerne til budgetlovens § 6, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 17. De foreslåede udgiftslofter afspejler desuden konsekvenserne af Aftale på Forsvarsområdet for 2018-2023 af januar 2018 og delaftaler om opgøret med parallelsamfund af maj 2018 m.v.

2. Lovforslagets hovedpunkter

2.1 Budgetloven og udgiftslofter

Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring af de i stk. 1 nævnte love om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.

Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til finanslov.

Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx finde anvendelse ved væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.

2.2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2018-2021

De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:

? Ændringer af udgiftslofterne som følge af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, Medieaftale for 2019-2023, Energiaftale, Aftale på Forsvarsområdet for 2018-2023, delaftaler om opgøret med parallelsamfund og Aftale om ny ferielov m.v.

? Ændringer af udgiftslofterne som følge af administrative korrektioner i henhold til budgetlovens § 8.

Tabel 1 viser de samlede ændringer.

Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2018-2021
 
2018
2019
2020
2021
Det statslige delloft for driftsudgifter på FL18 (mia. kr.)
195,1
203,6
206,0
207,8
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
-
-1.103
-962
-935
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
-
202,5
205,1
206,9
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
-575
161
647
3.115
- Heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
-575
161
647
3.115
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
194,5
202,7
205,7
210,0
     
Det statslige delloft for indkomstoverførsler på FL18
(mia. kr.)
264,4
262,0
259,0
257,4
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
-
4.869
4.830
4.777
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
-
266,8
263,8
262,2
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
-16
45
244
383
- Heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
-16
45
244
383
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
264,3
266,9
264,1
262,5
     
Kommunalt udgiftsloft på FL18 (mia. kr.)
246,1
245,6
245,1
244,6
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
-
6.632
6.632
6.632
Gældende kommunalt udgiftsloft, inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
-
252,3
251,8
251,3
     
Regionalt delloft for sundhedsudgifter på FL18 (mia. kr.)
112,1
112,1
112,0
111,9
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
-
2.465
2.465
2.465
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter, inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
-
114,5
114,5
114,4
     
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på FL18 (mia. kr.)
3,1
3,0
3,0
3,0
Administrative korrektioner på FFL19 (mio. kr.)
-
110
110
110
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia. kr.)
-
3,1
3,1
3,1
Bemærkninger: Der er foretaget afrundinger.


Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet "Korrektioner af gældende udgiftslofter på FFL19", der er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.

2.2.1. Korrektioner som følge af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger m.v.

Med Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger indføres blandt andet et ekstra skattefradrag for indbetalinger til pension, et nyt jobfradrag og en nedsættelse af bundskatten m.v. De samlede virkninger af aftalen medfører dermed lavere indtægter fra skattebetalinger til staten.

Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 622 mio. kr. i 2018, 1.092 mio. kr. i 2019, 2.100 mio. kr. i 2020 og 1.392 mio. kr. i 2021. Det statslige delloft for indkomstoverførsler opjusteres med 36 mio. kr. i 2019, 67 mio. kr. i 2020 og 121 mio. kr. i 2021.

2.2.2. Korrektioner som følge af Medieaftale for 2019-2023

Med Medieaftale for 2019-2023 foretages en reduktion af DR's ramme og gradvist omlægges finansieringen af public service fra licens til skat. Desuden indbudgetteres de licensfinansierede medietilbud, herunder DR på finansloven gradvist i 2019-2021 og fuldt indfaset i 2022.

Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 1.037 mio. kr. i 2019, 1.980 mio. kr. i 2020 og 3.083 mio. kr. i 2021. Det statslige delloft for indkomstoverførsler opjusteres med 84 mio. kr. i 2019, 167 mio. kr. i 2020 og 251 mio. kr. i 2021.

2.2.3. Korrektioner som følge af Energiaftale

Med Energiaftalen understøttes den grønne omstilling ved at opføre tre nye havvindmølleparker, afsætte midler til forskning i energiteknologi og sænke afgifterne til grøn strøm. Der tilvejebringes finansiering på energiområdet, herunder frie midler fra energieffektiviseringsbidraget, frigivne midler som følge af overkompensation til biogas og biomasse samt en femrykning af reduktionen af grøn check til 2019.

Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 29 mio. kr. i 2018, 208 mio. kr. i 2019, 44 mio. kr. i 2020 og 585 mio. kr. i 2021.

2.2.4. Korrektioner som følge af Aftale på Forsvarsområdet for 2018-2023

Med Aftale på Forsvarsområdet for 2018-2023 foretages et substantielt løft af forsvaret som indfases gradvist, som indeholder nye finansierede tiltag uden for udgiftslofterne i 2019 og 2020.

Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 40 mio. kr. i 2019 og 451 mio. kr. i 2020.

2.2.5. Korrektioner som følge af delaftaler om opgøret med parallelsamfund

Delaftaler om opgøret med parallelsamfund indeholder blandt andet en række initiativer der har til hensigt at forbedre vilkårene i udsatte boligområder, herunder nye finansierede tiltag uden for udgiftslofterne.

Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 27 mio. kr. i 2018, 48 mio. kr. i 2019, 46 mio. kr. i 2020 og 118 mio. kr. i 2021. Det statslige delloft for indkomstoverførsler nedjusteres med 16 mio. kr. i 2018, 75 mio. kr. i 2019, 76 mio. kr. i 2020 og 74 mio. kr. i 2021.

2.2.6. Aftale om at alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie - ny ferieordning med samtidighedsferie

Med aftale om ny ferielov indføres der fra 2020 samtidighedsferie, hvor lønmodtagere optjener og afholder deres ferie over samme perioder. Aftalen indebærer bl.a. en fremrykning af skattebetalinger knyttet til feriemidlerne samt en kompensation til arbejdsgivere, som belastes økonomisk af den nye aftale.

Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 1.128 mio. kr. i 2020 og 722 mio. kr. i 2021. Det statslige delloft for indkomstoverførsler opjusteres med 86 mio. kr. i 2020 og 86 mio. kr. i 2021.

2.2.7 Administrative korrektioner af udgiftslofterne

I forbindelse med forslaget til finanslov for 2019 er der i henhold til budgetlovens § 8 endvidere foretaget en række administrative korrektioner af de gældende lofter som følge af bl.a. pris- og lønopregning og omprioriteringer. Disse ændringer er afspejlet i forslaget til udgiftslofterne for 2019-2021, jf. tabel 1.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. august 2018 til den 28. september 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.

9. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de dem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 459,5 mia. kr. til 458,8 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 195,1 mia. kr. til 194,5 mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 264,4 mia. kr. til 264,3 mia. kr. for finansåret 2018.

Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 2

Til nr. 1

Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 465,6 mia. kr. til 469,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 203,6 mia. kr. til 202,7 mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra 262,0 mia. kr. til 266,9 mia. kr. for finansåret 2019.

Til nr. 2

Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra 245,6 mia. kr. til 252,3 mia. kr. for finansåret 2019.

Til nr. 3

Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft fra 115,1 mia. kr. til 117,6 mia. kr., det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 112,1 mia. kr. til 114,5 mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0 mia. kr. til 3,1 mia. kr. for finansåret 2019.

Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 3

Til nr. 1

Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 465,0 mia. kr. til 469,8 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 206,0 mia. kr. til 205,7 mia. kr., samt det statslige delloft for indkomstoverførsler fra 259,0 mia. kr. til 264,1 mia. kr. for finansåret 2020.

Til nr. 2

Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra 245,1 mia. kr. til 251,8 mia. kr. for finansåret 2020.

Til nr. 3

Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft fra 115,0 mia. kr. til 117,6 mia. kr., det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 112,0 mia. kr. til 114,5 mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0 mia. kr. til 3,1 mia. kr. for finansåret 2020.

Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 4

Til nr. 1

Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 465,2 mia. kr. til 472,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 207,8 mia. kr. til 210,0 mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra 257,4 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for finansåret 2021.

Til nr. 2

Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra 244,6 mia. kr. til 251,3 mia. kr. for finansåret 2021.

Til nr. 3

Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft fra 114,9 mia. kr. til 117,5 mia. kr., det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 111,9 mia. kr. til 114,4 mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0 mia. kr. til 3,1 mia. kr. for finansåret 2021.

Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 5

Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gældende udgiftslofter for 2019-2021 samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår 2022 til grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene 2019 til 2022.

Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2019, så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter.

Bestemmelsen fastsætter i stk. 2, at § 1 har virkning for finansåret 2018.

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke gælder for Færøerne og Grønland. Budgetloven gælder heller ikke for Færøerne og Grønland.