Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2018)
Finansministeren (Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2018, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2019, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2020 og lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2021 (Konsekvenser af aftale om lavere skat
på arbejdsindkomst m.v.)
(Lovforslag nr. L 3)
Lovforslaget
er en uændret udgave af det i august fremsatte lovforslag om
ændring af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2018-2021 (L 243) dog således, at der i
lovforslagets almindelige bemærkninger oplyses om
høringen.
Lovforslaget
har til formål at ændre de konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2018, 2019, 2020 og 2021.
Budgetlovens
§ 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov
om ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Forslaget
følger af, at regeringen i 2018 har indgået en
række større politiske aftaler om økonomiske
reformer, herunder Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst
og større fradrag for pensionsindbetaling af februar 2018,
Medieaftale for 2019-2023 af juni 2018 og Energiaftale af juni
2018. De foreslåede udgiftslofter afspejler desuden
konsekvenserne af Aftale på Forsvarsområdet for
2018-2023 af januar 2018, delaftaler om opgøret med
parallelsamfund af maj 2018 og Aftale om ny ferielov m.v.
Finansministeren har endvidere i henhold til budgetlovens § 8
foretaget en række administrative korrektioner af de
gældende lofter som følge af blandt andet pris- og
lønopregning og omprioritering mellem stat, kommuner og
regioner.
Med
lovforslaget foreslås de tre separate udgiftslofter for
henholdsvis stat, kommuner og regioner ændret. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget er
sendt i høring samtidig med fremsættelsen med
høringsfrist den 28. september 2018. Høringssvarene
foreligger og vil blive fremsendt til finansudvalget forud for 1.
behandlingen af forslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.