Fremsat den 2. oktober 2018 af finansministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2020 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2021
(Konsekvenser af aftale om lavere skat
på arbejdsindkomst m.v. )
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, jf.
lovbekendtgørelse nr. 32 af 16. januar 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»459,5« til: »458,8«, »195,1«
ændres til: »194,5«, og »264,4«
ændres til: »264,3«.
§ 2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, jf.
lovbekendtgørelse nr. 33 af 16. januar 2018, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»465,6« til: »469,6«, »203,6«
ændres til: »202,7«, og »262,0«
ændres til: »266,9«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»245,6« til: »252,3«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»115,1« til: »117,6«, »112,1«
ændres til: »114,5«, og »3,0«
ændres til: »3,1«.
§ 3
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020, jf.
lovbekendtgørelse nr. 34 af 16. januar 2018 foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»465,0« til: »469,8«, »206,0«
ændres til: »205,7«, og »259,0«
ændres til: »264,1«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»245,1« til: »251,8«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»115,0« til: »117,6«, »112,0«
ændres til: »114,5«, og »3,0«
ændres til: »3,1«.
§ 4
I lov nr. 1754 af 29. december 2017 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2021 foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»465,2« til: »472,5«, »207,8«
ændres til: »210,0«, og »257,4«
ændres til: »262,5«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»244,6« til: »251,3«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»114,9« til: »117,5«, »111,9«
ændres til: »114,4«, og »3,0«
ændres til: »3,1«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1
har virkning for finansåret 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2018, 2019, 2020 og
2021, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af, at
regeringen i 2018 har indgået en række større
politiske aftaler om økonomiske reformer, herunder Aftale om
lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for
pensionsindbetalinger af februar 2018, Medieaftale for 2019-2023 af
juni 2018 og Energiaftale af juni 2018. Aftalerne indebærer
væsentlige diskretionære ændringer af statens
indtægter, jf. bemærkningerne til budgetlovens §
6, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat,
side 17. De foreslåede udgiftslofter afspejler desuden
konsekvenserne af Aftale på Forsvarsområdet for
2018-2023 af januar 2018 og delaftaler om opgøret med
parallelsamfund af maj 2018 m.v.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et
folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx
finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring
af de gældende udgiftslofter for 2018-2021
De samlede forslag til ændringer af
udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af
nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger, Medieaftale for
2019-2023, Energiaftale, Aftale på Forsvarsområdet for
2018-2023, delaftaler om opgøret med parallelsamfund og
Aftale om ny ferielov m.v.
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af administrative korrektioner i henhold til
budgetlovens § 8.
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1 Forslag til
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2018-2021 | | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Det statslige delloft
for driftsudgifter på FL18 (mia. kr.) | 195,1 | 203,6 | 206,0 | 207,8 | Administrative korrektioner på FFL19
(mio. kr.) | - | -1.103 | -962 | -935 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia.
kr.) | - | 202,5 | 205,1 | 206,9 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | -575 | 161 | 647 | 3.115 | - Heraf korrektioner som følge af
politiske aftaler | -575 | 161 | 647 | 3.115 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 194,5 | 202,7 | 205,7 | 210,0 | | | | | | Det statslige delloft
for indkomstoverførsler på FL18 (mia. kr.) | 264,4 | 262,0 | 259,0 | 257,4 | Administrative korrektioner på FFL19
(mio. kr.) | - | 4.869 | 4.830 | 4.777 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia.
kr.) | - | 266,8 | 263,8 | 262,2 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | -16 | 45 | 244 | 383 | - Heraf korrektioner som følge af
politiske aftaler | -16 | 45 | 244 | 383 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 264,3 | 266,9 | 264,1 | 262,5 | | | | | | Kommunalt udgiftsloft
på FL18 (mia. kr.) | 246,1 | 245,6 | 245,1 | 244,6 | Administrative korrektioner på FFL19
(mio. kr.) | - | 6.632 | 6.632 | 6.632 | Gældende kommunalt
udgiftsloft, inkl. administrative
korrektioner på FFL19 (mia. kr.) | - | 252,3 | 251,8 | 251,3 | | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter på FL18 (mia. kr.) | 112,1 | 112,1 | 112,0 | 111,9 | Administrative korrektioner på FFL19
(mio. kr.) | - | 2.465 | 2.465 | 2.465 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter, inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia.
kr.) | - | 114,5 | 114,5 | 114,4 | | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver på FL18 (mia. kr.) | 3,1 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | Administrative korrektioner på FFL19
(mio. kr.) | - | 110 | 110 | 110 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL19 (mia.
kr.) | - | 3,1 | 3,1 | 3,1 | Bemærkninger: Der er foretaget
afrundinger. |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet "Korrektioner af gældende udgiftslofter
på FFL19", der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner
som følge af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
og større fradrag for pensionsindbetalinger m.v.
Med Aftale om lavere skat på
arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
indføres blandt andet et ekstra skattefradrag for
indbetalinger til pension, et nyt jobfradrag og en
nedsættelse af bundskatten m.v. De samlede virkninger af
aftalen medfører dermed lavere indtægter fra
skattebetalinger til staten.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 622 mio.
kr. i 2018, 1.092 mio. kr. i 2019, 2.100 mio. kr. i 2020 og 1.392
mio. kr. i 2021. Det statslige delloft for
indkomstoverførsler opjusteres med 36 mio. kr. i 2019, 67
mio. kr. i 2020 og 121 mio. kr. i 2021.
2.2.2. Korrektioner
som følge af Medieaftale for 2019-2023
Med Medieaftale for 2019-2023 foretages en
reduktion af DR's ramme og gradvist omlægges finansieringen
af public service fra licens til skat. Desuden indbudgetteres de
licensfinansierede medietilbud, herunder DR på finansloven
gradvist i 2019-2021 og fuldt indfaset i 2022.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 1.037 mio.
kr. i 2019, 1.980 mio. kr. i 2020 og 3.083 mio. kr. i 2021. Det
statslige delloft for indkomstoverførsler opjusteres med 84
mio. kr. i 2019, 167 mio. kr. i 2020 og 251 mio. kr. i 2021.
2.2.3. Korrektioner
som følge af Energiaftale
Med Energiaftalen understøttes den
grønne omstilling ved at opføre tre nye
havvindmølleparker, afsætte midler til forskning i
energiteknologi og sænke afgifterne til grøn
strøm. Der tilvejebringes finansiering på
energiområdet, herunder frie midler fra
energieffektiviseringsbidraget, frigivne midler som følge af
overkompensation til biogas og biomasse samt en femrykning af
reduktionen af grøn check til 2019.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 29 mio. kr.
i 2018, 208 mio. kr. i 2019, 44 mio. kr. i 2020 og 585 mio. kr. i
2021.
2.2.4. Korrektioner
som følge af Aftale på Forsvarsområdet for
2018-2023
Med Aftale på Forsvarsområdet for
2018-2023 foretages et substantielt løft af forsvaret som
indfases gradvist, som indeholder nye finansierede tiltag uden for
udgiftslofterne i 2019 og 2020.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 40 mio.
kr. i 2019 og 451 mio. kr. i 2020.
2.2.5. Korrektioner
som følge af delaftaler om opgøret med
parallelsamfund
Delaftaler om opgøret med
parallelsamfund indeholder blandt andet en række initiativer
der har til hensigt at forbedre vilkårene i udsatte
boligområder, herunder nye finansierede tiltag uden for
udgiftslofterne.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 27 mio. kr.
i 2018, 48 mio. kr. i 2019, 46 mio. kr. i 2020 og 118 mio. kr. i
2021. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
nedjusteres med 16 mio. kr. i 2018, 75 mio. kr. i 2019, 76 mio. kr.
i 2020 og 74 mio. kr. i 2021.
2.2.6. Aftale om at
alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie - ny
ferieordning med samtidighedsferie
Med aftale om ny ferielov indføres der
fra 2020 samtidighedsferie, hvor lønmodtagere optjener og
afholder deres ferie over samme perioder. Aftalen indebærer
bl.a. en fremrykning af skattebetalinger knyttet til feriemidlerne
samt en kompensation til arbejdsgivere, som belastes
økonomisk af den nye aftale.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 1.128 mio.
kr. i 2020 og 722 mio. kr. i 2021. Det statslige delloft for
indkomstoverførsler opjusteres med 86 mio. kr. i 2020 og 86
mio. kr. i 2021.
2.2.7 Administrative korrektioner af
udgiftslofterne
I forbindelse med forslaget til finanslov for
2019 er der i henhold til budgetlovens § 8 endvidere foretaget
en række administrative korrektioner af de gældende
lofter som følge af bl.a. pris- og lønopregning og
omprioriteringer. Disse ændringer er afspejlet i forslaget
til udgiftslofterne for 2019-2021, jf. tabel 1.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. august 2018 til den 28. september 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de dem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 459,5 mia. kr. til 458,8 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 195,1 mia. kr. til 194,5
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 264,4 mia. kr. til 264,3 mia. kr. for finansåret
2018.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen og det nærmere indhold af
bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 465,6 mia. kr. til 469,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 203,6 mia. kr. til 202,7
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
262,0 mia. kr. til 266,9 mia. kr. for finansåret 2019.
Til nr.
2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 245,6 mia. kr. til 252,3 mia. kr. for
finansåret 2019.
Til nr.
3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 115,1 mia. kr. til 117,6 mia. kr., det
regionale delloft for sundhedsudgifter fra 112,1 mia. kr. til 114,5
mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0
mia. kr. til 3,1 mia. kr. for finansåret 2019.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
3
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 465,0 mia. kr. til 469,8 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 206,0 mia. kr. til 205,7
mia. kr., samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 259,0 mia. kr. til 264,1 mia. kr. for finansåret
2020.
Til nr.
2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 245,1 mia. kr. til 251,8 mia. kr. for
finansåret 2020.
Til nr.
3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 115,0 mia. kr. til 117,6 mia. kr., det
regionale delloft for sundhedsudgifter fra 112,0 mia. kr. til 114,5
mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0
mia. kr. til 3,1 mia. kr. for finansåret 2020.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
4
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 465,2 mia. kr. til 472,5 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 207,8 mia. kr. til 210,0
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
257,4 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for finansåret 2021.
Til nr.
2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 244,6 mia. kr. til 251,3 mia. kr. for
finansåret 2021.
Til nr.
3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 114,9 mia. kr. til 117,5 mia. kr., det
regionale delloft for sundhedsudgifter fra 111,9 mia. kr. til 114,4
mia. kr. samt det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0
mia. kr. til 3,1 mia. kr. for finansåret 2021.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
5
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2019-2021 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2022 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2019 til 2022.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2019,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Bestemmelsen fastsætter i stk. 2, at § 1 har virkning for
finansåret 2018.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Budgetloven gælder heller ikke for Færøerne og
Grønland.